حضرت علامه حسن زاده آملی در محضر علامه شعرانی سالها به تحصیل علم هیئت و نجوم پرداختند و 9 سال تقویم نجومی استخراج کردند که چاپ شد و به فرموده خودشان، خیلی از شبها تا به صبح به مشاهده صورت دلآرای آسمان میپرداخند. در شعری در این باره فرمودند:
من و ماه و شبانگاه و ستاره بروى یکدیگر اندر نظاره
مرا با شاهدان آسمانى به شبها بود بس راز نهانى
خاطره ای که با عبارات و الفاظ شیرین حضرت علامه خواهید خواند، درباره یکی از همین شب ها است:
"اکنون بحث را بدین داستان که برایم پیش آمد پایان مى دهیم و آن اینکه:
در زمان جوانى که بهار زندگانى است از پریشان روزگارى و بى سر و سامانى، چند روز تابستانى در دیهى کوهستانى یگانه و بیگانه بسر مى بردم، پیرمردى کهنسال و دراز اندام که گوئى از پشت و نژاد عوج عناق بود بزرگ و داناى آن دیه بود. پیرى از پیرایه دانش تهى، ولى بزیور پارسایى پیراسته و آراسته و بسیار ساده و پاک نهاد بود. از سر میهمان نوازى بدیدارم آمد و تازگیها نمود و گشاده رویى و خوش خویى از خویشتن نشان دادن، برنامه ام این بود که چون پاسى از شب مى گذشت و همه بخواب مى شدند پوشیده از مردم از سرا بدر مى آمدم و بتماشاى چهره دلگشاى آسمان سرگرم مى بودم، و با پریرویان آسمانى چشمک بچشمک روبارو، همدم و هم سخن مى شدم. من ناآگاه که آن را پیر از کار این جوان آگاه شد و هر شب در کمین من است و بدین پندار نپخته که در آن دیه گنجى نهفته است و این تهیدست پا بست آن شده است و در اندیشه بدست آوردن آنست. تا شبى در پیرامون کارم که من در گوشه اى نشسته بودم و او در کنارى ایستاده بود، ناگاه نگاهم به پیکرى هنگفت و شگفت افتاد، گفتم: جن است، بسم الله الرحمن الرحیم به زبان آوردم و دیدم پنهان نشد.
از جاى برخاستم و با دو دلى آهسته و آرام گام به گام گاهى گامى فراپیش و گاهى گامى فراپس، بسویش روانه شدم چنانى که او را راه چاره و گزیر گریز از من نبود، تا نزدیک شدم و دیدم آن پیر بى پیر است، ناچار از این روى داد، نخست اندکى سخن به چون و چرا آغاز شد و سپس به سازش و پرسش و پاسخ انجامید، تا این که از من پرسید: این خط سپید آسمان چیست؟ گفتم از بسیارى ستاره هاى نزدیک هم و پرتو آنان خطى چنین شیرین و دلکش در سیماى زیبا و جانفزاى آسمان پدید آمده است که آنرا از راه شیرى و کهکشان مى خوانیم.
پس از شنیدن این پاسخ چند بار سرش را از پیش به پس بجنبانید و گفت این که تو گویى سخنى سخت سست است و از بیخ نااستوار و نادرست.
گفتم اى پیر جوان بخت جهان دیده و سخن شنیده تو که از درستش آگاهى و بدان دانایى چه خوش است که آنرا در این دل شب از تو بیاموزم و بر دل نشانم و در روزگارم بیادگار داشته باشم و سپاسگزار شما باشم، امیدوارم که از خداى یکتاى بى همتا پاداش بسزا بستانى.
پس از اندکى درنگ گفت: هنگامى که حضرت ابراهیم خلیل بفرمان رب جلیل خواست فرزندش ذبیح را قربانى کند، همین که او را بزمین نهاد تا کارد را بر گردنش نهد، پروردگار مهربان به جبرئیل دستور داد که هرچه زودتر قوچى را از بهشت مشک سرشت براى ابراهیم ببر، و از او بخواه که بجاى فرزندش این قوچ را ذبح کند، چون جبرئیل خواست قوچ را از آسمان بزمین آورد آن زبان بسته، بسى سرکشى و بى تابى کرد که بر اثر آن ناآرامى شاخش چنان سخت به آسمان کشیده شده که این خراش بر رخسار آسمان پدید آمده است"
📗منبع:#دروس_هیئت_و_ریاضی حضرت علامه حسن زاده آملی، جلد2، صفحه 519
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
دو خاطره (قبل از انقلاب اسلامی) به قلم حضرت علامه حسن زاده آملی در باره استخراج زمان کسوف و عید فطر:
بنده در نه سال از سنه 1337 شمسى تا سنه 1345 تقویم -یعنى سالنامه- استخراج کرده ام. و مأخذ استخراجم زیج بهادرى و زیج الغ بیکى و نسخهاى از تسهیل زیج محمّد شاهى بوده است.
یکى از استادان ریاضى آن زمان دانشگاه تهران که چند سالى است از این نشأت رخت بربسته است در دو واقعه، آشکارا مرا تکذیب کرد که در هردو واقعه صحّت محاسبه من به وقوع پیوست. یکى واقعه کسوفى بود که یک روز یا دو روز قبل از روز وقوع آن در روزنامه اطلاعات وقوع آن را یعنى صحّت محاسبه مرا تکذیب کرده است، و چون کسوف به وقوع پیوست و صحّت محاسبه ما به منصّه ظهور رسید، در فرداى آن روز، در همان روزنامه عذرخواهى کردهاند، و ما نیز به احترام اعتذار اعتراضى ننموده ایم. و آن کسوف را جز بنده هیچ مستخرجى خبر نداده بود که بنده متفرد بودم.
#خاطرات
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#واقعه_دوم
موضوع رؤیت هلال ماه شوالى بود که باز بنده متفرد بودم که ماه مبارک رمضان سلخ ندارد، چون تقویم ها منتشر شده اند، مرحوم استاد آیة الله آقا شیخ محمد تقى آملى به من فرمود: شما یک نفر موافق ندارید، همگى ماه مبارک امسال را تمام مى دانند. عرض کردم من هلال شوال را هم از زیج بهادرى و هم از زیج الغ بیکى به چهارده افق ایران استخراج کرده ام، در نتیجه هلال شوّال در غروب 29 ماه مبارک رمضان در همه این آفاق قابل رؤیت است چنانکه معلوم خواهد شد، و بحمد الله چنان بوده است که به عرض رسانده ایم. در آن زمان مرحوم آیة الله کاشانى رئیس مجلس بود و لکن هیچوقت به مجلس نمى رفت، و دیدار با ایشان و گزارشهاى امور مجلسى در منزلش در پامنار تهران صورت مى گرفت. بدین مناسبت در همان روز عید فطر آن استاد ریاضى معهود با تنى چند به حضورش رسیدند.
مرحوم آقاى کاشانى به او گفت: چطور شده است که فقط یک طلبه ما درست استخراج کرده است؟ آن استاد ریاضى در جوابش این شعر سعدى را خوانده بود:
گاه باشد که کودک نادان بغلط بر هدف زند تیرى
من به تفصیل مشخّصات هلال مذکور را مطابق آفاق یاد شده از دو زیج نام برده با خطاب محترمانه و مؤدّبانه به آن استاد ریاضى به مدیر آن روز اطلاعات داده ام، و لکن از قبول آن خوددارى کرد. و بالأخره قسمتى از آن را روزنامه وظیفه آن روز که هنوز شهرت چشمگیرى کسب نکرده بود به چاپ رسانده بود. شگفت اینکه در ماه مبارک سنه بعد آن من متفرد در سلخ بودم و دیگران متفق که سلخ دارد، و صحّت محاسبه ما به وقوع پیوست که در هیچ جاى ایران ادّعاى رؤیت هلال در غروب 29 رمضان نشد و دو سه واقعه دیگر نیز مشابه همین وقایع پیش آمده است.
#خاطرات
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، به وحدتت خلوتم ده و به کثرتت وحدتم!
فراز ۴۸۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
دانلود+زیارت+آل+یاسین+فرهمند.mp3
12.06M
📝زیارت آل یس
#سلامامامزمانم
#امام_زمان
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠 والمُستَغفرینَ بالاسحار :
(۱۷_آل عمران)
✨ منظور از کلمه «استغفار» در سحرها ، نماز شب و استغفار در آن است . و روایات وارده، استغفار در اسحار را به نماز شب و استغفار در قنوت یک رکعت « وتر» تفسیر نموده اند .
از امام صادق روایت آورده اند که فرمود : هر کس در نماز وِترش که آخرین رکعت نماز شب است ، هفتاد بار در حال ایستاده بگوید « استغفرالله و اتوب الیه» و تا یک سال این عمل را ادامه دهد، خدای تعالی او را در درگاه خود از مصادیق « مستغفرین بالاسحار» به حساب آورده و آمرزش خدای تعالی برایش حتمی خواهد شد.
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۱۸۶
(🌱 نکات :
۱- دستورالعمل تهجد و نماز شب بعنوان بهترین چراغ و صراط بندگی از سوی خداوند و اهل بیت و همه عارفان ربانی
۲- دستورالعمل مداومت و استمرار عمل و استقامت در مسیر بندگی و عبودیت تا پایان عمر ، و اینکه برای اتصاف به هر کدام از اسماء و صفات الهی و ملکوتی مداومت و استمرار عمل لازم است.)
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 «ظهور فرج» یعنی چه ؟
⚫ حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه
علامه دهر
#شاخه_طوبي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
ظهور امام زمان علیه اسلام مراتب دارد یک مرتبه آن همین ظهور مادی است که این نازلترین مرتبه ظهور است اصل این است که این فرج و گشایش در جان انسان رخ دهد تا از آن بهره حقیقی ببرد آن چه در بیرون از ذات شماست متعلق به شما نیست ببینید تا چه مقدار و مرتبه منتظرید آیا فقط منتظر فرج مادی هستید یا بالاتر فرج عقلی را می طلبید ویا باز بالاتر فرج ذاتی را انتظار میکشید که آن رسیدن به کمالات آن حضرت است به اندازه وسع خودمان ، پس انتظار مراتب دارد ببینیم تا چه حد و مرتبه ای منتظریم
#شاخه_طوبی
#امام_زمان عج
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
59.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دارم هوس وصالت ای دوست
دائم منم و خیالت ای دوست
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دیوان_اشعار
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، اگر من بنده نیستم، تو که مولای من هستی.
فراز ۴۸۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۴۰ :🌷✨🌹
✍️ لزوم تفکر روزانه در زندگی سالک:
💠 اگر « تفکّر ساعَةٍ» وجود داشته باشد کارها سازنده می شود.
انسان باید اهتمام داشته باشد و تفکر ساعةٍ را از دست ندهد ، یعنی فکر کند این یک هفته ای که گذشت چه شده؟
در پیشگاه خدایش بنشیند که ما امروز چه کردیم ، داریم چه میکنیم؟ کجا بودیم و چه بودیم ؟ که هستیم و داریم چه می شویم ؟ به کجا می رویم ؟ در آن وقتِ خلوت تفکّر ساعة ٍ خیلی کار می رسد .
آن بهتر از این عبادتهای هفتاد سال ِ بی تفکر است .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۴
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
با صحیفه سجادیه که زبور اهل بیت است حشر داشته باشید که به شما حرف یاد میدهد و ادب میآموزد و لطف بفرمایید این بار که دوره قرآن را تلاوت میکنید در نظر داشته باشید آن کلماتی را که سفرای الهی و اولیاء الله خدا را به آن کلمات میخوانند، بدانها التفات فرمایید و به زبان داشته باشید تا تشبّه به انبیاء پیدا کنید. لذا یکی از وصیتهای خوش جناب محيى الدین عربی این است که فرمود: " شما رَحِم ولایت هستید و صله رحم کنید و این رحم را قطع نکنید، و صله رحم داشته باشید." کلماتشان را بر زبان جاری کنید، ببینید آنها خداوند را به چه خطاب خواندند شما هم به همان نحوه بخوانید.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۹، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
4_671561043452887318.mp3
5.26M
نامه ها برنامه ها ۶
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۶
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#قسمت۱
و علی آله الطیبین الطاهرین المظلومین المعصومین سلام الله علیهم اجمعین
فرمودند که حالا که آمدی، گویمات وَاستقم کما اُمرت که ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة هر کسی لبیک بفرماید آنچه را که حق یر او القا فرموده است، اصل لبیک گفتن، طوری جواب میشنود که اگر استقامت در کار را به خرج بدهد، به مقام شریف تنزل وحی و تنزل نُزُل الهیه دست مییابد، که ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة.
با استقامت میدهند، اهل حال به تعبیر جناب شیخ اکبر محی الدین عربی، اهل حال اهل مکاشفه نمیشوند، اهل حال جرقه میخورند. جرقه خوردن، انسان را به حقایق ملکوتی دستیابی نمیدهد، استقامت میطلبد که باید در راه ادامهی مسیر بدهد تا اینکه از کتلها از امتحانها از صحنههایی که برای او پیش میآورند، امتحانهای خطرناک، از صحنههایی که برای او پیش میاورند، امتحانهای خطرناک، خیلی جانگداز، که هر یکیک امتحانش کافیست که افراد فراوانی از معرکهی تقرب به حق دور بشوند، که اگر این مسیر را با امتحانات توانست با مقاومت و استقامت طی بفرماید، انگاه به او میچشانند.
اول نشان میدهند، او را میربایند، مینمایند تا او را اهل استقامت بسازند، آنگاه به او حقایق را تقدیم بفرمایند.
شیخ رئیس در نمط دهم اشارات بعد از آنی که حقایق حِکمی را در کتاب شریف اشاراتاش القا فرمود و بهخصوص نمط هشتم، نهم، باز بهویژه نمط نهم اشارات، که مقامات العارفین است، آنچنان جناب شیخ الرئیس از جنبهی بیان عرفانی قلمزنی کرد که اصلا هر خوانندهای هر اهل قلمی، هر اهل فنی، در مقابل عبارات شیخ سر تعظیم فرود میآورد، به طوری که اگر کسی خوب نتواند بین حدیث و بین غیر حدیث تمایزی و مِیز و فرقانی داشته باشد خیال میکند که عبارات شیخ، متن احادیث اهل بیت است، چه اینکه در حقیقت، به یک تعبیری بیان احادیث ائمهی اطهار علیهم السلام است.
بعد از اینکه این حقایق را القا میکند، در پایان نمط دهم که آخر اشارات است، تحت عنوان وصیتی سفارش میفرماید که؛ میخواهی به کسانی بدهی، باید به این چند گروه ندهی، به یک گروه میتوانی بدهی.
آن یک گروه را هم باید در پنج شش مرحله امتحان بقرمایی، که تا ظرفیت پیدا کنند، حرف را ضایع نکنند، حرف ضایع نشود که حرف حریم دارد، و حریم علم به حفظ علم است از نامحرم.
غرض، امتحان میکنند تا استقامت ببخشند که انشاءالله در بحث جلسهی بعد که مربوط به شب هست، آنجا هم این اشاره را آقا فرمودهاند که دیر دیر میدهند تا استعداد، قویتر بشود.
استقامت در راه باعث میشود که میبینیم ملکوت عالم، خودش در مقابل انسان، خاشع میشود، خاضع میشود، اصلا استقامت اینطور میآورد، چهطور میبینی که یک جوان درسخوان در کلاس درس استادی در مدرسه مقاومت میکند، از سختیهای راه نمیهراسد، چهطور معلماش را در مقابلاش خاشع میکند؟ معلم چهطور دلسوز و مهربان میشود؟ چهگونه تشنهاش میشود؟ اوایل فرمودهاند: تو استقامت بکن، بعد میبینی که ملکوت عالم از تو به تو تشنهتر است، تشنگیهایش را نشان میدهد، خودش به دنبال من و شما میآید؛ ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة دیگر کانال وجودیاش را باز میکنند، ایشان قابلیت این را دارد که عل الدوام راه به سوی غیب نظام هستی داشته باشد، اما اهل حال، نه.
آنهایی که به یک واسطهای مثلا یک آتشی گرفتهاند، تشنگیشان زود برطرف میشود، اینها نه. شاید یک وقتی یک غیبی نشان بدهند، یک خوابی را به او بنمایانند، یک چهارتا جرقهای هم در جانش بهوجود بیاورند؛ ان الله لا یضیع اجر من احسن عملا، بافت نظام هستی طوریست که هر کسی ذرهای خیر و عمل صالح را از خودش ظهور بدهد، خداوند عمل او را بیاجر نمیگذارد، پاداشاش را میدهد. یک چیزکی به او مینمایانند، اما باز یواش یواش رو به افول میرود،
نامه ها برنامه ها ۶
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۶
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#قسمت_دوم
اما باز یواش یواش رو به افول میرود، خاموش میشود، مثل رعدوبرق را میماند که رعدوبرق هیچگاه نمیتواند که راه طولانی بیابان و صخرهها و کوهها ودرهها و دشتهای سهمگین را به انسان نشان بدهد که شخصی که در کنار در زیر رعد و برق آسمان در شب ظلمانی تاریک میخواهد راه برود بتواند به مقصد برسد. این یک جرقهتکی هست، جرقهای میزند خاموش میشود تا شخص یک قدم گرفته دوباره باز هوا تاریک شده مسیر خاموش است، مجبور است بایستد. چهبسا هم که گاهی شدت جرقه زیاد باشد، چشم او را نور بزند، آنمقداری که در تاریکی میتوانست باز بهتر راه طی کند، این مقدار جرقه تازه باز مزاحماش هم بشود، به چشماش نور بزند که باز نتواند خودش را جمع کند راه را بهتر ببیند.
حال این گرفتاریها را دارد، حالا یک دعای کمیلی میرود یک حالی پیدا میکند، یک وقتی نمازش، ای! شده حالا حالی پیدا کرده (مثلا)، یک وقتی پای سخنرانی منبری چیزی رفته یک بلی گرفته، یک آتشی گرفته، خوب هست اما نه. آنطوری که اهل استقامت میخواهند به مقصد برسند اینطوری نمیشود.
اهل استقامت باشید. به هر مقداری که همت بلند است به همان مقدار استقامت بفرمایید، استقامت بفرمایید، ببینید که چهطور دست شما را میگیرند! از راههایی دست را میگیرند مِن حیث لایحتسب است، که اصلا به فکر انسان، به مخیلهی انسان نمیرسید.
منتهی تا گفتی الهی آمدم، اگر به حقیقت گفتی که آمدهام، باید منتظر باشی که پیچوخمها پیش میآید، دستاندازها پیش میآید، صحنهها پیدا میشود، که اگر به راه نمیافتادیم شاید این چیزها اصلا پیدا نمیشد.
چهکار دارند، دستانداز بیاندازند، دارند میچرند در نشئهی طبیعت، مثل آن کودکی که به مدرسه نرفته این را که دیگر مشق نمیدهند، این را تکلیف سنگین شب نمیدهند، این را که به فلک نمیبندند، رهایش کن ذَرهم حتی یَاکُل و یُتمتع ولش کن، بگذار برود و بچرد، هر طور دلش میخواهد بگردد، ولگردی کند، خوشاش هم میگذرد، چون سفرهی رحمت رحمانیهی خداست، چهکار داری که حسودی کنی؟!
لباس خوب داشتن، رحمت رحمانیه است، زندگی خوب داشتن رحمت رحمانیه است، سلامتی بدن داشتن رحمت رحمانیه است، این همه حیوانات سلامتی بدن دارند، این همه حیوانات دارند میخورند میچرند دشتها، علفها، بیابانها، صحراها، چه کاریست که یک انسان الهی اگر به راه افتاد و چهارتا سختی برایش پیش آمد بگوید؛ ببین اینها که مؤمن نیستند، در مسیر نیستند، چهقدر خدا برای شان امکانات درست کرده!
نامه ها برنامه ها ۶
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۶
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#قسمت_سوم
همینکه ما به سوی خدا رفتیم، حالا چه بلاها به سر ما می آورد! او را رها کردند تا بچرد، ذَرهم یاکُل و یُتمتع او را ولش کن بگذار بچرد، بخورد. او روی سفره ی رحمت رحمانیه نشسته، در رحمت رحمانیه خداوند بخل ندارد. اصلا خداوند در رحمت رحمانیه امساک ندارد، پهن کرده این سفره را، بگذار از این آفتاب از این زمین از این ماه از این چرخ و فلک از این نظام هستی از روزی، از خانهی خوب، زن، فرزند، لباس خوب، ماشین، مغازه، برو بیا بگذار داشته باشند." مدینه باد به اهل مدینه ارزانی"
آنکه اهل همت است، تازه نه تنها در اینجا حسودی نمیکند و بخل ندارد و مظهر جود الهیه هست، بلکه می گوید؛
گر قیامت مخیر بکنندم که چه خواهی؟
آنجا هم اگر بهشت بدهند این بهشت را تحویل بهشتیان میدهم که؛
دوست ما را و (تمام) همهی این جنت و فردوس شما را
این نفس خوب است، این خوب است. نه تنها اینجا روی سفرهی رحمت رحمانیهی الهیه امساک ندارد بخل ندارد جود دارد و حاتم طایی است، جناب حضرت مادر گرانقدر فاطمهی زهرا خدیجهی کبری هست و و دیگران، بلکه حتی در قیامت هم که میرود، به او میگویند حالا مخیرت کردیم چه میخواهی؟ گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی، هر چه میخواهی به تو میدهیم.
حالا چهطور بندگان خدا دل خوش میکنند که بدون اینکه اینها را مخیرشان بکنند، چون میدانند خواستهشان این بهشت است و حور و غلمان است، آن پیک الهیه نامه از طرف خدا می آورد، سلام میرساند و در این نامه به اینها میفرماید: به شما کلید "کن" عطا کردهام و با این "کن" هرچه میخواهی "یکون کن".
یادش بهخیر! در اوایل کودکی که امروز کودکتر از دیروز و دیروز کودک تر از امروزم، شنیده بودیم که وقتی قیامت میشود، آدم دلش _اگر احیاناََ یک پرندهای در آسمان دارد میرود_ دلش میخواهد که کباب این پرنده را بخورد، میبینی که کباب می شود به پیش ایشان حاضر میشود که بخورد، آنجا دیگر تیر بگیرد و کمان بگیرد و به صحرا بدود و شکار کند، نخیر! قیامت سختی ندارد بهشت جای آسانی است دیگر.
بعد که مسائل فلسفی و این حرفها پیش آمده، دیدیم نفس ناطقهی انسانی آنچنان قوی میشود که تصرف در نظام هستی میکند و با انشاء و توجه نفس، آنچه که در عالم هست مطیع او می شوند، از جنبهی فلسفی، چهقدر برهانش هم سنگین است، شیرین است
نامه ها برنامه ها ۶
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها6
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۶
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
«یا أحکمَ الحاکمین و یا میسّرَ کُلِّ عسیر!»
حکم محکم
«کلّ میسر لما خلق له»
بر حسن حاکم است؛
حکم آنچه تو فرمایی محض لطف است.
فراز ۴۸۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
✍️« تَوَدُّ لو اَنَّ بینها و بینه اَمَداً بعیداً»
(۳۰- آل عمران)
اعمال خود را حاضر می بیند :
✨ این جمله دلالت دارد بر اینکه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتی نفس می گردد ، و اگر فرمود صاحبِ عمل زشت دوست دارد که : ای کاش بین او و آن عمل ، فاصله ای زمانی می بود و نفرموده کاش آن عمل را نکرده بودم ، برای این است که عمل خود را حاضر می بیند و می بیند که خدای تعالی عملش را حفظ کرده، دیگر هیچ آرزویی نمی تواند داشته باشد، بجز اینکه بگوید ایکاش در چنین موقعیتی که سخت ترین احوال است، بین من و این عمل زشت فاصله زیادی بود ، و اینطور نزدم حاضر نمی شد .
همچنانکه به همنشینِ بدِ خود نظیر این سخن را می گوید که:
« حتی اذا جاءنا قال یا لیت بینی و بینکَ بُعدَ المشرقینِ فبئسَ القرین»
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۲۴۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢