4_671561043452887316_۲۰۲۴_۱۱_۰۴_۲۱_۱۷_۴۹_۴۹۳.mp3
5.16M
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها4
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی4
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها4 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی4 🌹کانال شاخه طوبی 🌹
نامه ها برنامه ها ۴
در نامهی اولِ نامهها بر نامهها با اینکه تمام اول تا آخر این کتاب هر کلمه به کلمهاش روی حساب دستور انسانی حرف زده شده است میفرماید که: باری بیمار بیدار، پیش از آنکه دست از جان بشوید و منادی حق را لبیک بگوید، طبیب طلبد و درد خویش را بدو گوید و درمان جوید.
همان طوری که بعد از آن فرمودند: نعمت بیداری و در آمدن از غفلت، نصیب هر بیسر و پایی نمیشود؛ چون خیلی از نعمتهای الهی، نعمتهای رحمت رحمانیه هست و خداوند او را، آن رحمت را، هم برای غافلان هم برای بیدار دلان، برای همگان نه تنها یکسان بلکه آنچنان به وسعت و وفور این رحمت را پهن فرمود که هر کسی که تشنهی این رحمت باشد، هر مقداری که بخواهد از آن توشه بردارد، در عالم هست.
اما نعمت بیداری، این رحمت رحیمیهی الهیه است، این را خداوند به هر کسی اعطا نمیفرماید. این را به جانهایی عطا میفرماید که قدر این نعمت را بدانند و بتوانند که سیر کمالیشان را آغاز کنند و به کمالات انسانی نائل بشوند. به هرحال با تفاءل بر این جملهی مبارک حضرت آقا (ره) که در حقیقت نامه به یک شخص خاص نیست، بلکه نامه به هر جان بیداریست که هر لحظه بر آقا نامه بفرستد و سؤال بفرماید که من بیدار شدهام چه کنم؟ این نامهها جواب آن نامههاست.و لذا علاوه بر آن دو معنایی که در جلسهی اول به عرض مبارکتان رساندیم که میشود کلمهی نامهها بر نامهها را به دو وجه معنا کرد، این وجه سوم را هم به مطابق حالمان به این صورت تقدیم میداریم که؛ آقا دائماً نامه دارند و این نامهی ایشان هم دائما بر نامههایی هست که هر دل بیداری، هرانسان شیّق به کمالی که از آقا بپرسد و از محضرشان بخواهد که من در هر بخشی بخواهم خودم را بسازم، برای من چه فرمایشی دارید؟ که در حقیقت نامهها برنامهها نه نامههای آن کسانی که آن ایام درتاریخ فلان، نامه نوشتهاند و آقا هم در تاریخ فلان نامه داده است. آن به یک تعبیری شاءن نزول تنزل این نامههای الهیه از جان مبارکشان هست. بلکه هر لحظهای انسان بیدار شد، کَانّه انسان بیدار به انسان الهی عارف واصل نامه مینویسد
و قبل از اینکه او نامه را بنویسد در نشئهی طبیعت تقدیم عارف واصل بفرماید،قبل از او نامههای الهی به عنوان غذای جان انسانهای بیدار برای او نازل میشود.
این همانند قرآن است، چهطور بارها به عرض رساندیم که قبل از اینکه کودک را خداوند به دنیا بیاورد و این کودک دهان باز کند و استدعای غذا از محضر مادر کند، خدای تبارک و تعالی بر اساس عشق بین زن و مرد به زن پستان عطا میفرماید و شیر را در پستان آماده میکند، بعد فرزند را از رحم مادر به دامان مادر تنزل میدهد. که به محض اینکه کودک دهان باز کرد: من گرسنهام غذا میخواهم، شیر او آماده باشد، آن هم به تعبیر شریف حضرت آقا؛ برایش تختخواب هم زدهاند _دامان مادر_ از بالا هم شیر را برایش آویزان کردهاند، آن هم نوک پستان را هم به سوی پایین تنزل دادند. چون او قدرت ندارد که الان از بالا بخواهد شیر بنوشد، او کودک است _از مادون به مافوق_ دهان باز میکند و استدعای نزول دارد و لذا پستان مادر را هم به صورت امر انزالی تنظیم فرمود، همانند اینکه یک دارویی را، سرمی را برای مریض از بالا وصل میکنید تا قطره قطره این دارو و این دوا وارد بدن مریض بشود.
و لذا قبل از اینکه کودک استدعای غذا بفرماید، در حقیقت سرّ او حقیقت او، آن نطفهی او، آنچه را که آغازین "و لو لم یکن شیُ اَن مذکورا"هست. چون استدعای شیر را داشت به ظاهر هنوز نشئهی طبیعت قدم نگذاشته، شیر آماده شده است.
و لذا این "نامهها برنامهها" به منزلهی شیر پستان است که آماده است برای هر کسی که هر لحظه بیدار بشود.
و جناب آیت الله ایازی مرد بیداری بود. حالا درجات بیداری افراد تا چه مقدار است، میتوانند از عالم غذا بگیرند، به چه مقدار میتوانند صعود بفرمایند، آن دیگر بسته به مقدار تشنگی و عزم و اراده و همت و خواست خود شخص است، اما از آن طرف آماده میفرمایند.
غرض من این است که امروز من و شما داریم بیدار میشویم از شهرهای گوناگون به محضر مبارکشان نامه میفرستیم که آقا غذای معنوی و ایمانی ما که جان ما را متحول بفرماید چیست؟ اما این نامهها برنامهها و برنامههای این کتاب از حدود بیست سال قبل، سی سال قبل، چهل سال قبل، کمتر و بیشتر، این غذاها نازل شده، پستان آماده شده، شیر را در این کتابها نهادهاند.
همانند اینکه خدای تبارک و تعالی، قرآن را بر من و شما نازل فرمود که هرگاه دهان باز کنیم و گوش دل به سروش الهی بدهیم بگوییم بیدار شدهایم غذا میخواهیم، میفرمایند غذای جان شما قرآن است آماده است و لذا این کتاب هم که ماءدبههایی طعامهایی از سفرهی بیکران قرآن کریم است،
#شرح_نامه_ها_برنامه_۴
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، شنیدم که فرمودی: چه کنم با مشتی خاک مگر بیامرزم.
فراز ۴۷۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
بر اساس مبانی عقلی و نقلی منازل سیر حبّی وجود، در قوس نزول معبر به لیل و لیالی است؛ چنانکه در معارج ظهور صعودی به یوم و ایام بعضی از لیالی، لیالی قدرند و بعضی از ایام، ایام الله؛ لذا در حدیثی که حضرت صدیقه طاهره را ليلةالقدر نامید تدبّر فرما که این فاطمه( ع) لیلةالقدر یازده کلام الله ناطق است.
📗#مآثر_آثار_لطائف_نوری، ج اول،ص ۱۲۰، حضرت علامه ابوالفضائل حسن حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
قلب انسان کامل آن مشرقی است که همیشه از این مشرق حقایق بروز میکند لذا هیچگاه زمین خالی از این حجت الهی نمیشود که قلب او مشرق حقایق است، و باید باشد تا همه به دور او بگردند. او مظهر اسم شریف «الله» است، و همانگونه که اسم جلاله «الله» قبله همه اسماء است، مظهر آن اسم به نام انسان کامل نیز قبله همه موجودات است که همه به دور این کعبه در طوافند.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۵، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•ا﷽ا•
📜 سوال از علم شریف جفر :
_چگونه می توان خدمت امام زمان علیه السلام رسید ؟!
📝 پاسخ ...
📽 علامه حسنزاده آملی (ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
✍️ انسان مادی دنیازده :
پس افراد مادی و بی خبر از خدا ، در حسرت به سر می برند ،
تا چیزی را ندارند از نداشتن آن حسرت میخورند و وقتی آن را بدست می آورند ، باز از آن اعراض نموده و چیز بهتر از آن را می جویند ، تا بلکه با بدست آوردن آن ، عطش درونی خود را تسکین دهند ،
حال افراد مادی در دو حال چنین است.
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۱۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که اگر شاهدان آسمانی از حسن باخبر باشند، سهیل اهلاً و سهلاً گوید، و کفّ الخَضیب کف بر کف زند، و زهره چنگ در چنگ.
فراز ۴۸۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
ضابطهای کلی در القائات
به طور کلی ضابطه کلی در مطلب این بیت عارف رومی است، دقت کنید که گفته شد:
هر ندایی کان ترا بالا کشد
آن ندایی دان که از بالا رسد
هر چه که تو را به عالم معانی و به حقایق و قرب الی الله دعوت میکند، آن ندا، صدای ملکوتی و ربانی است؛ و هر چه که تو را به این سوی میکشد و به طرف اسفل سافلین میبرد یعنی به حیوانیت، شهوات خاک و ماده میکشاند، خطابهای شیطانی است.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۸، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#پست_شماره_۳۸ :🌷✨
✍️ از جناب امام صادق حدیثی نقل شده که فرمود : «هر چه که تو را از خدایت باز می دارد آن بُت توست .»
باید مراقب کارهایمان باشیم ، بتها شب و روز چقدر به ما روی می آورند ؟
✨ نفس اماره یک حیوان مفترس و درنده است ، باید او را تطویع کنید تا در پیشگاه نفس مطمئنه سر فرود آورد و الا اگر او بخواهد گردنکش باشد بجایی نمی رسید ،
اینهمه ریاضت و مراقبت و حضور و طهارت برای این است که این نفس دشمنی بسیار قوی است.
✨ نفس اماره را به اطاعت نفس مطمئنه درآورید تا قوای تخیل و وهم ، به توهمات سازگار با عالَم قدسی کشیده شوند و از توهمات سازگار با عالَم سِفلی منصرف شوند .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_671561043452887317.mp3
5.05M
نامه ها برنامه ها ۵
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها5
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی5
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامه ها برنامه ها ۵ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها5 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی5
امهها برنامهها ۵
بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض رساندیم که نعمت بیداری را همانگونه که در نامهی اول و دیگر نامههای این کتاب عرشی داریم، نعمت بیداری نصیب هر کسی نمیشود و این بذر سعادت انسانی بر هر دلی کاشته نمیشود، و لذا به تعبیر شریفشان، فرمودند که حالا که نعمت بیداری، هشیاری برایت حاصل شده است، بیا و در این مسیر ثابت قدم باش که تا به نتیجه واصل بشوی.
گرچه هر انسانی هر مقداری که استعداد برای رسیدن کمال داشته باشد، عالم به هر صورتی که هست، استعدادش را شکوفا میفرماید، ولو بعد از انقطاع از این نشئهی طبیعی هم باشد، اما چه خوب است که شخص بر اساس اراده و اختیار خودش در همین عالم ماده و طبیعت، این نعمت را به دست آورد، اراده بفرماید که این سیر انسانی را آغاز کند، و به اتمامش هم برساند، به مقداری که میتواند، به آن کمال برسد.
گرچه عالم، عالم ماده هست، اما چونکه در سیر صعودی ابتدای تمام عوالم و بهخصوص ریشهی نفس ناطقهی انسانی، از متن عالم ماده برمیخیزد، بر اساس اصل شریف جسمانیة الحدوث بودن نفس، و لذا برای من و شما، عالم ماده و طبیعت اصل است، چون ریشهی تمام عوالم وجودی ماست.
خود عالم طبیعت، خودش برای خودش اصل نیست، برای اینکه عالم طبیعت نازلترین مرتبهی عوالم است در سیر نزولی.
اما برای اینکه این عالم طبیعت نطفه را تدوین میفرماید، تکون میدهد و از متن همین نطفهی مادی طبیعی، یک حقیقت تجردی برخاسته میشود، به نام نفس ناطقهی انسانی، و لذا برای من و شمایی که در سیر صعودی از این عالم برمیخیزیم، اصل است.
ولذا اسم این عالم را در اصطلاحات بزرگواران ما، بهخصوص حضرت آقا، در کتابها و فرمایشاتشان، تعبیر میفرمایید به رحم،
و اسم این رحم را گذاشتهایم طبیعت.
چون باید از این رحم زاییده بشویم و از این دامن برخیزیم، و لذا اساس میشود برای عوالم وجودی مافوق.
این است که هر کاری را میخواهید بفرمایید، در همین رحم طبیعت بکنید، چه اینکه روایات ما هم بر همین اصل شریف استوار است، که میفرماید: الدنیا مزرعة الآخرة
در سیر نزولی، دنیا مزرعهی نظام هستی نیست و لذا دنیا مزرعهی آخرت انسان است، نه اینکه دنیا مزرعهی آخرت نظام هستی باشد.
دنیا و نشئهی طبیعت، خودش مرتبهی نازلهی عوالم وجودیست، و لذا آیت الهیه است، که تمام کلمات این عالم را، زمین را، آسمان را، ستارگان را، حیوانات را، حالاتشان را، دریاها را، صحراها را، میبینید چهقدر آیات قرآن کریم در مورد آیات بودن عالم طبیعت حرف زده است!
پس این عالم نسبت به کل نظام وجود، جنبهی آیت دارد، علامت است، نشانه است.
علامت و نشانه هست، به این معناست که فرع است و همیشه از اصل خودش دلالت میکند.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها5
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی5
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
✍️عقاب خدا چگونه است:
💠 عقاب خدا چنان نیست که از یک جهت و در محل معیّنی گریبان آدمی را بگیرد مثلا از بالای سر و یا پایین پا ، یا در بعضی اماکن به انسان برسد و انسان بتواند از آن محل دور گردد ، بلکه عقاب خدا آدمی را به عملِ خودِ آدمی و به گناهش میگیرد ، و چون گناه در باطن آدمی و در ظاهرش هست و از او جدا شدنی نیست، عقاب خدا هم از او جدا شدنی نیست، و در نتیجه خود انسان «وَقود» یعنی آتش افروز دوزخ می شود،
و بعبارتی آتش از نهادِ خود او مشتعل میگردد و دیگر فرار و قرار و خلاصی از آن معنا ندارد ، و به همین جهت است که خدا خود را شدیدالعقاب خوانده است.
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۱۴۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🌱 وقت نزول رحمت حق از سحاب شد
🌿 یعنی که جام دیده ی ما پُر شراب شد
🌱 زهراترین ستاره ی زهرا طلوع کرد
🌿 نوری دمید و قبلگه آفتاب شد
🌺ولادت حضرت زینب (س) مبارک باد.
@shakhehtoba
إلهی، صعود برزخی ام را به اعتلای عقلانی ارتقا ده!
فراز ۴۸۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۳۹ :🌷✨🌹
✍️ خیالات خاکیِ و پست با انسان چه میکند :
💠 خیالات خاکی ، آدم را این سویی میکند و منکوس محشور می شود « المجرمونَ ناکسوا رؤسِهم عند ربِّهِم» مجرمان نزد پروردگارشان سرهای خود منکوس و به زیرافکنده اند .
چرا اینها اینگونه منکوس شدند؟
می بینی که اینها همه افکارشان خیالی و شهوانی است ، همه افکارشان خاکی و این سویی است و حالا حشرشان هم این سویی است.
این فرد پر از خیالات خاکیِ سِفلی بوده و حشرش هم به سوی سِفل است .
💠 اگر انسان ، وهم و تخیّل را - که برانگیزانندهٔ شهوت و غضبند- رام کند ، به تبعِ قوه عاقله آن سویی می شود نه این سویی ، آنگاه به فرمایش خواجه « تمثلات بر او رخ می نماید .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت علامه حسن زاده آملی در محضر علامه شعرانی سالها به تحصیل علم هیئت و نجوم پرداختند و 9 سال تقویم نجومی استخراج کردند که چاپ شد و به فرموده خودشان، خیلی از شبها تا به صبح به مشاهده صورت دلآرای آسمان میپرداخند. در شعری در این باره فرمودند:
من و ماه و شبانگاه و ستاره بروى یکدیگر اندر نظاره
مرا با شاهدان آسمانى به شبها بود بس راز نهانى
خاطره ای که با عبارات و الفاظ شیرین حضرت علامه خواهید خواند، درباره یکی از همین شب ها است:
"اکنون بحث را بدین داستان که برایم پیش آمد پایان مى دهیم و آن اینکه:
در زمان جوانى که بهار زندگانى است از پریشان روزگارى و بى سر و سامانى، چند روز تابستانى در دیهى کوهستانى یگانه و بیگانه بسر مى بردم، پیرمردى کهنسال و دراز اندام که گوئى از پشت و نژاد عوج عناق بود بزرگ و داناى آن دیه بود. پیرى از پیرایه دانش تهى، ولى بزیور پارسایى پیراسته و آراسته و بسیار ساده و پاک نهاد بود. از سر میهمان نوازى بدیدارم آمد و تازگیها نمود و گشاده رویى و خوش خویى از خویشتن نشان دادن، برنامه ام این بود که چون پاسى از شب مى گذشت و همه بخواب مى شدند پوشیده از مردم از سرا بدر مى آمدم و بتماشاى چهره دلگشاى آسمان سرگرم مى بودم، و با پریرویان آسمانى چشمک بچشمک روبارو، همدم و هم سخن مى شدم. من ناآگاه که آن را پیر از کار این جوان آگاه شد و هر شب در کمین من است و بدین پندار نپخته که در آن دیه گنجى نهفته است و این تهیدست پا بست آن شده است و در اندیشه بدست آوردن آنست. تا شبى در پیرامون کارم که من در گوشه اى نشسته بودم و او در کنارى ایستاده بود، ناگاه نگاهم به پیکرى هنگفت و شگفت افتاد، گفتم: جن است، بسم الله الرحمن الرحیم به زبان آوردم و دیدم پنهان نشد.
از جاى برخاستم و با دو دلى آهسته و آرام گام به گام گاهى گامى فراپیش و گاهى گامى فراپس، بسویش روانه شدم چنانى که او را راه چاره و گزیر گریز از من نبود، تا نزدیک شدم و دیدم آن پیر بى پیر است، ناچار از این روى داد، نخست اندکى سخن به چون و چرا آغاز شد و سپس به سازش و پرسش و پاسخ انجامید، تا این که از من پرسید: این خط سپید آسمان چیست؟ گفتم از بسیارى ستاره هاى نزدیک هم و پرتو آنان خطى چنین شیرین و دلکش در سیماى زیبا و جانفزاى آسمان پدید آمده است که آنرا از راه شیرى و کهکشان مى خوانیم.
پس از شنیدن این پاسخ چند بار سرش را از پیش به پس بجنبانید و گفت این که تو گویى سخنى سخت سست است و از بیخ نااستوار و نادرست.
گفتم اى پیر جوان بخت جهان دیده و سخن شنیده تو که از درستش آگاهى و بدان دانایى چه خوش است که آنرا در این دل شب از تو بیاموزم و بر دل نشانم و در روزگارم بیادگار داشته باشم و سپاسگزار شما باشم، امیدوارم که از خداى یکتاى بى همتا پاداش بسزا بستانى.
پس از اندکى درنگ گفت: هنگامى که حضرت ابراهیم خلیل بفرمان رب جلیل خواست فرزندش ذبیح را قربانى کند، همین که او را بزمین نهاد تا کارد را بر گردنش نهد، پروردگار مهربان به جبرئیل دستور داد که هرچه زودتر قوچى را از بهشت مشک سرشت براى ابراهیم ببر، و از او بخواه که بجاى فرزندش این قوچ را ذبح کند، چون جبرئیل خواست قوچ را از آسمان بزمین آورد آن زبان بسته، بسى سرکشى و بى تابى کرد که بر اثر آن ناآرامى شاخش چنان سخت به آسمان کشیده شده که این خراش بر رخسار آسمان پدید آمده است"
📗منبع:#دروس_هیئت_و_ریاضی حضرت علامه حسن زاده آملی، جلد2، صفحه 519
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
دو خاطره (قبل از انقلاب اسلامی) به قلم حضرت علامه حسن زاده آملی در باره استخراج زمان کسوف و عید فطر:
بنده در نه سال از سنه 1337 شمسى تا سنه 1345 تقویم -یعنى سالنامه- استخراج کرده ام. و مأخذ استخراجم زیج بهادرى و زیج الغ بیکى و نسخهاى از تسهیل زیج محمّد شاهى بوده است.
یکى از استادان ریاضى آن زمان دانشگاه تهران که چند سالى است از این نشأت رخت بربسته است در دو واقعه، آشکارا مرا تکذیب کرد که در هردو واقعه صحّت محاسبه من به وقوع پیوست. یکى واقعه کسوفى بود که یک روز یا دو روز قبل از روز وقوع آن در روزنامه اطلاعات وقوع آن را یعنى صحّت محاسبه مرا تکذیب کرده است، و چون کسوف به وقوع پیوست و صحّت محاسبه ما به منصّه ظهور رسید، در فرداى آن روز، در همان روزنامه عذرخواهى کردهاند، و ما نیز به احترام اعتذار اعتراضى ننموده ایم. و آن کسوف را جز بنده هیچ مستخرجى خبر نداده بود که بنده متفرد بودم.
#خاطرات
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢