#نقد
مدح حضرت زهرا(سلام الله علیها)
#مدح
مدح تو زهمچو من کجا آید
این کار خداست از خدا آید
اوصاف تو ای ملیکه هستی
وحی است که باید از سما آید
تا حق سخن ادا کند جبریل
با کوثر و قدر و هل اتی آید
خیزد پی دست بوسی ات احمد
از دور اگرت صدای پا آید
این نیست عجب اگر کنیزت را
چون مریم از آسمان غذا آید
یا بهر طواف حجره ات کعبه
با زمزم و مروه و صفا آید
بر دست تو بوسه زد نبی کاین دست
بر دست خدا گره گشا آید
منّت نبرد زپادشاهان هم
هر کس که گدات را گدا آید
جائی که دوباره بر درت هر روز
بر عرض سلام مصطفی آید
جا دارد اگر برای دربانی
موسای کلیم با عصا آید
عیسی برد آرزوی بیماری
کاین جا به بهانۀ شفا آید
ای آن که ز تارتار هر مویت
آوای خدا خدا خدا آید
از تو همه عفو و بخشش و رحمت
از ما همه عجز و التجا آید
با اشک دو دیده شستشویم ده
وز خاک مدینه آبرویم ده
...............................................
بند دوم از دوازده بند ترکیب بند
جلد دوم نخل میثم
✍️حاج غلامرضاسازگار
ص156
................
👈یک اشتباه:
دیشب(جمعه17آذر1402) در یکی از برنامه های رادیو(دربارۀ شعر آیینی)، شعر فوق توسط مجری محترم خوانده شد و همان اول، مجری به اشتباه افتاد و با یک وقفه و عذرخواهی و اصلاح، شعر را ادامه داد.
📚نقد:
بحر و وزن شعر فوق: بحر هزج مسدّس اَخرب مقبوض = مفعولُ مفاعلن مفاعیلن(از وزن های پرکاربرد بحر هزج)
در مصراع اول با عدم رعایت هجای دوم، بجای هجای بلند از هجای کوتاه استفاده شده است و به این دلیل موقع خواندن، در وزن اشتباه صورت می گیرد.
👈نکته دیگر اینکه ممکن است با اختیارات شاعری بتوان اشتباه فوق را توجیه نمود، اما به دلیل آنکه خوانندگان بسیاری (که در یک کلاس مورد امتحان قرار گرفت و اکثرا اشتباه خواندند) دچار اشکال می شوند قابل اغماض نیست.
✍️دکترمجیدطاهری
#مرثیه
حرف از وصیت است!؟ چرا خوب می شوی
چشم و چراغ خانه ی ما خوب می شوی
نبضت اگر چه فاطمه جان، کُند می زند!
جدی نگیر بغض مرا، خوب می شوی
جانِ حسن سفارش تابوت را نده!
کوری چشم عا...ه ها خوب می شوی
کافور و سدر دست علی می دهی چرا!؟
عطرخوش بهشتِ خدا خوب می شوی
حرف مرا دو تا نکنی پیش بچه ها!
من قول داده ام که شما خوب می شوی
《عجّل وفاتی》 تو غرور مرا شکست
در شهر گفته ام همه جا خوب می شوی
گفتم که کار می دهد این زخم دست ما!
گفتی که بی طبیب و دوا خوب می شوی
غصه نخور جواب سلامم نمی دهند
با غربتم کنار بیا خوب می شوی
کمتر بگو حسین، صدایت گرفته است
ای روضه خوان خانه ی ما خوب می شوی
✍وحید قاسمی
با حذف یک بیت
نقد: بیت حذف شده:
مویت اگرچه سوخت عروس منی هنوز...
👈طرح مسائل خصوصی زن و شوهری، آن هم برای شخصیت حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) که همانندی ندارد و الگوی حجاب بودن ایشان و صیانت او از مقام عفاف زن در اسلام بیشتر از۱۴۰۰سال است معروف و مشهور است، صحیح نیست.
#مدح
#مرثیه
#مثنوی
محور اهل کِسا
---------
یا فاطمه ای صنوبر عشق
بر اهل کِسا تو محور عشق
ای نور رخت شرافت نور
در آل عبا عبارت نور
ای باعث افتخار احمد
ای در همه جا قرار احمد
در عرش یگانه بوده ای تو
بانوی دو خانه بوده ای تو
یک ، خانه ی عرشی پیمبر
دو ، خانه ی غرقِ نور حیدر
هم دختر مصطفی تویی تو
هم همسر مرتضی تویی تو
بر خاتم انبیا نگینی
در بین زنان تو بهترینی
وقتی ز تو می بَرد خدا نام
قلب دو جهان بگیرد آرام
در وصف تو ای عزیز احمد
هُمْ فاطِمَةُ ، بیان ایزد
ای روشنی سپیده زهرا
آئينه ی بَعْلُها ، بَنیِها
در نور نشسته گوهر تو
زیرا که علی ست شوهر تو
آباءِ تو آبروی دین اند
دستان خدا در آستین اند
در بحرِ تو اهل نور غرق اند
اَبناءِ تو بهترینِ خلق اند
تو گوهر زیِب و زِیْن داری
یعنی حسن و حسین داری
ای ماه رخت فروغ هر شب
پرورده ی دامن تو زینب
بانوی سرای رحمتی تو
چون گوهر گنج خلقتی تو
من در عجبم ز کار مردم
دریای دو دیده در تلاطم
در غربت فاطمه شناسی
حیرت زده ام ز ناسپاسی
آنان که ز حق همه گسستند
افسوس که حرمتت شکستند
ای دیده جفا ز قوم نجران
ای دشمن تو یهود دوران
ای برده مکان به سمت لاهوت
دیدی تو ستم ز جبت و طاغوت
از داغ تو قدسیان خمیدند
پهلوی تو را شکسته دیدند
ای وای چه کرد ظلم و تزویر
با غنچه و گل غلاف شمشیر
بر مادر خود به چشم خونبار
فریادگرند آل اطهار
آن ضرب غلافِ تیغ اعدا
شد باعث قتل مادرِ ما
**
✍محمود تاری «یاسر»
ارسال #مقاله_علمی
:: محورهای همایش
۱. سیر تحول و تطور هیأت از حیث تعریف، ساختار، کارکرد، گونهها، ابزار و وسایل عزاداری و ...
۲. سیر تحول و تطور آئینهای مذهبی چون تعزیه، دستههای عزاداری، نخلگردانی و ...
۳. سیر تحول و تطور جایگاه اجتماعی مراسم سوگ و سرور و نسبت هیأت با تحولات سیاسی اجتماعی
۴. سیر تحول و تطور منبر و سخنرانی، ادبیات دینی و شعر، مقتلنویسی و مقتلخوانی، نوحه، مدیحه، مداحی، سرود و... در هیأت
۵. سیر تحول و تطور تعامل ادبی هیأت با زبانها و گویشهای مختلف
۶. کتابشناسی کتب اثرگذار و جریانساز در رابطه با هیأت و آئینهای مذهبی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الْعَصْرِ وَ الزَّمَان
در کوی تو سر در سر خنجر بنهم
چون مهرهی جان، عشق تو در بر بنهم
نامَردَم اگر عشق تو از دل بکنم
سودای تو کافرم گر از سر بنهم
✏️ «ابوسعید ابوالخیر»
دعا برای سلامتی و ظهور حضرت بقيّة الله
عجّل الله فرجه و تبلیغ جهت مسالهی ظهور
فراموش نشود انشاءالله
----------------------------------------------
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَالْعافِیَةَ وَ النَّصْر
آمّین 🤲
#حدیث_کساء
#روضۀ_پنج_تن
دیده ها می بارد از این داغها بر پنج تن
اشک ها می ریزد از گلهای پرپر پنج تن
مصطفی با دخترش زهرا چقدر آزرده شد
می کُشد آن شعله ها، آن میخ، آن در، پنج تن
مرتضی شد رستگار از ضربتی در موج خون
زینبش تا کربلا می زد به سر در پنج تن
طشت خون گردیده مأوا با حسن یا با حسین
باغشان پژمرده بوده یا که بی سر پنج تن
کربلا میدانِ میدان داریِ آنان شده
از پیمبر تا پدر، مادر، برادر، پنج تن
✍️مجیدطاهری
#روضه
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
💠 امتِ قانته
▫️ قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾، وجود مبارک ابراهیم را ذات اقدس الهی یک امت معرفی کرد، چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد.
وجود مبارک #صدیقه_کبری_سلام_الله_علیها به تنهایی، امت است!
▫️ حضرت امیر (سلام الله علیه) به حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلم) عرض می کند که امت جمع شدند که #فاطمه را خانه نشین کنند! این برای چیست؟
اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی آید. اگر او یک فرد عادی باشد، چهار نفر برای سنگ زدن به درِ خانه اش کافی هستند؛ اما تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این امت جمع شد تا فاطمه را خانه نشین کند!.
▫️ اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، آیا یک امت جمع می شود که چنین کسی را خانه نشین کند؟! برای چه این کار را بکنند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلی هَضْمِهَا»؛ دلالت التزامی این سخن آن است که فاطمه «کانت أمةً قانتةً» و دلالت التزامی هم حجت است.
▫️ مگر اینها کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه نشین کردند، چرا درباره آنها نمی گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟ «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می دهد «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه نشین کنند، پس معلوم میشود که او یک امت است.
▫️ مگر درباره اباذر این کار را نکردند؟ درباره او که نمی گویند امت جمع شد تا اباذر را زیر سؤال ببرد یا خانه نشین کند! اگر گفتند در برابر حضرت زهرا (سلام الله علیها) امت جمع شد یعنی چون او #به_منزله_امت است!
امت در برابر امت جمع میشود، امت در برابر فرد که جمع نمی شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس_خارج_فقه، جلسه 422
تاریخ: 1397/11/10
پس از شهادت
#مرثیه
با تو ای قبر دگر شرح شب تار بس است
قصه ی خون دل و دیده ی خونبار بس است
از فشارت تن زهرای من آزار مده
که بر این خسته فشار در و دیوار بس است
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#شعرشب_یلدا
#غزل
یلدای عشق
جلوه کن ای ماه من در شب یلدای من
تا که ببیند فَلک رویش فردای من
عشق بیا کن نظر داده دو چشمم ثمر
بار دگر می رسد فصل شکوفای من
چون شب یلداست این رؤیت فرداست این
آمده صبح و سحر بهر تماشای من
می گذرد شام دل ، آمده آرام دل
تازه مهیّا شده صبر و شکیبای من
جان بدهم پای دوست ایده و راهم نکوست
هیچ گُهر نَشکند قیمت کالای من
کاش فتد بر سرم ، سایه ی آن سرورم
چون که بُوَد قامتش سرو دلآرای من
یار بهشتی نَسَب تافته گیسو چو شب
قامت دلجوی او محشر کبرای من
یار اگر جلوه ای در شب یلدا کند
دیدن ماه رخش هست تمنّای من
شمس و قمر آگهند آینه ها همرهند
یوسف کنعان کجا ، یوسف زهرای من
بار دگر اشتیاق آمده بعد از فراق
چون که وصالش بُوَد روحِ تولّای من
منتظرم منتظر ، ماه شود منتشر
طالب دیدار او دیده ی بینای من
«یاسر» اگر روی گل بنگرد و ، سوی گل
می رود از اشتیاق این دلِ جویای من
**
✍محمود تاری «یاسر»
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
#شب_یلدا
#غزل
شبیه عاشقِ مجنون که یار میخواهد
دلم دو خط غزل گریهدار میخواهد
برای تیشه نمیرفت بیستون ، فرهاد
که گاه سینهی سنگین ، هوار میخواهد
همینکه بستهای افسار ، گردنم ممنون !
کدام عاشقِ یار اختیار میخواهد؟
اگر که مضحکهی شهر ، من شدم عشق است
که عاشقی سر و وضعی نزار میخواهد
زدم به این در و آن در مرا نگاه کنی
که شر و شور جوان هم ، قرار میخواهد
پسندم آنچه که بانو پسند کرده و بس
بخواهم آنچه که میل نگار میخواهد
همه انار خریدند ، چون که فهمیدند
دل حبیبهی عالم انار میخواهد
تو یک دقیقه به دردت اضافه شد امشب
ز جانِ خسته چه این شام تار میخواهد !؟
#علیرضا_وفایی