eitaa logo
شیعه شناسی
187 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
Khoda.shenasi.apk
4.38M
📱 کودکان 🔸موضوع: خداشناسی 🔹تولید: با حمایت مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#گزارش تصویری ثبت نام دوره کلام اسلامی پیشرفته 🗓 10 آبان ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
چه نکاتی را در پیاده روی #اربعین رعایت کنیم؟ #اینفوگرافی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 5⃣ 3⃣ 2⃣ 🔸كليسا و مسيحيت آن زمان مايه علمى و دينى قويّى نداشت و مطالب خود را عمدتاً از دانشمندان علوم تجربى🔬 و فلاسفه به عاريت گرفته بود و خود از درون مايه اصيل و محكمى برخوردار نبود. طبعاً در اين دستگاه عريض و طويل با آن وسعتى كه پيدا كرده بود و از آن طرف هم ضعف و فقر بنيان علمى و مبانى تئوريك، به تدريج فسادهايى پيدا شد و موجب حركت‌هايى عليه دستگاه پاپ و كليساى⛪️ كاتوليك گرديد. 🔹افرادى نظير مارتين لوتر (بنيان گذار فرقه پروتستان در مسيحيت) از درون تشكيلات خود كليسا در پى ايجاد اصلاحاتى در تعاليم مسيحيت بر آمدند و در كنار حركت‌هاى سياسى و فرهنگى اصلاح طلب ديگر شروع به فعاليت كردند. مجموع اين حركت‌ها منجر به شكل‌گيرى نهضت بزرگى بر عليه پاپ گرديد و سرانجام به منتهى شد. (📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيت‌الله مصباح يزدي، صص 26-25) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🔸اگر كسى سوره اى كه سجده واجب دارد را بلند بخواند🗣 و من نيز همراه ايشان آن سوره را بخوانم چند بار بايد سجده واجب بجا آورم ؟ 🔹مکارم: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، یک سجده کافی است.(📘توضیح المسائل، مسأله 980) 🔹سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. (📙توضیح المسائل، مسأله 1290و 1291) 🔹صافی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، بنابر احتیاط واجب باید دوبار سجده کند.(📒 توضیح المسائل، مسأله 1103) 🔹بهجت(ره): اگر انسان موقعی که آیه سجده را می‌خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورد، یک سجده کافی است، اگرچه احتیاط در دو سجده است(📕توضیح المسائل، مسأله 899) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #کارگاه آموزشی تبلیغی اربعین حسینی 🗓 10 آبان ماه 96 موضوع: جامعه شناسی و ظرفیت های عراق استاد: حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🌺 4⃣ 🔸ثمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَا فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ مَلَائِكَتِهِ مِنْهُمْ سُجُودٌ لَا يَرْكَعُونَ وَ رُكُوعٌ لَا يَنْتَصِبُونَ وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُون🔸 🔹آنگاه ميان آسمانهاى بلند را باز نمود، و به انواع مختلف از فرشتگان خود پر كرد، بعضى از ايشان در حال سجودند، ركوع نمىكنند، و برخى در ركوعند، بر پا نمى ايستند، و گروهى در صفّ ايستاده اند، از جاى خود بيرون نمى روند، و بعضى تسبيح گوينده اند كه خسته نمى شوند.🔹 (📙ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 28) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
21 16 🔸پنجمین فرضیه در پیدایش شیعه نسبت دادن آن به سلسله آل بویه می باشد. آل بویه از سال ۳۲۰ تا ۴۴۷ ه.ق حکومت و قدرت را در دست داشتند و در عراق و برخی مناطق ایران حکمرانی می کردند تا آنکه غزنوی ها در سال ۴۲۰ ق به آنها حمله 🗡کردند. 🔹ابن اثیر درضمن حوادث سال ۳۷۲ درباره ی یکی از پادشاهان 👑آل بویه (عضدالدوله) می نویسد:" او مرد خردمند، فاضل، با سیاست، درستکار،... و اهل فضل بود. تا آنجا که می‌گوید: دوستدار دانش و دانشمندان بود. با آنان نیکی می‌کرد، در مجلس آنان می نشست و در مسائل با آنان به مناقشه می‌پرداخت. در نتیجه دانشمندان از شهرهای گوناگون به او روی آوردند و به تالیف کتاب 📚در خدمت وی پرداختند." 🔸این سخن شاهدی است بر اینکه آنان دوستدار دانش و مروج آن بوده اند و در انتشار دانش و پشتیبانی دانشمندان تلاش های در خور ستایش کرده اند.با آنکه در روزگار آل بویه بیشتر سرزمین‌های ایران مذهب تسنن داشتند، اما آنان برخلاف پادشاهان غیر شیعی که موضع خصمانه علیه شیعه می‌گرفتند و با آنان می جنگیدند هیچگاه برابر اهل تسنن چنین موضعی نگرفتند. 🔹آری مذهب شیعه در دوران آل بویه رواج یافت و شیعیان نسیم آزادی را استشمام کردند. در حالی که پیش از آن یعنی در دوران بنی عباس و به ویژه روزگار و پس از آن شیعه، ستم ها و سختی های بسیاری را تحمل کرده بود. اما شکل گرفتن مذهب شیعه در دوران آل بویه با پشتیبانی و ترویج این مذهب از طرف آنها دو مطلب متفاوت از یکدیگر است که فرق نگذاشتن میان آنها از ساده لوحی است . (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 119_117) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
12 6⃣ 4⃣ 3⃣ 🔸يكى از نتايج مهمّ رنسانس، كه توسّط برخى از رجال دينى و روحانى مسيحيت هم مورد تأكيد قرار گرفته بود، تقبيح رفتار كليساى⛪️ كاتوليك و دخالت آن در امور مربوط به جامعه و از جمله امور سياسى بود. گفته شد آن‌چه كليساى كاتوليك تا آن زمان ترويج و عمل كرده انحراف از تعاليم مسيحيت ✝بوده و مسيحيت اصيل، دينى است كه در آن حكومت نباشد و به كار سياست نپردازد و به تقويت و تحكيم رابطه انسان با خداى خودش در داخل كليسا محدود شود. 🔹نتيجه گرفته شد تمام مصيبت‌ها و محروميت‌ها و عقب افتادگى‌هاى اروپا در طّى اين چند صد سال ريشه در كليسا و تعاليم آن دارد؛ پس بايد آنها را از صحنه بيرون كرد. محورهاى عمده تعاليم كليسا عبارت از خدا و آسمان و ملكوت بودند. 🔸تصميم گرفتند بجاى اين تعاليم كه عوامل مصيبت زا و ترمز دهنده جامعه بودند تعاليم و شعارهاى ديگرى را مطرح كنند؛ بدين ترتيب كه بجاى خدا مى‌گوييم انسان👤؛ بجاى آسمان مى‌گوييم زمين🌏 و بجاى ملكوت هم زندگى را قرار مى‌دهيم. (📗کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيت‌الله مصباح يزدي، ص 26) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#گزارش تصویری📸 از حضور برخی همکاران مرکز تخصصی شیعه شناسی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی 🗓 12 آبان ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
25 8⃣ 2⃣ 🔸برهان نظم از شرایط برهان تجربی بی بهره است زیرا این برهان در غیر این عالم تجربه نشده تا در مورد این عالم هم بتوان بر طبق آن حکم کرد. به عبارت دیگر در مصنوعات بشری ما این تجربه را داریم که آنها بدون سازنده عاقل بوجود نمی آیند چنانچه در خانه🏠،کشتی🚢 و ... آن را تجربه کرده ایم. اما این قضیه را در اصل وجود این عالم تجربه نکرده ایم . یعنی ما عوالم دیگری که شبیه این عالم ما باشد را مشاهده نکرده ایم تا ببینیم در آنها یک سازنده عاقل و حکیم نقش داشته تا آن را در مودر این عالم هم جاری کنیم و بگوییم این عالم هم نیاز به یک سازنده حکیم و عاقل دارد . 👈پس برای این عالم نمی توان بر اساس مصنوعات بشری، حکم به سازنده عاقل و حکیم نمود. 🔹برهان نظم برهان تجربی نیست تا ملاک در آن بر اساس مشابهت کامل بین اشیاء باشد و از اشیاء تجربه شده حکم اشیاء تجربه نشده را کشف کرد. بلکه آن یک برهان عقلی است که عقل بعد از مشاهده نظم حاکم بر عالم ماده و تفکر در آن پی می برد که این عالم مخلوق یک موجود عالم قادر مختار است. 💢نکته ای که در اینجا مطرح است این که، حسی بودن یکی از مقدمات برهان نظم ضرری به عقلی بودن آن نمی زند، زیرا حس در این میان تنها برای اثبات موضوع که وجود نظم در عالم است به کار می رد اما حکم و نتیجه گیری به عقل و محاسبات عقل برمی گردد. مانند این که با حس ثابت شود که یک مربعی در جایی وجود دارد، پس عقل به سرعت حکم می کند که تمام اضلاع آن باید به یک اندازه باشد. (📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی ،صص 26-25) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 1⃣ 🔸داستان چگونگی ازدواج این بانوی مکرمه با امام حسن عسکری علیه السلام از وقایع جالب و از کرامات ائمه علیهم السلام است که در ضمن روایتی طولانی در کتاب 📗کمال الدین شیخ صدوق نقل شده. 🔹بشر بن سليمان نخاس از نسل ابو ايوب انصاري، يكى از دوستان امامین عسکریین علیهما السلام که در سامرا همسايه ایشان بود می گوید: مولايم ابو الحسن على بن محمد علیهما السلام مسائل بنده فروشى را به من آموخت و جز با اجازه او خريد و فروش نمي كردم و از موارد شبهه كناره گير بودم تا معرفت من در باره آن كامل شد و فرق ميان حلال✅ و حرام ❌را نيكو دانستم. 🔹يك شب در خانه خود بودم و پاسى از شب گذشته بود كه كسى درب منزل را زد. شتابان پشت در دويدم، "كافور"، خادم و فرستاده مولايم ابو الحسن علیه السلام را ديدم كه مرا خدمت آن حضرت دعوت كرد؛ من جامه پوشيدم و خدمت او رسيدم و ديدم در پشت پرده با پسرش ابو محمد علیه السلام و خواهرش حكيمة گفتگو دارد. 🔹چون نشستم فرمود: اى بشر تو از سران انصارى و ولايت ائمه هميشه پشت در پشت در ميان شما بوده و شما مورد اعتماد ما اهل بیت هستید و من ميخواهم شرف يكى از اسرار امامت را بهره تو گردانم و تو را براى خريدن كنيزى گسيل دارم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، صص 419-417) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee