eitaa logo
شیعه شناسی
187 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه شناسی
💠آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه استودیو ۱۱۰ مرکز رسانه‌ای ولایت : 🔸حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم افتتاح استودیو 110 مرکز رسانه‌ای ولایت که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم (علیه السلام) برگزار شد، با ذکر این مطلب که دنیای امروز دنیای رسانه‌ها است فرمودند: به همین جهت ما باید رسانه‌های قوی داشته باشیم تا بتوانیم پیام خودمان را به دنیا برسانیم. 🔹ایشان افزودند: شبکه‌های مجازی 📱در زمینه ترویج فساد غوغا می‌کنند و ما باید بدون اینکه حالت انفعالی بگیریم، به میدان بیاییم، معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) قوی است و با این معارف می‌توانیم پیروز شویم. 🔸معظم له با اشاره به موفقیت شبکه ولایت اظهار کردند: فعالیت در کارهای رسانه‌ای برای معرفی تشیع، عبادت است و چنین کارهایی دست انسان را در روز قیامت می‌گیرد 🔹ایشان در ادامه با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) اظهار کردند: احادیث مربوط به مقام‌های این بانوی بزرگوار در کتاب‌های اهل سنت نیز وجود دارد؛ بر اساس روایتی که در کتاب‌های📚 اهل سنت هم آمده است خداوند با غضب حضرت زهرا (سلام الله علیها ) خشمگین می‌شود و با رضایت این بانوی بزرگوار هم راضی خواهد شد. 🔸معظم له، حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را برترین بانوی بهشتی عنوان کردند و فرمدند: مقام‌های این بانوی بزرگوار بالاتر از آن است که ذکر شود، زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها ) برای همه ما الگو و اسوه است؛ زندگی ساده حضرت زهرا (سلام الله علیها ) برای همگان الگو است؛ اگر به دنبال آرامش و نجات در روز قیامت باشیم، باید از زندگی این بانوی بزرگوار الگو بگیریم. 🔹معظم له بیان داشتند: بخش اعظمی از سرمایه‌های دنیا در زرق و برق هزینه می‌شود، امیدواریم که زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را الگو بگیریم و زندگی این بانوی بزرگوار برای همه ما سرمشق باشد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 5⃣ 🌸 🔸(12) اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ، وَ مَنْ أَعْطَيْتَ لَمْ يَنْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِينَ، وَ مَنْ هَدَيْتَ لَمْ يُغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّينَ، 🔸(13)فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْنَعْنَا بِعِزِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، وَ أَغْنِنَا عَنْ غَيْرِكَ بِإِرْفَادِكَ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَ الْحَقِّ بِإِرْشَادِكَ. 🔸(14) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ سَلَامَةَ قُلُوبِنَا فِي ذِكْرِ عَظَمَتِكَ، وَ فَرَاغَ أَبْدَانِنَا فِي شُكْرِ نِعْمَتِكَ، وَ انْطِلَاقَ أَلْسِنَتِنَا فِي وَصْفِ مِنَّتِكَ. 🔸(15) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ دُعَاتِكَ الدَّاعِينَ إِلَيْكَ، وَ هُدَاتِكَ الدَّالِّينَ عَلَيْكَ، وَ مِنْ خَاصَّتِكَ الْخَاصِّينَ لَدَيْكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🔹(12) بار خدايا هر كه را تو يارى كردى، خوارى خوار كنندگان به او زيان نرساند، و هر كه را تو عطا فرمودى، جلوگيرى منع كنندگان از او نمي كاهد، و هر كه را تو راهنمائى نمودى، گمراهى گمراه كنندگان او را از راه نبرد 🔹(13) پس بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را به قدرت و توانائى خود از (زيان) بندگانت دور ساز، و به بخشش خود از ديگرى بى نياز گردان، و به راهنمائى خود به راه حق ببر. 🔹(14) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و سلامتى دلهاى ❤️ما را در ياد عظمت و بزرگى خود، و آسايش تن هاى ما را در سپاسگزارى🙏 نعمت خود، و شيرينى زبانهاى ما را در بيان نعمت خود قرار داده 🔹(15) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را از دعوت كنندگان خود كه به سوى تو مي خوانند، و از راهنمايان خود كه به راه تو راهنمائى مي نمايند، و از نزديكان (به رحمت) خود كه به تو نزديكند قرار ده، اى بخشنده ترين بخشندگان. (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 67) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
💠حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران، در جمع بانوان طلبه خرم آباد : 🔸خواهران نقش بسیار مهمی در ساخت تمدن نوین اسلامی دارند و باید هوشمندانه در تربیت نسلی مومن و انقلابی بکوشند. 🔹وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های رشد معنوی مردان جامعه، به توانایی اداره زندگی توسط زنان بستگی دارد، بیان داشت: انتظار می رود حوزه های علمیه در راستای تحقق دین، رسالت تبلیغی خود را انجام دهند. 🔸ایشان با اشاره به اینکه هم اکنون قریب به ۵۰۰ مرکز حوزوی خواهران در کشور مشغول تربیت طلاب علوم دینی هستند، اظهار کرد: در چند سال اخیر ساخت و احداث مراکز حوزوی خواهران رشد و شتاب چشمگیری داشته است. 🔹حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه دین مبین اسلام ظرفیتی دینامیکی و پرانرژی برای تحول است، یادآور شد: ظرفیت قرآن و اولیای دین به حدی است که می توانند دیگران را به سعادت برسانند و در این زمینه باید طلاب حوزه عمق مفاهیم قرآنی و سیره اهل بیت(علیهم السلام) را در جامعه تبلیغ، ترویج و نهادینه کنند. 🔸وی با اشاره به این که خواهران مبلغ باید پاسخگوی نیازهای همه جانبه خواهران باشند، گفت:مبلغان برای تحقق این مهم نیازمند سعه صدر، شجاعت و بیان راسخ در تبلیغ هستند. 🔹مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه بزرگترین هنر خواهران طلبه ارائه الگوی مناسب از همه جهت برای جامعه است، گفت: خواهران مبلغه باید رسالت مادری خود را توام با رسالت تبلیغی خود به نحو احسن انجام دهند، چرا که زن مسلمان می تواند همه نقش های فاخر زن مسلمان را بر عهده بگیرد و در این زمینه فیلسوف و مفسری متبحر باشد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
53 3⃣ 3⃣ 🔸یکی از اولین مسائلی که در بحث توحید باید اثبات گردد، مسأله نامحدود بودن خداوند است. براى اثبات این معنا که او یک وجود بى انتها است باید امور زیر مورد توجّه قرار گیرد : 1⃣. محدودیّت وجود، یعنى آلوده بودن به عدم، چرا که اگر پاى عدم در میان نباشد محدودیّت مفهومى نخواهد داشت. مثلا ما مى گوییم عمر فلان کس 👨محدود است یعنى عمر او سرانجام به عدم منتهى مى گردد، و آلوده به نیستى است، همچنین درباره محدودیّت قدرت و علم و مانند آن. 2⃣. وجود، ضد عدم است؛ و اگر چیزى ذاتا مقتضى وجود باشد، نمى تواند مقتضى عدم گردد. 3⃣. در برهان علّت و معلول این مطلب ثابت شد که سلسله زنجیرمانندِ 🔗علّت و معلول این جهان، باید به یک نقطه ثابت و ازلى برسد که آن را واجب الوجود مى نامیم. یعنى وجودش از درون ذات او است نه از بیرون؛ بنابراین علّت نخستین جهان ذاتا اقتضاى وجود دارد. 🔹یکبار دیگر این سه مقدّمه را با دقّت بخوانید و در آن خوب بیندیشید؛ با توجّه به این مقدّمات روشن مى شود اگر محدودیّتى در ذات واجب الوجود حاصل شود باید از بیرون وجود او باشد، چرا که محدودیّت طبق مقدّمات فوق به معناى آلودگى به عدم است، و چیزى که ذاتش اقتضاى هستى دارد هرگز مقتضى عدم و نیستى نخواهد بود. پس اگر محدودیتى در او باشد باید یک عامل بیرونى داشته باشد، و لازمه این سخن آن است که او واجب الوجود نباشد، چرا که از نظر حدّ وجودى خود، مخلوق دیگر و معلول ذات دیگرى است. ♦️به عبارت دیگر: بدون شک واجب الوجودى داریم - چرا که سخن از توحید و یگانگى، بعد از اثبات واجب الوجود است - حال اگر واجب الوجود، نامحدود باشد مدّعاى ما ثابت است، و اگر محدود باشد این محدودیّت هرگز مقتضاى ذات او نیست، چون ذات او مقتضى وجود است، نه آلودگى به عدم. پس باید از بیرون بر آن تحمیل شده باشد و مفهوم این سخن آن است که علّتى در بیرون او وجود دارد و او معلول آن علّت است، در این صورت واجب الوجود نخواهد بود، نتیجه اینکه او وجودى است نامحدود از هر نظر. پس فرض واجب الوجود مساوی است با وجود بی نهایت و مطلق. (📗برگرفته ازکتاب پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازى، ج 3، ص 189) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
◾️آیت‌الله حاج شیخ نصرالله شاه‌آبادی عضو خبرگان رهبری و از اساتید پیشکسوت حوزه به دیار حق شتافت. ◾️ازخداوند متعال، علو درجات را برای این عالم ربانی مسالت مینماییم. ✅ @shiashenasee
25 19 17 3⃣ یکی دیگر از شؤون انبیاء الهی عبارت است از👇 3⃣ 🔸یکی از شئون دنیایی، وجود اختلاف ها، جدال ها و مناقشه های بین مردم است که به علل گوناگون رایج بوده. حل چنین اختلاف هایی از امور دنیایی، به قوه قضاییه⚖ مربوط می‌شود. از سوی دیگر احتمال دارد طرف دعوایی که محکوم شده است به حکم قاضی تن ندهد که برای الزام وی به حکم دادگاه باید راهکارهای عملی را ملحوظ کرد. قرآن کریم نگاهش به نبوت تک ساحتی نبوده، از پیامبران فقط نمی خواهد در صدد آموزش و تبلیغ آموزه‌های دینی باشند، بلکه یکی از اهداف نبوت و انزال کتاب آسمانی را داوری و رفع مناقشه‌های مردم ذکر می‌کند و در حقیقت خداوند از پیامبران می خواهد در برابر نزاع های مردم ساکت نمانند و به اصطلاح وارد صحنه قضا شوند. 🔹و أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيه. و با آنان، کتاب(خود) را به حق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند. در این آیه و آیات مشابه که مردم را به تبعیت از حکم خداوند امر می کند، دو نوع حکم و الزام است: 👈الزام نخست متوجه پیامبران می شود که به حل و فصل اختلاف های دنیوی مردم بپردازند، 👈 الزام دوم متوجه مردم است که برای حل اختلاف های خود به پیامبران مراجعه کنند. ♦️ نکته قابل ذکر اینکه لازمه کارهای داوری چنین است که طرف محکوم از دادگاه دلگیر 😠و ناراضی خارج می شود و چه بسا دادگاه را نیز به اموری متهم کند، اما خداوند به این بهانه که احتمال دارد طرف محکوم از حکم خدا و رسولش ناراضی شود، پیامبران خود را از عرصه اجتماع و داوری منع نمی‌کند، بهانه ای که امروز سکولاریست ها مطرح می کنند که برای حفظ قداست و اعتبار دین، دین نباید وارد صحنه سیاست و حکومت شود. (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 179-177) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸برای امام علیه السلام کنیه های زیر نام برده شده: أبو الحسن الاول، أبو الحسن الماضی، أبو ابراهیم، أبو علی و أبو اسماعیل. 1⃣ 🔹القاب حضرت نشانه گوشه هايى از شخصيت و شكوه و عظمت امام کاظم عليه السلام است که به چند مورد آن اشاره می شود: 👈الف) صابر: زيرا در برابر انواع سختى ها و آزارهايى که از سوى حاکمان 👑ستمگر و جائر نسبت به حضرتش روا داشته مى شد، صبر پيشه مى کرد. 👈ب) عبد صالح: ایشان را از آن رو "عبدِ صالح" لقب دادند که بسيار عبادت مى کرد و در فرمانبردارى از خداوند کوشا بود تا آن جا که با گذشت زمان در عبادت ضرب المثل شد. راويان حديث نيز آن حضرت را با اين لقب مى خواندند، مثلا راوى مى گفت:« حدثنى العبد الصالح » عبدِ صالح مرا حديث گفت. 👈ج) سید: زيرا او از مهتران و سروران مسلمانان و يكى از امامان ايشان است. « ابوالفتح » شاعر بلند آوازه، ایشان را با لقب "سید" چنين ستوده است: ▫️من غلام آن سيد ارجمند و گرامى هستم; و هر جا که باشم درودهايم نثار او باد. ▫️و چون غلام چنين انسانِ ارجمند و بزرگ باشم; پس آزاده ام و روزگار، غلام و برده من است. 👈د) کاظم: از آن جهت ایشان را کاظم خواندند که در برابر ستم و جور ظالمان، خشم خود را فرو خورده، هرگز نزد کسى لب به شكايت نگشوده، بلكه در برابر اين ستم ها خداى بزرگ را شكر و ثنا مى گفت. "ابن اثیر" درباره وجه تسميه آن حضرت به کاظم مى گويد: او به سبب صبر، نرمخويى و بدى را با نيكى پاسخ دادن، به اين لقب شناخته شده است. (📗برگرفته از حیاة الإمام موسی بن جعفر علیهما السلام، باقر شریف القرشی،جلد 1، صص 50_49) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
49 13 1⃣ 🔸مستشرق یهودی، اتان کولبرگ، در مقالة از "امامیه تا اثنی عشریه"، با بررسی تاریخی اعتقاد به دوازده امام در متون شیعی نشان داده است که اثنا عشریه ساخته و پرداخته شیعیان در زمان غیبت و پس از آن است و قبل از آن چنین چیزی مطرح نبوده و شیعیان حتی از اینکه دوازده امام خواهند داشت اطلاعات و اعتقادی نداشته اند. 🔹او معتقد است هیچ شاهدی وجود ندارد بر اینکه شیعه در طول تاریخ خودش پیش از غیبت و قبل از پایان قرن سوم، اثناعشری باشد بلکه برعکس شواهدی وجود دارد که اصلاً شیعه، امامان خود را نمی شناخته و به دنبال درگیری‌ها و اختلافات بوده است. ♦️در ادامه به نقد این نظریه می پردازیم. (📗برگرفته از کتاب تاریخ در گذرگاه نقد ، نشر خاکریز، 1388، ص 145) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
54 4⃣ 4⃣ 🔸برهان فطرت همانطور که بر اصل وجود خداوند دلالت می کند، بر توحید و یگانگی آن نیز دلالت دارد. با استفاده از همان مقدماتی که در برهان فطرت بیان شد و گفتیم که این ندای درونی به یک امر حقیقی دلالت می کند و آن حقیقت خداست، وقتی به این ندای درونی 🗣توجه می کنیم درمی یابیم که متعلق آن نیز یک موجود بیشتر نیست و درتمام سختی ها و شرایطی که انسان از اسباب مادی قطع امید می کند و دل به امری ماورای این عالم می بندد، متعلق این ندای درونی یک حقیقت بیشتر نیست. 🔹بنابراین انسان نه فقط از درون جان و اعماق دل خود نداي وجود او را می شنود، بلکه در اعماق جان، جز نداي او نداي دیگري را نمی یابد و این همان توحید است. 🔸در قرآن کریم نیز آیات فراوانی وجود دارد که بر ندای توحیدی فطرت انسان اشاره می کند، از جمله این آیه که می فرماید:« فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوْا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَی الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ» هنگامی که سوار بر کشتی⛴ شوند، خدا را با اخلاص می خوانند (و غیر او را فراموش می کنند)؛ امّا هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرك می شوند.(عنکبوت، آیه 65) به این ترتیب قرآن هم مسأله خداشناسی را از مکنونات فطرت انسان می شمرد، و هم« یگانه پرستی » را. (📗برگرفته ازکتاب پيام قرآن، آيت الله العظمی مكارم شيرازى، ج 3، ص 193-183) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee