eitaa logo
شیعه شناسی
195 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رهبرانقلاب : در مسائل اساسي دنياي اسلام بايد صريح باشيم 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 14 12 🔹هر دو مقدمه این استدلال نادرست است: 👈اولاً: این طور نیست که هیچ امر ثابتى در دنیا 🌏 وجود نداشته و تمام هویت آن در گذر ایام دستخوش دگرگونى می شود بلکه دنیا، به تبع انسان، داراى جلوه اى ثابت و ماندنى است که جوهرِ روابط موجود در آن را تشکیل مى دهد و افزون بر این، از بُعدى متحوّل برخوردار است که به شکلِ روابط، ارتباط دارد. 🔸به عبارت دیگر همه تغییرات اجتماعی از سنخ تغییرات بنیادین نیست؛ بلكه برخی از آنها، صرفاً در شكل و قالب است؛ برای مثال، در قلمرو مناسبات حقوقی ⚖و اقتصادی، قراردادهایی نظیر بیع و اجاره، هم در گذشته و هم امروزه وجود داشته اند و دارند با این تفاوت كه امروزه، این قراردادها قالبی متفاوت و پیچیده یافته اند، اما محتوای حقوقی آنها ثابت است؛ از این رو آموزه های دینی امروزه نیز در به رسمیت شناختن و تعیین برخی شروط و مقررات كلی كاملاً راهگشا و كارآمد خواهند بود. 👈ثانیاً: ادعای ثبات و انعطاف ناپذیری همه آموزه های دینی نیز نادرست است؛ زیرا در فقه و شریعت اسلامی، عناصر و گزاره هایی وجود دارد كه باعث انعطاف پذیری بخشی از تعالیم و انطباق آنها با مقتضیات و تحولات زمان می شود. 🔸به عبارت دیگر دین براى بُعد ثابت هویت انسان رهنمودهاى جهان شمول و براى چهره متغیّر این موجود آموزه هاى موقعیتى دارد. با این وصف دین و دنیا هر یک داراى ابعادى ثابت و جنبه هایى متغیر هستند و هر بخش از دین ناظر به بخش متناظر از آن در دنیا مىباشد. برگرفته از :📑 مقاله ادلّة سکولاریسم و نقد شهید مطهری‌، ولی الله عباسی، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام و 🌐سوال 7883 سایت اسلام کوئست. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
38 2⃣ 1⃣ 🔸همانطور که در قبل اشاره شد وی برای تشیع سه مرحله ذکر می کند. در این قسمت به طور خلاصه کلام او را بیان می کنیم: 1⃣. تشیع معنوي او می گوید بذر تشیع به معناي معنوي آن در روزگار پیامبر کاشته، و پیش از رسیدن علی به خلافت کامل شد. وي سپس دلایلی را در این باره ذکر می کند و احادیث «آغاز دعوت» یا «یوم الدار» و احادیث غدیر و آنچه را پیامبر دربارة علی فرمود، که به او همچون امیرالمؤمنین سلام کنید، نقل کرده است. 2⃣. تشیع سیاسی مقصود وي از تشیع سیاسی این است که علی به خلافت سزاوارتر بود؛ نه به خاطر نص، بلکه به خاطر مناقب و فضایلش. او می گوید: نشانه هاي تشیع سیاسی بدون ملتزم شدن به امامت آن حضرت (مقصودش نص است) ، در روز سقیفۀ بنی ساعده آشکار شد و آن، هنگامی بود که شماري از مسلمانان، مانند زبیر و عباس و دیگران، خلافت را حق علی دانستند. تشیع سیاسی، پس از کشته شدن 🗡عثمان و بیعت کردن با علی به عنوان خلیفه، به اوج خود رسید. 3⃣. ظهور شیعه همچون یک فرقه این امر پس از فاجعۀ کربلا 😭در سال 61 ه. ق صورت گرفت و قبل از آن، مردم، تشیع را به عنوان یک فرقۀ دینی نمی شناختند. وي سپس به سخن« شمس الدین مقدسی » استشهاد می کند که می گوید: اصل مذاهب اسلامی از چهار منشأ سرچشمه می گیرد: شیعه، خوارج، مرجئه و معتزله؛ آنها اصل اختلافشان بر سر قتل عثمان بود و پس از آن بود که فرقه فرقه شدند. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 123-122) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸ولادت آن حضرت در روستاى "صريا" به وقوع پيوسته که تأسیس آن به دست امام کاظم علیه السلام بوده و در مسافت سه ميلى(حدود پنج کیلومتر) شهر مدينه قرار دارد. [1] 🔹در روز و ماه و سال ولادت این امام بزرگوار اقوال مختلفی نقل شده: 👈سال: 212 یا 214 هجری قمری 👈روز و ماه: 5 و 27 ذی الحجه و 2 و 5 و 13 رجب.[2] با اینکه برخی برای اثبات ولادت در ماه رجب به دعای منتسب به امام زمان علیه السلام استناد کرده اند که مشتمل بر اشاره به ولادت در ماه رجب است ولی قول مشهورتر در نزد علما ولادت در نیمه ماه ذی الحجه سال 212 است.[3] 🔸پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله بشارت ولادت ایشان را در ضمن حديثى طولانى که درباره ائمّه عليهم السلام بيان فرموده اند اين گونه بيان داشته اند: "و خداوند در صلب او (امام جواد عليه السلام) نطفه اى را به وجود مى آورد که از آن نطفه فرزندى 🌹متولّد مى شود که نه ظالم است و نه سرکش، بلكه نيكوکار، مبارك، پاکيزه و نيكو است. خداوند متعال نام او را در نزد خود علىّ بن محمّد قرار داده، لباس آرامش و وقار بر اندام او پوشانده، دانش ها را در نزد او به وديعت نهاده است. هر سرّ پوشيده اى در دستان او قرار گرفته و در سينه اش همان است که خداوند متعال او را بدان خبر داده. و نيز دشمنانش😡 را از مخالفت با او برحذر داشته است."[4] [1] 📗 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ابن شهرآشوب، ج4، ص 382و 401 [2] 📙حیاه الامام علی الهادي علیه السلام، باقرشریف القرشی، صص 22-18 [3] 📙همان، ص 22 [4] 📘 عيون أخبار الرضا عليه السلام،شیخ صدوق، ج1، ص 62 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#گزارش 📸 بازدید طلاب حوزه علمیه امیر المؤمنین"علیه السلام" قروه درجزین استان همدان از مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم. 🗓 ۱۶ آذرماه ۹۶ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️ نشست معاون محترم پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی با مسئولان و طلاب حوزه علمیه امیرالمومنین "علیه السلام" قروه درجزین همدان 🔸در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و ابراز خرسندی از هماهنگی به عمل آمده برای این دیدار، اشاره ای به فرمایش هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت؛ امام رضا علیه السلام داشتند که آن حضرت فرمودند: 🔹إنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ اگر مردم زيبايی هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پيروى مى كردند. (📗میزان الحکمة، ج 8، ح 13797) در ادامه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز بحثی راجع به اهمیت و ضرورت رشته شیعه شناسی در جهان معاصر را مطرح کردند که خلاصه ای از آن به شرح زیر است. 🔸رشته شیعه شناسی از دو جنبه دارای اهمیت است: 1⃣. اهمیت درون مکتبی 2⃣. اهمیت برون مکتبی 🔸در رویکرد اول(درون مکتبی): 1⃣: به لحاظ ماهیت مذهب شیعه و حقانیت انحصاری آن 2⃣: به لحاظ داشتن پشتوانه عقلی و نقلی قوی 3⃣: به لحاظ جنبه سیاسی اجتماعی آن و به وجود آمدن انقلاب اسلامی و معرفی گفتمان انقلاب اسلامی 4⃣: به لحاظ شخصیت های علمی و نخبگان شیعی جهان اسلام و لزوم معرفی شخصیت ها و آثار آن ها 5⃣: به لحاظ آثار علمی مراکز فرهنگی شیعیان در جهان اسلام 🔸و در رویکرد دوم(برون مکتبی): 1⃣_ به لحاظ معرفی نادرست از اسلام توسط وهابیت در جهان و چهره خشونت طلب و مخالف آشتی و زندگی مسالمت آمیز در جهان 2⃣_ به لحاظ معرفی نادرست شیعه توسط وهابیت در سراسر دنیا و ضرورت معرفی صحیح این مکتب با برنامه های دقیق و وسیع تبلیغی 3⃣_ به لحاظ رشد چشمگیر فرهنگ های مبتذل در جهان و تشنگی معنوی نسل جدید 4⃣_ به لحاظ وجود مراکز شیعه شناسی مخالف شیعه تحت حمایت کشورهای استکباری و غربی در کشورهای اروپایی 5⃣_ به لحاظ تبلیغات ضد شیعه در جهان توسط اروپایی ها و وهابیت لازم است توجه جدی درباره آنها صورت گیرد. 🔸در انتهای این نشست، هدایایی 🎁توسط معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی تقدیم مسئولان و طلاب محترم حاضر شد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
43 6⃣ 🔸برتراند راسل در کتاب 📘خود به نام "چرا مسیحی نیستم" می گوید: اولین دلیل عقلی اثبات وجود خدا این است که هر چیزی که در این دنیا می بینیم 👁علتی دارد و به هر اندازه که سلسله علل سیر قهقرایی طی کند بایستی به اولین علت برسد و بالاخره به اولین علت نام خدا داده می شود. 👈 آنگاه در نقد این دلیل می‌گوید: اگر هر چیزی باید دلیل و علتی داشته باشد پس وجود خداوند هم باید علت و دلیل داشته باشد و اگر چیزی بتواند بدون دلیل و علت وجود پیدا کند بحث درباره وجود خدا بی فایده خواهد بود زیرا وجود طبیعت 🌏نیز بدون علت ممکن می باشد.[1] به عبارت دیگر این قاعده عقلی که هیچ چیزی بدون علت محقق نمی شود با تصور اینکه ممکنات به علتی ازلی ختم شوند که خود معلول دیگری نیست تخصیص می خورد. 🔹این قاعده عقلی اختصاص به موجودات امکانی دارد که هستی و نیستی نسبت به ذات او مساوی اند، زیرا احتیاج به علت از ویژگیهای موجود بما هو موجود نیست بلکه از اختصاصات موجود ممکن است. و از آنجا که ذات چنین موجودی نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد، پس هنگامیکه پا به عرصه وجود نهاده حتما علتی داشته که آنرا به وجود آورده است، زیرا فرض تحقق چنین موجودی بدون علت مستلزم تناقض است، زیرا هم باید دارای هستی و هم فاقد آن باشد. آن علت نیز با توجه به بطلان تسلسل 🔗باید به چیزی ختم شود که وجود، عین ذات او باشد و احتیاج به چیز دیگری نداشته باشد. 👈خلاصه آنکه منشأ این شبهه، غفلت از دلیل نیاز به علت می باشد که بر خلاف گمان راسل، آنچه که دلیل نیاز به علت است امکان می باشد نه اصل وجود.[2] [1] 📗عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، صص 66-65 [2] 📕محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 41 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔟 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 1⃣ 🔸(1)أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى (2)يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ (3)فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ🔸 🔹 (1)آگاه باش سوگند به خدا كه پسر ابى قحافه (ابى بكر كه اسم او در جاهليّت عبد العزّى بود، حضرت رسول اكرم آنرا تغيير داده عبد اللّه ناميد) خلافت را مانند پيراهنى👕 پوشيد و حال آنكه مى دانست من براى خلافت (از جهت كمالات علمى و عملى) مانند قطب وسط آسيا هستم (چنانكه دَوَران و گردش آسيا قائم به آن ميخ آهنى وسط است و بدون آن خاصيّت آسيائى ندارد) (2)علوم و معارف از سر چشمه فيض من مانند سيل 🌊 سرازير مي شود، هيچ پرواز كننده در فضاى علم و دانش به اوج رفعت من نمى رسد. (3)پس (چون پسر ابى قحافه پيراهن خلافت را به ناحقّ پوشيد و مردم او را مبارك باد گفتند) جامه خلافت را رها و پهلو از آن تهى نمودم و در كار خود انديشه مى كردم كه آيا بدون دست (نداشتن سپاه و ياور) حمله كرده (حقّ خود را مطالبه نمايم) يا آنكه بر تاريكى🌑 كورى (و گمراهى خلق) صبر كنم (بر اين تاريكى ضلالت) كه در آن پيران 👳را فرسوده، جوانان را پژمرده و پير ساخته، مؤمن (براى دفع فساد) رنج مىكشد تا بميرد.🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 47) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
18 15 1⃣ 🔸در مطالب قبل به تعداد کمی از گروههایی که در کتب فرقه شناسی به عنوان غلات معروفند اشاره ای شد. از آنجا که در بسیاری از کتب 📚فرقه شناسی، آنها را به شیعه نسبت داده اند، ما نیز برای آشنایی مختصری با آنها، به ذکر برخی از گروههایی که از شهرت بیشتری برخوردارند اکتفا نمودیم. 🔹نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن اشاره شود این است که شرط به حساب آمدن فرقه ای به عنوان فرقه اسلامی این است که رنگ و بوی اسلام نیز در آن فرقه موجود باشد. اگر یکی از اصول دین مانند توحید، نبوت و یا معاد انکار گردد و یا عقیده ای منجر به انکار آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله آورده گردد، این امور باعث خروج از دایره اسلام است و کسیکه معتقد به آن باشد مسلمان نیست. 👈متأسفانه در طول تاریخ، فرقه نگاران امثال این گروهها(غلات) را با اینکه خود تصریح به کفر آنها وخروجشان از اسلام نموده اند، تحت عنوان فرق شیعه یاد کرده اند. 🔸حال این سؤال❓ مطرح است با اینکه شیعه گروهی از مسلمین است به چه علت این ظلم بزرگ را در حق شیعه روا داشته اند و کسانی را که جزء کفار به حساب می آیند به عنوان شیعه ذکر کرده و وزر و وبال آنها را هم به گردن شیعه انداخته اند؟ (📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 10) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 🔹پرسش: آيا استفاده از دفترچه بيمه ديگران، جايز است؟ 🔸پاسخ: 👈خامنه ای: استفاده از دفترچه بيمه درمانی فقط برای کسی جايز است که شرکت بيمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده ديگران از آن موجب ضمان است.(📘اجوبه الاستفتائات، سؤال 1953) 👈مکارم: با توجّه به اینکه این کار مخالف ضوابط اداره بیمه است و در ابتدا با بیمه شده شرط مى شود، جایز نیست. هر چند اداره بیمه در ارائه برخى از خدمات خود کوتاهى کند؛ ولى براى طبیب، تفحّص لازم نیست.( 📙استفتاءات جدید، ج 2، ص: 619،سؤال 1797) 👈سیستانی: با توجه به اینکه این کار مخالف قوانین است، جایز نمی باشد.(🌐 برگرفته از سایت معظم له،پرسش و پاسخ، قانون، سؤال 1) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸مهاجرت امام هادى عليه السلام به همراه فرزند بزرگوارش امام حسن عسكرى عليه السلام از مدينه در سال ٢٣٤ ه ق روى داد، و در مدتى که آن امام همام در سامرا سكونت داشتند و بيست سال به طول انجاميده است، امام حسن عسكرى عليه السلام نيز به همراه آن حضرت در سامرا بوده اند. پس مى توان نتيجه گرفت چون امام هادى عليه السلام در سال ٢٥٤ ه ق به شهادت 😭رسيده اند، امام حسن عسكرى علیه السلام مدت بيست و دو سال از عمر شريف خود را در کنار پدر بزرگوار خود به سر مى برده است.[1] 1⃣ 🔹امام حسن عسكرى علیه السلام در سن کودکى در چاه آبى 🕳سقوط کردند. امام هادى عليه السلام در حال نماز بوده و زنان فرياد مى کردند. هنگامى که امام هادى عليه السلام از نماز فارغ شدند فرمودند: اشكالى ندارد. ناگاه ديدند که آب چاه آنقدر بالا آمد 🌊تا به دهانه چاه رسيد و امام عسكرى عليه السلام را ديدند که بر بالاى آب بوده و با آب بازى مى کند.[2] [1] 📗 پيشوايان هدايت١٣، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام)، گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام)، ص 64 [2] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص: 274 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee