eitaa logo
شیعه شناسی
187 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣ 2⃣ 🔸این بانوی بزرگوار آن چنان به پیامبر صلی الله علیه و آله عشق می ورزید و با محبت ❤️مادرانه ایشان را بزرگ کرد که باعث شد پیامبر صلی الله علیه و آله به این بانوی بزرگوار عنایت ویژه ای داشته باشد به طوری که وقتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله را از فوت مادر خویش خبر دار کردند پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به خدا او مادر من بود و شروع به گریه کردند و گفتند: وَا أُمَّاه. سپس فرمودند این عمامه و لباس من را بگیر و با آنها او را کفن کن.[1] 🔹سپس مراسم تشییع و تدفینی برای این بانو به جا آوردند که برای هیچ کسی نه قبل و نه بعد از آن انجام ندادند. ایشان با پای برهنه به تشییع جنازه رفتند و هر قدمی را که برمی داشتند، قدم دیگر را با تأخیر بلند می کردند. وقتی فاطمه بنت اسد را آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله بر او نمازی خواند که نه بعد و نه قبل از او بر هیچ کسی چنین نمازی نخواند. سپس داخل قبر او شد و او را صدا زد و فاطمه در پاسخ گفت: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ. بعد حضرت به او فرمودند: اگر نکیر و منکر آمدند و از تو سؤال پرسیدند خدای تو کیست، بگو: الله رب من و محمد نبی من و اسلام دینم و قرآن کتابم و پسرم امام و ولی من است. 🔸بعد از انجام مراسم از پیامبر صلی الله علیه و آله علت این رفتارشان را پرسیدند حضرت در جواب فرمودند: اینکه قدم هایم را آهسته بر می داشتم به خاطر ازدحام ملائکه ✨بود، این که هفت تکبیر در نماز گفتم برای این بود که هفتاد صف از ملائکه بر او نماز خواندند، اینکه در قبر او خوابیدم برای این بود که روزی از فشار قبر برای او گفتم و او وحشت کرد و در قبر خوابیدم تا فشار قبر از او برداشته شود و اینکه با لباس خود او را کفن کردم برای این بود که روزی به او گفتم مردم در قیامت به صورت عریان از قبرها خارج می شوند و او بسیار ناراحت شد پس او را با لباس خود کفن کردم تا پوشیده محشور گردد.[2] [1] 📗 برگرفته از بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم،صفار قمی، ج1، ص: 287 [2] 📙 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج6، ص: 241 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💠#جلسه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز(حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صمیمی) با شیعه پژوهان سطح سه پیرامون زمینه های فعالیت پژوهشی فرهنگی شیعه پژوهان 🗓17 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#جلسه اعضاء #حلقه_معرفتی_شیعه_شناسی در حرم مطهر پیرامون بررسی سرفصل های مباحث مربوطه(1) 🗓 18 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🌹تقدیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن امسال گفتند: 🔹دشمنان اسلام و انقلاب از مدت ها قبل به مردم می گفتند که نروید و شرکت نکنید اما مردم ایران برعکس بیش از سالهای گذشته در این راهپیمایی شرکت کردند لذا باید از مردم ایران کرد و حتی مردم نیز از خودشان تشکر کنند بابت این حضور باشکوه و دشمن شکن. 🔸 این مرجع تقلید با اشاره به شدید این حرکت عظیم مردمی از سوی رسانه‌های معاند تاکید کردند: گرچه دشمنان نمی‌گذارند اخبار این راهپیمایی عظیم در دنیا منتشر شود؛ اما حداقل سفرا و وابستگان آنان در ایران این حرکت مردمی را می بینند و به آنها اطلاع خواهند داد. 🔹از خدای متعال می‌خواهیم که شر اشرار را از سر همه مسلمانان عالم و به ویژه مردم کشور ایران کوتاه بفرماید. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#سلسله_نشست_های_شیعه_پژوهی 🔸موضوع : معیارهای تدوین پایان نامه و رساله 🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد(زید عزه) 🗓زمان: سه شنبه 1396/11/24 🕰ساعت 15:45 📌مکان: جمکران ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دار الولایه، مرکز تخصصی شیعه شناسی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
42 6⃣ 1⃣ 🔸مدرسی طباطبایی در کتاب خود به نام "مکتب در فرایند تکامل" سعی در القاء روند تکاملی در اعتقادات شیعه دارد. وی صفات مافوق بشری ✨که شیعیان برای امام قائل هستند(مانند علم غیب، عصمت و...) را ساخته شیعیان در طول تاریخ می داند و سعی در القاء این مطلب دارد که ائمه علیهم السلام خود را انسانهایی عادی می دانستند و چنین صفاتی برای خود قائل نبودند. 🔹از آنجا که نقد کامل کتاب 📗مذکور نیاز به مجالی طولانی دارد ما در اینجا فقط به برخی از ادعاهای نویسنده که بیشتر مورد توجه است پاسخ می دهیم. 1⃣ 🔸به باور ایشان، جایگاه امامت در مذهب شیعه به ترتیب از جنبه سیاسی به اجتماعی و سپس علمی و سرانجام به مقام معنوی تحول یافت. از نظر وی در عصر امام صادق علیه السلام "نظریه عصمت ائمه علیهم السلام که در همین دوره به وسیله هشام بن حکم- متکلم بزرگ شیعه در این عصر – پیشنهاد گردید، مساهمت و مدد شایانی به پذیرفته شدن و جا افتادن هرچه بیشتر ذهنیت جدید کرد." 👈چنانچه روشن است از کلام وی بدست می آید که نظریه عصمت ساخته و پرداخته هشام است و اصالتی ندارد. ♦️نقد این گفتار در ادامه می آید. (📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
47 4⃣ 1⃣ 🔸دومین راه اثبات گرایش فطری انسان به خداوند در لحظه های بحرانی زندگی ظهور پیدا می کند. انسان در لحظه های خطرناک😱 و بحران های زندگی که از همه اسباب و علل طبیعی قطع امید می کند در نهاد خویش احساس می‌کند که قدرتی فراتر از قدرت‌های مادی وجود دارد و اگر اراده کند می تواند او را نجات دهد، بدین جهت امید به حیات در او قوت می‌گیرد و همچنان برای نجات خود می‌کوشد و این خود گواه بر فطری بودن خداگرایی در انسان است لیکن سرگرمی های زندگی مادی 🎉موجب می شود که در شرایط معمولی از وجود آن قدرت برتر غفلت ورزد. در حقیقت سرگرمی های زندگی به منزله گرد و غبارهایی است که بر آیینه فطرت می‌نشیند و انسان نمی‌تواند چهره حقیقت را در آن بنگرد و بحرانهای زندگی آن گرد و غبار ها را می زداید و آیینه فطرت را شفاف می سازد. 🔹قرآن کریم نیز در آیات متعددی این حقیقت که انسان در لحظه های خطرناک و بحرانی به خدای یکتا پناه می‌برد را بیان نموده است. از آن جمله می توان به آیه زیر اشاره نمود: 👈"فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ، هنگامى كه سوار بر كشتى شوند، خدا را با اخلاص مى خوانند (و غير او را فراموش مى كنند)؛ امّا هنگامى كه خدا آنان را به خشكى رساند و نجات داد، باز مشرك مى شوند!"( سوره عنکبوت ، آیه 65) (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 37-36) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #نشست_علمی "معیارهای تدوین پایان نامه و رساله" 🗓 24 بهمن ماه 96 🔸 استاد رضانژاد 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
14 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 3⃣ 🌸 🔸(7) اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ. (8) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كِدْ لَنَا وَ لَا تَكِدْ عَلَيْنَا، وَ امْكُرْ لَنَا وَ لَا تَمْكُرْ بِنَا، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا.🔸 🔹(7) بار خدايا به بخشش خود ما را از بخشش بخشندگان بى نياز گردان (هبة به معنى بخشش 🎁بى عوض است و معنى حقيقى آن جز در باره خداى تعالى يافت نمىشود، زيرا او است كه نياز هر نيازمندى را بدون عوض و غرضى مي بخشد) و با صله و پيوستن (احسان و بخشش) خود ما را از ترس 😱كسانيكه با ما قطع كرده اند، نگهدار تا با بخشش تو به ديگرى رو نياندازيم، و با احسان تو از (دورى گزيدن) ديگرى نترسيم. (8) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و به سود ما تدبير فرما و به زيان ما كيد منما (كيد اراده زيان رساندن به ديگرى است از روى پنهانى و آن از خلق حيله و فريب است و از خداى تعالى تدبير به حقّ و مجازات اعمال خلق است) و براى (دشمنان) ما مكر كن و با ما مكر مكن (مكر خدا بلا و گرفتارى از جانب او است به دشمنانش) و ما را (بر دشمنان دين) پيروز گردان و (آنها را) بر ما پيروز مگردان.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 65) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 17 15 1⃣ 🔸یکی دیگر از ادله سکولارها استناد به برخی آیات قرآن است. آنها با استدلال به آیاتی از قرآن کریم می گویند: مسؤولیت اصلی پیامبران "نبوت" است و در آن هیچ معنایی از سیاست و حکومت نهفته نیست؛ چرا که مقوله "نبوت" با مقوله "حکومت" و "سیاست" متغایر است. 🔹برخی از آیات مورد استدلال آنها عبارت است از: 👈"ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغ، پيامبر وظيفه اى جز رسانيدن پيام (الهى) ندارد؛ (و مسئول اعمال شما نيست) سوره مائده، آیه 99 👈"فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبين، آيا پيامبران وظيفه اى جز ابلاغ آشكار دارند؟ سوره نحل، آیه 35 و آیات مشابه دیگری که اشاره به وظیفه تبلیغی پیامبر دارد. 🔸این استدلال بیانگر دیدگاه سطحی نسبت به آیات قرآن است چرا که بر اهل علم پوشده نیست که این آیات ناظر به شأن رسالت و ابلاغ وحی است و نافی شؤون دیگر پیامبر نیست چنانچه در آیات فراوان دیگری به وظایف دیگر پیامبر اشاره شده که همگی بیانگر جایگاه سیاسی و حکومتی ایشان است. در ادامه به برخی از اشاره می شود. 1⃣ 🔹برخی از آیات به صورت کلی یکی از اهداف بعثت پیامبران را ابلاغ مجموعه مقررات اجتماعی و دنیایی ذکر کرده. 👈 به عنوان مثال :" لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ... ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب 📗(آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند..." سوره حدید، آیه 25 🔸این آیه دست کم به این نکته اذعان می کند که فرستادن برخی قوانین و اصول ناظر به امور دنیایی مردم از سوی خداوند در کارنامه پیامبران قرار داشته و پیامبران صرفا برای موعظه و نصیحت برانگیخته نشده اند. ❓حال این سؤال مطرح است که آیا می توان بدون اصلاح جامعه و در دست گرفتن تشکیلات حکومتی عدالت را تحقق بخشید؟ (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 169-165) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
25 کاری که برایش کف می زند 🔴 ✅ از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فی‌البَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی!» 💔زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره می‌کند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک مشغول کف زدن 👏و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال😈 کرده است. (📚لئالی‌الأخبار، ج ۲، ص ۲۱۷) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee