السلام علیک یا اباعبدالله
#استاد_شهید
⚫️ حسين به چهره اين طفل نگاهى مى كند. چند روز است كه مادرش [سيراب نبوده است] و زن طبق معمول وقتى يك ناراحتى پيدا كند ديگر پستانش شير نمى دهد، چه رسد به اينكه چند شبانه روز هم سيراب نبوده است.
⚫️ خود به خود در اين طفل اباعبداللَّه آثار گرسنگى و تشنگى پيداست. حسين كه كانون محبت است، اين طفل را مى گيرد براى اينكه ببوسد. دشمن به يكى از افراد عسكر خودش فرمان مى دهد كه ببين چه هدف خوبى پيدا كردى، اگر بتوانى مهارت به خرج بدهى نشانه كنى.
🔴 مىگويد: چه را نشانه كنم؟ مى گويد: كودك را.
⚫️ همانطور كه طفل در دست اباعبداللَّه است، يك وقت مى بينند مثل مرغ سربريده دارد دست و پا مىزند.
🔴 ولى حسين، آن كوه وقار، كارى كه مى كند اين است كه مشتهايش را پر از #خون مى كند و به طرف آسمان مى پاشد:
هَوْنٌ عَلَىَّ ا نَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ
در راه رضاى حق است و چشم حق دارد مى بيند، ديگر بر حسين ناگوار نيست.
📚 حماسه حسینی
#شب_هفتم #علی_اصغر #امام_حسین
#ما_ملت_امام_حسینیم #استاد_مطهری
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🚩 #نهضت_حسینی
🔰عوامل تشکیل دهنده نهضت امام حسین علیهالسلام
1⃣ تقاضای #بیعت با امام علیه السلام برای خلافت یزید
🔸این عامل ماهیت دفاعی دارد...
_به ایشان میگویند: بیعت کن... میگوید: بیعت نمیکنم؛ از خودش دفاع میکند.
2⃣ #دعوت مردم کوفه از امام علیه السلام برای خلافت
🔸این عامل ماهیت تعاونی دارد...
_از امام دعوت به همکاری شده و ایشان جواب مثبت داده اند.
3⃣ امر به #معروف و نهی از #منکر
💎 باارزش ترین عامل #نهضت_حسینی
🔸این عامل ماهیت انقلابی دارد...
_به حسب این عامل، امام حسین یک مرد انقلابی است، یک ثائر است، میخواهد انقلاب کند.
❎ مسئله این نبود که چون از من بیعت میخواهند و من نمی پذیرم، قیام می کنم، بلکه این بود که اگر بیعت هم نخواهند، من به حکم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر باید قیام کنم...
❎ و نیز مسئله این نبود که چون #مردم_کوفه از من دعوت کردهاند قیام می کنم( هنوز دو ماه مانده بود که مردم کوفه دعوت کنند)...
✅ بلکه مسئله این بود که دنیای اسلام را منکرات فرا گرفته است من به حکم وظیفه دینی، به حکم مسئولیت شرعی و الهی خود قیام می کنم.
#محرم
📚 برگرفته از کتاب نهضت حسینی
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بشنوید
🔰موضوع: #حماسه_حسینی
⚫️ این حسین بن علی است که ما رو نگه داشته است نه اینکه ما او را نگه داشته باشیم.
⬛️ اهانت به حسین بن علی(ع) است که این ایام را دنبال تفریح و تفنن برویم...
#صدای_استاد #محرم #استاد_شهید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حديثى از امام سجّاد عليه السلام
🔷 اين حديث را از امام سجاد براى شما بخوانم، #تعجب_كنيد: روزى امام سجاد (سلاماللَّه عليه) عبيداللَّه بن عباس بن على پسر حضرت ابوالفضل العباس را ديدند؛ نوشتهاند:
فَاسْتَعْبَرَ
گريه كرد و اشكش جارى شد.
🔶 امام فرمود: سى هزار نفر در كربلا جمع شدند وَ كُلٌّ يَتَقَرَّبونَ الَى اللَّهِ بِدَمِهِ سى هزار نفر به قصد قربت، فرزند پيغمبر را كشتند. اين شهادت امام سجاد است.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج25، ص 215
#صدای_استاد #محرم #استاد_شهید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
تعظيم شعائر اسلامي- تاسوعا.mp3
16.3M
♨️ سخنرانی کمتر شنیده شده شهید مطهری
🔰موضوع: #شعائر_اسلامی
⏱زمان: #روز_تاسوعا
🔆توضیح: استاد شهید در این سخنرانی ابتدا به معنای شعائر و جایگاه و اهمیت آن می پردازند و سپس به تحلیل شعارهای بزرگ اسلامی می پردازند، شعارهایی مانند #نامگذاری_فرزندان ، #شروع_کارها و...
🎙 این سخنرانی در روز تاسوعا انجام شده است لذا استاد ماجراهای روز تاسوعا رو در این جلسه به صورت کامل بیان می کنند و نقش چند نفر را در واقعه عاشور توضیح می دهند:
1. نقش عبدالله بن زیاد
2. نقش و شخصیت عمر بن سعد
3. نقش شمر بن ذی الجوشن
⚫️ در طرف مقابل عکس العمل حضرت امام حسین علیه السلام و نقش بی بدیل قمر منیر بنی هاشم حضرت ابالفضل العباس را نیز بیان می کنند.
😭قسمت پایانی سخنرانی ایشان بیان روضه جانسوز استاد شهید مرتضی مطهری در مورد عصر عاشورا و مظلومیت آقا ابی عبدالله علیه السلام است...
#ما_ملت_امام_حسینیم #محرم
#عاشورا #روضه_های_استاد #استاد_شهید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 یکی از منابع اصیل معارف اسلامی ادعیه هستند، خصوصا ادعیه ماثوره از اهل بیت
#شب_عاشقی
🔰معارف اهل بیت را باید از باب ادعیه فهمید
◼️ امشب در کربلا برای ابی عبدالله علیه السلام شب عاشقی است، امام حسین علیه السلام یک شب از دشمنی که به صغیر و کبیر رحم نمی کند مهلت می گیرد تا به عبادت معبود خویش بپردازد.
◼️به عباسش به برادرش به جانش دستور می دهد که برو و از دشمن مهلت بگیر : «لَعَلَّنا نُصَلّی لِرَبّنا اللَّیلَهَ وَ نَدعوُهُ و نَستَغفِرهُ فَهُو یَعلَمُ اَنی کُنتُ اُحِبُّ الصَّلاهَ لهُ وَ تَلاوَهَ کِتابِهِ وَ کَثرَهَ الدُّعاء وَ الاستغفارَ»
⚫️ اینکه امام حسین علیه السلام از عبادت در این شب چه بهره ای می برد یک مسئله است و اینکه ادعیه و مناجات های حضرات معصومین برای ما چه ثمره ای دارند، مسئله دیگری است.
⚫️ همانطور که در پست قبلی اشاره کردیم، بسیاری از معارف الهی و مقامات اهل بیت از دل این ادعیه و مناجات ها معلوم می شود و امروز این مسئله را با بیان خاص حضرت امام خمینی (ره) می خوانیم:
1️⃣ در ادعيه رجبيه است: «لا فرق بينك و بينها إلّا أنّهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك» تا آنجا كه عرض مى كند: «فبهم ملأت سماءك و أرضك حتّى ظهر أن لا إله إلّا أنت» و حضرت امير عليه السلام همين مضمون را در ادعيه شعبانيه فرموده است.
2️⃣ روايات و ادعيه دو راه متفاوت در اخذ معارف، اگر اين گفته هاى ما درست تعقل شود، بسيارى از روايات حل مى شود مانند:
«خلق اللّه المشية بنفسها ثمّ خلق الأشياء بالمشية» و همچنين روايت شريفى كه در كافى است كه مشيت خدا را عبارت از اين وجودات قرار داده و لكن علم را در مرتبه ذات اخذ نموده است. اينكه حضرت از علم در مرتبه ذات، علم اجمالى و از مشيت، وجود خارجى فعلى را اراده كرده است، براى يك نكته بوده است و آن نكته اين است كه سائل و مخاطب نمى توانست علم و اراده را در خارج عين ذات تصور كند و اگر حضرت آنها را در مرتبه ذات اخذ مىكرد، سائل تجدد مى فهميد و نمى توانست ادراك كند كه مستلزم تجدد نيست؛ لذا حضرت بين اوصاف تفكيك كرد.
3️⃣ بايد باب معارف را از ادعيه فهميد، نمىتوان باب معارف را از اخبارى كه مورد خطابِ مردمان علم نديده و حكمت نديده بوده، فهميد.
بايد معارف را از ادعيه آنها آموخت، چون طرف خطاب در ادعيه حق سبحانه است؛ لذا مى بينى جملات #فصوص در معنى با ادعيه موافق است منتها #حضرت_امير عليه السلام متأدب بوده و توانسته حق بيان را ادا نمايد ولى صاحب فصوص متأدب نبوده و نتوانسته حق را ايفا كند.
4️⃣حضرت باقر عليه السلام در اداى باب معارف در صورتى كه طرف خطاب يك جمّال بوده است چه كند؟ بايد حضرت احكام طهارت و نجاست را به او بفرمايد و در مورد معارف كه آمد به او بفرمايد: «عالمٌ؛ أي ليس بجاهل»؛ زيرا او نمى توانست اتحاد علم با ذات را تصور كند. لذا حضرت اقل محذور را ملاحظه مى فرمود و اگر به اين نحو نمى فرمود، جمّال از عالم بيش از «ذاتٌ ثبت له العلم» نمى فهميد و اين معنى مستلزم تركيب در ذات بوده و تركيب مستلزم امكان مى باشد. پس حضرت چارهاى جز اينكه در اين مقام بفرمايد: «أنّه قادر؛ أي ليس بعاجز» نداشت.
📚 امام خمینی(ره)، تقريرات فلسفه، ج2، ص 184
#در_مکتب_خمینی #شب_عاشقی #کربلا
#شب_عاشورا #ادعیه #زیارت_رجبیه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عاشورا
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
1876263.mp3
2.52M
💢 سخنرانی استاد شهید مطهری درباره وقایع روز عاشورا
🔷 اباعبدالله (ع) در روز عاشورا حاضر نشد یک ذره قیافه شکست به خودش بگیرد ، برای هفتاد و دو نفر میمنه و میسره قرار داد، پرچم را به دست برادر رشیدش ابالفضل العباس داد...
⚫️ روضه اصحاب ابی عبدالله در روز عاشورا
#استاد_شهید #محرم
#ما_ملت_امام_حسینیم #عاشورا
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙استاد شهید مرتضی مطهری
🔰 بی تفاوتی و سکوت در برابر حق، از خصائص کوفیان است
◼️ حضرت زينب (سلام اللّه عليها) در خطبه معروف خويش براى كوفيان، آنها را به كوتاهى در حمايت از حق و به ظلم و جنايت بر آن نكوهش مى كند. حضرت فرمود:
◼️ يا اهل الكوفة، يا اهل الختل و الغدر و الخدل، اتبكون؟ الا فلا رقأت العبرة، و لا هدأت الزّفرة، انّما مثلكم كمثل الّتى نقضت غزلها من بعد قوّة انكاثا
◼️ «اى اهل كوفه، اى دغلبازان فريبكار بى وفا، آيا گريه مى كنيد؟! پس اشك شما نخشكد و نالهتان خاموش نگردد. مثل شما همچون آن زن احمق است كه پنبه هايى را مى رشت و نخ مى ساخت، دوباره آنچه را كه رشته بود پنبه مى كرد و آنچه را كه بافته بود باز مى كرد.»
🔳 يكى از آفتها بى تفاوتى و بى حسى در دفاع از حقّ و حقيقت است. انسان نه تنها بايد در مقابل حقيقت جحود و استنكار نداشته باشد، بى طرف هم نمى تواند باشد، بايد از حق دفاع كند.
🔳 مردم كوفه مى دانستند كه حق با حسين بن على (ع) است و اين معنى را اعتراف هم كرده بودند ولى در حمايت از حق و دفاع از آن كوتاهى كردند، ثبات قدم نشان ندادند و استقامت نورزيدند. در حقيقت، حمايت نكردن از حق، جحود عملى آن است.
#حضرت_زینب
#ما_ملت_امام_حسینیم
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
تعظيم شعائر اسلامي - عاشورا.mp3
16.14M
♨️ سخنرانی کمتر شنیده شهید مطهری
🔰موضوع: #شعائر_اسلامی
⏱زمان: #شب_عاشورا
🔆توضیح: تعریف شعار از نگاه اسلام و بیان برخی از شعائر خاص اسلامی در بیان استاد شهید مطهری. از نگاه ایشان #اذان، #سلام ، #تاریخ_هجری و برخی از دستورات دیگر اسلامی از شعائر محسوب می شوند.
◾️ ایشان در این جلسه برخی شعائر غلط را نقد و به توضیح خطبه ابی عبدالله در شب عاشورا می پردازند.
#ما_ملت_امام_حسینیم #محرم
#عاشورا #روضه_های_استاد
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 #پاسخ_شهید
⁉️ مقام حضرت اباالفضل (ع) بالاتر است یا مقام حضرت علی اکبر (ع)؟!
💠 زمانى، از يكى از مراجع تقليد استفتاء كرده بودند كه آيا حضرت ابو الفضل (ع) افضل است يا حضرت على اكبر (ع)؟ و براى اينكه سؤال را به صورت يك مسأله عملى طرح كرده باشند تا مرجع تقليد ناچار به جواب دادن شود پرسيده بودند اگر كسى گوسفندى را نذر افضل امامزادهها كرده باشد تكليف چيست؟ آيا حضرت ابو الفضل (ع) افضل است يا حضرت على اكبر (ع)؟
✅ روشن است كه اينگونه بحثها نادرست است و پاسخ به اين سؤالها نه وظيفه فقيه است و نه وظيفه غير فقيه. تعيين مقامات بندگان خدا به عهده ما نيست، بايد به خدا واگذار شود و جز خدا كسى نمى داند مگر از ناحيه خود خدا.
#ما_ملت_امام_حسینیم #محرم
#عاشورا #استاد_شهید #عکس_نوشته
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
❌ سوال اکثر جوانان از شهید مطهری و پاسخ ایشان...
🎙استاد مطهری:
❗️من در تماسهايى كه با جوانان و دانشجويان داشته و دارم با طرح اين پرسش زياد روبرو شدهام؛ گاهى مى پرسند آيا مخترعين و مكتشفين بزرگ با اينهمه خدمات شايانى كه نسبت به بشريّت انجام دادهاند به جهنّم مى روند؟
❓ آيا #پاستور و #اديسون و امثالشان جهنّمى هستند و مقدّسين بيكارهاى كه عمرى را به بطالت در گوشه مسجد بسر بردهاند بهشتى هستند؟ آيا خدا بهشت را فقط براى ما شيعهها ساخته است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
➕ علاوه بر مطلب اصلی که محور مطالب شهید مطهری است، در این متن به 5 سوال بسیار مهم و اساسی دیگر نیز پاسخ داده می شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🗄 دانلود فایل PDF از کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#عدل_الهی #عالم_جاودان #الگوی_همیشگی
#بینش_مطهر #شبهات_جدید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
❌ سوال اکثر جوانان از شهید مطهری و پاسخ ایشان...
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 فایل PDF که تقدیم شما سروران می شود با عنوان «#عمل_خیر_از_غیرمسلمان» مطلبی است از شهید مطهری که به یک سوال پر تکرار و همیشگی جواب می دهند.
📝 استاد شهید در مورد این سوال #پرتکرار چنین می نویسند:
❓ امروز اين سؤال در ميان طبقات مختلف از جاهل و عالم، بيسواد و تحصيلكرده مطرح است كه آيا كارهاى خير افراد غير مسلمان مقبول است يا غير مقبول، اگر مقبول است پس چه فرق مى كند كه انسان مسلمان باشد يا نباشد؟!
❗️ عمده اين است كه در دنيا كار خير بكند، فرضا مسلمان نبود و يا هيچ دينى نداشت زيانى نكرده است؛ و اگر غير مقبول است و يكسره پوچ و باطل است و اجر و پاداشى نزد خدا ندارد با عدل الهى چگونه سازگار است؟
❗️من در تماسهايى كه با جوانان و دانشجويان داشته و دارم با طرح اين پرسش زياد روبرو شدهام؛ گاهى مى پرسند آيا مخترعين و مكتشفين بزرگ با اينهمه خدمات شايانى كه نسبت به بشريّت انجام دادهاند به جهنّم مى روند؟
❓ آيا #پاستور و #اديسون و امثالشان جهنّمى هستند و مقدّسين بيكارهاى كه عمرى را به بطالت در گوشه مسجد بسر بردهاند بهشتى هستند؟ آيا خدا بهشت را فقط براى ما شيعهها ساخته است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
➕ علاوه بر مطلب اصلی که محور مطالب شهید مطهری است، در این متن به سوالات پایین نیز پاسخ داده می شود.
1️⃣ آيا شرط حتمى قبول شدن اعمال صالح، اسلام و ايمان است؟
2️⃣اگر كسى بدون اينكه دين حق را بپذيرد عمل نيكى انجام دهد كه دين حق آن را نيك مى داند، آيا براى او در مقابل عمل نيكى كه انجام داده است اجر و پاداشى هست؟
3️⃣ آيا آنچه لازم است فقط اين است كه انسان يك دينى داشته باشد و حداكثر اين است كه آن دين منتسب به يكى از پيغمبران آسمانى باشد و ديگر فرق نمى كند كه كداميك از اديان آسمانى باشد، مثلا مسلمان يا مسيحى يا يهودى و حتى مجوسى باشد؟ يا اينكه در هر زمان دين حق يكى بيش نيست؟
4️⃣ خود برتر پنداری برخی مسلمین و شیعیان نسبت به سایرین چگونه توجیه می شود؟
5️⃣ آیا پاک دل بودن، بدون انجام دستورات الهی برای سعادتمند شدن کافی است؟
#عدل_الهی #عالم_جاودان #الگوی_همیشگی
#بینش_مطهر #شبهات_جدید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
عمل خیر از غیر مسلمان.pdf
436.8K
بسم الله الرحمن الرحیم
📒موضوع: فایل PDF «عمل خیر از غیر مسلمان»
📝 نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری
#عدل_الهی #عالم_جاودان #الگوی_همیشگی
#بینش_مطهر #شبهات_جدید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
🔰 اعتراف گالیله در ابتدای دوره رنسانس
🔶 معروف است وقتى كه گاليله را به خاطر اعتقاد به حركت زمين و مركزيّت خورشيد شكنجه مى دادند وى از بيم اينكه او را آتش بزنند از عقيده علمى خود اظهار توبه كرد، در همان حال روى زمين چيزى مى نوشت، ديدند نوشته است:
🔆 «با توبه گاليله زمين از گردش خود باز نمىايستد»
🔷 زور مىتواند بشر را وادار كند كه به زبان از گفته خويش برگردد ولى فكر بشر هرگز تسليم نمىشود مگر وقتى كه با نيروى منطق و برهان مواجه گردد.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 291
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیشنهاد_همکاری
🔷 بینش پژوهانی که توانایی تدریس در کتاب های مرحله اول را به #زبان_عربی دارند به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنند.
🔶 در این مرحله کتاب های #آزادی_انسان ، #آزادی_بندگی و #خدا_در_زندگی_انسان برای جوانانی از کشورهای عراق و سوریه تدریس می شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
❓ #پرسش_پاسخ
⁉️ #سوال_شما
💢 شهید مطهری در کتاب جامعه و تاریخ قائل به اصالت جامعه هست و بیان می کند از به هم پیوستن افراد جامعه، شخصیت جدیدی ایجاد می شود که دارای قوانین و سنن خاص خود است و به بیانات علامه طباطبایی در المیزان که موید آن است اشاره می کند؛ اما آیت الله مصباح در کتاب «جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن» معتقد است جامعه اصالت ندارد و قوانین و سنن در واقع برای نظام بخشیدن ارتباطات بین انسانهاست.
💢نظر جنابعالی چیست و کدام نظر قابل قبول است؟! درضمن اعتقاد به هریک از این دو دیدگاه چه نتایجی دارد؟
#پاسخ_استاد_خسروپناه
✅ نظر بنده در باب اصالت فرد و جامعه در کتاب روش شناسی علوم اجتماعی بیان شده است، جامعه به عنوان واقعیت خارجی هست و ما بازاء آن در خارج هست پس حق با #شهید_مطهری است و لکن باید توجه داشت هر فردی دارای ساحت فردی و ساحت اجتماعی و ساحت تاریخی است و ایننکته ظریف و تازه ای است که کمتر بدان توجه شده است.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#دکتر_خسروپناه #شهید_مطهری
@khosropanah_ir
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
⁉️هدف اصلی از عزاداری در ماه محرم چیست؟
⚫️ #عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم.
🔲 ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس #شهادت، احساس #جهاد، احساس فداکاری در راه حق در ما فراموش بشود؛ نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد.
✅ این فلسفه عاشوراست☝️
🖋 گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن[فلسفه عاشورا نیست؛ اینکه] گناه کنیم بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد!!!
✳️گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی روح حسین بن علی بخورد.
✳️علامت بخشیده شدنش این است که دومرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم.
📚نهضت حسینی ، ص 221
#پرسش_پاسخ #شهید_مطهری #ما_ملت_امام_حسینیم
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
📝 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🖌متن خير مقدم بازگشت امام خمينى به ايران كه در فرودگاه مهرآباد تهران قرائ
🔰 ماجرای خواندنی اختلاف در استقبال از امام خمینی(ره) و قاطعیت شهید مطهری / تهدید جدی شهید مطهری در ابتدای انقلاب
🔹حجتالاسلام ناطق نوری: در نوفل لوشاتو اطرافیان امام برنامهریزی کرده بودند که اداره مراسم به دست مجاهدین خلق باشد و آنها تریبوندار باشند و مادر رضایی و پدر ناصر صادق و حنیفنژاد نیز به امام خیرمقدم بگویند و صحبت کنند.
🔸وقتی از این برنامه خبردار شدیم در تلفنخانه مدرسه رفاه، آقای مطهری و کروبی و انواری و معادیخواه و بنده جمع شدیم. همه عصبانی بودیم که اگر فردا اینها بهشت زهرا بیایند و تریبون دست اینها بیفتد چه میشود؟
🔹آقای کروبی تلفن زد به احمد آقا در پاریس و با احمد آقا با عصبانیت صحبت کرد و نسبت به این کار اعتراض کرد و تلفن را با عصبانیت پرت کرد و قهر کرد. سپس آقای معادیخواه گوشی تلفن را برداشت و با حاج احمدآقا صحبت کرد. ایشان هم عصبانی شد و گوشی را زمین زد. بین اینها تنها کسی که عصبانی نمیشد، بنده بودم. گوشی را برداشتم و یک خرده صحبت کردم که اگر اینها بخواهند با آن سوابق و اعلان مواضع داخل زندانشان، اداره امور را بگیرند، دیگر نمیشود جلوی آنها را گرفت.
🔸در همین لحظه، آقای مطهری فرمود: «تلفن را به من بده». ایشان تلفن را گرفت و با عصبانیت (علامت عصبانیت مرحوم مطهری حرکت زیاد سر ایشان بود) به حاج احمد آقا گفت: «آقای حاج احمد آقا این که من میگویم ضبط کن و ببر به آقا بده». احمد آقا گویا به ایشان گفته بود ما داریم حرکت میکنیم. امام هم راه افتاده و سوار ماشین شده است.
🔹مرحوم مطهری گفت: «من نمیدانم، این جملهای را که من میگویم را به امام بگو». احمد آقا گفت: «چه چیزی؟». شهید مطهری گفت:
«به امام بگو مطهری میگوید اگر فردا شما بیایید و تریبون بهشت زهرا دست مجاهدین خلق باشد، من دیگر با شما کاری نخواهم داشت».
🔸تا این جملات را شهید مطهری گفت، حاج احمد آقا جا خورد و ایشان خطاب به مرحوم مطهری گفت: «آقا هر کاری شما کردید قبول است. فردا تریبون را خود شما اداره کنید».
🔹بعد از این ماجرا تمام بساط مجاهدین خلق را به هم ریختیم و تریبون را از دست آنان گرفتیم و آقای بادامچیان و معادیخواه جزو گردانندگان تریبون شدند و آقای مرتضاییفر هم قرار شد شعار بدهد.
📙 خاطرات حجتالاسلام والمسلمین ناطق نوری، ص148،149
#در_آئینه_دوستان #خاطرات_استاد
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
#در_محضر_علامه
🎙 گفتگویی با علامه طباطبایی (ره) در روز شهادت شهید مطهری (ره)
⏱ زمان: 13 دقیقه
🔰 وقتى كه ایشان در جلسه درسم حاضر مىشدند- این عبارت، عبارت خوبى نیست ولى مقصود را بیان مى كند- بنده از شوق و شعف #حالت_رقص پیدا مىكردم. / انصافاً كتابهایش خیلى عالى است / در مقابل احساسات ایشان ، من هم #احساسات_متقابل و علاقه فوق العادهاى به ایشان داشتم.
#در_محضر_علامه #استاد_شهید #بشنوید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
0f9be987081f4fb8b9040f47cc6c5356.mp3
6.15M
🎙 علامه طباطبایی (ره):
🔷 مرحوم مطهرى #هوش فوق العادهاى داشت و حرف از او #ضایع نمىشد.
🔶 وقتى كه ایشان در جلسه درسم حاضر مىشدند- این عبارت، عبارت خوبى نیست ولى مقصود را بیان مى كند- بنده از #شوق_و_شعف #حالت_رقص پیدا مىكردم. به جهت اینكه مىدانستم هر چه بگویم هدر نمىرود و محفوظ است.
🔷 خودش مبدأ تحصیل دیگران شد و شروع به تألیف كتابها كرد و انصافاً هم #كتابهایش_خیلى_عالى_است.
🔶 در زمانى كه عده اى خواندن #فلسفه را حرام مى دانستند، عمده كارهاى استاد مطهرى فلسفى بود.
🔷 در مقابل احساسات ایشان ، من هم #احساسات_متقابل و علاقه فوق العادهاى به ایشان داشتم ، به جهت خوش فكرى و هوش سرشار و قلم بارز ایشان.
🔶 خواهش مىكنم راجع به #معنویت و روابط معنوىاى كه با ایشان داشتم و مطالبى كه تأثر آور بود و بنده از آنها روحاً #متأثر_شدم، نپرسید. به جهت اینكه من دوام ذكر و بیان آن را ندارم.
#در_محضر_علامه #استاد_شهید #بشنوید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از المرسلات
#یادداشت
📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی
❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقلی اسلام و بیان الگوی عملی صحیح از نگاه شهید مطهری
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi
🔷 یکی از اصول مهم اسلامی شناسی که متخذ از فرامین شریعت نبوی است، این است که در هنگام مواجهه با معارف و منابع اصیل اسلامی یا باید دارای قوه استنباط و اجتهاد باشیم یا اینکه از استنباطات و اجتهادات فقهای اسلامی بهره برداری کنیم.
🔶 این دستور در مذهب تشیع در دو بخش اجرایی می شود، هم در بخش منابع معارفی و هم در مباحث فقهی یعنی هم برای فهم روایات و آیات معارفی و هم در حوزه مباحث فقهی باید از نظرات متخصصین بهره مند شد و از مراجعه مستقیم - هرچند ثمراتی داشته باشد - پرهیز کرد. این دستور دو علت مهم دارد، علت اول این است که برداشت غیر مجتهد حجیت در مقام عمل ندارد و در ثانی اگر با مقدماتش هم انجام نگیرد، مایه انحراف و کج فهمی خواهد شد.
🔷 این کج فهمی ها گاهی اوقات در طول تاریخ باعث ایجاد مکاتب فکری و دنباله های اجتماعی غلط و دامنه داری شده اند که نمونه تام و بارز آن را می تواند در جریان فکری #خوارج یا ظاهری گری های اهل حدیث مشاهده کرد. البته این جریانات بیشتر در میان اهل سنت رواج داشته است لکن در اعصار اخیر هم در میان شیعیان اتفاقات و انحرافات غلطی از این قبیل رخ داده است. جریانات شیعی تا کنون هیچگاه عموميت پیدا نکرده و این مقدار شدید نشده اند که علاوه بر یک تفکر و مبنای علمی، تبدیل به یک جریان اجتماعی اثر گذار گردند، اما كم و بيش تا آن اندازه كه آزار اهل تحقيق را فراهم كند در قرون اخیر وجود داشته و دارد.
🔶 دامنه این کج فهمی و کم فهمی به آنجا می رسد که معارف و دستورات والا و مترقی اسلامی را در حد فهم ظاهری از روایات و آیات پایین می آورد و باعث می شود یک تفسیر غلط و ناقص در مواجهه با منابع اسلامی برای خواننده خود به همراه داشته باشد.
✅ دو ثمره سلوک بر مسیر صحیح
🔷 اصلاح این رویه دو ثمره مهم و اساسی دارد، اولین ثمره آن فهم دقیق و موثر از معارف اسلامی است به نحوی که عالمِ عامل به آنها را بصیرتی #فرقان ساز می بخشد و باعث می شود در مسیر حق خواهی و حق طلبی انسان به نجاح و پیروزی برسد.
🔷 دومین ثمره سلوک بر طریق صحیح، در ابلاغ رسالت الهی در عصر کثرت دنیاگرایی و خروج عباد از حیرت به هدایت روشن می گردد. در عصر حاضر که به دلایل مختلف، بسیاری از مخاطبین تبلیغ اسلامی بجای چیستی احکام و معارف به دنبال چرایی آن هستند، تنها و تنها این رویه است که ما را به سر منزل مقصود می رساند و پاسخ بسیاری از چرایی های اصیل بشری را ارائه می دهد.
💠 برای اینکه این نوشتار بیش از این امتداد نیابد به همین میزان اکتفا می کنیم و منشا این نوشتار را که روح حاکم بر یک مطلب کوتاه از استاد شهید مرتضی مطهری است را با هم مرور می کنیم. البته کل آثار استاد شهید یکپارچه از این جنس است و اگر به چنین عینکی خوانده شود ثمرات و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت.
🔷 استاد شهید در کتاب عدل الهی چنین می فرماید:
📖 آنچه در حساب خدا مايه ارزش اعمال است كيفيت است نه كميت. توجه نكردن به اين نكته سبب شده گروهى از مردم در برخى از اعمال فوق العاده با ارزش اولياء خدا وقتى كه حجم اجتماعى آنها را كوچك ديده اند افسانه سازى كنند. مثلًا درباره انگشترى كه امير المؤمنين على (ع) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره اش نازل گشت گفته اند ارزش آن معادل خراج سوريّه و شامات بوده است؛ و براى اينكه مردم باور كنند، شكل روايت به آن داده اند.
📖 به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير، آيه اى عظيم از قرآن نازل شود؛ و چون نتوانسته اند اين معنى را باور كنند افسانه سازى كرده بهاى مادى آن را بالا برده اند؛ فكر نكرده اند انگشترى كه معادل خراج سوريّه و شام باشد، در مدينه فقير و بيچاره، زينت بخش دست على (ع) نخواهد بود. فرضاً چنين انگشترى در دست على (ع) مى بود او آن را به يك گدا نمى داد بلكه با چنان انگشترى مدينه را آباد مى كرد و همه بينوايان شهر را نجات مى داد.
📖 #عقل افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابى غير از حسابهاى مادى دارد؛ گويى ايشان پنداشته اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را- معاذ اللّه- خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه آفرين به على، چه كار بزرگى انجام داد!
📖 نمى دانم اين كوته فكران، درباره قرصه هاى جوينى كه على (ع) و خاندانش انفاق كردند و سوره «هل اتى» در شأن آنان نازل شد چه فكرى كرده اند؟ لابد در آنجا هم مى گويند آرد آن نانها از جو نبوده مثلًا براده طلا بوده است!
📖 نه، چنين نيست. اهميت عمل على (ع) و خاندانش از جنبه مادى كه نظرهاى ما را جلب مى كند نيست؛ اهميت عمل آنان در اين است كه عملى پاك و صددرصد خالص براى خدا بوده است، در آن حدّ از اخلاص كه براى ما قابل تصوّر هم نيست، اخلاصى كه در ملكوت اعلى انعكاس يافته و عكس العمل تمجيد و تحسين به وجود آورده است. به قول شيخ فريد الدين عطّار نيشابورى:
گذشته زين جهان وصف سنانش/ گذشته ز آن جهان وصف سه نانش (*)
🔷 همانگونه که در کلام استاد شهید واضح است، مراجعه به منابع اسلامی و توصیف آنها بدون اتکا بر یک مبنای اسلام شناسی قوی، در حوزه معارف اسلامی باعث می شود هم سطح معارف و جایگاه انسان تنزل پیدا کند و هم به مرور زمان به انحراف در فهم و کج فهی منتهی می شود.
🔶 در انتها پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این منظر یکبار دیگر کتاب شریف #داستان_راستانِ استاد شهید مرتضی مطهری را با این نگاه بخوانید. سفارش به این کتاب نه به این خاطر است که مطالبش ساده و آسان ترین کتاب شهید مطهری است بلکه به این خاطر باید باشد که حکایاتی عبرت آموز که از یک فیلتر اجتهادی و انسان شناس عبور کرده است را در بردارد.
🔷بهترین روش القا نوع نگاه صحیح به مسائل اسلامی در مراحل پایین تربیت این است که یک مربی به مخاطب خود بیاموزد که در مواجهه با مسائل چگونه باید عبرت آموزی داشته باشد و استاد شهید مرتضی مطهری در این کتاب به صورت ناخودآگاه این عینک دید را برای خواننده بوجود می آورد، اگر به این مسئله التفات باشد!
* مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 302
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
۹۹/۶/۱۳
@almorsalaat
بینش مطهر || مطهَرین
#شب_عاشقی 🔰معارف اهل بیت را باید از باب ادعیه فهمید ◼️ امشب در کربلا برای ابی عبدالله علیه السلام
#شب_های_عاشقی
🔰 دعای عالیه المضامین و عاشقانۀ کمیل...
🔷 نمى دانم به مضامين دعاى كميل، اين دعاى عالية المضامين، هيچ توجه داريد؟
🔶 مضامين اين دعا را از اول آن: اللَّهُمَّ انّى اسْأَ لُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ ءٍ تا آخر: وَ سَلَّمَ تَسْليماً كَثيراً با دقت مطالعه كنيد ببينيد على چه مى گويد و معنى پرستش عاشقانه و سپاسگزارانه و معنى از خود خارج شدن چيست.
🔷 با توجه به اينكه در منطق على كوچكترين اغراق و مبالغه نيست، خصوصاً آنجا كه با خداى خودش سخن مى گويد، به جملههايى مى رسيم كه براى ما اصلًا قابل تصور نيست. راجع به آتش جهنم مى گويد: وَ هذا ما لا تَقومُ لَهُ السَّمواتُ وَ الْارْضُ آتش جهنم از نوع آتش هاى دنيا نيست، آتشى است كه تمام آسمان ها و زمين در مقابل آن مقاومت ندارند.
🔶در عين حال در همان جا مى گويد:
🔸هبْنى صَبَرْتُ عَلى عَذابِكَ فَكَيْفَ اصْبِرُ عَلى فِراقِكَ، هَبْنى صَبَرْتُ عَلى حَرِّ نارِكَ فَكَيْفَ اصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ الى كَرامَتِكَ...
🔸 فرضاً طاقت صبر بر چنين عذابى را داشته باشم، صبر بر جدايى از تو را ندارم (عبادت عاشقانه يعنى اين). فرضاً صبر مقاومت در مقابل آن حرارتها را داشته باشم، چگونه مى توانم در مقابل اينكه كرامتت از من گرفته شده و لطفت از من بازداشته شده است صبر نمايم؟!
🔷صبرِ اين را هرگز على ندارد. عبادت پرستشانه اين است. مقام انسان خيلى بالاتر از اين است. منحصر به على عليه السلام نيست؛ در دنيا زياد هستند انسان هايى كه واقعاً مى رسند به حدى كه حافظ مى گويد:
در ضمير ما نمىگنجد به غير از دوست كس
هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج22، ص 390
#دعاخوانی #معارف_الهی
#شب_جمعه #کمیل
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ #فهرست سوم از مطالب کانال جامع استاد شهید مطهری
🔰موضوع : تعلیم و تربیت و اثرات تربیتی در آثار استاد شهید مطهری
💠یکی از مهمترین مباحثی که همیشه مورد سوال اقشار و اصناف مختلف جامعه بشری بوده است #مساله_تعلیم_تربیت است.
💠 همانطور که حضرت امام خمینی (ره) هم فرموده اند شهید مطهری مربی و استاد جامعه ما است. نکات بسیار نابی که در خلال سخنان استاد شهید در مورد تعلیم و تربیت وجود دارد را برای شما گلچین کرده ایم تا به راحتی به آنها دست پیدا کنید.
💠در این فهرست مجموعه گفتار های ناب شهید در مورد این مساله که تا کنون در کانال گذاشته شد را به شما مخاطبین عزیز تقدیم میکنیم:
1️⃣ اثرِ تربیتی کار کردن برای انسان / وضع ناهنجار دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/170
2️⃣ عشق و بلاء به عنوان دو اکسیر حیات عامل نبوغ و درخشندگی هستند.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/182
3️⃣ اثر تربیتی در گرو مداومت در کار است.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/193
4️⃣ اثر جهان بینی مذهبی بر تربیت و خودشناسی انسان
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/215
5️⃣ریشه همه آثار معنوی و اخلاقی و اجتماعیِ عبادات، در یاد حق است.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/272
6️⃣ رسیدن به عدالت اخلاقی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت فطری اسلام
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/529
7️⃣ معرفه النفس ؛ مبدأ تمام اصول تربیتی در اسلام است.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/572
8️⃣ نقش مهم رفتار و عمل در تربیت فرزند
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/579
9️⃣ عمده در مساله تعلیم و تربیت تصویر صحیح مفاهیم اخلاقی-تربیتی است.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/610
🔟 تاثیر نماز به وسیله ضبط نفس در تربیت انسان
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/626
1️⃣1️⃣ انسان تنها موجودی که از ماهیت خود (انسانیت) منفک می شود.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/654
2️⃣1️⃣ کرامت نفس ؛ زیربنای اخلاق اسلامی است
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/707
3️⃣1️⃣نداشتن مال و ندادن آن كمال نيست...
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/937
4️⃣1️⃣ یکی از فلسفه های تاکید بر انفاق اثر تربیتی آن است
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/950
5️⃣1️⃣ تربیت انسان در راستای روشنایی چشم دل او باید باشد.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1006
🙏🏼از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه #بینش_پژوهان و #مطهری_خوان ها از آن بهره مند گردند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری