آزادی بندگی ج ۲.mp3
21.86M
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «آزادی بندگی»
✳️ #جلسه_دوم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_هاشمی
#مرحله_اول #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🔆🔆پیام بسیار مهم 🔆🔆
بینش پژوه محترم
سلام علیکم
💠با توجه به تعطیلی محیط های آموزشی، دبیرخانه بینش مطهر #استان_قم طرح #کلاس_غیر_حضوری را به عنوان #جایگزین_موقت ، برگزار میکند.
🔰#اهداف طرح :
۱ .توجه به برنامه ریزی بینش پژوهان محترم.
۲.استفاده از ایام تعطیلی محیط های آموزشی.
۳.عدم تاخیر در اجرای طرح کشوری بینش مطهر.
🔰#شرایط برگزاری دوره :
1⃣ #مطالعه : بینش پژوهان باید #مقرری هر هفته را #مطالعه کنند و خلاصه مطالعه خود را نوشته و به آیدی مسئول کلاس بفرستند (به صورت عکس یا تایپ شده)
2⃣ جایگزین #مباحثه : هر بینش پژوه باید تا ساعت ۱۳ #روز_قبل از زمان کلاس به صوت ارسالی استاد گوش دهد و خلاصه مطالب استاد و سوالات خود را نوشته (به صورت عکس یا تایپ شده )و به آیدی مسئول کلاس ارسال کنند.
3⃣ بینش پژوهان در همان #زمان_اصلی_کلاس (به مدت ۴۵ دقیقه از ابتدای کلاس) در گروه ایتا حاضر باشند تا سوالات وابهامات توسط استاد پاسخ داده شود .(حضور و فعالیت بینش پژوهان در گروه در این ساعت، به عنوان حضور و فعالیت کلاسی ثبت می شود ) و نماینده کلاس، حضور ایشان را در لیست حضور و غیاب ثبت میکند.
✅موارد یک و دو را به صورت دو قسمت جداگانه بنویسید . یک قسمت مربوط به مطالعه و یک قسمت مربوط به جایگزین مباحثه است.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده
🔶 شکست دیوارهای مانع #آزادی_تفکر
🔸مواجهه با کرونای شناختی
🔹با نیم نگاهی به مفاهیم قرآنی می بینیم که خدای متعال تاکید دارند که در روز قیامت از انسان های صادق نیز سِرّ نیّتشان سوال می شود:
«لِيَسْئَلَ الصَّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً»
🔷با مطالعه سیر تاریخ جهان از عهد کلاسیک تا معاصر در می یابیم که نیروی فکری براساس اخبار و پیشامدهایی که از ورای واقعیت بوده ضربه خورده است.
🔷نمونه این مسئله در دوره پیامبر اسلام اشتباه تاکتیکی و روشی است که در جنگ احد (3 ه.ق) رخ داد. در این حادثه برخی با اخبار نادرست به گمانه زنی رحلت پیامبر، ترتیب اثر دادند و همین امر باعث تزلزل سپاه پیامبر گردید) نمونه معاصر این مسئله در اتفاقا مشروطه نیز دیده می شود، در جایی که اطلاع رسانی های اطراف یک مرجعیت علمی و دینی همچون مرحوم آخوند خراسانی است!
🔷امروز نیز شدتِ این رعایت، نه تنها بر جای خود باقی می¬باشد، بلکه تشدید هم شده است. در این روزها با اخبار ضد و نقیض پدیده¬ای به نام "کرونا ویروس" مواجه هستیم که گزارش¬های آن دست به دست شده. اما با ضعف دقت، به ورطه اشتباه هم کشیده شده ایم و تاکنون نیز دامنگیر ماست!
🔷حدوسط ماجراهای گذشته و امروز ما، حول محور همین مساله می گردد که تاریخ کلاسیک و معاصر ما و جهان، پر است از وقایعی که باید از آن درس گرفته شود که متاسفانه به حال خود باقی است و از آن بهره چندانی جز در همایشات و کنفرانس¬ها گرفته نشده است.
🔷این در حالی است که منطق اسلام در مواجهه با اخبار و گزارش¬ها دارای دو مرحله اساسی تحقیق (جستجو) و تحکیم (حکم نمودن) است. آیه 94 سوره مبارکه نساء می فرماید: اى اهل ايمان! هنگامى كه در راه خدا [براى نبرد با دشمن] سفر مىكنيد [در مسير سفر نسبت به شناخت مؤمن از كافر] تحقيق و تفحّص كامل كنيد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا»
همچنین در آیه 6 سوره مبارکه حجرات می فرماید: اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمين»
🔶چنین درس مبارکی را باید برای زندگانی بشریت و نیاز فعلی زمان خودمان استفاده کنیم. چون همین یک عامل (تفحص و جستجو در شناخت واقعیت) به عنوان معیار اساسی در شناخت انسان مومن از غیرمومن تلقّی شده است. البته نه آنکه این نوع طرز فکر، یعنی هماهنگی با سراییده های هابزی در لویاتان بوده باشد؛ بلکه مرادمان توجه به خبرها براساس بایدهاست نه هست های ساختگی. عدم رعایت این مقوله اجتماعی، فرد را به جرگه آسیب پذیری از اجتماع جهت می دهد.
🔶برهمین اساس واقعیت هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم از "هست ها" تا "بایدها" با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که به واسطه برخی از خبرگزاری ها، واقعیت هایی را برای ما واقعیت وانمود می کنند، باید برحظر بود. و واقعیت را براساس آنچه که باید، و قابل درک در فضای اجتماعی است، درک نمود، نه براساس آنچه که خودشان براساس شانتاژ تبلیغاتی و ناروایی در سخن و برای جذب مخاطب رفتار می کنند.
🔶 #شهید_مرتضی_آوینی همین مسئله را به عنوان یکی از ارکان محتوایی تبلیغات غربی و بعنوان راهی برای سیطره بر مولفه های اجتماعی معرفی نموده است. این راه از طریق فرار از واقعیت و پردازش واقعیت های موهوم، به اهداف گمگشته خود می رسد.
🔶به یاد خاطره ای از بزرگی افتادم که می گفت: یکی از کسانی که فلسفه می خواند، مدعی بود حوض مدرسه، خالی از آب است و پی در پی ادعا داشت که شما گمان می کنید، حوض پر از آب است. لذا جمعی از طلاب تصمیم گرفتند تا فرد مدعی را به آب بیندازند تا واقعیت برایش روشن شود که حوض مدرسه پر از آب است.
🔶 حال و وضع امروز جامعه ما با گسترش رسانه، همین است و باید با واقعیت جامعه مواجه شویم که ببینیم جامعه به صورت عادی در حال سیر و گذار خود می باشد نه آنچنان که این اخبار خودساخته می گویند.
بنابراین برای مواجهه و مقابله با ویروس موسوم به "کرونا" و در نتیجه تضعیف اخبار غیر واقعی ای که با حقیقت همگن نیستند، باید چشم ها را شست و جور دیگر نگریست. و البته نمی¬خواهیم چنین وانمود کنیم که تمامی اخبار منتشر شده، دروغ است و نمی شود به آنها اعتماد کرد.
🔶به تعبیر کارشناسانه #شهید_مطهری، نمی خواهیم"کسر احتمالات" کرده باشیم. بلکه در پی رساندن مفهوم حقیقی به نام "مواجهه درست با حقائق" هستیم که نباید به هر خبری به راحتی اعتماد کرد و آن را واقعی و حقیقی پنداشت.
🔶به علت آنکه سیر رو به رشدِ روزگار و حیات بشری، وابسته به اخبار واقعیِ حقیقی است. تا در نتیجه با خطر واقع پنداری، به روزگار سخت نرسیم. که از آن روش نابخردانه، تعبیر به "کرونای شناختی"می کنیم. که در مواجه شدن با این نوع روش ها، باید مقابله اساسی را از خودمان که به نوعی گذار و گذشتن از (من) خود دانی به (من) خود عالی است، انجام دهیم. تا راه را برای رسیدن به آزادی معنوی بگشاییم.
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان
🔷 نقل قول #شهید_مطهری درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی
🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف #المیزان
🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، #پهنا پیدا میکنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند!
#اساتید_شهید #علامه_طباطبایی #در_محضر_علامه
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی
چرا باید از ویروس کرونا متشکر باشیم؟!
💢#پرده_اول
🔷در میان حقایق عالم، بدیهیترین حقیقت، که هیچکس نمیتواند انکارش کند #مرگ است❗️
همه میمیریم؛ با هر سابقهای؛ با هر امکاناتی، با هر پست و مقامی.
در قبال مرگ دو راه بیشتر نداریم: یا آن را نادیده بگیریم تا غافلگیرمان کند؛ و یا اینکه آن را جدی بگیریم و آمادهاش شویم.
کسی که به دنیا دل بسته، میکوشد دائما مرگ را نادیده بگیرد؛ اما زندگی وقتی واقعا زندگی است، که مرگ هم نتواند به آن آسیب برساند؛ پس تنها کسانی واقعا زندگی میکنند که از مرگ نترسند.
اگر قبلا در کتابها میخواندیم که بزرگترین مرد عالَم فرمود «به خدا سوگند، انس پسر ابوطالب با مرگ بیش از انس کودک به سینه مادر است» (نهجالبلاغه، خطبه5)؛ نمردیم و شاگردی از آن مکتب به نام #حاج_قاسم را دیدیم، که نهتنها از مرگ نمیترسید، بلکه همواره آماده، بلکه مشتاق آن بود؛
و به جرات میتوان گفت: اگر معدود افرادی باشند که بتوان قسم خورد که آن گونه که باید و شاید زندگی کردهاند، قطعا حاج قاسم ما یکی از آنهاست.
💢#پرده_دوم
1. خداوند نظام دنیا را طوری آفریده که هر انسانی میمیرد. اجل هرکس معلوم است و وقتی اجلش سررسد لحظهای جلو یا عقب نمیافتد (اعراف/34)
2. میگویند وقتی خداوند حضرت عزرائیل را مأمور مرگ انسانها قرار داد، گلایه کرد که در این صورت مردم از من بیزار میشوند. خداوند فرمود نظام عالم را طوری قرار میدهم که مرگ هرکس به یک عامل طبیعی مربوط شود تا کسی تو را مقصر ندارد.
صرف نظر از صحت و سقم این روایت، حقیقتی در پس این داستان هست: انسانها بخواهند یا نخواهند میمیرند؛ و عوامل مختلفی مرگ آنها را رقم میزند.
3. احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را 2 درصد دانستهاند و همه کشورهای در حال اجرای مراقبتهای شدید برای محدود کردن آناند.
در حالی که سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد سالیانه بین ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن میمیرنند [یعنی مرگ بیش از 10 درصد مبتلایان] (یورونیوز
ویا آمار سالیانه مرگ بر اثر تصادفات رانندگی رقمی میلیونی است (ویکیپدیا
یعنی بعید است ویروس کرونا تغییر چندانی در #آمار_مرگ_و_میر انسانها ایجاد کند.
🔷اکنون:
اگر قرار است همه بمیرند،
و اگر عوامل خارجی در مرگ ما موثر است؛
و اگر #ویروس_کرونا تنها یکی از عوامل است که در مقایسه با سایر عوامل نقش مهمتری هم ندارد،
چرا این ویروس بسیار کوچک همه هیاهو ایجاد کرده است؟!
💢#پرده_سوم
به نظر میرسد اساس #زندگی_مدرن بر #غفلت است.
همه مشغول اموری هستیم که در حقیقت وجود ما جایی نخواهد داشت:
برخی در پی جمعآوری مال و #ثروت، عدهای دنبال پست و #مقام، برخی در پی #شهوت و #شهرت؛ جماعتی هم مبتلا به زن و فرزند.
در منطق اسلام، همراه هر #سختی #راحتی ای هست (سوره انشراح، آیه5)؛ چهبسا چیزی را که #ناخوش میدارید اما #خیر_فراوان در آن است (سوره نساء/ آیه19؛ سوره بقره، آیه216).
این ویروس هم، علیرغم همه بدیهایش، با آمدنش در این #دوره_غفلتزدگی، همه را به #یاد_مرگ انداخته است؛
و این،
خواب انسانهایی را که به نادیده گرفتن مرگ، عادت کردهاند، برهم میزند❗️
او احتمالا اثر چندانی در آمار مرگ و میر نخواهد گذاشت؛ اما
▪️آمده تا محکی باشد برای عیارسنجی زندگی ما، و بلکه عیاری باشد برای شعارهایی که میدهیم و ادعاهایمان.
▪️آمده تا ما را – قبل از اینکه به رسوایی در محشر گرفتار شویم- در پیشگاه خودمان رسوا کند. و مرگ را که دائما میکوشیمکه فراموشش کنیم، جلوی چشم ما قرار دهد؛ تا قد و قواره خود را درست ببینیم و قدر و قیمت خود را دقیق بشناسیم.
▪️آمده تا به ما بفهماند که نهتنها حاج قاسم، بلکه تمامی آن مدافعان حرم که به استقبال مرگ میروند، چقدر بزرگتر از مایند و ما چه اندازه حقیریم.
▪️آمده تا ...
آینه چون روی تو بنمود راست ....
بله، امروزه همگان دست به دست هم دادهاند که به ما گوشزد کنند که
💢#توصیههای_بهداشتی برای #حفاظت_از_سلامتی_جسم را جدی بگیریم. شعارشان هم این است:
#کرونا_را_شکست_میدهیم. از همهشان ممنونیم، ما هم این شعار را برای حفظ جسممان سرمیدهیم و سعی میکنیم به این توصیهها گوش دهیم.
اما شاید این ویروس هم آمده که با یادآوری واقعیتی به نام مرگ - که فراموشیاش زندگیها را پوچ، و جدی گرفتنش معنای زندگی را عمق میبخشد – به ما تذکر دهد که
💢#توصیههای_بهداشتی برای #حفاظت_از_سلامتی_روح را هم جدی بگیریم.
🤔آیا نباید از او هم ممنون باشیم؟!
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 لذت نماز شب خوان های حقیقی...
🔷 ما يك سلسله لذت هاى معنوى داريم كه معنويت ما را بالا مى برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد.
🔷 آن لذتى كه يك نفر نمازشب خوان حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى برد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيْه ها مى برد، از آن الْعَفْو گفتن ها و ياد كردن و دعا كردن هاى حداقل چهل مؤمن مى برد، و آن لذتى را كه از آن يا رَب يا رَب گفتنها مى برد هيچ وقت يك آدم عيّاش كه در كابارهها مىگردد احساس نمىكند.
🔶 لذت آن نماز شبخوان خيلى #عميقتر، #نيرومندتر و #نشاط_بخشتر است.
#آزادی_انسان #آزادی_معنوی #ماه_رجب
#هدف_زندگی #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔆 #اعترافات_یک_تمدن (8)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰ريشه طرح غلط #آزادى_عقيده در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران
🔷آيا می دانيد علت اين كه در دنياى اروپا آزادى #دين و آزادى #عقيده را اين طور فرض كردند كه عقيده بشر بايد به طور كلى آزاد باشد (به همان معنايى كه خودشان می گويند) چيست؟
🔷اين #آزادى_عقيده به اين حد افراط كه شما امروز در دنياى اروپا می ببينيد، بخشى از آن عكس العمل يك جريان بسيار شديد و سختى است كه در دنياى اروپا بوده و آن محكمه #تفتيش_عقايد است.
🔷اينها قرنها در چنگال تفتيش عقايد بودند. كليسا می آمد تجسس و جست و جو می كرد ببيند آيا كسى در مسائلى كه كليسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكيّات باشد- #اعتقادى بر خلاف نظر #كليسا دارد يا نه؟! آيا اگر كليسا اظهار نظر كرده است كه عناصر چهارتاست يا خورشيد به دور زمين می چرخد، در اين مسائل كسى فكرى بر خلاف اين دارد؟ ولو فكر او فكر #علمى و #فلسفى و #منطقى بود.
🔶تا می ديدند فكرى پيدا شده بر خلاف آنچه كليسا عرضه داشته است، فورا آن را به عنوان يك #جرم بزرگ تلقى می کردند، آن شخص را به محكمه می کشاندند و شديدترين #مجازاتها از نوع سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می كردند.
🔶 شما #تاريخ اروپاى قرون وسطى را بخوانيد [و آن را با تاريخ مشرق زمين مقايسه كنيد، آنگاه می بينيد] در اين جهت مشرق زمين نظير ندارد. از نظر فجيع بودن جنايت، ما هرچه كه مشرق زمين را توصيف كنيم و هرچه كه منبريها در منابر راجع به بنی اميه و بنی العباس و حتى حجّاج بن يوسف ثقفى حتى مبالغه كنند، مشرق زمين هرگز به پاى اروپاييهاى #قرون_وسطى نمی رسد، به پاى اروپايى امروز هم نمی رسد.
مجازات زنده زنده آتش زدن به سادگى انجام می شد.
🔶 #تاريخ_آلبرماله قسمت قرون وسطاى آن را بخوانيد. مثلا می نويسد: يك دسته زن را (با اين كه زن بيشتر مورد ترحم است) به يك جرم خيلى كوچك زنده زنده آتش زدند. چقدر دانشمندانى كه به جرم #اظهار_نظر در مسائلى كه كليسا در باره آنها اظهار نظر علمى كرده است، آنهم مسائلى كه مربوط به اصول دين نيست مثل اين كه عناصر چندتاست يا زمين می گردد كه مسئله مذهبى نيست، كشته شدند. می گفتند #كليسا در مسئله كليات اظهار نظر كرده است، ديگر هيچ عالمى حق ندارد در اين مسئله بر خلاف آنچه كليسا اظهار نظر كرده است بگويد.
📚 آزادی انسان ،دومین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ، ص 90
#آزادی_عقیده #اروپا #کلیسا
#اعترافات #آزادی_انسان #روشنفکری_دینی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت
📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما...
🌸 همدلی داوطلبانه طلبهها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی
🔶 بینش آموختگان استان قم
🔹جایگاه توکل در مواجهه با بیماریها🔹
🔷این روزها برای خیلی ها این سؤال پیش آمد که این همه ترس برای چیست؟
🔹مگر ما خدا نداریم ؟
🔹مگر معصومین به فکر ما نیستند؟
🔹 مگر امامزاده ها نمی توانند بیماری را از ما دفع کنند ؟
🔹پس چرا ملت مسلمان اینچنین گرفتار و محتاط شده است؟
🔹مگر حرم اهل بیت «ع» دارالشفا نیستند،پس چرا همان مکان ها هم در مواجهه با یک ویروس ، تعطیل و ضد عفونی می شوند؟
🔶این سؤالات آنقدر زیاد شد که فکر بنده را مشغول کرد و نسبت به برخی از اعتقادات محکم خود شک کردم که شاید اعتقاد من ضعیف است و توکّل و توسّل من خیلی کم است که اینقدر به اسباب مادی توجه کرده ام و اسباب غیر مادی را فراموش کرده ام.
🔶 با توجه به اینکه کمی با کتاب های شهید مطهری آشنا شده ام، تصمیم گرفتم حداقل بحث توکّل و توسّل را با کمک شهید برای خود حل کنم.
✅خلاصۀ مطالعۀ بنده این شد که:
🔅يكى از واقعیت های عالم، #توكّل و اعتماد به خداست. توكّل يعنى انسان در پيمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد كه اگر در جريان زندگى هدف صحيح و خداپسند خود را در نظر بگيرد نه منافع شخصى را، كار خود را به خدا واگذار کند، خداوند او را تحت حمايت خود قرار می دهد.
🔅اين گونه اعتقاد به تقدير و تدبير الهى كه نتيجه اش توكّل و اعتماد به خداست، ترس از مرگ و نابودى و بزرگترين نقطه ضعف آدمى را كه ترس از نيستى يا هستى شقاوت آلود است، اصلاح می كند.
🔅خداوند می فرمایند: «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه، انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شىء قدرا. (سوره طلاق آیه 2و 3)
🔅 از اين آيه، استنباط می شود كه به دنبال توكّل، عنايت پروردگار قطعى است؛ هر كس حقيقتا به خدا توكّل كند عنايت خدا را همراه دارد، اين، قانونى است كه بر همه قانون هاى ديگر حكومت می كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا، نظام و قانونى دارد، بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند، خدا براى وى راهى قرار می دهد» يعنى كار او بدون قانون و بی وسيله نيست
🔅 با توجه به آیۀ «يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة» (سوره مائده آیه 3) بطور كلى، #توسل به وسائل و اسباب (یعنی استفاده و کمک گرفتن ازاسباب و وسائل) _ با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده_ عين توحيد است.
🔅یعنی ما باید از #وسائل مادی بهره کامل را ببریم و در عین حال حواسمان باشد که اسباب غیر مادی هم در صورت توکّل داشتن و تقوا داشتن به ما کمک می کند« و بلکه اسباب غیر مادی تاثیر بیشتر و اساسی تری هم دارد »؛ نه اینکه فقط توکّل و توسّل و تقوا داشته باشیم ولی به هیچ یک از اسباب مادی توجهی نکنیم.
🔅مثل این است که تشنه باشیم و برای رفع تشنگی مرتب توکّل کنیم و تقوا داشته باشیم و زیارت برویم که در اینصورت هیچ وقت رفع تشنگی نمی شود؛ بلکه فقط باید تصمیم بگیریم و آب بنوشیم یعنی از اسباب مادی استفاده کنیم تا تشنگی ما رفع شود.
🔅البته اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى می توان شناخت مثلا راه شناخت بیماری و راه رعایت بهداشت برای بیمار نشدن ، همان آزمایش و تجربه علمی است. همچنانکه اسباب معنوى« مثل توکّل و توسّل وشفاعت و...» را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد.
✳️بنابر این مطمئن شدم که بسیاری از نظرات این روزها در مورد توکل و توسل و تأکید بر تمسک به امور غیر مادی در عین عدم رعایت اسباب و علل مادی، اگر مغرضانه نباشد ، در اثر فهم ناقص مفاهیم دینی است.
مجموعه آثار شهید مطهری ،ج1 ،ص 263
❌ شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔆 توصیه های امروز رهبر معظم انقلاب :
🔰مردم از #توصیهها و دستورالعملهای مجموعه های مسئول تخطی نکنند؛ در مورد #پیشگیری، در مورد #تمیز نگهداشتن دست و صورت و محیط زندگی و #آلوده نکردن اینها و جلوگیری از آلودهشدن اینها ،یقیناً هر چیزی که کمک کند به #سلامت جامعه و #عدم_شیوع این بیماری، یک #حسنه است؛ در نقطه مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیئه است. خدای متعال ما را #موظف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیت کنیم.
🔰همگان را به #توسل و توجه به پروردگار توصیه میکنم. البته این #بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگتر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به #دعای برخاسته از دل پاک و صاف #جوانان و افراد #پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که #توسل به درگاه خداوند و #طلب_شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
🔰دعای هفتم #صحیفه_سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این #الفاظ_زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. ۹۸/۱۲/۱۳
#رهبر_انقلاب #متفکر_بزرگ #سلامت #بیماری #توسل #توکل #بلا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
📜متن دعای هفتم #صحیفه_سجادیه که امروز #رهبر_انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند:
💠و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ :
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
💠#ترجمه دعای هفتم:
اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده ميشود، و اي آن كه سختيِ دشواريها با تو آسان ميگردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست.
سختيها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به ارادهي تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند.
تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواريها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني.
اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگينياش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمدهام كه با آن مدارا نتوانم كرد.
اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آوردهاي و به سوي من روان كردهاي.
آنچه تو بر من وارد آوردهاي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كردهاي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشودهام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار.
اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بيطاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو ميتواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايستهي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین»
🔷من از شما هيچ چيزى نمى خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد #عناصر_يهود در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند...
🔷تا كى ما مىخواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟!
🔶 على شيعهاى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بعد #مثل_برق در ميان اين مردم سارى و جارى بشود، چنين شيعه اى را على عليه السلام نمى خواهد و از او بيزار است.
🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه مى شنويد فوراً نگوييد «مى گويند چنين».
#سیره_امیرالمومنین #کرونا #شایعات
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #عکس_نوشته
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🏞 #پوسترهای_جدید
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین»
🔷من از شما هيچ چيزى نمى خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد #عناصر_يهود در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند؛ دست اينها، جاسوسها و پول اينها مرتب دارد كار مى كند.
🔷 از خوارج نهروان نباشيد. آخر تا كى ما مىخواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! اگر ما از اين درسها پند نگيريم، پس از چه مى خواهيم پند بگيريم؟ چرا ما هر سال مىآييم جمع مى شويم به نام على مجلس مى گيريم؟ چون على زندگىاش آموزنده است.
🔶يكى از نكات آموزنده زندگى على عليه السلام همين مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشكه مقدسى است، مبارزه با نفاق است، مبارزه با جهالت است. على شيعه جاهل نمىخواهد، على شيعهاى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بگويند اقبال پاكستانى به امام جعفر صادقتان فحش داده، بعد #مثل_برق در ميان اين مردم سارى و جارى بشود كه اقبال پاكستانى- العياذباللَّه- ناصبى بوده (اين مردى كه مخلص اهل بيت پيغمبر است) و نروند كتابش را باز كنند يا اقلًا تاريخش را از سفارت پاكستان يا جاى ديگر بپرسند، چنين شيعهاى را على عليه السلام نمىخواهد و از او بيزار است.
🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه مىشنويد فوراً نگوييد «مى گويند چنين». آخر اين «مى گويند» ها ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است. تحقيق كنيد، بعد از تحقيق هرچه كه مىخواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد، اما بىتحقيق حرفى را نزنيد.
#سیره_امیرالمومنین #کرونا #شایعات
#بینش_مطهر #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از #خوانسار
🔰مواجهه صحیح و دفع خطر شایعه ها
🔷شایعه پراکنی و نشر اکاذیب از خصلت های زشت یک جامعه محسوب می شود. این کار سبب نا امنی روانی و اجتماعی می شود و به مرور زمان همه افراد نسبت به اخبار و اطلاعات بی اعتماد می شوند. در قرآن وروایات به این موضوع اجتماعی پرداخته شده است که برخی از شواهد آن را با هم مرور می کنیم.
🔶 خدای متعال در آیه 19 سوره نور می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» كسانى كه دوست دارند كه زشتكارى در ميان مومنان، شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود و خدا[ست كه] مىداند و شما نمىدانيد.
قطعا یکی از مصادیق زشتکار سنت غلط و اشتباه رواج شایعه ها و اقوال ناصحیح است که این روزها به برکت #فضای_آلوده_مجازی شاهد آن هستیم.
🔷امیرالمومنین در نامه 78 نهج البلاغه خطاب به ابوموسی اشعری می نویسند: : «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ. وَ إِنِّي لَأَعْبَدُ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِلٍ وَ أَنْ أُفْسِدَ أَمْراً قَدْ أَصْلَحَهُ اللَّهُ؛ فَدَعْ [عَنْكَ] مَا لَا تَعْرِفُ، فَإِنَّ شِرَارَ النَّاسِ طَائِرُونَ إِلَيْكَ بِأَقَاوِيلِ السُّوءِ»
شقى و بدبخت کسى است که از عقل و تجربه اى که نصيب او شده محروم بماند و من از اينکه کسى سخن بيهوده بگويد متنفر و از اينکه کارى را که خدا اصلاح کرده بر هم زنم بيزارم (من خواهان وحدت امت اسلام و خاموشى آتش فتنه ام) آنچه را نمى دانى رها کن (و به شايعات و سخنان اشرار گوش فرا مده) زيرا مردم شرور سخنان نادرستى را به تو مى گويند (تا تو را از راه حق منحرف سازند).
🔶راه مقابله: ائمه معصومین علیهم السلام و علمای بزرگوار اسلام همواره در مقابل این رویه غلط اجتماعی از تبلیغات سالم وموثر بهره می جستند. مطابق آنچه که در #کتاب_تبلیغ از آثار شهید مطهری آموخته ایم، معنای تبلیغ یعنی رساندن پیام.
🔷اگر می خواهیم تبلیغ ما اثر گذار باشد اولین کار از نگاه شهید مطهری بازسازی نظام تبلیغ دین است که وظیفه آن به عهده روحانیت است و برای رسیدن به آن چند راه را می توان معرفی کرد:
1️⃣ اصلاح فکر و تکامل فکر صحیح
2️⃣ آگاهی از تحولات و پیشرفت علمی جهان
3️⃣ معرفی چهره واقعی اسلام
4️⃣ استفاده از شیوهای تبلیغی هر عصر و مصر
🔶استفاده از این روش ها برای کسانی که خواهان یک جامعه پاک و سالم هستند الزامی است، این کار همان سیره و سنت ائمه و علمای سلف ماست که ما نیز باید روش آنها را سرلوحه کار خود قرار دهیم و آن را به کار ببندیم.
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
❌ خطرهای بزرگ در کشتار غریبانه مسلمین مظلوم هند
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 آیا می دانیم مسلمانان در سراسر جهان چه می کشند؟!
🔷 بايد در #منابر، اين گونه قضايا به اطلاع مردم رسانده شود. آيا الآن شما مى دانيد كه بر سر برادران مسلمان شما در شهرهايى كه سابقاً جزء ايران بود و امروز جزء كشورهاى كمونيستى است چه مى گذرد؟ آيا مىدانيد در تركستان شرقى بر مسلمانان چه مى گذرد؟ آيا مى دانيد وضع مسلمين در #كشمير چگونه است؟ آيا از آوارگان #فلسطين اطلاعى داريد؟ آيا مىدانيد كه اسرائيل امروز چه خطر بزرگى براى عالم اسلام است؟
🔷 ما امروز دو خطر بزرگ داريم، #دو_خطر_بزرگ متوجه عالم اسلام است. قضيه الجزاير با همه اهميتى كه دارد جنبه محلى دارد، اما اين دو خطر كه عرض مىكنم عمومى است و از لحاظ #سياست_خارجى عالم اسلام فوقالعاده اهميت دارد. آن دو خطر يكى #كمونيزم است و ديگر #صهيونيزم يعنى خطر جهود؛ يكى كفر صريح است و ديگرى نفاق.
🔶ايندو در تمام كشورهاى اسلامى بساط جاسوسى خود را پهن كردهاند. خدا مى داند كه در سال چند ميليون دلار براى اين كار صرف مى شود. اين دوتا شاهرگ اسلام را مى زنند، مثل دو تيغه قيچى به كار افتادهاند كه ريشه اسلام را ببُرند.
🔶 مسلمانان بايد كاملًا هوشيار باشند و به اين دو خطر توجه داشته باشند. شما مى شنويد در كشورهاى عربى روابط فلان دولت با فلان دولت چه شد، سوريه با مصر چطور، اردن با سوريه چطور، عربستان سعودى چطور. بدانيد كه در همه اين قضايا انگشت اسرائيل در كار است. اين خطر را بايد به مردم گفت. بايد مردم را هوشيار و آگاه كرد.
⭕️كى بايد بگويد؟
⭕️آيا دولت بايد بگويد؟
⭕️دولت كه وظيفه خود نمىداند.
⭕️آيا احزاب سياسى بگويند؟ آنها كه چنين چيزها در مرامنامه ها و اساسنامه هاشان نيست.
✅اينها را بايد خطبا بگويند، آنهايى بايد بگويند كه سخنگوى اسلام به شمار مىروند.
#هند #کشتار_مسلمین #هندو #صلح_جو
#مظلومین_جهان #مستضعفین #جهاد_دفاعی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
❌ خطرهای بزرگ در کشتار غریبانه مسلمین مظلوم هند #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 آیا می دانیم مسلمانان د
بسم الله الرحمن الرحیم
این پیام شهید والا مقام شهید مرتضی مطهری است.
متن بالا یکی از پیام ها و تذکرهای این #الگوی_همیشه_جاوید روحانیت است که تا همیشه تاریخ بر گوش جان ها طنین انداز خواهد شد.
طلاب و خطبا و صاحبان تریبون (مسجد و مدرسه و کلاس و کانال و گروه و...) بدانند که اقل کار همدردی و اعلام این خطرها به جهانیان است.
مردم باید بدانند که بخاطر اسلام چه خون ها ریخته می شود
مردم باید بدانند که بخاطر مسلمانی چه دردها کشیده می شود
مردم باید بدانند که آمدن امام زمان رهین غم انسان خوردن است
مردم و ما باید بدانیم که خطر همیشگی اسلام صهیونیزم است...
مردم و ما باید بدانیم که...
شهید مطهری دو خطر بزرگ زمان خود را یکی کمونیسم و دیگری صهیونیزم معرفی می کند. خطر کمونیسم با فداکاری و جانفشانی #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری دفع شد.
اکنون با گذر زمان خطر صهیونیزم ادامه دارد اما جایگزین خطر کمونیسم جریان غالب و فراگیر لیبرالیسم شده است. که به مرور زمان نکاتی درباره این خطر عظیم بیان خواهیم کرد.
📝ناصر قیلاوی زاده
#هند #کشتار_مسلمین #هندو #صلح_جو #استاد_قیلاوی
#مظلومین_جهان #مستضعفین #جهاد_دفاعی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🌺🌺🌺 میلاد با سعادت حضرت امام محمد تقی الجواد علیه السلام مبارکباد🌺🌺🌺
💐صلوات خاصه امام جواد علیه السلام تقدیم شما
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِمُ السَّلَامُ عَلَمِ التُّقَى وَنُورِ الْهُدَى وَمَعْدِنِ الْهُدَى وَفَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَخَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَأَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ وَأَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَزَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَبَقِيَّةِ أَوْلِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
📚 مفاتيح الجنان
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری:
♻️روزی متوکل #حضرت_جواد علیه السلام را احضار کرده بود و گویا ایشان سوار قاطر بودند و میرفتند به دربار #متوکل. جمعیت در بیرونِ در خیلی زیاد بود و غوغایی بود. وقتی که حضرت از دور پیدا شدند به موجب آن احترام و مهابتی که برای حضرت بود مردم کوچه دادند و حضرت آمدند و رد میشدند.
♻️راوی میگوید آن شخصی که نقل کرده گفت: من نگاه کردم دیدم او خیلی با وقار و همین طور سرش را پایین انداخته و میآید.برای دیگران باید با زور شلاق راه باز کنند ولی برای او مردم به احترام راه را باز میکنند.
♻️با خودم گفتم که این #شیعه همین را میگویند #امام است و دارای چنین مقاماتی است؟ چه فرق میکند، این هم بشری است مانند ما؛ #فرق او با ما چیست؟ گفت تا این را با خود گفتم یک وقت (امام) رویش را برگرداند به طرف من و گفت: «فَقالوا ابَشَراً مِنّا واحِداً نَتَّبِعُهُ انّا اذاً لَفی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ» (سوره قمر 24) یعنی: ما #پیرو کسی بشویم که مانند ما یک بشر است؟ این خیلی #گمراهی و اشتباه است که انسان از یک بشر پیروی کند. در این صورت ما در سعیرها و #بدبختیها خواهیم بود.
♻️بعد به دنبال آن یک خاطره دیگر در ذهنم پیدا شد. تا این خاطره دیگر پیدا شد فوراً( امام) فرمود: «االْقِی الذِّکرُ عَلَیهِ مِنْ بَینِنا بَلْ هُوَ کذّابٌ اشِرٌ»آیا #ذکر_الهی و #وحی_الهی از میان همه ما بر این (فرد) فرود آمد؟(سوره قمر آیه ۲۵) فهمیدم نه، امام یعنی همین.
پ.ن : البته شناخت آن فرد از امام شیعیان در همین حد است. مقام امام بسیار بسیار فراتر از تصور آن شخص است.
📚آشنایی با قرآن ، ج 5
📚منتهی الآمال، ج 2/ ص 333.
#امام_محمد_تقی(ع) #شیعه #متوکل #ذکر_الهی
💠میلاد با سعادت امام محمد تقی(ع) برهمگان مبارک باشد.💠
🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍🎍
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده
🔰#کرونا و بحران #جدایی_ایمان_و_شریعت
🔸در این روزها که جهان و به خصوص کشورمان درگیر بیماری مسری #کرونا شده است بیش از پیش ذهنم درگیر مسئله ای است که می توان آن را بحران فعلی و شاید آینده ی جامعه ی ایرانی دانست، مسئله ای که آن را #جدایی_ایمان_و_شریعت می نامم.
🔸در طول تاریخ ایران، ایمان و شریعت همواره درکنارهم تشکیل دهنده ی هویت جامعه ی ایرانی بوده است. اما به نظر می رسد عوامل گسترده ای سبب شده است، تا جدایی ایمان از شریعت رخ دهد. اهمیت اجتماعی این رویداد به حدی است که شاید بتوان آن را در کنار تحول بزرگ دوران رنسانس اروپایی قرار داد. به نظر من این تحول، بسیار عمیقتر از تحقق سکولاریسم در اروپاست.در سکولاریسم، جدایی دین از سیاست رخ داد ولی در ایران جدایی ایمان از شریعت رخ داده است. سکولاریسم چهارصد سال به طول انجامید درحالی که جدایی ایمان از شریعت شاید معلول سی سال اخیر باشد.
🔸امروز با نسل روبه افزایشی از جوانانی مواجه هستیم که ایمان دارند، ولی مناسک دینی را انجام نمیدهند. خانوادههای آنها نیز پذیرفتهاند که جوانان آنها تنها ایمان اخلاقی داشته باشند. در سکولاریسم دین به عنوان یک امر مقدس قابل توجه است اما در جدایی ایمان و شریعت، نه تنها دینداری و رویکرد دینی در حیطه های اجتماعی کنار گذاشته می شود، بلکه در روابط فردی بشر و در خلوت اش نیز مورد غفلت قرار می گیرد.
🔸این رخداد دهشتناک عوامل متعددی دارد اما می توان مجموعه ی آنها را ذیل دو عنوان عوامل بینشی و عوامل کنشی گنجاند. عوامل بینشی متعددی زمینه ساز تحقق چنین رویدادی در جامعه ی ایرانی شده است. وجود رویکردهایی از جنس مرگ فدیه وار مسیح در ماجرای کربلا و نگرش هایی از این دست، راه را برای رخنه کردن چشم اندازهای تفکیک محورانه در دینداری مردم فراهم نموده است. استاد شهید #مطهری به کرّات در مواضع متعددی به عوامل بینشی اشاره کرده و جامعه ی ایرانی را از گرفتارشدن در منجلاب ایمان بدون شریعت برحذر داشته اند. (نمونه ای از این موارد در کتاب نهضت حسینی قابل مشاهده است).
🔸مرحوم استاد #مطهری در یادداشتهای خویش، در تحلیل سیر شکل گیری تفکرات جدید ِ روشنفکری دینی، تصربح می کند ایمان بدون دینداری و التزام به شریعت، زمینه ساز ریشه دواندن خرافه و بدعت در دین خواهد شد، همچنان که سبب تحقق بسیاری از جریانات شبه روشنفکری و اصلاح و تجدد فکر دینی در طول تاریخ شده است. (یادداشت های استاد مطهری، ج۱ ص۱۸۸)
🔸به نظر می رسد با وجود تاثیرگذاری فراوان عوامل بینشی که قطعا در آینده بیشتر درباره ی آنها صحبت خواهم کرد، نباید از نقش عوامل کنشی و رفتاری در تحقق جریان تفکیک ایمان از شریعت غافل شد. یکی از عوامل کنشی را می توان در جریان فراگیر شدن ویروس #کرونا یافت.
🔸کرونا ضربات شاید جبران ناپذیری به اقتصاد، سلامت و روان جامعه ی ایرانی وارد ساخت، اما شروع رسانه ای آن از قم و اصرارهای فاقد عقلانیت دینی از سوی برخی متولیان امر دین و دینداری، ضربات سخت تری بر پیکره ی دینداری وارد ساخت. متاسفانه در دوره های اخیر با اظهار نظرها و عکس العمل های بیجا و عاری از عقلانیت دینی هزینه های بیشماری برای نهاد دین و دینداری تراشیده ایم. البته که اعتراض نگارنده به معنای نادیده گرفتن شیطنت های رسانه ای جریان سلطه و استکبار نیست اما بیایید برای یکبار هم که شده به جای اینکه تمام حواسمان را معطوف #مارادوناها نماییم، تلاشمان را مصروف مراقبت از #غضنفرها کنیم.
♻️این دوران خواهد گذشت اما ماحصل اش تشدید جریانی است که تحت عنوان جدایی ایمان و شریعت در بدنه ی جامعه ی روشنفکری جدید رویش کرده است.
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
#کرونا #جدایی_ایمان_و_شریعت
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ فهرست اول از مطالب کانال #بینش_مطهر_استان_قم
🔰موضوع: مجموع یادداشت های ارسالی در فراخوان یادداشت نویسی
1️⃣یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/446
2️⃣یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/449
3️⃣یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/454
4️⃣ یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/459
5️⃣یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/465
6️⃣ یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از #خوانسار
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/473
7️⃣ یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/485
♨️ شما #مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی
#کرونا #جدایی_ایمان_و_شریعت
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔷صوت مکالمه شهید #آیت_لله_مطهری با شهید #آیت_الله_صدوقی در اوج درگیری های انقلاب که توسط ساواک شنود شده بود.
🔶دلنگرانی از شدت کشتار نیروهای مردمی توسط نظامی های رژیم طاغوت
#شهید_صدوقی #شهید_زنده
#الگوی_همیشه_جاوید #کارآمدی #یزد #اصفهان
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰 یادداشت #شماره_هشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #رضوان_حسن_زاده
🔶 بینش آموختگان استان قم
📌دعوت می کنم از شما مخاطبین ارجمند تا پاسخ برخی سوالات این روزهایمان _ که اذهان مشغول به #کرونا است _ را از آیت الله #شهید_مطهری بپرسیم و پاسخ را در میان آثار 📚 شیرین ایشان بجوییم.
🔴سوال اول : { وظیفه #حاکمیت در قبال این بیماری چیست؟ }
🔵 #پاسخ_شهید : وسایل عمومی تربیت و #بهداشت باید #رایگان و #عمومی باشد. افراد هر مملکت سرمایههای اصلی آن کشورند؛ .... و از این جهت وسایل حفظ و تکمیل این سرمایه از فرهنگ و بهداشت و اخلاق، مجانی و رایگان در اختیار عموم گذاشته شود و #پولی_بودن این امور موجب #تبعیض و فاصله عجیب طبقاتی و استثمار افراد از یکدیگر میشود. (۱)
🔴سوال دوم : { اهمیت بهداشت در دین اسلام چه میزان است؟ }
🔵 #پاسخ_شهید : در موضوع بهداشت، آیا نیازی هست که انسان دستورهای اسلام به صحت و بهداشت را بیان کند؟ از نظر اسلام ، بهداشت واجب است. در زمان خود پیغمبر طبیبی بود به نام حارث بن کلده، از اطبائی که در #دانشگاه_جندی_شاپور تحصیل کرده بود. پیغمبر به اصحاب خود نوشته بود که بروید پیش این طبیب و از او استفاده کنید. علاوه بر این، کار بسیار مهمی که تمدن اسلامی کرده است #توسعه_طب_و_بهداشت و ایجاد بیمارستانها بوده است. اساساً بیمارستانهای عمومی و بزرگ برای اولین بار در جهان اسلام تأسیس شد؛ یعنی قبل از دنیای اسلام تاریخ نشان نمیدهد بیمارستانهای عمومی به این صورت وجود داشته باشد. (۲)
🔴سوال سوم : { آیا دولت حق دخالت در بهداشت مردم را دارد؟ }
🔵 #پاسخ_شهید : بهداشت در سابق یک امر شخصی بوده، ولی اکنون در عین اینکه یک امر شخصی است، نظارت و یک نوع ارشاد و هدایت و تقسیمبندی کارها به عهده #دولت است.(۳)
🔴سوال چهارم : { آیا از منظر اسلام ، امور معنوی و بهداشت ، رابطه ای دارند؟ }
🔵 #پاسخ_شهید : امیرالمؤمنین درباره تقوا فرمود: ... [تقوا] بهبود بیماری تن شماست.
شاید بخواهید بپرسید چه رابطهای است بین #تقوا که امری روحی و #معنوی است با سلامت بدن؟ میگویم البته تقوا گَرد یا آمپول نیست، اما اگر تقوا نباشد بیمارستانِ خوب نیست، طبیبِ خوب نیست، پرستارِ خوب نیست، دوای خوب نیست؛ اگر تقوا نباشد آدمی حتی تن خود و سلامت تن خود را قادر نیست حفظ کند. آدم متقی که به حدّ خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن تر و اعصابی آرام تر و قلبی سالم تر دارد، دائماً در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمیسازد، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمیکند، عمرش طولانی تر میشود. سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع، همگی بستگی دارد به تقوا. (۴)
🔴سوال پنجم : { آیا وضع محدودیت های بهداشتی از طرف حاکمیت نیاز به اجازه از مردم دارد؟ }
🔵 #پاسخ_شهید : آیا شما هرگز این حرف را میزنید که اعتقاد هر مردمی راجع به بهداشت آزاد است؟! اگر مردم منطقه ای دلشان میخواهد که تراخم(۵) داشته باشند، نود درصد آنها تراخم دارند و خودشان تراخم را انتخاب کردهاند، شما میروید از آنها اجازه میگیرید که آیا به ما اجازه میدهید که تراخم شما را معالجه کنیم؟ یا از هر طریق ممکن که بتوانید ولو آنها را اغفال کنید و گولشان بزنید، ولو دست و پایشان را ببندید، تراخمشان را معالجه میکنید و میگویید من به اینها خدمت کردم، خودشان نمیفهمند.(۶)
📚 منابع :
۱.یادداشت های استاد مطهری، چ۱ ، ۱۳۹۳ ، ج۱۳ ، ص۴۴
۲.گریز از ایمان ، گریز از عمل ، چ۱ ، ۱۳۹۴ ، ص۴۶
۳.مقدمه ای بر حکومت اسلامی ، چ ۱ ، ۱۳۹۶ ، ص۴۷
۴.ده گفتار ، چ۳۱ ، ۱۳۹۰ ، ص۴۰
۵.نوعی بیماری چشم
۶.آینده انقلاب اسلامی ایران ، چ۳۳، ۱۳۸۹ ، ص۳۰۶
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
☀️ عملی برای سه شب آینده
سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. #سید_بن_طاووس به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است:
🔺شب سیزدهم:
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰شب چهاردهم:
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰 شب پانزدهم:
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🕌 متنِ زیبای روایت:
🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه:
أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك
(الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 230)
⭕️ ۴ رکعت به معنای دو نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است.
#رجب
@ofoqemobin
@bineshemotahar_qom
دبیرخانه بینش مطهر استان قم.