🎧 صوت تدریس کتاب «#خدا_در_زندگی_انسان»
🎙 استاد حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
📚 کتاب آخر از مرحله اول سیر #بینش_مطهر
✅ از طریق لینک مقابل صوت جلسات را دانلود کنید 👈🏼👈🏼https://eitaa.com/shmotahari/56
💠عناوین اصلی مطرح شده در این کتاب:
1️⃣تاثیر اندیشه در زندگی انسان
2️⃣ مقایسه دو آیه درباره #توحید_نظری و #توحید_عملی
3️⃣ دو نوع طرز تفکر درباره اندیشه انسان و ماسئل زندگی انسان
4️⃣تحولات اجتماعی در زندگی بشر
5️⃣انقلاب و انقلاب فکری پیامبر (ص)
6️⃣اصالت قائل شدن اسلام برای بشر
7️⃣ دو نظریه درباره رابطه فکر و سائر شئون
8️⃣تقسیم مردم در کلام امیرالمومنین (ع)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#کتاب_بینش #استاد_جواهری #بینش_مطهر_استان_قم #اساتید_قم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌺 جهت دریافت خلاصه دو صفحه ای کتاب به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 نامه تاریخی استاد مطهری(ره) به امام خمینی(ره)
🔆این نامه در سال ۱۳۵۶ ه.ش نوشته شده و یکی از اسناد گرانبهای انقلاب اسلامی است که تاکنون قدر آن مجهول مانده است. خواننده این متن گرانبها به چند مطلب مهم پی می برد. یکی از آنها عمق دید و نفوذ اندیشه #شهید_مطهری است. دیگری ارتباط عمیق و وثیق ایشان با حضرت امام و محبتی است که بین ایشان وجود داشته است. البته اعتماد عجیبی که امام به ایشان داشته است در ادامه جریانات انقلاب و بعد از شهادتشان نیز قابل ادراک است.
🔷آخرین مورد و شاید شاخص ترین مورد این است که ایشان برای حفظ اسلام و خطرهای در کمین آن هیچ تسامح و چشم پوشی ندارند و تذکرات را با رعایت جنبه تقوا به صورت کامل به ولی امر و امام خود ارائه می دهند و جای خویش در این مسیر را فراموش نمی کنند. به حق که ایشان #مصلح جامعه اسلامی بودند.
🔶این نامه وضع #فرهنگی و #سیاسی #نهضت_اسلامی را در سال های آخر خود به خوبی تصویر می کند و خطر نفوذ اندیشههای بیگانه را ـ که در آن زمان بیشتر اندیشههای مارکسیستی بود ـ گوشزد می نماید.
💠 شهید مطهری در این نامه به چهار بحث مهم اشاره می کنند که عبارتند از:
1️⃣ خطر نفوذ اندیشه های #مارکسیستی در یارن انقلابی
2️⃣ خطر گروهک #مجاهدین و تبدیل آنها به فرقه مذهبی
3️⃣ حمله به #جریان_روحانیت و خط حوزوی اصیل
4️⃣ خطر #جریان_شریعتی و شریعتی ها
🎁فایل PDF کتاب این #نامه را از لینک مقابل دانلود کنید.
https://eitaa.com/shmotahari/59
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰استاد شهید مرتضی مطهری:
💠 ماجرایی پیرامون کتاب داستان راستان / اثر مجاهدت مخلصانه و پرفایده شهید مطهری
🔷در ماه شعبان گذشته از طرف اداره راديو ايران به وسيله تلفن به اينجانب اطلاع دادند كه در #شوراى_نويسندگان راديو تصويب شده كه در ماه رمضان از داستان هاى اين كتاب در #راديو استفاده شود و اساسا برنامه اى تحت عنوان داستان راستان همه روزه در آن ماه در وقت معين اجرا گردد.
🔷اين برنامه در ماه رمضان گذشته اجرا شد و از اينكه هنوز هم در روزهاى تعطيل مذهبى اين برنامه به همين عنوان اجرا مى شود، مى نمايد كه موردپسند و قبول شنوندگان راديو واقع شده است. چيزى كه قابل توجه و موجب خوشوقتى است، اين است كه مردم ما به كتب دينى خود علاقه نشان مى دهند، كتاب دينى اگر خوب و مفيد نگارش يافته باشد بيش از هر نوع كتاب ديگر خريدار دارد.
📚مقدمه کتاب داستان راستان
🔹مخاطبین ارجمند و بینش پژوهان گرامی
🔷اینکه شهید مطهری توانسته است در #دوره_طاغوت اثری دینی تولید کند که مورد استقبال رادیو و تلویزیون قرار بگیرد و از آن استفاده کنند، نشان می دهد که اگر کالای خوب تولید کنیم، اگر اثر خوب تولید کنیم، بی شک و تردید مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت.
❗️حتی بدون اینکه درخواست کنیم این اتفاق خواهد افتاد...
🔶اگر ما یک کار خوب را با #اخلاص همراه کنیم، قطعا خدای متعال در آن کار برکت قرار می دهد. در سال #جهش_تولید به دنبال کارهای ناب و قوی باشیم. این کار شدنی است. شهید مطهری #الگوی_همیشه_جاوید ما در کارهای نشدنی است.
🔷با شرکت در طرح بینش مطهر و الگو قرار دادن استاد شهید مرتضی مطهری، آماده حرکت جهادی در راستای تعمیق اندیشه های دینی خود باشیم.
💪🏻به امید #جهش_تولید در هر عرصه ای که هستید.
📝 ناصر قیلاوی زاده
#داستان_راستان #مقدمه_کتاب #آثار_قلمی #استاد_قیلاوی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 #قرآن_کریم
💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟
🔰تفسیری از شهید مطهری در مورد آیه «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» / بحثی در باب مالکیت مطلق خداوند و ارث مومنین / تعبير «ارث» براى اين است كه مى خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است / همان وراثت الهى كه به خداوند مى رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى رود و حقيقت آشكار مى شود.
📝 متن کامل یادداشت را در ادامه مطالعه بفرمایید.
لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼
https://eitaa.com/shmotahari/60
#قرآن #تفاسیر_شهید #بهار_قرآن #رمضان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🕋 #قرآن_کریم
💠 مومنین بهشت را از چه کسی به ارث می برند؟
🕌 «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون» آیه 72 سوره زخرف
🕌 «اولئِكَ هُمُ الْوارِثونَ. الَّذينَ يَرِثونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فيها خالِدونَ» آیه 11 سوره مومنون
🔷 ارث یعنی اینکه کسی چیزی داشته باشد و آن فرد برود و آنچه كه مال او هست به ديگرى منتقل بشود. مفسرین در اینجا بحث کرده اند که ارث در این جا به چه معناست؟!
🔰 دو نظر در مورد ارث مومنین
1️⃣ بعضى گفته اند كه اين از آن نظر است كه هر كسى خانه اى در بهشت دارد، يعنى براى هركسى جا در بهشت معين شده، ولى آنهايى كه به موجب اعمال بد خودشان محروم مى مانند و جهنمى مى شوند از خانه اصلى خودشان جدا مى شوند، آنچه كه به آنها داده نشده به اينها داده مى شود و اينها وارث آنها مى شوند.
✅ اين خيلى به نظر بعيد مى آيد، چون اصلًا تمام بهشت را مى گويد شما وارث اين بهشت هستيد.
2️⃣ بعضى گفته اند كه اصلًا «اورِثَ» مفهوم ارث ندارد، اعطاء است؛ يعنى اين بهشتى است كه به شما اعطا شده.
✅ اين هم بعيد به نظر مى رسد كه با كلمه «ارث» بيان شده باشد.
🔰 نظر شهید مطهری
✳️چون ما اين تعبير را درباره خود خدا داريم: «انّا نَحْنُ نَرِثُ الْارْضَ وَ مَنْ عَلَيْها» مالك اصلى همه چيز در حاقّ واقع، در دنيا و آخرت خداست (در اين حرفى نيست) يعنى هيچ وقت خدا چيزى را از مِلك خودش خارج نكرده ولو اینکه به دیگری داده باشد.
❇️در کتاب توحيد صدوق از امیرالمومنین روایت داریم که می فرماید: اگر چیزی را خداوند به کسی تمليك كرده مثلًا قوه را، قدرت را، استطاعت را، اين تمليك معنايش اين نيست كه از ملك خودش خارج كرده، بلكه «وَ هُوَ امْلَك» در عين حال خودش مالكتر است.
✳️ما مى بينيم كه در عين حال، #قيامت با دنيا يك تفاوتى دارد. لااقل عالم دنيا عالم حجاب است، يعنى مالكيت خداوند براى ما ظهور ندارد؛ يعنى ما آنچه كه احساس مى كنيم، اسباب و مسببات ظاهرى را مى بينيم نه آن حقيقت را؛ حقيقت را نمىبينيم.
اگر كسى حقيقت را الآن ببيند باز مى بيند مالك همه چيز خداست. اما وقتى كه ما وارد قيامت مى شويم، مى بينيم همه مالكيتها باطل و ضايع شد و همه برگشت به مالك اصلى. «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَومَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهّار». (پ ن.1)
یعنی روز قیامت که چشم ها باز می شود آن وقت اين مالكيتهاى ظاهرى همه مى ميرد، همه باطل مى شود، مالكيت حقيقى خداوند ظاهر مى شود، خداست كه #وارث همه چيز است. پس چون اين تعبير «ارث» در مورد خود خدا به كار برده شده است، معنايش #ظهور_حقيقت است. حال براى آن كسانى كه از طريق الوهيت چيزهايى را در آنجا واجد مى شوند مى گويد: «وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتى اورِثْتُموها».
به همان معنا كه خدا وارث اينهاست در قيامت، اين بندگان وارث هستند، يعنى مالك حقيقىِ اينها مى شوند به مالكيت پروردگار. پس درواقع اين جور مى خواهد بگويد: «ما كه مالك همه چيز هستيم، تو هم مالك اينها و بلكه همه چيز هستى».
❇️ يك چيزى نقل مى كنند كه نامه اى از خداوند به اهل بهشت مىرسد: «مِنَ الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ الَى الْحَىِّ الْقَيّومِ الَّذى لايَموتُ» ما قيوم واقعى هستيم و تو هم به قيوميت ما اينجا قيوم و مالك واقعى خواهى بود.
✅ پس اينجا كه تعبير «ارث» مى كند، براى اين است كه مى خواهد بگويد مالكيت شما شأنى از شئون مالكيت حقيقى خداوند است. همان وراثت الهى كه به خداوند مى رسد- كه معنايش اين است كه حجابها از بين مى رود و حقيقت آشكار مى شود- به شما هم مى رسد.
📚 تفسیر سوره زخرف، جلسه دوم— ج26، ص 581
لینک دانلود صوت جلسات تفسیر سوره زخرف از شهید مطهری👇🏼👇🏼
https://eitaa.com/shmotahari/60
#قرآن #تفاسیر_شهید #بهار_قرآن #رمضان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینات || ناصر قیلاوی زاده
♨️ جلسات تفسیر قرآن استاد شهید مرتضی مطهری
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری
🔷 موضوع: تفسیر سوره زخرف
🔆تعداد: #چهار_جلسه
📌 دانلود صوت جلسات
👇 👇 👇 👇 👇
@SHmotahari
الگوی همیشه جاوید
هدایت شده از بینات || ناصر قیلاوی زاده
14_Motahari_Tafsire_S043_ZOKHROF1_www.RASEKHOON.net.mp3
7.68M
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری
🔰موضوع: تفسیر سوره زخرف
🔷عناوین اصلی:
🔹عصبیت در زندگی قبیله ای
🔹همبستگی طبقاتی در میان قریش
🔹مبنای دوستی ها
🔹معنای خلیل
🔹تسلیم روح اسلام است
♨️ #جلسه_اول
@SHmotahari
الگوی همیشه جاوید
هدایت شده از بینات || ناصر قیلاوی زاده
14_Motahari_Tafsire_S043_ZOKHROF2_www.RASEKHOON.net.mp3
8.02M
🎙 سخنران: استاد شهید مرتضی مطهری
🔰موضوع: تفسیر سوره زخرف
🔷عناوین اصلی:
🔹معاد جسمانی و روحانی
🔹غذای بهشتی مرحوم میرزا علی شیرازی
🔹معنای ارث در قرآن
🔹کیفر مجرمان
🔹چرا برخی عذاب ها خالد است
🔹عمل غیر مسلمان
🔹دشمنی با حق
♨️ #جلسه_دوم
@SHmotahari
الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🔷 یکی از کتاب هایی که در طرح #بینش_مطهر خوانده می شود کتاب «بینش و رفتار قرآنی» است. در این کتاب مباحث قرآنی به صورت کاربردی از مفسرین بزرگ قرآن کریم آمده است.
📺شبکه قرآن، برنامه تلویزیونی #بی_کران- ایام #ماه_مبارک_رمضان
🎙استاد: آقای دکتر هاشمی گلپایگانی
⏰هرروز ساعت 15:00 و تکرار روز بعد ساعت 9
#بینش_مطهر #استاد_هاشمی_گلپایگانی #بینش_رفتار_قرآنی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 برنامه انسان سازى ماه مبارك رمضان / برای مقاصد معنوی ماه رمضان باید آماده باشیم
🔷اساساً برنامه ماه مبارك رمضان برنامه انسان سازى است كه انسانهاى معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسان هاى سالم، و انسانهاى سالم خود را تبديل به انسانهاى كامل كنند.
🔹برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است،
🔹برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است،
🔹برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است،
🔹برنامه دعاست و پرستش حق است،
🔹برنامه پرواز به سوى خداست،
🔹برنامه ترقى دادن روح است،
🔹برنامه رقاء دادن روح است.
🔶اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بىخوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم #عيد_فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزهاى براى انسان اثر ندارد.
🔷 اسلام كه نمى خواهد مردم بىجهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند.
🔶 چرا در روايات ما آمده است كه بسيارى از روزه داران هستند كه حظ و بهره آنها از روزه جز گرسنگى چيزى نيست؟ بستن دهان از غذاى حلال براى اين است كه انسان در آن سى روز تمرين كند كه زبان خود را از گفتار #حرام ببندد، #غيبت نكند، #دروغ نگويد، #فحش ندهد.
#ماه_رمضان #شهید_مطهری
#معنویت_شهید #تذکر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔊 #درسهایی_از_نهج_البلاغه (4) :
🎙امام علی (ع) :
🖌فانَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضاقَ عَلَیهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیهِ اضْیقُ
🖌همانا در #عدالت گنجایش خاصی است؛ عدالت میتواند همه را دربرگیرد و در خود جای دهد، و آن کس که بیمار است #اندامش آماس کرده در عدالت نمیگنجد، باید بداند که جایگاه #ظلم و جور تنگتر است.
📜خطبه 15 نهج البلاغه
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
♨️عدالت چیزی است که میتوان به آن به عنوان یک مرز ایمان داشت و به حدود آن راضی و قانع بود، اما اگر این مرز شکسته و این ایمان گرفته شود و پای بشر به آن طرف مرز برسد دیگر حدی برای خود نمیشناسد؛
♨️به هر حدی که برسد به مقتضای طبیعت و شهوت سیری ناپذیر خود تشنه حد دیگر میگردد و بیشتر احساس نارضایی مینماید.
📚سیری درنهج البلاغه ص ۱۲۰
#چهارشنبه_علوی #نهج_البلاغه
#عدل
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰جملات و خاطراتی از مرحوم #آیت_الله_امینی در مورد شخصیت و آثار #شهید_مطهری
🔶پس از شهادت آیت الله مطهری، حوزه های علمیه فردی مانند وی را به خود ندید و باید اندیشه های این استاد بزرگوار در جامعه و به ویژه میان نسل جوان گسترش پیدا کند. / در بیان مسائل فلسفی امروزه خیلی از افراد صحبت می کنند، اما در برابر درک شهید مطهری از موضوع فلسفی هیچ جایگاهی ندارند. / در جلسه شب های پنج شنبه علامه طباطبایی که آقای مطهری و آقای منتظری و آقای بهشتی هم شرکت می کردند، آنها بازهمین طوری زبده بودند. آقای بهشتی خیلی تیز مطالب را می فهمید اما مطهری عمیق تر و سنجیده بحث می کرد.
#شهید_مطهری #علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه #آیت_الله_امینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰جملاتی از مرحوم #آیت_الله_امینی در مورد آثار #شهید_مطهری
🔷 با گسترش آثار علمی شهید مطهری بسیاری از مشکلات فرهنگی برطرف خواهد شد و اگر شهید مطهری در جامعه امروزی حاضر بود، به یقین مشکلات فرهنگی کشور کاهش چشم گیری داشت.
🔶پس از شهادت آیت الله مطهری، حوزه های علمیه فردی مانند وی را به خود ندید و باید اندیشه های این استاد بزرگوار در جامعه و به ویژه میان نسل جوان گسترش پیدا کند.
🔷شهید مطهری آن چه را می گفت و می نوشت با دقت انجام می داد و هرگز بیهوده سخن نگفت و بیانی بیهوده نداشت به همین دلیل تمامی آثارش به صورت کتاب منتشر شده است و به عنوان آثار ماندگار از او باقی مانده است.
🔶باید جوانان مان را بیش از گذشته با نوع سخنرانی ها، افکار و کتاب های شهید مطهری آشنا کنیم تا الگو خوبی برای خود انتخاب نمایند.
🔆 در بیان مسائل فلسفی امروزه خیلی از افراد صحبت می کنند، اما در برابر درک شهید مطهری از موضوع فلسفی هیچ جایگاهی ندارند.
🔰 خاطره ای از ویژگی های خاص شهید مطهری در دوران تحصیل
🔶در درس امام که من شرکت کردم، دو نفر تقریبا زبده بودند؛ یکی آقای مطهری بود، یکی هم آقای منتظری. اینها در درس اشکال می کردند، اشکال های حسابی می گرفتند، امام هم عنایت کاملی به سخنانشان داشتند. بقیه هم گاهی صحبت می کردند اما کمتر.
🔷 آقای منتظری اشکال بیشتر می کرد. یعنی هر چه به ذهنش می رسید، فوری مطرح می کرد ولی اشکال هایش خیلی وقتها عمیق نبود. اما آقای مطهری وقتی اشکال می کرد، امام به هرحال آماده می شد برای جواب دادن، مطهری هم رها نمی کرد، بالاخره سعی می کرد یا اثبات کند و یا خودش قبول می کرد. خیلی زبده بود در این قسمت، امام هم عنایت داشت به ایشان.
🔶در جلسه شب های پنج شنبه علامه طباطبایی که #آقای_مطهری و #آقای_منتظری و #آقای_بهشتی هم شرکت می کردند، آنها بازهمین طوری زبده بودند. آقای بهشتی خیلی تیز مطالب را می فهمید اما مطهری عمیق تر و سنجیده بحث می کرد.
#شهید_مطهری #علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه #آیت_الله_امینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 #بینش_قرآنی
🎙#شهید_مطهری
🔰 بزرگترین گناه نسل کهن مهجوریت قرآن است.
🔷 از هركسى درباره يك آيه قرآن سؤال شود مى گويد بايد به تفاسير مراجعه شود. عجبتر اين كه اين نسل كه با قرآن اين طور عمل كرده از #نسل_جديد توقع دارد كه قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل كند! اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمى شد.
🔶عجبا كه خود نسل قديم قرآن را متروك و مهجور كرده، آنوقت از نسل جديد گله دارد كه چرا با قرآن آشنا نيست. قرآن در ميان خود ما مهجور است و توقع داريم نسل جديد به قرآن بچسبد.
⭕️ما مشمول شكايت رسول خدا صلى الله عليه و آله هستيم كه به خدا شكايت مى كند:
«يا رَبِّ انَّ قَوْمِى اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً
پيغمبر گويد: پروردگارا قوم من اين قرآن را هذيان و بيهوده پنداشتند.»
🔷 هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مى كنند. اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى كند.
💠در رهبرى نسل جوان، بيش از هر چيز دو كار بايد انجام شود:
1️⃣ يكى بايد درد اين نسل را شناخت و آنگاه در فكر درمان و چاره شد. بدون شناختن درد اين نسل هرگونه اقدامى بى مورد است.
2️⃣ ديگر اينكه نسل كهن بايد اول خود را اصلاح كند. نسل كهن از بزرگترين گناه خود بايد توبه كند و آن #مهجور قرار دادن #قرآن است. همه بايد به قرآن بازگرديم و قرآن را پيشاپيش خود قرار دهيم و در زير سايه قرآن به سوى سعادت و كمال حركت كنيم.
📚 مجموعه آثار شهيد مطهرى،ج24، ص 534
#ماه_رمضان #قرآن #مهجوریت
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
خاطرات مکتوب آیت الله امینی از علامه طباطبایی.pdf
96.2K
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷پیکر آیت الله امینی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در جوار مرقد #شهید_مطهری در حرم مطهر حضرت #فاطمه_معصومه (س) به خاک سپرده شد. ایشان از شاگردان #امام_خمینی و #علامه_طباطبایی بودند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند.
🔶به ضمیمه پیام ارسالی فایل PDF خاطرات ایشان از #علامه_طباطبایی به مخاطبین عزیز تقدیم می شود. این خاطرات به صورت مکتوب و به قلم ایشان می باشد. واقعا خاطرات ناب و ارزشمند و درس آموزی است که در ابتدا ماه رمضان می توانند تلنگر جدی برای صعود به قله های معنویت باشند.
♨️ برخی خاطرات موجود در متن کامل
1️⃣ دعوت امام خمینی و علامه طباطبایی به مناظره علمی
2️⃣ علت گریه های شدید علامه طباطبایی در تشییع همسر
3️⃣آخرین کلمات علامه طباطبایی قبل از رحلتشان
4️⃣شروع سلوک معنوی علامه طباطبایی در نجف اشرف
5️⃣ و...
⭕️برای مطالعه کامل به فایل PDF مراجعه بفرمایید.
#شهید_مطهری #علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه #آیت_الله_امینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#شهید_مطهری
🔰 جملات تکان دهنده شهید مطهری در باب توبه رمضان...
#ماه_رمضان #قرآن #توبه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 #بینش_قرآنی
🎙#شهید_مطهری
🔰 در قرآن چه موضوعاتی مطرح شده است؟!
💠موضوعاتى كه در قرآن طرح شده زياد است و نمىتوان به طور جزئى برشمرد، ولى در يك نگاه اجمالى اين مسائل به چشم مىخورد:
1. #خدا، ذات، صفات و يگانگى او و آنچه بايد خدا را از آنها منزّه بدانيم و آنچه بايد خدا را به آنها متصف بدانيم (صفات سلبيه و ثبوتيه).
2. #معاد، رستاخيز و حشر اموات، مراحل بين مرگ تا قيامت (برزخ).
3. #ملائكه، وسائط فيض و نيروهاى آگاه به خود و به آفريننده خود و مجرى اوامر الهى.
4. #پيامبران يا انسانهايى كه وحى الهى را در ضمير خود دريافت كرده و به انسانهاى ديگر ابلاغ كردهاند.
5. ترغيب و تحريض براى ايمان به خدا، به معاد، به ملائكه و پيامبران و كتب آسمانى.
6. #خلقت آسمانها، زمين، كوهها، درياها، گياهان، حيوانات، ابر، باد، باران، تگرگ، شهابها و غيره.
7. دعوت به #پرستش خداى يگانه و اخلاص ورزيدن در پرستش، كسى و چيزى را در عبادت شريك خدا قرار ندادن، منع شديد از پرستش غيرخدا، اعم از انسان يا فرشته يا خورشيد يا ستاره يا بت.
8. يادآورى #نعمتهاى خدا در اين جهان.
9. نعمتهاى جاويدان آن جهان براى صالحان و نيكوكاران، عذابهاى سخت و احياناً جاويدان آن جهان براى بدكاران.
10. احتجاجات و #استدلالات در مورد خدا، قيامت، پيامبران و غيره، و پارهاى خبرهاى غيبى ضمن اين احتجاجات.
11. #تاريخ و قصص به عنوان آزمايشگاهى انسانى و لابراتوارى كه صدق دعوت پيامبران را روشن مىكند، و عواقب نيك مردمى كه بر سنن انبياء رفتهاند و عاقبت بد تكذيبكنندگان آنها.
12. #تقوا، پارسايى و تزكيه نفس.
13. توجه به نفس امّاره و خطر وساوس و تسويلات نفسانى و شيطانى.
14. #اخلاق خوب فردى از قبيل شجاعت، استقامت، صبر، عدالت، احسان، محبت، ذكر خدا، محبت خدا، شكر خدا، ترس از خدا، توكل به خدا، رضا به رضاى خدا و تسليم در مقابل فرمان خدا، تعقل و تفكر، علم و آگاهى، نورانيت قلب به واسطه تقوا، صدق، امانت.
15. #اخلاق_اجتماعى از قبيل اتحاد، تواصى (توصيه متقابل) برحق، تواصى بر صبر، تعاون بر برّ و تقوا، ترك بغضاء، امر به معروف و نهى از منكر، جهاد به مال و نفس در راه خدا.
16. #احكام از قبيل نماز، روزه، زكات، خمس، حج، جهاد، نذر، يمين، بيع، رهن، اجاره، هبه، نكاح، حقوق زوجين، حقوق والدين و فرزندان، طلاق، لِعان، ظِهار، وصيت، ارث، قصاص، حدود، دَين، قضا، شهادت، حَلف (قسم)، ثروت، مالكيت، حكومت، شورا، حق فقرا، حق اجتماع و غيره.
17. #حوادث و وقايع دوران بيست و سه ساله بعثت رسول اكرم.
18. خصائص و #احوال_رسول_اكرم، صفات حميده آن حضرت، عتابها نسبت به آن حضرت.
19. توصيف كلى از سه گروه در همه اعصار: #مؤمنين، #كافرين، #منافقين.
20. اوصاف مؤمنين و كافران و منافقان دوره بعثت.
21. مخلوقات نامرئى ديگر غير از فرشتگان، #جن و شيطان.
22. #تسبيح و تحميد موجودات جهان و نوع آگاهى در درون همه موجودات نسبت به خالق و آفرينندهشان.
23. توصيف خود #قرآن (در حدود پنجاه وصف).
24. جهان و #سنن_جهان، ناپايدارى زندگانى دنيا و عدم صلاحيت آن براى اينكه ايدهآل و كمال مطلوب انسان قرار بگيرد، و اينكه خدا و آخرت و بالاخره جهانِ جاويدان شايسته اين است كه مطلوب نهايى انسان قرار گيرد.
25. #معجزات و خوارق عادات انبياء.
26. تأييد كتب آسمانى پيشين خصوصاً #تورات و #انجيل و تصحيح اغلاط و تحريفهاى اين دو كتاب.
📚وحی و نبوت، موضوعات قرآن
#ماه_رمضان #قرآن #زندگی_قرآنی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
📝 #بینش_قرآنی 🎙#شهید_مطهری 🔰 در قرآن چه موضوعاتی مطرح شده است؟! 💠موضوعاتى كه در قرآن طرح شده زياد
📝ادمین نوشت @binesh_qom
✅سلام عرض می کنیم خدمت مخاطبین ارجمند
🔆در این ماه که ماه #نزول_قرآن و ماه #بهار_قرآن می باشد، خوب است که علاوه بر خواندن قرآن و ختم آن به معانی و معارفی که قرآن ارائه داده است نیز دقت کنیم.
🔆شهید مطهری در این یادداشت، موضوعات مطرح شده در قرآن را شمارش کرده اند و چه خوب است در هنگام قرائت قرآن دقت کنیم که هر موضوع در قرآن چگونه توصیف شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔆 #اعترافات_یک_تمدن (11)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشه های اسلامی / دوران طلایی تاریخ در کلمات ویل دورانت
🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بىغرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است.
🔹#گوستاولوبون مى گويد:
«بعضيها [از اروپاييان] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى دارند، ولى اين نظر به درجهاى بىاساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز #نفوذ_عقلانى آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بىخبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند».
🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مىگويد:
🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود».
🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد.
🔸علماى عرب [مسلمان] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنىتر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. #ابن_سينا و #ابن_رشد از مشرق بر #فلاسفه_مدرسى_اروپا پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل #گربرت و #مايكل_اسكات و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت».
🔆و هم او مىگويد:
👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مىتوانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بودهاند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود».
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 349
#ویل_دورانت #گوستاولوبون #اروپا
#علم_دانش #اعترافات #نفوذ_فرهنگی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
⁉️ #پرسش_مخاطب
بسم الله الرحمن الرحیم
🖌 یکی از کاربران با نام «انتقام سخت» برای ما نوشته اند که:
🔹 «در مورد اصل "هدف وسیله را توجیه(مباح) نمی کند از منظر شهید مطهری توضیحاتی بفرمایید و بگویید نظر متفکرین غربی و شرقی در مورد این اصل چیه و نمونه ها یی هم در تاریخ مثال بزنید...»
📝 برای پاسخ به این سوال #استاد_ابراهیمی مطالبی را از آثار شهید مطهری در این موضوع تنظیم و تلخیص کرده اند که خدمت شما ارائه می شود.
#فلسفه_اخلاق #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐دیدگاه شهید مطهری در موضوع استخدام وسیله در اهداف مقدس
✅طرح سوال
🔺يكى از مسائلى كه از سيره رسول اللّه (ص) بايد آموخت كيفيت استخدام وسيله است. انسان اولًا بايد در اهداف خودش يعنى در هدفها مسلمان باشد يعنى هدفش مقدس و عالى و الهى باشد، و ثانياً بايد در استخدام وسيله براى همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد. انسان براى هدفهاى پاك و مقدس و عالى خودش ناچار از وسائلى بايد استفاده كند. مسأله اى كه مطرح است اين است كه آيا همين كافى است كه هدف، انسانى باشد و بالاتر اينكه هدف الهى باشد؟ اگر هدف الهى بود ديگر وسيله فرق نمى كند و از هر وسيله اى براى آن هدف مقدس مى توان استفاده كرد؟
✅مثالهایی از هدف مقدس و وسیله نامشروع
🔸1- استفاده از وسيله نامشروع در تبليغ دين: به عنوان مثال هدف ما تبليغ دين است. اگر من بخواهم كارى را نه براى خودم بلكه براى دين انجام بدهم، در اين صورت آيا جايز است از هر وسيله اى استفاده كنم؟ مثلا مى خواهم يك مسجد بسازم آیا می توانم برای تامین هزینه های این کار، نزد افرادی بروم و با تملق و دروغ پول جمع آوری کنم؟ آيا اين كار درست است يا درست نيست؟
🔸2- جعل حديث: مثال ديگرى كه در تاريخ هم رخ داده است، اینکه به هدف هدايت و راهنمايى مردم، مى آيد حديثى از پيغمبر يا امام جعل مى كند در حالى كه غرض شخصى ندارد بلكه غرضش هدايت مردم است ولى فكر مى كند كه اگر چنين حديثى را از پيغمبر يا امام براى مردم نقل كند، مردم بهتر مى پذيرند. مثلا حديثى جعل كند در فضيلت فلان دعا كه مردم اين حديث را بخوانند و به جاى حرف لغو و بيهوده و غيبت بروند دعا بخوانند. آيا اين، كار خوبى است؟
✅پاسخ
🔺علامه طباطبایی در المیزان ذكر كرده اند كه: «هرگز انبياء در سيره و روش خودشان، براى رسيدن به حق از باطل استفاده نمى كنند، براى رسيدن به حق هم از خود حق استفاده مى كنند.» قرآن، پيغمبر، ائمه و كسانى كه تربيت شده اين مكتب هستند محال است كه براى هدف مقدس، از يك امر نامقدس مثلًا از يك امر پوچ، از يك امر باطل، از يك امر بى حقيقت استفاده كنند. علامه طباطبائى، در تفسير الميزان اين اصل را با ادلّه اى از آيات قرآن ثابت مى كنند كه اساساً در سيره انبياء چنين چيزى وجود نداشته كه حتى براى هدف مقدسشان از يك امر نامقدس استفاده كنند.
🔺براى حق بايد از حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مى دانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مى كنند و همه شما نماز شب خوان مى شويد، [در عين حال] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمى دهد. آيا اسلام اجازه مى دهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مى شنود كه نمى داند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مى دهد؟ ابداً. اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مى برد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ايستد، خودش مى رود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد.
🔺يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همانطور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مى كنيم بايد مقدس باشد. مثلًا ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى دينى كنيم، چون دروغ گفتن بى دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى دينى كردن است. دين اجازه نمى دهد و لو به نفع خودش ما بى دينى كنيم. «ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ».
✅مثال هایی از سیره اهل بیت در استخدام وسیله
🔅ما واقعاً بايد در احوال پيشوايان بزرگ دينمان يعنى در احوال معصومين تأمل و تفكر كنيم، ببينيم آنها چگونه بودند. اين خيلى فكر دارد:
🌀رسول اكرم (ص) و استخدام وسيله در تبلیغ دین
🔸عده اى از قبيله ثقيف آمدند خدمت رسول اكرم: يا رسول اللَّه! ما مى خواهيم مسلمان بشويم ولى سه تا شرط داريم، اين شرطها را بپذير. يكى اينكه اجازه بده يك سال ديگر ما اين بتها را پرستش كنيم. دوم اينكه اين نماز خيلى بر ما سخت و ناگوار است. سوم اينكه بت بزرگمان را به ما نگو به دست خودتان بشكنيد. فرمود: از اين سه پيشنهادى كه مى كنيد، پيشنهاد آخرتان كه فلان بت را به دست خودتان نشكنيد مانعى ندارد، من يك نفر ديگر را مى فرستم اما آنهاى ديگر، چنين چيزى محال است. يعنى پيغمبر هرگز چنين فكر نكرد كه يك قبيله آمده مسلمان بشود، او كه چهل سال بت را پرستيده، بگذار يك سال ديگر هم پرستش كند، بعد از يك سال بيايد مسلمان بشود. زيرا اين يعنى صحه گذاشتن روى بت پرستى. از هر وسيله اى استفاده نمى كرد.
🌀على عليه السلام و استخدام وسيله در سیاست
🔸سياست على چرا انعطاف نمى پذيرفت؟ شك نيست كه هدفش مقدس بود. همين مغيرة بن شعبه (عليه ما عليه) كه بعدها جزء اصحاب خاص معاويه و از دشمنان على (ع) شد، در آغاز خلافت امير المؤمنين آمد با حضرت صحبت كرد. ابتدا سياستمدارانه به حضرت پيشنهاد كرد كه من عقيده ام اين است كه شما فعلًا درباره معاويه يك كلمه حرف نزنيد و حتى تثبيتش كنيد يعنى او را هم مانند افراد ديگر كه لايق حكومت هستند فعلًا تثبيت كنيد، بگذاريد خيالش راحت بشود؛ همين كه اوضاع برقرار شد يكمرتبه از كار بركنار كنيد. حضرت فرمود: من چنين كارى نمى كنم، براى اينكه اگر بخواهم معاويه را و لو براى مدت موقت تثبيت كنم معنايش اين است كه من معاويه را و لو در اين مدت موقت صالح مى دانم، و من او را صالح نمى دانم و در اين زمينه به مردم دروغ هم نمى گويم، تحميل هم نمى كنم. چرا على قبول نمى كرد؟ براى اينكه ادامه دهنده راه و روش انبياء بود و آن سياست بازى ها و سياست پيشگى ها را نداشت. اينكه گفته اند ابو بكر نابغه بود، عمر نابغه بود، آن نابغه بودنها همين بود كه از هر وسيله اى براى آن هدفى كه داشتند استفاده مى كردند. چرا عده اى نمى خواهند سياست على را بپذيرند؟ چون مى بينند يك سياست انعطاف ناپذيرى دارد، هدفى دارد و وسيله هايى. حق را او هدف ديده؛ وقتى مى خواهد به آن حق برسد، در هر گام از وسيله اى كه حق باشد استفاده مى كند تا به آن هدف حق برسد. ولى ديگران اگر هم هدفشان فرض كنيم حق است، ديگر به وسايل اهميت نمى دهند، مى گويند هدف درست باشد.
🌀على (ع) و نبستن آب به روى دشمن
🔸جنگ صفّين در يكى از كرانه هاى فرات رخ داد. اصحاب معاويه «شريعه» يعنى محلى را كه مى شد آب برداشت، مى گيرند. بعد على عليه السلام وارد مى شود. اصحابش بى آب مى مانند. [پيكى را] نزد معاويه مى فرستد كه آخر ما اول براى مذاكره و صحبت كردن آمده ايم، بلكه خداوند با مسالمت اين مشكل را از ميان مسلمين بردارد و حل كند؛ چرا دست به چنين كارى زدى؟ ولى معاويه كه فكر مى كند پيروزى بزرگى به دست آورده گوشش بدهكار نيست. وقتى كه امير المؤمنين مى بيند كه فايده ندارد، دستور حمله مى دهد و همان روز به شام نرسيده، اصحاب معاويه رانده مى شوند و اصحاب على عليه السلام شريعه را مى گيرند. بعد اصحاب مى گويند: ما حالا ديگر مقابله به مثل مى كنيم و اجازه نمى دهيم اينها آب بردارند. على عليه السلام مى گويد: ولى من اين كار را نمى كنم چون آب يك چيزى است كه خدا آن را براى كافر و مسلمان قرار داده. اين كار دور از شهامت و فتوّت و مردانگى است. آنها چنين كردند، شما نكنيد. على نمى خواهد پيروزى را به بهاى يك عمل ناجوانمردانه به دست بياورد.
🌀علی (ع) و نکشتن عمرو عاص
🔹داستانى را مى گويم، شايد خيلى از افراد بگويند اگر ما به جاى على بوديم اين كار را نمى كرديم. در جنگ صفین، معاویه، عمرو و عاص را راضی کرد که به نبرد با امیرالمومنین بیاید. عمرو عاص اسلحه پوشيد آمد در ميدان جنگ و مبارز طلبيد. امير المؤمنين آهسته آمد. عمرو عاص نفهميد كه على (ع) است. حضرت، نزديك كه رسيد، خودش را که معرفى كرد، ديگر عمرو عاص خودش را باخت، فوراً سر اسب را برگرداند و شروع به فرار كرد. امير المؤمنين او را تعقيب كرد، شمشيرى به او زد، او از روى اسب پريد و به زمين خورد و فوراً كشف عورت كرد. تا اينجور كرد، حضرت رويشان را برگرداندند و رفتند. حالا آدمهايى كه براى هدفها از هر وسيله اى استفاده مى كنند تيپ عمرو عاص اند. هركس ديگر باشد مى گويد: واى! ببين، چه آدمى را على در چه فرصتى رها كرد! خوب، يك شمشير حواله اش مى كردى پدرش را در مى آوردى. ولى على مردى نبود كه ولو براى كشتن عمرو عاص از مسير حق منحرف شود. و ما نظاير اينها را در سيره ائمه اطهار و پيغمبر اكرم زياد مى بينيم؛ با دشمن هم كه روبرو مى شوند دست از آن معالى اخلاق و مكارم اخلاق خودشان بر نمى دارند. اينهاست كه نشان مى دهد كه اينها در يك سطح ديگرى بودند و در سطح ديگرى فكر مى كردند. آنها خودشان را پاسدار حق و حقيقت مى دانند.
🌀امام حسين (ع) و استخدام وسيله
🔸براى امام حسين مسأله اين نيست كه كشته بشود يا كشته نشود؛ مسأله اين است كه دين كشته نشود، يك اصل و لو اصل كوچك دين كشته نشود. صبح عاشورا مى شود. شمر بن ذى الجوشن كه در بدسرشتى شايد در دنيا نظير ندارد، شتاب دارد كه قبل از شروع جنگ بيايد اوضاع را ببيند. فكر كرد از پشت خيمه ها بيايد بلكه دست به جنايتى بزند. ولى نمى دانست كه قبلًا امام حسين تعبيه اى ديده است؛ دستور داده خيمه ها را نزديك يكديگر به شكل خط منحنى در بياورند، پشتش هم يك خندق بكَنند و مقدارى نى خشك در آنجا بريزند و آتش بزنند كه دشمن نتواند از پشت سر بيايد. وقتى آمد، با اين وضع مواجه شد. ناراحت شد و شروع كرد به فحّاشى كردن. بعضى اصحاب جواب دادند، البته نه فحّاشى. يكى از بزرگان اصحاب گفت: يا ابا عبد اللَّه! اجازه بدهيد الآن با يك تير همين جا حرامش كنم. حضرت فرمود: من نمى خواهم شروع كرده باشم. تا در ميان ما جنگ برقرار نشده است، هنوز به صورت دو گروه مسلمان روبروى يكديگر هستيم. تا آنها دست به جنگ و خونريزى نزنند، من دست به جنگ نمى زنم. اين اصل قرآنى را كه در قرآن است: «الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ» که حضرت امير هم در صفّين به همين آيه استناد مى كرد و مى گفت من به حكم اين آيه شروع نمى كنم ولى اگر شروع كردند دفاع مى كنيم، امام حسين در مورد شمر هم رعايت مى كند و مى گويد قبل از آنكه جنگ عملًا از طرف دشمن شروع بشود از طرف ما نبايد شروع بشود. اين نكات است كه مقام معنويت امام را نشان مى دهد كه آنها چگونه فكر مى كردند: يك اصل كوچك و لو يك مستحب هم نبايد پايمال شود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️شما نیز سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید.
#فلسفه_اخلاق #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم