eitaa logo
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
783 ویدیو
244 فایل
ارسال شبهه @tadbir73 https://tadbirrr.blogfa.com/ هر سوال و شبهه ایی داری بدون تعارف بپرس
مشاهده در ایتا
دانلود
:🔰 💢شما که مدعی هستید اسلام دین تمام قرن‌هاست و در عین حال کاملترین دین هم هست، آیا اسلام برای تورم که مشکل امروز بسیاری از جوامع است، برنامه‌ای دارد؟💢 :💢 بله. در موضوع تورم که یکی از بیماری های مزمن اقتصادی است، بکار بستن و پیاده کردن دقیق دستورالعمل‌های اسلام در زمینه‌های اقتصادی می‌تواند هر جامعه ای را از تورم نجات دهد. به عنوان مثال، امروزه کارشناسان اقتصادی برخی از جدی‌ترین راهکارهای کنترل تورم را چند چیز می‌دانند:💢 💢«تجمیع نشدن و عدم انباشت سرمایه و پول نقد و نیز، هدایت ثروت به سمت تولید»، «توزیع صحیح درآمد و ثروت»، «پایین بودن نرخ تسهیلات بانکی» و… . حال با دقت در نظام اقتصادی اسلام، می‌بینیم که تاکیدات دینی، دقیقا همین مسائل را برای جلوگیری از برخی مشکلات اقتصادی مثل تورم، نشانه رفت‌.💢 :💢 💢در جهت «عدم تجمیع و انباشت سرمایه» و «اهمیت کار و تولید»، روایات متعددی از سوی بزرگان اسلام وارد شده که تاکید به استحباب کار و تلاش و به کار اندازی سرمایه می‌نماید. علاوه بر آن در آیاتی مانند آیه 2 سوره همزه و 34 توبه، به مذمت «خوابِ سرمایه» پرداخته شده است. به عنوان مثال به این آیه توجه بفرمایید: «و آن‌ها را كه طلا و نقره ـ و سرمایه ـ را گنجينه مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناك بشارت ده». (توبه/34) قطعا از مهمترین مصادیق «انفاق در راه خدا»، قرض الحسنه، مضاربه و به جریان انداختن سرمایه در مسیر صحیح💢 💢اسلام برای «توزیع صحیح ثروت» هم، نسخه «تعاون» و «پرداخت زکات» را پیشنهاد می‌نماید.💢 💢برای «پایین بودن نرخ تسهیلات بانکی» بهترین نسخه از سوی اسلام، «تحریم ربا» و «ارائه نسخه قرض الحسنه»💢 💢بادقت درهمین نکات و مسائل است که می‌گوییم، اگر دستورالعمل‌های اسلام در نظام اقتصادی بکار گرفته شود، نه تنها جامعه با رکود و تورم روبرو نمی‌شود، بلکه شاهد رشد و شکوفایی شاخص‌های اقتصادی و بهینه سازی کیفیت زندگی مردم خواهیم بود.💢 💢باتوجه به اینکه اسلام تنها به بیان کلیات پرداخته و این ما هستیم که باید به فکر و تلاش در چهارچوب قوانین اسلامی راه حل مشکلات را پیدا کنیم، این وظیفه‌ی حکومت اسلامی (اعم از دولت و مجلس) است تا برای تحقق نکات پیش‌گفته به عنوان منویات اسلامی،قانونگذاری و برنامه ریزی کند وزمینه را برای تشکیل اقتصاد سالم فراهم سازد.💢 💢 💢همانطور که قبلاً در مقاله ای گفته‌ام، اسلامی شدن علوم، به این معناست که بر اساس کلیات چهارچوب های شرعی، فروع و مسائل جدید بررسی شود (علینا القاء الاصول، و علیکم التفریع). بنابراین اسلامی کردن علوم نه به این معناست که جزئیات هر مسئله ای در قرآن و احادیث آمده و نه آنطور که برخی گمان کرده و منکر علوم اسلامی هستند*💢
💢اگر علی(ع) جانشین پیامبر(ص) بود، پس چرا حضرت محمد(ص) یکبار، بر روی کاغذ این مطلب را ننوشتند تا بعنوان سند بماند؟ ✅اعلان رسمی کم تر از نوشته نیست. آن هم اعلانی که در آن(غدیر) بیش از 120000 نفر حضور داشته و آن را مکتوب کنند. در صورت مکتوب شدن، از بین بردن آن برای مخالفین کاری نداشت. همانطور که: در ماجرای نیز ابوبکر سند رسمی ای که حضرت زهرا(س) از پیامبر داشتند را پاره کرد و فدک را غصب کرد. حدود یک قرن منع حدیث بود و تمامی احادیث مکتوب سوزانده شد. ✅در هنگامی که قرآن ها برای تهیه بهترین نسخه جمع آوری شدند، قرآنی که امیرالمؤمنین(ع) به امر پیامبر جمع آوری کرده بودند را نپذیرفتند. کتاب های تاریخی(سنی و شیعه) امامت حضرت علی(ع) را تأیید کرده اند و این خود یک سند است. ✅با این حال پیامبر اکرم(ص) در زمان شهادت خود، هنگامی که در بستر بیماری بودند فرمودند: «قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم تا بعد از من اختلاف نکنید.» اما عمر گفت: «او تب دارد و هزیان می گوید.» و مانع آوردن کاغذ شد. ✅ماجرای غدیر آنقدر واضح بود که نیاز به اثبات آن نیست و در آن زمان مردمان نه به خاطر تردید در این امر، بلکه به خاطر کینه و حسادتی که نسبت به حضرت داشتند و یا ترس از حکومت وقت از زیر آن سر باز زدند.
: 💢 چرا در خصوص این واقعه مهم ( یعنی شكستن بیعت 120 هزار نفر ) هیچ مثل و شعری در همان زمان ساخته نشد ؟ و بر سر زبانها نیفتاد اولا در آن اوضاع خفقان چه كسی جرأت چنین كاری را داشت ثانیاً شما می خواهید با این دلیل مضحك، را زیر سوال ببرید؟ كه دانشمند شهیر است می گوید: «جمع طرق حدیث غدیر خم فی أربعة أجزاء رأیت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلك.» بن جریر طبری اسناد روایت خم را در چهار جلد جمع آوری كرده است كه من قسمتی از آن را دیدم و از گستردگی روایات آن شگفت زده شدم و یقین كردم كه این اتفاق افتاده است. الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان بن قایماز، سیر أعلام النبلاء، ج 14، ص 277، چطور انتظار دارید یك شكن علیه خود بسازد و خود را در نظر آیندگان رسوا كند؟!.💢
: 💢 ما می دانیم که بسیاری از مردم مدینه و قبائل اطراف در غدیر خم حاضر نبوده اند چرا پیامبر اسلام پس از بازگشت به مدینه از این تعداد برای حضرت علی بیعت نمی گیرند ؟ : اولا تمام مردم مدینه در این قضیه حضور داشتند نسائی در سنن خود مینویسد: عن جابر بن عبد الله قال: أذن فی الناس بالحج فلم یبق أحد یقدر على أن یأتی راكبا أو راجلا إلا قدم فتدارك الناس لیخرجوا معه حتى إذا جاء ذا الحلیفة وولدت أسماء بنت عمیس محمد بن أبی بكر فأرسلت إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم فقال اغتسلی واستثفری بثوب ثم أهلی ففعلت. جابر می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمان سفر حج صادر نمود، كسی نبود كه قدرت داشته باشد سواره یا پیاده در این حج شركت كند مگر اینكه حاضر بود، و در میقات (ذو الحلیفه) حاضر شدند، اسماء دختر عمیس فرزندش محمد بن ابو بكر را به دنیا آورد، كسی را نزد رسول خدا فرستاد تا وظیفه اش را بداند، دستور داد تا غسل كند وخودش را بپوشاند و همراه شود. (السنن الكبرى - کتاب الحج - المواقیت - إهلال النفساء - ح 3627 با سند صحیح) ثانیاً در های مشابه، بیعت گیری فقط از حاضرین می شده است مانند بیعت مردم با الله صلی الله علیه و آله در حدیبیه یا بیعت خلفا در ابتدای حكومت خود. ثالثاً امامت یك امر الهی است لذا نیازی نیست كه حتما از همه مردم برای ایشان بیعت گرفته شود بخصوص كه اكثر جمعیت مسلمانان در آن واقعه حضور داشتند و رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة؛ حاضرین به غائبین و پدر به فرزندش برساند تا روز قیامت». مردم یا عدم آن در مشروعیت آن نقشی ندارد💢
:⬇️💢 هرکه را بهر کاری ساختند، را چه به سیاست و اقتصاد و مملکت داری و حکومت کشور بزرگی مثل ؟ تو حرفه خودشون که دین باشه محترمند و بس، نه بیشتر نه کمتر. :⬇️ جواب های متعددی به این شبهه داده شده اما عجالتا مطابق با لحن شبهه افکن عرض می‌کنم که طبق ادعای شما پزشک ها هم باید به طبابت برسند و وارد سیاست نشوند، اقتصاد دان ها هم بروند دنبال کار اقتصادی و کاری به کار سیاست نداشته باشند، مهندس ها هم به سیاست چکار دارند بروند مهندسی کنند و.... توضیح بیشتر اینکه مناصب سیاسی دو گونه هستند برخی تخصصی مانند وزارت اقتصاد که تنها اقتصاد دان باید به آن منصوب شود و آخوند و غیر آخوند نمی‌تواند عهده‌دار این مسئولیت شود (مگر اینکه مثلاً آخوندی باشد که اقتصاد هم خوانده باشد که در این صورت با بقیه تفاوتی ندارد) اما برخی مسئولیت‌های سیاسی عمومیت دارد و لازمه‌ی آن داشتن شناخت کلی از وضع جامعه و حکومت و البته قدرت مدیریت بالا است. مدیریتی که بتواند با بکارگیری بهترین متخصصین هر رشته و ایجاد انسجام بین بخش‌های گوناگون دولت، همچون یک ناخدا به هدایت کشتی بزرگ دولت بپردازد.
:⬇️ در هیچ جای ، برای کسی که را رعایت نمی‌کند، مجازات تعیین است همان طور که برای کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی اند و در اصول اجبار نمیشود. اینکه مدام می‌شود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی. :⬇️💢 اولا این که فقط چیزهایی که در آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای غصب گفتند نیاز به السلام نیست و هرچه بخواهیم در هست (حسبنا کتاب الله) درحالیکه اگر باشیم که اساس ما این است که آنها مفسران قرآن هستند و برای فهم ، در کنار ثقل یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی روایات اهل بیت مراجعه نمود. اگر هم شیعه نباشیم این خود قرآن است که می‌فرماید؛ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل ۴۴) یعنی وظیفه دارد که را برای مردم تبیین کند و نمی‌توان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از قرآن اکتفا کنیم. ثانیاً اینکه خانم دکتر میگوید اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بی اطلاعی ایشان از علم حقوق است. زیرا اصول اخلاقی وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همه‌ی های حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند. مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا می‌توان به این بهانه از جرم انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد. قانون گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل نمود اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. اما ببینید، نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی روزه خواری در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب می‌شود، جرم انگاری شده است. اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل حجاب همین است که زن از وسیله لذت جویی خارج شود و به دیده یک انسان به اونگاه شود. آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه جنسی و شهوت آلود به زن نگاه نمی‌کند؟
: (چرا امام حسین(علیه السلام) سرانجام در بیعت با یزید انعطاف نشان داد) گزارش شیخ مفید. شیخ‌مفید از بزرگترین اعاظمِ شیعه و کتابش ارشاد معروف‌ترین کتاب در تاریخ امامان است. گزارش مفید از اِعراض نخستِ امام حسین (علیه السلام) از بیعت، که آخرالامر با دیدن گروه‌ گروه لشکرِ مسلح در برابر خانواده و همراهانِ بی‌دفاع و اندکش، به قبولِ بیعت با خودِ یزید (و نه تسلیمِ ابن‌زیاد شدن) منجر شد چنین است: حسین (علیه السلام) هنگامی که متوجه شد پی‌درپی کمک برای پسرِ سعد می‌آید و آمادۀ کارزارند کسی را پیش پسرِ‌سعد فرستاد و اظهار داشت می‌خواهم با تو ملاقات کنم شب را برای ملاقات مقرر داشتند و بالاخره در میان دو لشکر مدتی طولانی با یکدیگر مذاکره کردند پس از آن پسر سعد به طرف لشکریان خود رفته و نامه به این مضمون به پسر زیاد نوشت: « اما بعد خدای متعال آتش جنگ را خاموش کرد و سخن را یکی کرد و کار اُمت را به سازش کشانید اینک حسین ع متعهد می‌شود به همان جایی که بوده مراجعت نماید و یا به یکی از سرحدات پناهنده شود و مانند یکی از مسلمانان زیست نماید و موظف به انجام قوانین معموله باشد و یا پیش یزید رفته دست در دست او بگذارد تا او خود تصمیم بگیرد [فیضع یده فی یده فیری فیما بینه و بینه] و من خیال می‌کنم تعهد حسین مورد خرسندی تو و به صلاح امت تمام می‌شود.» هنگامی که پسر زیاد این نامه را خواند تصدیق کرده گفت آری این نامه مشفقانه و اندرز برای ماست و شایسته است مطابق با مضمون آن رفتار کرد...... ]و پاسخ حسین ع به بن‌بستِ یا تسلیم یا کشته شدن .... این بود[ وای بر شما مگر کسی از شما را کشته یا مال شما را نابود کرده‌ام یا آهنگ قصاص دارید که این‌گونه آمادۀ قتل من شده‌اید ... به خدا سوگند من دستِ خواری به شما نمی‌دهم و مانند بندگان فرار نمی‌کنم [لا والله لا اُعطیکم بیدی إعطاء الذلیل ولا أفرّ فرار العبید] (شبهه خلاصه شده است) :⬇️ اگر امام حسین قصد بیعت داشت اصلا از مدینه بیرون نمی آمد، توافقی هم که داشت این بود که اگر کسی با من کار نداشته باشد من هم کار به کار کسی ندارم. منتها یزید و به تبع او ابن زیاد کسانی نبودند که به کمتر از بیعت راضی باشند. همانطور هم که امام علیه السلام هم با معاویه بیعت نکردند، تنها با او صلح کردند نه بیعت به عنوان . فراز آخر خود متن شبهه افکن هم به خوبی گواه این مدعاست. چرا که حضرت میفرمایند: هرگز با شما دست نمیدهم. اینکه در نامه آمده است، (علیه السلام) قبول کرده یا به همانجا که بوده برگردد یا بیعت کند، اولا کلام امام علیه السلام نیست که قابل استناد باشد بلکه ادعای عمرسعد است. ثانیا طبق همین ادعا امام اختیار داشته یا بیعت کند و یا به مدینه برگرددـ خب معلوم است امام که از اول تا آخر به دنبال عدم بیعت بوده، آن شقّ یعنی برگشتن به مدینه را برمیگزیند. عجیب است که چرا بعضی اینقدر اصرار دارند عاشورا را آنطور که دوست دارند تفسیر کنند و عجیبتر اینکه دوست دارند تفسیری سازشکارانه و ذلیلانه ارائه کنند.
: آیا است؟ پهن کردن چتر بر سر نظام سیاسی یک سرزمین، یکی از صدها اشتباه هولناکی هست که هرگز ترمیم نمی شود. زیرا چه آنهایی که این چتر را باز می کنند و چه توده مردمی که در ابتدا آن را می پذیرند، نمی‌دانند حکومت دستاوردی بشری‌ست و حاکمان نیز انسان‌هایی اند که شاید به انواع خطاها آلوده باشند. این اشتباه هولناک صاحبان قدرت را از دایره نقد بیرون می برد و لباسی آسمانی بر قامتشان می دوزد. وقتی مقدس شود دیگر نمی‌توان از کاستی‌های آن سخن گفت و هنگامی که اربابان قدرت مشروعیت خود را نه از سوی زمین، بلکه از آسمان دانستند‌‌؛ مسلما خود را پاسخگو به جامعه هم نمی‌دانند و به واسطه این توهم از مردم اطاعت مطلق و بی‌چون و چرا را می کنند. :⤵️ تقدس هر چیزی به اهداف آن است. وقتی هدف حرکتی باشد مقدس است. سوءاستفاده افراد از امور مقدس هم، نه تازگی دارد و نه از تقدس امر مقدس می‌کاهد. اصلا معمولاً از سوءاستفاده می‌شود. از قرآن و اسم خدا و اسم مگر کم سوءاستفاده شده است؟ حتی کسی که دروغ میگوید از اصل صداقت سوءاستفاده می‌کند، وگرنه کسی سخن کسی را باور نمی‌کرد. بله در نظام الهی از جانب خدا است اما این به معنای عدم دخالت مردم در سرنوشت خود نیست، خود پیامبر اعظم ص نیز با مردم مشورت می‌کرد و حتی نظر دیگران (مبنی بر انتخاب بیرون شهر به عنوان میدان جنگ) علی‌رغم نظر خود، ملاک رفتار قرار داد. اما باید توجه داشت، تحمیل نظر با مشورت دادن، یا انتقاد امر متفاوتی است و مقصود نویسندگان متن‌هایی مانند متن فوق آن است که نظرات خود (مخصوصاً نظرات غیر مانند آزادی حجاب) را به نظام و رهبری تحمیل کنند وگرنه انتقاد که هیچ در همین قضیه مذاکرات خسارت بار ، همه مشاهده کردند که خلاف نظر عمل شد و مانند جنگ احد که اصرار بر یک نظر غلط منجر به شکست مسلمانان شد، اصرار بر یک توافق غیرحقوقی و ضعیف نیز تبعات باری بر مردم و جامعه کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍این بیانِ منطقی علی زکریایی پیرامون حجاب عالیست! *حجاب محدودیت ست...
یه گپ و گفت خودمونی در مورد حجاب برای دخترای نوجوان و کسایی که تازه دارن با بحث حجاب آشنا میشن.✍ میگه چرا باید حجاب داشته باشیم؟ میگم حجاب، یعنی چیزی رو محافظت کردن. میگه که چرا قانونه؟ اینجوری که محدودیته برای ما دخترها. میگم بله که محدودیته؛ خب چرا ما توی آزادراه با۱۲۰تا سرعت میتونیم بریم ولی تو خیابون ۷۰ تا؟ اینم به همون دلیل. آزادراه با گاردریل محافظت شدس ولی خیابون نه ممکنه یهو یه نفر بپره وسط راه میگه که چه ربطی داره. میگم خب چرا باید کفش بپوشیم؟ حتی تو گرما و وقتی که اذیت میشیم چرا پای خالی نمیریم تو جنگل و کوه قدم بزنیم مثل حیوانات گفت چون باعث میشه راحت بتونیم همه جا راه بریم اگه نپوشیم همون اول کار پامون داغون میشه وممکنه هزار جور مریضی بگیریم البته اولش شاید لذت بخش باشه ولی یکم که قدم بزنیم ممکنه یه چیز تیزی بره توی پامون یا اصلا پینه ببنده یا عفونت کنه و زخمش خوب نشه گفتم خب دیدی چقدر خوبی داره. ولی در عوضش بعضی وقتها پامون بو میگیره. یکم پامون جاش تنگ میشه هوابهش نمیخوره عرق میکنه و.... ولی ببین خودتم اول خوبیشو دیدی و سختیهاشو بحساب نیاوردی. خب حجابم همینه. سختی داره گرما داره نگه داشتنش اگه بخوای کامل رعایت کنی سختتره.مثلا شاید چادر ررای بعضی ها سخت باشه ممکنه اصلا از قیافت حتی خوشت نیادوقتی حجاب میکنی و اون همه زیبایی موهاتو ببری زیر روسری و چادر بله خب همه این موارد رو داره اخه خدا به دخترا زیبایی داده ولی بعدش گفته این زیبایی هارو ب ای وقتی که گفتم نگه دارید و ازش بهره نبرید تا موقعش که برسه و من خدا برای این کارتون کلی ثواب مینویسم و جوابتونو میدم گفت راست میگی گفتم یچیز دیگه وقتی دارو بااینکه تلخه؛ چون دکتر تجویز کرده میخورمیشم اونم با اصول و قواعدی که دکتر گفته ولی این حجاب رو وقتی خدا تجویز کرده رو انجام نمیدیم؟ همون خدایی که به دکتر علم داده. بعدشم فواید حجاب بیشتر از عوارضشه کل عوارضش همونایی بود که گفتم ولی خیلی فایده داره البته همین که حرف خداست و توی قرآن گفته برای من کافیه چون من مسلمانم و میدونم خدا بهتر از من میفهمه. گفتش که اینا کار آخونداس کشورای دیگه مسلمانن ولی حجاب ندارن. گفتم اره ولی کدومشون حکومتشون کاملا شیعیه؟ بعدشم اونایی که تواین کشورها زندگی میکنن و مسلمان هستن واقعا حجابشون عالیه. مثل خانمای عراقی یا لبنانی بگذریم ولی اینو بگم خدا خودش میدونه چه چیزی برای ما خوبه چه چیزی بد👌 سوال فواید حجاب چیه؟ آیا در قرآن به حجاب اشاره شده؟ پ ن: مثال (کفش از کلیپ آقای علی زکریای اقتباس شده) @shobhe73
پاسخ سلام. وضعیت امروز کشور در بحث حجاب و بی حیایی مسئله ۱۰_۱۵ سال پیشه. همون موقعی که انواع مانتو و لباس نامتعارف به بازار اومد کسی چیزی نگفت همون موقع که بچه های دهه ۸۰ رو اوردن جلو ماهواره و هر اراجیفی رو به خورد بچه ها دادن و کسی چیزی نگفت همون موقع ها بود با یاهومسنجر میرفتن توی چت روم ها و دنبال عشق مجازی بودن و رابطه پسر دختر و راهشو باز کردن بازم کسی چیزی نگفت. همون موقع که دیجی مریم مد شد.هرکیو میدیدی ترانه هاشو داشت. همون موقع ها بود و کسی ککشم نگزید. همون موقع که خانواده ها شروط ازدواج رو از شروط آژانس انرژی اتمی سختتر میگرفتن. جوان به سن ازدواج که برسه باید ازدواج کنه وگرنه وقتی شرایطش رو دست نیافتنی ببینه دورشو خط نمیکشه؛ دیوار میکشه. و مهریه های نجومی رو مد کردن. و جهیزیه های انچنانی و شروط تحصیلی و ملکی هزار کوفت رو مد کردن. و خود مردم باعثش شدن و کسی فکرشم نمیکرد با این کار دارن نیازهای اولیه جوانشون رو از راه حلال میبندن و راه حرام رو باز میکنن کسی به خیالش نبود حالا این چیزایی که میبینیم نتیجه بی اهمیتی همون موقع هاست. هم خود ما مردم هم مسئولین.تقصیر همه ماست که این ستون محکم رو یکی یکی آجرهاش رو درآوردیم و گفتیم مد نیست. البته بازم خدارو شکر یه عده ای بیدار شدن و دارن احساس خطر میکنن. یه عده براش جان دادن دوباره که جای شکرش باقیه ان شاالله درست میشه. ولی بدونیم آدم تا وقتی چیزیو داره قدرشو نمیدونه.همینکه خراب شد تازه به فکر میافته که عجب!!!! چرا ۳۰۰ هزار نفر شهید دادیم. برای چی بود اصلا @shobhe73