🐩🐕🐩🐕🐩🐕
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 خرید و فروش 🐕 و نظر فقهاء
همه فقهاء در این مورد هم عقیده اند که :
خرید و فروش سگ هایی که فایده خاص و درستی دارند مثل سگ نگهبان یا سگی که در امداد آموزش دیده و یادسگ شکاری اشکالی ندارد اما خرید و فروش سگ ها یی که زینتی هستند و هیچ فایده ای جز آلوده شدن به یک حیوان نجس العین ﴿۱﴾ و تقلید از یک سنت نادرست غربی را ندارند جایز نیست و این نوع از حیوانات مالیت و عوضی هم ندارند.
﴿۱﴾ : سگ نجس العین است به این معنی که هرگز پاک نمی شود اگرچه روزی چندین مرتبه شستشو یا استرلیزه شود
📍کیفیت تطهیر ظرف و غیر ظرف که با سگ در تماس بوده است :
👌 البته اگر سگ و آن شیئ هر دو خشک باشند آن شیئ نجس نخواهد شد .
👈 ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن آب یا شیء روان دیگر خورده، باید اوّل با خاک پاک خاک مالی کرد، سپس خاک آن را برطرف نموده و بعد دو مرتبه با آب قلیل یا کر یا جاری شست، و اگر آب دهان سگ در ظرفی بریزد یا عرق یا ادرار یا سایر فضولات سگ به داخل آن برخورد کند یا جای دیگری از بدن سگ مثل دست یا پای سگ با تری سرایت کننده به داخل ظرف برسد، بنا بر احتیاط لازم باید آن را خاک مالی کرد، و بعد سه مرتبه با آب شست، امّا غیر ظرف مانند دست انسان که سگ لیسیده حکم ظرف را ندارد و خاک مال کردن آن لازم نیست و کافی است یک بار شسته شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🐩🐕🐩🐕🐩🐕
🔍 نوع نگه داری و حدود ارتباطی با 🐕 از دیدگاه اسلام
👌 نجس بودن سگ یگ مسئله فقهی است و باید توجه داشد که به معنی بی خاصیت بودن و نادیده انگاشتن توانایی حیوانات نیست، بلکه نجاست رابطه مستقیمی با نوع ارتباط دارد نه هدف خلقت و یا توانایی های آن حیوان.
👌 اصلا دلیل خوب و منطقی نیست که ما بگوییم چون سگ وفا دار است پس چرا باید نجس باشد، خب اگر قرار باشد اینگونه استدلالی شود باید گفت که خون چون حیاتی ترین مایع برای انسان است آنهم انسانی که اشرف مخلوقات است، چرا باید نجس باشد و با آنهمه فایده ی غیر قابل انکار چرا نباید آن را خورد!
📍نگهداری سگ در خانه
قَالَ الصَّادِقُ(علیه السلام): لَا تُصَلِّ فِي دَارٍ فِيهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ يَکُونَ کَلْبَ صَيْدٍ وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً فَلَا بَأْسَ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَة لَا تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ کَلْبٌ...
📚من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج۱، ص۲۴۶، باب (المواضع التي تجوز الصلاة فيها و… ).
امام صادق علیهالسلام فرمود :
نماز مگذار در خانه اي که در آن سگ است مگر اينکه سگ صيد باشد و دربي برويش بسته شود، در اين صورت اشکالي ندارد. همانا ملائکه بر خانه اي که در آن سگ است وارد نمي شوند
📍قبح سگ بازی در بیان اهل بیت ع
🔺هنگامي که امام حسين(علیه السلام) کنار قبر شريف پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نشسته بود قاصدي آمد و گفت: امير مي خواهد به نزد او برويد. امّا امام(علیه السلام) که مي داند معاويه مرده است و اين دعوت براي گرفتن بيعت است، اين دعوت را نمي پذيرد و در پاسخ کسي که از بيعت با يزيد سوال مي کند مي فرمايد: «من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردي است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب مي نوشد، 👈سگ بازي👉 و… مي کند و ما خاندان رسول خداييم».
📚 الأخبار الطوال، ابو حنيفه احمد بن داود الدينورى، تحقيق عبد المنعم عامر مراجعه جمال الدين شيال ص۲۲۷، مبايعه يزيد .
👈 آري، امام(علیه السلام) سگ بازي را از مواردي مي داند که سبب شده فسق يزيد آشکار شود .
🔺نامه امام حسين(علیه السلام) يادآور نامه امير المومنين(علیه السلام) به منذر بن جارود است که از سوي حضرت(علیه السلام) فرماندار بخشي از بلاد اسلامي بود و پس از اينکه تخلفات و خيانت هاي او براي امير المومنين(علیه السلام) گزارش شد، توسط ايشان در طي نامه اي توبيخانه، احضار شد. امام(علیه السلام) در اين نامه او را چنين توبيخ مي کند:
«… تَخْرُجُ لاَهِياً مُتَنَزِّهاً ، تَطْلُبُ الصَّيْدَ ، وَ 👈تُلاَعِبُ الْکِلاَبَ👉 …»؛
(خبر رسيده است، تو) پيوسته مشغول گردش و صيد (تفريحي) و بازي با سگ ها مي باشي …).
📚تاريخ اليعقوبى، ج۲، ص۲۰۴
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👳♂🐩👳♂🐩👳♂🐩
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سگ هاری در لباس روحانیت بود .
🎙استاد #قرائتی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 تجهیز میت و نظر فقهاء
🔺تجهیز میت (غسل ، حنوط ، کفن ، نماز و دفن میت ) از واجبات کفایی است که آنها را انجام دهد و واجب کفایی یعنی اینکه اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند .
🔺 تجهیز میت کافر و کسی که در حکم کافر است جایز نیست ( #سیستانی : واجب نیست )
🔺 گرفتن مزد برای تجهیز میت ، حرام است .
🔺 تعجیل در تجهیز میت ، مستحب است .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕖🕕🕔🕓🕒🕑
#درسهایی_از_اصول_دین
❇️ راه های عمر طولانی و با برکت :
👌 اطاعت از دین، طول و عرض عمر را زیاد و معصیت، کم می کند البته اهل بیت ع روی بعضی از اطاعت ها و معصیت ها تاکید دارند که اثر مستقیم در عمر انسان ها دارند :
👈 ❶ «نیکی به والدین و صلهرحم»
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صلهرحم داشته باش تا خداوند، کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیی و از او نافرمانی نکن که نادان شمرده میشوی.
📚 الفردوس، ج۵ ، ص۲۸۲
👈 ❷ «خوش خویی و حسن خلق»
امام صادق (ع) میفرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانهها را آباد و عمرها را طولانی میکنند.
📚 کافی، ج۲ ، ص۱۰۰
👈 ❸ «زیارت امام حسین علیه السلام»
در این باره امام صادق(ع) فرموده است: زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزیات را زیاد میکند و زندگیات را همراه با سعادت میکند و جز سعادتمند نمیمیری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت میکند.
📚 کامل الزیارات، ص۲۸۶
👈 ❹ «نیکی به خانواده»
امام صادق(ع) میفرماید: هر کس به شایستگی در حق خانوادهاش نیکی کند، خداوند بر عمرش میافزاید.
📚 کافی، ج۸ ، ص۲۱۹
👈 ❺ «شاد کردن والدین»
امام صادق(ع) میفرماید: اگر دوست داری که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد و مسرور کن.
📚 بحارالانوار، ج۷۴ ، ص۸۱
👈 ❻ «شستن دست پیش و پس از غذا خوردن»
امام صادق(ع) میفرماید: دستهایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوئید، که فقر را میبرد و بر عمر میافزاید.
📚 محاسن، ج۲، ص۲۰۲
👈 ❼ «صدقه دادن»
صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهرهمند خواهد شد که از جمله آنها افزایش عمر است. امام باقر (ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را میبرد، بر عمر میافزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور میکند.
📚 ثواب الاعمال، ص۱۴۱
👈 ❽ «وضو گرفتن»
طهارت بدنی: پیامبر(ص) میفرماید: وضو زیاد بگیر تا خداوند، عمرت را زیاد کند.
📚 امالی مفید، ص۶۵، حدیث ۵
👈 ❾ «گرفتن ناخن در روز جمعه»
پیامبر(ص) میفرماید: هر کس در روز جمعه ناخنهایش را کوتاه کند، عمر و مالش زیاد میشود.
📚 جامعالاخبار، ص۳۳۳
👈 ❿ «اعمال سهگانه»
امام صادق(ع) میفرماید: سه چیز است که اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهرهمندی او از نعمتها میشود: طول دادن رکوع و سجده ، زیاد نشستن بر سر سفرهای که در آن دیگران را اطعام میکند و خوش رفتاریاش با خانواده.
📚 کافی، ج۴ ، ص۴۹
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕖🕕🕜🕤🕢🕙🕓
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 چگونگی نورانی شدن عمر انسان
🎙استاد #عبدالحسین_بندانی_نیشابوری
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌱🌹🌿🌹☘🌹🍀
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 بیان نداشتن نائب خاص در زمان ما
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🧕👳♂🧕👳♂🧕👳♂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔻دلایل و چرایی تقلید از مجتهد در احکام و مسائل شرعی
👈 فطرت و سیره عقلا
مهمترین دلیل تقلید از فقها، سیره و روش عقلا در طول تاریخ است، سیره و روش عقلا این است که در هر مسئلهاى به اهل فن آن مراجعه مىکنند و بارزترین علامت آن، وجود صدها شغل فنى در جامعه انسانى است، کسى که دستگاه گرانقیمتى دارد، در صورت خرابى آن، هرگز خودش به تعمیر آن نمىپردازد، بلکه آن را به متخصص آن دستگاه مىسپارد. بنابراین، چگونه ممکن است در مورد دین که سرنوشت دنیا و آخرت انسان به آن بستگى دارد، بىمبالاتى صورت گرفته و به متخصص آن مراجعه نشود و عنان دین رها شود.
در واقع مسئله لزوم تقلید جاهل از عالم و رجوع غیرمتخصص به متخصص از مسائل روشن و بدیهی بوده و قیاسش را به همراه خود دارد. از این رو میبینیم انسان جاهل از کسی که میداند و یا حتی احتمال دانستن در او میرود سؤال میکند، بچهها از بزرگترها، پسر از پدر، جوان از پیر، کارگر از مهندس و مریض از طبیب میپرسد و از او پیروی میکند.
👈 آیات قرآن
قرآن کریم میفرماید:
«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهًًْ فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهًْ مِنْهُمْ طائِفَهًْ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛
📜 توبه ۱۲۲
سزاوار نیست که همه مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر کنند.
گروهى از علماى اسلامى به آیه فوق بر مسئله جواز تقلید استدلال کردهاند؛ زیرا فراگیرى مسائل دینی و آموزههای اسلامی و رساندن آن به دیگران و لزوم پیروى شنوندگان از آنها همان تقلید است
در آیهای دیگر آمده است:
«...فاسئلوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛
📜 انبیاء ۷ و نحل ۴۳
اگر نمىدانید از اهل ذکر بپرسید.
دلالت این آیه بر وجوب تقلید، از آیه قبلى بیشتر است؛ زیرا در این آیه وظیفه مقلد بیان شده است.
👈 روایات
به عنوان نمونه :
امام صادق(ع) میفرماید:
«و امّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»
📚بحارالانوار ج۲ ص۸۸
از بین فقها آنان که نگهدارنده نفس خویش و حافظ دین خود است و خود را از گناه و آلودگى حفظ مىکند و با هواهاى نفسانىاش مبارزه مىکند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اوست، بر همه لازم است که از او تقلید کند
👈 عقل
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است. اگر انسان از این دستورات اطاعت کند، به سعادت مطلوب میرسد و گرنه از عذاب سرپیچی آن در امان نیست!
از سوی دیگر، هر مسلمانی نمیتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد. عقل ناورزیده و غیر متخصص ، هرگز نمیتواند همه احکام مورد نیاز را با مراجعه مستقیم به قرآن و روایات دریابد؛ زیرا برای شناخت احکام شرعی، آگاهیهای فراوانی، از جمله آشنایی با منطق فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع بین روایات و آیات و دهها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سالها تلاش جدی است.
در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه میبیند:
👌راه تحصیل این علم را انتخاب کرده، در این زمینه به سطح اجتهاد برسد.
👌در هر کاری آرای فقیهان را مطالعه کرده و به گونهای عمل کند که طبق همه آنها، عمل او صحیح باشد.(احتیاط کند)
👌از رأی کسی که این علوم را آموخته و در شناخت احکام شرعی متخصص است، بهره جوید.
بیشک، اگر شخص به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده و از دو راه دیگر بینیاز خواهد شد؛ اما تا رسیدن به درجه اجتهاد چارهای جز تقلید ندارد.
راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسئله و روشهای احتیاطآمیز است. این رویکرد در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای احتیاط، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، کاربرد رایج و غالب و معقول بین مردم است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
👳♂🧕👳♂🧕👳♂🧕
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍مجتهد و أعلم را از سه راه میتوان شناخت :
👈 اوّل : آنکه خود مکلف یقین کند، مثل آنکه از اهل علم باشد، و بتواند مجتهد و أعلم را بشناسد.
👈 دوّم : آنکه دو نفر عالم و عادل که میتوانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند، بهشرط آنکه دو نفر عالم و عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. بلکه اجتهاد یا أعلمیت کسی به گفته یک نفر از اهل خبره و اطلاع که مورد وثوق انسان باشد نیز ثابت میشود.
👈 سوّم : آنکه مکلف از راههای عقلایی به اجتهاد یا أعلمیت فردی اطمینان پیدا کند، مثل آنکه عدّهای از اهل علم که میتوانند مجتهد و أعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا میشود، مجتهد بودن یا أعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اذان و اقامه و نظر فقهاء
📍مواردی که اذان و اقامه سفارش شده
👈 نمازهای یومیه
👈 مستحب است در روز اوّل که بچه به دنیا میآید، یا پیش از آنکه بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ اقامه بگویند .
✋ در نمازهای واجب دیگر
✋ ونمازهای مستحبی
اذان و اقامه اصلا مشروع نیست .
👌«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود .
👌 اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ، پس اگر به عربى غلط بگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلا ترجمه آنها را به فارسى بگويد ، صحيح نيست.
📍آداب اذان و اقامه
🔺مستحب است انسان در موقع اذان گفتن، رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد، و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد، و بین جملههای اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
🔺مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهستهتر بگوید، و جملههای آن را به هم نچسباند. ولی بهاندازهای که بین جملههای اذان فاصله میدهد، بین جملههای اقامه فاصله ندهد.
🔺مستحب است بین اذان و اقامه یکقدم بردارد، یا قدری بنشیند، یا سجده کند، یا ذکر بگوید، یا دعا بخواند، یا قدری ساکت باشد، یا صحبتی کند، یا دو رکعت نماز بخواند. ولی صحبت کردن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست .
📍شرایط موذن :
مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین میکنند :
🦋عادل
🦋وقتشناس
🦋 صدایش بلند باشد،
🦋اذان را در جای بلند بگوید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
🗣👂🗣👂🗣👂
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اذان و اقامه و نظر فقهاء
📍مواردی که اذان و اقامه سفارش شده
👈 نمازهای یومیه
👈 مستحب است در روز اوّل که بچه به دنیا میآید، یا پیش از آنکه بند نافش بیفتد، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ اقامه بگویند .
✋ در نمازهای واجب دیگر
✋ ونمازهای مستحبی
اذان و اقامه اصلا مشروع نیست .
👌«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود .
👌 اذان و اقامه بايد به عربى صحيح گفته شود ، پس اگر به عربى غلط بگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، يا مثلا ترجمه آنها را به فارسى بگويد ، صحيح نيست.
📍آداب اذان و اقامه
🔺مستحب است انسان در موقع اذان گفتن، رو به قبله بایستد و با وضو یا غسل باشد، و دستها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نماید و بکشد، و بین جملههای اذان کمی فاصله دهد و بین آنها حرف نزند.
🔺مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد و آن را از اذان آهستهتر بگوید، و جملههای آن را به هم نچسباند. ولی بهاندازهای که بین جملههای اذان فاصله میدهد، بین جملههای اقامه فاصله ندهد.
🔺مستحب است بین اذان و اقامه یکقدم بردارد، یا قدری بنشیند، یا سجده کند، یا ذکر بگوید، یا دعا بخواند، یا قدری ساکت باشد، یا صحبتی کند، یا دو رکعت نماز بخواند. ولی صحبت کردن بین اذان و اقامه نماز صبح مستحب نیست .
📍شرایط موذن :
مستحب است کسی را که برای گفتن اذان معین میکنند :
🦋عادل
🦋وقتشناس
🦋 صدایش بلند باشد،
🦋اذان را در جای بلند بگوید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺 #قسمت_اول
📍اولین موذن :
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ مَن أذَّنَ فِي السَّماءِ جِبريلُ عليه السلام
📚المطالب العالية : ج ۱ ص ۶۳ ح ۲۲۴ عن كثير بن مرّة الحضرمي ،
📚 الفردوس : ج ۱ ص ۳۲ ح ۵۲ عن الوليد بن مرّة .
👌نخستين كسى كه در آسمانْ اذان گفت ، جبرئيل عليه السلام بود.
📍معلم بلال که بود؟
قال الإمام الصادق علیه السلام
لَمّا هَبَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام بِالأَذانِ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله كانَ رَأسُهُ في حِجرِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَأَذَّنَ جَبرَئيلُ عليه السلام وأقامَ ، فَلَمَّا انتَبَهَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ :
يا عَلِيُّ ، سَمِعتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : حَفِظتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : اُدعُ بِلالاً فَعَلِّمهُ . فَدَعا عَلِيٌّ عليه السلام بِلالاً فَعَلَّمَهُ .
📚الكافي: ج ۳ ص۳۰۲ ح ۲،
📚تهذيب الأحكام: ج ۲ ص۲۷۷ ح ۱۰۹۹ ،
📚كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص۲۸۲ ح ۸۶۵ كلّها عن منصور بن حازم ،
📚روضة الواعظين : ص ۳۴۳ ،
📚بحار الأنوار: ج ۴۰ ص ۶۲ ح ۹۶ .
👌 زمانى كه جبرئيل عليه السلام اذان را بر پيامبر خدا ص فرود آورد ، سر ايشان در دامن على عليه السلام بود . پس جبرئيل عليه السلام اذان و اقامه گفت . پيامبر خدا هنگامى كه بيدار شد ، فرمود : «اى على! شنيدى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «حفظ كردى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «بلال را صدا بزن و آن را به او بياموز» .
پس على عليه السلام بلال را فرا خواند و اذان را به او تعليم داد
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌱🌹🌿🌹☘🌹🍀
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 نماز بدون اذان و اقامه جا نمی افتد
🎙استاد #نکونام
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺#قسمت_دوم
📍فلسفه اذان :
امام رضا علیه السلام فرمود :
👌 مردم به علّت هاى فراوان ، به اذان گفتن ، امر شده اند . که از آن علّت ها ؛
👈 يادآورى به فراموشكار ،
👈 توجّه دادن به غافل
👈 آگاه ساختن كسى است كه وقت [نماز] را نمى داند و به كارى ديگر سرگرم شده است .
👌مؤذّن ، با گفتن اذان ،
👈 به عبادت آفريدگار فرا مى خواند
👈 به آن ترغيب مى كند ،
👈 به يگانگى او اقرار مى نمايد ،
👈 ايمان را آشكار ، ،
👈 اسلام را علنى مى سازد ،
👈 نماز را به كسى كه آن را فراموش كرده ، يادآور مى شود .
مؤذّن را به اين خاطر «مؤذّن» گفته اند كه با اذان ، وقت نماز را اعلام مى كند (اِذنِ نماز مى دهد) .
👌علّت آن كه اذان با «اللّه أكبر» آغاز و با «لا إله إلّا اللّه » ختم مى شود ، اين است كه خداوند عز و جل خواسته است كه شروع [و انتهاى اذان] ، با ياد و نام او باشد : نام «اللّه » ، در تكبير ، در آغاز جمله است و در تهليل ، در آخر آن .
👌علّت آن كه هر جمله اذان، دو بار قرار داده شده ، اين است كه در گوش شنوندگان تكرار شود و براى آنان تأكيد گردد ، به طورى كه اگر شخصى بار اوّل متوجّه نشد ، بار دوم متوجّه شود ؛ و نيز اين كه نماز ، دو ركعت دو ركعت است . به همين دليل ، اذان نيز دو به دو قرار داده شده است .
👌علّت آن كه «اللّه أكبر» در ابتداى اذان ، چهار بار قرار داده شده ، اين است كه شروع اذان ، ناگهانى است و پيش از آن ، سخنى كه شنونده را متوجّه سازد ، وجود ندارد . پس ، دو «اللّه أكبرِ» نخست ، هشدارى است به شنوندگان نسبت به جملات بعدىِ اذان.
👌علّت آن كه بعد از تكبير ، شهادتين قرار داده شده ، اين است كه گام نخست ايمان ، توحيد و اقرار به يگانگى خداوند متعال است و گام دومش اقرار به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله ،
و اين كه اطاعت آن دو و شناختشان ، به هم پيوسته اند.
👌علّت ديگرش نيز اين است كه اساس ايمان ، در حقيقت ، همين شهادتين است . پس ، هر يك از اين دو شهادت ، دو بار قرار داده شده ، چنان كه در ساير حقوق ، دو شاهد تعيين شده است . پس هر گاه بنده به يگانگى خداوند عز و جل و به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله اقرار كند ، هر آينه به تمامِ ايمان اقرار كرده است ؛ چرا كه اساس ايمان ، در حقيقت ، ايمان به خدا و پيامبر اوست.
👌علّت آن كه بعد از شهادتين ، دعوت به نماز قرار داده شده ، اين است كه اذان اساسا براى نماز ، وضع شده است ، و آن ، فراخوانى به نماز در وسط اذان است و فراخوانى به سوى رستگارى و به سوى بهترين عمل است .
در پايان اذان نيز نام او قرار داده شده است ، چنان كه آغاز آن به نام اوست.
.........................
📚من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۹ ح ۹۱۴ ،
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۱ ،
📚علل الشرائع : ص ۲۵۸ ح ۹ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل بن شاذان ،
📚بحار الأنوار: ج ۶ ص ۶۶ ح ۱
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🐓🥚🐓🥚🐓
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 خون داخل تخم مرغ و نظر فقهاء
👈 #امام : خونى كه در تخم مرغ مى باشد نجس نيست ( #مظاهری : و خوردن آن هم مانعی ندارد . #سبحانی : خوردن آن حرام است) ولى به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند ( #فاضل_لنکرانی : احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود. پایان مساله) و اگر خون را با زردۀ تخم مرغ به هم بزنند كه از بين برود، خوردن زرده هم مانعى ندارد .
👈 #خوئى، #گلپايگانى، #اراكى، #تبريزى #صافى_گلپایگانی #شبیری_زنجانی : بنا بر احتياط واجب ( زنجانى: بنا بر احتياط) از تخم مرغى كه ذرّهاى خون در آن است، بايد اجتناب كرد ولى اگر خون ( خوئى، زنجانى، تبريزى: مثلاً) در زرده باشد تا پوست نازك روى آن پاره نشده، سفيده پاك است.
👈 #مكارم : مسأله خونى كه درتخم مرغ مىباشد، نجس است بنا بر احتياط واجب، و خوردن آن نيز حرام است.
👈#نورى_همدانی : مسأله خونى كه در تخم مرغ مى باشد ، بنا بر احتياط واجب نجس است؛ ولى اگر در ميان پرده رقيقى است و آن پرده پاره نشده است، اجزاء تخم مرغ را نجس نمىكند.
👈 #سيستانى : مسأله احتياط مستحب آن است كه از زردۀ تخم مرغى كه ذرهاى خون در آن مىباشد اجتناب شود.
👈 #بهجت : مسأله از خونى كه در تخم مرغ مىباشد بنا بر احتياط بايد اجتناب كرد، ولى اگر خون در زرده باشد سفيده پاك است و اگر در سفيده باشد زرده پاك است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👀🔥👀🔥👀🔥
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 فهرستی از اثرات هولناک نگاه حرام
🎙استاد #عبدالحسین_بندانی_نیشابوری
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🔥🌪💥🔥🌪💥
#درسهایی_از_اصول_دین
🤔اگر خدا عادل است پس چرا گاهي حوادثي رخ مي دهد که جز ضرر و کشتن افراد زيادی فايده اي ندارد؟!
✅ پاسخ اجمالی :
خداوند جهان حکيم و عادل است و هيچ گاه کاري را بر خلاف حکمت انجام نمي دهد و اگر ما در زندگي خود به يک رشته حوادث و رويدادهايي برخورد کرديم که نتوانستيم حکمت و مصلحت آن را درک کنيم بايد بگوييم: حتماً آنها داراي مصلحت و حکمتي است که ما به آن پي نبرده ايم.
البته اين جواب اجمالي براي کساني که ايمان محکم و اعتقاد راسخ به خداي متعال و عدالت و حکمت او دارند کافي است، اما براي سايرين بايد خوب توضيح داده شود تا اشکال از ذهن آنان بيرون برود
♻️ اما پاسخ تفصیلی 👇👇👇
داوري درباره بلاها و مصيبت ها و اين که اين نوع پديده ها جز ضرر و زيان و تباهي و خرابي سود ديگري ندارند بستگي به اين دارد که وضع عمومي جهان با تمام ابعاد آن براي ما روشن باشد سپس داوري کنيم که اين پديده جز بدي و ضرر نتيجه ديگري ندارد و واضح است که چنين احاطه اي بر اوضاع عمومي جهان براي ما ممکن نيست.
يک فيلسوف هر چه هم با ديد مطلق و آزاد رويداد مورد نظر خويش را بررسي کند فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم خود و دريچه زمان خويش مي تواند درباره آن داوري کند و هرگز نمي تواند از زمان مشخص زندگي خود گامي فراتر نهد در حالي که داوري صحيح در اين موارد، علاوه بر نظر وسيع، نياز به آن دارد که از علل و انگيزه ها و هم چنين نتايج و مقدمات آن پديده از ازل تا ابد آگاهي داشته باشد.چه بسا ممکن است که يک پديده و رويداد از يک بعد کوچک بي فايده و زيان بار جلوه کند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد.
آيا در جهان، فيلسوفي پيدا مي شود که شعاع يک پديده و رويداد را تا اعماق ازليت و ابديت پيش برد و هر حادثه اي را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ريشه ها و شاخ و برگ هاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري کند که مثلاً سيل بنيان کني که به ويراني قسمتي از شهرها منجر مي گردد و گروهي را مي کشد و عده اي را بي خانمان مي سازد سرتاسر زيان بار است.
طوفاني در شعاع چند کيلومتري به وجود مي آيد و چند درخت را از جاي مي کند، اگر در علل پيدايش آن دقت کنيم خواهيم ديد که چه بسا اين طوفان معلول وزش باد مفيد و سودمندي در هزاران هکتار زمين بوده که قطعات ابر را از سواحل دريا با خود همراه داشته و به بيابان هاي سوزان و سرزمين هاي آماده اي رسانيده است. اگر کمي بالاتر رويم خواهيم ديد که اين باد در نقطه وسيع تري به صورت نسيم ملايمي بوده که به روح و روان ساکنان آن جا فرح و شادي بخشيده است.
بشر در ارزيابي پديده هاي آفرينش دچار يک نوع خود بيني خاص است و به همه چيز و به هر پديده از عينک سودجويانه خويش مي نگرد. هر گاه حادثه اي به سود او و بستگان و دوستان او بود بي درنگ به وجد و شادي برمي خيزد و اگر فردي مؤمن باشد به شکرانه آن، پيشاني بر خاک مي سايد و در غير اين صورت آن را بلا، آفت، بدبختي و تيره روزي تلقي مي کند.
يک چنين داوري بسان درگيري ابرقدرت ها در نقطه اي از جهان مي باشد که هر گروه و دسته اي آن را از ديده منافع خويش تفسير مي کند، گروهي آن را نعمت و پيروزي و برخي آن را شکست سياسي تلقي مي کنند.
👈👈از اين بيان روشن گرديد که تقسيم سطحي پديده ها به خير و شر، علتي جز تنگي نظر و يک بعدي بودن مطالعه و داوري ندارد.👉👉
اصولاً هر پديده اي را اعم از نيک و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس درباره آن داوري نمود، چه بسا براي بقاي نظام آفرينش، انفجاري در نقطه اي ضرورت داشته باشد که از فروريختن نظام گيتي جلوگيري کند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي هايي را ويران مي کند، اما در عين حال مطابق با حکمت و عدالت پروردگار است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
☕️👤🧙♀☕️👤🧙♀
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 رجوع به فالگیر ها و نظر فقهاء
👈 #رهبری : اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد.
👈 #مکارم_شیرازی : دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.
👈 #سيستانى : شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.
👈 #وحید_خراسانی : کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند.
👈 #علوی_گرگانی : اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
👹👿🤡👹👿🤡
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 حکم دشنام دهنده به اهل بیت ع و نظر فقهاء
👈 #امام #بهجت #نوری_همدانی :
اگر کسی به يكى از دوازده امام عليهم السلام دشنام دهد، يا با آنان دشمنى داشته باشد، نجس است .
👈 #خوئى #تبريزى #سيستانى #شبیری_زنجانی : مسأله شخصى كه به يكى از دوازده امام عليهم السلام ( #شبیری_زنجانی : به يكى از معصومين عليهم السلام ) از روى دشمنى دشنام دهد، نجس است ( #شبیری_زنجانی : بلكه بنا بر احتياط، از كسى كه بدون دشمنى هم دشنام دهد اجتناب شود ) .
👈 #مکارم_شیرازی : هر گاه كسى پناه بر خدا به خدا يا پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم يا يكى از ائمّۀ معصومين عليهم السلام يا فاطمه زهرا عليها السلام دشنام و ناسزا گويد يا عداوت داشته باشد كافر است.
#رضا_تبریزی
#هتاک_کننده_به_اهل_بیت_ع
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺 #قسمت_سوم
📍حی علی خیر العمل در منابع شیعه و سنی
👈 امام باقر عليه السلامـ در حديث معراج ـ :سپس [خداى سبحان] به جبرئيل عليه السلام دستور داد و جبرئيل ، دو بند دو بند ، اذان و دو بند دو بند ، اقامه گفت و در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را گفت . آن گاه محمّد صلى الله عليه و آله جلو قرار گرفت و براى جمعيّت نماز خواند .
📚الكافي: ج ۸ ص ۱۲۱ ح ۹۳ ،
📚الاحتجاج: ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۰۵،
📚 تفسير القمّي: ج ۱ ص ۲۳۳ وفيه «إقامته» بدل «أذانه» وكلّها عن أبي الربيع ،
📚 بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۱۳ .
👈 امام صادق عليه السلام :ابن نبّاح [مؤذّن على بن ابى طالب عليه السلام ] در اذانش مى گفت : «حىَّ على خير العمل ، حىَّ على خير العمل» و على عليه السلام هر گاه او را مى ديد ، مى فرمود :
مَرحَبا بِالقائِلينَ عَدلاًوبِالصَّلاةِ مَرحَبا وأهلاً
«آفرين بر درستگويان درود و خوشامد باد نماز را!»
📚 من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۸۹۰ ،
📚بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۴
📚 وقعة صفّين : ص ۳۳۰
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۸ ص ۱۴
👈 در كنز العُمّال آمده است : بلال ، صبح ، اذان مى گفت و [در آن] مى گفت : حىَّ على خير العمل .
📚كنز العمّال: ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴
📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۱۰۷۱
👈 المصنّف ، ابن ابى شيبـه نقل از نافع ـ : ابن عُمر در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را افزود .
📚المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۳ ،
📚 السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۱ ،
📚 نصب الراية : ج ۱ ص ۲۹۱
👈 السيرة الحلبيّة :در باره [عبد اللّه ] ابن عمر و از امام زين العابدين عليه السلام روايت شده است كه آن دو در اذانشان بعد از «حىَّ على الفلاح» مى گفتند : حىَّ على خير العمل .
📚السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۸ .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋🔥🦋🔥🦋🔥
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 ماجرای عجیب جوانی که در مقابل القاعده حاضر به اهانت به امیرالمومنین نشد!
😡#رضا_تبریزی
😡#هتاک_کننده_به_اهل_بیت_ع
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🦋🔥🦋🔥🦋🔥
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مستثنیات #تقیه : که رعایت تقیه می تواند واجب نباشد بلکه در بعضی موارد موجب حرمت می شود ؛
👌 موارد ذیل👇سرفصل هایی از موارد استثناء شدهٔ در تقیه است که در جلسات بحث فقهاء مطرح شده است که البته نظرات فقهاء نسبت به اینها👇که آیا وجوب تقیه را بر می دارد یانه؟ و اینکه آیا موجب حرمت تقیه می شود با نه؟، مختلف است .
👈 بعضی از محرّمات و واجباتی که در نظر شارع و متشرعه دارای اهمیت فوق العادی می باشند، مانند: ویران کردن خانه خدا و مشاهد مشرّفه،رد کردن اسلام و قرآن و تفسیر قرآن به گونه ای که موافقت با کفر و الحاد پیدا کند و دیگر محرّمات بزرگ.
👈 از موارد استثنائی زمانی است که تقیه کننده از چنان شأن و موقعیت اجتماعی برخوردار باشد که اگر مرتکب عمل حرام (مانند نوشیدن شراب و یا انجام زنا) یا ترک واجبی از روی تقیه شود موجب سست شدن مذهب و از بین رفتن حرمت آن در بین مردم گردد .
👈 مسح بر خفّین (کشیدن مسح پا از روی کفش)، متعه حج، نوشیدن شراب و نبیذ و تلاوت بسم الله با صدای بلند است .
👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات استثناء شده، ریختن خون است (یعنی موردی که تقیه منجر به کشته شدن افراد گردد.) بدون هیچ شبهه ای ، تقیه در مورد خون جایز نیست چه از لحاظ نصوص و چه از لحاظ فتاوای علماء
👈 از دیگر موارد استثنائات تقیه، برائت از امیر المؤمنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام می باشد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam