eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت مسیح (ع): من بیماران را مداوا کردم و به اذن خداوند شفایشان دادم. کور مادرزاد را به اذن خدا بینا کردم. مُردگان را به اذن خدا زنده کردم. اما هنگامی‌که می‌خواستم شخص «احمق» را مداوا کنم، نتوانستم او را اصلاح گردانم! پرسیدند: احمق کیست؟ پاسخ دادند: خودرأیِ خودپسند؛ کسی‌که همه خوبی‌ها را برای خود می‌داند و هیچ کاستیی در خود نمی‌بیند. هرچه حق و حقوق است برای خودش می‌داند و برای دیگران نسبت به خود، حقی قائل نیست. این همان «احمق» است که برای درمان او، هیچ راهِ چاره‌ای وجود ندارد! (شیخ مفید، الاختصاص ، ص۲۲۱) @sooyesama
گروهی از پزشکان ناشناس بر این باور بودند که: «اگر انسان همه ارتباطات بدنی و روحی خودش را از دست بدهد و هیچ ارتباطی با دنیا و اطرافیانش نداشته باشد می‌تواند با خدا صحبت کند». آنها در سال ۱۹۸۳ (حدود ۴۰ سال پیش) آزمایش را بر روی شخصی که به گفته خودش «چیزی برای از دست دادن نداشت» آغاز کردند. آن‌ها همه عصب‌های ارتباطی مغز و بدنش را قطع کردند؛ به‌گونه‌ای که دیگر نمی‌توانست بشنود، ببیند، لمس کند و چیزی را ببوید. او تنها می‌توانست تکلم کند. در روزهای نخست، مانند انسان‌های کور به دیوارهای اتاق برخورد می‌کرد و زمین می‌خورد! اما کمی بعد، به خود مسلط شد و به‌گونه‌ای رفتار می‌کرد که انگار صداهایی می‌شنود. او فریاد می‌زد که صدای مردگان را می‌شنود! پس از صدا زدن و نام بردن اعضای خانواده پزشکان پیرامونش، پزشکان از اتاق خارج شدند و دیگر به تحقیق ادامه ندادند! ......... این همه آن چیزی است که در یکی از کانال‌های مجازی خواندم. نمی‌دانم این ماجرا واقعی است یا ساختگی. اما اگر واقعی باشد، گواه روشنی بر برهان‌واره "هوای طَلق" پورسینا و دستور "توجه عرفانی" عرفان عملی است. محتوای کلی توجه عرفانی آن است که آدمی با پایش و مهار ورودی‌های حسی خویش، به ادراکاتی از درون دست می‌یابد. این ادراکات از جنس محسوسات بیرونی، اما بدون خاستگاهی در عالم طبیعت، هستند. این ادراکات، از ملکوت می‌آیند و در مرتبه مثالی نفس، به‌صورت صداها و تصاویر، ترجمه می‌شوند. اگر کسی درباره آزمایش پزشکی يادشده اطلاعات دقیقی دارد، لطفا به ما خبر دهد. @sooyesama
در علوم طبیعی تبیین شده که اخلاق و عادات، پیرو مزاج بدن هستند؛ به‌گونه‌ای که اگر بلغم به مزاج کسی غلبه کند، سکون، وقار و حلم در او بسیار شود و هرکه صفرا در او زیاد گردد، زیاد عصبانی می‌شود و کسی‌که سودا در او زیاد باشد، بداخلاق می‌شود. پس شکی نیست که مزاج، قابل تبدیل است و درنتیجه با تغییر مزاج، اخلاق نیز تغییرپذیر خواهد بود. به‌کارگرفتن ریاضت‌هایی که در کتب اخلاقی ذکر شده در این امر کمک می‌کند. بنابراین، هرگاه مزاج انسان معتدل شود اخلاق او به سهولت پسندیده می‌گردد. پس اعتدال مزاج انسان در تهذیب اخلاق مؤثر است. (النفس من کتاب الشفاء، ص۲۷۰) @sooyesama
امام جواد (ع): مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ آن‌که از خواهش نفسش پيروى كرد، آرزوى دشمنش را برآورد. (أعلام الدين: ص ۳۰۹) @sooyesama
امام علی (ع): قال في سحرة اليوم الذي ضرب فيه مَلَكَتْنِي عَيْنِي وَ أَنَا جَالِسٌ، فَسَنَحَ لِي رَسُولُ الله. فَقُلْتُ يَا رَسُولَ الله: مَا ذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِكَ مِنَ الْأَوَدِ وَ اللَّدَدِ. فَقَالَ: ادْعُ عَلَيْهِمْ. فَقُلْتُ: أَبْدَلَنِي اللَّهُ بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي. در سپیده‌دم روزی که ضربت خورد، فرمود: نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) بر من نمودار شد. عرض كردم: يا رسول الله چه كجي‌ها و ناروائي‌ها و دشمني‌ها كه از امّت تو ديدم. فرمود: به آنان نفرين كن. پس گفتم: خدا به‌جای اين‌ها، مردمى بهتر به‌من بدهد و به‌جای من اميرى بدتر بر آن‌ها چیره گرداند. .................... جمله گرامى «نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر من نمودار شد»، همان «توجّه عرفانى» به اصطلاح ارباب سير و سلوك است كه باب رحمت به ماوراى طبيعت، و دستور سنوح تمثّلات نوری است. فافهم. (هزار و يك كلمه، ج‏۳، ص۳۱۹) @sooyesama
زائران درگهت را بَر دَرِ خُلد برین می‌دهند آواز "طِبتُم فادخُلُوها خالدین" @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
گفت شاعر که: "بی‌قرار از عشق به «نجف»، لا یمکن الفرار از عشق" به لبم این ترانه آهسته تا رسیدم به آستانه آهسته سرم آمد به سجده، گونه به خاک تا دهد بار، خواجه افلاک گوشهٔ صحنِ خلوتی به سکوت بنشستم برابر ملکوت گنبد آنگاه دلربایی کرد گُلدَسِه، دیده را هوایی کرد سر روی زانو و رها گشتم فارغ از کل ماجرا گشتم... ای بزرگْ آستان، پدر! پسرم دست لطفی بکش به روی سرم بی‌پناه آمدم، پناهم باش لحظه‌ای هم‌نشین آهم باش چه بگویم از این زمان دو رو نارفیقانِ این جهان دو رو دلم از درد، پیچ در پیچ است کار دنیا به یکسره هیچ است بگذریم ای پدر، تو والایی نه سزاوار شِکوهٔ مایی آستانت چقدر پابرجاست عرش گویی که در برابر ماست... به حرم رفتم آه، غوغایی است این حرم نیست، بلکه دریایی است موج در موج و ملتهب دریا بی‌کران است و منشعب دریا... گفت: حاجتت؟ فروماندم به تحیر ز گفتگو ماندم... دل گشودم که خود چه خواهد داد کاش این لحظه قلب را بگشاد... اندکی گذشت تا که درون اینچنین فکند سوی برون: تو سُروری به کام اهل قبور تو غنایی برای کل فقیر تو لباس غریبِ عریانی تو برای مریض، درمانی سوء حالم، تو حسن حال، نما فارغ از خیلِ قیل و قال، نما دل «تنها» تو را فقط خواهد نود آید، همینکه آید صد @sooyesama
📚 تازه‌های نشر نام کتاب: جنة المأوی فی تفسیر قرآن المصطفی ناشر: الف.لام.راء زبان: فارسی تعداد صفحات: 240 نوع جلد: جلد سخت 📞 ارتباط با مرکز فروش کتاب: 09026786132 ۩ موسسۀ ملک داعی ۩ 🔸 https://instagram.com/malakedaei/ 🆔 https://t.me/malakedaei 🆔 https://eitaa.com/malakedaei 🆔 http://splus.ir/malakedaei 🆔 https://wa.me/989026786132 📞 09026786132
نه عقل و هوش می‌خواهم، نه جنب و جوش می‌خواهم نه گفت و گوی می‌خواهم، لبی خاموش می‌خواهم رسیده موسم افطار و اکنون یک دعا دارم فنا از خویش می‌جویم، فقط آغوش می‌خواهم @sooyesama