هدایت شده از به سوی سماء
کیفیت نماز توبه
در یکشنبههای ماه ذیقعده:
۱- غسل
۲- چهار رکعت نماز
۳- هر رکعت: ۱ حمد + ۳ توحید + ۱ فلق + ۱ ناس
۴- پس از اتمام نماز: ۷۰ مرتبه «استغرالله ربی و اتوب الیه»
۵- سپس «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»
۶- سپس «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت»
..........................................
پیامبر خاتم (ص) فرمود:
هر بندهای از امّت من که این نماز را بخواند، از آسمان به او ندا میشود: «ای بنده خدا! عملت را از نو آغاز کن، زیرا توبه تو پذیرفته، و گناه تو آمرزیده شد»...
پس منادی دیگری میگوید: «ای بنده... به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد».
و جناب جبرئیل ندا میکند: «من با ملکالموت نزد تو میآیم تا با تو مدارا کند... و روح تو به آرامی از بدنت خارج شود»...
انس بن مالک پرسید: ای رسول خدا! اگر بندهای این نماز را در غیر ذیقعده بخواند، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آنچه برای شما گفتم، برای ماه دیگر نیز خواهد بود...
(سیدبن طاوس، اقبال الاعمال، ص۶۱۴)
#نماز_توبه
#یکشنبه_ذیقعده
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
(لحظه شکلگیری باران)
@sooyesama
«هنر آن است که بی هیاهوی سیاسی و خودنماییهای شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی. و این هنر مردان خداست»
#امام_خمینی
(پیام شهادت چمران)
۳۱ خرداد سالگرد شهادت عارف مجاهد، دانشمند هنردوست؛ دکتر مصطفی چمران تبریک و تسلیت باد.
تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم
@sooyesama
از «حسّ» گذشتی و از «علم» هم رها شدی
وانگه معین مردم بی دست و پا شدی
گفتی به دست و پای: کمکی صبر ای رفیق
با جنگ، صلح کردی و سوی سما شدی
#ر_س
@sooyesama
از معروف کرخی (دربان علی بن موسیالرضا علیه السلام) نقل است که حضرت فرمودند: هر کسی که وی را حاجتی است، هزار مرتبه بگوید:
بسم الله الرحمن الرحیم
آمَنْتُ بِاللَّهِ الْعَلِيِ الْعَظِيمِ
تَوَكَّلْتُ عَلَی الْحَيُ الْقَيُّومُ
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک نکته، نکته ۵۰۶)
@sooyesama
درقرآن کریم سوره محمد آیه شانزده آمده است: مَثَل بهشتی که وعده داده شده به متقیان که در آنست نهرها از آب نامتغیر و نهرها از شیری که نگشته طعم آن و نهرهاست از خمری که لذت است برای آشامندگان و نهری است از شهد بیغش و مرا ایشان را است در آن از همه میوهها و آمرزشی از پروردگارشان چون کسی است که او جاودانی است در آتش و آشامانیده شدند آبی جوشان پس پاره پاره کرد روده هاشان را.
در این آیه نیز به صراحت سخن از مَثَل را به میان آورده و فرموده است مَثَل بهشت چنین است و چنان. معلوم میشود حقیقت واقع بهشت رفیعتر و درجهاش اعلای از آن است که بتوان با زبان و کلام اینچنین، حدی برایش معین کرده و توصیفش نمود.
همچنانکه آیه "فلا تَعلَم نَفسٌ مَا أُخفِیَ لَهُم مِن قُرَّةِ أَعیُنٍ" (سجده؛ ۱۷) نیز به این معنا اشاره کرده است.
و لذا جناب ابنعربی در تفسیرش این چهار نهر را چهار مرتبه از مراتب بهشت مطلقه معرفی نموده و فرموده است: مراد از نهرِ آب علوم و معارف حقیقیه است که قلبها بواسطه آن حیات یافته و غرائز بواسطه آن سیراب میشوند. آنچنان که زمین با آب، حیات یافته و دیگر موجودات بدان سیراب میشوند.
و نیز مراد از نهرِ شیر، علوم نافعهای است که به افعال و اخلاق تعلّق گرفته و مخصوص ناقصین مستعدینِ صالحینِ به ریاضات و سلوک در منازل نفس است. این گروه که در قبل از وصول به مقام قلب قرار دارند، بواسطه علوم شرایع و حکمت عملیهای که به مثابه شیرِ مخصوصِ اطفال ناقص است، از معاصی و رذائل پرهیز می نمایند.
و نیز مراد از خمر تجلّیات و محبّت ذاتی و صفاتی حق است که به کاملین و بالغینِ به مقام مشاهده حسنِ تجلیات صفات و شهود جمال ذات و به عاشقین و مشتاقین جمال مطلق یار در مقام روح ارزانی شده است.
و نیز مراد از عسل شیرینیها و حلاوات وارد قدسی و بارقههای نوریه و لذات وجدانیه در احوال و مقامات است که به سالکینِ واجدینِ اذواق و مریدین متوجهین به کمال که در قبل از وصول به مقام محبّت ذاتی و صفاتی حق قرار دارند عطاء میشوند
و لذا جناب ابنعربی در این بیان، چهار نهر مذکور بهشتی را مظاهر چهار رتبه از مراتب بهشتیان معرفی کرده و نهر شیر را انزل مراتب بهشت و پس از آن نهر آب و بعد از آن نهر عسل و در آخر نهر خمر را بالاترین مرتبه بهشتی دانسته است.
اما این چیزی نیست که همگان از عهده فهم آن برآیند و لذا قرآن از این حقیقت فقط به بیان مثل آن اکتفا کرده و تعقل و تفکر در این مثل را به ما واگذار نموده است.
اما حکما و عرفای الهی چون در مکتوبات خود عوام الناس را مخاطب خویش ندانسته و به خواص که نفوس مستعده شاقیه به کمالات انسانیاند اهتمام بسیار دارند، از نقل مَثَلها و حکایات و قصص دوری جسته و دائماً عزم و جزم آن دارند که حقیقت و لبّ محفوفِ در این پیمانهها را القاء نمایند. و لذا در غزلیات عرفانی بزرگانی چون جناب حافظ و حضرت امام و حضرت استاد از این الفاظ و اصطلاحات که ریشه قرآنی و روایی دارند، بسیار است.
#استاد_صمدی_آملی
(رابطه علم و دین)
#انهار_اربعه
@sooyesama
امام علی علیه السلام:
لَيسَ لأحَدٍ مِن دُنياهُ إلاّ ما أنفَقَهُ على اُخراهُ
هيچكس را از دنيايش بهرهاى نيست، جز آنچه براى آخرتش بخشیده است.
(غرر الحكم: ۷۵۱۶)
@sooyesama
11.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دکتر_طوبی_کرمانی
(دکتری فلسفه و کلام تطبیقی دانشگاه کالیفرنیا، مولف بیش از ۷۰ کتاب و مقاله علمی)
#فرهنگ_اسلامی_ایرانی
#فرهنگ_غربی
#انانیت
@sooyesama