eitaa logo
صوفی پژوهی
297 دنبال‌کننده
2هزار عکس
489 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢غدیر و سوء استفاده صوفیه از آن ❇️واقعه‌ی غدیر خم از ابتدای وقوع آن تا عصر حاضر پیوسته از اصول مسلم و از حوادث غیر قابل تردید می‌باشد که در آن رسول مکرم اسلام (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به جانشینی خود انتخاب فرمودند. 🔻 ع عده‌ای همچون فرقه‌ی صوفیه از این حادثه‌ی تاریخی و الهی، سوء استفاده کرده و اقطاب صوفیه، خودشان را تا جایگاه پیامبر اکرم (ص) بالا برده و برای خود وصی و جانشین انتخاب می‌کنند. 📛چنان‌که ملا سلطان گنابادی در اجازه‌ای که برای فرزندش ملا‌علی نوشته، آمده است: «پوشيده نماند كه چون هر يك از اولياي عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم كه رشته دعوت منقطع نشود بلكه در بقاع ارض و در جمله‌ ازمان حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد.»[1] ⭕️در این جا ملا سلطان خود را ھمان منصب دار حضرت رسول اکرم (صلی‌ الله علیه و آله) معرفی می کند که به حکم «یا ایھا الرسول بلغ...» فرزندش نورعلیشاه را به‌عنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند. به‌عبارتی در معنا بیدخت، غدیر خم و ملاسلطان مؤسس فرقه گنابادی، شایسته آیه «یا ایھا الرسول بلغ» و فرزندش نورعلیشاه برگزیده غدیر می‌شود که این فرقه باطل با این الفاظ و کنایات فھمانده‌اند که چنین شانی را برای خود قائل ھستند. 📛سید هبة‌الله جذبی می‌نویسد: «در زمان غیبت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه) این امر مهم که موجب آیه مبارکه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي[مائده/3] امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم» که موجب اکمال دین است ساقط و نسخ نشده، لذا باید عقلاً و نقلاً و فضلاً در زمان غیبت هم این عمل را انجام دهند و آنها مجازین در درایت و بزرگان عرفا می‌باشند که به اجازه‌ی متصله به وسائط به امام (علیه‌السلام)از مستعدین اخذ بیعت می‌نمایند.»[2] ⭕️رؤسای صوفیه با این آیات که مخصوص ولایت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است، این‌چنین طرح ولایت و بیعت را برای خود جعل کردند. پی‌نوشت‌: [1]. تابنده گنابادی، حسین، نابغه علم و عرفان، انتشارات حقیقت، تهران، 1384، چاپ اول، ص 127و129. [2]. کیوان قزوینی، عباسعلی، راز‌گشا، به‌اهتمام محمود عباسی، انتشارات راه نیکان، 1376،ص197. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸سلام همه دار و ندارم، مهدی جان🌿🌸 سلامتی؛ ارمغانِ سلام است! و تـــو؛ جلوه ی تمام و کمالِ سلام! سَلامِ بر سلام؛ نورٌ علیٰ نور است برای آنان که به تلالؤ پسِ پرده ات نیز، دلگرمند... سلام بر تـــو حضرت صاحب دلم؛🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹"برترین و برترین " 🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) 🔵صوفی پژوهی @sufi1
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نمایش دیگرى از عشق3️⃣6️⃣ عشق و درویشى و انگشت نمایى و ملامت... 💢اهل عشق (صوفیان) عقیده دارند که مجاز پل حقیقت است، عشق مجازى مقدّمه عشق حقیقى است، عارف آن است که هر جا جمال و زیبایى دید آن را آیینه اى قرار دهد و جمال حق را در آن تماشا کند. شیخ روزبهان ـ از اکابر متصوّفه ـ مى گوید: منهاج عشق ربّانى، عشق انسانى است!(1) از همین جا کار به جاهاى باریک و باریک ترى کشیده است. 🔻در نفحات جامى(2) در شرح حال روزبهان مى خوانیم: شیخ روزبهان شنید زنى به دخترش مى گوید حسن خود را به کسى ننماى که خوار و بى اعتبار مى شود. شیخ گفت: اى زن، حُسن راضى به تنهایى نیست مى خواهد قرین عشق باشد، حسن و عشق در ازل عهد الفت بسته اند... مى گویند از استماع این سخن چندان وجد و حال بر اصحاب او عارض شد که جمعى از ایشان مردند! 🔻شیروانى در ریاض السیاحه(3) داستان عجیبى نقل مى کند مى گوید: روزبهان گرفتار زن مغنیه (خواننده)اى شد و صیحه هایى که در «وجد فى اللّه» مى زد از سوز عشق آن زن دلربا بود بالاخره خرقه را کنار گذاشت و خدمت آن زن را پیش گرفت... . 💢درویش ریاضعلى: به راستى این داستان در نفحات است؟ وى در نظر صوفیان خیلى محترم است، به او لقب «سلطان عرفا» و «قدوه عشّاق» مى دهند چگونه شیخ روزبهان به زن مغنیه دل سپرده؟! ❇️ادیب زاده: القاب سلطان العرفا و قطب العارفین و امثال آنها این قدر ارزان است که هر کس از هر کجا بلند شد با مدّتى خانقاه نشینى «قطب العارفین» و «سلطان العرفا» مى شود! ما روى لقب بحث نداریم بلکه مى گوییم وقتى روزبهان که به قول خودتان «سلطان عرفا» بوده چنین باشد، پس بود حال دیگران معلوم... . 🔻از اینجا به یاد داستانى افتادم که عطّار درباره شیخ صنعان (از مشایخ تصوّف) به نظم کشیده و خلاصه اش این است: شیخ صنعان پیر عهد خویش بود *** در کمالش هر چه گویم بیش بود آرى همین شیخ صنعان دلباخته دختر نصرانى شد و بى تابى کرد... دختر نصرانى گفت: با این موى سفیدت حیا نمى کنى؟ شیخ گفت: نه... من گرفتارم! دختر گفت: در این معاشقه کام نمى برى مگر به چند شرط: 1. بت را سجده کنى. 2. قرآن را بسوزانى. 3. دست از ایمان بردارى. 4. جامى از شراب بنوشى. شیخ جام شرابى گرفت و سر کشید و مست شد و هر چه مى دانست از یادش رفت و بالاخره دختر گفت: باید خوکبانى هم بکنى... شیخ اطاعت کرد: رفت شیخ کعبه و پیر کبار *** خوکبانى کرد سالى اختیار(4) ❌جناب درویش آیا پیران عشق همین ها بوده اند که با موى سفیدشان به عشق لعل لب ماهرویان دل و دین مى داده اند؟ اى تُف بر این عشق! عشقى که نه عشق جاودانیست *** بازیچه شهوت جوانیست در خاطر آن که عشق ورزد *** عالم همه ذرّه اى نیرزد(5) (1). تاریخ تصوّف، ص 45 نقل از عبهر العاشقین شیخ روزبهان بقلى. (2). نفحات، ص 256 و ریاض السیاحه، ص 345. (3). ریاض السیاحه، ص 345. (4). طرائق، ص 207 نقل از منطق الطیر. (5). نظامى. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
4_6025961308107573751.mp3
10.61M
🛑ترویج تصوف در مدارس شیعه 👈کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند. 🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی) موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی ❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️ ⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد ❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود ▫️آن قتیل الله فی سبیل الله ▫️آن شیر بیشه تحقیق ▫️آن شجاع صفدر صدیق ▫️آن غرقه دریای مواج ▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر ⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام2️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّل
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام3️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام ❇️امام خمینی رحمة الله علیه که در عرفان عملی، سلوک معنوی و عرفانی خویش را دقیقا مطالبق دستورات حضرات معصومین علیهم السلام انجام داده، به این خاطر قائل بود که سالک الی الله همچون حضرات معصومین علیهم‌السلام، باید همیشه در متن جامعه باشد و سلوک نشسته در گوشه و غافل از مسائل اجتماعی را انحراف می‌دانست. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌸🌷 🌸السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ... 🌷سلام بر تو وقتي كه تهليل و تكبير مي گويي سلام بر تو آن هنگام که بر کبریایی پروردگار تکبیر می گویی! و سلام بر شهادت گفتن تو بر وحدانیت او که تمام بُت ها را سرنگون می کند! 🌷🌸🌷 🌤
📌 دوشنبه ☀️ ۱۱ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۴ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 1 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام3️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّل
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام4️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام ❇️امام خمینی رحمة الله علیه که در عرفان عملی، سلوک الی الله را دقیقا مطالبق دستورات حضرات معصومین علیهم السلام انجام داده، معیار صحت آداب سلوکی را امیرالمؤمنین علیه السلام دانسته و با این میزان آداب متداول در سیرو سلوک خانقاهی را به چالش اساسی کشیده و انحراف آنها را برای همگان روشن و مبرهن می کند. 💚 به مناسبت عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر 🔵صوفی پژوهی @sufi1
📣 اعمال روز مباهله 🔹 دوشنبه ۱۱ تیرماه، عید مباهله است. 📎 📎 📎
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف4️⃣ 💢محیی الدین ابن عربی: ⬅️« محیی الدین ابن عربی»(638ق) در هیچ یک از آثار خود به واقعه و حدیث غدیر اشاره نمی کند. او ماجرای حجه الوداع و خطبه رسول خدا صلی الله علیه و آله را می آورد و آن را به گونه محرّف و ناقص نقل می کند تا کوچک ترین اشاره ای به ماجرای خلافت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در آن دیده نشود.[1] ❌در کتاب « فصوص الحکم»، در نقض صریح اعلان ولایت حضرت علی علیه السلام در واقعه غدیر چنین می گوید: ⬅️«و لهذا مات رسول اللَّه صلى اللَّه علیه وسلم وما نص بخلافه عنه إلى أحد.» [2]«رسول خدا صلی الله علیه و (آله) وسلم از دنیا رفت و هیچ کس را به جانشینی و خلافت خود تعیین نکرد.» 📖پی‌نوشت: [1]. ابن عربی از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می کند: «همانطور که شما را بر توحید شاهد گرفتم، شما را شاهد می گیرم بر ایمان به کسی که خداوند او را برگزید، پیامبری که خدا او را بشیر و نذیر قرار داده و به سوی تمام مردم فرستاد و دعوت کننده ای به سوی خدا با إذن او و سراج منیر. و پیامبر نیز هر چه را از سوی خداوند نازل شده بود، ابلاغ کرد و امانت را به مردم رساند و برای امت خیرخواهی نمود. و پیامبر همان پیامبری است که در حجهالوداع ایستاد بر تمام کسانی که از پیروانش بودند و برای ایشان خطبه خواند و به مردم تذکر داد و ایشان را بیم داد و بشارت داد و باران بارید و رعد زد (کنایه از اینکه در آن هم بشارت و هم تخفیف بود) هیچ کسی را نیز استثناء ننمود، با اذن الهی و بعد به مردم گفت: آیا من به شما رساندم؟ گفتند: بلی رساندید یا رسول الله» ابن عربی، محیی الدین، الفتوحات المکیه، ج1، ص38. [2]. ابن عربی، محیی الدین، فصوص الحکم، ج‏1، ص163. 🖊وبلاگ ویکی تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فضیلت‌تراشی برای ابوبکر توسط مولوی ❌جلال‌الدین محمد بلخی(مولوی) در ابیاتی از دیوان شمس ابیاتی در مورد ستایش ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفاء) سرود و ضمن آن ابوبکر را همچون جان رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دانسته و سروده است: «چو احمدست‏ و ابو بكر يار غار دل و عشق‏ دو نام بود و يكى جان دو يار غار چه باشد»[1] ❇️پ.ن: در آیه مباهله، فقط امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عنوان جان رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله معرفی شده است. 🤔حالا مولوی با چه دلیلی و با چه انگیزه‌ای جعل فضیلت برای ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفا) کرده، بماند تا خود مخاطبین شیعه امامیه قضاوت کنند. ❓❓آیا این مطالب نمی‌تواند جزء قرائن سنی بودن مولوی نباشد؟؟ یا طرفداران مولوی دوباره تلاش بر توجیه این عقیده او دارند؟؟ 📖پی‌نوشت: [1]. مولانا جلال الدين محمد بلخى(مولوى)، ديوان كبير شمس، 1جلد، طلايه - تهران، چاپ: اول، 1384، ص363. 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢فضیلت‌تراشی برای ابوبکر توسط مولوی ❌مولوی در دیوان شمس تلاش بر جعل فضلیت برای ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفا، کرده و در این راستا می سراید: «در وحدت مشتاقى ما جمله يكى باشيم‏ اما چو بگفت آييم يارى من و يارى تو چون احمد و بو بكريم در كنج يكى غارى‏ زيرا كه دوى باشد غارى‏ من و غارى‏ تو»[1] 📖پی‌نوشت: [1]. مولانا جلال الدين محمد بلخى(مولوى)، ديوان كبير شمس، 1جلد، طلايه - تهران، چاپ: اول، 1384، ص815. ❇️به مناسبت روز مباهله(روز فضیلت اصحاب کسا) 📎 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️فضیلت بی نظیر اهل بیت علیهم السلام در آیه مباهله 🖌جار الله زمخشری، از عالمان مفسر اهل تسنن درباره فضیلت اهل بیت علیهم السلام در رخداد مباهله می نویسد: 📜آيه مباهله دليل برتری اصحاب کساء به شمار مي رود و دليلي قوی تر از آن يافت نمی شود. 📚تفسیر الکشاف، ص175. صوفی پژوهی @sufi110
همانندی امیرالمومنین با رسول الله علیهماالسلام در روایات معتبر اهل سنت یکی از قوی ترین قراینی که نشان می دهد، واژه ی انفسنا در آیه ی مباهله (آل عمران: 61) در معنای حقیقی خود به کار رفته و مطابق آن، الله متعال از امیرالمومنین علیه السلام به عنوان نفس و جان حضرت رسول صلی الله علیه وآله یاد کرده، روایاتی با اسانید معتبر در کتب اهل سنت است که رسول الله صلی الله علیه وآله صراحتا از امیرالمومنین علیه السلام با عنوان «کنفسی = مانند خودم» یاد کرده اند. سند اول: روایت نسائی با تصحیحش توسط احمد میرین بلوچی [۱] و مولوی حسن الزمان حیدر آبادی [۲] و روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[۳] سند دوم: روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[٤] سند سوم: روایت طبرانی با تحسین سند توسط حسین سلیم اسد.[٥] سند چهارم: روایت حاکم با تصحیح آن [٦] و روایت طبری با تصحیح سند.[٧] ✅ طبق روایت صحیح السند مرحوم شیخ صدوق، امام رضا علیه السلام در مجلس مأمون به این روایت استدلال کرده اند![٨] ---------- [۱]: خصائص اميرالمومنين، ص ۸۹ ح ۷۲ [۲]: القول المستحسن فی فخر الحسن، ص ۳۵۴ [۳]: مصنف ابن أبي شيبة، ج ۱۸ ص ۸۱-۸۲ ح ۳۴۳۰۹ [٤]: مصنف ابن أبی شیبة، ج ۱۸ ص ۶۵ ح ۳۴۲۶۴ [٥]: مجمع الزوائد ت اسد، ج ۱۴ ص ۳۹۴-۳۹۵ ح ۱۱۴۰۴ [٦]: المستدرک على الصحیحین، ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۲۵۵۹ [٧]: تهذیب الآثار (الجزء المفقود)، ص ۱۶۰ [٨]: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ١ ص ٤٨٩ صوفی پژوهی @sufi110