فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مبینا نعمت زاده: با #امام_زمان عهد کرده بودم مدال بگیرم مدالم را تقدیم مردم ایران و آقا امام زمان کنم.
مدال مبینا مبارک سیدعلی باشد. مدال مبینا، مدال انقلاب است. وسط لجنزار المپیک که امسال تفاله های #مدرنیته را قی میکرد و ذلت #انسان_مدرن را روایت میکرد و #غرب_بدون_روتوش را نشان داد، این انقلاب اسلامی است که بر روی سکوی قهرمانی میرود. این #انسان_انقلاب اسلامی است که جلوه میکند.
#دختر_انقلاب ما #عهد_با_امام میفهمد. با امامش عهد میبیندد. دلش چنان وسعت مییابد که مدالش را نه به مربی و پدر و مادر که به #مردم و #امام مردم تقدیم میکند. کدام روشنفکری است که این جملات را و پشتصحنه آن را بتواند تحلیل کند؟
انقلاب را امروز در قلب اروپا بر روی سکوی قهرمانی ببینید، نه در گوشه و کنار فلان خیابان با دختری که روسری از سر برداشته! آن را تحلیل میکنید اما اینجا سکوت میکنید؟
#دختر_ایران
#دختر_انقلاب
#عصر_انقلاب
#مبینا_نعمتزاده
#المپیک_فرانسه
🆔@taalighat
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما
📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید
🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نمیگیریم. حتی استفاده بهینه از زمان، کمتر بهعنوان یک #مسئله برای ما مطرح است. لذا تعامل خوبی با آن نداریم و راحت مقادیر زیادی زمان از دست میدهیم.
🔻 یکی از مصادیق بیاعتنایی به زمان، #جلسه است. طیف زیادی از ما #جلسهزده ایم. به اقتضای کنشهای مختلفی که داریم، دائم از این جلسه به آن جلسه میرویم و دائم خودمان بانی جلسه هستیم. نهتنها برای زمان خودمان که برای زمان دیگران هم کمتر ارزش قائلیم و راحت دیگری را به جلسه دعوت میکنیم.
🔻 اساساً "جلسه" چيست و برای چیست؟
گاهی جلسه ماهیت همفکری و هماندیشی دارد تا از مسیر تضارب آرا رأی صواب متولد شود.
گاهی جلسه ماهیت مدیریتی و هماهنگی دارد تا کنش میدانی بین کنشگران درست توزیع و تنظیم شود.
گاهی جلسه ماهیت آشنايی دارد، تا امکان یک تعامل یا از نوع فکری یا از نوع عملياتی را فراهم کند.
گاهی جلسه ماهیت تشریفاتی دارد و لابد منه است و ساختار اقتضای آن را دارد.
و البته انواع دیگری نیز متصور است.
اما همه این جلسات از حیث خروجی و اثر عینی دونوع هستند: #عامل_پیشرفت و #آفت_پیشرفت و جلسات جاری که من میبینم معمولاً #آفت_پیشرفت است. اما چرا جلسات ما آفت و مانع پیشرفت است، یعنی عملاً منتج نیست:
1⃣ فقدان طراحی جلسه
ما برای جلسات معمولاً سناریو نداریم. دستور جلسه، وجه نازله و ابتدایی برای طراحی جلسه است. ما حتی نمیدانیم محصول مطلوب یک جلسه باید چه باشد، لذا اساساً امکان طراحی جلسه خوب را نداریم.
بحث چگونه آغاز شود
چگونه پیش برود
نقاط تمرکز کجا باشد
نقاط حاشیه چیست و چگونه کنترل شود
چگونه جمعبندی شود
تجربه نشانداده بسیاری از جلسات ما بهصورت فی المجلس اداره میشود. در جلسه #فکر میکنیم که چه بگوییم، جلسه را چطور مدیریت کنيم تا زمان بگذرد و کسی هم متوجه عدم آمادگی ما نشود.
2⃣ طراحی قبل از جلسه
جلسه زمانی مفید است که مخاطبین پیش از جلسه نسبت به موضوع، روند، هدف و نقش خود در جلسه توجیه شده باشند درحالیکه بسیاری مواقع مخاطب تازه داخل جلسه متوجه موضوع بحث میشود. طبیعتاً همانجا فکر میکند چه بگوید. درحالی که اگر پیش از جلسه #فرآیند_توجیه درست طی شده بود، جلسه بهصورت بهینه اداره شده و از حضور تک تک افراد استفاده صحیح میشد.
3⃣ ترکیب جلسه
در اولین اقدام هرکسی به ذهنمان میرسد را برای جلسه دعوت میکنیم. اما نسبت افراد باهم، نسبت افراد با مسئله، زمان افزودن یک فرد به روند بحث و میزان ادامه دعوت از یک فرد و... مسائلی نیست که درباره آن برنامهریزی کنیم.
4⃣ هدف و افق جلسه
چرا جلسه تشکیل میدهیم؟ چقدر به هدف جلسه و نحوه دنبال کردن آن فکر میکنیم؟ جلسه را تا کجا ادامه دهیم؟ گاهی چون یک جلسه شکل گرفته و باید بهصورت روتین آن را ادامه داد، جلسه را ادامه میدهیم در حالیکه خروجی خاصی هم ندارد و البته همه بههمین حالت تن میدهند و کسی نمیپرسد چرا جلسه ادامه دارد؟ گاهی نیز به دستاوردهای حداقلی اکتفا میکنیم.
5⃣ تحلیل، بازخورد، ارزیابی و تدوين جلسه
رفتار و فرآیند فکری جلسه نیازمند تحلیل، نگاشت و ارزیابی است. صورتجلسه اگر بهصورت حرفهای تدوین شود، نشان میدهد میزان مفیدبودن جلسه تا چه حد است و ادامه مسیر چگونه باید باشد؟ از سوی دیگر حرف های مفید جلسه بهدلیل ضعف در تدوين، استیفا و اصطیاد نمیشود لذا اندیشه یک گام به جلو نمیرود.
6⃣ فقدان جایگاه فکر و مطالعه
ما برای #فکر ارزش زیادی قائل نیستیم. همچنین برای #مطالعه در حالیکه هماندیشی زمانی مفید است که متکی به فکر و مطالعه باشد. نگاهی به #سبک کار #آقا نشان میدهد با مدل کاری ما بسیار متفاوت است. حجم بسیار بالای مطالعه درباره موضوعات کشور، تأمل و بعد همفکری و گفتگو درباره آن موجب خروجی ویژه میشود.
ما میخواهیم با جلسه از زیر بار #فکر و مطالعه خلاص شویم. اساساً دچار حالت #جلسه_بهجای_فکر شدهایم. درحالی که جلسه باید متکی و معاضد فکر باشد.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#فناوری_جلسه
#جلسه
#زمان
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما
📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت"
🔻 اساساً "جلسه" در متن #حیات_دینی و گفتگوی برادران دینی حول مسئلهای از مسائل جامعه اسلامی بهلحاظ عنوانی، قابل اندراج ذیل عناوین اسلامی مختلفی است از جمله "تعاون علی البر"، جلسه میشود تجلی "#اخوت ایمانی" برای حل مسئله "جامعه اسلامی"
🔻 از چنین منظری، جلسه اگر بر اساس یک توجه و با رویکرد دینی منعقد شود، جهت و معنای خاص خواهد داشت. حال اگر چنين اجتماع برخوردار از مفهومی، به زوایای مختلف اتمسفر دینی ملتزم نباشد، طبیعتاً نباید نتیجه مطلوب را از آن انتظار داشت. این بخش را میتوان توسعه داد و تبیین کرد ولی بههمین اختصار بسنده میکنم.
🔻 اما یک مثال مورد ابتلا جدی:
باتوجه به همه آنچه گفته شد، جلسه در فضای تعاملات دینی باید به قواعدی ملتزم باشد. از جمله قواعد "زمان" است. زمان مورد اهتمام دین، مورد اهتمام ما نیست. ما خودمان را با نظام معنایی و #نظم_زمانی مدنظر شارع تنظیم نمیکنیم.
🔻 اما با صدها تأسف میبینیم بسیاری از جلسات ما برگزار میشود و هیچ اعتنایی به #نماز_اول_وقت ندارد. وقت نماز میرسد و جلسه ادامه پیدا میکند. شاید این مسئله به ظاهر ساده و پیشپاافتاده باشد اما اگر در #چارچوب_کلان تحلیل شود دلالتهای نامناسبی بهدست میدهد.
🔻 جلسهای که زمان نماز را رعايت نمیکند #برکت نخواهد داشت. ما مفهوم برکت را محدود و محصور به حوزه اقتصاد کردهایم در حالیکه گستره برکت، همه حیات و زیست انسانی را شامل میشود نه فقط اقتصاد و جمعی که به برخی مفاهیم بیاعتنا باشد از برکت محروم میشود و متأسفانه وقتی کاری به نتیجه نمیرسد متوجه نمیشویم از کجا ضربه خورديم.
✔️ جلسهای که مراعات زمان نماز را نمیکند يعنی هنوز افراد نمیدانند اولویتها و نظام ارزشی در #نظام_اسلامی چگونه طبقهبندی میشود. یعنی جایگاه مفاهیم پایه هنوز روشن نیست. یعنی من تعریف درستی از #جنس_کنشگری در متن انقلاب اسلامی ندارم.
✔️ جلسهای که مراعات زمان نماز را نمیکند یعنی مسئله و موضوع جلسه را عملاً مهمتر از نماز اول وقت میداند. جلسهای که مترصد لحظه اذان و نماز نیست، یعنی در نظام اولویتها دچار خطای محاسباتی است.
🔻 ظاهراً مسئله ساده است اما باطن آن نشان از یک #نارسایی عمیق دارد. بیتوجهی به نماز اول وقت در هر جلسهای بد است، اگر در #حوزه_علمیه اتفاق بیافتد بدتر و عجیبتر و ناپسندتر...
☘ مگر حدّت و شدّت روایات را نمیبینیم که چگونه نماز را در نظام حیات دینی در عالیترین مراتب جانمایی میکند؟ این روایت عزیز و محک شیعه با محافظت بر اوقات نماز را چگونه میفهمیم؟
عَنِ الإمامِ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام قالَ: اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ، كَيْفَ مُحافَظَتِهِمْ عَلَيْها....
بپذیریم در #تربیت_انقلابی و رفتار مکتبی دچار نقصان هستیم.
#جلسه
#جبهه_انقلاب
#آسیبشناسی
#نماز
#زمان
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن #حیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ارسالی یکی از دوستان:
درمورد یادداشت برکت جلسه و نماز میخواستم بازخورد بدم. اما این چند ثانیه بهترین بازخورد ممکن بود...
#حاج_آقا_هارداسان
#شهید_رئیسی
#نماز
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن #حیا
چند خاطره درباره التزام به نماز اول وقت
☘ پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_قربی که خاطرات زیادی دربارهاش نوشتهام
https://eitaa.com/taalighat_list/19
وقتی مجلس روضه میگرفت، معمولاً مجالس پر شور و طولانی میشد. بااین حال اگر وسط روضه و شور و حال، وقت اذان میرسید، به مداح میگفت #روضه را قطع کند، اذان بگوید و نماز اول وقت جماعت برقرار شود.
☘ برخی از #قدیمیها را دیده بودم وقتی زمان اذان و نماز اول وقت میشد بیاختیار مثل اسفند روی آتش میشدند. هر کاری بود قطع میکردند که اول وقت، فوت نشود. گاهی وسط جاده حتی، اگر وقت نماز میشد کنار جاده نماز را میخواندند و بعد راه را ادامه میدادند.
حضرت پدر میفرمودند: به تجربه و بارها دیدیم وقتی بهخاطر کاری که بهنظر مهم میآمد از نماز اول وقت صرف نظر کردیم، آن کار هم به سامان نمیرسید. اما اگر نماز را مقدم میکردیم همان کار با #برکت انجام میشد.
☘ هم ایشان میفرمودند: اوائل #انقلاب در جلسه کمیته انقلاب _با تعدادی از افرادی که امروز از چهرههای سرشناس سیاسی هستند_ بودیم، وقت نماز شد. تعدادی از افراد گفتند جلسه مهم است باید ادامه بدهیم، آقای ا.ح گفتند: #انقلاب کردیم برای نماز، نه اینکه برای کار نماز را عقب بیاندازیم، نماز اول وقت مقدم است بر جلسه.
اینطور جدی و مقید بودند.
#نماز
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما
📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت
🔻 برخی پیشنهاد میدهند برای عبور از مشکلات و عدم بهرهوری جلسات، باید یک #دبیر خوب انتخاب کرد تا جلسه فاخر و با دستاورد از آب دربیاید. بنده نقش دبیر خوب در طراحی جلسه را انکار نمیکنم اما گمانم مسئله در #ضعف_عقلانیت برگزاری جلسه است. اگر دقت کنیم ما از نوع جلسات مان راضی هستیم. حداقل احساس ناراحتی شدید نداریم. عدم احساس و ادراک خلاء، ناشی از سطح معینی از عقلانیت است.
🔻 عقلانیتی که یک گفتگو را به بهرهوری میرساند، در نقطه فهم مسئله و #درک_مسئله ایستاده است و اساساً مدل حل مسئله را میداند یا سبک مشخصی برای آن دارد. درحالیکه بسیاری از ما #جلسه را بخشی از #فرآیند_حل_مسئله نمیدانیم. یعنی آن را در این مسیر جانمایی نمیکنیم.
✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم درک درست از نحوه بهرهمندی از #گفتگو و فقدان مهارت کاربست #استنطاق برای استحصال اندیشه.
✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم امکان تمییز بین لزوم تکرار و ادامه گفتگو تا لحظه تولد رأی صواب و بین موارد توقف گفتگو حین عدم امکان گفتگوی منتج
✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم ادراک ماهیت گفتگو، ماهیت تفکر و محصول مطلوب از گفتگو
✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم بهرهمندی از سناریوی حل مسئله و عدم امکان جانمایی جلسه بهعنوان یک قطعه از قطعات حل مسئله
✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی بیتوجهی به مسئله زمان و مسئله فکر و امکان هزینهکرد حداکثری زمان و حداقلی فکر
✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم شناخت فرآیند اجتماعی حل مسئله بهمعنای ایجاد مسئله، درگیرکردن ذهن، توسعه مسئله در بخشی از افراد مؤثر، خود بخشی از حل مسئله است.
🔻 البته با تفکیکی که در یادداشت اول نسبت به انواع جلسه شد، و تفکیک موقعیتهای گوناگون، موارد بالا تفاوت خواهند کرد. این متن را میتوان از زاویه تحلیل #حل_مسئله ادامه داد، اما دغدغه اصلی متن توجه دادن به کم اعتنایی ما به مقولههای مهمی چون "زمان"، "فکر" و "گفتگو" بود.
#جلسه
#حل_مسئله
#آسیبشناسی
#ضعف_عقلانیت
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت 🔻 برخی پیشنهاد میدهند برای عبور ا
این مورد، یادداشت آخر درباره "جلسه" خواهد بود و فعلاً این موضوع رو ادامه نمیدیم.
🔻 لینک یادداشتهایی با عنوان نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما
🔹 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید
https://eitaa.com/taalighat/1705
🔹بخش دوم: جلسه و محرومیت از برکت
https://eitaa.com/taalighat/1709
🔹بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت
https://eitaa.com/taalighat/1714
#لینک
🆔@taalighat
تعلیقات
#پارههای_دل خبر داری که تو رفتی به کوچهگردی افتادم به من از تو فقط هجران رسید آن هم چه هجرانی...
#پارههای_دل
سر پیراهن تو گریهی ما را درآوردند
میان اینهمه کشته، چرا تنها تو عریانی...
📌لطیفیان
🆔@taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی
(1) دل، مشغول یار
☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت #اربعين را با رفقا، دوستان و آشنایان برویم. خوب است، شايد گاهی حتی چارهای هم نباشد ولی اگر این همراهی به رفیق بازی و سرگرمی منجر شود، دیگر #خسارت است.
☘ مراقب دلمان باشیم که مشغول #یار باشد نه درگیر این و آن...
☘ در بین راه گاهی از جمع جدا باشیم، تنها، من باشم و حواسی که فقط به اوست نه به دیگران...
➖➖➖
(2) هدف و طلب
☘ برای #زیارت هدف داشته باشیم، #طلب داشته باشیم، نیت داشته باشیم. قدمهایمان، خستگیهای راه خرج نیت و طلب مان شود.
☘ و طلب ابراز یک میل و شوق و خواست درونی است. طلب در افق #قلب انسان شکل میگیرد و هرچه نابتر باشد، وجود را صیقلی تر میکند... اما نسبتی است بین طلب آدمی و سعهی وجودی او
🔹 ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا
🔹 حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است...
➖➖➖
(3) محو روضه
☘ باید کمی با #روضه زندگی کرد تا اهل روضه شد. در پیادهروی #اربعین کمی اینگونه باشیم... قرار نیست چون سفره پهن است، دستمان به همهی سفره دراز باشد...
➖➖➖➖
(4) سلوک با امام
☘ پیادهروی #اربعین بسترِ سیر و سلوک با امام و تا امام است. مراقب باشیم فرصت #سلوک را به #تفریح_سالم تقلیل ندهیم.
➖➖➖➖
(5) ضیافت امساک
☘ #اربعین سفره نعمتهای مادی و معنوی همه بهراه است. همه بر خوان کرم سیدالشهدا علیه السلام نشستهاند. هر موکبی سفرهای است از کرم حسین...
☘ #خوردن از این سفره کریمانه را که همیشه تجربه کردهایم، گاهی #نخوردن را هم تجربه کنیم...
➖➖➖➖
(6) مهمان کدام سفره؟
☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره #احسان_عام امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد میشود، بیمه کننده جان است بیتردید ...
☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره #احسان_خاص سیدالشهداء مهمان شود...
ما مهمان کدام سفرهایم؟
➖➖➖➖
(7) خلوت با امام
🔹 زیارت، فرصتِ خاص #خلوت_با_امام است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم...
☘ گر شبی در خانهی جانانه مهمانت کنند
☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحبخانه باش...
➖➖➖➖
(8) ضیافت رنج
☘ اگر در بین راه مشایه از گرما و عطش اذیت شدی، اگر خسته و نالان شدی، اگر در ازدحام #پریشان و حیران شدی، مبادا در دل گلایه داشته باشی که این پریشانی بخشی از #ضیافت است، پریشانی خودش اذن دخول است.
تا پریشان نشوی لایق صحبت نشوی...
#اربعین
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی
🆔 @taalighat
چند نکته درباره نطق #پزشکیان
1. پزشکیان زمان قابل توجهی را به مسئله #تحریم و آثار آن اختصاص داد که نگرانکننده بود. چراکه اگر او نیز تحریم را مسئله اصلی بداند، یعنی کشور از مدار کار و تولید به مدار #مذاکره خارج خواهد شد یعنی: تشخيص غلط=تجویز غلط
2. نکات مثبت نطق پزشکیان:
_ در اقدامی در خور تقدیر فهرستی 9گانه از مزیتها و نقاط قوت کشور ارائه داد.
_ او از بیانیه گام دوم و اولویتهای آن نام برد.
_ او توسعهای که موجب زدودن محرومیت نشود را چپاول خواند.
_ ضعف در مدیریت داخلی را مهمتر از تحریم نامید که امیدوارم در عمل به آن باور داشته باشد.
_ تأکید بر مواردی چون برنامه هفتم و اسناد بالادستی، اولویت اقتصاد و عمل به منویات رهبری
3. پزکشیان فهرستی از مشکلات کشور ارائه داد که یکی از آنها روابط نامناسب با همسایگان بود. این فراز یعنی اطلاعات وی نیازمند بهروزرسانی است و دستاوردهای شگرف دولت سیزدهم در حوزه #سیاستخارجی را نمیشناسد.
4. همچنان احساس میکنم پزکشیان شناخت خوبی از کشور، معضلات و راهحلها و اساساً امر اداره کشور ندارد.
🆔@taalighat
هدایت شده از فهرست کانال تعلیقات
🔰فهرست مطالب مرتبط با #اربعین
🔻اربعین، امداد الهی در عصر جدید
https://eitaa.com/taalighat/1106
🔹اربعین، فرصت قیام جمعی
https://eitaa.com/taalighat/1107
🔹 اربعین حرکت بهسوی امام
https://eitaa.com/taalighat/1116
🔹 اربعین، بازگشت انسان به خویش
https://eitaa.com/taalighat/1117
🔹 عاشورا، اربعین، انتظار
https://eitaa.com/taalighat/651
🔹 از کربلا رفتن تا کربلایی شدن
https://eitaa.com/taalighat/531
🔻 #کوتاهنوشت_اربعینی
https://eitaa.com/taalighat/1720
@taalighat
جزوه اغتشاشات 1401 نهایی.pdf
1.52M
1⃣ یادداشتهایی درباره اغتشاشات 1401
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی سال گذشته درباره ابعاد مختلف اغتشاشات 1401 به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#یادداشتها
#جزوه
🆔@taalighat
جزوه حجاب نهایی.pdf
1.03M
2⃣ یادداشتهایی درباره مسئله حجاب
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره #مسئله_حجاب به نگارش درآمد (بیش از 20 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#یادداشتها
#حجاب
#جزوه
🆔@taalighat
جزوه طوفان الاقصی نهایی.pdf
1.33M
3⃣ یادداشتهایی درباره طوفان الاقصی
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#طوفان_الاقصی
#یادداشتها
#جزوه
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1) مقدمه 1. امروز باید
📝 چه باید کرد؟ (2)
1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیلها و آسیبشناسی میشویم. بعد از مدتی که به شرایط موجود عادت کردیم و درد شکست التیام یافت، برمیگردیم به تنظیمات کارخانه و کارهای قبلی.
2) ما معمولا حوصله کارهای بلندمدت و #صبر_راهبردی نداریم. لذا به جنس کارهای سیاسی دمدستی و کنشگری آنچنانی دم انتخابات روی میآوریم. درحالیکه تعامل با جامعه و گرفتن نبض آن را نمیتوان از لایه سیاست و آن هم با هیجان زودگذر دنبال کرد.
3) قبلاً در دوران دولت شهید #رئیسی دربارهی مسئلهای بهنام "فرصتِ داشتنِ دولت" نوشتم که جبهه انقلاب در مسند قوه مجریه بود.
https://eitaa.com/taalighat/1149
اکنون باید درباره "فرصتِ نداشتن دولت" تأمل کرد. بهجای حرص خوردن باید دراین مقطع یک فرصت راهبردی دید. فرصت #بازسازی_جبهه_انقلاب و فرصت #رجوع_به_مردم
4) سخن از بازسازی جبهه، مناسبات جبهه انقلاب باهم و با جامعه است. گفتگو درباره ابعاد و اضلاع این بحث فراتر از کشش یادداشتهای فجازی است و برخی نیز غیر قابل انتشار. اما تلاش میکنم برخی موارد را بهمرور تقدیم کنم و باقی موارد را در حلقه مباحثات دوستانه انشالله بحث میکنیم.
#جبهه_انقلاب
#بازسازی_جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیلها و آسیبشناسی میشویم. بع
📝 چه بايد کرد؟ (3)
فرصت نداشتنِ دولت
1⃣ فصل بازگشت به مردم
🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کانون حرکت او با کانون حرکت و اقدام #جریان_غربگرا متفاوت است. انقلاب از #مردم آغاز میکند و جریان غربگرا از #قدرت و مسندهای حاکمیتی. پس نقطه عزیمت و تمرکز همتها متفاوت میشود. پس "نداشتن دولت" نیز "فرصت" میشود.
🔹 همین تفاوت در #نقطه_عزیمت موجب میشود کنشگری هریک چه در زمان برخورداری از دولت یا عدم برخورداری متفاوت شود. هرچند جریان انقلابی نیز برخورداری از دولت را فرصت میداند و برای آن برنامهریزی نیز دارد اما نبودن در رأس هرم قدرت، او را متوقف نکرده و از کنش باز نمیدارد.
🔹 پس امروز که جریان انقلابی در رأس قوه مجریه نیست، وظایفش پایان نمییابد. و باید از این #عزلت به نفع انقلاب بهره ببرد. عزلت مایه #تفکر و بازیابی و #بازسازی است و حال که بار اداره را بر دوش نداریم باید درباره مسائل مهم بیاندیشیم و بارهایی که در چنين موقعیتی امکان برداشتن دارد را برداریم.
🔹 بنابراین مهمترین اقدام جریان انقلابی طراحی مناسبات اجتماعی و #بازگشت_به_مردم است. چرا که رأس المال انقلاب مردم اند و با مردم است که انقلاب پدید آمد، میماند و به پیش میرود. پیشنیاز این امر #بازسازی_روابط_اجتماعی جبهه انقلاب و اساساً احیای زیست اجتماعی است.
2⃣ فصل بازسازی جبهه
🔹 از سوی دیگر بخشی از فهرست کارهایی که در فرصت نداشتن دولت میتوان به آن اندیشید عبارتند از:
1. بازیابی هویتی و بازسازی فکری
2. بازسازی ساختاری و قوام درونی
3. امتدادیابی اجتماعی و توسعه
4. شناسایی آسیبها و درمان
5. ایجاد زیرساختهای اجتماعی
6. تلاش برای شناخت بهتر کشور، امر اداره و حکمرانی و گلوگاه مشکلات
7. شناخت راهحلها و حل مسئله در مقیاس مقدور
8. بهرهمندی از دسترسی به نقاط اتصال به حاکمیت (نهادهای ذیل ولی فقیه) و ارتقای عملکرد آنها
9. اتصال به ذهنیت اجتماعی و ایستادن در نقطه پاسخ و اقناع (نقطه تبیین)
10. آینده پژوهی نیازهای انقلاب و ایجاد آمادگی برای آیندههای محتمل
11. طراحی #رؤیای_ایرانی انسان عصر انقلاب اسلامی و تلاش برای کشف مسیر تحقق آن و تبدیل آن به خواست عمومی
12. تجربهنگاری نخبگان انقلابی که در حاکمیت حضور داشتند از زاویه حکمرانی و مسئله #اداره_کشور برای مماس شدن با مسئله عینیت
13. شناسایی مدیران انقلابی نسل جدید که در دولت شهید رئیسی خوش درخشیدند و بهرهمندی از ظرفیت آنها
14. خیز بلند برای ساخت ایران قوی براساس همه لوازم ایجابی و سلبی آن
🆔@taalighat
"قالوا بلی" به گریه برای تو گفتهایم...
ما پای سوختن ز غمت ایستادهایم
#شعر
🆔@taalighat
#حوزهای_که_نمیشناسیم
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "#توتالیتاریسم_شبه_علم" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و میتوان آن را ادامه دغدغه یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" دانست:
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576
#حوزه_پساانقلاب
#علوم_انسانی
#وزیر_علوم
#دکتر_بابایی
🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمیدانیم
☘ یادم میآید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای #منبر را میخوانند و به نام مبارک رسولالله صلی الله علیه و آله میرسیدند، به نشانه احترام نیم خیز میشدند و سر را به نشانه تعظیم فرود میآوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگیهای قدیمیها #قدرشناسی بود. قدر نعمتها را میدانستند.
☘ ما #قدر_پیامبر را نمیدانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمیدانیم. پیامبری که از میانه #عصر_جاهلیت فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بینظیری چون عمار و #سلمان و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد.
☘ ما حتی معنای #خاتمیت را درست تبیین نمیکنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، #اندیشه_قاهر و غالب است، اندیشه بیپایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بنبستی در مقابل دنيای #غرب و تمدن مادی نداریم. راه عبور از #جاهلیت_مدرن و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است.
☘ #پیامبر خاتم ما را به عالیترین #حیات_انسانی که خدای متعال وعده داد بود، میبرد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود.
☘ ما #حیات_برتر خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و #غریب است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار #غفلت_تاریخی شدهایم. با آنکه آموزههای دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف میکند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
☘ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
🆔@taalighat
#غصه
وضعیت دارد از #جریان_سیاسی به #فرقه_سیاسی تنزل پیدا میکند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است.
#جریان_خاص
🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان...
1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت:
دوقطبی سازی بد است.
هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید.
چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2. اما درباره پناهیان، او کیست؟
وقتی به #روند_دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند:
طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی.
طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از #بچههای_انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند.
پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
آغاز ماجرای #پیادهروی_اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
همین پناهیان سالهای سال #اسلام_سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها #فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3. همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از #قدرنشناسی است. خدا از انسانهای #ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند. آخرین مورد پیش روی مان #رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت #ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای #جریان_خاص پررنگ است.
5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم #قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی #احقاد_بدریه است.
نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
🆔 @taalighat