غایبان بزرگ این روزها...
🔻 حدود دوماه از حوادث و اغتشاشات اخیر میگذرد. مسئله لایههای مختلفی از خود را نشان داده است، اما هیچ کنش ویژه و درخوری از مدیر و نهاد رسمی #حوزه دیده نشد.
❓سوال: آیا مسئولین حوزه، بهویژه جناب آقای #اعرافی خود را مخاطب برخی مسئولیتهای اجتماعی در این شرایط میدانند؟ اگر پاسخ مثبت است، اقدام ایشان طی این مدت چه بوده است؟ اکنون حوزه باید #اقدام_هوشمندانه و میدانی داشته باشد نه #انفعال!
🔻از #فقه_معاصر حرف میزنیم با این ادعا که رسالت خود را پاسخ به نیازهای روز جامعه میداند.
سوال: الان نیاز روز چیست؟
آیا #روش، #مدل و سبک پاسخی به نیازهای جامعه، غیر از نگارش کتاب و مقاله داریم؟ اکنون هنگامهی #تفقه متناسب با زمانه است، اما میبینیم ساختار #فقه_معاصر که #ناتمام می دانستیمش، امروز در هیچ کجای صحنه حضور ندارد. آیا نبايد در تعریف مان از #فقه_معاصر تجدیدنظر کنیم؟
🔻 وقتی با یک #جنگ_ترکیبی مواجهیم، نیاز به #طراحی_چندلایه خواهیم داشت. محصور شدن در مدلهایی چون #بیانیه و تجمع در فیضیه یعنی زیستن در چند دهه گذشته. یعنی نشناختن نیاز روز، یعنی انقطاع از #مسئله_اجتماعی.
🔻 آیا نمیشود نسبت به این #جنگ_ترکیبی یک #طراحی_ترکیبی انجام داد؟ آیا باور داریم وسط میدان جنگ هستیم و جنگ در لایه فرهنگی، کنشگر فرهنگی میخواهد؟ انشالله انتظار نداریم که این وظیفه را سپاه یا اطلاعات انجام دهد، او که درگیر بعد امنیتی و اطلاعاتی مسئله است، ما کجاییم؟
🔻 انتظار زیادی نیست که بگوییم این دوماه باید بیشتر شاهد حضور فعال و هوشمندانه آقای #رستمی (نهاد)، آقای #قمی (سازمان)، آقای حاج علی اکبری، آقای #واعظی و آقای #اعرافی می بودیم. نهادهای فرهنگی ما باید بتوانند در میانه حوادثی که بُعد فرهنگی نیز دارد، #سررشته_داری و #راهبری_اجتماعی و توان مدیریت و #حل_مسئله داشته باشند.
📍چیزی که امروز شاهد آن نیستیم.
#مرکز_مدیریت_حوزه
#سازمان_تبلیغات
#نهاد_نمایندگی
#دفتر_تبلیغات
#فقه_معاصر
#حل_مسئله
#جنگ_ترکیبی
#راهبری_اجتماعی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
بچههای جبههای هم اینطور بودند؟
(درنگی بر رفتار تحقیرآمیز با بازداشتشدگان اغتشاشات)
🔻 این روزها در فضای مجازی فیلمهایی دربارهی اغتشاشگران دستگیرشده دست به دست میشود که مجبور به خواندن سرود سلام فرمانده یا گفتن عبارت (... خوردیم)، یا تمسخر برای ترس و خیس کردن وی یا امثال آن میشوند. بچههای انقلابی هم با کلی ذوق و خوشحالی این فیلمها را به اشتراک میگذارند.
🔻 چرا من به خودم اجازه خوشحال شدن از #تحقیر یک انسان را میدهم؟ چرا آن فرد به خودش اجازه میدهد با کسیکه در دست او اسیر است، با تمسخر و تحقیر برخورد کند؟ مگر نه این است که اون یک انسان است و اکنون بیپناه در دست شما؟
🔻 اولا باید بین #محارب و قاتل و اغتشاشگر سازماندهی شده با جوان و نوجوان #فریبخورده و مملو از هیجان و مغلوب احساسات تفکیک کرد. اولی را باید طبق قانون به اشد #مجازات رساند، پس هر دو را نباید با یک چشم دید، اما در اوج جنایت هم #شریعت موازینی دارد که اجازه تخطی از آن را نمیدهد.
🔻 دهها خاطره از شیوه رفتار بچههای جبههای با اسرای عراقی نقل شده است، آیا واقعاً مرام و مسلک #بچههای_خمینی در مورد اسیر همین بوده؟ به #مرام_شهدا نگاه کنیم. والله برکت دارد...
🔻 #امام_خمینی (ره) درباره اسرا میفرمودند: که باید جوانان ما و کسانی که عهده دار نگهداری اسیران و پناهندگان هستند، طعم شیرین رحمت و بزرگواری #اسلام را به آنان بچشانند و با آنان آنگونه رفتار کنند که مولای آنها و پیشوای عظیم شأنمان با بدترین خلق خدا و جنایتکارترین انسانها ابن ملجم رفتار نمود. برخورد با ابن ملجم چگونه بود؟ حضرت علی (ع) زمانی که از ابن ملجم ضربت خوردند فرمودند که این فرد را حبس کنید، به او اطعام و نوشیدنی دهید و در #اسارت با او #خوشرفتاری کنید.
🔻 #نسل_جدید بچه #بسیجیهای ما زیر دست کدام مسئول پایگاهها #تربیت میشوند؟ #دهه_هفتاد که پایگاه میرفتیم، مسئول پایگاهها عمدتاً #بچههای_جبهه و جنگ بودند، با همان مرام و منش، با همان صفا و عشق. خب، تأثیر خودش را میگذاشت. الان در پایگاهها و پادگانها چه میگذرد، نمیدانم ولی حتماً باید به نسل اصیل جنگ مراجعه کنند، حتماً.
#بچههای_جبهه
#رفتار_اسلامی
#بازداشتشدگان
#نفرت
#رسانه
#تربیت_نسل
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
بچههای جبههای هم اینطور بودند؟ (درنگی بر رفتار تحقیرآمیز با بازداشتشدگان اغتشاشات) 🔻 این روزها
#قدیمیها
#مدیران_پنجاه_و_هفتی (7)
🔻 اوائل دهه هفتاد، #رئیس_زندان همدان بود. روزی که دورهی مسئولیتش تمام شد و میخواست از زندان برود، همه کارکنان زندان و زندانیها #گریه میکردند. دوست نداشتند حاجی از کنار آنها برود. حاج حمید اذکایی، رئیس زندان نبود، #پدر و مربی و رفیق آنها بود. دلسوز آنها بود. پیگیر حل مشکلات و مسائل شان بود.
🔻 برای مرخصی #زندانیان شرایط جالبی گذاشته بود. اگر کسی یک جزء #قرآن حفظ میکرد، یکماه مرخصی به او میداد. به ازاء حفظ هر جزء جدید، مرخصی جدیدی میداد. اما اگر کسی حافظ کل قرآن میشد، اگر شرایط قانونی زندانی اجازه میداد #آزادی او را پیگیری میکرد.
🔻 با همین روش اوضاع زندان کلا متفاوت شده بود. خیلیها اوقات زیادی از روز مشغول حفظ #قرآن بودند. کمکم انس با قرآن بر روی آنها تأثیر خودش را میگذاشت. برخی با حفظ کل قرآن از زندان آزاد شدند. #زندان شده بود #مدرسه.
🔻🔻🔻🔻
📌 این را گفتم که بدانیم میشود در دوره اخیر نسبت به برخی از #بازداشتیها که جوان و نوجوانان فریبخورده هستند، با این #رویکرد_تربیت_محور عمل کرد.
📌 آقا فرمودند #فضای_مجازی به #قتلگاه_جوانان تبدیل شده، بسیاری از این جوانان بازداشتشده گرفتار همین قتلگاه بودند، اگر هنوز اندک نفسی برای آنها مانده، کمک کنیم #احیا شوند.
#فضای_مجازی
#قتلگاه_جوانان
#نسل_جدید
#بازداشتیها
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش دوم) ❇️ پیشنهادهای کوتاهمدت مسئله 🔻 در بین حوادث اجتماعی و ملی ا
#پیشنهاد
ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع
🔻 دشمن برای #مشروعیت_بخشی به اغتشاشات و اثبات مردمی و واقعی بودن آن تلاش میکند چهرههای مختلف از سلبریتی گرفته تا استاد دانشگاه را مستقیما یا از طریق #جنگ_شناختی وارد میدان کند. حتی در این بین از چهرههای دست چندم هم بهره میبرد.
🔻 بدنهی فعال در #اغتشاشات بنابر مشاهدات میدانی عدد زیادی را شامل نمیشود اما #بدنهی_خاموش و #قشر_خاکستری نظارهگر صحنه که الزاماً دارای تحلیل ویژهای هم نیست، کم نیستند.
🔻 قشر خاکستری در فضای مجازی پرسه میزند و البته فضای حقیقی را نیز میبیند و با برخی آیتمهای اجتماعی تغییر ذهنیت میدهد و در نهايت تصميم میگیرد. یکی از این آيتم های اثرگذار #مواضع_نهادهای_مرجع است.
🔻 طیفهای متعددی از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران، روشنفکران، اساتید دانشگاه، و... هستند که خارج از صحنهی چیپ سیاسی عمل میکنند اما در این موقعیت در حال اظهار نظر هستند.
🔻 این طیف یا منتقد و مخالف جمهوری اسلامی اند، یا همراه، یا معتقد و مدافع و یا بیطرف و خاموش اما غیر مخالف. طبیعتاً غیر از دستهی اول میتوان با دسترسی به سه دستهی دیگر آنها را با #روایت_رسمی از حوادث همراه کرد.
🔻 توجیه، اطلاع رسانی دقیق، ارائه محتوا و دیتای مستند، موجب میشود وی از صدمه دیدن در جنگ شناختی مصون بماند و با شما همراهی کند. ما نیاز داریم در این جنگ رسانهای، شعار #ما_بیشماریم دشمن را از خاصیت و واقعیت ساقط کنیم.
❌ اگر گمان کنیم که #غبار_فتنه کنار رفته و الان دیگر همه چیز روشن است یعنی اصلاً متوجه پیچیدگی جنگ شناختی نيستيم. #جنگ_شناختی به راحتی واقعیت را معکوس در اذهان میکند. باید این #حباب_توهم را شکست.
🔻 اگر نتوانستیم چهرههای اصیل را با خود همراه کنیم، نشان از ناتوانی مفرط ما در ارتباط اجتماعی و #دیپلماسی_عمومی دارد. طیف قابل توجهی از کسانیکه امروز موضع گرفتهاند به اندک گفتگویی قابلیت همراهی داشتند که غفلت کردیم. پس بهسرعت باید برای همراه سازی طیف گستردهای از افراد #نهادهای_مرجع اقدام کرده و ما بیشماریم را محقق کنیم.
❌ مردم نبايد بین قرائت خود (نهاد مردم) و حکومت احساس دوگانگی کنند. موضع نهادهای مرجع میتواند این دوگانگی را بشکند. #تعدد_موضعگیری طیفهای متعدد با #جهتگیری_واحد و تنوع در سبک، نیاز فوری است. امروز بسیاری از سیاسیون، چهرههای علمی، حوزوی، دانشگاهی، ورزشی، هنری و... ساکت اند، باید این سکوت را #بهنفع_انقلاب شکست.
#قشر_خاکستری
#جنگ_شناختی
#نهادهای_مرجع
#دیپلماسی_عمومی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمیها #مدیران_پنجاه_و_هفتی (7) 🔻 اوائل دهه هفتاد، #رئیس_زندان همدان بود. روزی که دورهی مسئولیت
❇️ در ادامه برای دسترسی آسان، لینک یادداشتهایی که ذیل هشتک #قدیمیها با عنوان #مدیران_پنجاه_و_هفتی نوشته شده بود در ادامه تقدیم میشود 🔻🔻🔻
🔻 درباره مدیران پنجاه و هفتی
https://eitaa.com/taalighat/596
🔻 پرهیز از حق مأموریت
https://eitaa.com/taalighat/597
🔻 احتیاط در بیتالمال
https://eitaa.com/taalighat/598
🔻 فرصت خدمت
https://eitaa.com/taalighat/599
🔻 ترجیح حل مشکلات مردم به خود
https://eitaa.com/taalighat/600
🔻 مقاومت در برابر خلاف شرع
https://eitaa.com/taalighat/601
🆔 @taalighat
جنگ احزاب به روایت رهبر انقلاب
🔹 قضیّهی احزاب قضیّهی مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبههی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابهسازی بکنیم، میشود #جنگ_احزاب. امروز خب مشاهده میکنید دیگر؛ همهی دنیاپرستان و #قدرتطلبان و جنایتکاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در ردههای مختلف اقتدار، در مقابل #جمهوری_اسلامی صف کشیدهاند و حمله هم کردهاند و دارند از همهی جوانب حمله هم میکنند؛
🔹 عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد. خب همهی جمعیّت مدینه آن روز شاید به ده هزار نفر نمیرسید؛ زن و مرد و کوچک و بزرگ و بچّه و مانند اینها. احزاب -یعنی #کفّار و مشرکین مکّه- از تمام اقوام موجود در آن منطقه، مردان زبدهی جنگیشان را انتخاب کردند، ده هزار نفر شدند! حمله کردند به مدینه؛ این قضیّهی کوچکی نبود. گفتند میرویم مدینه، همه را قتلعام میکنیم؛ هم خود آن مدّعی نبوّت را -یعنی پیغمبر را- هم اصحابش را؛ قال قضیّه را میکَنیم، تمام میکنیم قضیّه را.
🔹 مردم -همانهایی که تحت لواء پیغمبر زندگی میکردند- دو دسته شدند:
🔻یک دسته آنهایی هستند که در همین سورهی احزاب حدود هفت هشت ده آیه قبل از این آیهای که من خواندم، از قول آنها نقل شده: وَ اِذ یَقولُ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَض، کسانی که #دلهایشان_مریض_بود، اینها گفتند که پیغمبر به ما راست نگفت، گفت شما پیروز میشوید؛ بفرما! لشکر دشمن آمده و دارد میآید، پدر ما را در میآورند. یعنی #یأس و #ناامیدی و #خودکمبینیِ در مقابل دشمن و یک گرایش قلبی پنهان به دشمن در آنها وجود داشت؛
🔻امّا عدّهی دیگر که #اکثریّت بودند گفتند نه، قضیّه اینجوری نیست، هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه؛ این دشمنی را قبلاً خدا و پیغمبر به ما گفته بودند؛ گفته بودند که شما وقتی وارد این میدان شدید، همهی عوامل کفر و #استکبار با شما دشمنی میکنند؛ این قضیّه را قبلاً خدا و پیغمبرش به ما گفته بودند: هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه، درست گفته بودند؛ همانی که پیغمبر به ما گفته بود، همانی که خدا گفته بود، همان اتّفاق افتاده؛ یعنی آمدن دشمن و حملهی دشمن، به جای اینکه روحیّهی اینها را تضعیف کند، ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا، ایمانشان را تقویت کرد؛ تسلیمشان در مقابل خدا را تقویت کرد؛ #عزم و جزم آنها را نسبت به مواجهه و مقابله تقویت کرد؛
🔹 این بهخاطر #ایمان است؛ ایمان این است. وقتی ایمان در دل ریشهدار شد، قوی شد، مواجههی با همهی این مشکلاتی که شماها گفتید -و بنده هم اینها را، هم میدانم، هم بیشترش را میدانم، [یعنی] از اینها بیشتر را هم بنده میدانم- مشکل نمیشود؛ مواجهه آسان میشود؛ منتها مواجهه راه دارد.
🆔 @taalighat
#پیشنهاد
📍تقدیر از قطر بهدلیل تأکید بر حفظ حداقلی موازین اسلامی در جام جهانی
🔻 در دورانی که حاکمان فاقد اندیشه کشورهای اسلامی بهنام #اصلاحات در حال دوری گزیدن از ارزشهای اسلامی هستند و عالمان آن کشورها منفعل شدند، #قطر بدون توجه به قضاوت و یا مخالفت بینالمللی بر خطوط قرمز اسلامی در #جام_جهانی اصرار میکند.
🔻 این اتفاق دقیقا زمانی افتاد که محمدبن سلمان در نقشه راه #اصلاحات اجتماعی خود به عبور از خطوط قرمز، آزادسازی بسیاری از مصادیق #فحشا و بی عفتی در #عربستان پرداخته است.
🔻 #اقدام_حداقلی قطر در ایجاد محدودیت و ممنوعيت در حوزه #پوشش، شرب خمر عمومی، ممانعت از بکارگیری نمادهای #همجنسگرایی و... یک اقدام قابل تقدیر در مواجهه با تمامیت خواهی فرهنگی غرب است.
🔻 پیشنهاد میکنم معاونت بینالملل #حوزه و #مجمع_جهانی_تقریب_مذاهب به این اتفاق واکنش نشان دهند. این امر موجب میشود علما و حاکمیت قطر نسبت به تصمیم خود مصممتر شده و این اقدام بهنوعی #الگوی_رفتاری در تقابل با #فرهنگ_غرب تبديل شود. این اقدام باید از سطح یک اقدام خرد و ناخودآگاه نسبت به ابعاد آن به اتفاقی ویژه ارتقا یافته و ابعاد نهفته آن در #جهان_اسلام برجستهسازی شود.
🔻 اقدام قطر هرچند بهشدت حداقلی است اما دارای اهمیت است. حاکمان جهان اسلام در مقابله با غرب در لایههای گوناگون دچار عدم #اعتماد_به_نفس هستند، این اقدام نوعی بروز اعتماد به نفس مقابل غرب است که باید تقویت شود. مهمتر از آن چند خط پروتکل رفتاری، #نفس_تصمیم قطر بر این امر است.
🔻 واکنشها میتواند به صورتهای زیر یا مواردی مشابه باشد:
1⃣ نگارش نامه تشکر از امیر قطر و وزارت فرهنگ آن کشور و علمای آن
2⃣ برگزاری یک #نشست_تحلیلی با حضور کارشناسان ایرانی، تحلیلهای چندجانبه از این اقدام و ترجمه آن به عربی و انتشار در قطر
3⃣ اعزام هیئتی از علمای ایران به #قطر و گفتگو با علما و مسئولین آن کشور در تشکر و تحلیل این اقدام
#قطر
#جام_جهانی
#فرهنگ_غرب
#جهان_اسلام
#اعتماد_به_نفس
#مجمع_جهانی_تقریب_مذاهب
#حوزه_علمیه_قم
#دیپلماسی_فرهنگی
🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️
🔹 با قلبی آکنده از غم و حزن و اندوه با خبر شدیم روح ملکوتی استاد عزیز ما، دانشمند کمنظیر، محقق فرزانه، حضرت حجتالاسلام والمسلمین سید آقا حسینی (معروف به #سیدآقا) به ملکوت اعلی پیوست.
🔹 شادی روح مطهرش صلوات...
(بنابر وظیفه چند خطی درباره این دانشمند فرزانه خواهم نوشت انشالله)
🆔 @taalighat
تعلیقات
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ 🔹 با قلبی آکنده از غم و حزن و اندوه با خبر شدیم روح ملکوتی استاد عزی
◾️ در سوگ استاد فقید (1)
🔻 حوالی سالهای 77 بود که با #سیدآقا آشنا شدم. نامش بر روی لب همه به نیکی موج میزد. درب خانهاش بهروی جوانان و نوجوانان باز بود. با روی گشاده، با لبخندی دلنشین و نگاهی پدرانه پذیرای ما بود. منزلش #پاتوق بچههای انقلابی اهل مطالعه و تفکر بود.
🔻 گاهی شبها ساعت 11 گذشته بود، احساس میکردم پر از پرسشم، زنگ میزدم و میگفت بیا منزل. ساعت 11 شب تا 12 وقت استراحت بود، اما یک نوجوان را بدون درنگ میپذیرفت تا #تکیهگاه باشد برای روح متلاطم.
🔻 وقتی کنار سیدآقا مینشستیم یک دنیا #دغدغه و #انگیزه میشدیم. وجودش مملو از حرارت بود. دوست داشت جوان مؤمن انقلابی، #بلندپرواز باشد، افقهای بلند داشته باشد، به #تحول جامعه و جهان فکر کند. سعی میکرد بچهها را رشد دهد، افق بلند و #چشمانداز بزرگی برایشان تصویر کند.
🔻 #سیدآقا یک #کتابخوان_حرفهای بود. میگفت حدود 20 سال بهصورت منظم روزی 14 تا 18 ساعت مطالعه داشتم. بهشوخی میگفتم خانه سیدآقا دیوار ندارد، از بس همه دیوارها از #کتاب پوشیده شده بود. اصلاً با کتاب زندگی میکرد. کتابخانهاش چندین هزار جلد کتاب داشت. یکبار که درگیر مسئولیت اجرایی شده بود، با ناراحتی میگفت کار اجرایی باعث شده روزی بیشتر از 8 ساعت نمیتوانم #مطالعه کنم.
🔻 بچهها را به مطالعه تشویق میکرد. هر چه کتاب داشت در اختیارشان میگذاشت. تمرکز ویژهای بر روی #صهیونیسم و #هالیوود و جریانهای فکری جهان داشت. شاید اولین کتابها درباره صهیونیسم را با تشویق او بود که خواندم.
🔻 به تاریخ معاصر، تاریخ ایران، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، تمدن غرب، صهیونیسم و یهودیت، #تسلط عجیبی داشت. بر حوزههای مختلف علوم تسلط و اشراف داشت. وقتی یکی از #صهیونیسم_پژوهان برجسته کشور را نزدش بردم، متحیر شده بود که عجب گنجی دارید در همدان.
📌 ادامه دارد...
#سیدآقا_حسینی
#گنج_همدان
#صهیونیسم_پژوه
#استاد_تفکر
#تکیهگاه
🆔 @taalighat
تعلیقات
◾️ در سوگ استاد فقید (1) 🔻 حوالی سالهای 77 بود که با #سیدآقا آشنا شدم. نامش بر روی لب همه به نیکی
در سوگ استاد فقید (2)
🔻 #علامه_جعفری همبحثی همدانی داشتند بهنام آیتالله شیخ محسن #محقق که در حوزه نجف مراتب علمی را باهم طی کرده بودند. علامه جعفری به ایشان گفته بود من #تهران رفتم و مردم از من علامه جعفری ساختند و تو در #همدان ماندی و تو را امام جماعت مسجدی کردند. (کنایه از قدرناشناسی نسبت به سرمایههای علمی)
🔻 بیشک اگر #سیدآقا در تهران یا اصفهان یا... میبود در کشور چهرهای بهنام و محل مراجعه بود. چراکه هم سخن نو داشت، هم نگاه نو و هم اطلاعات و دادههای نو. افسوس که قدر وجودش را نشناختند.
🔻 #ذهن_خلاق، اطلاعات گسترده و بهروز و اشراف بر تاریخ و تمدن، موجب شده بود تا سخن گفتنش هر بار نو و تازه و با گشودن افقهای جدید همراه باشد. توان ایجاد انگیزه و شور و انقلاب در افراد ویژگی ممتاز دیگرش بود.
🔻 سیدآقا به کمتر از #قیام علیه جريانهاي استکباری عالم و نیل به مراتب #تمدنسازی راضی نبود. میگفت بچهها مطالعه کنید، کار کنید، #افقهای_نو بگشایید، حرف تازه برای جامعه و جهان بیاورید، اسلام پر است از حرف نو. هربار که خدمتش میرسیدم، ایده و مسیر و راه جدیدی پیشپایمان میگذاشت.
🔻 میگفت امام و آقا به وجب وجب #تاریخ مسلط بودند که توانستند راه پرپیچ و خم انقلاب را به پیش ببرند. امام را یک #یهودشناس کمنظیر میدانست و از اینرو همواره به مطالعه تاریخ و یهود و #صهیونیسم_پژوهی تأکید داشت. حرفش این بود: دنیا بسیار #پیچیده است و باید این پیچیدگیها را شناخت و متناسب با آن کار کرد.
🔻 با سوز از #استعمار و استکبار در طول تاریخ میگفت. و اینکه باید چاره کرد این ظلمهای انباشه شده بر دوش بشریت را. هم #غربشناس بود و هم #اسلامشناس.
🔻 سال 86 برای سخنرانی به مدرسه #معصومیه دعوتش کردم. 45 دقیقه سخنرانی کرد، همه مسجد مدرسه به وجد آمده بود، #طلبهها محو سخنانش شده بودند، بعد از سخنرانی قریب به یکساعت دورش جمع شده بودند و سوال میکردند و تا یک هفته بین خیلی از بچهها درباره سخنان ایشان گفتگو بود.
🔻 #سیدآقا حق پدری و استادی به گردن من و دهها جوان مثل من داشت و دارد. خدایش با اجداد طاهرینش و اولیاء الهی محشور فرماید و سر سفره سیدالشهدا علیه السلام مهمان 🙏
🆔 @taalighat
1577066242_-213054_221124_105242.pdf
2M
📚 "بهار انقلاب در خزان غرب"
🔍 کالبدشکافی و ماهیتشناسی فتنه ترکیبی امروز 🔍
📝 هانی ایرانمنش
🌐 کاری از معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی
@ido_strategy
➖➖➖➖➖
🆔 @taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد 📍تقدیر از قطر بهدلیل تأکید بر حفظ حداقلی موازین اسلامی در جام جهانی 🔻 در دورانی که حاک
🔻چرا در #دیپلماسی_فرهنگی عقبیم⁉️
⭕ قدردانی مفتی عمان از قطر به خاطر مخالفت با همجنسگرایی و معرفی اسلام در جام جهانی فوتبال
الخليج آنلاین:
🔹 شیخ احمد بن حمد الخلیلی، #مفتی_عمان از قطر بابت مخالفت با برافراشته شدن پرچم #همجنسگرایان و استفاده از #جام_جهانی فوتبال برای گسترش و معرفی اسلام قدردانی کرد.
🔹 الخلیلی در توئیتی نوشت: ما از کشور برادر #قطر به خاطر مخالفت با سر دادن شعارهای زشت و مخالف شرع و در تضاد با سرشت انسانی از سوی همجنسگرایان کمال تشکر و قدردانی را داریم.
🔹 مفتی عمان همچنین از دوحه به خاطر استفاده از این مناسبت بزرگ برای عرضه دین حنیف #اسلام در تصویری درخشان و با ابزارهای مختلف برای روشن شدن حقیقت و حجت برای مردم تمجید و قدردانی کرد.
🆔 @taalighat
#شعر
☘ میلاد بانوی مهربان و سایهی سرمان عقلیة العرب سلام الله علیها مبارک ☘
عاشق شدیم و عاشق حیران ما شدند
قومی اسیر زلف پریشان ما شدند
آن قدر عاشقیم که عشاق روزگار
مبهوت اشتیاق گریبان ما شدند
روح القدس شدیم و تمامی شاعران
گرم غزل سرایی دیوان ما شدند
یوسف شدیم و بهر تماشای حال ما
صدها عزیز راهی زندان ما شدند
آن قدر آمدیم و مسلمان او شدیم
آن قدر آمدند و مسلمان ما شدند
ما عاشقیم عاشق حیران زینبیم
تکفیرمان کنید مسلمان زینبیم
ما را نوشته اند برای گدا شدن
سائل شدن، اسیر شدن، مبتلا شدن
از آن طرف خلاصه دری باز می شود
می ارزد انتظار به این آشنا شدن
عشاق سنگ خورده ی دیوار زینبیم
پس واجب است غرق تماشای ما شدن
وقتی مسیر جای قدم های زینب است
میلی نمی کنیم به جز خاک پا شدن
اول طواف بعد منا پس چه بهتر است
بعد از دمشق راهی کرب و بلا شدن
ما را برای راز و نیاز آفریده اند
"این کعبه را برای نماز آفریده اند"
زینب طلوع بود ولی ابتدا نداشت
زینب غروب بود ولی انتها نداشت
زینب رسول بود ولی مصطفی نشد
شهر نزول بود اگر چه حرا نداشت
زینب اگر نبود کسی فاطمی نبود
زینب اگر نبود کسی مرتضی نداشت
زینب اگر نبود حسینی نمی شدیم
زینب اگر نبود زمین کربلا نداشت
زینب هر آن چه گفت تماماً حسین بود
اصلاً به غیر نام حسین اعتنا نداشت
زینب اگر نبود مسلمان نداشتیم
باور کنید ذکر حسین جان نداشتیم
📌 علی اکبر #لطیفیان
🆔 @taalighat
#پیشنهاد
📍فصل بازسازی آرایش جبهه
(از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟)
🔻 بیتردید حوادث اخیر دارای ابعاد پیچیده امنیتی و سیاسی بود اما نبايد از بعد فرهنگی و اجتماعی آن غفلت ورزید. وجود برخی بسترها و #خلاءهای_فرهنگی موجب شد زمینه گسترش نسبی #اغتشاشات در برخی اقشار رقم بخورد. اکنون که در بخشی از جبهه فرهنگی دچار آسیب شدهایم باید به بازخوانی و #بازسازی_آرایش_جبهه بپردازیم.
🔻 اما متأسفانه میل به ادامه وضع موجود و کنارهگیری از #تحول در نهادهای فرهنگی و حتی گاه بخشی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بهچشم میخورد. حالا چند صباح دیگر این بساط که برچیده شد، ما بهدنبال کارهای سابق خود میرویم و در بر همان پاشنهی قبلی خواهد چرخید در حالیکه اکنون #فرصت_بازخوانی، #اصلاح و #برنامهریزی برای آینده است.
🔻 در ادامه بهصورت گذرا و پراکنده برخی مواردی را که از اکنون باید نسبت به آنها در فکر #چاره بود اشاره میکنم:
🔹 آسیبشناسی نهادهای فرهنگی، و پیشنهاد اصلاحات ساختاری و نیز مقطعی
🔹 تعيين متولی و منطق برای مقوله بازسازی ساختار فرهنگی کشور
🔹 بازخوانی آسیبها، چالشها و راه نو برای نظام تعلیم و تربیت کشور
🔹 رصد چهرههای اثرگذار در فضای مجازی (مرجعیت های جدید فکری)
🔹 رصد و طبقهبندی انواع شبهات و پرسشهای موجود در ذهن جامعه، جوانان، نخبگان
🔹 ترمیم و بازسازی رابطه با طیفهای مختلف نخبگان و طراحی مسیر تعامل با این طیف (در یادداشتی دیگر بهتفصیل دراینباره نوشتهام)
🔹 آمادگي برای مواجهه با جنبشهای کوچکِ دارای قابلیت اثرگذاری اجتماعی
🔹 تلاش برای ایجاد مرجعیت های جدید در فضای مجازی و رسانه (تکثیر و تقویت زبان و بیان)
🔹 احیای مرجعیت رسانه ملی با انجام تحولات ساختاری و رویکردی
🔹 طراحی مدل قانونی و کمهزینه اعتراضات اجتماعی و صنفی
🔹 رسیدگی فکری به طیف فریبخورده از بازداشتشدگان اخیر
🔹 رسيدگی به وضعیت فکری و فرهنگی دانشگاهها و تحول اساسی در نحوه حضور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
🔹 تولید بستههای محتوایی جدی برای پاسخ به شبهات چند ماهه اخیر و حل شبهات و ابهامات در اذهان طبقه مرجع و جامعه
🔹 بازسازی و تقویت رابطه حوزه و اجتماع (#رسانه_اجتماعی)
🔹 تعيين تکلیف و مدل مواجههی نظام با مقوله حجاب، گشت ارشاد و کنش قهری با بیحجابی
🔹 تعيين متولی جدید و جهادی برای مقوله عفاف و حجاب و تدبیر همهجانبه از اکنون برای مسئله (ترمیم چرخهی عفاف و حجاب از فرهنگ سازی، محصول، محتوا تا مشتری و مصرفکننده)
🔹 شناسایی عوامل ایجاد انفصال اجتماعی و مدلهای ایجاد انسجام و همدلی و شادی ملی
🔹 تولید بستههای محتوایی (اعم از محصول مکتوب، انیمیشن، فیلم، سریال، و...) نسبت به پرسشهای ذهن جوان امروز:
✔️ کارآمدی انقلاب اسلامی
✔️ دستاوردهای انقلاب اسلامی
✔️ انقلاب، عدالت، رفاه، پیشرفت
✔️ منطق مقابله با آمریکا و اسرائیل
✔️ منطق حضور نظامی در منطقه
✔️ منطق سیاستخارجی انقلاب
✔️ شبهات ناظر به مسئله حجاب
✔️ شبهات ناظر به مسئله حکومت دینی
✔️ شبهات ناظر به کارآمدی پهلوی
✔️ و صدها مسئله خرد و کلان دیگر...
📍این فهرست فقط یک #پیشدرآمد اقتراحی است برای تأمل که باید ترمیم و تکمیل شود...
#فرصت_بازخوانی
#تحول_ساختاری
#نهادهای_مرجع
#جنگ_شناختی
#رصد_نیازهای_آینده
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔@taalighat
🔹 عیار ولایتمداری
(خاطرهای از شهید چیت سازیان)
🔻 خطیب توانا حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان فرزند عارف ربانی مرحوم آیتالله #فاضلیان نقل کردند:
☘ روزی شهید بزرگوار علی #چیت_سازیان خدمت آیتالله فاضلیان رسید و با ناراحتی گفت: آقا ما خیلی آدمهای بدی هستیم.
☘ آیتالله فاضلیان پرسیدند چرا؟ شما که اهل جنگ و #جبهه و جهاد هستید!
☘ عرض کرد: چون #امام_خمینی دوبار فرمودند جبههها خالی است، جبههها را پر کنید. اگر ما آدمهای خوبی بوديم نمیگذاشتیم امام یک حرف را دوبار بزند.
➖➖➖➖➖➖➖
🔻 آقا طی سالهای اخیر هر مطالبه خود را چندبار تکرار و تکرار کردند و همچنان آن امور مسکوت و معطل ماند! #مرام_شهدا این بود که نگذارند #امر_ولی لحظهای بر زمین بماند!
🔻 با مقولاتی چون کرسیهای آزاداندیشی، جهاد تبیین، مدیریت فضای مجازی، مسئله فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و دهها مطالبه دیگر چه کردیم؟
#شهدا_شرمندهایم
#مرام_شهدا
#شهید_چیت_سازیان
#ولایتمداری
🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️
🔹 با تسلیت درگذشت حاج سیدرضا مؤذنی #پدر گرامیِ برادر عزیز و رفیق شفیق حضرت حجتالاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی (معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر) خدمت آن سرور معظم و خانواده محترمشان، از همراهان عزیز تقاضا دارم با قرائت فاتحهای روح این خادم امام رئوف را مهمان کنید.
🔻 رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات
#تسلیت
🆔 @taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد 📍فصل بازسازی آرایش جبهه (از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟) 🔻 بیتردید حوا
❇️ لزوم آیندهپژوهی نیازهای فکری جامعه
🔻 سرعت #تحولات_اجتماعی از سرعت اقدام و کنش نهادهای فرهنگی ما بهمراتب بیشتر است. همینطور پیچیدگی #برنامهریزی جبهه مقابل قابل مقایسه با بساطت های ما در طراحی و اقدام نیست. همین موجب میشود یک یا چندگام عقبتر از #ذهن_جامعه باشیم.
🔻 یکی از نیازهای فوری #رصد نیازهای فکری، اجتماعی و #تحولات_آینده نزدیک و آینده دور است تا مبادا مجدد غافلگیر شویم. البته رصدِ صرف دردی را دوا نمیکند بلکه باید بعد از آن به #چارهاندیشی پرداخت.
🔻 باید ببینیم تا شش ماه #آینده، یکسال آینده، پنج سال آینده، جامعه با چه #پرسشها، #نیازها و چالشهایی روبرو است. برخی امور بنیادین و برخی روبنایی و روزمره است اما باید نسبت بههمه این موارد #اشراف داشت.
🔻 یک دهه رهاسازی #فضای_مجازی و دوسال تشدید حیات مجازی و توسعهی آن تا پایینترین لایههای جامعه و غفلت از همه تدابیری که باید میکردیم و نکردیم ما را با #وضعیت_فکری_جدیدی در طیفی از جامعه روبرو ساخته است. وضعیتی که گاه نسبت به آن بیاطلاع هستیم. شناخت این وضع جدید، تلاش میخواهد.
🔻 تهيه فهرستی از نیازها، خلاءها، #پرسشها، ابهامات و چالشهایی که عن قریب ذهن و فکر #جامعه و جوان ما را بهخود مشغول خواهد ساخت و موج رسانهای فریبکار #غرب بر آن سوار خواهد شد، چندان دشوار و دور از دسترس نیست.
#آیندهپژوهی
#فضای_مجازی
#تحولات_آینده
#چارهاندیشی
#وضعیت_فکری_جدیدی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
📌 دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی (نگاهی به ظرفیت مغفول دروس خارج و سکوت ممتد در حوادث مهم)
🔻 طبق هر روز، صبح سر #درس_خارج استاد بزرگوارمان حاضر بودم، امسال توفیق درک درس خارج سه استاد شاخص را دارم. دروس خارج مطرح بین 70 تا 300 نفر طلبه شرکتکننده دارند.
🔻 برخی دروس خارج عمومی است اما برخی دروس بیشتر مجمع الفضلا است و طلاب متوسط یا مبتدی کمتر در آنها شرکت میکنند. چنین درسی با محوریت نخبگان و فضلای جوان حوزه، یعنی یک #ظرفیت_نخبگانی ویژه و قابل توجه.
🔻 اما طبق معمول در همه سه ماه گذشته اساتید معظم مباحث علمی خودشان با محوریت #کفایه و شرح عروة را ادامه میدهند. هیچ سخنی درباره #مسائل_جاری مملکت مطرح نیست. داشتم فکر میکردم آیا این دروس با این همه #ظرفیت، نمیتوانند یک روز در هفته یا یک روز در ماه را به بررسی، گفتگو، #تحلیل و #چارهجویی پیرامون مسائل مهم #کشور اختصاص دهند؟
🔻 استاد با همان روش فنی، تحلیلی و با بهره از قوه استنباطی زاویهی نگاهی را مطرح کند، طلبهها بحث و اشکال کنند، در نهايت خروجی علمی یا عملی از آن بیرون بیاید! آیا نمیشود؟
❌ بحث بر سر نفی مسیر موجود نیست، بیشک باید روال آموزشی دروس خارج بر همین منوال باشد تا مجتهدینی تربیت شوند، بحث بر سر فعالسازی دیگر ظرفیتهای این دروس است. بحث بر این است که آیا اساتيد ما خود را مخاطب مسائل جامعه میدانند؟
🔻 الان نسبت درس خارج با مسائل جاری جامعه یا #انقطاع است یا اتصال با چندین واسطهی بعیده. گاهی در روند آموزشی چارهای هم نیست ولی نمیتوان بین آموزش و نیاز اجتماعی جمع کرد؟ این ظرفیت عظیم از طلاب با پراکندگی به مقیاس همه استانهای کشور، هم تنوع در اخبار منطقهای دارند، هم تنوع در امکان #کنش_اجتماعی، هم انگیزه برای یک #اقدام_عینی.
📍بهنظر میرسد میتوان به کارکردها و ظرفیتهای جدیدی از اجتماعات علمی حوزوی اندیشید. درس خارج، #درس_چارهجویی برای حل #مسائل_جامعه اسلامی بوده است، هر فرع فقهی یک نیاز را پاسخ میدهد اما نیازهای امروز هم در دروس خارج جایگاهی دارند؟ امروز نیاز به فعالسازی این جنبه داریم!
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 پینوشت:
طبیعتاً مقصود این نیست که هر بزرگواری در هر زمینهای حتی خارج از حوزه تخصص خود نظر دهد، مسئله اصلی #نظام_حساسیت بزرگان است. اینکه اساتید معظم باید ناظر به نیازهای جاری و اساسی جامعه اسلامی توأمان دارای واکنش باشند.
#درس_خارج
#درس_چارهجویی
#چارهاندیشی
#وضعیت_فکری_جدیدی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
نگاهی به ابعاد رسانهای و بازتاب بینالمللی حوادث اخیر (4) موضعگیری واحد سلبریتی ها و چهرههای معر
#پیشنهاد
❇️ لزوم بازسازی وجهه بینالمللی جمهوری اسلامی و جای خالی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
🔻 همانطور که طی چندین یادداشت گذشت، حوادث اخیر بازتاب گستردهای در سطح بینالمللی داشته است. این بازتاب وجههی جدیدی از #ایرانهراسی را رقم زده است. حال باید بهفکر #ترمیم این آسیب بود.
🔻 یکی از مهمترین راهبردها در این زمینه ایجاد دسترسی مستقیم به مخاطب برای لمس واقعیتی است که از آینه رسانه دیده است. #رسانه_غربی ایران را درگیر #جنگ_داخلی و در آستانه فروپاشی و انقلاب نشان میدهد اما مشاهده مستقیم ایران با سفری از نزدیک و دیدن زندگی عادی مردم این تصویر را تغییر میدهد.
🔻 طراحی حضور هدفمند اقشار و اصناف مختلف بینالمللی در ایران بر اساس یک برنامه کلان میتواند بخشی از این آسیب را ترمیم کند. مشروط به اینکه سفر بهصورت #هوشمندانه برنامهریزی شده و با تسهیلات و پیوست رسانهای همراه باشد. برای مثال:
🔹 برگزاری یک یا چند نشست و اجلاس منطقهای و بینالمللی بزرگ با حضور سران برجسته کشورهای جهان و تور #ایرانگردی هدفمند با هدف نشاندادن واقعیت ایران اخیر بدون لنز #بیبیسی برای تغییر در محاسباتی که رسانه برای آنها ساخته (#توریسم_سیاسی)
🔹 دعوت از خبرنگاران رسانههای معتبر بینالمللی به ایران برای انعکاس خبری واقعیت ایران (#توریسم_خبری)
🔹 عقد تفاهم گردشگری با دانشگاههای جهان برای حضور اساتيد دانشگاه و محققان در ایران (#توریسم_علمی)
🔹 دعوت از جهانگردان حرفهای به ایران بهمنظور تولید روایت و مستند از ایران واقعی امروز (#توریسم_حرفهای)
🔹 تسهیل و تبلیغ گسترده در پیک تعطيلات کریسمس و تعطیلات تابستانی برای جذب گردشگر (#توریسم_عمومی)
📌 نکته مهم تمرکز بر #بازنمایی و مخابره تصویری است که بهصورت گسترده از #ایران به جهان مخابره میشود. اینکه:
اولا زندگی و امید در جریان است و اغتشاش و انقلاب گسترده تنها یک شوخی بود.
ثانیا ایران کشوری #پیشرفته است بههمراه تصاویر ویژه از ایران
ثالثاً همکاری در تولید محصول اعم از گزارش خبری، تولید مستند و... برای بیان وضع ایران به زبانها و بیان های گوناگون
❌ زمانی #جذب_توریست رخ میدهد که شما بتوانید اولا #تبلیغ مناسبی انجام دهید و این نیازمند کار رسانهای هوشمندانه و تولیدات متناسب است. روایت جذابیتهای ایران با #زبان_هنر، همان چیزی است که جای آن خالی است. ثانیا از زمينهها بهخوبی بهره ببرید. برای مثال #جام_جهانی قطر یکی از بهترین زمینهها برای #دیپلماسی_فرهنگی بود که از آن بهره لازم را نبردیم.
🔻 وزارت گردشگری حتی اگر چنین آسيبی هم در کار نبود وظیفه ذاتیاش ایجاب میکرد از دریچه جذب گردشگر بهدنبال هدفی راهبردی تر یعنی ارائه تصویری واقعی از ایران به مخاطب جهانی باشد.
🔻 بهتر است جناب #ضرغامی بیش از آنکه زمان خود را صرف #توئیت زدنهای روشنفکرمآبانه کنند، کمی بر مسئولیت قانونی خود متمرکز شوند. اکنون احساس میشود با #ترک_فعل جدی در این زمینه مواجهیم.
#بازتاب_بینالمللی
#جنگ_ترکیبی
#ذهنیت_بینالمللی
#ایرانهراسی
#جام_جهانی
#ترمیم
#ضرغامی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
#غصه
🔻 آقا میگوید امروز درگیر #جنگ_ترکیبی هستیم. میدانی جنگ یعنی چه؟ یعنی به تو حمله و هجمه شده، اگر درست مقاومت نکنی، کشته میشوی. هم خودت، هم خانوادهات، هم ملتت... همه...
🔻 حالا بعد از چند ماه #جنگ ترکیبی بهجای آنکه #سلاح_متناسب به دست بگیری، #فقط فریاد بزنی، یعنی اصلا نمیدانی کجا ایستادهای و چه خبر است و فرمانده چه میخواهد!
🔻 برخی رفتارها و کنشهای ما آنقدر سخیف است که گویی با #تنفگ_آب_پاش داریم به موشک بالستیک حمله میکنیم. اگر از آقا خجالت نمیکشیم، حداقل کمی به فکر آبروی خودمان باشیم!
زیاده عرضی نیست.
هذه شقشقه هدرت...
🆔 @taalighat
#درنگ
🔻بالاخره #تجمع_حوزویان برگزار شد. جمعیتی پرشور و پرشمار از طلاب که برای حمایت از #انقلاب با جان و دل حاضرند هر کاری بکنند، دیروز اما به آنها گفته بودند باید برای انقلاب تجمع کنید، آنها هم آمدند. یعنی او دنبال وظیفه است، و هنگامی که بزرگترها تجمع را مصداق وظیفهاش معرفی میکنند او برای #انجام_وظیفه میآید.
🔻 #طلبه_انقلابی، وظیفه مدار است، مشکل اینجاست که #اتاق_فکر و فرماندهی برای تشخیص وظیفه و هدایت و #راهبری این ظرفیت عظیم بهسمت #وظایف_بزرگ وجود ندارد. درنتیجه از این ظرفیت برای کارهایی دمدستی استفاده میشود. و این يعني #هدررفت_سرمایهها...
🔻 تجمع برگزار شد اما با کمترین سطح از #اثرگذاری.. تجمع دیروز حتی در صفحه اول هیچ کدام از #روزنامههای_انقلابی منعکس نشد! چه رسد به رسانههای دیگر که بنابود از این ظرفیت عظیم! پیام دریافت کنند.میدانید چرا حتی روزنامههای انقلابی هم این تجمع را پوشش ندادند؟ چون برای آنها #فاقد_ارزش_خبری درجه یک بود. پس ظرفیت صفحه اول خود را به اولویتهای دیگر اختصاص دادند.
🔻 #فقدان_پیام، فقدان پیوست رسانهای، #محاسبه_غلط درباره ابعاد اقدام، #ضعف_تدبیر، همه موجب میشود یک پتانسیل عظیم هدر رود.
🔻 مسئله اینجاست:
🔹 ظرفیت عظیمی از طلاب انقلابی آماده عملیات داریم
🔹 هیچ اتاق فکر و اتاق فرماندهی برای بهکارگیری این ظرفیت نداریم
🔹 پس آن را برای کارهای دم دستی هزینه میکنیم.
🔹 درنتیجه عملا نسبت به نیازهای اساسی انقلاب منفعل و بدون کنش جلوه میکنیم.
➖➖➖➖➖➖
❌ پس تجمع نه مطلقاً خوب است نه مطلقاً بد، تجمع یک ابزار است که درصورت بهکارگیری بهموقع و صحیح، اثرگذار است نه همیشه و همهجا.
📌 انشالله بعدا بهعنوان نمونه مواردی را ذکر میکنم که چگونه میشود از این ظرفیت برای انقلاب بهره برد...
🆔 @taalighat
❇️ آدرس کانالهای برخی بزرگان اخلاق و عرفان
مرحوم آیتاللهالعظمی بهجت🔻🔻
@bahjat_ir
مرحوم آیتالله ناصری🔻🔻
@naseri_ir
مرحوم آیتالله مصباح یزدی 🔻🔻
@mesbahyazdi_ir
مرحوم آیتالله حائری شیرازی 🔻🔻
@haerishirazi
مرحوم استاد صفائی حائری 🔻🔻
@einsad
مرحوم آیتالله سعادت پرور🔻🔻
@nedayesaadat
مرحوم آیتالله خوشوقت 🔻🔻
@khoshvaght_ir
مرحوم آیتالله ممدوحی 🔻🔻
@mamduhi_ir
❇️ آدرس کانال برخی شاگردان مرحوم آیتالله بهاءالدینی، آیتالله سعادت پرور، آیتالله کشمیری و دیگر بزرگان:
استاد منفرد 🔻🔻
@ostad_monfared
استاد تحریری 🔻🔻
@seratemostaghim_ir
استاد مؤیدی 🔻🔻
@OstadMoayyedi
@ShiaTowhid
استاد فروغی 🔻🔻
@forooghetohid
استاد مصطفایی 🔻🔻
@borhan_maaref
استاد ایوبی🔻🔻
@ostadayoobi
استاد وزیری فرد🔻🔻
@rasmevafa
استاد مجاهدی 🔻🔻
@alfetrah
استاد وطن خواه🔻🔻
@ostadvatankhah
استاد فیاض بخش 🔻🔻
@Jelvehnooralavi
استاد صبرآمیز 🔻🔻
@shabname_hekmat
استاد سیدحسن عاملی🔻🔻
@seyyedameli_ir
استاد شیخ جعفر ناصری 🔻🔻
@nasery_ir
استاد مبشر کاشانی 🔻🔻
@mobasherkashani
استاد يزدانپناه 🔻🔻
@nasimehekmat
استاد فقیهی 🔻🔻
@faghihiseyyedahmad
استاد فاضلی 🔻🔻
@fazelii_ir
استاد میرباقری 🔻🔻
@mirbaqeri_ir
استاد سیدابوالحسن مهدوی🔻🔻
@ostadmahdavi_ir
استاد جاودان 🔻🔻
@javedan_ir
استاد عابدینی 🔻🔻
@abedini
#اساتید_اخلاق
🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @taalighat