🔹 عیار ولایتمداری
(خاطرهای از شهید چیت سازیان)
🔻 خطیب توانا حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان فرزند عارف ربانی مرحوم آیتالله #فاضلیان نقل کردند:
☘ روزی شهید بزرگوار علی #چیت_سازیان خدمت آیتالله فاضلیان رسید و با ناراحتی گفت: آقا ما خیلی آدمهای بدی هستیم.
☘ آیتالله فاضلیان پرسیدند چرا؟ شما که اهل جنگ و #جبهه و جهاد هستید!
☘ عرض کرد: چون #امام_خمینی دوبار فرمودند جبههها خالی است، جبههها را پر کنید. اگر ما آدمهای خوبی بوديم نمیگذاشتیم امام یک حرف را دوبار بزند.
➖➖➖➖➖➖➖
🔻 آقا طی سالهای اخیر هر مطالبه خود را چندبار تکرار و تکرار کردند و همچنان آن امور مسکوت و معطل ماند! #مرام_شهدا این بود که نگذارند #امر_ولی لحظهای بر زمین بماند!
🔻 با مقولاتی چون کرسیهای آزاداندیشی، جهاد تبیین، مدیریت فضای مجازی، مسئله فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و دهها مطالبه دیگر چه کردیم؟
#شهدا_شرمندهایم
#مرام_شهدا
#شهید_چیت_سازیان
#ولایتمداری
🆔 @taalighat
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️
🔹 با تسلیت درگذشت حاج سیدرضا مؤذنی #پدر گرامیِ برادر عزیز و رفیق شفیق حضرت حجتالاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی (معاون پژوهشی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر) خدمت آن سرور معظم و خانواده محترمشان، از همراهان عزیز تقاضا دارم با قرائت فاتحهای روح این خادم امام رئوف را مهمان کنید.
🔻 رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات
#تسلیت
🆔 @taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد 📍فصل بازسازی آرایش جبهه (از فردای اغتشاشات باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟) 🔻 بیتردید حوا
❇️ لزوم آیندهپژوهی نیازهای فکری جامعه
🔻 سرعت #تحولات_اجتماعی از سرعت اقدام و کنش نهادهای فرهنگی ما بهمراتب بیشتر است. همینطور پیچیدگی #برنامهریزی جبهه مقابل قابل مقایسه با بساطت های ما در طراحی و اقدام نیست. همین موجب میشود یک یا چندگام عقبتر از #ذهن_جامعه باشیم.
🔻 یکی از نیازهای فوری #رصد نیازهای فکری، اجتماعی و #تحولات_آینده نزدیک و آینده دور است تا مبادا مجدد غافلگیر شویم. البته رصدِ صرف دردی را دوا نمیکند بلکه باید بعد از آن به #چارهاندیشی پرداخت.
🔻 باید ببینیم تا شش ماه #آینده، یکسال آینده، پنج سال آینده، جامعه با چه #پرسشها، #نیازها و چالشهایی روبرو است. برخی امور بنیادین و برخی روبنایی و روزمره است اما باید نسبت بههمه این موارد #اشراف داشت.
🔻 یک دهه رهاسازی #فضای_مجازی و دوسال تشدید حیات مجازی و توسعهی آن تا پایینترین لایههای جامعه و غفلت از همه تدابیری که باید میکردیم و نکردیم ما را با #وضعیت_فکری_جدیدی در طیفی از جامعه روبرو ساخته است. وضعیتی که گاه نسبت به آن بیاطلاع هستیم. شناخت این وضع جدید، تلاش میخواهد.
🔻 تهيه فهرستی از نیازها، خلاءها، #پرسشها، ابهامات و چالشهایی که عن قریب ذهن و فکر #جامعه و جوان ما را بهخود مشغول خواهد ساخت و موج رسانهای فریبکار #غرب بر آن سوار خواهد شد، چندان دشوار و دور از دسترس نیست.
#آیندهپژوهی
#فضای_مجازی
#تحولات_آینده
#چارهاندیشی
#وضعیت_فکری_جدیدی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
📌 دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی (نگاهی به ظرفیت مغفول دروس خارج و سکوت ممتد در حوادث مهم)
🔻 طبق هر روز، صبح سر #درس_خارج استاد بزرگوارمان حاضر بودم، امسال توفیق درک درس خارج سه استاد شاخص را دارم. دروس خارج مطرح بین 70 تا 300 نفر طلبه شرکتکننده دارند.
🔻 برخی دروس خارج عمومی است اما برخی دروس بیشتر مجمع الفضلا است و طلاب متوسط یا مبتدی کمتر در آنها شرکت میکنند. چنین درسی با محوریت نخبگان و فضلای جوان حوزه، یعنی یک #ظرفیت_نخبگانی ویژه و قابل توجه.
🔻 اما طبق معمول در همه سه ماه گذشته اساتید معظم مباحث علمی خودشان با محوریت #کفایه و شرح عروة را ادامه میدهند. هیچ سخنی درباره #مسائل_جاری مملکت مطرح نیست. داشتم فکر میکردم آیا این دروس با این همه #ظرفیت، نمیتوانند یک روز در هفته یا یک روز در ماه را به بررسی، گفتگو، #تحلیل و #چارهجویی پیرامون مسائل مهم #کشور اختصاص دهند؟
🔻 استاد با همان روش فنی، تحلیلی و با بهره از قوه استنباطی زاویهی نگاهی را مطرح کند، طلبهها بحث و اشکال کنند، در نهايت خروجی علمی یا عملی از آن بیرون بیاید! آیا نمیشود؟
❌ بحث بر سر نفی مسیر موجود نیست، بیشک باید روال آموزشی دروس خارج بر همین منوال باشد تا مجتهدینی تربیت شوند، بحث بر سر فعالسازی دیگر ظرفیتهای این دروس است. بحث بر این است که آیا اساتيد ما خود را مخاطب مسائل جامعه میدانند؟
🔻 الان نسبت درس خارج با مسائل جاری جامعه یا #انقطاع است یا اتصال با چندین واسطهی بعیده. گاهی در روند آموزشی چارهای هم نیست ولی نمیتوان بین آموزش و نیاز اجتماعی جمع کرد؟ این ظرفیت عظیم از طلاب با پراکندگی به مقیاس همه استانهای کشور، هم تنوع در اخبار منطقهای دارند، هم تنوع در امکان #کنش_اجتماعی، هم انگیزه برای یک #اقدام_عینی.
📍بهنظر میرسد میتوان به کارکردها و ظرفیتهای جدیدی از اجتماعات علمی حوزوی اندیشید. درس خارج، #درس_چارهجویی برای حل #مسائل_جامعه اسلامی بوده است، هر فرع فقهی یک نیاز را پاسخ میدهد اما نیازهای امروز هم در دروس خارج جایگاهی دارند؟ امروز نیاز به فعالسازی این جنبه داریم!
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 پینوشت:
طبیعتاً مقصود این نیست که هر بزرگواری در هر زمینهای حتی خارج از حوزه تخصص خود نظر دهد، مسئله اصلی #نظام_حساسیت بزرگان است. اینکه اساتید معظم باید ناظر به نیازهای جاری و اساسی جامعه اسلامی توأمان دارای واکنش باشند.
#درس_خارج
#درس_چارهجویی
#چارهاندیشی
#وضعیت_فکری_جدیدی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
نگاهی به ابعاد رسانهای و بازتاب بینالمللی حوادث اخیر (4) موضعگیری واحد سلبریتی ها و چهرههای معر
#پیشنهاد
❇️ لزوم بازسازی وجهه بینالمللی جمهوری اسلامی و جای خالی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
🔻 همانطور که طی چندین یادداشت گذشت، حوادث اخیر بازتاب گستردهای در سطح بینالمللی داشته است. این بازتاب وجههی جدیدی از #ایرانهراسی را رقم زده است. حال باید بهفکر #ترمیم این آسیب بود.
🔻 یکی از مهمترین راهبردها در این زمینه ایجاد دسترسی مستقیم به مخاطب برای لمس واقعیتی است که از آینه رسانه دیده است. #رسانه_غربی ایران را درگیر #جنگ_داخلی و در آستانه فروپاشی و انقلاب نشان میدهد اما مشاهده مستقیم ایران با سفری از نزدیک و دیدن زندگی عادی مردم این تصویر را تغییر میدهد.
🔻 طراحی حضور هدفمند اقشار و اصناف مختلف بینالمللی در ایران بر اساس یک برنامه کلان میتواند بخشی از این آسیب را ترمیم کند. مشروط به اینکه سفر بهصورت #هوشمندانه برنامهریزی شده و با تسهیلات و پیوست رسانهای همراه باشد. برای مثال:
🔹 برگزاری یک یا چند نشست و اجلاس منطقهای و بینالمللی بزرگ با حضور سران برجسته کشورهای جهان و تور #ایرانگردی هدفمند با هدف نشاندادن واقعیت ایران اخیر بدون لنز #بیبیسی برای تغییر در محاسباتی که رسانه برای آنها ساخته (#توریسم_سیاسی)
🔹 دعوت از خبرنگاران رسانههای معتبر بینالمللی به ایران برای انعکاس خبری واقعیت ایران (#توریسم_خبری)
🔹 عقد تفاهم گردشگری با دانشگاههای جهان برای حضور اساتيد دانشگاه و محققان در ایران (#توریسم_علمی)
🔹 دعوت از جهانگردان حرفهای به ایران بهمنظور تولید روایت و مستند از ایران واقعی امروز (#توریسم_حرفهای)
🔹 تسهیل و تبلیغ گسترده در پیک تعطيلات کریسمس و تعطیلات تابستانی برای جذب گردشگر (#توریسم_عمومی)
📌 نکته مهم تمرکز بر #بازنمایی و مخابره تصویری است که بهصورت گسترده از #ایران به جهان مخابره میشود. اینکه:
اولا زندگی و امید در جریان است و اغتشاش و انقلاب گسترده تنها یک شوخی بود.
ثانیا ایران کشوری #پیشرفته است بههمراه تصاویر ویژه از ایران
ثالثاً همکاری در تولید محصول اعم از گزارش خبری، تولید مستند و... برای بیان وضع ایران به زبانها و بیان های گوناگون
❌ زمانی #جذب_توریست رخ میدهد که شما بتوانید اولا #تبلیغ مناسبی انجام دهید و این نیازمند کار رسانهای هوشمندانه و تولیدات متناسب است. روایت جذابیتهای ایران با #زبان_هنر، همان چیزی است که جای آن خالی است. ثانیا از زمينهها بهخوبی بهره ببرید. برای مثال #جام_جهانی قطر یکی از بهترین زمینهها برای #دیپلماسی_فرهنگی بود که از آن بهره لازم را نبردیم.
🔻 وزارت گردشگری حتی اگر چنین آسيبی هم در کار نبود وظیفه ذاتیاش ایجاب میکرد از دریچه جذب گردشگر بهدنبال هدفی راهبردی تر یعنی ارائه تصویری واقعی از ایران به مخاطب جهانی باشد.
🔻 بهتر است جناب #ضرغامی بیش از آنکه زمان خود را صرف #توئیت زدنهای روشنفکرمآبانه کنند، کمی بر مسئولیت قانونی خود متمرکز شوند. اکنون احساس میشود با #ترک_فعل جدی در این زمینه مواجهیم.
#بازتاب_بینالمللی
#جنگ_ترکیبی
#ذهنیت_بینالمللی
#ایرانهراسی
#جام_جهانی
#ترمیم
#ضرغامی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
#غصه
🔻 آقا میگوید امروز درگیر #جنگ_ترکیبی هستیم. میدانی جنگ یعنی چه؟ یعنی به تو حمله و هجمه شده، اگر درست مقاومت نکنی، کشته میشوی. هم خودت، هم خانوادهات، هم ملتت... همه...
🔻 حالا بعد از چند ماه #جنگ ترکیبی بهجای آنکه #سلاح_متناسب به دست بگیری، #فقط فریاد بزنی، یعنی اصلا نمیدانی کجا ایستادهای و چه خبر است و فرمانده چه میخواهد!
🔻 برخی رفتارها و کنشهای ما آنقدر سخیف است که گویی با #تنفگ_آب_پاش داریم به موشک بالستیک حمله میکنیم. اگر از آقا خجالت نمیکشیم، حداقل کمی به فکر آبروی خودمان باشیم!
زیاده عرضی نیست.
هذه شقشقه هدرت...
🆔 @taalighat
#درنگ
🔻بالاخره #تجمع_حوزویان برگزار شد. جمعیتی پرشور و پرشمار از طلاب که برای حمایت از #انقلاب با جان و دل حاضرند هر کاری بکنند، دیروز اما به آنها گفته بودند باید برای انقلاب تجمع کنید، آنها هم آمدند. یعنی او دنبال وظیفه است، و هنگامی که بزرگترها تجمع را مصداق وظیفهاش معرفی میکنند او برای #انجام_وظیفه میآید.
🔻 #طلبه_انقلابی، وظیفه مدار است، مشکل اینجاست که #اتاق_فکر و فرماندهی برای تشخیص وظیفه و هدایت و #راهبری این ظرفیت عظیم بهسمت #وظایف_بزرگ وجود ندارد. درنتیجه از این ظرفیت برای کارهایی دمدستی استفاده میشود. و این يعني #هدررفت_سرمایهها...
🔻 تجمع برگزار شد اما با کمترین سطح از #اثرگذاری.. تجمع دیروز حتی در صفحه اول هیچ کدام از #روزنامههای_انقلابی منعکس نشد! چه رسد به رسانههای دیگر که بنابود از این ظرفیت عظیم! پیام دریافت کنند.میدانید چرا حتی روزنامههای انقلابی هم این تجمع را پوشش ندادند؟ چون برای آنها #فاقد_ارزش_خبری درجه یک بود. پس ظرفیت صفحه اول خود را به اولویتهای دیگر اختصاص دادند.
🔻 #فقدان_پیام، فقدان پیوست رسانهای، #محاسبه_غلط درباره ابعاد اقدام، #ضعف_تدبیر، همه موجب میشود یک پتانسیل عظیم هدر رود.
🔻 مسئله اینجاست:
🔹 ظرفیت عظیمی از طلاب انقلابی آماده عملیات داریم
🔹 هیچ اتاق فکر و اتاق فرماندهی برای بهکارگیری این ظرفیت نداریم
🔹 پس آن را برای کارهای دم دستی هزینه میکنیم.
🔹 درنتیجه عملا نسبت به نیازهای اساسی انقلاب منفعل و بدون کنش جلوه میکنیم.
➖➖➖➖➖➖
❌ پس تجمع نه مطلقاً خوب است نه مطلقاً بد، تجمع یک ابزار است که درصورت بهکارگیری بهموقع و صحیح، اثرگذار است نه همیشه و همهجا.
📌 انشالله بعدا بهعنوان نمونه مواردی را ذکر میکنم که چگونه میشود از این ظرفیت برای انقلاب بهره برد...
🆔 @taalighat
❇️ آدرس کانالهای برخی بزرگان اخلاق و عرفان
مرحوم آیتاللهالعظمی بهجت🔻🔻
@bahjat_ir
مرحوم آیتالله ناصری🔻🔻
@naseri_ir
مرحوم آیتالله مصباح یزدی 🔻🔻
@mesbahyazdi_ir
مرحوم آیتالله حائری شیرازی 🔻🔻
@haerishirazi
مرحوم استاد صفائی حائری 🔻🔻
@einsad
مرحوم آیتالله سعادت پرور🔻🔻
@nedayesaadat
مرحوم آیتالله خوشوقت 🔻🔻
@khoshvaght_ir
مرحوم آیتالله ممدوحی 🔻🔻
@mamduhi_ir
❇️ آدرس کانال برخی شاگردان مرحوم آیتالله بهاءالدینی، آیتالله سعادت پرور، آیتالله کشمیری و دیگر بزرگان:
استاد منفرد 🔻🔻
@ostad_monfared
استاد تحریری 🔻🔻
@seratemostaghim_ir
استاد مؤیدی 🔻🔻
@OstadMoayyedi
@ShiaTowhid
استاد فروغی 🔻🔻
@forooghetohid
استاد مصطفایی 🔻🔻
@borhan_maaref
استاد ایوبی🔻🔻
@ostadayoobi
استاد وزیری فرد🔻🔻
@rasmevafa
استاد مجاهدی 🔻🔻
@alfetrah
استاد وطن خواه🔻🔻
@ostadvatankhah
استاد فیاض بخش 🔻🔻
@Jelvehnooralavi
استاد صبرآمیز 🔻🔻
@shabname_hekmat
استاد سیدحسن عاملی🔻🔻
@seyyedameli_ir
استاد شیخ جعفر ناصری 🔻🔻
@nasery_ir
استاد مبشر کاشانی 🔻🔻
@mobasherkashani
استاد يزدانپناه 🔻🔻
@nasimehekmat
استاد فقیهی 🔻🔻
@faghihiseyyedahmad
استاد فاضلی 🔻🔻
@fazelii_ir
استاد میرباقری 🔻🔻
@mirbaqeri_ir
استاد سیدابوالحسن مهدوی🔻🔻
@ostadmahdavi_ir
استاد جاودان 🔻🔻
@javedan_ir
استاد عابدینی 🔻🔻
@abedini
#اساتید_اخلاق
🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ آدرس کانالهای برخی بزرگان اخلاق و عرفان مرحوم آیتاللهالعظمی بهجت🔻🔻 @bahjat_ir مرحوم آیتالله
چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمیدانیم...
(مکتب انسانساز تشیع)
☘ واقعیت این است که حوزه، تشیع و جامعه اسلامی دارای یک روح است. #روح_معنوی که نفحه آن به همه حرکات و اقدامات و کنشهای ما جان میدهد. هر اقدامی بدون این روح معنایی، تهی از ارزش و برکت و خاصیت است. این روح را انسانهای #صاحب_نفس که متصل به مدار و خیط #ولایت هستند میدمند و انتقال میدهند.
☘ از سوی دیگر گاهی با نگاه به گذشته افسوس میخوریم که چقدر بزرگان اخلاق و #عرفان بودند که امروز از وجود آنها محروم هستیم و دستمان کوتاه است.
☘ اما واقعیت آن است که هنوز در گوشه و کنار بزرگان صاحب نفس که میتوانند راه را نشان دهند و جان ما را پر از #معنا کنند، هستند. شايد امروز گمنام باشند، کما اینکه مرحوم #بهجت سالها #گمنام بود و در دو دهه آخر عمر بیشتر در فضای عمومی جامعه شناخته شد.
☘ در فهرستی که از #اساتيد_عرفان و اخلاق نوشتم، نام بسیاری ذکر نشده، افرادی که یا مایل به شناخته شدن نیستند، یا در فضای مجازی حضور ندارند. مقصود اینکه این فهرست تنها یک رصد ناقص و کوچک است نسبت به سرمایههای عظیم انسانی ما.
☘ غرض اینکه تشیع و #حوزه_شیعی هنوز بسیار #غنی است. چقدر مکتب اهل بیت علیهم السلام غنی است که در آن #انسانهای_بزرگ پرورش مییابند. چقدر این مکتب، #انسانساز است.
☘ برخی از این بزرگان برای #آبادی_جان انسانهای یک شهر و یک کشور کفایت میکنند، آنقدر که بزرگ و باسرمایه معنوی هستند. برخی از این افراد را نمیتوان بهسادگی و باچند کلمه توصیف کرد. چرا قدر این غنی بودن و این سرمایههای عظیم #مکتب_تشیع و #مدرسه_اهل_بیت علیهم السلام را نمیدانیم.
🔻 #تمدن_غرب از افرادی که در انسانیت حتی یک میلیمتر رشد نداشتند، #رهبر_جامعه_بشری ساخت و ما از بزرگان خود چند منبری و خطیب ساده.
#مکتب_تشیع
#مکتب_انسانساز
#حوزه_شیعی
#حوزه_علمیه
#تمدن_غرب
🆔 @taalighat
پیروز واقعی بازی مراکش و پرتغال
🔻 مهمتر از متن بازی #مراکش و پرتغال، حاشیهی پررنگتر از متن است. برد مراکش، برد یک تیم در برابر تیم دیگر نبود. تعجب نکنید اگر بنویسم این برد، متعلق به #انقلاب_خمینی است.
🔻 برنده این بازی انقلاب بود که نگذاشت سودای #از_نیل_تا_فرات به بار بنشیند. #روز_قدس که خمینی بنیان نهاد، بنیان اسرائیل را متزلزل کرد. اگر نبود روز قدس و #اندیشه_سیاسی خمینی، امروز حس دفاع از #فلسطین در بین ملتها موج نمیزد.
🔻 بازیکنان و طرفداران مراکش بعد از پیروزی پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و مردم غزه بودند که از شادمانی به خیابان ریختند. مهم نیست فینال چه میشود. امشب فینال جام جهانی بود. برنده قطعی و قهرمان بلامنازع آن زنده بودن هویت #جهان_اسلام بود که خمینی آن را احیا کرد و زنده نگه داشت تا تبديل به #آرمان شود. یک #امت_مأیوس به امتی امیدوار بدل شدند تا پرچم مبارزه با استکبار بهدست بگیرند.
🔻 پرچم بهدست شدن مراکش، یک اتفاق ساده و یکشبه نیست، بلکه محصول یک فرآیند طولانی فرهنگی است که در دست #تدبیر_انقلاب اسلامی رقم خورد و باید آن را قدر دانست و توسعه داد.
#صدور_انقلاب
#جهان_اسلام
#فلسطین
#انقلاب_خمینی
#از_نیل_تا_فرات
🆔 @taalighat
📍عرصهی فرهنگ، حاج قاسم میخواهد، مرد میدان لازم است...
🔻 سال 1390 بود مقالهای تفصیلی با عنوان آسیبشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتم. امروز که آن متن را مرور میکنم تقریباً همه آسیبها هنوز سرجای خودش باقی است. يعنی شورا حداقل یک دهه در وضعیتی پایدار مانده است. شورا آنقدر خنثی و در حاشیه است که گویی اصلاً در کشور چیزی بهنام شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. یعنی آسیب بنیادینی وجود دارد که تا علاج نشود قدم از قدم برنمیداریم.
🔻 هفته گذشته حضرت آقا برای چندمین بار از وضعیت فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی #گلایه کردند. اما آیا از فردا شاهد تحول در شورا خواهیم بود؟ پاسخ من بنابر تجربه زیسته، (خیر) است. مطمئن هستم با شرایط فعلی نیز شاهد هیچ تغییری در عملکرد و #کارآمدی شورا نخواهیم بود.
🔻 آقا سالهاست به زبانهای مختلف مسئولیتهایی را برای ارکان فرهنگی و بهخصوص شورا مطرح کردند، اما چرا شاهد تحول نیستیم؟ چرا خیال آقا از مسئولیتهایی که بر دوش اهالی فرهنگ میگذارد، راحت نیست؟
1⃣ فقدان درک راهبردی در تراز رهبری
🔻 برای مثال رهبری بیش از یکسال است سخن از لزوم #بازسازی_ساختار_فرهنگی کشور به میان آورده است. برخی آن را به بازسازی سازمانهای فرهنگی منحصر کرده و تقلیل دادند و سخن از ادغام و..
بهمیان آمد. بعد ایشان توضیح دادند سخن از جنس #مهندسی_فرهنگی و مفاهیم کلان حاکم بر فرهنگ کشور است. اینکه در کشور چند مفهوم کلان باید بهعنوان هویت و روح فرهنگی حاکم شود.
🔻 فهم اینکه در تشخيص اولویت و تقدم و تأخر آن عناصر چگونه عمل کنیم و اینکه #پیوستار_تحقق یک امر فرهنگی در #مقیاس_ملی دارای چه عناصری است، آنقدر پیچیده است که با چند جلسه معمولی شورا به نتیجه و نهایت نمیرسد. حال با سه مرحله تعویق مواجهیم:
🔹 پیش از بیان رهبری، چنين مسئلهای چرا در #جامعه_نخبگانی ما مطرح نبود؟ چون اساساً نخبگان ما در #مسئلهشناسی یک یا چندگام از نیاز صحنه عقب هستند.
🔹 بعد از طرح مسئله ازسوی آقا در فهم مسئله با مشکل اساسی روبرو بودیم. یعنی درک واحدی از مفهوم طرحشده از جانب آقا، بین نخبگان وجود نداشت.
🔹 بعد از #طرح_مسئله و تبیین #ماهیت_مسئله، مرحلهی بعدی #حل_مسئله بود. حالا هیچ کس متولی حل مسئله نیست. گویی کسی خود را مخاطب نمیبیند.
2⃣ فقدان تمرکز بر کلان مسئلهها (اکسیر تمحض)
🔻 اعضای شورا هر کدام دارای مناصب و #شئون_متکثر هستند، این اشتغالات متعدد موجب میشود نتوانند بر مسئلهای معین #تمرکز کنند. عدم تمرکز از ابتدا تا حل مسئله موجب شده هیچ #کلان_پروژهای در شورا به نتیجه نرسد. اینکه یک نفر در آن واحد دارای ده مسئله است، یعنی اساساً #فاقد_مسئلهی_محوری است. مگر یک انسان فوقالعاده باشد.
❌ یکی از تعابیر ویژه آقا درباره حاج قاسم این بود: هر کاری را به حاج قاسم میسپردیم خیالمان راحت بود که انجام میشود.#حاج_قاسم بر مسئله توسعه و تقویت محور مقاومت متمرکز شد و نتیجه آن را گرفت.
📌 سخن آخر:
ما در حوزه فرهنگ، #حاج_قاسم میخواهیم. کسی که اولاً از مسئله درکی در تراز رهبری داشته باشد، ثانیاً خود را وقف تحقق آن هدف کند، بدون زیکزاک، بدون تشتت با حفظ نهایت تمرکز. ما نخبه دارای مسئله با عزم بر حل مسئله ملی در افق فهم رهبری کم داریم...
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#بازسازی_ساختار_فرهنگی
#مهندسی_فرهنگی
#فقدان_مسئله
#حل_مسئله
#گلایه_رهبری
#حاج_قاسم
#مرد_میدان
🆔 @taalighat
#ترک_فعل_فرهنگی
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 1
❇️ جنگ شناختی و اختلال در نظام تحلیلی
🔻 بعد از وقایع شهریور ماه و اغتشاشات در کشور، نوعی #آشفتگی_نظری در جامعه به چشم می خورد. بی تردید #پیشران_اقدام در هر جامعه، تصویری است که از واقعیت ها دارند. #زاویه_نگاه به واقعیت است که نوع کنش انسان را تعیین می کند.
🔻 #جنگ_شناختی با تمرکز بر نظام محاسباتی جامعه، به ایجاد اختلال در آن می پردازد. روایت های وارونه از واقعیت و آنچه در واقع در جریان است، به تصویرهای متفاوت منجر می شود. هر تصویر و ذهنیت از واقعیت و کنونه ی جامعه، نوعی کنش اجتماعی خاص را در پی خواهد داشت.
❇️ پشتیبانی نظری جریان روشنفکری از اغتشاشات
🔻 مع الاسف در این مدت #جریان_روشنفکری و چهرههای تئوریک اصلاحطلبان، افرادی نظیر مصطفی #ملکیان، محسن کدیور، سعید #حجاریان، دکتر تاجیک، دکتر فاضلی، دکتر #رنانی، صادق زیباکلام و ده ها نفر دیگر اقدام به سخنرانی، مصاحبه و نگارش تحلیل و مقاله و یادداشت کردند. خروجی این یادداشت ها و تحلیلها این است که کشور در نقطه #بحران، سقوط و انحطاط قرار دارد. از بین بردن امید به آینده، ایجاد تردید در مبانی و موفقیتهای انقلاب، یاس و بدبینی از ثمرات اجتماعی این تحلیلهاست.
🔻 نوعی #تصویرسازی که برای اغتشاش و اغتشاشگران محملی از تحلیل و مبنای نظری ایجاد می کند. شورش بر وضع موجود، زمینهسازی برای انقلاب و مقابله با جمهوری اسلامی با مبنای نظری خروجی کنش جریان روشنفکری است. جامعه با این زاویه دید خود را در مقام اصلاح و جهاد برای برکنار کردن مفاسد گسترده می بیند، پس انگیزه می یابد، عزم او تقویت می شود و به اغتشاش به چشم تلاش برای اصلاح نگاه می کند. از این زاویه هر نوع خسارت رساندن به کشور، دارای مطلوبیت و بخشی از #مبارزه_مقدس خواهد بود.
🔻 در ضلع دیگر این جنگ شناختی، #جریان_رسانهای_غربی است که با شبکه های خود حتی برای #کشتن نظامیان و به اصطلاح آن ها شبه نظامیان یا بسیجیان و روحانیون #مشروعیت سازی می کند. کشتن و حتی شکنجه یک نظامی یا روحانی یا بسیجی از این زاویه امری غیر اخلاقی به شمار نیامده و بخشی از یک مبارزه مقدس است. همه این امور زمانی مشروعیت و مقبولیت می یابد که برخوردار از مبنای نظری باشد. و ایجاد #مبنای_نظری کاری است که جریان روشنفکری متولی آن شده است.
📌 ادامه دارد...
#ترک_فعل_فرهنگی
#جبهه_فرهنگی_انقلاب
#جبهه_فکری_انقلاب
#جریان_روشنفکری
#ملکیان #حجاریان #رنانی #کدیور #زیباکلام #فاضلی #تاجیک
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#ترک_فعل_فرهنگی 📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب ا
#ترک_فعل_فرهنگی
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 2
❇️ انفعال جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی
🔻 اما در سوی دیگر ماجرا، جریان فکری انقلاب اسلامی است که در لایه های اثرگذار خود به #سکوت_ممتد ادامه می دهد. این سکوت و فقدان ارائه #چارچوب_نظری نه تنها جامعه را دچار خلاء تحلیلی صحیح کرده بود که حتی در جبهه انقلاب نیز با مخدوش شدن دستگاه محاسباتی طیفی از جبهه خودی روبرو بودیم.
🔻 برخی از افراد جبهه انقلاب متأثر از فضای مجازی حاکم بر اذهان به تحلیل های ارائه شده در آن طیف متمایل شده و از همان زاویه به تحلیل پرداختند.
🔻 در این هنگام تنها صدای رسا و تحلیل فائقی که صحنه را از سرگردانی تحلیلی خارج کرد، بیانات مقام معظم رهبری و ارائه چارچوب تحلیلی کلان ایشان بود. پس از چند سخنرانی #رهبری گویی برخی از تحلیل گران از حالت #لکنت_تحلیلی خارج شده و تازه چند کلامی سخن گفتند. اما آن هم در چارچوب و محدوده بیانات مطرح شده از سوی ایشان؛ یعنی همچنان در #مقام_انفعال
❇️ کمکاری مؤسسات و پژوهشگاه ها
🔻 در این میان باید به کم کاری مجموعه هایی چون #دانشگاه_باقرالعلوم علیه السلام، #موسسه_امام_خمینی، #پژوهشگاه_فرهنگ_واندیشه، #پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ، دفتر تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادهای فکری متولی جهت دهی اندیشه ای به جامعه اشاره کرد. این مجموعه ها برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند اما بزنگاه نیاز، اقدام متناسب انجام نمی دهند.
🔻 با نگاهی به سایت های این موسسات در کمال ناباوری و اعجاب مشاهده می کنید همچنان نشست ها، کرسیهای نظریهپردازی و سخنرانی و میزگردها حول موضوعات عادی و جاری این مجموعه در موضوعات مصوب علمی آن ها است. یعنی گویی هیچ اتفاقی در این ایام در کشور نیافتاده است. آقایان برای این حجم از انفعال و کم کاری چه پاسخی دارند؟
❇️ کمکاری شخصیتهای حقیقی علمی
#دانشآموختگان_علوم_اجتماعی در این موسسات چه می کنند؟ حول کدام موضوع قلم می زنند؟ مگر اهل اندیشه نباید در بزنگاه ها به تحلیل وضعیت جامعه خود و ارائه زاویه دید و تحلیل به بدنه و نخبگان به بپردازد؟ مگر این موسسات برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی سال ها مورد حمایت مادی و معنوی قرار نداشتند؟ اکنون که زمان نیاز است چرا در سکوت ممتد و یا کنش های حداقلی به سر می برند؟
💠 بنابر یک بررسی میدانی از بین #اعضای_هیئت_علمی رشتههای جامعهشناسی و علوم اجتماعی 6 دانشگاه شاخص مشاهده شد تنها کمتر از 10درصد این افراد در حوادث اخیر تحلیل و واکنش نظری داشتهاند. اسم این را باید #خلاء_تئوریک گذاشت یا #عافیت_طلبی؟
🔻 مسئله #ترک_فعل در حوزه های اقتصادی خود را به سرعت و به وضوح نشان می دهد. تا جایی که گاه درمورد آن #جرم انگاری نیز صورت می گیرد چون از امور ملموس است. اما در حوزه فرهنگ با ترک فعل هایی مواجه هستیم که به چشم نمی آید و آثار آن نامحسوس و غیرملموس است. چه کسی مسئول تشخیص این ترک فعل ها و مؤاخذه آن ها است؟
#ترک_فعل_فرهنگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#موسسه_امام_خمینی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ
#پژوهشگاه_فرهنگ_واندیشه
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#ترک_فعل_فرهنگی 📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اس
📝 اندر برکات اعدام...
🔻 یک: #حوزه وظیفه دارد گرههای ذهنی جامعه را باز کند. اما در این چندماه شاهد ورود فعالانه حوزه به مسائل نبودیم. افرادی که با شور و حرارت برای حذف کفایه احساس مسئولیت کردند و به میدان آمدند و مقاله نوشتند، مصاحبه تند و تیز کردند، امروز روزه سکوت گرفتند. (در یادداشت مستقلی به ابعاد این قصه خواهم پرداخت.)
🔻 دو: مسئله #اعدام و عنوان #محاربه که در روزهای اخیر مطرح شد، با طرح شبهات، سکوت تعداد قابل توجهی از چهرههای حوزوی شکست. مقالات، یادداشتها و مصاحبههای متعددی تولید شد. یعنی نشان داد میتوان در بزنگاه نیاز در صحنه بود و این ورود مبارک است.
🔻 سه: هرچند پاسخ های اخیر نشان از پویا بودن اندیشه دینی دارد اما حوزه نبايد در #موضع_انفعال بایستد بلکه همانطور که پیش از این گفته شد (https://eitaa.com/taalighat/779)
باید شبهه و بیشتر از آن یعنی #نیاز_فکری را بسیار جلوتر #رصد کند و قبل از وقوع سوال، پاسخ را تولید و ترویج کند.
❌ حوزه باید همواره چندگام از ذهن جامعه جلوتر باشد، والا هم جامعه لطمه میبیند و هم حوزه. البته هنوز جای خالی اقدام مؤسسات و شخصیتهای شاخص فقهی و حقوقی خالی است.
🔻 بههرحال این ورود حوزه به عرصهی #پاسخگویی به نیازهای این روزها هرچند دیرهنگام اما مبارک است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📌 نمونهای از محتوای تولید شده در باب مسئله محاربه🔻🔻
https://eitaa.com/Tanbiholomah/189
https://eitaa.com/hawzahnews/42613
https://eitaa.com/hawzahnews/42533
eitaa.com/khosropanah_ir/2892
eitaa.com/khz_howzehnews/3079
https://eitaa.com/Tanbiholomah/187
https://eitaa.com/farsna/176147
https://eitaa.com/ismcir/6063
https://eitaa.com/monzer_ir/3799
🆔 @taalighat
📍برخی چهرههای بینالمللی و سلبریتی هایی که طی سه ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته و با معترضان همدردی کردهاند.
📝 توضیحات در پست بعدی...
#بازتاب_بینالمللی
#جنگ_ترکیبی
#ذهنیت_بینالمللی
#ایرانهراسی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat