eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
342 عکس
222 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قَالَ مولانا علي(علیه السلام): أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ. 🔰 [و فرمود:] شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه اگر براى دسترسى بدان رنج سفر را بر خود هموار كنيد، در خور است: هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد، و جز از گناه خود نترسد، و چون كسى را چيزى پرسند كه نداند شرم نكند كه گويد ندانم، و هيچ كس شرم نكند از آنكه چيزى را كه نمى داند بياموزد، و بر شما باد به شكيبايى كه شكيبايى ايمان را چون سر است تن را، و سودى نيست تنى را كه آن را سر نبود، و نه در ايمانى كه با شكيبايى همبر نبود. [حکمت ۸۲] پ.ن: ولادتِ مولی الموحدین اميرالمؤمنين علي عليه السلام محضر یکایکِ اعزه محترم تبریک و تهنیت.🍃🌺💐   💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
: بررسیِ اجمالیِ چند 1️⃣ مُدلِ توسعه 🔰 این مدل یکی از معروف ترین و مطرح ترین بوده است که از طرف جناح راستِ سرمایه سالاریِ جهانی به عنوان نسخه ی شفابخش برای مطرح گردیده بود. برخی از مهمترین ارکان این مُدل عبارتند از: : ضرورتِ سرمایه گذاریِ کشورهای توسعه یافته ی سرمایه داری در جهانِ : طرحِ به روی ورودِ سرمایه خارجی : فقدانِ نظارت و کنترل بر حضورِ شرکت های خارجی در کشور هدف : حذف مالیات و مقرراتِ گمرکی برای شرکت های خارجی و... 🔰 همگیِ این موارد بیانِ تئوریکِ سپردنِ کشورهای تازه استقلال یافته و یا کهنسال جهان سومی به دستِ شرکت های کاپیتالیست است و در حقیقت به معنای نفیِ کاملِ استقلالِ اقتصادی و حتی سیاسی آنهاست. این مُدل، در قالبِ یک بیانِ آکادمیک و ظاهرا بی غرضانه، جهان سوم را دعوت می کند تا و و خود را به جولانگاهِ تُرکتازیِ بی قید و شرطِ های سرمایه سالاریِ چندملیتی تبدیل کنند؛ زیرا که به نظر او مشکل عقب افتادگی و فقدانِ توسعه جهان سوم فقط از این طریق قابل رفع است. 🔰 دیدگاه به ارائه ی مُدل عملیِ برای اقتصاد های توسعه نیافته می پردازد و دارای ویژگی های یک مدل توسعه از نوعِ راست گرای آن است. "والت ویتمن روستو" عمده دیدگاه های خود را در کتابِ معروفِ مطرح کرده است. [The stages of economic growth] او معاونِ دبیر اجراییِ جامعه اقتصادیِ اروپا در فاصله ی سال های ۱۹۴۷-۱۹۴۸ و قائم مقامِ ویژه ی معاون رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و مشاور و رئیس شورای برنامه ریزی و خطی مشیِ وزارت خارجه آمریکا و نیز عضو آمریکایی کمیته ی آمریکای لاتین "اتحاد برای پیشرفت" و دستیار ویژه رئیس جمهوریِ آمریکا در امور امنیت ملی در کاخ سفید در فاصله ی سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹ ۶۹ بوده است. 🔰 برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های به منابع ذیل رجوع کنید: - روستو، والت ویتمن، نظریاتِ جدید درباره ی رشد و تحول جامعه، ترجمه جلال پایدار، انتشارات بانک تهران، بی تا. - جرالد ام. مایر و دادلی سیرز، پیشگامان توسعه، ترجمه سید علی اصغر هدایتی و علی یاسری، انتشارات سمت. - Agarwala, A.N. and sing, S.P.Eds, the economics of underdevelopment, Oxford University press, 1971. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
2️⃣ مُدلِ توسعه ی سوسیالیستیِ و 🔰 دیدگاه "روستو" و "آرتور لوئیس" در خصوصِ توسعه بر امری قرار دارد که اقتصاددانان توسعه آن را "الگوی هسته در حال گسترش سرمایه داری" می نامند [هانت، دایا، نظریه های اقتصاد توسعه، ص ۱۰۲] و به عبارتِ دیگر ماهیت سرمایه سالارِ آشکاری دارند. اما نکته ی جالب اینجاست که؛ مدل های توسعه نظیرِ نیز بر چیزی جُز انباشتِ سرمایه و تشکیلِ هسته ی در حالِ گسترش سرمایه سالاری تاکید ندارد. برخی از مهمترین ارکانِ این مُدل عبارتند. از: : به حداکثر رساندنِ "رشد تولید ناخالص ملی" و "افزایش میزان پس انداز" از طریقِ گسترش بخشِ دولتیِ اقتصاد : اولویت سرمایه گذاری در و ایجادِ ساختارهای صنعتی از طریقِ دخالتِ فعال دولت : بهره گیری از ابزارهای سیاست گذاری نظیرِ ، و و... 🔰 بنابراین؛ نگاه به تعاریفِ تئوریسین ها و اقتصاددانانِ توسعه [وابسته به مکاتب مختلف] نشان می دهد که همگیِ آنان را در چهارچوبی تماما کمّی و با استانداردهایی نظیرِ ، ، و در یک کلام حاکمیتِ معنا می کنند. به عنوان مثال: یکی از تئوریسین های نیز، توسعه یافتگی را عبارت از و تحول به ساختارِ اقتصاد سرمایه سالارانه می داند. 🔰 یا یکی از تئوریسین های نیز، توسعه یافتگی را معادلِ حاکمیت سرمایه سالاری می داند و انباشتِ عظیمِ سرمایه در در حد فاصل قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی [ که به عنوان پشتوانه ی اقتصادیِ انقلاب صنعتی به کار گرفته شد] را نتیجه ی و ها و آشکار و پنهان از مردمِ آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین توسطِ می داند. 🔰از مجموع آنچه اجمالا آورده شد این نتیجه به دست می آید که؛ توسعه یافتگی چیزی نیست مگر تحققِ حاکمیت نظام سرمایه سالاری و مدل های پیشنهادی غربی ها نظیرِ "مدل روستو" یا و یا مدل های اخیرِ به دلیلِ مطامعِ سوداگرانه طراحان آنها، تبدیل شدنِ کشورهای توسعه نیافته به یک نظام سرمایه سالاریِ درجه ی دو غرب زده را نیز فقط و فقط به قیمت بهره کشی هر چه بیشتر از منابع طبیعیِ این کشورها و در محدوده ای که خود تعیین می کنند؛ عملی می سازند و عملا و تدریجا و به طور تام و تمام این کشورها نفی کرده و یا به تابعی از منافع خود بدل می سازند. 🔰 برای مطالعاتِ بیشتر به منابع ذیل رجوع کنید: - جیروند، عبدالله، توسعه اقتصادی، انتشارات مولوی، پاییز ۱۳۷۵ - Colin Clark, "the conditions of economics of economic progress" , Macmillan & Co. Ltd, London, 1951 pp. 170-152 - هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه دکتر غلام رضا آزاد، نشر نی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل: 📍ایرانی ها صبور و عملگرا هستند، تربیت می‌کنند، آموزش می‌دهند و برای بلندمدت برنامه ریزی می‌کنند... 🆔 @Kavoshmedia
🔰 تو این سلسله یادداشت ها پیرامونِ نکاتِ دقیقی از کُتُبِ برجسته در این زمینه تقدیم حضور شده است. لینک یکایکِ یادداشت ها جمعا در اختیار می باشد. 1️⃣ بخش اول: مفهوم شناسیِ توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/242 2️⃣ بخش دوم: خاستگاهِ توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/257 3️⃣ بخش سوم: توسعه و پیشرفت👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/265 4️⃣ بخش چهارم: توسعه و امپریالیسم👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/268 5️⃣ بخش پنجم: توسعه و عدالت اجتماعی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/276 6️⃣ بخش ششم: توسعه، تشدید کننده فاصله طبقاتی👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/284 7️⃣ بخش هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و مدل توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/302 8️⃣ بخش هشتم: ادامه ی بحثِ مدل های توسعه👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/303 9️⃣ بخش نهم: مدل توسعه ی والت روستو👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/310 🔟 بخش دهم: مدل توسعه ی سوسیالیستیِ پرئو براژنسکی و مائوئیسم👇 https://eitaa.com/taammolatenazari/312 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 Eitaa.com/taammolatenazari
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ مبتنیِ بر کتابِ ایشان است. برای اینکه متوجه شویم منشأ این موضع گیری ها چیست، کتاب مذکور بایستی مطالعه گردد. بنا داریم کتابِ خوب و کاربردیِ حاضر را در چند سلسله یادداشت تبیین کنیم. 🔰اجمالا باید گفت: همانطور که مؤلف محترم بیان می دارد؛ اصولِ ذیل راهنمای نویسنده در تألیف کتابِ حاضر است: : فعالیتِ اقتصادی در اسلام آزاد است. : برای اشراف و نظارت دولت بر این فعالیت های اقتصادی، هیچ مرز و مانعی وجود ندارد. : دولت، نه باید اقتصاد را رها کند و نه در اقتصاد تصدی گری کند. : بخش خصوصی موتورِ محرّکِ اقتصاد است. : خصوصی سازی، رهاسازي نیست و دولت باید ، و فعالیت های اقتصادیِ بخش خصوصی در جهتِ برنامه ی ملی باشد. 🔰 کتابِ مذکور متشکل از چهار فصل می باشد که ان شاء الله هر فصل آن را در قالبِ چند یادداشت موردِ تبیین و بررسی قرار خواهیم داد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فکر بلبل همه آن است که گُل شد یارش گُل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش دِلرُبایی همه آن نیست که عاشق بِکُشند خواجه آن است که باشد غمِ خدمتکارش
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسونیم؛ تو برنامه های کانال بنا شده هر هفته یا هر دو هفته ها، یک کتاب تو حوزه های مختلفی چون: ، ، ، و یا برخی رشته های رو خدمتتون معرفی کنیم و در موردِ موضوع و محتواش با هم گپ و گفتی داشته باشیم. سعی میشه معرفیِ کتاب ها طوری باشه که کسل نشیم. در واقع تنوع داره موضوعِ کتاب ها. به تدریج ممکنه یه موضوعی رو انتخاب کنیم و بصورت منسجم دربارش صحبت کنیم. پ.ن ۱: معرفیِ کتاب، محور اصلی بحث های کاناله، و در کنارش موضوعاتِ دیگه مثلِ مسائلِ روز تو حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رو تقدیم حضور می کنیم. پ.ن ۲: تصویر مزبور، کتابخونه ی خودمه؛ چند سالی طول کشیده تا جمعشون کنم. [کتابای دست اولی هستند تو عرصه ی علوم انسانی؛ واسم ارزشمندن] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس که فی المثل صاحب رای و نظر و یا آشنا با علوم جدید باشد، نامیده می شود و او را دارای "فکر باز" و نظایر اینها می دانند، و یک معنای اصطلاحی و خاص هم دارد که ترجمه Intellect‌ual فرانسه است و از "انتلکت" در زبانِ فرانسه گرفته شده است. اما تفصیل ماجرای چگونگیِ پیدایش روشنفکری در اروپا: در قرن ۱۸ میلادی در اروپا و بویژه در فرانسه، عده ای رُمان نویس و روزنامه نگار و نمایش نامه نویس و فیلسوف ظهور کردند که خود را مُتکی و معتقد به عقل مستقل و خودبنیاد می دانستند و پیروانِ ادیان و آیین های سنتی را طرفدارانِ عصر تاریکی و تاریک اندیش، و خود را نمایندگانِ عصر روشنایی و روشن اندیش می نامیدند؛ اینان در زبان فرانسه یعنی عقل گرا نامیده می شدند. مقصود از Intellect یا عقل در نگرشِ انتلکتوئل ها، همانا عقل مدرنِ اومانیستی بود. در واقع انتلکتوئل ها دعوت به پیروی از عقلِ اومانیستی و سرپیچی از تفکر دینی و وحیانی می کردند و به ترویج باورها و آداب و عاداتِ مدرنیته می پرداختند و بدین سبب نیز خود را مرّوجِ روشنگری می دانستند. در عهدِ قاجاریه که مظاهر تمدن غرب، به تدریج توسط روشنفکرها وارد ایران می شد، واژه "انتلکتوئل" را معادل "منورالفکر" به کار می بردند. اساسا طبیعت انتلکتوئل ها یا منورالفکرها، بر عقل گراییِ اومانیستی، اصالت ناسوت، انکار حقیقت وحی و تعالیم دینی، اعتقاد به اندیشه پیشرفت یا اصلِ ترقی، نفی هر نوع غیب اندیشی، مخالفت با شرایع آسمانی و یا تحریف آنها به گونه ای که با باورهای اومانیستی سازگار باشد، تاکید می کرد. روشن فکری به معنای اصطلاحی ای که عرض شد؛ تبلور و تجسّمِ روحِ سکولاریستی و خودبنیاد مدرن است و به هیچ روی با دین داری قابل جمع نیست. فلذا با توجه به این معنا، روشن فکریِ دینی، یک مفهوم متناقض است. از زمان پیداییِ روشن فکری در غرب، گروه وسیعی از آنها صراحتا الحادِ خود را اعلام داشتند که خود را لائیک یا آته ئیست و یا دئیست نامیدند. فرانسوا ماری ولتر، دنیس دیدرو، هولباخ، هلویس هلویسیوس، لامتری و کُندیاک از این دَست بودند. همچنین گروهی دیگر از روشنفکرانِ غربی در عینِ پای بندی به مبادی و مبانی و اصول و غایاتِ تفکر مدرن و روشن فکرانه، سعی در حفظِ برخی ظواهر دینی و مسخِ معانیِ باطنی آنها نمودند. فیلسوفانی چون: باروخ اسپینوزای هلندی، ژان ژاک روسوی فرانسوی چنین وضعیتی داشتند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. بر
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد. عزیزانی که این کتاب خوب و کاربردی رو نخوندند؛ مطالعه ی این چکیده ها رو از دست ندهند.
تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس
بزودی در رابطه با از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذیل در قالبِ سلسله یادداشت هایی مطالبی به سمع و نظر خواهد رسید. 1️⃣ در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد 2️⃣ سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان اثر رضا داوری اردکانی 3️⃣ حلزون های خانه به دوش اثر شهید سید مرتضی آوینی 4️⃣ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران اثر شهریار زرشناس 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دخالت دولت را نفی می‌کنیم، اما نظارت را لازم می‌دانیم. پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴، به دلیل عدم دولت، کارهای بد و غلطی انجام گرفت، هم به منابع ارزی و ریالی کشور، هم به خود آن بنگاه‌ها و نتیجتا به مردم ضربه خورد؛ عده‌ای سوء استفاده کردند| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
تأمُّلاتِ نظری
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد.
چند روزی مشغول کاری بودم و نتونستم مطالبِ کتابِ رو قرار بدم. ان شاء الله بارگذاری می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتاب ، فصلِ اول [بخش یکم] 🔰 در ابتدای فصل اول کتاب، مؤلف محترم مقدماتی بیان می دارند و سپس به تاریخچه ی دوگانه ی و که مهمترین چالش نظری ِ پیش روی اقتصاددانانِ قرن پانزدهم تا کنون بوده است می پردازد. مفروضِ همه ی نظریه پردازانِ هر دو طیف، تامینِ منافع کشورها و پیشرفت اقتصادیِ آنهاست. مؤلف کتاب در فصل اول بنا دارد دیدگاه های متفکرینِ هر دو طیف را بیان نموده و سپس به نقادی آنها بپردازد. 🔰 ابتدا به بیانِ دیدگاه های دو تن از متفکرینِ معتقد به یعنی و پرداخته و آنها را نقادی می کند و سپس در ادامه به بیانِ دیدگاه های متفکرینِ همچون می پردازد. 🔰 از جمله نقاط قوتِ کتاب حاضر، ارجاعات و منابع خارجی و داخلی است که در بیانِ مطالبِ کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. و نیز نگاهِ سیاست گذارانه ی مؤلف در بیان مطالبِ اقتصادی به خواننده کمک می کند تا درکی واقع بینانه تر نسبت به اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران داشته باشد. 🔰 در ادامه این سلسله یادداشت ها در فصلِ اول، دیدگاه های متفکرین و را بیان نموده و نقد های وارده بر آن را ذکر خواهیم کرد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال مولانا الامام علی بن موسی الرضا علیهما السلام : لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ. حضرت می فرمایند: عبادت به فراوانیِ روزه و نماز نیست، بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در کار خداست. منبع: تحف العقول، ترجمه ی کمره ای، ج ۱، ص ۵۱۸