ممنون از اینکه همراه "تأمّلاتِ نظری" هستید. ما، تولید محتوای خوب و اثرگذار رو نوعی احترام به مخاطب می دانیم. ما، بنا نداریم #مطالب_زرد تولید کنیم. #تأمّلات_نظری؛ بناست دریچه ای باشد به سوی آگاهی و پیشرفت.🙏🏻💚📚
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
به کاندیدایی رأی دهید که انسان باشد و دلسوز. چون انسانِ دلسوز از خودش میپرسد؛
چطور برای دارو ارز نداریم ولی برای 20 میلیارد دلار کالای قاچاق داریم؟
چطور از بورس بازان همه جور حمایت میکنیم ولی حمایت از طبقات پایین تورم زاست؟
چطور یکی 100 میلیون حقوق میگیرد دیگری 10؟
چطور مردم هزينهها دلاری و درآمدها ریالی را تراز کنند؟
و دهها سوال مشابه.... #انتخابات1402
@DrRezaGholami
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_پنجم: "توسعه" و "عدالت اجتماعی" 🔰 نسبتِ #توسعه با #عدالت_اجتماعی چیست؟ آیا راه تحققِ "عدالت اج
بخش ششم از سلسله مباحثه #توسعه امشب در کانال بارگذاری می گردد...
#بخش_ششم: "توسعه"، تشدید کننده ی فاصله های طبقاتی
🔰میل به #عدالتخواهی، گرایشی فطری در نهاد آدمی است که ریشه در فطرتِ روحانی انسان دارد. هر انسان سالم و آشنا با تمامیت انسانی خود، طبعا #عدالتخواه است و به گونه ای اجمالی تصوری ارتکازی از عدالت دارد؛ زیرا که نظامِ حاکم بر هستی، عادلانه و روحانی است و نهاد آدمی با سرچشمه های معنوی و روحانیِ عالَم به گونه ای طبیعی مرتبط است. در خصوصِ #نظام_های_اقتصادی_اجتماعی نیز وضع تا حدودی به همین گونه است. برخی نظام ها مبتنی بر بنیان های معنوی و رویکردهای عادلانه شکل گرفته و می گیرند و برخی دیگر مبتنی بر بُعدِ از #حق و #عدالت. از اینرو #توسعه به معنای غربیِ آن، همانگونه که سابقا گفتیم؛ اساسا ذاتِ آن مبتنیِ بر نابرابری و اختلاف طبقاتی و نفیِ آزادیِ حقیقی است.
🔰برنامه های #تعدیل_ساختاری یکی از الگوها و سیاستگذاری های رایج برای تحققِ #توسعه_یافتگی در جوامع و اقتصادهای ماقبلِ مدرن یا نیمه مدرن است. آمار نشان می دهند؛ اجرای این برنامه ها که موردِ نظرِ #نئوکلاسیک_های_غربی است، نتیجه ای جُز #تشدید_فقر و #اختلاف_طبقاتی در پی نداشته است. اجمالا نمونه هایی ذکر می گردد که بدین قرار است:
🔰"جنوب، گرفتار بحران است. در کشورهای در حالِ توسعه حدودا ۱۳ تا ۱۸ میلیون نفر، عمدتا کودکان، هر ساله از گرسنگی و فقر می میرند؛ یعنی ۴۰۰۰۰ نفر در روز یا ۱۷۰۰ نفر در هر ساعت. تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از گرسنگی به دلیل پیشامدهای اضطراری است، بیشترین میزان گرسنگی ۸۵ تا ۹۰ درصد زاده ی #فقر است." در گزارشِ #جیمز_گوستاو_اسبت؛ رئیسِ انستیتوی منابعِ جهانی آمده است: " غیر از شرق آسیا و بعضی مناطق در جنوب آسیا، تجربه ی اکثر کشورهای جنوب، رکود یا کاهش آشکار رشد، تشدید فقر و افزایش نابرابری میان و درون کشورها را نشان می دهد. در حالیکه #درآمد_سرانه در جنوب ثابت ماند، در کشورهای شمال در دهه ی ۱۹۸۰ سالانه ۲/۴ درصد افزایش یافت. به همین دلیل شکافِ سطح زندگی میان شمال و جنوب بیشتر شده است."
🔰در گزارشِ #برنامه_توسعه_سازمان_ملل [UNDP] ذکر شده که؛ توزیعِ جهانیِ درآمد به گونه ایست که نگران کننده به نظر می رسد. ۷۷ درصدِ جمعیت جهان فقط ۱۵ درصدِ درآمدِ جهان را دارند." همچنین مناطقی که برنامه های #تعدیل_ساختاریِ گسترده تری داشته اند، صدماتِ بیشتری داشته اند. [آمریکای لاتین و افریقا] به ادعای #ریچارد_وب، رییسِ پیشینِ بانک مرکزی پرو، این سیاست های تعدیل ساختاری، کشور را دچارِ یک رشته دور باطل کرده است؛ یعنی به ازای بهبودِ ناچیز در وضعیتِ مالی و تراز پرداخت ها، بهای سنگینی به صورت تورم بالا، رکود و فرسایش بنیانِ سیاسی پرداخت می گردد." همچنین "بر اساس یک بررسی در خصوصِ #سیاست_تعدیل_ساختاری در زامبیا، مصرفِ مواد غذایی کاهش یافته است. و موارد و آمارهای بسیار زیادِ دیگر که وجود دارد."
🔰بنابراین؛ تحقق #عدالت_اجتماعی و کاهش یا رفعِ بحرانِ منازعات و فاصله های حاد طبقاتی از طریق گام نهادن در مسیرِ تفکر پارسایانه، #خودآگاهی_انتقادی نسبت به مدرنیته و تشبّه به آن و سلوک در طریقِ تقوای معنوی و قرار گرفتن در مدارِ #قُرب به خداوند ممکن است، و مُدل های شبه سوسیالیستی، شبه لیبرال، نئولیبرال و... علاوه بر اینکه کمک به بهبودِ وضع توده مردم نمی کند بلکه بر تشدیدِ فقر و اختلاف طبقاتی و بی عدالتی می افزاید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_ششم: "توسعه"، تشدید کننده ی فاصله های طبقاتی 🔰میل به #عدالتخواهی، گرایشی فطری در نهاد آدمی است
🔸️ منبع آمارهای یادداشتِ بخش ششم👇
United Nations Development Program [UNDP], Human Development Report 1991, New York Oxford University Press, 1991, p.23
🔸️ و چند منبعِ انگلیسیِ دیگر به نقل از:👇
ماهنامه ی #فرهنگ_و_توسعه، شماره ۲۸، برنامه های تعدیلِ ساختاری و فلاکت جهانی، کاظم فرهادی، ص ۲۶-۲۷
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان این تولیدکننده را با دقت گوش کنید!
این اقتصاد، جهنم تولیدکنندگان و بهشت خامفروشان و دلالان و نوسانگیران شده است.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
جدول هزینه خوراک و قیمت فروش فرآورده های نفتی پالایشگاه تهران یک نمونه از دلاریزه شدن اقتصاد داخل کشور است. محصولی ملی به کالاهایی اساسی تبدیل می شود که قیمت همگی به دلار می باشد. سئوال اینست:
مگر واحد پول کشور دلار است؟!
@hemmatgholizadeh
شهادتِ سربازان و سردارانِ ایرانی و غیرایرانیِ #جبهه_مقاومت تسلیت و تبریک. تسلیت برای ما که از نعمتِ وجودِ ظاهری شان محروم شدیم و تبریک به جهت اینکه به غایتِ آرزوی شان پس از عُمری مجاهدت رسیدند.
✍️ از سلسله مباحثِ #توسعه یک یا دو یادداشت بیشتر باقی نمانده و فعلا به همین مقدار بسنده میشه. بعد از اون سَری به کتابِ #دولت_و_بازار جناب دکتر جبراییلی خواهیم زد و در مورد محتوای این کتاب خوب و کاربردی مطالبی به سمع و نظر خواهیم رسوند.
🔸️ پ.ن: برخی عزیزان پیام دادند؛ کتابی معرفی کنیم به جهت آشنایی با #کلیات_علم_اقتصاد که درش مفاهیم و اصطلاحات این علم به زبان ساده توضیح داده شده باشه تا دوستان بتونند دقیقتر و عمیقتر مسائل اقتصادی رو فهم و درک کنند. ما، علاوه بر اینکه کتابی خوب محضرتون تقدیم خواهیم کرد؛ در قالب صوت های کوتاه در فرصت مقتضی حتما #مفاهیم و #اصطلاحات رو بصورت آموزشی توضیح خواهیم داد تا عزیزان #دانش_عمومی_اقتصادی شون افزایش هم پیدا کنه.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ از سلسله مباحثِ #توسعه یک یا دو یادداشت بیشتر باقی نمانده و فعلا به همین مقدار بسنده میشه. بعد از
📚 برخی عزیزان پیام ارسال می کنند کتابی معرفی کنیم برای آشنایی با #علم_اقتصاد. ما؛ کتابِ "مبانی و اصولِ علم اقتصاد" اثر جناب دکتر یدالله دادگر رو برای شروع پیشنهاد می کنیم.
پ.ن: در تصویر نام مولفان و ناشر هم مشخصه
#کلیاتی_از_اقتصاد_برای_همه
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ بِاللّه ِثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَسـُلَّمٌ اِلى كُلِّ عـالٍ. [بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۴]
حضرت می فرمایند: #اطمينان و #توكل بر خدا بهاى هر چيز گرانقيمت و نـردبان هر مقام بـالا و رفيعى است.
🔸️ جناب حافظ -رحمه الله- همین معنا را در بیتی اینچنین زیبا تصویر می کنند:
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست
راهرو گَر صد هُنر دارد #توکل بایدش
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
پاستور حاضر نیست هزینههایش را کاهش دهد!
- هزینههای پاستور چیست؟
+ حقوق و دستمزد ۳.۵ میلیون کارمند
- چرا اینقدر دستمزدها زیاد است؟ همه بدبختی و تورم و فساد و کسری بودجه و خلق نقدینگی به خاطر همین دستمزدهای کارمندان است!
+ اما حقوق کارمندان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش مییابد درحالیکه تورم نزدیک ۳۹ درصد بوده! در واقع ارزش واقعی حقوق دارد کم میشود!
- اینقدر با آمار بازی نکن، هزینههای دولت را کم کن تا همه مشکلات اقتصادی حل شود.
+ پس کارمندان با این دستمزد چطور زندگی کنند؟
- مگر قرار است همه زندگی کنند؟! حالا یه عدهای بروند کارهای دیگری بکنند، آخه زندگی هم شد کار؟!
+ جناب ببخشید شما نئولیبرال هستید؟
- نخیر، من کجام لیبراله؟ من دنبال منافع ملی هستم نادان!
+ آخه وقتی کسی زندگی نکند شما دنبال منافع چه کسانی هستید دقیقاً؟
- باز از این حرفهای پوپولیستی عوامفریبانه زدی ای کمونیست مسلمان سوسیالیست اسلامگرا؟! برو کمی #علم_اقتصاد بخوان تا بفهمی حق با من است!
-----------------------------------------------
پینوشت:
امام محرومان میفرمود من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت میکنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
حال این نااهلان با رسانههای خود بستن سنگ و رهاگذاشتن سگ را تجویز میکنند. صحنه را خوب و شفاف ببینید.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
این دو نامه را با دقت بخوانید!
پتروشیمیهای ایرانی پلی استر را به ترکیه زیر قیمت جهانی صادر میکنند، به نحوی که کاربیخ پیدا کرده و بحث شکایت از ایران بابت دامپینگ مطرح است. اما همین محصول برای تولیدکننده داخلی دو برابر قیمت جهانی تمام میشود.
ریشه گرانی در گرانفروشی اینهاست، نه نقدینگی دست مردم.
صحنه کاملا روشن است؛ اما آنکه در صندلی ذینفع نشسته، قصد دیدن ندارد.
@syjebraily
#بخش_هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و #مدل_توسعه
🔰 قبل از بیانِ این #مدل ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیان شود و سپس بصورتِ چکیده وار آرای سه تن از #اقتصاددانان مطرحِ غربِ مدرن یعنی #آدام_اسمیت، #جان_استوارت_میل و #مارکس که نخستین زمینه های شکل گیریِ مفهوم #توسعه بواسطه ی آرای ایشان شکل گرفت را بیان کنیم.
🔰 همانطور که سابقا اشاره شد؛ #توسعه_یافتن و تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته یعنی کاپیتالیستی شدن و در مدارِ سرمایه داری قرار گرفتن، نخستین آرای اقتصادی ای بود که در #قرن_هجدهم مطرح شد و بدون آنکه نامی از "توسعه" ببرند، از امکاناتِ بسطِ #کاپیتالیسم سخن می گفتند و بعد ها در نخستین سال های #قرن_بیستم و بویژه در سال های پس از #جنگ_جهانی_دوم و تبدیل شدن سیاره ی زمین به یک ساختارِ به هم پیوسته ی جهانی که قطب های سرمایه سالارِ چپ و راست یعنی؛ #کاپیتالیسم و #سوسیالیسم، بر آن حاکمیت داشتند، برای نخستین بار تلاش "خودآگاهانه" و برنامه ریزی شده برای رسیدن به قلمروِ سرمایه سالاری و مدرنیته تحتِ عنوانِ برنامه ها و مدل های مختلفِ توسعه مطرح گردید و به هدف اصلی و محورِ برنامه های اقتصادی-اجتماعی بسیاری از دولت ها تبدیل گردید.
1️⃣ در آرای #آدام_اسمیت [متوفی به ۱۷۹۰ میلادی] اثرِ چندانی از مفهومِ قرنِ بیستمیِ "توسعه" به معنای برنامه ای مشخص از سیاستگذاری های اقتصادیِ خودآگاهانه برای رسیدن به #اقتصاد_صنعتی_مدرن که توجه آن متمرکز بر ملل آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین باشد سراغ نداریم، اما نطفه های آنچه که بعد ها #تئوری_و_مدل_توسعه نامیده شد را شاهد هستیم. آدام اسمیت یک "اقتصادِ مدرن" و پیشرفته را اقتصادی سرمایه مدارانه می دانست و از "تراکم انباشت سرمایه"، "تخصصی شدنِ روندِ تولید و پیداییِ متخصصین و حاکمیت آنها بر روند تولید"، "تقسیم کار در پروسه ی تولید" به عنوانِ ارکانِ یک اقتصادِ پیشرفته و توسعه یافته نام می برد. #اسمیت معتقد بود که؛ انباشتِ سرمایه موجبِ استفاده ی بیشتر از "ماشین آلات" و موجب گسترده تر #کار می شود و این امر علاوه بر افزایشِ کارایی کارگران، موجبِ سوددهی بیشتر و انباشتِ سرمایه ی فزون تر می گردد. اسمیت صراحتا از ضرورتِ تصرف کشورهای دیگر و استفاده از نیروی کار و بازار مصرف آنها به منظورِ افزایش سودآوری در روندِ تولید سخن می گفت. [همتی، عبدالناصر، نگرشی بر دیدگاه ها و مسائل توسعه ی اقتصادی، ص ۴۱ و ۴۳] در واقع او صراحتا اقتصاد صنعتی و توسعه یافته را دعوت به نفوذ و ایجادِ سیطره در میانِ ملل و سرزمین های دیگر می کرد. همچنین او صراحتا اقتصاد مدرن و پیشرفته را یک اقتصادِ مبتنی بر #سودمحوری و #انباشت_سرمایه و #اقتصاد_بازار می دانست و نیز بازرگانان و کارخانه داران را منبعِ اصلیِ انباشتِ سرمایه برای پیشرفت بیشتر می دانست. [هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه غلامرضا آزاد، ص ۲۳-۲۵]
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
#بخش_هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و #مدل_توسعه 🔰 قبل از بیانِ این #مدل ها؛ ضرورت دارد مقدمه ای بیا
2️⃣ #جان_استوارت_میل، یکی دیگر از تئوریسین های اقتصادِ لیبرالی کلاسیک است. او از تکنولوژیِ پیشرفته و استفاده از کالاهای ارزان قیمت از آسیا و آفریقا [به علت پایین بودنِ دستمزد در آن سرزمین ها] و فرصت های موجود برای صدورِ سرمایه [البته باید دانست؛ صدور سرمایه یا سرمایه گذاریِ خارجی در کشورهای جهان سوم جُز با استثمارِ نیروی انسانیِ ملل دیگر و غارتِ منابع طبیعیِ آنها ممکن میست] و افزایشِ سود به عنوانِ مقوّمِ یک اقتصاد پیشرفته نام می برد. استوارت میل، یکی از ایدئولوگ های معروف اقتصاد سرمایه داریِ لیبرالی و از مروّجینِ تئوریِ #یوتیلیتاریسم_اخلاقی است. استوارت میل در تئوریِ اقتصادی خود به دنبالِ یافتنِ راه هایی برای "انباشتِ بیشتر سرمایه" و بالا رفتنِ #نرخ_سود است.
3️⃣ #کارل_مارکس به جرگه ی اقتصاددانانِ #کلاسیک_لیبرال تعلق ندارد؛ او نیز به طور صریح و منسجم از الگویی برای توسعه سخن نگفته است، اما در توصیفاتِ خود ضمنِ انتقاداتِ اساسی و تحلیلِ مبنایی ای که از سرمایه سالاری لیبرال به عمل می آورد، برخی عناوینِ بنیادینِ یک اقتصاد سرمایه سالارِ صنعتی را به عنوانِ ایده آلی تحتِ عنوان #سوسیالیسم و سپس #کمونیسم حفظ می کند. مارکس به #انباشت_سرمایه در دستِ عده ای معدود و #تراکم_فقر در میانِ انبوه مردم و به #توزیع_نابرابر_ثروت ها و به #استثمار و نیز روابطِ از خودبیگانه در #تمدن_مدرن معترض است. اما او گمان می کند که با تغییرِ حقوقیِ #مالکیت از سرمایه دارانِ #خصوصی به #دولتی که خود را مظهرِ اراده ی #طبقه_کارگر و به تبع آن جامعه می داند، می توان استثمار را از بین برد. در واقعِ در مدلِ ایده آل او #سرمایه_داری_خصوصی محو می گردد، اما نوعی سرمایه داریِ دولتی به نام #سوسیالیسم جانشین آن می شود. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت: سوسیالیسم، همان سرمایه داری است منتها سرمایه داریِ غیرلیبرال که #نفس_امّاره ی فردی را تحت الشعاعِ نفس امّاره ی جمعی قرار می دهد.
🔰 بنابراین باید گفت: طبقِ منطقِ #اسلامی در حوزه ی اقتصاد؛ ما نه اقتصاد بازار آزاد به معنای لیبرالی آن را قبول داریم و نه اقتصادِ دولتی به معنای مارکسیستی-سوسیالیستیِ آن. بل نوعی اقتصاد مورد نظر ماست که؛ علاوه بر توجه به #بخش_خصوصی و تولیدِ ثروت، مداخلاتِ نامعقول و تصدّی گرایانه ی دولت در اقتصاد را نفی نموده و برای #دولت در اقتصاد، شأنِ #حامی، #هادی و #ناظر قائل است. ان شاء الله در تحلیلِ کتابِ #دولت_و_بازار به این مهم بیشتر خواهیم پرداخت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ اهمیت حضورِ پرشور در #انتخابات را می توان هم از حیثِ #داخلی مورد بررسی قرار داد و هم از حیث #بین_المللی. اطاله ی کلام نمی کنم و می دانم شما عزیزان بیش از بنده نسبت به این مسائل مطلعید.
یگانه سخنم این است؛ اگر بناست تغییری هم در حوزه های گوناگون در کشور رخ دهد، راهش #صندوق_رأی است و نه چیز دیگر. آگاهانه و هوشمندانه و مسئولانه در عرصه ی سیاست کُنش گری کنیم؛ چرا که کُنش گریِ دقیق و مسئولانه ی ما، تبعات و منافعش به خود مردم باز می گردد.
پ.ن: رسانه های فارسی زبانِ وابسته ی به #استکبار و #استعمار و #استثمارِ جهانی هم خوب می دانند که اگر حضور مردم آگاهانه و مسئولانه باشد، چقدر به نفع ملت ایران و به ضرر بدخواهان ایران و ایرانی است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) .pdf
2.03M
🔰 پس از رحلت #آیت_الله_مصباح (ره) در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹، برخی منتقدان و مخالفان آیت الله مصباح، به طرح سوالات، انتقادات و اتهامات درباره شخصیت و اندیشه ایشان پرداختند.
🔰 مجموعه "سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آیت الله مصباح" متن پنج یادداشت، مقاله و سخنرانی آقایان #رسول_جعفریان، #عبدالکریم_سروش، #عباس_عبدی، #محسن_کدیور و #مهدی_نصیری است که به همراه پاسخ به آنها در تیرماه ۱۴۰۰ در فضای مجازی انتشار یافت.
🔰 با توجه به موج جدید سوالات، شبهات و اتهامات در مورد آیت الله مصباح (ره)، فایل کتاب بازنشر می شود.
🔸️ پ.ن: مطالبِ قابل توجهی در این جزوه وجود داره که پیشنهاد می کنم علاقه مندان مطالعه کنند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari