📚 نام اثر: درسنامه ی مختصرِ "لیبرالیسم کلاسیک" و "نئولیبرالیسم"
✍️🏼 نویسنده: دکتر شهریار زرشناس
🔸️ هدف از نگارشِ رساله ی حاضر، ارائه ی تعریف و توضیح کوتاهی درباره ی دو ایدئولوژیِ اصلی استکبارِ غرب مدرن، یعنی #لیبرالیسم_کلاسیک و #نئولیبرالیسم است. نئولیبرالیسم، صورتِ تطور یافته ی لیبرالیسم است. بدون شناختِ بنیاد های فلسفی و نظری این دو ایدئولوژی و نیز شناختِ زمینه های شکل گیری و مختصاتش، نمی توان آنگونه که باید به مقابله با این اندیشه های وارداتیِ غربی برخاست. ابتدا باید این ایسم ها را به درستی شناخت و سپس به مقابله معقول و منطقی با آنها برخاست.
🔸️ پ.ن: چکیده ی کتاب مذکور را بزودی در قالبِ سلسله یادداشت هایی تقدیم حضور خواهیم کرد.
@taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رهبر معظم انقلاب: ارزش و آقایی دلار در زندگیِ اقتصادی باید شکسته شود. چرا فُلان شرکتِ بزرگِ دولتی که درآمدهای بسیار بالایی هم دارد، باید مواد اولیه ی داخلیِ خود را به قیمت #دلار_تلگرامی که جعلی است به تولید کننده ی داخلی بفروشد؟
🔸️ پ.ن: بی تردید، از جمله مهمترین عوامل تورم در ایران، ناشی از همین دلاری فروشیِ مواد اولیه به تولید کننده ی داخلی است.
#دلارزدایی
#نه_به_نئولیبرالیسم
@taammolatenazari
✍️🏼 در باب چیستی و حقیقتِ #عقل در روایات اسلامی و فلسفه ی اسلامی بحث های زیادی انجام شده است. اجمالا دل و جان رو متبرک کنیم به خواندن روایتی از مولانا امام صادق عليه السلام و بر روی آن تأمل و تعمق نمائیم؛ چرا که فرمودند: علیکم بالدرایات لا بالروایات.
🔰 أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا: رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا الْعَقْلُ؟ قَالَ: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ، وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ». قَالَ: قُلْتُ: فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ؟ فَقَالَ: «تِلْكَ النَّكْرَاءُ، تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ، وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ».
🔸️ ترجمه : شخصى از امام ششم عليه السلام پرسيد: عقل چيست؟ فرمود: چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد، آن شخص گويد: گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: آن نيرنگست، آن شيطنت است، آن نمايش عقل را دارد ولى عقل نيست.
📚 الكافي (ط - دارالحديث)، ج۱، ص: ۲۵
@taammolatenazari
✍️🏼 به زودی وارد اندیشه های اقتصادی #سوسیالیست ها و #مارکسیست ها خواهیم شد.
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀هشدار دو اقتصاددان نسبت به ادامه برنامه مخرب تعدیل ساختاری در دولت پزشکیان
✍ نامه دکتر مومنی و راغفر
🔹«تعیین اعضای دولت چهاردهم، هیچ نسبتی با وعدههای جنابعالی در مناظرهها و گفتگوهای انتخاباتی ندارد و این نگرانی را به وجود میآورد که #دولت_چهاردهم در #دامی بیافتد که دولت های #سیوپنج_سال گذشته فرو افتادند و آن اینکه دولتهای مختلف با شعارهای متفاوت و وعدههای بهبود وضعیت معیشت و ارتقاء رفاه مردم آمدند اما همگی در #تله برنامههای شکست خورده #تعدیل_ساختاری به ویژه #تضعیف_ارزش_پول ملی، #خصوصیسازیها و #آزادسازیهای نابسامانیساز و فسادآفرین سقوط کردند چرا که به ظرفیتهای نهادی کشور توجه نداشتند». متن نامه👇
B2n.ir/u34693
🔹 قبلاً نوشتم که حساب اقتصاددانانی مثل دکتر نمازی، مومنی و راغفر را باید از سایر اقتصاددانان اصلاح طلب جدا کرد👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2657
🔻 #درود_بر_شرفتان که روی مواضع حقتان ایستادید.
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
📌معضلی که آقای پزشکیان در جریان انتخاب کابینهاش با آن مواجه شده، منحصر به ایشان نیست. تقریبا کابینه تمامی دولتها، حاصل سهمخواهیهای پساانتخابات بوده است.
این وضعیت، که در خلاء تحزب رخ مینماید، فقط یک هواخواه دارد: باندها و لابیهای پیدا و پنهان قدرت و ثروت.
#تمدن_نوین_اسلامی
@syjebraily
📚 پیرامون چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش اول]
🔸️مقدمه: از قرنِ هجدهم میلادی به بعد #ایدئولوژی های مختلف نقشِ تقریبا محوری در اداره و راه بردنِ اجتماعاتِ عالَمِ مدرن داشته اند. البته اولین ایدئولوژیِ عالَمِ مدرن در قرن هفدهم پدیدار شده است: " #لیبرالیسم_کلاسیک". اما در قرن هجدهم است که اکثر ایدئولوژی های مدرن بصورتِ اجمالی و اولیه و یا نسبتا تفصیلی ظهور کرده اند. البته در قرن هجدهم لیبرالیسم کلاسیک، ایدئولوژیِ اصلی و غالب است. از قرن هجدهم به بعد سراسرِ تاریخِ غرب مدرن، عرصه ی رویارویی، رقابت، نزاع، تخاصم و تقابلِ ایدئولوژی های مختلف با یکدیگر بوده است.
🔸️ اما #ایدئولوژی_مدرن چیست؟
ایدئولوژی یک معنای افواهی و عام دارد و آن این است که؛ هر فرد انسانی یا گروه اجتماعی، مجموعه عقائد و باورها و آراء خود را اجمالا ايدئولوژي می نامند. اما ایدئولوژی یک معنای تخصصی نیز دارد که معمولا وقتی در مباحثِ نظری و تئوریکِ سیاست و فلسفه ی سیاست و اندیشه های سیاسی از اصطلاحِ ایدئولوژی استفاده می کنند، همین معنای تخصصی مورد نظر می باشد. و #ایدئولوژی در معنای تخصصی عبارت است از: "مجموعه دستورالعمل ها و احکام و فرمول های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که دارای روح و جانِ اومانیستی است و ریشه در مبادی و غایاتِ مدرنیستی دارد."
🔸️ ایدئولوژی در مفهوم تخصصی اش؛ صورتِ منسجم و به هم پیوسته ای از مفاهیم و قضایا و احکام و دستورالعمل هاست که نوعا و ذاتا ریشه در عالَمِ #غرب_مدرن یا #مدرنیته دارد و به انحاء و طرق مختلف، مقوِّمِ مدرنیته است. ایدئولوژی در معنای تخصصی اش؛ ذاتا و ماهیتا #سکولار_اومانیستی است.
🔸️ در تعریفِ عام و افواهی ایدئولوژی، تفاوت و مرز مشخصی میانِ "ایدئولوژی" و "آرمان" و "آرمان گرایی" لحاظ نمی شود، حال آنکه در تعریف تخصصی ایدئولوژی، ایدئولوژی محصولِ غرب مدرن است و به جهتِ نسبتی که با اومانیسم و مدرنیته دارد، با #دین و #آرمان_های_دینی جمع ناشدنی است. باید توجه داشت که؛ #نئولیبرالیست_های_ایرانی، در سه دهه ی اخیر کوشیده اند تا از طریقِ خلطِ میانِ دو مفهومِ افواهی و تخصصیِ ایدئولوژی، جمع ناپذیری مفهومِ سکولار-اومانیستیِ تخصصی ایدئولوژی با دین را بهانه و دستمایه ای برای تخطئه ی "آرمان گرایی انقلابی اسلامی" قرار دهند.
🔸️ ما با تکیه بر تفکر اصیل اسلامی و آرمان گرایی متعهد به انقلاب اسلامی، اگر چه با ایدئولوژی های #سکولار_اومانیستی [که مقوم مدرنیته و استکبار غرب مدرن هستند] مخالفیم، اما معتقد و متعهد به آرمان گرایی انقلاب اسلامی هستیم و بر این باوریم که با منظومه ی منسجمِ نظری و فکری ای بر پایه ی #اسلام_فقاهتی و متکی بر میراثِ عظیمِ معارفِ قدسیِ تشیع و #حکمت_اسلامی و متعهد به آرمان های انقلابی و در ذیلِ #مکتب_امام_خمینی باید مدوّن شود و حرکتِ انقلابی و ولایت مدارانه ی امت اسلامی و تدبیرِ امورِ "مدینه ی ولایی دورانِ گذار" را مدد رساند.
🔸️ مضاف بر این؛ بر این باوریم که اندیشمندان، مسئولان و مدیرانِ نظام اسلامی، به جای تأثیر پذیری و یا تبعیت از الگوهای ایدئولوژیک مدرنیستی [نظیر لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، سوسیال دموکراسی و...] در حوزه های مختلفِ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بایستی از امکانات و ره آموزی های طریقتِ #سیاسی_اجتماعیِ اسلامی به منظور پیشبرد اهدافِ نظام اسلامی و مدینه ی ولایی #دوران_گذار استفاده نمایند.
@taammolatenazari
✍️🏼 آیا سایر نامزدهای انتخاباتِ ریاست جمهوری، مخصوصا جناب آقای دکتر پزشکیان، #هزینه_های_انتخاباتی شان را شفاف در معرض عموم قرار می دهند؟
پ.ن: شفاف کردن هزینه های انتخاباتی، خط و ربط ها و سهم خواهی ها رو به خوبی نشان خواهد داد؛ از اینرو بعید است که چنین کنند.
@taammolatenazari
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
⛔️ درباره انتخاب وزاری دولت چهاردهم در اتاق بازرگانی،
«آدام اسمیت» پدر اقتصاد «لیبرال» در کتاب ثروت ملل میگوید:
📖 منافع بازرگانان و صنعتگران، همیشه از برخی جهات با منافع عموم متفاوت و حتی متضاد است، بازرگانان مایل هستند با لابی و فشار بر دولت، مقرراتی تعیین کنند که به نفع خودشان و به ضرر مصرفکنندگان باشد.
📖 بازرگانان ممکن است تلاش کنند تا با تبانی و توافقهای پنهانی و تشکیل کارتلها، رقابت را محدود کرده و «قیمتها» را به نفع خود بالا ببرند.
📖 آنها همواره تمایل دارند که برای کاهش رقابت و افزایش سود خود، به توافق برسند. این توافقها معمولاً به ضرر مصرفکنندهها و برخلاف منافع عمومی است.
📖 دولتها باید در مقابل نفوذ لابیهای اقتصادی مقاومت کنند و سیاستهای خود را بر اساس منافع عمومی و نه منافع گروههای خاص تعیین کنند.
📖 پیشنهاد هر قانون یا مقررات جدیدی که از سوی این دسته از افراد مطرح میشود، باید با احتیاط فراوان شنیده شود و تا زمانی که بهطور کامل و با دقت فراوان مورد بررسی قرار نگیرد، نباید تصویب شود.
📖 چون این پیشنهادها از جانب گروهی از افراد است که منافعشان هرگز دقیقاً با منافع عمومی یکسان نیست و عموماً منافعی در فریب و حتی ظلم به عموم دارند.
📖 افراد یک حرفه تجاری به ندرت برای خوشی و تفریح گرد هم میآیند، اما گفتگوی آنها معمولاً به «توطئهای علیه مردم» و یا نقشهای برای «افزایش قیمتها» منتهی میشود.
📍حتی پدر لیبرالیسم هم این سبک انتخاب وزرا را خسارت بار و مبتذل میداند.
@Economics_Finance
🔰 حشر آیه ۷: "كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ."
✍️🏼 در نظام اقتصادی اسلام، تداول و چرخش ثروت و نیز تجمع و انباشتِ آن در دست عده ای محدود، به شدت نهی و نفی می شود. چرا که اساسا این مُدل حکمرانی اقتصادی فقط عده ای قلیل را منتفع و جمع کثیری را متضرر کرده و مضاف بر آن بر شکاف طبقاتی می افزاید.
🔸️ تقابلِ تئوریک و عملی با #نئولیبرالیسم در عرصه ی اقتصاد، مستلزم آن است که اهمِّ ویژگی های این اندیشه را بشناسیم که اجمالا بدین قرار است:
1️⃣ سیاست های اقتصادیِ نئولیبرالی متمرکز بر تداول و تجمع ثروت در دست عده ای محدود است.
2️⃣ نئولیبرال ها معتقد به #بازار_آزاد آن هم با رویکردی افراطی هستند. ایشان توجه به #دست_نامرئی_بازار را که اسمیت مطرح کرد، یک اصل لایتغیر برای خود تلقی کرده اند.
3️⃣ توجه نامتوازن به #تجارت_خارجی و ترویجِ #واردات به جای حمایت از تولید داخل و خودکفایی در حوزه های مختلفِ اقتصادی.
4️⃣ مقابله و مخالفت با حضور و نقشِ دولت در اقتصاد با رویکردِ حمایتی، هدایتی، نظارتی و تقابل با مردمی سازیِ اقتصاد.
5️⃣ ترویج نوعی خصوصی سازی در اقتصاد که منجر به سپردن دارایی ها و املاک کشور به دستِ عده ای قلیل است که ذی نفع و صاحب نفوذند و مخالف با تولید و تقویتِ تولید داخلی. اساسا بخش خصوصی در اندیشه ی نئولیبرال ها نه موتور محرک اقتصاد ملی، بلکه موتور محرکی است برای افزایش ثروتِ ثروتمندان ذی نفوذ.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
📚 نام اثر: درسنامه ی مختصرِ "لیبرالیسم کلاسیک" و "نئولیبرالیسم" ✍️🏼 نویسنده: دکتر شهریار زرشناس 🔸️
یادداشتِ دوم امشب بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨بنزین؛ اولین سوژه اولین عملیات فریب کارشناسان روی ذهن دکتر پزشکیان
آقای دکتر پزشکیان رئیسجمهور منتخب گفتهاند: «ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول میدهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخریم، بعد ۱۵۰۰ تومان میفروشیم! خب تا کجا میتوانیم این کار را بکنیم؟»
آنچه از این اظهارات برداشت میشود این است که در طول مدتی که دکتر پزشکیان در ساختمان قرمز ریاستجمهوری مستقر شدهاند، در معرض یک عملیات روانی سنگین قرار گرفتهاند تا به گرانسازی بنزین رضایت دهند.
اما واقعیت چیست؟ آیا این ادعا که دولت بابت خرید بنزین ۸ میلیارد دلار پول میدهد، صحیح است؟ آیا واقعا دولت بنزین را ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخرد و ۱۵۰۰ تومان میفروشد؟
پاسخ، خیر است! من از آقای پزشکیان خواهش میکنم در برابر هر ادعایی از این جنس، سوالات اساسی و راهبردی بپرسند. سوال کنند که این ۸ میلیارد دلار ادعایی دقیقا از چه منبعی تامین شده و از چه مسیری به چه کسی پرداخت شده است؟
واقعیت این است که دولت حتی یک دلار بابت خرید بنزین پرداخت نکرده است.
بر اساس گزارش کارشناسان و به استناد مستندات موجود، خدمت رئیس جمهور منتخب عارضم که از سال ۱۳۸۶ تا امروز، دولت جمهوری اسلامی نفت خام را با تخفیف ۵ درصد نسبت به قیمت فوب خلیج فارس، به پالایشگاههای داخلی میدهد. اما پالایشگاهها بابت نفت پولی به دولت پرداخت نمیکنند. پالایشگاهها بنزین و ۴ فرآورده اصلی دیگر (گازوئیل، نفت سفید، مازوت و گاز مایع) را به قیمت فوب خلیج فارس با نفت دریافتی از دولت، تهاتر میکنند. به عبارت سادهتر، دولت نفت میدهد، ۵ فرآورده از جمله بنزین میگیرد، بدون اینکه ریالی رد و بدل شود. اما نکته اینجاست که پالایشگاهها علاوه بر ۵ فرآورده اصلی، بیش از ۴۰ فرآورده دیگر نیز از نفت استحصال میکنند(معادل حدودا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز) و به قیمت فوب به داخل کشور میفروشند.
دقت بفرمایید! نفت را با ۵ درصد تخفیف فوب میگیرند، اما بدون تخفیف نسبت به فوب ۵ فرآورده به دولت تحویل میدهند. ۵ درصد تخفیف از یک سو، و ارزش بیشتر ۵ فرآورده نسبت به نفت خام از سوی دیگر، باعث شده دولت با وجود فروش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت به پالایشگاههای داخلی، بیش از ۲ میلیارد دلار به این پالایشگاهها بدهکار شود!
اما آنچه جدیدا اتفاق افتاده، این است که وزیر نفت آقای روحانی معتقد بود پالایشگاهسازی کثافتکاری است و پالایشگاههای کشور را توسعه نداد. با توجه به افزوده شدن سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان کشور، تقاضای بنزین بیش از عرضه بنزین رشد کرد.
اینک به دلیل عدم توسعه کافی ظرفیت پالایشی کشور، دولت همان رابطه تهاتری را که با پالایشگاههای داخلی داشت، با پالایشگاههای خارجی برقرار کرده است. یعنی به پالایشگاههای خارجی نفت خام میدهد(بدون تخفیف ۵ درصد فوب) و بنزین (باکیفیتتر!) با قیمت فوب تحویل میگیرد. یعنی معالاسف بر اساس تفکر یارانه پنهان، توجیه اقتصادی واردات بنزین برای دولت بیش از خرید بنزین از پالایشگاههای داخلی است!
یک نکته جالب دیگر، تغییر ترکیب تولید پالایشگاههاست. گفتیم که پالایشگاهها فرآوردههای نفتی را به قیمت فوب به داخل میفروشند. بنابراین، هرچه بنزین کمتری تولید کرده و فرآورده ویژه بیشتری تولید کنند، سود بیشتری میبرند. بر اساس گزارشهای رسمی، سهم فرآوردههای ویژه از کل تولید، از یک درصد در سال ۸۶ به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. یعنی پالایشگاهها بجای تولید بنزین و عرضه آن به شکل تهاتری با دولت و درگیر شدن با روابط مالی ناشی از هدفمندسازی یارانهها، ترجیح میدهند محصولات دیگری تولید کرده و به نرخ جهانی به مردم بفروشند. به عبارت سادهتر، اگر سهم بنزین از تولیدات پالایشگاهها، مانند دوره پیش از ۱۳۸۶ بود، شاید امروز کمبود بنزین نداشتیم!
دفت بفرمائید که این مطلب نیز مبتنی بر نظرات کارشناسی است. اما کارشناسان متنوعاند و متفاوت میاندیشند. ما هستیم که باید تشخیص دهیم کدام نظر کارشناسی، در جهت منافع ملی است.
راهکار روشن است: اولا سیاست غلط جهانیسازی قیمتها و حاکم کردن دلار آمریکا در خاک ایران باید کنار گذاشته شود. ثانیا، انفال متعلق به دولت اسلامی است. بنگاههایی نظیر پالایشگاهها و پتروشیمیها و شرکتهای بازرگانی نفتی و... صرفا باید حقالعمل ارائه خدمات خود را دریافت نمایند، نه اینکه مالک انفال فرآوری شده شوند.
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حسین صمصامی
تحلیل ارزی.pdf
991K
در ارتباط با علتالعلل تورم اقتصاد ما دو تحلیل وجود دارد : گروهی علت را در کسری بودجه و نقدینگی و گروه دیگر علت را در نرخ ارز میدانند.
در نوشتار زیر به بررسی این موضوع پرداختیم. توصیه میکنیم مخاطبان عزیز فایل پیدیاف پیوست را به دقت مطالعه بفرمایند.
30.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ منطقه ای با اسرائیل چگونه خواهد بود؟
🔸️ پیوستگی زمینی اضلاع محور مقاومت نشان می دهد در صورت وقوع جنگ بزرگ، میلیون ها داوطلب می توانند به مرزهای فلسطین اعزام شوند.
🔸️ حزب الله و سوریه غافلگیری های پدافندی برای جنگ آینده با اسرائیل آماده کرده اند.
🔸️ نتانیاهو منتظر نتایج انتخابات آمریکاست و تمایل دارد در دوران ترامپ جنگ بزرگ صورت گیرد.
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
31.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 در این ۱۲ دقیقه که برشی از مناظره با آقای سعید لیلاز است، سیر اجرای سیاستهای نئولیبرال از دوره سازندگی تا امروز مرور شده است.
✨به کانال دکتر سید یاسر جبرائیلی در ایتا بپیوندید✨
https://eitaa.com/joinchat/890109952Cc8072c06f8
✍️🏼 دکتر صمصامی: متاسفانه در کنار حذف 485 قلم کالا از شمول ارز 28500 و انتقال آن به تالار دوم نیما، بانک مرکزی در حال افزایش نرخ نیمایی است، یعنی قیمت این کالاها دو بار افزایش مییابد؛ یکبار با تبدیل ارز از 28.5 به 40 و بار دیگر از 40 به 44 هزار تومان!
پروژۀ گرانسازی قرار است تا کجا ادامه یابد و چه کسی پاسخگوست؟
از سال 1369 تاکنون به دنبال نرخ بازار آزاد، ارز رسمی را از 7 به 44000 تومان افزایش دادیم، اما اکنون نرخ آزاد 60 هزار تومان است.
آیا تعهد میدهید اگر نرخ رسمی را به 60 رساندید، باز نرخ بازار آزاد جهش نکند؟
راستی، تغییر نرخ ارز بر سفرۀ مردم و سرمایههای اجتماعی انقلاب چقدر بوده؟
@taammolatenazari