هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_دوم؛ وجوه و اقسامِ آزادی
✍️ با توجه به بخشِ اول، بعد از آنی که مفهومِ آزادی تعریف و تبیین شد، روندِ منطقیِ بحث حُکم می کند، به مساله ی وجوه و اقسام آزادی بپردازیم. چرا که اگر وجوهِ گوناگونِ مفهوم آزادی به درستی مشخص نگردد، در بحث های آتی که قرار است، نسبتِ بینِ "عدالت" و "آزادی" را مشخص کنیم، دچار التقاط و یا مغالطه در نوشتار و گفتار خواهیم شد و آنگونه که باید نسبتِ این دو مفهوم روشن نخواهد شد. نگارنده، در خلالِ بیانِ وجوهِ آزادی، اجمالا نگاهِ آموزه های دین را، پیرامونِ آزادی، بیان می کند تا مخاطبین و خوانندگانِ فرهیخته بتوانند به طور کلی با بینش اسلامی نسبتِ به این مفهوم آشنا شوند.
🔸️ در یک تقسیم بندیِ کلی، #آزادی؛ گاه از منظرِ #فردی مورد توجه واقع می شود و گاه از منظرِ #اجتماعی.
🔰 #آزادی_فردی؛ گاه متوجه فضای خصوصیِ شخص می باشد و گاه متوجه فضای عمومی. به طوریکه فضای خصوصی، حریمِ شخصیِ انسان تلقی می شود و تجسسِ در آن عقلا و شرعا قابل پذیرش نمی باشد. و طبعا آزادی فرد در فضای عمومی، بایستی مطابقِ ارزش ها و هنجارهای محل سکونتِ وی باشد. این مساله آنقدر بدیهی است که هر انسانِ عاقلِ منصفی می داند که زیستِ اجتماعی، باید توأمِ با رعایتِ محدودیت ها و قوانینِ اجتماعی باشد.
دینِ اسلام خاصتا مذهب تشیع، اصلِ آزادی را برای هر انسانی لازم و ضروری می داند؛ چرا که رشد و کمالِ آدمی در گروِ تحققِ مفهوم آزادی است. در اینباره نگاهتان را به پاره ای از آیاتِ قرآن و روایات جلب می نمایم.
انسان آیه ۳: "إنا هديناه السبيل إما شاكرا و إما كفورا"
كهف آیه ۲۹: "و قل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر"
بقره آیه ۲۵۶: "لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي"
يونس آیه ۹۹: أفأنت تكره الناس حتي يكونوا مؤمنين"
و در روایاتِ حضرات معصومین داریم که اميرالمؤمنين به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام چنین می فرمایند: "و لا تكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا"؛ بنده ی دیگری مباش، در حالیکه خدا تو را آزاد آفریده است.
🔰 #آزادی_اجتماعی؛ وجهِ دیگر آزادی است. بدین معنا که افراد در اجتماع از ناحیه ی سایرِ افرادِ دیگر، آزادی داشته باشند و مانع رشد و تکاملِ او نشوند. به تعبیرِ دیگر؛ آدمی در اجتماع، توسط دیگران استثمار و استحمار و استخدام و استعباد نشود. خودِ آزادیِ اجتماعی هم اقسامی دارد که اجمالا بدین نحو بیان می گردد:
1️⃣ آزادی در حوزه ی فرهنگ؛ فی المثل یعنی؛ اشخاص، گروه ها، اقوام و مذاهبِ گوناگونِ یک جامعه، به راحتی بتوانند عقیده و خواسته های معقولِ خویش را بیان کنند، بی آنکه مانعی از سوی دیگران برایشان بوجود آید.
2️⃣ و یا آزادی های سیاسی؛ في المثل احزاب و جریان های سیاسی بتوانند مسائل و دغدغه های خود را در جامعه بیان کرده و کُنش گریِ معقول داشته باشند. طبعا بدیهی است که جریان های سیاسی؛ بایستی در چارچوبِ قانونِ اساسیِ آن کشور فعالیت کنند؛ و اگر قرار است تغییری هم در قانون اساسی صورت گیرد، بایستی از مجاری و ساختارهای قانونی و رسمی شکل بگیرد، نه به صورت آنارشیستی و نامعقول.
3️⃣ و یا آزادی های اقتصادی؛ بدین معنا که فعالینِ اقتصادی در هر حکومت و ساختاری، بتوانند معقول کُنش گریِ اقتصادی داشته باشند، بطوریکه هم به منافعِ شخصیِ خود برسند و هم منفعت به جامعه برسانند. اسلام در حوزه ی اقتصادی؛ بر خلافِ نگرش های "مارکسیسیتی_سوسیالیستی" و یا "سرمایه داری_کاپیتالیستی"، علاوه بر به رسمیت شناختنِ مالکیتِ خصوصی و تحصیلِ ثروت، مخالفِ تجمع ثروت ملی در دستِ عده ای محدود نیز می باشد.
از اینرو، در آیات قرآن هم، به کرات به مساله ی آزادی اجتماعی پرداخته شده است که نمونه ای از آن محضرتان تقدیم می گردد. در سوره ی آل عمران آیه ۶۴ داریم: " قل يا أهل الكتاب تعالوا إلي كلمة سواء بيننا و بينكم ألا نعبد إلا الله و لا نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله"؛ اساسا طبق بینش اسلامی، یکی از اهدافِ انبیای الهی آوردنِ آزادی های اجتماعی است. بدین نحو که انسان ها و جوامع، از یوغِ بندگی و اسارتِ یکدیگر رها شده و به سمت معبود حقیقی توجه و نظر داشته باشند. این اسارت و بندگیِ ابناء بشر نسبت به یکدیگر؛ گاه اسارت و بندگی در حوزه ی اندیشه و عقیده است، و گاه از منظر فرهنگ و سبک زندگی و گاه نیز از منظرِ سیاسی و اقتصادی، که پرداختنِ به هر یک مجالی دیگر می طلبد.
ادامه دارد...
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_سوم؛ کدام آزادی؛ انسانی یا حیوانی؟!
✍️ آزادی در زمره ی کلمات و تعابیری است که به اشکال و صور مختلف تعبیر شده و گاه حتی حقیقتِ آن تحریف گردیده است. آنچه در تعریفِ آزادی مهم می باشد، دو نکته ای است که تقدیم می گردد:
#اولا: باید ببینیم سمت و سو و جهت گیریِ آزادی به سوی کمال و قُرب الهی است یا به سوی نفس پرستی و هواپرستی؟ به تعبیر دیگر؛ آدمی از چه چیز آزاد می شود و بنده ی چه چیز دیگری می گردد؟
#ثانیا: باید توجه داشت؛ چه چیزی آزادی را محدود می کند! در اسلام، آزادی محدود به شریعتِ اسلامی است؛ که این محدودیت، بشر را به سوی کمال و عدل سوق می دهد، اما در اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادی مشروط و محدود به اهوای نفسانی و تمایلاتِ حیوانی و سودمحورانه است. کافیست آثار و اندیشه های متفکران دوران مدرن را از نظر بگذرانید، آنگاه این مساله را بوضوح تصدیق خواهید کرد.
🔰 از اینرو، می توان چنین گفت: منشاء آزادی از منظر اندیشه های مدرن یا تفکر غربی، خواست ها و تمایلاتِ نفسانیِ آدمی است، اما منشاء آزادی از منظر تفکر اسلامی، استعدادهای الهی و متعالیِ انسان است. یعنی آزادی از این جهت ارزشمند است، که موجباتِ تحققِ استعدادها و ظرفیت های متعالی انسان را مهیا می کند.
🔸️ همچنین در آیات و روایاتِ ما "نفس أمّاره" به شدت ذمّ و نکوهش شده به گونه ای که بدترین اثر سوئی که أهوای نفسانی بر انسان می گذارد؛ از خودبیگانگی و فراموشی معبود است. از اینروست که در سوره ی حشر آیه ۱۹ پرودگار چنین می فرماید: "وَ لاتَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ." و همچون کسانی نباشید که چون خدا را فراموش کردند، خدا نیز آنها را به خودفراموشی گرفتار کرد، آنها فاسقند.
🔸️ از سویی دیگر، نفس پرستی و تمایلات و اهوای نفسانی که مانعِ رسیدنِ آدمی به قُرب الهی است، آنقدر مَذِمَّت شده که قله های شعر پارسی در نفیِ آن چنین سروده اند:
نفس اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
گر بیابد آلت فرعون او
که به امر او همی رفت آب جو
آنگه او بنیاد فرعونی کند
راه صد موسی و صد هارون زند
(مثنوی معنوی، دفتر سوم، ابیات ۱۵۰۳-۱۵۰۵)
🔸️ یا جنابِ حافظ چنین می گوید:
چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی است
نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
🔸️ و نیز جناب سعدی چنین در مذمتش سروده:
شهربندِ هوای نفس مباش
سگ شهر، استخوان شکار کند
علی ای حال، رشد و کمال آدمی، در گروِ انتخابِ آزادی است؛ منتها کدام آزادی؟! انسانی یا حیوانی؟! بی شک اندیشه های اسلامی در عرصه ی فردی و اجتماعی، آزادیِ معقول و مشروع را توصیه و تجویز می کند، اما اندیشه ها و فلسفه های مدرن، آزادیِ أهوا و تمایلاتِ نفسانی را.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
از آقای روحانی میپرسیدیم فایده این برجام برای کشور چه بوده؟
میگفت برجام سایه جنگ را از سر کشور دور کرد.
میگفتیم در اقتصاد چه کردی؟ میگفت نگذاشتم تورم سه رقمی شود، نگذاشتم قحطی شود...
یک بار هم گفت اگر ترامپ و کرونا نبود، دلار زیر ۵ هزار تومان بود. این فراز آخر هم قابل استفاده است!
قبلا هم عرض کردهام. این قبیل دستاوردسازیها با ادبیات اگر ما نبودیم چه میشد، هیچ جای نگرانی ندارد و شیوه قبلیها هم بوده است. آنچه جای نگرانی داد این است که دولت آقای رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسما از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن میگوید.
@syjebraily
🔰۱۲فروردین؛ اولین پیروزی جمهور مردم بر دیکتاتوری لیبرالها
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/01/12/2689268/
پاینده باد جمهوری اسلامی ایران🇮🇷
#روز_جمهوری_اسلامی_ایران
#جمهوری_اسلامی_ایران_حرم_است
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 امام صادق عليه السلام
التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ [الكافى، ج ۴، ص ۱۵۹]
امام صادق عليه السلام : مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم [ماه رمضان] امضا مى شود.
ملتمس دعای فرج از یکایکِ عزیزان🤲
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_چهارم؛ مفهوم شناسیِ عدالت
✍️ پیش از بیانِ تعریفِ #عدالت و اقسام آن، به نظر لازم می آید، اجمالا مساله ی "عدالت" را از منظر آیات قرآن و روایاتِ حضراتِ معصومین علیهم السلام مورد توجه و تأمُّل قرار دهیم. تأمُّل و تعمق در آموزه های دین، انسان محقق و ژرف اندیش را متوجه این مهم خواهد کرد؛ دین اسلام بیش از آنکه به جنبه های فردیِ زندگیِ بشر نظر داشته باشد، جنبه های اجتماعی را برجسته می کند. از اینرو؛ مساله ی عدالت به جهت اینکه جنبه های اجتماعی اش بیشتر مورد توجه می باشد، ضرورت دارد نگاه دین نسبت به این مفهوم متعالی و ارزشمند را بدانیم، تا دقیقتر و عمیقتر به تحققِ عینیِ عدالت همّت گماریم.
🔸️ در سوره ی حدید آيه ۲۵ پروردگار می فرماید: "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط" یعنی؛ یکی از اهداف نبوت، اقامه ی قسط و عدل در جامعه بشری می باشد؛ آن هم به نحوی که توده ی مردم باید برای اقامه ی آن تلاش جدی کنند.
🔸️ یا در روایات اسلامی از وجود اميرالمؤمنين علي عليه السلام داریم: "العدل حياة الاحكام"؛ يعني تحقق عدالت در جامعه، موجبِ اجرایی شدنِ سایر احکام الهی است. در جایی دیگر از ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ بواسطه تحققِ عدالت است که کار رعیت اصلاح می شود. و نیز حضرت در جایی دیگر چنین می فرمایند: "ثبات الدول بإقامة سنن العدل"؛ پایداریِ دولت ها، به برپا داشتنِ راه و رسم دادگری است.
🔰 علی ای حال، برای مفهوم عدالت، چهار معنا متصور است:
#اولا: موزون بودن؛ یعنی تناسب و هماهنگی و تعادل. (بالعدل قامت السموات و الارض)
#ثانیا: مساوات و برابری؛ یعنی نفیِ تبعیض و تفاوت؛ یعنی بالسویه اعطاء حق کردن.
#ثالثا: إعطاءُ كُلّ ذي حَقّ حَقَّه؛ یعنی حقِّ هر صاحبِ حقّی را دادن.
#رابعا: وَضعُ الشَّئِ في موضِعِه؛ قرار دادن هر چیزی در موضع و جایگاه خودش.
🔸️ همچنین خالی از لطف نیست، عدل در ادبیات پارسی را هم از نظر بگذرانیم؛ مولوی در مثنوی-معنوی چنین می گوید:
عدل چبود؟ وضع اندر موضعش
ظلم چبود؟ وضع در ناموضعش
عدل چبود؟ آب ده اشجار را
ظلم چبود؟ آب دادن خار را
موضع رُخ، شَه نَهی، ویرانی است
موضع شَه، پیل هم نادانی است
بنابراین، چون بحث ما عدالت اجتماعی است، در ادامه خواهیم گفت: عدالت اجتماعی، دقیقا به چه معناست و چه نسبتی با آزادی دارد.
ادامه دارد...
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 نامهای که هفتهٔ گذشته سردار شهید محمدرضا زاهدی به خواهرزادهٔ ۱۰ سالهاش نوشت
پ.ن: صهیونیست ها خیلی عجله دارند برای اضمحلال و نابودی؛ دارند روندِ نابودی شون رو قبل از رسیدنِ موعدِ ۲۵ سال سرعت می بخشند. #جبهه_مقاومت آنقدر به بلوغ و پختگی و اشراف رسیده است که در موعدِ خود اقدام کند. مراقب باشیم متاثر از تحلیل های ناپخته نشویم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
⚠️ما و صندوق بین المللی پول (IMF)!
📌اگر با IMF، به تعبیر رهبری "ابزار آمریکایی و استکباری" آشنایی ندارید، پیشنهاد میکنم موارد زیر را حتما مشاهده بفرمایید!
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
1️⃣مقام معظم رهبری: «بانک جهانی و صندوق بین المللی پول(IMF) و سازمان تجارت جهانی؛ ابزارهای آمریکائی و استکباری»!
2️⃣سیاست تعدیل توصیه شده توسط WB و IMF و مانع پیشرفت کشور در کلام رهبری!
3️⃣از IMF و نسخه هایش برای نابودی زندگی معیشتی مردم ایران چه میدانید؟
4️⃣اجرای برنامههای IMF در تایلند، چگونه باعث شد روزی دو هزار نفر (ماهانه ۶۰هزار نفر) بیکار شوند و زنان و کودکان برای تامین معاش به روسپیگری روی آورند؟!
5️⃣گرگی در قالب میش = IMF!!
6️⃣یکی از تجویزهای IMF برای اقتصاد ایران، افزایش نرخ ارز بوده است!
7️⃣تاریخچه اجرای سیاست تعدیل WB و IMF در اقتصاد ایران و مشکلات اقتصادی ناشی از آن! بخش اول
8️⃣تاریخچه اجرای سیاست تعدیل WB و IMF در اقتصاد ایران و مشکلات اقتصادی ناشی از آن! بخش دوم
9️⃣تورمی دردناک برای مصر پیرو توافق با IMF برای کاهش ارزش پول ملی و حذف یارانه ها!
🔟حکایت تلخ ایران و IMF؛ ۱۳۹۶ تا امروز!
1️⃣1️⃣جنبش های اعتراضی همزمان در نقاط مختلف دنیا در آبان ۹۸ پیرو اجرای سیاست های اقتصادی IMF!
2️⃣1️⃣سیاست تعدیل ساختاری برخاسته از IMF اجرا شده از دولت سازندگی تا دولت تدبیر و امید!
3️⃣1️⃣تعریف و تمجید خانم کریستین لاگارد، رئیس IMF، از طرح هدفمندی یارانه های اجرا شده در دولت احمدی نژاد!
4️⃣1️⃣چرا به پیشنهادات IMF باید به دیده تردید نگریست؟!
5️⃣1️⃣جفری ساکس: «صندوق بینالمللی پول ابزاری است که با آن وزارت خزانهداری ایالات متحده آمریکا در کشورهای در حال توسعه دخالت میکند»!
6️⃣1️⃣صندوق بین المللی پول(IMF) و سکوت جریان انقلابی!
7️⃣1️⃣وقتی IMF، به تعبیر حضرت آقا، ابزار آمریکایی و استکباری، از شما تعریف می کند، حداقل کمی به خودتان شک کنید! آن هم در حین جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار با ایران!
8️⃣1️⃣دعوت اتاق بازرگانی تهران از کارشناس IMF در سال ۱۳۹۶ پیرامون پیرامون مشکلات اقتصاد ایران در حوزه صادرات غیرنفتی!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ با توجه به تعریفی که از معنای عدالت شد، از میانِ چهار معنای مذکور، سه معنا از آن مورد استفاده قرار می گیرد.
1️⃣ تحققِ عدالت در جامعه، گاه به معنای #مساوات_و_برابری است؛ فی المثل یعنی در حوزه ی آموزش و امکانات و برخورداری های آموزشی، عدالت اقتضاء می کند؛ به طور مساوی و برابر، امکاناتِ آموزشی بین افراد جامعه توزیع و تقسیم شود.
2️⃣ و نیز تحققِ عدالت در جامعه، به معنای #حق_هر_صاحب_حقی_را_دادن است؛ بدین نحو که، زیستِ اجتماعی اقتضاء می کند، انسان ها در زندگیِ اجتماعی شان نوعی حقوق نسبت به هم پیدا کنند. فی المثل کسی که با کارِ خود، محصولی تولید می کند، طبعا نوعی اولویت نسبت به آن محصول پیدا می کند، و منشاءِ این اولویت هم، کار و فعالیت اوست. یا مثلا در زمینه ی پاداش و دستمزد دادنِ به افراد، عدالت به این معنا اقتضاء می کند؛ حقِّ هر صاحبِ حقّی را به میزانِ تلاش و فعالیتی که انجام داده است، داده شود. طبعا، نوعِ کار،کیفیت کار، میزانِ کار، در دادنِ پاداش و دستمزد اثر گذار است.
3️⃣ و گاه تحققِ عدالت در جامعه به معنای #قرار_دادن_هر_چیز_در_جایگاه_خودش می باشد. به عنوان مثال، عدالت به این معنا اقتضاء می کند؛ در زمینه ی دادنِ مسئولیت ها و سِمَت ها به اشخاص، هر کسی در جایگاه حقیقیِ خودش که استحقاقش را دارد، قرار گیرد.
🔸️ اجمالا بخشِ چهارم به اتمام رسید. در بخشِ پنجم؛ اقسام عدالت و نسبتِ بینِ #عدالت و #آزادی را بیان خواهیم کرد و بحثِ مورد نظر را به اتمام خواهیم رساند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا حمله اسرائیل را باید فرار رو به جلو دانست؟
«اسامه دنوره» تحلیلگر سیاسی:
🔹اختلالات و ناآرامی در سطح داخلی وجود دارد، تظاهرات خونین، شکست آشکاری در جنگ غزه را شاهدیم.
🔹نتانیاهو به هر طریقی میخواهد با درگیر کردن آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در رویارویی، همه چیز را پیش ببرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_پایانی؛ وجوه و اقسام عدالت، و بررسیِ نسبتِ بینِ #آزادی و #عدالت
✍️ عدالت هم همانندِ آزادی، گاه از منظرِ فردی مورد توجه و نظر قرار می گیرد و گاه از منظر اجتماعی.
1️⃣ عدالتِ فردی؛ یعنی آدمی همواره در ارتباط با خودش و اعمالِ شخصی اش، موضعِ اعتدال را رعایت کرده، و در ارتباطِ با دیگران؛ جانبِ تساوی و برابری و نفیِ تبعیض و إعمالِ انصاف را رعایت کند. بی جهت نیست که حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند: "خیر الاعمال اوسطها"؛ بهترین کارها، متعادل ترینشان می باشد.
2️⃣ عدالت اجتماعی؛ خود اجزائی دارد، از جمله:
#عدالت_فرهنگی؛ فی المثل رعایت تساوی در حوزه ی آموزش و برخورداری های آموزشی میان افراد جامعه، رعایتِ شایسته سالاری در اعطای مسئولیت ها، رعایت حقوق اقوام و مذاهب در یک جامعه و...
#عدالت_سیاسی؛ یعنی مهیا کردنِ شرائط و دادنِ امتیازاتِ برابر به جریان های مختلف سیاسی در کشور به جهتِ رقابت های سالم سیاسی.
#عدالت_اقتصادی؛ یعنی تولید، توزیع و مصرف در کشور بصورت عادلانه و بدور از هرگونه تبعیضی صورت گیرد.
🔰و اما نسبتِ بینِ عدالت و آزادی؛ در این رابطه این سوال ممکن است مطرح شود؛ "چه نسبتی بینِ دو مفهومِ عدالت و آزادی برقرار است؟ آیا این دو مفهوم متساویین هستند یا متباینین؟ و یا نسبت شان عام و خاص مطلق است یا من وجه؟"
🔸️ همانطور که سابقا ذکر شد؛ هنگامی که می خواهیم نسبت سنجی بینِ این دو مفهوم کنیم، بایستی حوزه ی فردی را از حوزه ی اجتماعی تفکیک نمائیم. از آنجایی که محل بحث ما از آغاز، موضوعاتِ اجتماعی بود، بنابراین این نسبت سنجی بینِ عدالت و آزادی را هم از منظر اجتماعی انجام خواهیم داد. بدین ترتیب سوالی را که ابتدای سخن مطرح کردیم، مجددا طرح می کنیم: "چه نسبتی بینِ عدالت اجتماعی و آزادی های اجتماعی وجود دارد؟ به تعبیر دیگر: عدالتِ اجتماعی مقدم است یا آزادی های اجتماعی؟"
🔸️ در پاسخ باید چنین گفت: "با توجه به مفهوم شناسیِ عدالت و آزادی که سابقا انجام شد، می گوییم: تحققِ عدالتِ اجتماعی به مثابه یک بستری است که اگر در جامعه شکل نگیرید، آزادی های اجتماعی اساسا محقق نخواهد شد. به عنوان مثال: چه زمانی ما می توانیم رقابت های سالمِ سیاسی بین احزاب و جریان های مختلف در کشور را آزادانه تحقق ببخشیم؟ طبعا زمانیکه "عدالتِ سیاسی" به معنای دادنِ امتیازات برابر و شرایط فعالیتِ متساوی بین احزاب و جریان ها، از سوی حاکمیت صورت بگیرد. یعنی تحققِ آزادی های سیاسی در گروِ تحقق عدالتِ سیاسی در جامعه است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 رهبر معظم انقلاب: #گفتمان_عدالت، یک گفتمان اساسی است و همه چیز ماست؛ منهای آن، جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم. این گفتمان را باید همه گیر کنید؛ به گونه ای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود. [۱۳۸۳/۰۸/۱۰]
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حتما کلیپ را مشاهده کنید!
⚠️یک بار برای همیشه برای خودمان مشخص کنیم که مراد از سیاست های بانک جهانی و سیاست های تعدیل چیست که رهبری در سالیان مختلف، آن را مورد ذمّ قرار داده اند.
‼️اگر واقعا باور داریم به سخنان رهبری و این را جزو موانع پیشرفت کشور می دانیم (این سخنرانی هم برای سالیان بسیار دور نیست و برای چند سال قبل هست)، برویم ببینیم این سیاست تعدیل یعنی چه که مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است.
⛔️سیاست تعدیل توصیه شده توسط WB و IMF چیست؟!
1⃣اصلاح قیمت ها
2⃣یکسان سازی نرخ ارز
3⃣هدفمند کردن یارانه ها
4⃣خصوصی سازی های وسیع
5⃣کوچکتر کردن دولت
6⃣حذف تعرفه ها در واردات
#نئولیبرالیسم
#بانک_جهانی
#بحران_نیلی
#بچه_های_شیکاگو
#صندوق_بین_المللی_پول
#سیاست_تعدیل_ساختاری
@jebhetse
فصل چهارم [پایانی] کتابِ "دولت و بازار" هم تا پایان ماه مبارک رمضان، نکات و مطالبش به سمع و نظر خواهد رسید.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
46.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام. ۱۴۰۳/۱/۱۵
🔍 متن کامل بیانات را بخوانید👇
khl.ink/f/55950
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وضعیتِ طوفانی و اسفناکِ اقتصادِ اسرائیل را در این کلیپ کوتاه ببینید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 امام خمینی -رحمه الله تعالی- : #روز_قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با امریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد! روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید. روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است.
📚 صحیفه امام، ج ۹، ص ۲۷۷
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 نگاهی اجمالی به چراییِ حمله به کنسول گریِ ایران در سوریه توسط صهیونیست ها و چگونگیِ واکنشِ ایران
✍️ از مجموعِ تحلیل ها و اخباری که پیرامونِ ماجرای #هفتم_اکتبر تاکنون بدست می آید، چنین می توان نتیجه گرفت که؛ اسرائیلی ها در غزه دچار شکستِ مفتضحانه شده اند و نه راه پس دارند و نه پیش. آنها بنا بود #حماس را نابود کرده و #اُسرای خود را آزاد کنند و اشراف کامل بر غزه داشته باشند تا مقاصدِ سیاسی و اقتصادیِ خویش را دنبال کنند، لکن پس از شش ماه گذشتن از هفتم اُکتبر نه تنها اهداف محقق نشد بلکه روز به روز بر شکست ها و هزینه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شان افزوده می شود. از اینروست که با حمله کردن به #کنسولگری_ایران بنا داشتند پای قدرت هایی چون #ایران و #آمریکا را در این جنگ بصورت آشکار و علنی باز کنند، تا بتوانند اندکی فضای تنفُّس پیدا کنند و از این مخمصه ای که خود بوجود آورنده ی آن هستند رها شوند. حال باید ببینیم جوابِ علنیِ ایران به این اقدامِ نامعقولِ صهیونیست ها چگونه خواهد بود! بی تردید؛ جمهوری اسلامی ایران پاسخِ قطعی و ترکیبی به این حمله خواهد داد. لکن به نظر می رسد؛ نوع پاسخ به گونه ای نباشد که به جنگ مستقیم با صهیونیست ها منجر شود. اما قطعا ضربه سهمگین خواهد بود و در سطحِ خودشان. راهبردِ اساسیِ جمهوری اسلامی ایران و #جبهه_مقاومت نابودیِ این رژیمِ جعلی و جانی و کودک کش است، بنابراین نوعِ واکنش متناسب با راهبردِ اصلی خواهد بود.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ شرایط در اسرائیل [فلسطین اشغالی] ملتهب است. پناه گاه ها باز شده اند و مردم به فروشگاه ها هجوم برده اند [خاصتا شهرک نشین ها] و در حالِ خرید ما یحتاج ضروری، بطری های آب، مواد کنسرو شده و ژنراتور برق هستند، آنها می دانند که پاسخ از سمتِ ایران سهمگین و قطعی است...
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسانیم؛ از ابتدای راه اندازی کانال تاکنون در سه حوزه ی مختلف سلسله یادداشت هایی تقدیم شما فرهیختگان ارجمند شده است که در بالا پین شده اند. موضوعات عبارتند از:
1️⃣ #غرب_شناسی
2️⃣ #مکتب_های_ادبی_غرب
3️⃣ #توسعه
🔸️ مطالبی که اکنون در قالب سلسله یادداشت در حال تقدیم به عزیزان هستیم؛ چکیده ی کتابِ خوب و کاربردیِ #دولت_و_بازار می باشد که تا پایان ماه مبارک به اتمام خواهد رسید.
🔸️ و بعد از ماه مبارک رمضان در سه موضوع ذیل از منابع دست اول، سلسله یادداشت هایی تقدیم خواهد شد.
1️⃣ بررسی #جریان_روشنفکری_در_ایران و سیر تطور آن
2️⃣ #تاریخ_عقائد_اقتصادی
3️⃣ #رابطه_علم_و_دین
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 چراییِ حمله به چابهار؟
1️⃣ چابهار نزدیک ترین بندر ایران به اقیانوس است.
2️⃣ عمق آب این بندر ۱۶ متر است که برای کشتی های بزرگ جذابیت دارد، در حالیکه عمق آبِ گوادر پاکستان (رقیب چابهار) تنها ۱۲ متر است.
3️⃣ پاکستان به دلیلِ سرمایه گذاری هند در چابهار، از ناامنی در آنجا بدش نمی آید و تروریست ها را کنترل نمی کند.
🔰 مولانا اميرالمؤمنين علي -عليه السلام-
"ألا لا خیر في قرائة ليس فيها تدبر، ألا لا خير في عبادة ليس فيها تفقه"
فرمود: در قرآن خواندنی که توأمِ با تدبر نباشد، خیری نیست، و نیز در عبادت کردنی که همراه با تفکر و انديشيدن و معرفت نباشد، خیری وجود ندارد.