⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #حضرت_مهدی (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، #امام_مهدى (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند.
8⃣میراث دار پیامبران
🔹براساس روایات، #تمام_معجزات و ودایع #انبیاء و #اوصیاء، #همراه_امام_مهدى (عج) است؛ یعنى او #وارثپیامبرانواوصیاء است و خداوند معجزات انبیاء را در اختیار ایشان نهاده است. وجود میراث پیامبران در نزد #حضرت_مهدى (عج)، بیانگر این است آنحضرت، جامع صفات و خصوصیات آنان بوده و دارنده وسایل و لوازم منحصر به فرد ایشان است؛ براى نمونه: ۱) تابوت حضرت آدم (ع): #مهدى (عج) آن را از دریاچه طبریه بیرون مى آورد؛ بطورى که نه پوسیده و نه متغیّر گشته است. [بحار، ج۵۲، ص۳۵۱، ح۹۱۰۴]. ۲) عصاى حضرت موسى (ع): آن را از دریاچه طبریه - و در روایتى از غار انطاکیه - بیرون مى آورد و با آن چنان میکند که موسى (ع) با فرعون کرد. ۳) حجر حضرت موسى (ع): سنگى است که آن را از مکّه به همراه خواهد داشت و تا کوفه، به هرجا که بزند، چشمه اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند، هرکس تشنه باشد، سیراب و هر که گرسنه باشد، سیر گردد. [همان، ج۵۲، ص۲۲۴، ح۳۷]
🔹۴) همه کتب آسمانی نزد حضرت: #مهدی (عج) تورات و سایر کتب آسمانى دیگر را از غارى که در انطاکیه هست بیرون آورده، و بین اهل تورات به تورات، و بین اهل انجیل به انجیل، و بین اهل زبور به زبور، و بین اهل فرقان به فرقان حکم خواهد فرمود... [علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱]. ۵) پیراهن حضرت یوسف (ع): جبرئیل (ع) این پیراهن را هنگامى که ابراهیم (ع) را در آتش افکندند، بر تن او کرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق (ع) بست و اسحاق به یعقوب (ع) و یعقوب به یوسف (ع)... سپس در دست #مهدى (عج) خواهد بود. [بحار، ج۱۷، ص۱۴۷، ج۳۰]. ۶) انگشتر سلیمان (ع): #مهدى (عج)، این انگشتر را همراه خود دارد. وقتى آن را در دست میکند، جن و طیور بر دور او جمع میشوند. [مهدى منتظر، ص۴۶ به نقل از سؤال از امام مهدى در روایات، ص ۴۵و۴۶].
🔹۷) پیراهن و آثار رسول اکرم (ص): یعقوب بن شعیب از امام صادق (ع) روایت کرده است: «آیا پیراهن #قائم (عج) را - که هنگام قیام میپوشد - نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا؛ پس آنحضرت جعبه اى را خواست و آن را گشود و آن پیراهن کرباسى را بیرون آورد؛ سپس آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن، آثار خون مشاهده میشود، فرمود: «این پیراهن پیامبر (ص) است؛ در روزى که دندانهاى پیشین آنحضرت ضربه دید». آن پیراهن خونى را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام (ع) آن را در هم پیچید و برداشت». [الغیبة النعمانى، ص۳۵۰، ج۴۲] علاوه بر اینها، حضرت آثار دیگرى از پیامبر (ص) را به همراه دارد؛ چون بیرقى که جبرئیل (ع) در روز بدر برای پیامبر اکرم (ص) آورد، عمامه سحاب، زره، انگشتر، عصا، اسب، عهدنامه پیامبر (ص) و... امام صادق (ع) در تأیید میراث برى امام زمان (عج) از پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «تراث رسول خدا، به #قائم (عج) میرسد»؛ یکى از یاران پرسید: تراث چیست؟ فرمود: «شمشیر، زره، عمّامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زین و آلات جنگى رسول خدا». [بحار، ج۵۴، ص۲۴۲] همچنین مصحف و ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) نیز نزد امام مهدی (عج) میباشد.
منبع: پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دهم)
🔸شیوه های تربیت دینی خانواده (۱)
💠 #تربیت_دینی در محیط خانواده دارای دو شیوه اساسی #کلامی و #نمادین است که هر یک در #تربیت_کودک نقش اساسی دارد. به طور خلاصه، به آن ها اشاره می شود:
🔹الف. شیوه کلامی: منظور از #شیوه_کلامی (دستوری - بیانی) امر و نهی های والدین و دیگر اعضای خانواده است که نسبت به بایدها و نبایدهای دینی کودک صورت می گیرد؛ یعنی: به آنچه پدر و مادر در مورد انجام احکام و کارهای دینی به کودک دستور می دهند، «شیوه» کلامی تربیت گفته می شود. این نوع تربیت به نوبه خود، در رشد و شکوفایی #حس_دینی_کودک تأثیر فراوان دارد؛ زیرا کودک در دوره کودکی وابستگی کامل به والدین دارد و با دید مثبت به آن ها می نگرد و هر چه از آنان دریافت کند، می پذیرد.
🔹 #گفتارهای_والدین، اعم از دستوری و غیر دستوری، حتی سخنان معمولی آن ها در شکل گیری رفتار و افکار کودک مؤثر است و چه بسیار سخنان نامناسب و احیاناً دروغ ها، سرزنش ها و تهدیدهایی که در محیط خانه جریان می یابد در روح کودک اثر منفی می گذارد. بر این اساس، پدر و مادر لازم است در گفتار و دستورات خود به کودک، دقت نمایند تا عامل بدآموزی فرزندانشان نگردد. #ادامه_دارد...
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به دفتر شرع نگاه کنیم!
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به دفتر شرع نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
📕فریادگر توحید، ص٢٢٧
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سیزدهم)
🔸شبهه تعبیر از فرزندان به عنوان «فتنه» در قرآن و پاسخ آن
🔹در مقابل تمامی آن تعبیرات بسیار ستوده از موضوع #فرزندآوری در قرآن کریم (که در بخش های قبلی این نوشتار بدان ها اشاره گردید) ممکن است عده ای با استناد به آیاتی نظیر آیه ۱۵ سوره تغابن «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ؛ اموال و فرزندان تان فقط #وسيله_آزمايش شما هستند و خداست كه پاداش عظيم نزد اوست!»؛ و آیه ۲۸ سوره انفال «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ؛ و بدانيد اموال و #اولاد شما، #وسيله_آزمايش است؛ و [براى كسانى كه از عهده امتحان برآيند] پاداش عظيمى نزد خداست»، که در آنها از #فرزندان به #فتنه تعبیر شده، شبهه تناقض آیات قرآن را راجع به این موضوع مطرح کنند. پاسخ این سؤال از فهم صحیح معنای واژه «فتنه» می گذرد. #فتنه به معنای #آزمایش است و در این آیات این معنا بیان شده که اگر انسان در این ميدان آزمايش، از عهده تکلیف خود برآید، به تصریح همین آیه ۱۵ سوره تغابن یعنی «وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ»، پاداش عظیمی نزد خدا خواهد داشت.
🔹در واقع خداوند براى تربيت انسان، دائما او را در كوره هاى داغ #امتحان قرار مى دهد و با امور مختلفى او را مى آزمايد، اما #اموال و #فرزندان از مهمترين وسائل امتحان او را تشكيل مى دهند، چرا كه جاذبه اموال از يكسو و عشق و علاقه به فرزندان از سوى ديگر، چنان كشش نيرومندى در انسان ايجاد مى كند كه در مواردى كه رضاى خدا از رضاى آنها جدا مى شود، انسان سخت در فشار قرار مى گيرد. [۱] بسيارند كسانى كه از نظر عبادات معمولى و تظاهر به دين و مذهب، و حتى گاهى از نظر انجام مستحبات، بسيار سختگيرند و وفا دارند، اما به هنگامى كه پاى يك مسئله مالى به ميان مى آيد، همه چيز كنار مى رود و تمام قوانين الهى، و مسائل انسانى، و حق و عدالت، به دست فراموشى سپرده مى شود. در مورد #فرزندان، كه ميوه هاى قلب انسان و شكوفه هاى حيات او هستند نيز غالبا چنين است بسيارى از كسانى را كه به ظاهر پایبند به امور دينى و مسائل انسانى و اخلاقى هستند، مى بينيم كه به هنگامى كه پاى فرزندشان به ميان مى آيد گويى پرده اى بر افكارشان مى افتد و همه اين مسائل را فراموش مى كنند، عشق به فرزند سبب مى شود كه حرام را حلال، و حلال را حرام بشمرند و براى تامين آينده خيالى او تن به هر كارى بدهند و هر حقى را زير پا بگذارند. [۲]
🔹با این توضیحات روشن می شود که در قرآن هیچ تناقضی بین آیات ستایش کننده فرزندآوری و آیاتی که فرزندان را در کنار اموال موجب «فتنه» می دانند وجود ندارد. چرا که بر اساس آموزه های اصیل اسلامی، امتحان ها و #آزمونهای_الهی به عنوان اموری ناگزیر، مرحله ای از مراحل رشد انسان اند. در روايتى از امام على (ع) میخوانيم كه فرمود: «لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ - وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَة؛ [۳] هيچ كس از شما نگويد خداوندا، من به تو پناه مى برم، از امتحان و آزمايش، چرا كه هر كس داراى وسيله آزمايشى است، و لكن كسى كه مى خواهد به خدا پناه برد، از امتحانات گمراه كننده پناه برد، چه اينكه خداوند مى گويد: بدانيد #اموال و #اولاد شما #وسيله_آزمون است». اگر #فرزند یکی از #اسباب_آزمایش شمرده شده است نه تنها امری مذموم نیست، بلکه نشانه این است که «نعمت فرزند» مطلوب و محبوب نوع بشر و دارای جاذبه ای است که عشق کور به آن می تواند موجب لغزش انسان باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۰۶ و ۲۰۷
[۲] همان، ج ۷، ص ۱۳۸
[۳] نهج البلاغة، فيض الإسلام، نشر هجرت، قم، چ اول، ص ۴۸۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش ششم و پایانی)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
9⃣عفاف در ثروت
🔹 #ثروت و رفاه نباید موجب شود انسان از وسعت مالی خود در #راه_غیر_مشروع استفاده کند، یا اینکه خود را تافته جدا بافته از دیگران بداند. قرآن کریم، #ثروتمندان را به عفاف دعوت میکند و میفرماید: «وَ مَنْ کانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِف؛ [نساء،۶] و آنکس که توانگر است باید [از گرفتنِ اجرت سرپرستى] خوددارى ورزد».
🔟عفاف در فقر
🔹همچنین #تهیدست و فقیری که دست به هر کاری برای امرار معاش خود نمیزند، از جایگاه رفیعی در نزد خدای متعال برخوردار است؛ چنان که قرآن کریم در توصیف چنین افرادی میفرماید: «یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ؛ [بقره،۲۷۳] از شدّت #خویشتندارى، فرد بى اطلاع، آنان را توانگر مى پندارد». امام علی (ع) خطاب به فرزند خویش، امام حسین (ع) میفرمایند: «الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْر؛ [۱] پارسایى زینت فقر است».
🔸اینها تنها چندین نمونه از جلوه های عفاف در زندگی بودند و در شش بخش به آنها پرداخته شد؛ ولی حقیقت آن است که #عفاف در همه امور جلوه گر است.
پی نوشت؛
[۱] تحف العقول، ص۹۰
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش یازدهم)
🔸شیوه های تربیت دینی خانواده (۲)
💠 #تربیت_دینی در محیط خانواده دارای دو شیوه اساسی #کلامی و #نمادین است که هر یک در #تربیت_کودک نقش اساسی دارد. به طور خلاصه، به آن ها اشاره می شود:
🔹ب. «شیوه نمادین (عملی)»: به آنچه #کودک از اعمال و رفتار #والدین و دیگر افراد خانواده یاد می گیرد بدون این که دعوتی از او شده باشد، #شیوه_نمادین (عملی) #تربیت گفته میشود. این گونه یادگیری و تربیت به صورت پنهان صورت می گیرد و در شکل گیری شخصیت کودک بسیار مؤثر بوده و در عین حال، دارای دامنه گسترده ای است.
🔹اساساً یکی از #شیوههای_تربیتی_انبیاء تربیت از راه #عمل بوده و برای تربیت دینی مردم از آن استفاده می کردهاند؛ یعنی پیش از آنکه به مردم دستوری بدهند، خود به آن عمل می نمودند و برای مردم #الگو قرار می گرفتند. بیشتر مردم و به ویژه #کودکان، از رفتار ظاهری دیگران تقلید می کنند و یا پس از مشاهده رفتار آن ها دست کم، زمینه تربیت کلامی برایشان فراهم می شود. بر این اساس، #حضرت_ابراهیم (ع) برای هدایت بت پرستان از شیوه غیر کلامی و عملی استفاده می نمود و به جای موعظه و نصیحت، با شکستن بت ها به آن ها نشان داد که چنان معبودهایی بیروح، نفع و ضرری به حالشان ندارد و وقتی بت پرستان او را مورد بازپرسی و تهدید قرار دادند، برای او زمینه تربیت کلامی فراهم شد و با بیان قوی و استدلال منطقی به سؤالات بت پرستان پاسخ داد و وجدان خفته آنها را بیدار ساخت. در اثر گفتار منطقی و بیان شیوای حضرت ابراهیم (ع)، فطرت توحیدی بسیاری از بت پرستان از پشت پرده های جهل و تعصب ظاهر گشت و گروهی از آن ها به دین توحیدی گرویدند. [۱]
🔹 #پیامبر_اکرم (ص) نیز در موارد متعددی، مانند تعلیم نماز و حج، از این شیوه استفاده کردند و فرمودند: «صلوا کما رایتمونی اصلی؛ نماز بگزارید، آن گونه که می بینید من نماز می گزارم». [۲] استفاده از شیوه غیر کلامی و عملی در تربیت دینی کودک نیز بسیار مؤثر است و باید در این زمینه، از آن بهره گرفت. #دوره_کودکی دوره وابستگی و اعتماد کامل کودک به والدین است و میزان تأثیرپذیری او از پدر و مادر بسیار عمیق و پابرجاست. از این رو برای #تربیت_دینی_کودک فرصت مناسبی است. بیشترین ارتباط کودک در این دوره با #والدین است و ارتباط در تمامی ابعاد پنهان و آشکار و کلامی و غیر کلامی آن زمینه ساز رشد و تحول کودک در جنبه های روحی و بدنی است. تنها الگوی مورد اعتماد کودک در این دوره، پدر و مادر است و تا آنجا که بتواند، خود را بر اساس رفتارهای آنان منطبق می سازد. [۳]
🔹چشمان ظریف و تیزبین #کودک مانند دوربین حساس از تمام صحنه های زندگی #خانواده و به خصوص حرکات و رفتار #والدین و دیگر اعضای آن، فیلم برداری می کند. از لبخندها، زمزمه ها و نوازش های والدین درس خوشبینی، امیدواری، اعتماد و محبت می آموزد، و به عکس، از تندی ها، بد رفتاری ها و عصبانیت های آنها درس تندی و بداخلاقی می گیرد. معمولاً #کودک، سخن گفتن، آداب معاشرت، رعایت نظم یا بی نظمی، امانتداری یا خیانت، راستگویی یا دروغگویی، خیرخواهی یا بدخواهی را در محیط خانه فرا می گیرد. اگر #والدین به #دستورات_دینی اهمیت دهند، اهل عبادت، نماز، دعا، تلاوت قرآن و توجه به معنویات باشند، بدون شک، بر ابعاد روحی و دینی کودک تأثیر می گذارند. [۴]
🔹به همین دلیل، کودک سه یا چهار ساله هنگام مشاهده نماز والدین به نماز ترغیب میشود و مانند آنان به رکوع و سجده می رود. فرزندان کوچکی که همراه پدر و مادر به مساجد و حسینیه ها رفته در مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) شرکت می نمایند و مانند پدر و مادر خود را به حالت گریه در می آورند، همه حاکی از #تأثیر_عملکرد_والدین بر رفتار دینی فرزندان است. اظهار اینگونه رفتارها از کودک ناشی از تأثیر عمیق رفتار والدین بر جسم و روح اوست، که غالباً تبدیل به ملکه میشود و تا پایان عمر در او باقی می ماند. از میان اعضای خانواده، #مادر نقش بیشتری در #تربیت_کودک دارد؛ چرا که او نخستین کسی است که رابطه ای مستقیم با کودک دارد، نیازهای او را تأمین می کند و به خواسته هایش پاسخ میگوید. از این رو، کودک از عواطف، احساسات، نگرشها و اندیشه های مادر بیشتر متأثر میشود و بر این اساس، #وظیفه_مادر در قبال تربیت دینی کودک سنگین تر است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۴۳۵ - ۴۴۲؛ المیزان، ج ۱۴، ص ۴۲۲-۴۲۶
[۲] بحارالانوار، ج ۸۵، ص ۲۷۹
[۳] مصطفی عباسی، نقش اسوه ها در تعلیم و تربیت، سازمان تبلیغات اسلامی، ص ۴۱ به بعد
[۴] ابراهیم امینی، آیین تربیت، ص ۱۰۱
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام هادی علیه السلام
🔹این امام بزرگوار در مجموعهی آثار و برکاتی که از #ائمّه_هدیٰ (علیهم السّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به #مقامات_ائمّه (علیهم السّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند. #زیارتجامعهکبیره، از این بزرگوار است؛ #زیارت_امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهم السّلام) است، از این بزرگوار است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_هادی #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد