eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش دهم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. 💠تربیت مهدوی 🔹بی گمان، و در و نوجوانان، نقش بنیادی و مهمی دارند؛ زیرا کودکان آینه تمام نمای باورها، ارزش ها، ایمان و تربیت والدین و بزرگترهای خانواده هستند، و براساس نظام فکری و عملی خانواده، تربیت می شوند. بر این اساس، یکی از شیوه های مهم نهادینه کردن اندیشه مهدویت، رفتار والدین است. در ، کودک و نوجوان را باید از خانواده شروع کرد. پدر و مادرانی که می خواهند فرزند مهدوی داشته باشند، باید و منتظر باشند. منظور از مدیریت برنامه های مهدوی در خانواده این است که مراقب باشیم شرکت در برنامه های مهدوی، کودکان را از حقوقشان محروم نکند. 🔹پدری که صبح های جمعه در مراسم دعای ندبه شرکت می کند، نباید به دلیل خستگی از حضور در کنار کودکانش و توجه به تفریحات آنها غفلت کند. پدر باید با برنامه ریزی درست از ایجاد احساس نامناسب از شرکتش در دعای ندبه در ذهن کودکانش جلوگیری کند. پدر و مادری که نسبت به تربیت مهدوی فرزندشان دغدغه داشته باشند، باید مراقب تغذیه روحی و معنوی کودکشان باشند و برای آن برنامه ریزی کنند، همان گونه که برای تغذیه جسمی و سلامت جسمانی آنها برنامه ریزی می کنند. ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش چهارم) 🔸براساس گزارش‌های قرآنی، جنگ نخست میان و (ع) بود. بنابراین باید را به عنوان مبتکر و دانست. از آن جایی که براساس آموزه‌های قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روش‌ها و در می‌تواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روش‌های دشمن، مهیای شناسایی راه‌های مقابله نماید. 💠مخاطب شناسی درجنگ نرم 🔹 در همه ابعاد، از مهم‌ترین مقدمات تاثیرگذاری تبلیغات و وسوسه‌ها و فریب هاست. اگر مخاطب به درستی شناخته نشود، نمی توان بر او تاثیرگذار شد، و او را همدل و همراه خود کرد. از این رو در و همواره از مخاطب شناسی و علوم مرتبط با آن بهره بسیار برده شده است. اگر در گذشته در جنگ سخت و نظامی شناسایی مرزها و موقعیت جغرافیایی دشمن و مانند آن مهم و با ارزش بود، در شناسایی خواسته‌ها و نیازها و امیال مخاطب و دشمن بسیار مهم است. از این رو در جنگ نرم بر روی فرهنگ، مردم شناسی، گرایش‌ها، خواسته‌های مردم، کار و تحقیق انجام می‌شود تا بتوانند بر روی جان‌ها و اندیشه‌ها و رفتارهای آنان تاثیر بگذارند. هر مخاطبی به چیزهایی علاقه دارد و می‌کوشد تا آن را به دست آورد. روانشناسی و روانشناسی اجتماعی و مانند آن کمک می‌کند تا خواسته‌های مخاطب، شناسایی و براساس آن برنامه ریزی شود. از این رو با توجه به علایق مردم عمل می‌کند. 🔹ابلیس هرچند که همانند دیگر جنیان از باطن قلوب مردم خبر ندارد، ولی مجهز بودن وی به اهرم و نهان بودن از چشم‌های انسانها موجب می‌شود تا به ایشان نزدیک شود و از رفتارهایشان به خواسته‌های آنان پی ببرد و براساس آن خواسته‌ها برنامه ریزی برای تسلط قلوب و جان‌ها داشته باشد. از آن جایی که انسان‌ها به اموری چون زن، مال و مقام و مانند آن گرایش دارند، دشمن بر اساس خواسته‌های هر کسی به سراغ او می‌رود و با آراستن آن به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین و شریف‌ترین هدف، وی را به سوی آنها سوق می‌دهد و بر جان و روح او تسلط می‌یابد. اولین چیزی که در دل کافران می‌آراید، اصالت بخشی به زندگی دنیا و خواسته‌های مادی و نفسانی است. [بقره، آیه ۲۱۲] وقتی زینت‌های دنیا برای شخص اصالت یافت، شیطان براساس همین زینت‌های اصالت یافته، وارد زندگی او می‌شود و او را به اولیای خود تبدیل می‌کند. هر انسانی در دام چیزی از این زینت‌ها می‌افتد و کمتر کسی است که راه نجاتی از این زینت‌ها برای خود می‌تواند بیابد. ... نویسنده: خلیل منصوری منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش دهم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای علمی 1⃣کسب رتبه های برتر در توليد و رشد علم 🔹به عنوان مثال در زمينه رشد علمی کشور که معمولا در جهان آن را بر اساس افزايش يا کاهش مقالات علمی منتشره هر کشوری در مجلات بين المللی ISI می سنجند، لازم است گفته شود که ايران قبل از انقلاب فاقد مقالات علمی منشره در مجلات ISI بود. پس از پيروزى انقلاب اسلامی و اتمام جنگ تحميلى، رشد علمی ايران آغاز شد و با گذر زمان به اوج خود رسيد. طبق يافته های مراکز علم سنجی بين المللی رشد علمی ايران، با معيار جهانی تعداد مقالات منتشره در مجلات معتبر در فاصله بين سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۷ از ۷۳۶ مورد، به ۱۳۲۳۸ مورد ارتقا يافته، و طی مدت ۱۲ سال به ۱۸ برابر رسيده است؛ يعنى نرخ رشد توليد علم در ايران ۱۱ برابر از ميانگين جهانی بالاتر است و ايران سريعترين رشد علمی را در بين کشورهای جهان دارد. شايان ذکر است بنا به اعلام سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تعداد مقالات جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ هزار مورد رسید که نشان از رشد بسیار بالای علمی کشور دارد. 2⃣دیگر دستاوردهای علمی کشور 🔹بخش ديگری از دستاوردهای علمی نيز به صورت مختصر عبارتند از: پيشرفت در فناوری های هوافضا؛ پيشرفت در صنايع نظامی و موشکی؛ فناوری هسته ای و صنايع مرتبط؛ پيشرفت در فناوریهای ليزر؛ صنايع نفت، گاز، پتروشيمی و صنايع وابسته؛ نانوتکنولوژی؛ شبيه سازی؛ پيشرفتهای روباتيک؛ پزشکی هسته ای؛ ساخت انواع داروهای ضد سرطان؛ سلول درمانی؛ پيشرفت در درمان ناباروری؛ فناوریهای مرتبط با ماهواره و نيز فناوريهای مرتبط با گيرنده ها و فرستنده های تلويزيونی؛ توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و مجامع علمی به ويژه در زمينه تحصيلات تکمیلی؛ پيشرفت در زمينه ساخت دستگاه های مخابراتی؛ خودکفایی در توليد انواع سرم؛ انجام جراحی های مهم و پيچيده پزشکی؛ کسب رتبه های برتر المپيادهای علمی توسط دانش آموزان و دانشجويان ايرانی؛ فراهم شدن زمينه برای فعاليت هزاران پژوهشکده و مرکز علمی ديگر با هدف ارتقای رشد علمی کشور  و... شايان ذکر است ويژگی مهم اين پيشرفت ها اين است که در سايه تحريم و انواع فشار از جانب دشمنان و با همت جوانانی که اکثر آنها سنينی بين ۲۵ تا ۳۵ سال دارند، حاصل شده است که ارزش اين پيشرفت ها را مضاعف می سازد. ... نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات @tabyinchannel
⭕️میرزا محمدتقی شیرازی رحمة الله را با واسطه کشتند! 🔹دولت میرزا محمدتقی شیرازی رحمه‌الله را با واسطه کشت؛ زیرا ایشان فتوا داد: «یحْرُمُ عَلَی الْمُسْلِمِ أَنْ یرْضی بِدَوْلَةِ الْکفْرِ؛ بر مسلمان حرام است که از دولت کفر راضی باشد». این فتوا خیلی در مردم عراق اثر کرد و علیه انگلستان تمام شد؛ لذا نتوانستند به‌طور مستقیم و بی‌واسطه بر عراق حکومت کنند و به ناچار افرادی را به‌عنوان محلل و واسطه و نماینده و حافظ منافع خود بر مردم قرار دادند و بعد همان‌ها را هم یکی‌یکی کشتند. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۲ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ سخت، نیمه سخت و نرم و عوامل مهم برتری در آنها 🔹بیش از چهل سال مواجهه‌ی انقلاب اسلامی با توطئه‌های ریز و درشت ، فهرستی بلند را پیش روی ما قرار داده است. از جنگ تحمیلی هشت ساله و تجاوزات گاه‌ و بیگاه به مرزهای کشور گرفته تا در ارکان تصمیم‌سازی و تلاش برای به خطاکشاندن دستگاه محاسباتی نظام. در تمام این موارد که شامل نبرد در ، و می‌شود، یک عنصر اساسی و مهم برای تفوق بر مکر دشمن ضروری و لازم است و آن، افزایش کمی و کیفیِ و است؛ 🔹به این معنا که عناصر مأمور به حضور در این نبردهای سه‌گانه در درجه‌ی اول باید در جریان آخرین اخبار و اطلاعات لازم، قرار داشته باشند و در مرحله‌ی بعد، باید از قدرت تحلیل و فهم حرکت احتمالی دشمن و راه مقابله با آن برخوردار باشند. در نقطه‌ی مقابل، آفات بزرگ برای نیروهای حاضر در این میادین سه‌گانه، کاهش سطح هوشیاری، عدم رصد و دقت دائمی، دستکم گرفتن ترفندها و و فریفته‌شدن به فضای به ‌ظاهر آرام است که به عنوان نمونه می‌توان نام برد از فتنه سال ۸۸ و آشوب‌ آبان ۹۸ که همه‌ی نقاط ضعف فوق - با شدت و ضعف - در آن وجود داشت و منجر شد به وقوع آسیب‌ها و ایجاد هزینه‌ها. 🔹خلاصه اینکه باید این نکته را همیشه در ذهن حفظ کرد که اگر ما به هر دلیلی - از خستگی گرفته تا دنیازدگی - دچار رخوت و سستی در این میدان‌های سه‌گانه شویم، آن وقت است که دریافت ضربات و از ، بسیار محتمل و قابل وقوع خواهد بود؛ چرا که به فرموده‌ی امام علی (ع) «مَن نامَ‌ لَم‌ یُنَم عَنه» [۱]؛ یعنی اگر ما خوابمان برد معنایش این نیست که دشمن ما هم خوابیده و غافل است، بلکه شاید او در تدارک حرکتی جدید علیه ما باشد. پی‌نوشت: [۱] نهج‌البلاغه، نامه ۶۲ نویسنده: رضا رستمی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️روحانیت متعهد 🔹در هیچ کشور و انقلابی جز انقلاب بعثت و رسالت و زندگی ائمه هدی‌ علیهم السلام و انقلاب اسلامی ایران سراغ نداریم که رهبران انقلاب آنقدر آماج حملات و کینه‌ها گردند، و این به خاطر صداقت و امانتداری است که در وجود متبلور است. مسئولیت پذیری در کشوری که با محاصره‌ها و مشکلات اقتصادی و سیاسی و نظامی مواجه است کار مشکلی است. البته کشور ما باید خودشان را برای فداکاریهای بیشتر آماده کنند، 🔹و در مواقع لزوم و ضرورت از آبرو و اعتبار خود برای حفظ آبروی اسلام و خدمت به محرومان و پابرهنگان استفاده کنند. و جای بسی سپاس و امتنان است که ملت رشید و دلاور ایران قدر خادمان واقعی خود را میشناسد، و فلسفه عشق و ارادت خود را به این نهاد مقدس در یک کلمه خلاصه میکند. علما و روحانیون متعهد اسلام هرگز به آرمان و اصالت و عقیده و هدف اسلامی ملت خیانت نکرده و نمی‌کنند. 🔹البته تذکر این نکته لازم است که در تمام نوشته‌ها و صحبتها هر وقت نام را به میان آورده‌ام و از آنان قدردانی نموده‌ام، مقصودم علمای پاک و متعهد و مبارز است؛ که در هر قشری ناپاک و غیرمتعهد وجود دارد. و روحانیون وابسته‌ ضررشان از هر فرد ناپاک دیگر بیشتر است. و همیشه این دسته از روحانیون مورد لعن و نفرین خدا و رسول و مردم بوده‌اند؛ و ضربات اصلی را به این انقلاب، روحانیون وابسته و مقدس مآب و دین فروش زده‌اند و می‌زنند. و روحانیون متعهد ما همواره از این بی فرهنگها متنفر و گریزان بوده‌اند. 📕صحیفه امام ج۲۱ ص۹۷ منبع:وبسایت‌روح‌الله(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش دوم) 🔸اثر در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد می‌شویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده می‌گیرند، می‌تواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد. 💠توجه دین به اهمیت نظام خانواده 🔹متخصصان معتقدند معمولاً افرادی که از سلامت روان مناسبی برخوردار هستند در خانواده های سالمی نیز پرورش ‌یافته اند؛ زیرا مادر یا پدری که خود دچار مشکلات روحی باشد نمی تواند مراقبت های لازم را از فرزند خود به عمل بیاورد، و در نتیجه از همین طریق مشکلات خود را به نیز منتقل می کند. برای مثال یک مادر افسرده معمولاً فرزند خود را نیز افسرده می کند، چرا که انرژی روانی کافی برای برقراری ارتباط عاطفی با فرزند خود را ندارد. کمبود عاطفی ایجاد شده به رابطه بین مادر و فرزند لطمه وارد می کند و در نتیجه کودک نیز ممکن است از همان ابتدا علائمی از افسردگی از خود نشان دهد.  🔹البته اختلالات روحی و روانی تا حدی می توانند ژنتیکی نیز باشند، چرا که تحقیقات نشان داده است جدا از روش های تربیتی، میزان بروز اختلالاتی نظیر اختلالات اضطرابی و افسردگی در کسانی که سابقه این مشکلات در بستگان درجه یکشان وجود دارد بیشتر از دیگران است. ، زندگی را معنی دار می کند و باعث تحقق عدالت اجتماعی می شود و عمیق ترین احساسات را در وجدان انسان برمی انگیزد. نیاز فطری است. فقدان کامل ایمان در حکم سقوط انسان است؛ زیرا داشتن ، احساس هویت فردی و اجتماعی را فراهم می کند و به انسان و می بخشد. 🔹 ، امری ضروری و لازم است و این ضرورت حداقل از دو دید فردی و اجتماعی قابل رسیدگی است. از لحاظ فردی، ، پایه و مایه همه جوانب و ابعاد فرد و سبب بسیاری از رشدها و ایستایی ها است. چه بسیارند امانت های الهی که در سایه بی توجهی اولیای کودک به جنبه های عقیدتی و مذهبی او، دچار تزلزل می شوند. بر اساس آنچه که دیده و شنیده، چه درست و چه غلط، می آموزد و عمل می کند و از این دیدگاه، در کودک فوق العاده است. ... نویسنده؛ امین توانا منبع؛ راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش یازدهم) 🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او. در ادامه این مقاله به نقش رسانه در دولت مهدوی پرداخته و به صورت کوتاه به آنها اشاره شده است. 💠رسانه مهدوی 🔹 ، ابزار اطلاع رسانی و دارای کارکردهای دوگانه و متقابلی است و همان اندازه که می تواند موجب بصیرت، روشنگری و رشد فردی و اجتماعی باشد، می تواند عامل جهالت، تفرقه و نابودی اندیشه و فرهنگ جامعه شود. بنابراین، داوری درباره رسانه، بستگی به آن دارد که در اختیار چه کسی و با چه اهدافی از آن استفاده شود. به این معنا که نمی توان در مقام ارزش گذاری، رسانه را خوب یا بد دانست؛ زیرا خوبی یا بدی رسانه به اموری بستگی دارد که داوری درباره آن می باید در چارچوب ملاک های مشخصی انجام گیرد. از این رو، برای شناخت بیشتر رسانه در نظام ارزشی مهدوی، با بهره گیری از آیات و روایات به چند مورد اشاره می شود. 1⃣بصیرت افزایی 🔹در آغاز برپایی ، جامعه مهدوی با انواع دسایس دشمنان روبرو است. در چنین شرایطی، با شبکه ای از رسانه های دشمن و با هوشمندی تمام به مقابله برمی خیزد، زیرا واقعیات را به سود خود دستکاری میکند: «مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ...». [نساء، ۴۶] که ظاهری فریبنده و ادبیاتی نرم دارند: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ يُشْهِدُ اللهَ عَلَىٰ مَا فِی قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ». [بقره، ۲۰۴] و دستگاه اطلاع رسانی آنها، به آسیب می رساند: «وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکتَابَ مِن قَبْلِکمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکواْ أَذًی کثِیرًا وَ إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِک مِنْ عَزْمِ الاُمُورِ». [آل عمران، ۱۸۶] آنها از پای نمی نشیند، مگر اینکه امت اسلامی به تمکین به خواسته هایشان را وادار کنند: «وَ لَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ...». [بقره، ۱۲۰] در عصر ارتباطات در جدال با دانش آسمانی، می خواهد دل های مردم را با خود همراه سازد، اما حضرت جادوی رسانه ای جبهه کفر را با فتح قلوب، باطل می کند. او مردم را می شناسد و به فرموده امام صادق (ع) احدی نمی ماند، مگر آنکه حضرت او را می شناسد. [بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۵۸] حاصل این نبرد رسانه ای، روی آوردن مردم به خداپرستی است. 2⃣ارزش آفرینی 🔹یکی از راه های مبارزه با انحراف، تقویت بنیان جامعه اسلامی است. با تقویت بنیان های جامعه اسلامی، مبانی حکومت دینی نیز تقویت خواهد شد. در چنین شرایطی، با تکیه بر فطرت انسانی به یاری آن حضرت خواهد آمد. بر این اساس، کار این رسانه گاه احیای ارزش هاست. چنان که امام رضا (ع) فرمود: «رحم الله عبدا احیی امرنا... ؛ رحمت خدا بر بنده اى كه امر ما را زنده كند...». [معانی الاخبار، ص ۱۸۰، ح ۱] گاه نیز تبلیغ ارزش ها که فرمود: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ». [آل عمران، ۱۰۴] در چنین شرایطی، رسانه مهدوی با ارزش آفرینی و تقویت ایمان مردمی، این پیوند را تقویت می کند و با احیا و گسترش ویژگی هایی مانند وحدت، بنیان حکومت اسلامی را مستحکم می سازد. ... نویسنده: سید علی محمدی متکازینی منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله  اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️خدا و نظم جهان (بخش اول) 🔸برهان نظم چیست و چگونه از طریق آن بر وجود خدا استدلال می‌شود؟ 🔹از نخستین واقعیت هایی که فیلسوفان و جهان شناسان بشری به آسانی بدان پی برده اند، نوعی هماهنگی و نظم شگفت، دقیق و ظریف، پیچیده و هدفمند در پدیده های طبیعت است. این مسئله موجب شد اندیشمندان با استفاده را، که راهی تجربی و مبتنی بر مطالعه در جهان طبیعت بود، به عنوان معروف ترین برهان برای اثبات وجود خدا به کار برند. قرآن مجید و روایات نیز نظم جهان را به عنوان آیت الهی گوشزد کرده و انسان ها را دعوت می کنند که در نظام زیبا و شگفت هستی بیندیشند و از این راه به وجود خداوند علیم و حکیم، آگاهی یابند: 🔹«إِنَّ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ فِی خَلْقِکمْ وَ ما یبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آیاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنُونَ وَ اخْتِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ ما أَنْزَلَ اللهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْرِیفِ الرِّیاحِ آیاتٌ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ تِلْک آیاتُ اللهِ نَتْلُوها عَلَیک بِالْحَقِّ فَبِأَی حَدِیثٍ بَعْدَ اللهِ وَ آیاتِهِ یؤْمِنُونَ؛ [جاثیه، آیات ۳ تا ۶] بدون شک در آسمانها و زمین نشانه‌ های فراوانی است برای آنها که اهل ایمانند. و همچنین در آفرینش شما، و جنبندگانی که در سراسر زمین منتشر ساخته، نشانه هایی است برای جمعیتی که اهل یقینند. و نیز در آمد و شد شب و روز و رزقی که خداوند از آسمان نازل کرده، و به وسیله آن زمین را بعد از مردنش حیات بخشیده، و همچنین در وزش بادها نشانه های روشنی است برای جمعیتی که اهل تفکرند. اینها آیات الهی است که ما آن را به حق بر تو تلاوت می کنیم، اگر آنها به این آیات ایمان نیاورند به کدام سخن بعد از سخن خدا و آیاتش ایمان می آورند؟!». 🔹امام صادق علیه السلام در باب نظم جهان خطاب به مفضل می فرماید: «ای مفضل، نخستین عبرت و دلیل بر خالق - جل و علا - هیئت بخشیدن به این عالم و گردآوری اجزا و در آن است. از این رو اگر با اندیشه و خرد در کار عالم، نیک و عمیق تأمل کنی، هر آینه آن را چون خانه و سرایی می یابی که تمام نیازهای بندگان خدا در آن آماده و گرد آمده است. اینها همه دلیل آن است که جهان هستی با اندازه گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب و هماهنگی آفریده شده است. آفریننده آن یکی است و او همان شکل دهنده، نظم آفرین و هماهنگ کننده اجزای آن است». [۱] ... پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ج ۳، ص ۶۱ 📕دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها «خدا شناسی»، محمدرضا کاشفی منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم 🔹من به صراحت می‌گویم ملی‌گراها اگر بودند، به راحتی در مشکلات و سختی ها و تنگناها دست ذلت و سازش به طرف دشمنان دراز می‌کردند؛ و برای اینکه خود را از فشارهای روزمره سیاسی برهانند، همه کاسه‌های صبر و مقاومت را یکجا می‌شکستند و به همه میثاقها و تعهدات ملی و میهنی ادعایی خود پشت پا می‌زدند. کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند! 🔹البته ما مطمئنیم که در همین شرایط نیز آنها که با روحانیت اصیل کینه دیرینه دارند و عقده‌ها و حسادتهای خود را نمی‌توانند پنهان سازند آنان را به باد ناسزا گیرند. ولی در هر حال آن چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم شدن در برابر کفر و شرک است. که اگر بندبند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای‌دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۸ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی - سیاست مبارزه با دشمن (بخش اول) 🔸در مورد معیار کلی برخاسته از متون دینی ما این است که کسی و یا مجموعه ای که سد راه تکامل انسان بسوی قلل رفیع «شدن» و موجب دوری از خدا و خسران در زندگی گردد، محسوب می شود. طبق آیات و روایات انسان دو گونه دشمن دارد: ۱) یا دشمن نزدیک؛ ۲) یا دشمن دور عبارتند از شیطان های جن و انس. 💠دشمن‌ درونی 🔹نزدیکترین دشمن به آدمی اوست که به فرمایش امیرالمومنین امام علی (ع): «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛ دشمن‌ترین‌ دشمنان توست که در کنار توست». این روایت از پیامبر (ص)نیز نقل شده است. [۱] این که آدمی را دائما به بدی دعوت می کند و دشمن نزدیک اوست. اما هوای نفس و نفس اماره، چیزی خارج از وجود انسان و موجودی مستقل همانند شیطان نمی باشد، بلکه مرحله ای و بخشی از وجود خود انسان است. در حقیقت نفس اماره که به زشتی ها و گناهان و پستی ها امر می کند و هوای نفس با فرمان و خواست و اراده او شکل می گیرد، مرتبه پایین و پست و تربیت نیافته از نفس و حقیقت انسان است. 🔹اگر گفته می شود، خود را تقویت کن و پرورش بده، مراد مرتبه انسانی نفس است و اگر گفته می شود او را سرکوب و مغلوب و کنترل کن، مراد مرتبه پایین حیوانی او است. بین این دو «خود» یا دو مرتبه وجودی نفس، کشمکش دائم وجود دارد. اگر خود انسانی و ملکوتی در این مبارزه چیره گردد، ارزش های انسانی زنده می شود و انسان را به مقام شامخ قرب الی الله صعود می دهد، و اگر خود حیوانی غالب گردد، چراغ عقل انسان را خاموش می سازد و او را در وادی ضلالت و گمراهی ساقط می گرداند. ... پی نوشت؛ [۱] نهج الفصاحه، ص ۶۶، ح ۳۳۸ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️ظاهرشدن عظمت ملت ایران با شهادتها 🔹ما ۱۷۰۰۰ در کشور داریم؛ ! این رقم، رقم کوچکی است؟ این حرف شوخی است؟ آن کسانی که این ترورها را انجام دادند، امروز آزادانه در کشورهای غربی دارند حرکت میکنند. این ترورها، ترور چه کسانی بود؟ ترور کاسب، ترور کشاورز، ترور عالِم، ترور استاد دانشگاه، ترور مؤمن متهجّد، ترور کودکان، ترور زنان؛ هفده هزار شهید ترور، در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است. 🔹خب، این دو طرف دارد: یک طرف افشاگری نسبت به آن چهره‌هایی است که امروز ادّعای ضدّیت با تروریسم میکنند و این آینه‌ای است در مقابل ادّعای باطل آنها و نشان میدهد که چقدر اینها دروغگویند، چقدر اهل دغلند، چقدر خبیثند، چقدر پستند که از های جرّار این حمایتها را میکنند؛ در عین‌حال ادّعا میکنند که ضدّ تروریسم هستند و با تروریسم مخالفند؛ این یک طرف قضیّه است. 🔹یکطرف دیگر این است که یک ملّتی که ۱۷۰۰۰ شهید ترور داده است - غیر از شهدایی که در دفاع مقدّس داده - در عین‌ حال ایستاده است در خدمت انقلاب، در راه انقلاب، در مواجهه‌ی با دشمنان انقلاب. عظمت این انقلاب، عظمت این ملّت با این شهادتها ظاهر شده. این « ...وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون» [۱] بشارت است؛ بشارتی است که به ملّت ایران دارند می‌دهند؛ بشارتی است که به مسلمانها دارند می‌دهند. پی نوشت؛ [۱]سوره آل عمران آیه ۱۷۰ بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۴/۰۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
⭕️ علیه السلام: 🔸«إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ - مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ - فَقُلْتُ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ». 🔹بعضی از کسانی که ادعای مودّتِ ما اهل بیت را دارند، در فتنه‌گری برای شیعیان ما از دجال شدیدترند! راوی می‌گوید پرسیدم: از چه جهت؟! حضرت فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنانِ ما، و دشمنی با دوستانِ ما، و هرگاه چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. 📕وسائل الشيعة، ج‏ ۱۶، ص ۱۷۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش پنجم) 🔸براساس گزارش‌های قرآنی، جنگ نخست میان و (ع) بود. بنابراین باید را به عنوان مبتکر و دانست. از آن جایی که براساس آموزه‌های قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روش‌ها و در می‌تواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روش‌های دشمن، مهیای شناسایی راه‌های مقابله نماید. 💠آراستن، ابزار قوی شیطان 🔹خداوند در آیه ۱۴ سوره آل عمران می‌فرماید: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا واللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ؛ محبّت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگیِ والا و جاویدان)، نزد خداست». 🔹بنابراین در ، می‌کوشند از زن دوستی، مال دوستی، فرزند دوستی و مانند آن بهره برند و به اهداف و مقاصد خود دست یابند. در این میان می‌کوشد تا هر آنچه زشت است زیبا جلوه دهد و حتی زیبایی‌های طبیعی را چنان در دل مردم می‌افزاید تا راه اسراف در پیش گیرند و از هدف اصلی باز مانند و غافل شوند. در ، کاربرد آراستن و زینت کردن، بسیار مهم و اساسی است. به این معنا که حق و باطلی را درهم آمیزند و باطل را چنان زیبا جلوه دهند که دل‌ها را بفریبد و به سوی خود جلب و جذب کند. روشی که سامری در فریب امت موسی (ع) به کار برد، روشی است که اکنون در جنگ نرم بسیار کارآمد نشان داده می‌شود. از این رو شیطان پرستی، کفرگویی، خداستیزی، زن بارگی، بی حیایی، لامبالاتی جنسی و مانند آن در فیلم‌های هالیوودی زیبا جلوه داده می‌شود، چنان که سامری با گوساله‌اش کرد. 🔹خداوند درباره تسویل (فریبکاری) سامری، در آیه ۹۶ سوره مبارکه طه قرآن می‌فرماید: «قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَ كَذَٰلِكَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی؛ [سامری] گفت به چيزى كه [ديگران‌] به آن پى نبردند، پى بردم، و به قدر مشتى از رد پاى فرستاده [خدا، جبرئيل‌] برداشتم و آن را در پيكر [گوساله‌] انداختم، و من برايم چنين كرد». در تلاش بر آن است تا چیزها در چشم، چنان شود که دل‌ها و جان‌ها مجذوب گردد و همدلی و همراهی مخاطب با پیام و دشمن به دست آید. این همان تغییر بینش‌ها و نگرش‌ها و تحریک و تهییج عواطف و احساسات از طریق است که در آیات بسیاری بیان شده است. ... نویسنده: خلیل منصوری منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️اهمیت و حساسیت جایگاه روحانیت 🔹من اکثر موفقیتهای و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان می‌دانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، که باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست، و هیچ وسیله‌ای هم نمی‌تواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند. چه بسا دوستان نادان یا دشمنان دانا بخواهند با دلسوزیهای بی‌مورد مسیر زهدگرایی آنان را منحرف سازند؛ 🔹و گروهی نیز مغرضانه یا ناآگاهانه روحانیت را به طرفداری از سرمایه داری و سرمایه داران متهم نمایند. در این شرایط حساس و سرنوشت سازی که روحانیت در مصدر امور کشور است و خطر سوء استفاده دیگران از منزلت روحانیون متصور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود. چه بسا افرادی از سازمانها و انجمن ها و تشکیلات سیاسی و غیر آنها با ظاهری صددرصد اسلامی بخواهند به حیثیت و اعتبار آنان لطمه وارد سازند؛ 🔹و حتی علاوه بر تأمین منافع خود، روحانیت را رو در روی یکدیگر قرار دهند. البته آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پا برهنه‌هاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده‌دار این مسئولیت بزرگ بدانیم. و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم، خیانت به اسلام و مسلمین کرده‌ایم 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۹ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا