✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) درباره طولانی بودن سفر آخرت و لزوم تهیه «زاد و توشه» چه فرموده است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸 #امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه که خطاب به #امام_حسن (علیه السلام) نوشته شده، به «طولانى بودن #سفر_آخرت و نياز شديد به تهيه زاد و #توشه» براى اين سفر از طاعات و كارهاى خير به ويژه انفاق در راه خدا اشاره كرده است.
🔹 #اميرالمؤمنين (عليه السلام) در قسمت دیگری از وصيّتنامه براى تشويق به #انفاق در راه خدا از تعبير ديگرى استفاده كرده مى فرمايد: «وَ اغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَكَ فِي حَالِ غِنَاكَ لِيَجْعَلَ قَضَاءَهُ لَكَ فِي يَوْمِ عُسْرَتِكَ» ([و همچنين] اگر كسى را پيدا كنى كه در حال غنی و #بىنيازيت، از تو #وام بگيرد و اداى آن را براى روز سختى و تنگدستى تو بگذارد، آن را #غنيمنت بشمار). حاصل اينكه #انسان_عاقل و هوشيار بايد از وجود دو كس بهره بگيرد: كسى كه داوطلبانه و رايگان بار سنگين توشه انسان را بر دوش مى گيرد و با شادى و خوشحالى آن را به مقصد مى رساند، و ديگر كسى كه در هنگام #بىنيازى انسان به مال، بخشى از #اموال او را #وام مى گيرد و در آن زمان كه شديداً به آن نيازمند است بازپس مى دهد.
🔹آرى چنين است حال كسانى كه در راه خدا #انفاق مى كنند و تعبيرى جالب تر و زيباتر از اين پيدا نمى شود. تعبير دوم برگرفته از #قرآن_مجيد است، آنجا كه مى فرمايد: «مَنْ ذَا الَّذی يُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَة» [۱] (كيست كه به خدا #قرض_نيكويى دهد، [و بدون منت، انفاق كند]، تا #خداوند آن را براى او، #چندين_برابر كند؟). البتّه آيه مسئله #وام_دادن را با نكته اضافه اى بيان مى دارد، و آن اينكه خداوند وامى را كه از بندگانش مى گيرد، دو چندان يا #چند_برابر به آنها باز پس مى دهد. تعبير اوّل را هم احتمالا بتوان از آيات شريفه «سوره بلد» استنباط كرد، آنجا كه مى فرمايد: «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ - وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ - فَكُّ رَقَبَة - أَوْ إِطْعامٌ فِى يَوْم ذِى مَسْغَبَة». [۲]
🔹شايان توجّه است كه مرحوم صدوق در «کتاب علل الشرايع»، روايت جالبى متناسب با وصيّتنامه بالا نقل مى كند كه «سفيان بن عُيَيْنَه» مى گويد: زُهرى (يكى از تابعين معروف) در شبى سرد و بارانى #امام_سجاد (عليه السلام) را ديد كه آرد بر دوش خود حمل مى كند؛ عرض كرد: يابن رسول الله اين چيست؟ فرمود: «أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِع حَرِيز»؛ (سفرى در پيش دارم كه زاد و #توشه آن را به جاى مطمئنى نقل مى كنم)؛ زُهرى گفت: غلام من در خدمت شماست آن را براى شما حمل مى كند؛ حضرت قبول نكرد، زُهرى گفت: من خودم آن را بر دوش حمل مى كنم، شما والامقام تر از آنید كه بخواهید چنين بارى را بر دوش حمل كنید.
🔹#امام_سجاد (علیه السلام) فرمود: «لَكِنِّی لاَ أَرْفَعُ نَفْسِی عَمَّا يُنْجِينِی فِي سَفَرِی وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي» (لكن من خودم را والاتر از آن نمى دانم كه آنچه مرا در سفرم نجات مى بخشد و ورودم را بر آنچه مى خواهم نيكو مى سازد بر دوش حمل كنم. تو را به خدا سوگند مى دهم به دنبال كار خود بروى و مرا به حال خود رها سازى). زُهرى به دنبال كار خود رفت بعد از چند روز حضرت را ديد، عرض كرد: اثرى از سفرى كه فرموديد نمى بينم، امام (عليه السلام) فرمود: «بَلَى يَا زُهْرِيُّ لَيْسَ مَا ظَنَنْتَ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الاْسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْرِ» [۳] (آن سفرى كه تو گمان كردى نيست، منظورم #سفر_آخرت است، و من براى آن آماده مى شوم، و آماده شدن براى اين سفر با پرهيز از حرام و #انفاق در راه هاى خير حاصل مى شود).
پی نوشتها؛
[۱] سوره بقره، آيه ۲۴۵
[۲] سوره بلد، آيات ۱۱ الی ۱۴؛ ترجمه: «ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت! - و تو نمی دانى آن گردنه چيست! - آزادكردن برده اى - يا غذا دادن در روز گرسنگى».
[۳] علل الشرائع، ابن بابويه، كتابفروشى داورى، قم، چ اول، ج ۱، ص ۲۳۱، باب ۱۶۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۵۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آخرت #توشه #تقوا #انفاق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ»؛
🔹 #مردمى از #مشرق #قيام مى كنند و زمينه #حكومت_مهدى (عج) را فراهم مى آورند.
📕کنزالعمال، ح ۳۸۶۵۷
#پيامبر_اكرم #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گستره عفاف (بخش دوم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠ثمرات و نتایج عفت ورزی (۲)
3⃣سلامت اجتماع
🔹حضور #زنان و #مردان در جامعه به صورتی که هیچ گونه تحریک و شائبه جنسی با آن همراه نباشد، آن #جامعه را استوار و #مستحکم می کند و #عفت_ورزی آنان در محیط تحصیل، کار، اداره، بازار و... زمینه ساز سلامت، پیشرفت و تعالی آن جامعه خواهد شد. لکن اگر این اصل (عفاف) مورد توجه قرار نگیرد، حریم ها حفظ نشود و #فساد در جامعه رواج یابد، #عامل_تباهی و سقوط آن جامعه نیز فراهم می شود.
🔹به گفته #منتسکیو «در حرکت دموکراسی از دست رفتن #عفت، بزرگترین #بدبختیها و مفاسد را باعث می شود تا جایی که اساس حکومت را از بین می برد». #تاریخ_بشری چه در جوامع اسلامی و چه در جوامع غیر اسلامی، این مطلب را به وضوح ثابت کرده است. #مارشال_پتن سردار نظامی فرانسه در سخنرانی خویش اعتراف کرده است که: «بزرگترین علت #شکست_فرانسه در جنگ با آلمان، فرو رفتن در گرداب های شهوت و ابتلا به #تنپروری و #عیاشی بوده است».
🔹و یا دکتر #گوستاو_لوبون دانشمند معروف فرانسوی درباره شکست مسلمانان در اندلس می نویسد: «#مسلمانان حدود ۸۰۰ سال در #اسپانیا قدرت را در دست داشتند، و اسپانیا در این مدت مهد علم و تمدن گردیده بود، تا آنکه #دشمنان با انتشار #فساد و رواج مشروبات الکلی و #بیبندوباری، و بالاخره در اثر اختلاف بین زمامداران حکومت بر مسلمانان چیره شدند، و #مسلمانان را به زور وادار به قبول دین مسیح کردند، و سپس محکمه های تفتیش عقاید، دستور سوزاندن این تازه مسیحیان را به بهانه اینکه واقعاً به دین مسیح در نیامده اند، صادر کرد و بقیه را وادار به مهاجرت از آن سرزمین نمود».
🔹 #قرآن_کریم سرگذشت امت های بسیاری را که به #فساد دست زده، و سرانجام #هلاک و نابود گشته اند را نقل می کند. در آيه ۴۰ سوره مبارکه عنکبوت، هلاکت قوم #لوط، قوم #عاد، #ثمود، #فرعون، #سامان و #قارون را بیان نموده، میفرماید: «فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَ مَا كَانَ اللهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»
🔹[ترجمهی آیه شریفه:](ما هر طایفهای را به #کیفر_گناهش مؤاخذه کردیم، بعضی را بر سرشان سنگ بلا فرو باریدیم، و برخی را صیحه عذاب آسمانی در گرفت، و برخی را به زلزله زمین و گروهی دیگر را به غرق دریا به #هلاکت رسانیدیم، و خدا به آنان هیچ ستم نکرد، لیکن آنها خود در حق خویش #ستم میکردند). این است نتیجه جوامعی که منحرف گشته و در گرداب #فساد غوطه ور شدند. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مقابله با استکبار
🔹این #قدرتهای_بزرگ هم این معنا را می دانند که الآن #ایران وضعش طوری است که نمی شود آنها به هیچ وسیلهای او را #شکست بدهند، نه به وسیله #کودتا، نه به وسیله #چیزهای_دیگر، نه بوسیله #حمله_نظامی. آنها از این راه پیشآمدند که #رخنه کنند در بین شما و شما را از هم #جدا کنند و لو اینکه طولانی باشد، مدتش طولانی باشد.
🔹آنها سرشان #صبر است و صبر زیاد دارند و از حالا یک #بذری می کارند، #پنجاهسالدیگر بردارند. شما از حالا اگر یک وقت متوجه شدید که یک بذری اینها کِشتند که و لو در پنجاه سال دیگر می خواهند از آن استفاده کنند، باید این را، این بذر را #فاسدش کنید و #زیرپا_بمالیدش.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) وضعیت مردم در زمان «معاویه» را چگونه پیش بینی می کند؟
🔹 #امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۵۷ #نهج_البلاغه، از حاكم شدن #معاويه بر امّت پيشگويى مى كند و به #مفاسدى كه از اين حاكميت سرچشمه مى گيرد اشاره مى فرماید. ایشان نخست مى فرمايد: «أَمَّا إنَّهُ سَيَظْهَرُ عَلَيْكُمْ بَعْدِي رَجُلٌ رَحْبُ الْبُلْعُومِ، مُنْدَحِقُ البَطْنِ، يَأْكُلُ مَايَجِدُ وَ يَطْلُبُ ما لا يَجِدُ» (آگاه باشيد بعد از من مردى #گشاده_گلو و #شكم_بزرگ بر شما مسلّط خواهد شد كه هر چه بيابد مى خورد و آنچه را نمى يابد جستجو مى كند).
🔹در ادامه اين سخن، دستور #قتل چنين فردى را صادر كرده، مى فرمايد: «فَاقْتُلُوهُ وَ لَنْ تَقْتُلُوهُ» (او را #بكشيد ولى هرگز نخواهيد كشت!). اما اینکه چرا اين فرد از ديدگاه #امام_علی (عليه السلام) #واجب_القتل بوده، روشن ترين دليل آن همان #فسادى است كه در ميان مسلمين بر پا كرده بود و از بارزترين مصداق هاى #مفسدفىالارض بود؛ چرا كه علاوه بر ايجاد #ناامنى در كشور اسلام، #جنگ هايى به راه انداخت كه خون بسيارى از #مسلمانان در آن ريخته شد. گذشته از اين، #بدعت هايى در اسلام گذاشت كه اگر ادامه مى يافت #اسلام به كلّى دگرگون مى شد.
🔹اضافه بر اينها او دستور سبّ #امام_على (عليه السلام) را صادر كرده بود؛ همان كسى كه #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) درباره اش فرموده بود: «مَنْ سَبَّ عَلِيّاً فَقَدْ سَبَّنی» [۱] (كسى كه #على را دشنام دهد مرا دشنام داده)؛ و به يقين كسى كه #رسول_الله (صلی الله علیه و آله) را سب كند مهدورالدّم است. در ادامه اين سخن، از يكى ديگر از حوادث آينده پرده برمى دارد و مى فرمايد: «أَلاَ وَ إِنَّهُ سَيَأْمُرُكُمْ بِسَبِّي وَ الْبَرَاءَةِ مِنِّی» (آگاه باشيد، او به شما فرمان مى دهد كه مرا دشنام دهيد! و از من بيزارى جوييد!).
🔹اين نشان مى دهد كه تا چه حدّ #معاويه كينه توز و حريص بر مقام بود. او مى دانست فضائلى كه #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره #امام_علی (عليه السلام) گفته است و همه اصحاب و ياران شنيده اند، شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت؛ و هر يك از اين احاديث دليلى بر بى اعتبارى حكومت او و باطل بودن ادعاهاى اوست. از سوى ديگر، دستور سبّ و دشنام آن حضرت را در منابر و در خطبه هاى نماز جمعه رواج داد، و اين يكى از زشت ترين بدعت هاى #معاويه بود كه هيچ توجيه گر متعصّبى نيز توجيهى براى آن ندارد؛
🔹و به گفته شاعر عرب: «أَ عَلَى الْمَنابِرِ تُعْلِنُونَ بِسَبَّهِ ؛ وَ بِسَيْفِه نُصِبَتْ لَكُمْ أَعْوادُها»؛ [۲] (آيا بر منبرها آشكارا او را دشنام مى دهيد در حالى كه چوبه اين #منبرها با #شمشير او براى شما بر پا شد). جالب توجه اين كه #طرفداران_معاويه نيز به اين حقيقت «كه اين #بدعت را براى تحكيم غاصبانه و #ظالمانه خود گذارده اند» اعتراف كرده اند؛ از جمله اين كه كسى از #مروان سؤال كرد: چرا #على (علیه السلام) را بر منابر دشنام مى گوييد؟ او در جواب گفت: «إنَّهُ لايَسْتَقيمُ لَناَ الاَمْرُ إلاّ بِذلِكَ»؛ [۳] (كار حكومت ما بدون آن [يعنى سب على] سامان نمى يابد).
🔹سپس #امام (علیه السلام) در برابر اين #بدعت_وقيحانه، به يارانش چنين دستور مى دهد: «فَأَمَّا السَّبُّ فَسُبُّونِي، فَإِنَّهُ لي زَكاةٌ وَ لَكُمْ نَجَاةٌ وَ أَمَّا الْبَراءَةُ فَلاَ تَتَبَرَّأُوا مِنِّي، فَإِنّی وُلِدْتُ عَلَى الْفِطْرَةِ وَ سَبَقْتُ إِلَى الايمَانِ وَ الْهِجْرَةِ» (اما بدگويى را [به هنگام اجبار دشمن] به شما اجازه مى دهم؛ چرا كه اين موجب فزونى #مقامات_معنوى من و باعث نجات شماست؛ ولى در مورد بيزارى جستن، هرگز از من بيزارى مجوييد، زيرا من بر فطرت پاك توحيد تولّد يافته ام و در #ايمان و #اسلام و #هجرت بر ديگران پيشى گرفته ام!).
🔹از اين سخن، به خوبى روشن مى شود كه اگر #انسانباايمانى از سوى #دشمن_هتّاك و بى ايمان، مورد هتك قرار گيرد، يا مردم را اجبار به هتك او كند، نه تنها از #مقامات او كاسته نمى شود، بلكه خداوند به جبران اين اهانت بر كرامت و عظمت مقام او مى افزايد.
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۲، ص ۶۴۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاويه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سفارش در خصوص کودکان
🔹 #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: #بچهها را دوست بدارید و به آنان #رحم کنید و هرگاه به آنان #وعدهای دادید، به آن وعده #وفا كنید.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۲۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش اول)
🔹پسرم تو را سفارش مىكنم به #تقواى_الهى، و ملازمت امرش، و آباد كردن دل به يادش، و چنگ زدن به ريسمانش، و كدام رشته محكمتر از رشته بين تو و خداوند است اگر به آن چنگ زنى؛ دلت را با #موعظه زنده كن، و با بىرغبتى به دنيا بميران، آن را با #يقين قوى كن و با #حكمت، نورانى نما، و با #ياد_مرگ فروتن و خوار كن، و به اقرار به فانى شدن همه چيز وادار، و به فجايع دنيا بينا گردان، و از صولت روزگار، و قبح دگرگونى شبها و روزها بر حذر دار،
🔹اخبار گذشتگان را به او ارائه كن، آنچه را بر سر پيشينيان آمد به يادش آور، در شهرهاى آنان و در ميان آثارشان سياحت كن، در آنچه انجام دادند و اينكه از كجا منتقل شدند و در كجا فرود آمدند و منزل كردند دقّت كن، مىيابى كه از كنار دوستان رفتند، و به ديار غربت وارد شدند، و گويى تو هم به اندك زمانى چون يكى از آنان خواهى شد. پس منزلگاه نهايىات را اصلاح كن، و #آخرتت را با دنيا معامله مكن، در باره آنچه علم ندارى سخن مگو، و در باره وظيفهاى كه بر عهدهات نيست حرفى مزن.
🔹در راهى كه از گمراهى در آن بترسى قدم منه، زيرا حفظ خويش به هنگام سرگردانى، بهتر از اين است كه آدمى خود را در امور خطرناك اندازد. #امر_به_معروف كن تا اهل آن باشى، با دست و زبان #نهى_از_منكر نما، و با كوششت از اهل منكر جدا شو. در راه خدا #جهاد كن، جهدى كامل، و ملامت ملامت كنندگان تو را از جهاد در راه خدا باز ندارد. به راه #حق هر جا كه باشد در مشكلات و سختىها فرو شو، در پى #فهم_دين باش، خود را در امور ناخوشايند به #صبر و مقاومت عادت ده، كه صبر در راه حق اخلاق نيكويى است.
🔹وجودت را در همه امور به #خداى خود واگذار، كه در اين صورت خود را به #پناهگاهی_محكم، و نگاهبانى قوى وا مىگذارى. در مسألت از خداوند #اخلاص پيشه كن، كه بخشيدن و نبخشيدن به دست اوست. از خدايت بسيار طلب خير كن، و وصيّتم را بفهم، و از آن روى مگردان، مسلّما بهترين سخن سخنى است كه سود بخشد. معلومت باد در دانشى كه سود نيست خير نيست، و در علمى كه فرا گرفتنش سزاوار نيست بهرهاى نمىباشد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهميت مقابله با فساد در داخل
🔹اگر یک #مسئولی جرات #مقابلهی با #مفسد_داخلی را نداشته باشد، به طریق اولیٰ #جرات #مبارزهی با #زورگوی_خارجی را نخواهد داشت. [مثلاً] فلان کس از #تجارت_انحصاری سوء استفاده میکند؛ خب باید #جلویش را گرفت؛ سختاست. فلانکساز #اعتبارات_بانکی سوء استفاده می کند؛ فلان کس #بدهکاریهای_بانکیاش را نمی دهد؛ خب باید #مقابله کرد.
🔹اینجا اگر شما نتوانید #مقابله کنید، آنجایی که یک دولت زورگویی مثل #آمریکا یا دیگری پایشان را در یک کفش می کنند که باید در قضیّهی #انرژی_هستهای اینجوری بکنید، اینجوری نکنید، نمی توانید #مقابله کنید. وقتی اینجا شما #قدرت_مبارزه ندارید، آنجا هم قدرت مبارزه ندارید. این [جور] است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد