⭕️مومنین برادر هستند...
🔹#اسلام، احکام اخلاقیاش هم سیاسی است. همین حکمی که در قرآن هست که #مومنین برادر هستند، این یک «حکم اخلاقی» است، یک «حکم اجتماعی» است، یک «حکم سیاسی» است.
🔹اگر #مومنین، طوایف مختلفهای که در #اسلام هستند و همه هم مومن به خدا و پیغمبر اسلام هستند، اینها با هم #برادر باشند، همان طوری که برادر با برادر نظر محبت دارد، همه قشرها با هم نظر محبت داشته باشند، این علاوه بر اینکه یک «اخلاق بزرگ اسلامی» است و نتایج بزرگ اخلاقی دارد، یک «حکم بزرگ اجتماعی» و نتایج بزرگ اجتماعی دارد.
🔹شما ببینید که در همین برهه از زمان که #اسلام در اینجا یک سایه ضعیفی انداخته است، این برادری که مقدار ناقصی الآن در ایران ایجاد شده است، چه #آثار_رحمتی هست در آن و چه انعکاس #رحمانیت_الهی در این کشور هست...
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۵/۲۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آسيب شناسی مهدويت
🔸برای هر #فرهنگ و مجموعه معرفتی ممكن است #آفتهايی روی دهد كه مانع #رشد و بالندگی آن فرهنگ باشد. #فرهنگ_دينی نيز گاهی به آفت هايی گرفتار می شود كه حركت رو به #كمال آن را كُند ميکند و بحث #آسيبشناسیدينی عهده دار شناختن آن #آفتها و #شيوه_مقابله با آنهاست.
🔹آسيبهای #فرهنگ_مهدويت، مواردی است كه #غفلت از آنها موجب سستی #اعتقاد_مردم و به ويژه جوانان نسبت به اصل وجود #امام_مهدی (عج) و يا ابعاد مختلف شناخت آن حضرت است؛ و گاهی نيز سبب گرايش به افراد يا مجموعه های منحرف می گردد. بنابراين آشنايی با اين #آسيبها، #منتظرانِ #امام_عصر (عج) را از كجروی در #اعتقاد و #عمل حفظ خواهد كرد. ما در اينجا مهمترين آسيبهای فرهنگ مهدويت را در عنوان هایی جدا از يكديگر مورد بحث قرار می دهيم:
💠«برداشتهای غلط»؛ از آسيب های مهم در #فرهنگ_مهدويت، تفسيرها و #برداشتهای_نادرست از موضوعات اين فرهنگ اسلامی است. #تحليل_نادرست و ناقص از #روايات به دريافت غير صحيح میانجامد كه چند نمونه از آن را بيان می کنيم.
1⃣برداشت غلط از مفهوم انتظار
🔹برداشت غلط از #مفهوم_انتظار سبب شده است كه بعضی گمان كنند كه چون #اصلاح_جهان از فسادها به دست #امام_زمان (عج) خواهد بود، ما در برابر #تباهیها و #ناهنجاريها هيچ وظيفهای نداريم، و بلكه ممكن است گفته شود كه برای نزديك شدن #ظهوراماممهدی (عج) بايد برای ترويج بديها و زشتیها در جامعه اقدام كنيم!! اين #انديشه_نادرست در مقابل ديدگاه #قرآن و #اهل_بيت (عليه السلام) است كه #امر_به_معروف و #نهی_از_منكر را از وظايف حتمی هر مسلمان می داند.
🔹امام خمينی (ره) در نقد اين ديدگاه می گوید: «ما اگر دستمان می رسيد، قدرت داشتيم، بايد برويم تمام ظلمها و جورها را از عالم برداريم، تكليف شرعی ماست. منتها ما نمی توانيم. اينی كه هست اين است كه حضرت [امام مهدی (عج)] عالم را پر ميكند از عدالت؛ نه شما دست برداريد از اين تكليفتان، نه اين كه شما ديگر تكليف نداريد». [۱] ايشان همچنين در ادامه بيانات خود فرمودهاند: «آيا ما بر خلاف آيات شريفه #قرآن دست از #نهیازمنكر برداريم؟ دست از #امربهمعروف برداريم، و توسعه بدهيم گناهان را برای اين كه حضرت بيايند؟!». [۲]
2⃣برداشت نادرست از ظاهر برخی روایات
🔹بعضی افراد از ظاهر برخی از روايات اينگونه برداشت كردهاند كه هر #قيامی قبل از #قيام_امام_مهدی (عج) محكوم و مردود است، بنابراين در برابر قيام و #انقلاب_اسلامی_ايران كه قيامی بر ضدّ #طاغوت و #استكبار، و در جهت برقراری #احكام_الهی بوده است موضع نادرستی گرفتهاند. در پاسخ بايد گفت كه اجرای بسياری از #احكام_اسلامی مانند اقامه حدود و قصاص، و نيز جهاد با دشمنان و مبارزه فراگير با فساد جز با تشكيل #حكومت_اسلامی ممكن نيست؛
🔹بنابراين تلاش برای برقراری #نظام_اسلامی كاری پسنديده و #مورد_قبول است، و نهی از #قيام در بعضی از روايات به معنی شركت در #قيامهای_باطل كه انگيزه الهی ندارد، و يا قيام هايی كه بدون توجه به شرايط و زمينه های لازم انجام ميگيرد، و يا حركت هايی كه به عنوان قيام مهدوی شروع ميگردد، می باشد؛ نه اينكه هر انقلاب و حركتی كه در مسير #اصلاح_جامعه است مردود شمرده شود. [۳]
3⃣نشان دادن چهره خشونت آميز از امام زمان (عج)
🔹يكی ديگر از برداشت های غلط در #فرهنگ_مهدويت، نشان دادن چهره #خشونت_آميز از #امام_مهدی (عج) است. بر خلاف تصوّر بعضی افراد كه می انديشند #امام_زمان (عج) با شمشير عدالت، دريايی از خون به راه می اندازد و بسياری را از دم تيغ عبور می دهد، حضرت #مظهر_رأفت و رحمت پروردگار است، و مانند پيامبر عظیم الشأن اسلام (ص) ابتدا همگان را با بيان روشن و #دلائل_آشكار به #اسلام و #قرآن می خواند، و اكثر مردم دعوت امام (عج) را پاسخ می دهند و به او می پيوندند. بنابراين #امام_زمان (عج) تنها با #مخالفان_سرسخت كه آگاهانه از پذيرفتن حق سر باز ميزنند و جز زبان شمشير نمی فهمند با #سلاح برخورد ميکند.
پي نوشت ها:
[۱] صحيفه نور، ج۲۰، ص۱۹۶
[۲] همان
[۳] براى اطلاع بيشتر درباره اين موضوع به كتاب «دادگستر جهان» نوشته «ابراهيم امينى»، ص ۲۵۴ تا ۳۰۰ مراجعه شود.
منبع: راسخون به نقل از نگین آفرینش
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام علی عليه السلام:
🔸«ما أعطَى اللهُ سُبحانَهُ العَبدَ شَيئا مِن خَيرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ إلاّ بِحُسنِ خُلُقِهِ وحُسنِ نِيَّتِهِ».
🔹خداوند سبحان، چيزى از #خير دنيا و آخرت به بنده نداد، مگر به سبب #حُسن_خلق او و #حُسن_نيّتش.
📕عيون الحكم والمواعظ، ص ۴۸۳ ح ۸۹۱۵
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش «رهبری» در پیروزی «انقلاب اسلامی» و دوران پس از آن
🔹#دهه_فجر پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور روزهای تلخ و شیرینی برای مردم ایران است که سرانجام با اتحاد و همبستگی و رهبری #امام_خمینی (ره)، بزرگترین انقلاب مردمی در قرن بیستم به منصه ظهور رسید. اهمیت #رهبری_کاریزما برای #هدایت_درست هر انقلابی از اهمیت ویژهای برخوردار است، و در این میان #انقلاب_اسلامی_ایران با رهبری دانشمند و کاریزمای امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.
🔹اهمیت رهبری انقلاب اسلامی فقط به دوران هدایت خیزش مردمی، برای رسیدن به هدف معنا نمیشود و امروز رهبری انقلاب اسلامی چه بسا از اهمیت بیشتری نسبت به دوران پیروزی برخوردار است. بیش از چهار دهه از #انقلاباسلامیایران میگذرد و بدون شک، #رهبری آن یکی از مولفه های مهم تداوم انقلاب اسلامی و هدایت آن در مسیر درست است.
🔹پایداری انقلاب اسلامی که در اصل اساسی و نظریه #ولایت_فقیه امام خمینی (ره) معنا میشود، مانع از انحراف انقلاب اسلامی شده است، و در این مسیر، رهبر معظم انقلاب #آیتاللهخامنهای (مدظله)، نقشی برجسته در هدایت #انقلاب_اسلامی دارند. انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، که یادآور و یادگار امام خمینی (ره) است، امروز با صلابت در سایه رهبری آیت الله خامنهای (مدظله) ادامه دارد و ایران اسلامی را در برابر توطئههای #دشمنان مصون نگه داشتند.
🔹#رهبر_معظم_انقلاب همان شیوه و مدیریت #امام_خمینی (ره) را در جهت دهی و هدایت انقلاب اسلامی، حفظ آرمانها، اصول، ارزشهای اسلامی و نفی نظام سلطه پیگیری میکنند و در سایه این رهبری کاریزما و فقیه، #انقلاب_اسلامی در چهل و پنج سالگی خود همچنان بالنده و رو به پیشرفت است.
منبع: وبسایت خبرگزاری صداوسیما
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دلیل عقب ماندگی ما
🔹«سید بحرالعلوم» (ره) با آن همه برکات، از لحاظ سن کمتر از «شیخ انصاری» (ره) عمر کرده است! و «شهید اول» (ره) چقدر کتاب های نافع و قوی و متین دارد. «توفیق در تحصیل» چیز دیگر است، توفیق به کثرت اشتغال نیست. خیلی خطرناک است که ندانیم «قُدما» چه راهی را میرفتند!
🔹دلیل #عقب_ماندگی ما آن است که #اموال_شبههناک مصرف می کنیم، و «مال شبههناک»، ایجاد تردید و شبهه میکند، و به قدر ضرورت و نان خالی اکتفا نمی کنیم. اینهاست که در #تحصیل #ایمان و #یقین و توفیق در تحصیل و آثار و برکات آن اثر دارد؛ لذا بعضی از علما خودشان در خانه نان تهیه میکردند، تا از جهت طهارت و حلیت آن مطمئن باشند. تصرف در #مالی که صاحب آن راضی نیست و مصرف کردن آن، در #علمیات و #عملیات ما اثر میگذارد...
🔹علمای ما، در مصرف قناعت می کردند، و به دیگران رسیدگی می کردند! اما ما راهی را رفتیم و میرویم که نه به خودمان پرداختیم، و نه به دیگران رسیدگی کردیم، بلکه در اثر #قناعت نکردن و غور در #مادیات و #تجملات زندگی همیشه مقروض هستیم. قرض در حقیقت مغلول کردن (در غل و زنجیر کردن) نقدی است. خدا میداند که انسان چقدر باید تلاش کند و از کجا بیاورد، تا قرضش را ادا نماید.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۸۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش اول)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
1⃣نفی حاکمیت غیر خدا
🔹براساس #جهانبینیاسلامی، #شیعه بر این عقیده است که #حاکمیت_مطلق از آن #خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِله». [انعام، ۵۷] بر پایه این عقیده #احکام_حکومتی باید مبتنی بر #معارف_اسلام باشد. در حالی که رژیم شاهنشاهی #پهلوی قبل از انقلاب، سعی در #سکولار سازی و #لائیک کردن جامعه و قوانین داشت، و در این راستا اقدامات متنوعی انجام داد، که یکی از آنها ارائه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود.
🔹این اتفاق با عقیده حاکمیت #قوانین_دینی منافات داشت. #علمای_دین برای اصلاح آن اقدامات مختلفی کردند که فایده نداشت؛ لذا کار به #انقلاب و تغییر حکومت کشید تا #قوانین بر اساس #شرع تصویب و اجرا شود. مؤلّف کتاب ریشه های انقلاب اسلامی درباره لایحه ایالتی ولایتی چنین می نویسد: «در تيرماه ۱۳۴۱ ش، امير اسدالله #عَلَم پس از دكتر امينی، به نخست وزيری رسيد. #عَلَم، لايحه انجمن های ايالتی و ولايتی را به كابينه برد و به تصويب رساند.
🔹در متن تصويبنامه اين طرح، قيد #اسلام از جمله شرايطِ انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان حذف شده بود. همچنين #سوگند_نامه منتخبانِ مردم در #مجلسشورایملّی نيز تغيير يافته بود. به اين ترتيب نمايندگان موظف شده بودند به جای سوگند به #قرآن، به كتاب آسمانی قسم ياد... پس از تصويب لایحه مزبور، رسانه های جمعی متن آن را قرائت كردند و تبليغات گسترده ای در اين باره به راه افتاد.
🔹 #امام_خمينی (ره) اولين كسى بود كه به رغم ظاهر موجّه و فريبنده اين مصوبه، #توطئه خطرناكِ نهفته در آن را دريافت. ايشان با شناختی كه از بانيان و طراحانِ اصلی اينگونه مصوبات داشت، می دانست #تصويب و #اجرای اين طرح ها در #ايران و ديگر كشورهای اسلامی مقدمهای برای از ميان برداشتن نام #اسلام و استقرار #حكومتهای_لائيك و دين ستيز است». [۱]
🔹بنابراین یکی از مبانی مهم #انقلاب_اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران، عقیده #توحید در حاکمیت و پیاده سازی #احکام_شریعت بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] انقلاب اسلامی و ريشه های آن، مصباح يزدى، محمدتقى، تدوين و نگارش: شباننيا، قاسم، ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، ۱۳۹۵ش، چ نهم، ص ۲۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️بی نیاز شدن روح از بدن
💠شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره):
🔹#انسان در نتیجه #تقرب به خداوند - و تقرب به خداوند در نتیجه عبودیت و اخلاص و خود را فراموش کردن و تذلل در نزد پروردگار و اطاعت محض در برابر پروردگار - میرسد به این مرحله که در عین اینکه #بدنش نیازمند به #روح است، روحش از بدنش بینیاز میشود، چطور؟ ما الآن، هم #روحمان نیازمند به بدنمان است، هم #بدنمان نیازمند به روحمان. الآن اگر آن روح و قوه حیات ما نباشد، این بدن ما زنده نیست؛ اگر هم این بدن ما نباشد این روح ما در اینجا کاری از او ساخته نیست، نمیتواند کاری بکند.
🔹اما آیا همه انسانها همین جورند؟ هم بدنشان نیازمند به روح است و هم روحشان نیازمند به بدن؟ یا اینکه #انسانهایی در نتیجه #تقرب به خدا و #عبودیت_پروردگار، میرسند به این حد که لااقل #روحشان از #بدنشان بینیاز میشود. چطور بینیاز میشود؟ یعنی این قدرت را پیدا میکنند که به اصطلاح «روح» را از این «بدن» تخلیه کنند (البته در اینجا تخلیه به معنی مردن نیست)، یعنی همان #استقلال_روح را در مقابل بدن حفظ میکنند.
🔹در زمان خودمان، هستند چنین اشخاصی که قدرت دارند تخلیه کنند، یعنی #روح را از #بدن منفک کنند به طوری که خودش را مسلط بر این بدن میبیند. بدنِ خودش را میبیند که در اینجا مثلاً مشغول عبادت است و خودش در جای دیگر سیر میکند، #افقوسیعتری را دارد میبیند. شیخ شهاب الدین سهروردی، معروف به «شیخ اشراق» عبارتی دارد، میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم، مگر آن وقتی که قدرت داشته باشد بر اینکه روح خودش را از بدنش خلع کند.
🔹#میرداماد میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم مگر در آن مرحلهای که #خلع_بدن برایش ملکه شده باشد، یعنی هر وقت که اراده کند بتواند روح خودش را از بدنش مستقل و جدا کند. برای ما خیلی این حرفها سنگین و زیاد است. چنین چیزهایی را باور نمیکنیم؛ حق هم داریم باور نکنیم، برای اینکه ما خیلی از این مراحل پرت هستیم. ولی از آن بدبینی و باورنکردن های خودتان کمی پایین بیایید...
📕آزادی معنوی (نسخه سایت)، مرتضی مطهری، ص ۶۷
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد