✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت شعار سلاح هستهای ندادن در اذهان عمومی
🔹در تقابل ایران با #اسرائیل و #آمریکا، همیشه گزینه #حمله_اتمی چالش برانگیز بوده و هست. عدهای میگویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان #دشمن_اصلی ما #سلاح_اتمی دارند و تجربه نشانداده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید #سلاح_اتمی داشته باشیم. در پاسخ، برخی می گویند: ما به مرحلهای از تکنولوژی رسیدهایم که در عرض دو هفته می توانیم به سلاح اتمی دست پیدا کنیم و همین «در آستانه دست یافتن به سلاح اتمی بودن»، برای ما بازدارندگی کافی دارد.
🔹اما طرفداران داشتن سلاح اتمی می گویند: دو هفته بعد از حملات اتمی، شما دیگر ضربه را خوردهای و داشتن سلاح اتمی ارزشی برای شما ندارد. سلاح اتمی برای بازدارندگی آن است نه استفاده؛ وقتی #سلاح_اتمی داشتی از همان ابتدا، کسی جرئت حمله به شما را نخواند داشت. شما الان توان ساخت بمب اتم ظرف دو هفته را دارید اما معلوم نیست بعد از حملات اتمی هم این توان را داشته باشید و دشمن اگر کار به جایی رسید که بخواهد از #سلاح_اتمی استفاده کند، چنان این گزینه را باقدرت تمام استفاده میکند که شما توان تدارک ضربه متقابل برایت باقی نماند.
🔹#دین ما به ما دستور داده است که: «أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»؛ آنچه از قدرت داریم در مقابل #دشمنان باید به نمایش بگذاریم، تا از همان ابتدا دشمنان جرئت ضربه به ما را پیدا نکنند. اما مخالفان داشتن سلاح اتمی پاسخ میدهند: #سلاح_اتمی در دست ما، سلاحی است که هیچوقت #قابلیت_استفاده از آن را نداریم، چون حجم میلیونی #کشتاری که از #بیگناهان به دنبال دارد و تبعات گسترده و همهگیر #زیستمحیطی آن، موجب هلاک حرث و نسل امروز و آینده است.
🔹دین به ما آموخته است «و لا تَزِرُ وازرةٌ وزرَ أُخری» #دامنه_مجازات نباید به بیش از کسانی کشیده شود که استحقاق آن را ندارند و اگر هم موارد جزئی مثل «تترس» از این قاعده استثناء شده است و شامل «الضرورات تتقدر بقدرها» میشود؛ در خصوص #سلاح_اتمی حجم نفی و نقض این قاعده آنقدر عظیم و تکرار شونده است که عملا عمومیت آیه را نقض میکند؛ بنابراین چنین استثنائی پذیرفته نیست، چراکه اولا #جنگ_اتمی به یک بمب محدود نمیشود و حتی ظرفیت این را دارد که اصل #حیات روی #کره_زمین را به خطر بیاندازد، ثانیا به یک بازه زمانی محدود نیست و تبعات زیست محیطی آن برای نسلها باقی میماند.
🔹حضرت آقا در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۹۹/۱۲/۰۴ در مورد داشتن سلاح اتمی برای ما میگویند: «فکر #اسلامی ما میگوید #سلاحی که در [کاربرد] آن، غیر مسلّحین، غیرنظامیها، و مردم عادّی تلف میشوند، این سلاح #ممنوع است؛ حالا هستهای باشد یا شیمیایی باشد یا غیر اینها؛ این سلاح ممنوع است. ما بخاطر نظر #اسلام است که نخواستیم دنبال این سلاح برویم».
🔹موافقان داشتن #سلاح_اتمی در پاسخ میگویند: همه این استدلالها برای استفاده از سلاح اتمی است، نه داشتن آن، و منافعی که ما گفتیم برای داشتن و #نمایشسلاحاتمی بود و اینها منافاتی با هم ندارند. اما مخالفان پاسخ میدهند: #دشمنان ما بخوبی میدانند ما از سلاحهای #کشتارجمعی ولو در #جنگ و وقتی علیه ما استفاده شده باشد، استفاده نخواهیم کرد، تجربه هم این را نشان داده است، بنابراین این نمایش برای آنها که باید باور کنند باور کردنی نیست و برای عموم که نباید، باور کردنی است، و امکان پدیدآمدن یک اجماع عمومی علیه ما و مهجور کردنمان را فراهم میکند،
🔹درحالیکه نداشتن این سلاح و اظهار مخالفت علنی با آن، ما را در موضع طلبکار قرار میدهد و میتوانیم در #اذهان_عمومی، #دشمنان خود را محکوم کنیم. اما یک ابهام این وسط میماند، سناریوی ما در صورت #حمله_اتمی برای دفاع از خودمان چیست؟! ممکن است #نیروهای_نظامی برای این گزینه سناریوهای مختلفی از تقابل منطقهای، دفاع با سامانههای مختلف قبل از اصابت و... را تدارک دیده باشند اما هیچکدام از این سناریوها ۱۰۰ درصد نیست.
🔹ولی یک سناریو امیدبخش و ۱۰۰ درصد است و آن اتکا به #قدرت_الهی است؛ اگر ما در مسیر #تعبد و #ولایت_الهی باشیم، خداوند مسیر بنبست برای ما نمیگذارد. همان خدایی که دریا را بر موسی(ع) شکافت، همان خدای ما است. «كَلاَّ إِنَّ مَعی رَبِّی سَيَهْدينِ» مخصوص به موسی (ع) نبود. همان خدایی که طیر ابابیل را داشت، قفلهای درب را بر یوسف(ع) باز کرد، آتش را بر ابراهیم(ع) سرد کرد، همان خدا در جنگ ۸ساله هم بود، در موقعیتهای مختلف بعد از انقلاب هم بود، اگر جایی زور ما نمیرسد، آنجاست که اتفاقا باید خیالمان راحتتر از جایی که زورمان میرسد باشد. چون مضطر حتماً جواب میگیرد. «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ».
نویسنده؛حمیدرضا باقری
منبع؛ وبسایت پژوهه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امتحانات الهی
🔹ما در حال #امتحان دادنیم. در برجستگی های دوران زندگی است که #امتحانهای_سخت پیش می آید. در روال عادی زندگی امتحان هست، لیکن #امتحانهای_برجسته و نفسگیر معمولاً مال آنجایی است که #انسان وارد #مقاطع_حساس می شود؛ که از جملهاش همین مسئولیت های ماها است.
🔹گاهی یک نفر سال های طولانی از #عمر خود را با امانت و طهارت گذرانده است، بعد می رسد به یک #مقطع_امتحان؛ اگر نتواند در این مقطع امتحان، توانایی خودش را در #مهار_نفس نشان دهد، #لغزش پیدا خواهد کرد. این مقطع حساس، نمایندگی مجلس است؛ مسئولیت های دولت هایی است؛ مسئولیت هایی از قبیل مسئولیت این بندهی حقیر است.
🔹اینها آن مقاطع حساس زندگی ما است؛ اینجاها باید #مواظب خودمان باشیم، #مراقب باشیم. گاهی انسان در حال عادیِ زندگی، خوب زندگی می کند؛ اما وقتی به #پرتگاه رسید، وقتی به #نقطه_حساس رسید، وقتی به پیچ خطرناک رسید، نمی تواند درست کنترل کند. این را باید به یاد داشته باشیم. «فی تقلّب الأحوال علم جواهر الرّجال» [۱] (در #دگرگونى_احوال گوهرهاى مردان شناخته شود)؛ ما خودمان را هم در یک چنین مقاطعی می توانیم درست محک بزنیم.
پینوشت
[۱] نهجالبلاغه، قصار ۲۱۷
بیانات مقام معظم رهبری ۹۲/۰۳/۰۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امتحان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا با توجه به آیه مباهله مى توان اثبات نمود که امام حسن (علیه السلام) فرزند رسول خدا (صلى الله علیه وآله) است؟
🔹خداوند متعال در قرآن کریم، آيه ۶۱ سوره آل عمران مى فرماید: «...فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَ أَبْنَآءَکُمْ وَ نِسَآءَنَا وَ نِسَآءَکُمْ...»؛ (بگو: ...بیایید ما #فرزندان خود را دعوت مى کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را...). این آیه به صراحت مى فرماید: #امام_حسن و #امام_حسین (علیهم السلام) دو فرزند #پیامبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) هستند.
🔹رازى در تفسیر خود [۱] مى نویسد: #آیه_مباهله دلالت مى کند بر اینکه #حسن و #حسین دو #فرزند #رسول_خدا (صلى الله علیه و آله) هستند؛ زیرا آن حضرت وعده داد #فرزندانش را (براى مباهله) بخواند، و #حسن و #حسین را آورد، پس این دو #فرزندان او هستند. و یکى از مواردى که این مطلب (نوه دخترى فرزند انسان محسوب مى شود) را تأکید مى کند سخن خداوند در آیات ۸۴ و ۸۵ سوره أنعام است: «وَ مِن ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَ سُلَیْمانَ» تا آنجا که خداوند مى فرماید: «وَ یَحْیَى وَ عِیسَى»؛
🔹زیرا معلوم است که نسبت #عیسى به #ابراهیم (علیهم السلام) به وسیله #مادر است؛ پس ثابت شد که گاهى #نوه_دخترى، #فرزند نامیده مى شود؛ والله اعلم. و شاهد بر این #لغتِقرآنمجید و اینکه #نوه_دخترى حقیقتاً فرزندِ پدرِ دختر است، این سخنان است که از #رسول_خدا (صلى الله علیه و آله) نقل شده:
1⃣«أخبرنی جبریل: أنّ ابنی هذا ـ یعنی الحسین ـ یُقتل»؛ (#جبرئیل به من خبر داد که این #فرزندم ـ یعنى #حسین ـ کشته مى شود) . و در روایتى دیگر آمده است: «إنّ اُمّتی ستقتل ابنی هذا» [۲]؛ (اُمّت من این #فرزندم را مى کشند) .
2⃣درباره #امام_حسن (علیه السلام) فرمودند: «ابنی هذا سیّد»؛ [۳] (این #فرزندم آقا و سرور است).
3⃣به #على (علیه السلام) فرمودند: «أنت أخی وأبو وُلدی»؛ [۴] (تو برادر و #پدر_فرزندانم هستى).
4⃣و سخن او (صلى الله علیه و آله): «المهدی من ولدی وجهه کالکوکب الدرّیّ»؛ [۵] (#مهدى از #فرزندان من، و صورتش مانند ستاره درخشان است).
5⃣و سخن او (صلى الله علیه و آله) : «هذان ابنای من أحبّهما فقد أحبّنی»؛ [۶] (این دو ـ یعنى #حسن و #حسین ـ دو #فرزند من هستند؛ هرکس آنها را دوست بدارد مرا دوست داشته است).
6⃣و به #على (علیه السلام) فرمود: «أیّ شیء سمّیتَ إبنی؟ قال: ما کنتُ لأسبقک بذلک. فقال: وما أنا السابق ربّی فهبط جبریل، فقال: یا محمّد! إنّ ربّک یقرئک السلام و یقول لک: علیّ منک بمنزلة هارون من موسى لکن لا نبیّ بعدک، فسمّ ابنک هذا باسم ولد هارون»؛ [۷] (#فرزندم را چه نام نهادى؟ گفت: من در این کار بر شما سبقت نمى گیرم. سپس #پیامبر فرمود: من هم از #پروردگارم سبقت نمى گیرم؛ پس #جبرئیل فرود آمد و گفت: اى محمّد! پروردگارت سلام مى رساند و مى فرمايد: على نسبت به تو مانند هارون نسبت به موسى است، امّا پیامبرى بعد از تو نیست؛ پس این فرزندت را به اسم فرزند هارون نامگذارى کن).
7⃣و سخن #امام_حسن (علیه السلام) به ابوبکر وقتى بر منبر جدّش بود : «إنزل عن مجلس أبی»؛ (از جایگاه #پدرم پایین بیا). ابوبکر گفت: «صدقت إنّه مجلس أبیک»؛ (راست گفتى اینجا جایگاه #پدرت است).
و در روایتى آمده است: «إنزل عن منبر أبی»؛ [۸] (از منبر #پدرم پایین بیا). و ابوبکر گفت: «منبر أبیک لا منبر أبی»؛ (این منبر #پدرت است نه منبر پدر من).
8⃣و سخن #امام_حسین (علیه السلام) به عمر: «إنزل عن منبر أبی»؛ (از منبر #پدرم پایین بیا). پس عمر گفت: «منبر أبیک لا منبر أبی مَنْ أمرک بهذا؟!»؛ [۹] (این منبر #پدرت است نه منبر پدر من، چه کسى به تو امر کرده که چنین بگویى؟!).
🔹و اینها همه شاهدند بر اینکه #حسنین (علیهم السلام)، #فرزند #رسول_خدا (علیه السلام) محسوب مى شوند؛ و با وجود این شواهد از #قرآن و #روایات چه چیز به برخى جرأت داده که آل الله را از #فرزندیرسولخدا (صلى الله علیه و آله) خارج کنند؟!.
#مآخذدرمنبعموجوداست
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️تهذیب مردم
🔹پیغمبرهای بزرگ و #ائمه_اطهار - علیهم السلام - دنبال این بودند که #تربیت کنند #مردم را. خدای تبارک و تعالی انبیا را فرستاده برای تهذیب مردم؛ برای اصلاح مردم.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۲/۲۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️هدف امام حسن (علیه السلام) از صلح با معاویه چه بود؟
🔹 #بزرگان و زمامداران جهان، هنگامى که اوضاع و #شرایط را بر خلاف هدف ها و نظریات خود مى یابند، همواره سعى مى کنند در موارد دو راهى، جانبى را بگیرند که #زیان_کمترى دربر داشته باشد، و این یک #اصل_اساسى در محاسبات سیاسى و اجتماعى است. #امام_مجتبى (علیه السلام) نیز بر اساس همین #رویه_معقول مى کوشید هدف هاى عالى خود را تا آنجا که مقدور است، به طور نسبى تامین نماید.
🔹از اینرو هنگامى که ناگزیر شد با #معاویه (لعنة الله علیه) کنار آید، طبق ماده اول با این شرط #حکومت را به وى واگذار کرد که در اداره امور #جامعه_اسلامى تنها بر اساس قوانین #قرآن و روش #پیامبر (صلی الله علیه و آله) رفتار نماید. بدیهى است نظر امام تنها رسیدن به قدرت و تشکیل #حکومت_اسلامى نبود، بلکه هدف اصلى، #صیانت و نگهدارى #قوانین_اسلام در اجتماع و #رهبرى_جامعه بر اساس این قوانین بود و اگر این روش به وسیله معاویه اجرا مى شد، باز تا حدودى هدف اصلى تامین شده بود.
🔹بعلاوه، طبق ماده دوم، پس از مرگ #معاویه، #امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) مى توانست آزادانه #رهبرىجامعهاسلامى را به عهده بگیرد، و با توجه به اینکه #معاویه در حدود سى سال از آن حضرت بزرگتر بود [۱] و در آن ایام دوران پیرى را مى گذرانید و طبق شرایط عادى امید زیادى مى رفت که عمر وى چندان طول نکشد، روشن مى گردد که این شرط، روى محاسبات عادى تا چه حد به نفع #اسلام و #مسلمانان بود.
🔹بقیه مواد پیمان نیز هر کدام حائز اهمیت بسیار بود، زیرا در شرايطى که امیر مومنان #امام_علی (علیه السلام) در مراسم نماز جمعه و در حال نماز با کمال بى پروایى مورد سب و شتم قرار مى گرفت، و این کار به صورت یک #بدعت ریشه دارى در آمده بود و #شیعیان و دوستداران آن حضرت و افراد خاندان پیامبر همه جا مورد تعقیب و در معرض تهدید و شکنجه بودند، ارزش گرفتن چنین تعهدى از #معاویه غیر قابل انکار بود.
🔹 #مردمى که به سبب تحمل جنگ هاى متعدد از جنگ خسته و بیزار بودند، و به پیروى از روساى خود و تحت تاثیر تبلیغات و وعده هاى فریبنده عمال #معاویه، دل به صلح و سازش بسته بودند، لازم بود بیدار شوند و متوجه گردند که به خاطر اظهار ضعف از تحمل عواقب جنگ، و #فریفتگى به وعده هاى #معاویه و پیروى کورکورانه از روساى خود، چه #اشتباه_بزرگى مرتکب شده اند؟! و این ممکن نبود مگر آنکه به چشم خود آثار و #عواقب_شوم و خطرناک عمل خود را مى دیدند.
🔹بعلاوه لازم بود #مسلمانان عملاً با چهره اصلى حکومت اموى آشنا شده و به فشارها، محرومیت ها، تعقیب هایى مداوم، و خفقان هایى که حکومت اموى به عمل مى آورد، پى ببرند. در حقیقت، آنچه لازم بود #امام_حسن (علیه السلام) و یاران صمیمى او در آن برهه حساس از تاریخ انجام دهند، این بود که این #واقعیتها را عریان و بى پرده بر همگان مکشوف سازند، و در نتیحه عقول و افکار آنها را براى درک و فهم این حقایق تلخ، و #قیام و مبارزه بر ضد آن، آماده سازند.
🔹بنابراین اگر #امام_مجتبى (علیه السلام) #صلح کرد، نه براى این بود که شانه از زیر بار مسئولیت خالى کند، بلکه براى این بود که #مبارزه را در سطح دیگرى شروع کند.
اتفاقاً حوادثى که پس از انعقاد #پیمان_صلح به وقوع پیوست به این مطلب کمک کرد و عراقیان را سخت تکان داد. «طبرى» مى نویسد: «معاویه - پس از آتش بس - در «نخلیه» (نزدیکى کوفه) اردو زد. در این هنگام گروهى از #خوارج بر ضد #معاویه قیام کرده وارد شهر کوفه شدند.
🔹معاویه یک ستون نظامى از شامیان را به جنگ آنها فرستاد. #خوارج آنها را شکست دادند. #معاویه به اهل کوفه دستور داد خوارج را سرکوب سازند، و تهدید کرد که اگر با خوارج نجنگند، در امان نخواهند بود!». [۲] بدین ترتیب مردم عراق که حاضر به جنگ در رکاب #امیرمومنان و #حسنبنعلى (علیهم السلام) نبودند، از طرف معاویه که دشمن مشترک آنها و خوارج بود، مجبور به جنگ با خوارج شدند! و این نشان داد که در #حکومت_معاویه هرگز به صلح و آرامشى که آرزو مى کردند نرسیدند.
پی نوشتها؛
[۱] آل یاسین، همان کتاب، ص ۲۷۸
[۲] تاریخ الامم و الملوک،بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج ۶، ص ۹۵
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ بیست و سوم، ص ۱۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸«ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ و لكِنّي مُعِزُّ المُؤمِنينَ، إنّى لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا و أنتُم بَينَ أظهُرِهِم، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقى لأِصحابِها و كَذلِكَ نَفسِي و أنتُم لِنَبقى بَينَهُم»؛
🔹من نه خواركننده #مؤمنان، بلكه #عزّت_بخش آنانم. وقتى ديدم شما در برابر #دشمن قدرتى نداريد، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم، همچنان كه آن فرزانه [خضر] كشتى را سوراخ كرد تا براى صاحبانش باقى بماند، و اين چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقى بمانيم.
📕ميزان الحكمه، ح ۱۰۵۱
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا ابهامات و سوالات مهم و اساسی زندگی در «دوران بلوغ» به سراغ انسان می آید؟
🔹براى بسيارى از افراد همزمان با #دوران_بلوغ يا كمى عقب تر، #سوالات و شبهاتی پيدا مى شود كه دوران آن در بعضى كوتاه و زودگذر، و در بعضى بعكس طولانى و ناراحت كننده است. ولى آيا می دانيد كه پيدايش اين گونه سؤالات در مغز انسان نبايد موجب نگرانى باشد؟ چه اينكه نشانه استقلال روحى و بلوغ فكرى و دليل شكوفا شدن استعدادهای درونى اوست! بله، اينها علائم اميدبخشى از يك مرحله نوين زندگى انسان است؛
🔹يعنى همه كسانی كه #بلوغ_فكرى آنها همزمان با «بلوغ جسمى و فيزيولوژيكى» آنان آغاز می گردد، در سنين بلوغ در دريائى از اينگونه افكار غوطه ور مى شوند و براى رهائى از آنها به هر وسيله اى دست مى زنند، ولى براى آنها كه بلوغ فكريشان بعدها فرا می رسد، مدتى طول مى كشد تا قيافه چنين سؤالات از زواياى افكارشان سر بيرون بياورد. و طبعاً برای كسانی كه هميشه از نظر #فكرى و #روانى در حال كودكى بسر مى برند، و هرگز دوران #بلوغ_عقلى را به خود نمى بينند، هرگز چنين سؤالات ناراحت كننده اى پيش نخواهد آمد و آنها هميشه در يك حال «آرامش آميخته با بى خبرى» بسر مى برند.
🔹چون هرگز #استقلال_فكرى پيدا نكرده اند!. در هر صورت شما هم هيچگاه از پيدايش چنين افكارى نبايد ناراحت شويد، اينها نشانه شكوفا شدن #استعداد_فكرى شماست، و دليل بر اين است كه وارد مرحله نوينى از زندگی، يعنى مرحله «بلوغ فكرى» شده ايد. اگر اينگونه افكار براى شما پيدا شد، بدانيد شما از مرحله تقليد و #وابستگى قدم بيرون گذارده، وارد مرحله #استقلال شده ايد، بايد بكوشيد با #جديت و خونسردى راه حل منطقى و قانع كننده اين سؤالات را پيدا كنيد.
🔹البته به همان اندازه كه پيدايش چنين افكارى در مغز انسان اميد بخش است، اگر پاسخ صحيحى به اين پرسشها داده نشود خطرناك خواهد بود؛ زيرا در اين حال «تلاش آميخته با اميد» جاى خود را به يك نوع «خمودى و يأس و بدبينى» خواهد سپرد، لذا بسيار ديده شده كه عده اى از جوانان بر اثر نيافتن پاسخ صحيح اين سؤالات، براى رهائى از چنگال اين گونه انديشه ها، پناه به #سرگرمیهاىغلط، و اشباع بى قيد و شرط غرائز گوناگونى كه در اين سالها بيدار شده، مى برند، و مى كوشند از اين راه يك نوع #آرامش_خيالى و كاذب براى خود فراهم سازند.
🔹به هر حال اين يك امر طبيعى است كه #انسان هنگامى كه قدم در يك محيط تازه مى گذارد همه چيز براى او مبهم و سؤال انگيز است، و می كوشد به كمك انديشه و فكر، اين پرده هاى ابهام را بشكافد و اسرار پشت پرده را ببيند. ولى تازگى اين محيط هنگامى آغاز مى شود كه انسان وارد مرحله #بلوغ مى گردد. در چنين زمانى هر كس جهان را با ديد تازه اى مي نگرد و طبعاً پرسشهاى گوناگونى براى او پيدا می شود، بنابراين از پيدايش اينگونه پرسشها هرگز ناراحت نشويد بلكه به استقبال آنها بشتابيد.
📕معماى هستى، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۶ش، چ ۱۶، ص ۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بلوغ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد