⭕️بیدار بودن و دوری از غفلت
🔹هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی #دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، #بیدار باشد؛ وقتی دید #دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن #ملّت_مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او #کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر #دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی.
🔹ما #مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت #غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد. ما باید کمربند #دفاع را، کمربند #استقلالطلبی را، [کمربند] عزّت را، از افغانستان تا یمن، از ایران تا غزّه و لبنان، در همهی کشورهای اسلامی و ملّت های اسلامی محکم ببندیم.
بیاناتمقاممعظمرهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش دوم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
1⃣«سانسور»
🔹#سانسور عبارت است از «حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهیها»، به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران. این #حذف_عمدی، میتواند به دو شکل صورت پذیرد: #سانسور در ساده ترین معنی اش، رسیدگی و آزمایش پیامهای کثیرالانتشار، توسط اولیای امور، برای بازداشت موادی است که از نظر آنان نامطلوب است. این شکل #سانسور، همان ایجاد مانع قبلی یا عملی، برای جلوگیری از انتشار مواد نامطلوب است که میتواند شامل «حذف واژهها»، «عبارات» یا «جملاتی خاص»، توسط #سانسورگر باشد؛
🔹اما #سانسور در شکل گستردهتر آن، میتواند در برگیرنده هر نوع تلاشی جهت #تضعیف یا #جلوگیری از انتشار «مواد نامطلوب» از نظر برخی از اولیای امور باشد. بدین ترتیب، ممکن است دولتی جلوی انتشار #اطلاعات یا #اخباری را که میتوانند بازتابی مخالف یا ناموافق بر مقامات آن دولت داشته باشند، بگیرد؛ یا ممکن است دولت مذکور، اقدام به صدور مجوزهایی کند که از این راه، انتشار مواد نامطلوب را دچار مشکل یا فترت سازد. از طرف دیگر، ممکن است اولیای امور، اقدامی تنبیهی نیز بر ضد متخلفان در پیش گیرند؛ بدین منظور که مطمئن شوند متخلفان، دیگر دست به خلاف نخواهند زد و نیز دیگران را از انتشار موادی دارای ایراد، برحذر دارند.
2⃣«تحریف»
🔹یکی از رایجترین شیوه های پوشش خبری و مطبوعاتی، #تغییر_متن_پیام به شیوه های مختلف، از طریق #دستکاری_خبر است. در مسئله #تحریف، سه پدیده به چشم میخورد که عبارتند از: «تعدیل»، «شاخ و برگ دادن» و «جذب». یک خبر در حین #انتقال از شخصی به شخص دیگر، به تدریج، #کوچکتر از گذشته، قابل فهم تر و از نظر بازگو کردن، ساده تر میشود. در حین عمل #انتقالمتوالیخبر، بسیاری از جزییات اصلی خبر، کم کم #تعدیل میشوند.
🔹تجربه هایی که در مورد #تحریف انجام شده، نشان میدهد که بسیاری از #جزئیات موجود، در ابتدای زنجیره انتقال، به شدت #حذف میشوند. هر بار که #خبرتحریفشده نقل میشود، میزان #جزئیات، هرچند با کندی، کاهش می یابد. در همان زمانی که عمل #تعدیل انجام میگیرد، #شاخوبرگهای دیگری به خبر اضافه میشود. «شاخ و برگ دادن» به خبر بر ادراک انتخابی و حفظ انتخابی موضوع در ذهن و نقل جزئیات کمی از موضوع اصلی، مبتنی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شاهدان شهدای بزرگ
🔹صدر اسلام، #پیغمبر_اکرم شاهد شهدای بسیار بزرگ بوده است؛ و بعد ایشان هم #حضرت_امیر - سلام الله علیه - هم شهید شد، و هم شاهد شهدای بزرگ بود. بعد از او هم #حضرت_سیّدالشهداء - سلام الله علیه - هم شهید شد و هم شاهد شهدای بزرگ بود؛ #اسلام همیشه از این فداییها داشته است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۱۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلی الله عَليه و آلِه يَقُول».
🔹اگر از دنيا به جز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد، تا اينكه «مردى از خاندان» من #ظهور كند، و #دنـيا را پـر از #عـدل و #داد نماید، همانگونه كه از #ظلم و #ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله عليه و آله چنين شنيدم.
📕بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
#امام_حسین #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا روايات اسلامی جنبه تربيتی «مصائب و بلايا» را تأييد می كند؟
🔸در روايات اسلامى تعبيرات روشنى كه حاكى از رابطه ميان بعضى از #مصائب و مشكلات زندگى با #امور_تربيتى مى باشد، ديده مى شود كه آنچه را از طريق #عقل و #آيات_قرآن درک می کنیم تأييد مى كند؛ مانند:
1⃣در يكى از خطبه هاى اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) در #نهج_البلاغه مى خوانيم: «اِنَّ اللهَ يَبْتَلى عِبادَهُ عِنْدَ الأَعْمالِ السيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمراتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكاتِ وَ اِغْلاقِ خَزائِنِ الْخَيْراتِ، لِيَتُوْبَ تائِبٌ وَ يُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ يَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ يَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ!» [۱] (خداوند #بندگان خويش را به هنگامى كه #اعمال_بد انجام مى دهند، با كمبود ميوه ها و جلوگيرى از #نزول_بركات و بستن درهاى گنج هاى خيرات به روى آنان، #مبتلا مى سازد، تا توبه كاران #توبه كنند و آنها كه بايد دست از #گناه بكشند خوددارى نمايند و پند پذيران #پند گيرند و آنها كه آماده اند از #گناه باز ايستند).
2⃣در حديث ديگرى از اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) مى خوانيم: «اِنَّ الْبَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحانٌ وَ لِلأَنْبِياءِ دَرَجَةٌ وَ لِلأَوْلياءِ كَرامَةٌ!» [۲] (#بلا براى #ظالم «ادب»، و براى #مؤمن «آزمايش» و براى #انبياء «درجه» و براى #اولياء «كرامت» است).
3⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْمُؤْمِنُ لايَمْضى عَلَيْهِ اَرْبَعُونَ لَيْلَةً اِلاّ عَرَضَ لَهُ اَمْرٌ يُحْزِنُه يَذَّكَّرُ بِهِ» [۳] (#مؤمن چهل شب بر او نمى گذرد، مگر اين كه حادثه غم انگيزى براى او رخ مى دهد كه مايه #تذكر و #بيدارى او گردد).
4⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) آمده است: «اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد خَيْراً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِقْمَة، فَنُذكِّرُهُ الاِْسْتِغْفارَ وَ اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد شَرّاً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَة، لِيُنْسِيَهُ الاْسْتِغْفارَ وَ يَتَمادى بِه وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعاصى!» [۴] (هنگامى كه #خداوند خير و #سعادتى براى بنده اى بخواهد، اگر #گناهى كند او را به ناراحتى مبتلا مى سازد و #توبه و #استغفار را به ياد او مى آورد و هنگامى كه براى بنده اى [بر اثر طغيانگرى زياد] شرّى بخواهد، اگر گناهى كند نعمتى به او مى دهد! تا استغفار را فراموش كند و به راه خود ادامه دهد! و اين همان چيزى است كه خداوند فرموده: ما آنها را از آنجا كه نمى دانند #تدريجاً به سوى #عذاب مى بريم به اين گونه كه به هنگام #معصيت، نعمت به آنها مى دهيم).
5⃣اين بحث را با حديث ديگرى از #امام_على (عليه السلام) پايان مى دهيم، امير مومنان (عليه السلام) فرمود: «اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ اَلبَلاءَ فَقَدْ اَيْقَظَكَ، اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ النَّعَمَ مَعَ الْمَعاصى فَهُوَ اِسْتِدراجٌ لَكَ» [۵] (هنگامى كه مشاهده كنى [بعد از ارتكاب گناه] خداوند #بلاهايى پشت سر هم بر تو مى فرستد تو را #بيدار كرده، و هنگامى كه خداوند متعال با انجام #معاصى #نعمت هايش را بر تو مى فرستد اين، نوعى #عذاب_استدراجى است).
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، چ۱، ص۱۹۹، خطبه۱۴۳. [۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۷۸، ص۱۹۸. [۳] الكافی، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، تهران، چ۴، ج ۲، ص ۲۵۴. [۴] الكافی، همان، ص ۴۵۲. [۵] عيون الحكم و المواعظ، ليثى واسطى، محقق / مصحح: حسنى بيرجندى، حسين، دار الحديث، قم، چ۱، ص۱۳۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۴، ص ۵۴۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بلا #آزمايش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️قابلیت انسان برای نیل به مقامات انبیا و اوصیا
🔹#انسان چه قابلیتی دارد و در چه فعلیتی است؟! «انسان» به گونهای آفریده شده که در #تسافل تا کجا میتواند تنزل پیدا کند و در #تعالی تا کجا میتواند نایل گردد؟! #انسان میتواند «مقامات مطلق انبیا» علیهم السلام، غیر از مقامات مختصه انبیای خاص، را حائز گردد. #نبی_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم #شقالقمر [۱] نمود.
🔹تازه بشر بعد از این همه اختراعات و اکتشافات میتواند به کره ماه برود و آنرا استلام کند، آنهم با آلات و ادوات. تازه میتواند استلام کند، ولی از شق کردن آن عاجز است. چگونه #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنرا با انگشت شق نمود، مگر کاغذ است که بهراحتی آن را بشکافد؟!
پی نوشت؛
[۱] برای توضیح بیشتر ر.ک: بحارالانوار، ج۷، ص۵۶؛ ج۱۶،ص ۴۱۲، ج۱۷، ص۳۴۷
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش سوم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
3⃣«ساختن یک یا چند دشمن فرضی»
🔹این، یکی از شیوه های قدیمی سیاسیون کهنهکار است که #قدرت را در اختیار دارند و برای #بقا و ماندگاری در #حکومت، از آن استفاده میکنند. این شیوه به #مطبوعات نیز رخنه کرده است. در این شیوه، سعی میشود تا سایر «رسانهها» و «مطبوعات» یا «سایر سیاستمداران و احزاب» در چشم مخاطبان، به شکل یک #دشمن نشان داده شوند.
🔹همیشه داشتن یک #دشمن_فرضی، میتواند اقدامات طرف مقابل را محق و معتبر جلوه دهد و زمینه را برای هر نوع اقدامی، فراهم آورد. استفاده از این شیوه، میتواند برای متحد کردن افراد داخل یک کشور نیز مفید واقع شود. هنگام بحران های اقتصادی و سیاسی و یا خطرات سیاسی که از درون، یک کشور را تهدید میکنند، وجود یک دشمن فرضی خارجی، میتواند سرپوشی بر بحرانها باشد و اتحاد داخل کشور بر ضد آن بحران ها را میسر سازد.
4⃣«پاره حقیقت گویی»
🔹گاهی #حادثه، #خبر یا #سخنی مطرح میشود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام، #منحرف خواهد شد. این از رویه های رایج مطبوعات است که معمولاً متناسب با جایگاه و جناح سیاسی ای که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمیکنند. این شیوه به خصوص در انتشار نظرات رهبران سیاسی، بسیار متداول است. استفاده از تیترهای اصلی روزنامه ها، مطابق با میل و سلیقه آن روزنامه، از نمونه های بارز #پاره_حقیقت_گویی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️هر ملّتی حق دارد از خاک، از خانه، از کشور و از منافع خود در مقابل متجاوز دفاع کند
🔹#احکام_دفاعی_اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است؛ هم احکام دفاعی اسلام، هم #قانون_اساسی خودمان، هم #قوانین_بینالمللی؛ همین قوانینی که ما در نگاشتن آن قوانین تأثیری نداشتیم، امّا حتّی در همان قوانین هم این مطلبی که عرض میکنم جزو مسلّمات است و آن، این است که هر #ملّتی حق دارد از #خاک خود، از #خانهی خود، از #کشور خود، از #منافع خود در مقابل #متجاوز دفاع کند؛
🔹معنای این حرف این است. معنای این حرف این است که #ملّت_فلسطین حق دارد در مقابل #دشمنی که خاک او را تصرّف کرده، خانهی او را #اشغال کرده، مزرعهی او را ویران کرده، زندگی او را تباه کرده بِایستد؛ #ملّت_فلسطین حق دارد. این یک منطق مستحکمی است که امروز قوانین جهانی هم آن را تأیید میکند.
بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد