⭕️امام علی عليه السلام:
🔸«ما أعطَى اللهُ سُبحانَهُ العَبدَ شَيئا مِن خَيرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ إلاّ بِحُسنِ خُلُقِهِ وحُسنِ نِيَّتِهِ».
🔹خداوند سبحان، چيزى از #خير دنيا و آخرت به بنده نداد، مگر به سبب #حُسن_خلق او و #حُسن_نيّتش.
📕عيون الحكم والمواعظ، ص ۴۸۳ ح ۸۹۱۵
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش «رهبری» در پیروزی «انقلاب اسلامی» و دوران پس از آن
🔹 #دهه_فجر پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور روزهای تلخ و شیرینی برای مردم ایران است که سرانجام با اتحاد و همبستگی و #رهبری #امام_خمینی (ره)، بزرگترین انقلاب مردمی در قرن بیستم به منصه ظهور رسید. اهمیت #رهبری_کاریزما برای #هدایت_درست هر انقلابی از اهمیت ویژهای برخوردار است، و در این میان #انقلاب_اسلامی_ایران با رهبری دانشمند و کاریزمای #امام_خمینی (ره) به پیروزی رسید.
🔹اهمیت رهبری انقلاب اسلامی فقط به دوران هدایت خیزش مردمی، برای رسیدن به هدف معنا نمیشود و امروز رهبری انقلاب اسلامی چه بسا از اهمیت بیشتری نسبت به دوران پیروزی برخوردار است. بیش از چهار دهه از #انقلاب_اسلامی_ایران میگذرد و بدون شک، #رهبری آن یکی از #مولفههایمهم #تداوم انقلاب اسلامی و هدایت آن در مسیر درست است.
🔹#پایداریانقلاباسلامی که در اصل اساسی و نظریه #ولایت_فقیه امام خمینی (ره) معنا میشود، مانع از #انحرافانقلاباسلامی شده است، و در این مسیر، رهبر معظم انقلاب #آیت_الله_خامنهای (مدظله)، نقشی برجسته در هدایت #انقلاب_اسلامی دارند. انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، که یادآور و یادگار امام خمینی (ره) است، امروز با صلابت در سایه رهبری آیت الله خامنهای (مدظله) ادامه دارد و #ایران_اسلامی را در برابر توطئههای #دشمنان مصون نگه داشتند.
🔹#رهبر_معظم_انقلاب همان شیوه و مدیریت امام خمینی (ره) را در جهت دهی و #هدایت انقلاب اسلامی، #حفظ_آرمانها، اصول، ارزشهای اسلامی و نفی #نظام_سلطه پیگیری میکنند و در سایه این رهبری کاریزما و فقیه، #انقلاب_اسلامی در چهل و پنج سالگی خود همچنان بالنده و رو به پیشرفت است.
منبع: وبسایت خبرگزاری صداوسیما
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دلیل عقب ماندگی ما
🔹 #سیدبحرالعلوم (ره) با آن همه برکات، از لحاظ سن کمتر از #شیخ_انصاری (ره) عمر کرده است! و #شهید_اول (ره) چقدر کتاب های نافع و قوی و متین دارد. توفیق در #تحصیل چیز دیگر است، توفیق به کثرت اشتغال نیست.
🔹خیلی خطرناک است که ندانیم #قُدما چه راهی را میرفتند! دلیل #عقب_ماندگی ما آنست که #اموال_شبههناک مصرف می کنیم، و مال #شبههناک، ایجاد #تردید و #شبهه میکند، و به قدر ضرورت و نان خالی اکتفا نمی کنیم. اینهاست که در #تحصیل #ایمان و #یقین و #توفیق در تحصیل و آثار و برکات آن اثر دارد؛ لذا بعضی از علما خودشان در خانه نان تهیه میکردند، تا از جهت طهارت و حلیت آن مطمئن باشند. تصرف در #مالی که صاحب آن راضی نیست و مصرف کردن آن، در #علمیات و #عملیات ما اثر میگذارد...
🔹 #علمای ما، در مصرف #قناعت می کردند، و به #دیگران رسیدگی می کردند! اما ما راهی را رفتیم و میرویم که نه به #خودمان پرداختیم، و نه به دیگران رسیدگی کردیم، بلکه در اثر #قناعت نکردن و غور در #مادیات و #تجملات زندگی همیشه #مقروض هستیم. #قرض در حقیقت مغلول کردن (در غل و زنجیر کردن) نقدی است. خدا میداند که انسان چقدر باید تلاش کند و از کجا بیاورد، تا قرضش را ادا نماید.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۸۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش اول)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
1⃣نفی حاکمیت غیر خدا
🔹براساس #جهانبینیاسلامی، #شیعه بر این عقیده است که #حاکمیت_مطلق از آن #خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِله». [انعام، ۵۷] بر پایه این عقیده #احکام_حکومتی باید مبتنی بر #معارف_اسلام باشد. در حالی که رژیم شاهنشاهی #پهلوی قبل از انقلاب، سعی در #سکولار سازی و #لائیک کردن جامعه و قوانین داشت، و در این راستا اقدامات متنوعی انجام داد، که یکی از آنها ارائه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود.
🔹این اتفاق با عقیده حاکمیت #قوانین_دینی منافات داشت. #علمای_دین برای اصلاح آن اقدامات مختلفی کردند که فایده نداشت؛ لذا کار به #انقلاب و تغییر حکومت کشید تا #قوانین بر اساس #شرع تصویب و اجرا شود. مؤلّف کتاب ریشه های انقلاب اسلامی درباره لایحه ایالتی ولایتی چنین می نویسد: «در تيرماه ۱۳۴۱ ش، امير اسدالله #عَلَم پس از دكتر امينی، به نخست وزيری رسيد. #عَلَم، لايحه انجمن های ايالتی و ولايتی را به كابينه برد و به تصويب رساند.
🔹در متن تصويبنامه اين طرح، قيد #اسلام از جمله شرايطِ انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان حذف شده بود. همچنين #سوگند_نامه منتخبانِ مردم در #مجلسشورایملّی نيز تغيير يافته بود. به اين ترتيب نمايندگان موظف شده بودند به جای سوگند به #قرآن، به كتاب آسمانی قسم ياد... پس از تصويب لایحه مزبور، رسانه های جمعی متن آن را قرائت كردند و تبليغات گسترده ای در اين باره به راه افتاد.
🔹 #امام_خمينی (ره) اولين كسى بود كه به رغم ظاهر موجّه و فريبنده اين مصوبه، #توطئه خطرناكِ نهفته در آن را دريافت. ايشان با شناختی كه از بانيان و طراحانِ اصلی اينگونه مصوبات داشت، می دانست #تصويب و #اجرای اين طرح ها در #ايران و ديگر كشورهای اسلامی مقدمهای برای از ميان برداشتن نام #اسلام و استقرار #حكومتهای_لائيك و دين ستيز است». [۱]
🔹بنابراین یکی از مبانی مهم #انقلاب_اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران، عقیده #توحید در حاکمیت و پیاده سازی #احکام_شریعت بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] انقلاب اسلامی و ريشه های آن، مصباح يزدى، محمدتقى، تدوين و نگارش: شباننيا، قاسم، ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، ۱۳۹۵ش، چ نهم، ص ۲۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️بی نیاز شدن روح از بدن
🔹انسان در نتیجه #تقرب به خداوند - و تقرب به خداوند در نتیجه #عبودیت و #اخلاص و خود را فراموش کردن و #تذلل در نزد پروردگار و #اطاعت_محض در برابر #پروردگار - میرسد به این مرحله که در عین اینکه بدنش نیازمند به #روح است، روحش از #بدنش بینیاز میشود، چطور؟ ما الآن، هم #روحمان نیازمند به بدنمان است، هم #بدنمان نیازمند به روحمان. الآن اگر آن روح و #قوه_حیات ما نباشد، این بدن ما زنده نیست؛ اگر هم این بدن ما نباشد این روح ما در اینجا کاری از او ساخته نیست، نمیتواند کاری بکند.
🔹اما آیا همه انسانها همین جورند؟ هم بدنشان نیازمند به روح است و هم روحشان نیازمند به بدن؟ یا اینکه #انسانهایی در نتیجه #تقرب به خدا و #عبودیت پروردگار، میرسند به این حد که لااقل #روحشان از بدنشان بینیاز میشود. چطور بینیاز میشود؟ یعنی این #قدرت را پیدا میکنند که به اصطلاح #روح را از این بدن تخلیه کنند (البته در اینجا تخلیه به معنی مردن نیست)، یعنی همان #استقلال_روح را در مقابل بدن حفظ میکنند.
🔹در زمان خودمان، هستند چنین اشخاصی که قدرت دارند تخلیه کنند، یعنی #روح را از #بدن منفک کنند به طوری که خودش را مسلط بر این بدن میبیند. #بدنِ_خودش را میبیند که در اینجا مثلاً مشغول عبادت است و خودش در جای دیگر سیر میکند، #افقوسیعتری را دارد میبیند. شیخ شهاب الدین #سهروردی، معروف به «شیخ اشراق» عبارتی دارد، میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم، مگر آن وقتی که قدرت داشته باشد بر اینکه #روح خودش را از بدنش خلع کند.
🔹 #میرداماد میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم مگر در آن مرحلهای که #خلع_بدن برایش ملکه شده باشد، یعنی هر وقت که اراده کند بتواند روح خودش را از بدنش مستقل و جدا کند. برای ما خیلی این حرفها سنگین و زیاد است. چنین چیزهایی را باور نمیکنیم؛ حق هم داریم باور نکنیم، برای اینکه ما خیلی از این مراحل پرت هستیم. ولی از آن بدبینی و باورنکردن های خودتان کمی پایین بیایید...
📕آزادی معنوی (نسخه سایت)، مرتضی مطهری، ص ۶۷
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهای مبارزه با فساد اداری از نظر دین مبین اسلام چیست؟
🔹 #فساد_اداری اصطلاحی است با مفهوم گسترده، که شامل مواردی؛ مانند #اختلاس، #کمکاری، #کاغذ_بازی، اهمیت ندادن به ارباب رجوع، فقدان برنامهریزی مناسب و... میشود. اگرچه در گذشته، به ویژه در #صدر_اسلام، زندگی اجتماعی به صورت امروزی پیشرفته و مدرن نبوده، و به طور طبیعی، #سیستم_اداری به شکل گسترده نیز وجود نداشت، تا قوانین مدون و برنامهریزی شده اداری وجود داشته باشد،
🔹اما برای همان شهرهای کوچک با زندگی سنّتی، #امام_علی (عليه السلام) در مدت حکومت کوتاهش رهنمودهایی جهانشمول ارائه نمود که میتواند برای #مسئولان_جامعه پیشرفته امروزی هم #الگو قرار گیرد و براساس آن از #فساد سیستم اداری جلوگیری شود. آنگاه که #امام_علی (عليه السلام) به درخواست مردم، خلافت را پذیرفت، با انبوهی از #فسادها و #رانتها در سیستم اداری و حکومتی مواجه بود؛ لذا از همان روزهای نخستین، برخورد با این #مفاسد را در دستور کار خویش قرار داد و #کارگزاران_فاسد و نالایق را #برکنار کرد،
🔹و تا توانست اموال به #غارت رفته را به خزانه حکومت بازگرداند. #امام_علی (عليه السلام) در مدت اندک زمامداری خویش، #برنامه_هایی را برای اداره هرچه بهتر امور، به #کارگزارانش اعلام نمود که بخشی از شیوههای #مبارزه با #فساد اداری نیز در آنها وجود دارد. آن شیوهها عبارتند از: #برکناری و مجازات #مدیران_نالایق و ناکارآمد، بازگرداندن #بیت_المال به غارت رفته به خزانه دولت، تغییر نگرش کارگزاران نسبت به حکومت و مدیریت، #شایسته_سالاری در انتخاب مسئولان، کنترل و #نظارت پیگیر و مستمر، و تأمین عادلانه معیشت زندگی مسئولان و کارکنان.
منبع؛ اسلام کوئست
#فساد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هیچ تشکل دیگری قابل مقایسه با مجموعهی «بسیج» نیست
🔹هیچ تشکل دیگری قابل مقایسهی با مجموعهی #بسیج نیست. این شکل #سازمان_یابی بسیجی هم دیگر قابل تکرار نیست، قابل تقلید نیست؛ این مخصوص خود #بسیج است، خصوصیت هم متعلق به بسیج است.
🔹نشناختن این، ظلم است به بسیج. و وقتی انسان #حقیقت_بسیج را می داند، آن وقت میفهمد سرّ مخالفتها و #دشمنیها و عنادهایی که هدایت می شود از طرف #دشمنان_انقلاب و دشمنان کشور و دشمنان نظام به سوی #بسیج؛ علت این دشمنیها را انسان میفهمد.
🔹 #قلههایبلند، بیشتر #آماج قرار میگیرند. #نشانهای_برجسته، زودتر مورد توجه واقع می شوند و آماج دشمنی قرار میگیرند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش دوم)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
2⃣نفی سلطه کفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت مسلمین
🔹با دقت در آیات و روایات، از جمله آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء « ...لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»، (خداوند هرگز #کافران را بر #مؤمنان تسلّطی نداده است) در مییابیم که در سیاست خارجی #دولت_اسلامی، پس از موضوع جهاد، بر هیچ مسئله سیاسی دیگری، نظیر «نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان» تأکید نشده است؛ به عبارت بهتر در دیدگاه #فقه_اسلامی، خصوصاً فقه امامیه، #سلطه و چیرگی #دشمنان بر جامعه اسلامی و #مسلمانان امری نارواست. با توجه به این عقیده، هر گونه مبادلات و #مراوداتی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و #بیگانگان در جامعه اسلامی گردد، به نحوی که آنان بتوانند در #امور_مسلمین دخالت کنند، #ممنوع و نادرست تلقی میشود.
🔹 #امام_خمینی (ره) در ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» چنین مینویسد: «ممکن است بگویم قاعده #نفی_سبیل وجه #سیاسی دارد، و در مقام توجه دادن #مسلمانان به این امر مهم که لازم است از #سلطه_کافران به هر وسیله ممکن خارج شوند؛ زیرا تسلط آنان امر محتوم و تقدیر الهی نیست تا تسلیم به آن لازم باشد، بلکه رضایت دادن به این #سلطه، #ذلت و #ظلم است و خداوند از این بری است». [۱]
🔹براساس این قاعده فقهی، نظام پادشاهی #پهلوی که #استقلالی از خودش نداشت و در قانونگذاری و #اداره_کشور از حامیان #آمریکایی خود دستور می گرفت، #نامشروع تلقّی می شد؛ جریان لایحه #کاپیتولاسیون نمونه بارز از #سلطه_کفّار بر سرنوشت مسلمانان می باشد. امام خمینی (ره) بعد از تصویب این قانون با آن مخالفت و چنین فرمودند: «مجلس به پیشنهاد دولت، #سند_بردگی ملت ایران را امضا کرد... بدون اطّلاع ملت با چند ساعت صحبت های سرّی، #ملت_ایران را در تحت #اسارت_آمریکاییها قرار داد... اکنون من اعلام می کنم که این رأی ننگین مجلسین، #مخالف_اسلام و قرآن است». [۲]
🔹ایشان در جای دیگر نیز می فرماید: «ما را فروختند، #استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند و پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم... می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند... به حسب این رأی ننگین، اگر یک #مستشار_آمریکایی یا یک خادم مستشار آمریکایی به یکی از #مراجع_تقلید ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از #صاحب_منصبان عالی رتبه ایران هر #جسارتی بکند، هر جنایتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ #محاکم_ایران حق رسیدگی ندارند؛ ولی اگر به یک سگ آنها تعرض بشود، پلیس باید دخالت کند، دادگاه باید رسیدگی نماید!». [۳]
🔹بنابراین یکی از اصول و #مبانی که #انقلاباسلامیایران، بر اساس آن شکل گرفت، قاعده فقهی نفی سبیل و #نفیسلطهکفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت آنان می باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۰ ش، ج ۲، ص ۷۲۵
[۲] همان، ج ۱، ص ۴۰۹
[۳] همان، ص ۴۱۱ و ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عالم بدون عمل
🔹گاهی وقتها #گوینده در عین حالی که خوب میگوید، در عین حالی که #خوب_مینویسد، کتاب توحید هم مینویسد، #کتاب_اخلاق هم مینویسد، لکن همان نوشتن است و گفتن است و عرضه داشتن است، خودش از آن #بیخبر است. بسیار مسائل است که #گویندگان هر جا باید باشند میگویند، مسائل را #طرح_میکنند و خیلی هم خوب طرح میکنند.
🔹و خیلی هم خوب عرضه میکنند و دعوت خوب میکنند و #موعظه خوب میکنند. لکن از باب اینکه #خودشان ساخته نشدهاند، میگویند و خودشان بیخبرند. چه بسا #اشخاصی که کتاب اخلاق مینویسند و بسیار هم خوب مینویسند، و خودشان متَّصف به #اخلاق_حسنه نیستند. و چه بسا اشخاصی که توحید را خوب تدریس میکنند و خوب القا میکنند و خودشان بیخبرند.
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۹/۲۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه، درباره برتری «اسلام» بر سایر ادیان چه فرموده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۹۸ #نهج_البلاغه می فرماید: «أَذَلَّ الْأَدْيَانَ بِعِزَّتِهِ، وَ وَضَعَ الْمِلَلَ بِرَفْعِهِ، وَ أَهَانَ أَعْدَاءَهُ بِكَرَامَتِهِ، وَ خَذَلَ مُحَادِّيهِ بِنَصْرِهِ، وَ هَدَمَ أَرْكَانَ الضَّلَالَةِ بِرُكْنِهِ، وَ سَقَى مَنْ عَطَشَ مِنْ حِيَاضِهِ، وَ أَتْأَقَ الْحِيَاضَ بِمَواتِحِهِ».
🔹(خداوند #اديان و #مذاهب ديگر را با عزّت و قدرت بخشيدن به #اسلام ضعيف كرد و ملل ديگر را با اعتلاى اسلام فرود آورد، و با احترام و نفوذ آن، #دشمنانش را خوار نمود، با يارى اسلام #مخالفان سرسختش را درمانده ساخت و با تقويت آن، #اركان_ضلالت را در هم كوبيد، #تشنگان را از سرچشمه زلال آن #سيراب كرد، و آبگاهش را پر آب نمود).
🔹جمله هاى «أَذَلَّ الْأَدْيَانَ بِعِزَّتِهِ، وَ وَضَعَ الْمِلَلَ بِرَفْعِهِ...»، با توجّه به اينكه ضمير در آنها به #اسلام برمیگردد، اشاره به همان چيزى است كه در #قرآن_مجيد آمده است: «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛ [۱] (او كسى است كه #پيامبر خود را با #هدايت و #دين_حقّ فرستاد، تا او را بر #همه_اديان غالب سازد، هر چند #مشركان ناخشنود باشند).
🔹در آيه قبل از آن مى خوانيم: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»؛ [۲] (آنان مى خواهند #نور_خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولى #خدا نور خود را كامل مى كند، هر چند #كافران خوش نداشته باشند).
🔹 #پيروزی_اسلام بر اديان ديگر در دو جبهه بود؛ يكى #جبهه_ظاهرى از نظر سياسى و نظامى و ديگر #جبهه_باطنى از نظر منطق، استدلال و برهان؛ زيرا #قرآن_مجيد قوى ترين #دلايل را براى اثبات معارف دينى اقامه كرده، كه هر فرد منصفى را وادار به پذيرش مى كند، و همان گونه كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) در جمله هاى بالا فرمودند: «تشنگان را از چشمه هاى جوشان خود سيراب و آبگاه هاى #علم و #معرفت را با #دلايل_خويش پر مى سازد».
پی نوشتها؛
[۱] سوره صفّ، آيه ۹
[۲] همان سوره، آيه ۸
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۶۸۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام کاظم عليه السلام:
🔸«اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلا تَبيعُـوها بِغَيْـرِها».
🔹همانا بدن هاى شما را بهايى جز #بهشت نيست؛ پس آنـرا به غـير بهشت نفـروشـيد.
📕تحف العقول، ص ۳۸۹
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نهضت علمی امام صادق (علیه السلام) پس از شهادتشان چگونه پیگیری شد؟
🔹بررسى اوضاع و احوال زمان #امام_موسی_کاظم (علیه السلام) نشان مى دهد كه هرگونه اقدام حادی كه #حكومت_منصور از آغاز روى آن حساسيت نشان بدهد صلاح نيست؛ از اين رو #امام_كاظم (علیه السلام) دنباله برنامه علمى پدر را گرفت و حوزه اى نه به وسعت دانشگاه جعفرى تشكيل داد و به #تربيت_شاگردان بزرگ و رجال علم و فضيلت پرداخت.
🔹«سيد بن طاووس» مى نويسد: گروه زيادى از #ياران و #شيعيان خاص #امام_كاظم (عليه السلام) و رجال خاندان هاشمى در محضر آن حضرت گرد مى آمدند و سخنان گهربار و پاسخ هاى آن حضرت به پرسش هاى حاضران را يادداشت مى نمودند، و هر حكمى كه در مورد پيش آمدى صادر مى نمود، ضبط مى كردند. [۱]
🔹«سيد اميرعلى» مى نويسد: در سال ۱۴۸ #امام_جعفر_صادق (علیه السلام) در شهر مدينه درگذشت، ولى خوشبختانه #مكتب_علمى او تعطيل نشد، بلكه به رهبرى جانشين و فرزندش #موسى_كاظم (علیه السلام)، شكوفايى خود را حفظ كرد. [۲]
🔹 #امام_کاظم (علیه السلام) نه تنها از نظر علمى، تمام دانشمندان و #رجال_علمى آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر #فضائل_اخلاقى و صفات برجسته انسانى نيز زبان زد خاص و عام بود، به طورى كه تمام #دانشمندانى كه با زندگى پرافتخار آن حضرت آشنايى دارند در برابر عظمت #شخصيت_اخلاقى وى سر تعظيم فرود آورده اند.
🔹«ابن حجر هيتمى»، دانشمند و محدث مشهور جهان تسنّ، مى نويسد: #موسى_كاظم (علیه السلام) #وارث_علوم و دانش هاى پدر و داراى #فضل و #كمال او بود. وى در پرتو #عفو و #گذشت و #بردبارى فوق العاده اى كه (در رفتار با مردم نادان) از خود نشان داد، #كاظم لقب يافت، و در زمان او هيچ كس در #معارف_الهى و #دانش و #بخشش به پايه او نمى رسيد. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] حاج شيخ عباس قمى، الأنوارالبهيه، مشهد، مؤسسه منشورات دينى مشهد، ص ۱۷۰
[۲] مختصر تاريخ العرب، ط ۲، تعريب: عفيف البعلبكى، دارالعلم للملايين، ص ۲۰۹
[۳] الصواعق المحرقه، مكتبه القاهره، ص ۲۰۳
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، ص ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️این هم از احسان ما به اوست
🔹یکوقت #امام_موسی_کاظم علیه السلام، علیه یکی از امامزادهها سخنی فرمودند. شخصی که در محضر آن حضرت بود، با خود گفت: ایشان ما را به صلۀ ارحام و احسان به خویشان دستور میدهند و خود دربارۀ یکی از ارحامشان چنین میفرمایند. وی میگوید: به محض اینکه این معنا به ذهنم خطور کرد، فوراً حضرت فرمودند: این هم از احسان ما به او است؛ تا با اظهار اختلاف میان ما و او، او محفوظ بماند و آسیبی از طرف دستگاه خلافت به او نرسد.
📕در محضر بهجت، ج۳، ص۲۵۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش سوم)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
3⃣عدالت طلبی و ظلم ستیزی
🔹یکی از اهداف مهم خداوند متعال از ارسال رسل و انزال کتب، #نجات_انسانها از #ظلم، تبعیض نژادی، پرپایی #قسط و #عدل در جامعه میباشد. خداوند متعال در سوره حدید آیه ۲۵ میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...»؛ (همانا ما #پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به #عدالت برخیزند). #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز درباره اهمیت #عدل چنین فرمود: «الْعَدْلُ مِيزَانُ اللهِ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ أَخَذَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ تَرَكَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ»؛ (#عدالت میزان و #ترازوی_خداوند در زمین است، هر که آن را دریابد به #بهشت او را سوق دهد، و هر که آن را رها سازد به #دوزخ او را می کشاند». [۱]
🔹 #امام_علی (عليه السلام) نیز در یکی از خطبه هایش برترین بندگان خداوند را امامی عادل می داند که #عدالت را در جامعه برپا می کند: «بدان، #برترين_بندگان نزد خدا #پيشواى_عادلى است که خود، هدايت شده و ديگران را #هدايت می کند؛ سنت هاى شناخته شده را بر پا مى دارد، و بدعت هاى ناشناخته را مى ميراند؛ چرا که #سنتها روشن و #نورانى اند و نشانه هاى مشخص دارند، و #بدعتها آشکارند و علامت هايى دارند، [و نا آشنا بودن بدعت ها دليل روشنى بر عدم مشروعيت آن هاست] #بدترين_مردم نزد خداوند #پيشواى_ستمگرى است که هم خود، #گمراه است و هم #مردم به وسيله او گمراه مى شوند، کسى که سنّت هاى مقبول را از ميان برده و بدعت هاى متروک را زنده کرده است، من از رسول خدا (صلی الله عليه و آله) شنيدم که فرمود: روز #قيامت، #پيشوای_ستمگر را حاضر مى کنند، در حالى که نه ياورى با اوست و نه عذرخواهى، سپس او را در آتش #دوزخ مى افکنند و همچون سنگ آسيا در آن، به گردش در مى آيد [و همگان رسوايى او را مى بينند] آنگاه او را در قعر دوزخ به زنجير مى کشند». [۲]
🔹 #امام_خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معتقد است #اسلام برای تحقق #حکومت_عدل آمده است، و خود نیز در پیگیری #انقلاب_اسلامی این هدف را دنبال می کرد و چنین در کتاب بیع خود می نویسد: «#اسلام برای برپایی #حکومت_عادلانه به پا خواست، که در آن #قوانین مالیات و بیت المال عادلانه است، قوانین جزائی در حیطه قصاص، حدود و دیه که برای ریشه کن سازی مفاسد و فواحش تشریع شده، و نیز قوانین مربوط به حقوق و دادرسی به روشی عادلانه و آسان تشریع شده است». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها
[۱] وسائل الشیعة، مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، المکتبة الاسلامیة، تهران، چ ۲، ج ۱۱، ص ۳۱۰
[۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، چ ۱، ص ۲۳۴ و ۲۳۵، خطبه ۱۶۴
[۳] كتاب بيع، موسوی خمینی، روح الله، تحقيق: مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خمينی، مهر، قم، سال چاپ ۱۴۲۱ ق، چ ۱، ج ۲، ص ۴۶۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️آزادی معنوی، بزرگترین برنامه انبیاء
🔹#بزرگترین_برنامه_انبیاء آزادی معنوی است. اصلاً #تزکیه_نفس یعنی #آزادی_معنوی؛ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا - وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا». [۱] (بی تردید کسی که #نفس را [از آلودگی پاک کرد و] #رشد داد، #رستگار شد - و کسی که آن را [به #آلودگی ها و امور بازدارنده از رشد] بیالود [از رحمت حق] #نومید شد). و بزرگترین خسران عصر ما این است که همواره میگویند #آزادی؛
🔹اما جز از #آزادی_اجتماعی سخن نمی گویند؛ از #آزادی_معنوی، دیگر حرفی نمی زنند، و به همین دلیل به آزادی اجتماعی هم نمیرسند. در عصر ما یک جنایت بزرگ که به صورت فلسفه و سیستم های فلسفی مطرح شده است این است که اساساً درباره #انسان، #شخصیت_انسانی و شرافت معنوی انسان هیچ بحث نمیکنند؛ «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی» [۲] (از روح خود در آن دمیدم) فراموش شده است؛
🔹میگویند: اصلاً چنین چیزی وجود ندارد، انسان یک موجود دوطبقهای نیست که #طبقه_عالی و #طبقه_دانی داشته باشد، اصلاً #انسان با یک #حیوان هیچ فرق نمیکند!، یک حیوان است، #زندگی تنازع بقاست! (زندگی را از دست یکدیگر گرفتن)، و جز #تنازع_بقا چیز دیگری نیست! یعنی زندگی جز تلاش کردن هر فرد برای خود و #جنگیدن برای #منافع_خود چیز دیگری نیست! میدانید این جمله چقدر به #بشریت ضربه وارد کرده است؟!
🔹میگویند #زندگی جز جنگ و #میدان_جنگ چیز دیگری نیست؛ بلکه جملهای میگویند که بعضی هم خیال میکنند که خیلی حرف درستی است؛ میگویند: «#حق گرفتنی است نه دادنی». #حق، هم گرفتنی است و هم دادنی. اصلًا این جمله که حق را فقط باید گرفت و کسی به تو نمیدهد، ضمناً تشویق به این است که تو حق را باید بگیری، نه اینکه حق را باید بدهی؛ صاحب حق باید بیاید، اگر توانست به زور از تو بگیرد، اگر نتوانست که نتوانست.
🔹اما #پیغمبران نیامدند این حرف را بزنند. #پیغمبران گفتند #حق، هم گرفتنی است و هم #دادنی؛ یعنی #مظلوم و پایمال شده را توصیه کردند به اینکه برو #حق را بگیر، و از آن طرف #ظالم را وادار کردند علیه خودش قیام کند که #حق را بدهد، و در این کار خودشان هم کامیاب و موفق شدند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره شمس، آيات ۹ و ۱۰
[۲] همان، سوره ص، آيه ۷۲
📕آزادی معنوی (نسخه سایت)، مرتضی مطهری، ص ۳۷ و ۳۸
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد