eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️برگزیده ای از 🔹امام صادق‌ علیه‌ السلام فرمودند: خداوند متعال صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله را به ممتاز ساخت، و اینک شما خود را بیازمائید اگر از آن صفات کریمه چیزی در شما بود خداوند را شکر کنید و از او در آن صفات افزونی طلبید، و آنها را که ده مورد است بر شمرد: یقین، و قناعت، و پایداری، و شکیبائی، و نیک‌خویی، و جوانمردی، و غیرتمندی، و مردانگی و دلیری، و مروت. 📕وسائل‌ الشیعه، ج ١۵، ص ۱۸۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش اول) 💠مقدمه 🔹آدمی از دیر زمان درصدد بوده معمای حیات و مقصود از زندگی را بداند، از آینده و سرنوشت خویش تا حدی باخبر شود، توجیه درستی از رویدادهای این عالم به دست آورد و تفسیر معقولی نسبت به پدیده ها و دگرگونی های جهان داشته باشد. پاسخگوی اینگونه مسائل، که همواره ذهن انسان را به خود مشغول داشته، بدون شک، در هر زمانی بوده است؛ زیرا را تفسیر می نماید، هدف از آمدن و ماندن در این عالم را معنا می کند و و راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهد. [۱] اساسی ترین رکن دین، یعنی به خدای یکتا انسان را از نگرانی، اضطراب و دغدغه خاطر مصون داشته، در برابر رویدادهای نامطلوب زندگی ثابت و استوار نگه می دارد، به گونه ای که هیچ حادثه ای نمی تواند تزلزلی در او ایجاد نماید. 🔹براساس ، هر انسانی از هنگام تولد با و گرایش به خداشناسی قدم به عرصه زندگی می گذارد؛ ساختار وجودی انسان به گونه ای است که او را به سوی خدا هدایت می کند و در این میان، تفاوتی بین مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد، بلکه همه انسان ها در آغاز زندگی، از استعداد خاصی برای حقیقت جویی و نیل به کمال بهره مندند و به فرموده پیامبر اکرم (ص)، «کل مولود یولد علی الفطرة؛ هر نوزادی با فطرت خدایی زاده می شود». [۲] با وجود این، و ساختار وجودی انسان در هر شرایطی به صورت یکسان عمل نمی کند و ممکن است عوامل نامساعد بیرونی و محیط ناسالم زندگی مانع از شکوفایی و بروز نقش صحیح آن گردد. [۳] بر این اساس، لازم است به این جنبه از وجود آدمی توجه ویژه ای مبذول گردد تا شکوفا گردد، به خصوص در مورد و ، توجه به این جنبه وجودی آنان دارد؛ زیرا نسبت به بزرگسالان تربیت پذیرترند. این کار تنها در سایه امکان پذیر است. 💠ابعاد تربیت 🔹 به مفهوم عام آن، شامل جنبه های گوناگون جسمانی، روانی، عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی است و هر یک از این ابعاد به لحاظ روان شناختی و تربیتی در زندگی انسان اهمیت فراوان دارد. آنچه در دوره نخست زندگی توجه بدان لازم است، و و است؛ به گونه ای که اگر در بعضی آنها، دچار نارسایی گردد و یا احیاناً رشد مطلوب نیابد، در آینده دچار مشکل خواهد شد. تحقق این امر، مسؤولیت بزرگی است که بر دوش مربیان کودک و نوجوان، اعم از ، و دست‌اندرکاران امور تربیتی مدارس، گذاشته شده است. [۴] دارای دو نقش مهم و است که در یکی اهتمام به آموزش فنون، مهارت ها و توانایی های لازم برای رفع نیازهای جامعه است، و در دیگری و مذهبی کودک که به صورت فطری در نهاد او به ودیعت گزارده شده، مورد توجه است. بررسی همه ابعاد تربیت به لحاظ نقش اساسی آن ها در زندگی انسان لازم است، ولی در یک مقاله نمی گنجد، بدین روی، در این نوشتار، تنها به بررسی تربیت دینی اکتفا می شود. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] رجب علی مظلومی، گامی به سوی تربیت، نشر آفاق، ص ۸۰ [۲] مجلسی، بحارالانوار، ۲۸۱/۳ [۳] علیرضا اعرافی و همکاران، اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، ص ۱۱۹ [۴] ر.ک: علی شریعتمداری، روانشناسی تربیتی، امیر کبیر، ص ۱۹۱ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش دوم) 🔸یکی از ملاک‌های مهم ازدواج است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. و بودن و در بسیار اهمیت دارد. این معیار، زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است؛ لذا لازم است دختر و پسر در شش مورد تناسب داشته باشند: 1⃣اعتقادات مذهبی 🔹 یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. اختلافات مذهبی در ازدواج، منجر به بروز تنش در بسیاری از مسائل زوجین مثل تربیت فرزند، نوع پوشش، مسافرت و... می‌شود. دقت کنید تناسب در اعتقادات مذهبی تنها شامل انجام واجبات مثل نماز، روزه، خمس و... نمی‌شود، لذا نماز و روزه را به تنهایی ملاک تدین در انتخاب همسر قرار ندهید. گاهی ممکن است فردی نماز بخواند، اما در ارتباط با محارم حد و حدود شرعی را رعایت نکند، یا نماز بخواند اما اهل عزاداری و  رفتن به زیارتگاه‌های مذهبی نباشد. به همین خاطر توصیه می‌شود در امر ازدواج، را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهید و ببینید و باید و نبایدهای الهی چقدر در زندگی وجود دارد؟ طرف مقابلتان چقدر به خط قرمزهایی که برای ما تعیین کرده، احترام می‌گذارد یا از انها عبور و عدول می‌کند؟ 2⃣کفویت اقتصادی 🔹 یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب همسر است. از آنجایی‌ که ازدواج دختر و پسر پیوند دو خانواده است، تفاوت مالی خانواده می‌تواند مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کند. چنانچه اگر خانواده یکی از طرفین از وضع مالی خیلی بالایی برخوردار باشد و دیگری از طبقه متوسط باشد، در هنگام مهمانی دادن، مهمانی رفتن، هدیه دادن، خریدهای عروسی و... مدام تنش ایجاد می‌شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می‌فرمایند: کسی که بخاطر ثروت با کسی ازدواج کند، با همان هم بدبخت می‌شود. ... نویسنده: هدی سادات پاک‌نهاد منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش ششم) 🔸در بسیاری از آیات با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستوده‌ای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات منعکس شده است. 💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره می‌کنیم: 8⃣ آیات ۷۴ و ۷۵ سوره فرقان: در این آیات و در توصیف گروهی از رستگاران میخوانیم: «وَالَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً * أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فيها تَحِيَّةً وَ سَلاماً؛ و كسانى كه میگویند: پروردگارا! از همسران و فرزندان مان مايه روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهيزگاران پيشوا گردان* [آرى] آنها هستند كه درجات عالى بهشت در برابر شكيبايی شان به آنان پاداش داده میشود و در آن، با تحيّت و سلام رو به رو مى شوند». در اینجا شاهدیم که مؤمنان راستین از خداوند می خواهند که را یکی از عواملی که می تواند برای آنها مایه «چشم روشنی» باشد قرار دهد. 🔹اصطلاح «قرّة عين» که در این آیه کریمه به کار رفته، معادل اصطلاح فارسی «نور چشم» است و كنايه است از كسى كه مايه سرور و خوشحالى می گردد. اين تعبير در اصل از كلمه «قرّ» گرفته شده كه به معنى سردى و خنكى است [۱] و از آنجا كه معروف است - و بسيارى از مفسران به آن تصريح كرده اند - اشک شوق همواره خنك و اشك هاى غم و اندوه داغ و سوزان است لذا «قرّة» عين به معنى چيزى است كه مايه خنك شدن چشم انسان مى شود يعنى اشك شوق از ديدگان او فرو مى ريزد و اين كنايه زيبايى است از سرور و شادمانی. [۲] این موضوع نشانگر جایگاه والای همسران و است که میتوانند مایه افتخار و سرور و سعادت مؤمنین گردد. آن هم نه مؤمنین عادی، بلکه مؤمنین راست‌کرداری که دارای مراتب عالی هستند، تا آنجا که خود را لایق پیشوایی دیگر پرهیزکاران می بینند و چنین چیزی را از خداوند مسئلت می نمایند و در بالاترین درجات بهشت نیز جا دارند. 🔹ممکن است پرسیده شود که همسران و فرزندان چگونه می توانند مایه افتخار و چشم روشنی انسان گردند؟ در پاسخ می گوییم دعای مؤمنین این است که همسران و فرزندانشان موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصيت او شوند و در نتيجه از عمل صالح آنان، چشم ايشان روشن گردد، و اين دعا مى رساند كه بندگان رحمان غير از اين، ديگر حاجتى ندارند؛ و نيز مى رساند كه بندگان رحمان اهل حق و حقیقت اند و پيروى هواى نفس نمى كنند، زيرا هر همسر و هر ذريه اى را دوست نمى دارند، بلكه آن همسر و ذريه را دوست مى دارند كه بنده خدا باشند. [۳] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] فرهنگ معاصر عربی فارسی، آذرنوش، آذرتاش، نشر نی، چ دهم، ص ۵۳۴ [۲] تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۱۶۷ [۳] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۵، ص ۳۳۹ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️دوره‌ی امامت امام رضا علیه السلام 🔹اگرچه در زندگى مبارک ائمّه علیهم‌السّلام در طول ۲۵۰ سال دوران امامت، نقاط برجسته و ممتاز زیاد است، که هر کدام از اینها در خور آن است که مورد تحلیل و توجّه و تفسیر و بازیابى قرار بگیرد، ولى سلام‌الله علیه یکى از برترین دورانها در این زمینه است. شروع امامت امام هشتم سلام‌الله علیه در دوران سلطه‌ى قاهرانه‌ى بود، بعد از شهادت مظلومانه‌ى موسى‌بن‌جعفر سلام‌ الله علیه در زندان، و فشار عجیبى بر هر کسى که اندکى از خواسته‌هاى دستگاه حکومت سرپیچى میکرد برقرار بود. در یک چنین موقعیّتى امام هشتم سلام‌الله علیه به امامت رسیدند. در روایت دارد که کسى از اصحاب گفت که این جوان، این فرزند موسى‌بن‌جعفر این مسئولیّت را به‌عهده گرفته است، در حالى‌که «وَ سَیفُ هارونَ یُقَطِّرُ الدَّم»؛ خون از شمشیر هارون میچکد، در یک‌چنین وضعیّتى. این بزرگوار توانستند در همان شرایط دشوار، خطّ روشن سیره‌ى نبوى و معارف قرآنى و اسلامى را بین جامعه‌ى مسلمین توسعه بدهند و دلها را به مکتب اهل‌بیت و به خاندان پیغمبر نزدیک کنند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۶/۱۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دوم) 🔹شناخت مفهوم منوط به شناخت معنای دو کلمه «تربیت» و «دین» است. از این رو، لازم است به معانی این دو واژه اشاره شود؛ واژه در لغت، به معنای پرورانیدن یا پرورش دادن - یعنی: به فعلیت رساندن نیروهای بالقوه [۱] - آمده، اما در اصطلاح، تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. این تعاریف در عین تعدد، همگی در این جهت توافق دارند که فرایندی است که نتیجه اش (اعم از ظاهری و باطنی) و کسب هنجارهای مورد قبول می باشد. با توجه به این مطلب، اولاً، حصول چنین چیزی نمی تواند دفعی باشد. ثانیاً، نیز باید استعدادهای لازم را برای دارا باشد. اما علاوه بر این، پرورش واقعی در صورتی محقق می شود که بر اساس و سرشت متربی انجام گیرد. واژه نیز در لغت، به معنای کیش، آیین، طریقت، و شریعت [۲] و در اصطلاح، عبارت است از: مجموعه اصول و قواعد بنیادی و احکام و دستوراتی که از سوی خدا به انسان داده شده است. به عبارت دیگر، دین شامل گزاره های توصیفی و تجویزی است و سه عنصر اساسی دارد: 🔸الف. : نخستین عنصر مؤثر در دینداری و تدین، علم به اصول و قواعد ضروری دین است؛ یعنی باید گزاره های دینی را از طریق استدلال و برهان عقلی دریافت نماید؛ مانند توصیف این که «الله آفریننده جهان است» یا «خدا یکی است» از گزاره های توصیفی مربوط به مسائل اعتقادی است، که یک موحد باید بداند. آنچه در این زمینه قابل توجه است این که در باب شناخت گزاره های دینی، نباید به ظن و گمان قناعت کرد؛ زیرا خداوند می فرماید: «وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ؛ [اسراء، ۳۶] از چیزی که به آن علم نداری پیروی نکن». بلکه به علم و یقین باید رسید. 🔸ب. : عنصر دوم در دین، انسان به باورها و اصول مسلم دینی است. به کسی که اعتقاد قلبی نسبت به خدا نداشته باشد، متدین گفته نمی شود. ریشه تمام ارزش های اخلاقی ایمان به گزاره های دینی بوده و این ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت است، به گونه ای که هر چه معرفت کامل تر باشد، آن ایمان نیز بارورتر خواهد بود. البته علم و شناخت شرط کافی برای ایمان نیست، بلکه شرط لازم آن است و عنصر اراده و به التزام قلبی نسبت به باورهای دینی جزء اخیر ایمان را تشکیل می دهد. با توجه به این مطلب، ایمان یک عمل قلبی کاملاً اختیاری است، که فرد پس از شناخت لازم و به دور از فشارهای بیرونی یا اصول اسلامی را پذیرا می شود و یا آن را انکار می کند. چه بسا افرادی هستند که در عین شناخت گزاره های دینی، در اثر لجاجت و عناد، ایمان نمی آورند. در مورد انتخابی بودن ایمان، شواهد فراوانی از آیات قران وجود دارد؛ از جمله این که خداوند می فرماید: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ [انسان، ۳] ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر و پذیرا باشد، یا کفران کننده و ناسپاس». در جای دیگری می فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ؛ [بقره، ۲۵۶] در قبول دین اکراهی نیست. 🔸ج. : عنصر سوم دین عمل به گزاره های تجویزی و احکام دینی است؛ یعنی: آنچه را فرد از باورهای دینی میداند و به آن ایمان دارد، در مرحله نیز آشکار سازد. عملی از نظر اسلام ارزشمند است، که ناشی از به اصول دین و ارزش های مذهبی باشد. در موارد متعددی از قرآن کریم، ایمان پیش از عمل صالح ذکر شده است؛ مانند «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»؛ و این می رساند که هیچ عملی بدون ایمان نیکو و پذیرفته نیست. در این مورد، شواهد فراوانی از قرآن وجود دارد که را مشروط به ایمان می کند؛ نظیر «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً؛ [نحل، ۹۷] هر کس از مرد و زن کار نیکی انجام دهد، به شرط این که ایمان داشته باشد، ما او را زندگی پاک و پاکیزه ای می بخشیم». از آنچه درباره دین و تربیت گفته شد، روشن گردید که در ارتباط با سه محور ، و قابل تحقق است. این سه عنصر در تربیت دینی هر کس، نقش اساسی دارد و مربی بر همین اساس باید عمل تربیت دینی را اجرا کند. بنابراین، می توان گفت: فرایندی است که از طریق اعطای بینش، التزام قلبی و عملی به فرد هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، به منظور نیل به سعادت دنیوی و اخروی انجام می گیرد. ... برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش سوم) 🔸یکی از ملاک‌های مهم ازدواج است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. و بودن و در بسیار اهمیت دارد. این معیار، زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است 3⃣کفویت شغلی 🔹در دوره فعلی که زن و مرد مجبور به فعالیت اقتصادی بیشتری هستند، توجه به در ازدواج نیز حائز اهمیت است. بین زن و مرد نباید بهم بخورد، به این معنا که زن دو جا کار کند و مرد یک جا. همچنین سطح درآمد و جایگاه شغلی مرد همیشه باید بالاتر از زن باشد، تا تعادل و تناسب زندگی حفظ شود. از طرف دیگر، زمینه‌های شغلی مشترک از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، زیرا داشتن زمینه شغلی مشترک می‌تواند فضای فکری زن و مرد را بهم نزدیک کند. به‌ عنوان‌ مثال، بین شغل مردی که به مشاغل آزاد، فعالیت‌های بازرگانی و خدماتی مثل راننده تاکسی، املاک و... مشغول است، با زنی که فعالیت‌های فرهنگی مثل معلمی، نویسندگی و... انجام می‌دهد، زمینه مشترکی وجود ندارد. از آنجایی‌که محیط کار دنیای اجتماعی ما را شکل می‌دهد، تفاوت این دنیاها، می‌تواند بین زن و مرد فاصله ایجاد می‌کند. 4⃣کفویت ظاهری 🔹با کسی ازدواج کنید که از نظر به شما نزدیک باشد. دنبال ازدواج با کسی که خیلی زیباتر و خوشتیپ‌تر از شماست، نباشید زیرا در اینصورت دچار سرخوردگی خواهید شد و در آینده ممکن است طرف مقابلتان به مقایسه شما با دیگران پرداخته و در نهایت احساس پشیمانی کند. بنابراین در ازدواج به در قد، وزن و اندام توجه کنید. ... نویسنده: هدی سادات پاک‌نهاد منبع: تبیان @tabyinchannel
⭕️«فرهنگ» جزو اولویت مهم کشور 🔹در موضوع با حمله‌ی همه‌ جانبه و جبهه‌ی وسیع بیگانگان مواجه هستیم، و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند. دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان‌ پذیر نیست، و باید با و تأثیرگذاری بر ذهنها و مغزها و تحریک هوسها به این هدف رسید. باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان‌ یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم، اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم»؛ 🔹ما در شرایطی هستیم که جبهه‌ی مقابل ما و دستگاه‌ های استکباری، همه‌ی امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به کار گرفته‌اند و ما باید برنامه‌ ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم. باید دستگاه‌ های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صدا و سیما و حتی دستگاه‌ های اطلاعاتی بر روی این مسائل بشدت حساس باشند. اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاه‌ های تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش‌ آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. نیز یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجه‌ی اول، دستگاه‌ های دولتی و حکومتی و مدیران آنها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود. بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۵/۳۰ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش سوم) 💠رابطه تربیت دینی و اخلاقی 🔹بررسی این مطلب نیاز به شناخت مفهوم «دین» و «اخلاق» و نسبت میان آن دو دارد. مفهوم دین از مطالب گذشته روشن شد. «اخلاق» صفت فعل اختیاری است و به افعالی اخلاقی گفته می شود که قابل اتصاف به خوب و بد باشد و بر اساس بایدها و نبایدها انجام گیرد. ویژگی دیگر فعل اخلاقی آن است که مطلوبیت بالغیر دارد و همه ارزش آن به دلیل نتیجه ای است که با انجام آن کار، عاید انسان می شود؛ مانند انجام کارهای شایسته از قبیل خدمت به محرومان و فقرا که برای کسب رضای خدا صورت می گیرد. [۱] 🔹از سوی دیگر، بایدها و نبایدهای اخلاقی مبتنی بر اصول و قواعد بنیادین دینی است. بایدها و نبایدهای اخلاقی از نظر اسلام، بر معیار اندیشه ها و باورهای مسلم اسلامی قابل تبیین است؛ یعنی: هر کس نخست باید اصول و را بشناسد و قلبا به آن ها ملتزم شود، سپس به ارزش های اخلاقی ناشی از آن عمل نماید. بر این اساس، نسبت بین دین و اخلاق عام و خاص مطلق است؛ به این معنا که حوزه دین اعم از دایره اخلاق است؛ زیرا بخشی از گزاره های دینی که عبارت از اندیشه های بنیادین دین می باشد، خارج از معیارهای اخلاقی است. اما گزاره های اخلاقی عموماً داخل در قلمرو دین است. در نتیجه، تربیت دین نیز اعم از تربیت اخلاقی است. در تمام جنبه ها، اعم از اعتقادی، رفتاری و عاطفی، فراگیرتر از تربیت اخلاقی است. [۲] 🔹منظور ما از چیزی جز نیست، و مهم ترین وظیفه مربیان کودک و نوجوان، اعم از والدین و معلم، این است که را در محیط خانه و مدرسه در سه بعد شناخت و ایمان در حوزه دینی و در بعد عمل به بایدها و نبایدها در قلمرو اخلاق، پرورش دهند. بهتر است از محور شناخت باشد، تا با اعطای بینش به متربی نسبت به مفاهیم و ارزش های دینی در وی، انگیزه ایجاد کند تا خود با گرایش قلبی به سوی عمل رود. به عنوان مثال، به جای دستور به خواندن نماز، ارزش، فضیلت و پاداش آن را به متربی تفهیم نماید. ، به خصوص تربیت دینی، تحمیل پذیر نیست. از این رو، بر مربی لازم است که به دور از هرگونه فشار بر متربی زمینه رشد و شکوفایی استعدادهایی فطری و بالقوه او را فراهم سازد. ... پی نوشت‌ها: [۱] محمدتقی مصباح یزدی، اخلاق در قرآن، ج ۱، ص ۴۸-۴۹ [۲] همو، فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۹۸-۲۰۰ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش چهارم و پایانی) 🔸یکی از ملاک‌های مهم ازدواج است. کفویت یعنی سنخیت، هم‌وزن بودن، هماهنگی و تناسب. را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. و بودن و در بسیار اهمیت دارد. این معیار، زن و شوهر و مهم‌ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است 5⃣کفویت فرهنگی 🔹در ازدواج علاوه بر دختر و پسر، هر دو خانواده باید از نظر هم‌کفو باشند. به این معنا که  دو خانواده باید از نظر عادات، آداب‌ و‌ رسوم، سنت‌ها، اخلاقیات، نحوه برگزاری مراسم‌ها، نوع لباس پوشیدن، نحوه غذا خوردن، زبان، لهجه و روابط اجتماعی بهم نزدیک باشد. در غیر‌ اینصورت، دختر و پسر و  خانواده‌هایشان دچار اختلاف و تنش خواهند شد. فرض کنید دختر در خانواده‌ای بزرگ شده که عادت دارند با دست غذا بخورند و پسر در خانواده‌ای بزرگ شده که با دست غذا خوردن را به دور از ادب می‌دانند، یا یک خانواده اهل تجمل است و دیگری ساده زیست، این دو باهم ندارند و  در اغلب موارد دچار بحث و دعوا خواهند شد. 6⃣کفویت شخصیتی 🔹کفویت در موارد گفته شده شرط کافی برای ازدواج موفق نخواهد بود. گاهی دختر و پسری با هم تناسب دارند و هر دو فرد ایده‌آل و مناسبی برای ازدواج هستند اما به دلیل ، شریک زندگی خوبی برای هم نخواهند بود. هر شخص ویژگی‌های شخصیتی مختص به خود را دارد، اما در برخی موارد ازدواج یک فرد درون‌گرا با برون‌گرا، مسئولیت‌پذیر با بی‌مسئولیت، صبور و آرام با عصبی و اجتماعی با منزوی ممکن است در زندگی زناشویی مشکل‌ساز باشد. بنابراین لازم است قبل از ازدواج با گفت‌و‌گو و انجام مشاوره‌های ازدواج نسبت به تیپ‌های شخصیتی یکدیگر آشنا شده و میزان و شدت آنها را شناسایی کنید. نویسنده: هدی سادات پاک‌نهاد منبع: تبیان @tabyinchannel
⭕️نزدیکی به بهشت و دوری از دوزخ 🔹چرا ما نمی توانیم از همین محدوده زندگی مادی خارج بشویم؟ و چرا نمی توانیم فرض کنیم که ماورای این عالم جسم، یک عوالم ناشناخته ملکوتی هم هست که وجود محدود ما و ذهن و هوش محدود ما نمی تواند آنها را درک کند؟ مگر نمی‌ بینیم که دانش بشری با همه‌ی عظمتش حتی در محدوده‌ی جسمانی هم، هنوز به اعماق نرسیده؟ حقیقت جسم بشر و بسیاری از این حقایق عالم مادی هنوز کشف نشده، چگونه تصور می کنیم که این ذهن محدودمان باید بتواند عوامل ماورای این عالم را اگر باشد کشف کنیم؟ 🔹پیغمبران صادق مصدق با سخن وحی الهی دارند بما می گویند این عوالم هست و باید برای آن عوالم تلاش کرد و از عذاب آن عوالم باید ترسید! امیرالمؤمنین (ع) بزرگترین مرد تاریخ اسلام بعد از پیغمبر (ص) می فرماید: «شغل من الجنه و النار امامه؛ آن کسی که بهشت و دوزخ پیش روی اوست». از هر هدف دیگری ذهنش منصرف و مشغول است. به فکر این است که خودش را بتواند به بهشت الهی برساند و از عذاب دوزخ الهی خودش را دور کند... بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۰۲/۲۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش هفتم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 🔹آیات مربوط به حضرت زکریا (ع) در آیات ۳۸ و ۳۹ سوره آل عمران می خوانیم: «هُنالِكَ دَعا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ * فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحينَ؛ در آنجا بود كه پروردگار خويش را خواند و عرض كرد: خداوندا! از طرف خود، به من عطا فرما، كه تو دعا را مى شنوى * و هنگامى كه او در محراب ايستاده، مشغول نيايش بود، فرشتگان او را صدا زدند كه: خدا تو را به بشارت میدهد، [كسى] كه كلمه خدا [مسيح‏] را تصديق ميكند و رهبر خواهد بود و از هوس هاى سركش بركنار و پيامبرى از صالحان است». 🔹اين آيات گوشه اى از زندگى پيامبر الهى، زكريا (ع) را در ارتباط با داستان حضرت مريم‏ (س) بيان مى‏كند. همسر زكريا و مادر مريم خواهر يكديگر بودند و اتفاقا هر دو در آغاز نازا و عقيم بودند. هنگامى كه مادر مريم از لطف پروردگار، صاحب فرزند شايسته اى چون (س) شد و (ع) اخلاص و ساير ويژگیهاى شگفت آور او را ديد، آرزو كرد كه او هم صاحب فرزندى پاك و با تقوا همچون مريم شود. فرزندى كه چهره اش آيت و عظمت خداوند گردد و با اينكه ساليان درازى از عمر او و همسرش گذشته بود و از نظر معيارهاى طبيعى بسيار بعيد به نظر مى رسيد كه صاحب فرزندى شود، ولى ايمان به قدرت پروردگار و مشاهده نعمتهایی که شامل حال مریم شده بود، قلب او را لبريز از اميد ساخت كه شايد در فصل پيرى، ميوه فرزند بر شاخسار وجودش آشكار شود؛ به همين دليل هنگامى كه مشغول نيايش بود از خداوند طلب «ذریة طیبة»؛ (فرزند پاکیزه) نمود. [۱] 🔹«طيّبِ» هر چيزی، آن است كه براى چيز ديگر سازگار و در برآمدن حاجت آن دخيل و مؤثر باشد. مثلا شهر طيب آن شهرى است كه براى زندگى اهلش سازگار و داراى آب و هوايى ملايم و رزقى پاكيزه باشد و كار و كسب و ساير خواسته ها براى اهلش هم فراهم باشد. همچنين عيش طيب، و حيات طيب، آن عيش و حياتى است كه ابعاض (پاره ها، افراد، اجزاء) و شؤون مختلفش با هم سازگار باشد، بطورى كه دل صاحب آن عيش به زندگى گرم و بدون نگرانى باشد. «طیب» به معنای عطر پاكيزه نیز هست و بنابراین آن فرزند صالحى است كه مثلا صفات و افعالش با آرزويى كه پدرش از يك فرزند داشت مطابق باشد. به همين جهت است كه خداى تعالى عين همين درخواست را درباره اش مستجاب نمود و با تعبیر «بشارت» از تولد فرزند برای او یاد کرد. این بشارت، يحيى (ع) بود كه‏ شبيه ترين انبيا به عيسى (ع) است. [۲] 🔹از این آیات شریفه بدست می آید که: اولا به اندازه ای مهم است که حضرت زکریا (ع) با وجود بالا رفتن سن خود و همسرشان و ناامیدی از اسباب طبیعی و ظاهری برای بچه دار شدن، برای دستیابی به این ، دست به دعا برداشتند و را از خداوند طلب کردند. ثانیا به دنیا آمدن یحیی (ع)، به عنوان اجابت چنین خواسته ای از سوی خداوند، آن قدر اتفاق مبارکی است که از آن تعبیر به «بشارت» می شود. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۵۳۳ [۲] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ‌ص ۲۷۴ نويسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در تعاليم اسلامي چه سفارش هایی درباره بی تکلف بودن و آسان گرفتن بر مردم در امور زندگی و برخوردهای اجتماعی بیان شده است؟ (بخش اول) 🔹 (ع) در بخشی از خطبه متقين در بيان اوصاف ايشان مى فرمايد: «[مى بينى پرهيزكار را كه] امورش آسان و به اصطلاح خفيف المؤوْنه است». از سادگى امور و كم خرجى آنها است. آنها با مسائل، ساده و آسان برخورد مى كنند، نه با سختى و شدت و تكلّف و اين، ناشى از روح بلند و ايمان قوى آنها است. انسان گاهى افرادى را مى بيند كه وقتى مى‌خواهند از خانه خارج شوند يا به ميهمانى روند يا مسافرتى كنند، بسيار ساده امور خود را ترتيب مى دهند و سريع به كار خود مى رسند؛ ولى بعضيها براى يك ميهمانى رفتن آن قدر خود را در چهارچوب آداب و رسوم تجملاتى محصور مى كنند و چنان خود را به تكلف و زحمت مى اندازند كه مسافرت رفتن آنها نيز با مشقت و زحمت همراه است، بايد حتماً چند چمدان از اين طرف لباس ببرند و چند چمدان سوغاتى از آن طرف بخرند و بياورند، به زيارت حج و طواف خانه كعبه مى روند؛ ولى تجملات و تكلّفات آنها را ببين چه قدر است، برعكس انسان خفيف المؤونة و ساده كه با يك كيف كوچك به سفرى چند ماهه مى رود و باز مى گردد و خود را مقيد به اين قيود و آداب زائد نمی كند. 🔹 در معامله با مردم آسان مى گيرد، در قرض دادن و كارهاى خير ديگر سخت گيرى نمى كند، در گرفتن طلب و قرض خود شدت به خرج نمى دهد، در مسئله ازدواج بسيار راحت برخورد مى كند، و از تنگ نظرى به دور است نه خود را به زحمت مى اندازد و نه ديگران را به دردسر. و همين نيك نفسى و خوش حسابى با مردم موجب مى شود كه بر او نازل شده و خداوند نيز با او همانگونه محاسبه كند. براى اين كه سهل الامر بودن و در مقابل آن سخت گير بودن روشن شود، حديثى را از تفسير برهان كه در ذيل آيه ۲۱ سوره «رعد» وارد شده نقل مى كنيم. خداوند در سوره رعد در مورد كسانى كه دعوت حق را اجابت نكردند مى فرمايد: «أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهَادُ؛ براى آنها، حساب سخت و جايگاهشان جهنم است كه بسيار بد جايگاهى است»؛ 🔹و در دنباله همين سوره درباره كسانى كه دستورات خداوند را عمل كرده و خاشع شدند مى فرمايد: «يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ؛ از سختى و بدى حساب مى ترسند». حمّاد بن عثمان گفت: «مردى بر امام صادق (ع) وارد شد و درباره يكى از اصحاب امام شكايت كرد، در همان موقع آن مردى كه از اصحاب بود، سر رسيد، حضرت به او فرمودند: چرا فلانى از تو شكايت می كند! گفت: چون مى خواهم تمام حقّم را از او بگيرم [تا دينار آخر را مى خواهم در سر وقت بگيرم] حضرت با حالت غضب نشستند و فرمودند: تو گمان مى كنى وقتى تا آخرين حقّت را گرفتى بدى نكرده اى و كار سوئى انجام نداده اى! آيا نديده اى قول خداوند را كه از قول افراد نيك حكايت مى كند: «يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» آيا فكر مى كنى از خدا مى ترسند كه ظلم بر آنها روا دارد، نه به خدا قسم نمى ترسند؛ مگر از اين كه خداوند تا آخرين چيزِ آنها را محاسبه كند اين گونه حساب را خداوند عز و جل بدحسابى [سوء الحساب] ناميده است». [۱] ... پی نوشت؛ [۱] البرهان فى تفسير القرآن، بحرانى، سيد هاشم، بنياد بعثت، چ اول، ج ‏۳، ص ۲۴۶، سوره رعد، آيات ۲۰ الى ۲۱ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول‏، ج ۲، ص ۳۸۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش چهارم) 💠هدف تربیت دینی 🔹روشن است که کار اصلی یک ، توجه ویژه به پرورش بنیادهای دینی و اخلاقی است. تحقق این موضوع پیش از همه، بسته به این است که از نظر دینی و اسلامی، را برای تربیت دارا باشد، تا بتواند دیگران را درست تربیت نماید. بنیادی ترین اصول اسلامی اعتقاد به وجود خدای یکتا است، که حقیقتی است بی نهایت، جامع تمام ارزش ها و سرانجام همه چیز به او ختم می شود. اوست کمال مطلق و واجد تمام صفات کمالی که می تواند محور تمام فعالیت های انسان قرار گیرد. 🔹بر این اساس، از دیدگاه اسلام، «قرب به خدا» است. منظور از «قرب» قرب وجودی و کمالی است، به گونه ای که انسان در صفات کمالی، مظهر اوصاف الهی گردد. راه وصول به هدف نهایی زندگی را نشان می دهد. [۱] در نتیجه، در مکتب اسلام، هدایت متربی به سیر الی الله و قرب به خداست. راه رسیدن به این هدف همان چیزی است که در تبیین مفهوم تربیت دینی گفته شد: پرورش در محورهای شناخت، ایمان و عمل. ... پی نوشت؛ [۱] دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، «اهداف تعلیم و تربیت در اسلام» (جزوه) برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا