✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ خصوصیات امام حسن مجتبی علیه السلام
🔹رسول خدا (ص) در مناسبت های مختلف از فضیلت و عظمت ایشان سخن به میان میآورد؛ چنان که میفرمود: هر که #حسن و حسین (علیهم السلام) را دوست داشته باشد مرا دوست دارد و هر که با آن دو، دشمنی کند با من دشمنی کرده است. #امام_حسن_مجتبی (ع) نه تنها از نظر علم، تقوا، زهد و عبادت، مقامی برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود. هیچ فقیری از در خانه آن حضرت، دست خالی بر نمیگشت. هیچ آزرده دلی شرح پریشانی خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمیکرد جز آنکه مرهمی بر دل آزرده او نهاده میشد. [۱]
🔹تاریخنگاران و دانشمندان در شرح زندگانی پرافتخار آن حضرت، نوشتهاند که آن بزرگوار دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرده و نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا بخشید. [۲] آن بزرگوار گاه مبالغ قابل توجهی پول را یکجا به مستمندان می بخشید، به طوری که مایه شگفتی واقع میشد. نکته قابل توجه این است که آن حضرت با این کار، برای همیشه شخص فقیر را بی نیاز می ساخت و او می توانست با این مبلغ، تمام نیازهای خود را برطرف نموده و زندگی آبرومندانه ای تشکیل دهد و احیانا سرمایه ای برای خود تهیه نماید. [۳] از خصوصیات اخلاقی ایشان آن بود که اجازه نمی داد کسی از در خانه او ناامید برگردد و اگر کمک مستقیم مقدور نبود، به طور غیرمستقیم در رفع نیازمندی های افراد کوشش می فرمود.
🔹به شهادت تاریخ، #امام_مجتبی (ع) فردی شجاع و باشهامت بود و در راه پیشرفت اسلام از هیچگونه جانبازی دریغ نمی ورزید. آمادگی ایشان برای جانبازی در راه حق به قدری بود که امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین از یاران خود خواست که او و برادرش امام حسین (ع) را از ادامه جنگ با دشمن باز دارند، تا نسل پیامبر با شهادت این دو شخصیت از بین نرود. اما با چنین شجاعتی، چرا #امام_حسن (ع) صلح را بر قیام ترجیح داد؟ سؤالی است که پاسخ آن در کتاب های بسیاری به تفصیل ذکر شده است و در این مختصر تنها به این نکته بسنده می کنیم که شرایط داخلی و خارجی، فرصتی را به وجود آورد که #معاویه بتواند با استفاده از این فرصت، صلح را بر حضرت تحمیل نماید.
🔹به یقین همانگونه که اگر امام حسین (ع) قیام نمینمود، اسلام برای همیشه به فراموشی سپرده میشد، صلح امام حسن (ع) نیز صفحه ای از نگهبانی دین خدا بود. توضیح آنکه شرایط به گونه ای بود که اگر #امام_حسن_مجتبی (ع) صلح نمیکرد و جنگ را انتخاب مینمود، دیگر اسلامی وجود نداشت، که توسط امام حسین (ع) به قیام منجر شود. به یقین در آن شرایط اگر امام حسین (ع) نیز به جای امام حسن (ع) بود، کاری به جز صلح انجام نمیداد، چنانکه امام حسین (ع) نیز تا زمانی که معاویه در رأس حکومت بود، اقدام نظامی انجام نداد و تنها به سخنرانی کوبنده و افشاگرانه و نامه های اعتراض آمیز به معاویه بسنده میفرمود. از همین روست که رسول خدا (ص) درباره این دو بزرگوار میفرمایند: حسن و حسین (علیهم السلام) اماماند چه قیام کنند و چه بنشینند (قیام نکنند). در کتاب های پرشماری از منابع اهل سنت درباره دو نوه رسول اکرم (ص) و از مقام و مرتبه آنان در نزد رسول خدا (ص) سخن به میان آمده است.
پینوشتها:
[۱] مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۸۸
[۲] یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۲۶
[۳] مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۸۹
📕فرصتهایی از ماه خدا (محمدمهدی فجری) چاپ اول
منبع: وبسایت راسخون با تلخیص
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عدالت اجتماعی در زمان امام زمان (عج)
🔹و لهذا، میبینید فساد در آن وقت (زمان پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله) [هم] بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود. بله، در زمان #حضرت_صاحب - سلام الله علیه - حکومت واحد میشود. قدرت حکومت ... عدالت، یک #عدالت_اجتماعی در همه عالم میآید، اما نه اینکه انسانها بشوند یک انسان دیگر. #انسانها همانها هستند که یک دسته شان خوباند، یک [دسته] بد. منتها آنهایی که بد هستند، دیگر نمی توانند که کارهای خلاف بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۶/۰۱/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در كتب روايی برای وجود نازنين امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه خصوصیات و ویژگی هایی ذکر شده است؟ (بخش اول)
🔸سیرت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در چند بُعد قابل توجه و بررسی است؛ ۱) سیرت دینی. ۲) سیرت خلقی. ۳) سیرت عملی. ۴) سیرت انقلابی. ۵) سیرت سیاسی. ۶) سیرت تربیتی. ۷) سیرت اجتماعی. ۸) سیرت مالی. ۹) سیرت اصلاحی. ۱۰) سیرت قضایی.
1⃣«سیرت دینی»
🔹#امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در برابر #خداوند و جلال خداوند، #فروتن است، همچون عقاب، به هنگامی که بال خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته، از اوج آسمان فرود آید. #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلّی است و همه هستی او را در خود فرو برده است. [۱] از سویی #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، #عادل است و #خجسته و #پاکیزه. او ذرّهای از #حق را فرو نگذارد. خداوند #دین_اسلام را به دست او عزیز گرداند... حضرت همواره بیم خداوند را به دل دارد و به مقام تقرّبی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبندد و سنگی روی سنگ نگذارد. در #حکومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حدّ خدایی جاری گردد. [۲]
2⃣«سیرت خُلقی»
🔹#امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، صاحب #حشمت و #سکینه و #وقار است. #امام جامه هایی درشتناک پوشد و نان جو خورد. #علم و #حلم حضرت از همه مردمان بیشتر است. #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، #همنام_پیامبر است (محمّد) و خُلق او، #خُلق_محمدی است. [۳] #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در جهان، با مشعل فروزان هدایت سیر کند و چونان صالحان بزید. [۴]
3⃣«سیرت عملی»
🔹به هنگام رستاخیز #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا که هر کس هر چه نیاز دارد، از آنِ دیگری بردارد، بی هیچ ممانعتی. [۵] در زمان حضرت، #مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نگیرند. [۶] #کینهها از دل ها بیرون رود و همه جا را #آسایش و #امنیت فرا گیرد. [۷] همچنین امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، #بخشنده است، و بی دریغ #مال و خواسته به این و آن دهد.
🔹نسبت به عُمّال و #کارگزاران و مأمورانِ دولتِ خویش #بسیار_سختگیر باشد، و با #ناتوانان و مستمندان، #بسیار_دلرحم و مهربان. [۸] «عَلَامَةُ الْمَهْدِیِّ، أَنْ یَکُونَ شَدِیداً عَلَی الْعُمّالِ، جَوَاداً بِالْمَالِ، رَحِیماً بِالْمَسَاکِینَ». [۹] #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در رفتار چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل، به دهان مسکینان می نهد. [۱۰] حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چونان امیرالمؤمنین (عليه السلام) زندگی کند، نان خشک بخورد و با پارسایی بزید. [۱۱] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] المهدی الموعود المنتظر (عج) عند علماء اهل السنة و الامامیه، عسکری، نجم الدین، ج ۱، ص ۲۸۰ و ۳۰۰. [۲] همان. [۳] همان، ج ۱، ص ۲۸۱ - ۲۸۲ و ۲۶۶ و ۳۰۰. [۴] همان. [۵] اختصاص، مفيد، گنکره شیخ مفید، چ ۱، ص ۲۴. [۶] وسائل الشيعة، مؤسسة آل البيت (ع)، ج ۱۷، ص ۹. [۷] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۱۰. [۸] المهدی الموعود...، همان، ج ۱، ص ۲۷۶ - ۲۷۷. [۹] همان. [۱۰] همان، ج ۱، ص ۲۹۷. [۱۱] بحارالانوار، همان، ج ۵۲، ص ۳۵۹
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ۶، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شيرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بهره گیری حداکثری از فضای مجازی
🔹می توان از عرصهى #فضاى_مجازى حدّاکثر منافع را [کسب کرد]؛ همان کارى که #دشمن می کند، شما [هم] می توانید بکنید در جهت عکس؛ [یعنى] #مفاهیم_اسلامى و معارف اسلامى را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعى.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۶/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آموزش «خویشتنداری» به کودکان
🔹چهل سال پیش گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد آزمایش جالبی را بر روی تعدادی از #کودکان انجام داد. آنها به هر یک از بچه ها یک شیرینی می دادند و می گفتند اگر آن شیرینی را تا بازگشت دوباره مربی به اتاق نخورند، شیرینی دیگری را نیز به او خواهند داد. سپس او را در اتاق تنها می گذاشتند و رفتار او را زیر نظر می گرفتند. بعضی از بچه ها به سرعت مقاومت شان را از دست داده و شیرینی را خوردند، و بعضی دیگر تا رسیدن شیرینی دوم صبر کردند. حالا با گذشت چهل سال از آن آزمایش، آن بچه ها بزرگ شده اند و هرکدام سرنوشتی پیدا کرده اند. جالب است بدانید در این سالها کودکانی که توانسته بودند شیرینی دوم را به دست بیاورند نسبت به گروه دیگر موفقیت های بسیار بیشتری کسب کرده اند.
🔹قاعده بازی این است که انسان برای کسب موفقیت های بزرگ باید گاهی از لذت های کوچک چشم بپوشد. باید از لذت مسافرت و تفریح در کنار دوستان برای قبول شدن در یک رشته خوب در دانشگاه چشم بپوشد. یا اینکه مدتی از آسایش و راحتی چشم بپوشند و به سختی تلاش کنند تا روزی که چرخ کسب و کارش حتی بدون حضور او بچرخد و... بهترین فرصت برای کسب این مهارت دوران کودکی است. والدین برای اینکه فرزندانی خویشتندار پرورش دهند باید بارها و بارها فرزندشان را در معرض چنین انتخابی قرار دهند. از انتخاب های آسان شروع کنند و به تدریج بر سختی آن بیفزایند.
🔹مثلاً در اولین مرحله از او بخواهند تنها چند دقیقه صبر کند و شکلاتش را نخورد تا شکلات دوم از راه برسد. در مراحل بعد وقتی کودک از پدرش فلان اسباب بازی را درخواست کرد، پدر به او وعده بدهد که اگر در تمام طول هفته تبلت را کنار بگذارد و با آن بازی نکند، برای او آن اسباب بازی را خواهد خرید و... به این ترتیب کودک خواهد آموخت چگونه برای کسب موفقیت فردا، از لذت امروز چشم بپوشد. راستی یادمان باشد هرگز در وعده ای که به کودک می دهیم تخلف نکنیم، زیرا خلف وعده به کودک می آموزد با شکیبایی کردن منافعش را از دست خواهد داد. #امام_علی (علیه السلام) می فرماید: «تو به آنچه که دوست داری از پروردگارت به تو برسد، دست نمی یابی مگر اینکه در مقابل #خواستههای_نفسانی مقاومت کنی». [۱]
📕غررالحکم جلد ۳ حدیث ۳۷۹۴
نویسنده: سیدمهدی خدایی
منبع؛ وبسایت موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت (عليهم السلام)
#تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مهمتر از دعا برای تعجیل فرج امام زمان
🔹مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی علیه السلام، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او میباشد.
📕حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص٢٣٧
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا روایات اسلامی خاتمیّت پیامبر اسلام را تایید می کنند؟ (بخش دوم)
🔸اعتقاد به جاودانى بودن اسلام، مورد اتفاق همه علماء و دانشمندان اسلامى است، بلكه از ضروريات اين آئين به شمار مى رود و سرچشمه اين عقيده، علاوه بر #آيات_قرآنى، #روايات بیشماری است كه از پيامبر گرامى اسلام (ص) و ديگر پيشوايان معصوم (عليهم السلام) رسيده است، كه مجموعه آنها كتابى را تشكيل مى دهد و ما به گوشه اى از آنها به عنوان نمونه اشاره مى كنيم:
4⃣همچنین در احاديث متعددى آمده است كه احكام اسلام تا پايان جهان باقى و برقرار خواهد بود. اين چيزى است كه جز با خاتميت پيامبر اسلام (ص) سازگار نيست؛ زيرا با آمدن پيامبر ديگرى، حداقل قسمتى از احكام پيامبر پِيشين نسخ مى شود. از جمله در اصول كافى مى خوانيم: «حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقَيامَةِ لا يَكُونُُ غَيْرُهُ وَ لا يَجيئُ غَيْرُهُ؛ حلال محمد (ص) حلال است تا ابد تا روز قيامت؛ و حرام او حرام است تا ابد تا روز قيامت؛ غير آن نخواهد بود، و غير آن نمى آيد». [۱]
🔹همين معنا در جاى ديگرى نيز آمده كه بعد از ذكر آمدن پيامبران، امام صادق (ع) میفرمايد: «...حَتَّى جاءََ مُحَمَّدٌ (ص) فَجاءَ بِالْقُرْآنِ وَ بِشَريعَتِهِ وَ مِنْهاجِهِ فَحَلالُهُ حَلالٌ الى يَوْمِ الْقَيامَةِ وَ حَرامُهُ حَرام الى يَومِ القيامَةِ؛ پيامبر (ص) قرآن و شريعت و طريقه اش را آورد، پس حلال او حلال است تا روز قيامت، و حرام او حرام است تا روز قيامت». [۲]
🔹ضمناً از اين خبر مشهور روشن مى شود كه نه تنها #پيامبر_اسلام (ص) #خاتم_پيامبران است، بلكه دين او و مجموعه دستورات و احكام او جاودانى است، و هيچگونه دگرگونى در آن راه نمى يابد و آنها كه تصور كردند با قبول مسأله خاتميت، مى توانند با فكر خود تغييراتى در تعليمات اسلام و احكام آن ايجاد كنند، سخت در اشتباه اند. زيرا احاديث فوق مى گويد جاودانگى نبوت با جاودانگى تعليمات و احكام آن حضرت همراه است.
5⃣در پايان خطبه معروف حَجَّةُ الْوِداع - همان خطبه اى كه پيامبر اسلام (ص) در آخرين حج و آخرين سال عمر مباركش به عنوان يك وصيتنامه جامع براى مردم بيان كرد - نيز مسأله #خاتميت صريحاً آمده است، فرمود: «الا فَلْيُبَلّغْ شاهِدُكُمْ غائِبَكُمْ لا نَبِىَّ بَعْدى وَ لا امَّةَ بَعْدَكُمْ؛ آگاه باشيد! حاضران به غائبان اين سخن را برسانند كه بعد از من پيامبری نيست و بعد از شما امتى نخواهد بود»؛ سپس دست هاى مباركش را - بعد از بيان تمام اين وصايا - به آسمان بلند كرد آن گونه كه سفيدى زير بغلش آشكار شد، سپس فرمود: «اللَّهُمَّ اشْهَدْ انّى قَدْ بَلَّغْتُ؛ خدايا گواه باش كه من آنچه را كه بايد ابلاغ كنم، كردم». [۳] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] الكافی، کلینی، دارالکتب الاسلامیه، چ ۴، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹
[۲] الكافى، همان، ج ۲، ص ۱۷، ح ۲
[۳] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، قم، چ ۱، ج ۲، ص ۴۸۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله:
🔸«اَلْعِلْمُ خَزائِنُ وَ مَفاتيحُهُ السُّؤالُ، فَاسْألُوا رَحِمَكُمُ اللهُ فَاِنَّهُ يُؤْجَرُ اَرْبَعَةٌ: السّائِلُ وَالْمُتَكَلِّمُ وَالْمُسْتَمِعُ وَالْمُحِبُّ لَهُمْ».
🔹#دانش، گنجينه هايى است كه كليد آن #سؤال است؛ پس بپرسيد، خدا رحمتتان كند، چرا كه در #پرسش چهار نفر بهره و اجر مى برند: «سؤال كننده»، و «گوينده» و «شنونده» و «دوستدار آنان».
📕بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۴۴
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد