eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
601 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
1580735059-9934-98-1-2.pdf
940.2K
بررسی فقهی _ حقوقی عام منطوقی با با تاکید بر رابطه ماده یک قانون مسئولیت مدنی با ماده ۳۲۸ ق.م @tafaqqoh
20150203090110-9906-24.pdf
165.6K
تخصیص لفظ به وسیله‌ی مفهوم مخالف در اصول فقه @tafaqqoh
نقدی بر نظریه‌ی تحریم تدریجی خمر @tafaqqoh
نقدی بر نظریه تحریم تدریجی خمر.pdf
437.2K
نقدی بر نظریه‌ی تحریم تدریجی خمر @tafaqqoh
مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه: 🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989 ✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار: 🌐 http://www.maerefat.com @tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
معرفی ترجمه‌ای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه) از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتاب‌های متعددی در زمینه‌های علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جمله‌ی آن‌ها ترجمه است از به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمه‌ای از سوی نظام، به معرفی ویژگی‌های این ترجمه نیز پرداخته شود. [۱. در تذکره‌ها و شرح حال‌های مختلف، قرنی که نظام در آن می‌زیسته‌است، متفاوت ذکر شده‌است؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد دره‌صوفی دام عزه چاپ دارالحجة] @tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
محکی از دیدگاه ابن سینا هر چند که نظام فلسفی نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه تشکیل می‌دهد و فلسفه او فلسفه خوانده می‌‌شود، ولی با این وجود، ابن‌سینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمی‌داند و در بسیاری از موارد به نقد آن‌ها نیز می‌پردازد. ابن‌سینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه به شمار می‌رود که فلسفه‌ای بر محور است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود می‌داند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا می‌کند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابن‌سینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می‌دانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛ در فلسفه ابن‌سینا موجود، مفهومی است که به بر مصادیقش صدق می‌کند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار می‌گیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل می‌شود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات و سپس ممکنات و در نهایت در پایین‌ترین مرتبه وجود، . در میان این موجودات، خداوند وجود محض داشته، به هیچ موجود دیگری نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و به واجب‌الوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجب‌اند. @tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر روی‌کرد ابن‌سینا در احراز ما بعد الطبیعة در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب در تعیین مقصود نهایی او و شکل‌گیری دو فهم و از سرشت مابعدالطبیعه شده است. هم‌بسته با همین مسأله، در آثار و نیز پژوهش‌های ثانوی مکرر اشاره شده است که ابن‌سینا با طرح میان و مابعدالطبیعه، بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است. این مقاله با تمرکز بر در فلسفه اسلامی نشان می‌دهد که چگونه ابن‌سینا و ، با مشترک معنوی دانستن و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانسته‌اند. @tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمه‌الله قبل از نوشتن شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛ این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه را در بر دارد؛ روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از است؛ غرضِ تألیف جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر ؛ اگرچه بسیاری از مطالب در ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛ 🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله. 📚 «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد: 1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc 2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ 3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg 4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ 5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k 6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk @tafaqqoh
تفقه
🔖 علامه طباطبایی رحمه‌الله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین
۲ مقاله در معرفی تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن اثر علامه طباطبایی رحمه‌الله ✔️ روش علامه طباطبایی (رحمه الله) در تفسیر «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسه‌ی اجمالی با تفسیر «المیزان» 🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_51936.html ✔️ علاّمه طباطبائی (رحمه الله) و تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن 🌐 http://tat.atu.ac.ir/article_5713.html @tafaqqoh
هدایت شده از سخن عرفان
کتاب عرفان در آیینه قرآن و روایات / بخش عرفان عملی نوشته استاد فرزانه، آیت الله حسن رمضانی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. @sokhanerfan
✔️ ۵ اسفند، بزرگ‌داشت خواجه نصیرالدین طوسی رحمه‌الله ✔️ علامه حسن‌زاده آملی حفظه‌الله: از «اَندَزَه» مخفّف کلمه «اندازه» گرفته شده است؛ عرب را معرّب و همزه را قلب به هاء کرده‌اند. زیرا از تلفظ همزه ابا دارند؛ چنان‌که در شرح شاطِبی و مجمع البیان آمده‌است. ایشان می‌کوشند را تخفیف دهند و در این تخفیف همزه را قلب به «واو»، «الف» و «یاء» می‌نمایند. نمی‌گویند: «أ أنتَ قُلْتَ؟» بلکه می‌گویند: «آنْتَ»؛ تلفظ همزه را مانند تجشُّع یعنی زدن می‌دانند. به همین جهت می‌گویند: اگر در قرآن همزه نبود، ما آن را اصلاً تلفظ نمی‌کردیم! این‌جا نیز همزه «أندزه» را به «هاء» و «ز» را به دلیل قرب مخرج به «س» تبدیل کردند. اسم فاعل آن است. در از امام صادق علیه‌السلام منقول است: حضرت به یونس بن عبدالرحمن فرمود: «ما الْقَدرُ؟» آیا می‌دانی قدر چیست؟ ، ایجاد شیء به حد معین می‌باشد؛ در مقابل که است. قدر پیاده شدن کلیات در حدّ معیّن است؛ «فَتَعلَمُ ما القدر؟ هي الهندسة» یعنی قدر اندازه است. 📚 شرح فارسی الاسفار الاربعة، ج ۱، پاورقی ص ۱۵۹ @tafaqqoh