eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
576 عکس
77 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 کانال دروس فی علم الاصول ✔️ تدریس استاد معتمدی دام عزه 🏷 مدیر کانال: @Sarbazmohajer 🌐 https://eitaa.com/dorosmotamedi 🏷 @dorosmotamedi @tafaqqoh
✔️ حلولِ ماه ذی القعدة 🔹 سورة البقرة وَ إِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَ أَنتُمْ ظَالِمُونَ «۵۱» ثُمَّ عَفَوْنَا عَنكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «۵۲» 🔸 سورة الأعراف وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ «۱۴۲» @tafaqqoh
👈 کانالی حاوی جملات مفید، برگرفته از سایت ها و خبرگزاری ها، به همراه ترجمه و فونوتیک برخی از کلمات: @usefulexpressions 👈 کانالی حاوی اصطلاحات و واژگان تخصصی احکام به زبان انگلیسی: @ahkamterminology
تقريرات السيد الخويي رحمه الله.pdf
866K
📚دراسة توثیقیة فی التقریرات الاصولیة للسید الخویی رحمه الله 🖊 الاستاذ الشیخ محمدجعفر الزاکی دام عزه ✔️ معرفی تقریرات دوره‌های مختلف دروس خارج اصول آیةالله خویی رحمه‌الله @tafaqqoh
گـر عشـق نبـودی و نبـودی چندین سخنِ نغز که گفتی که شنودی؟ ور بـاد نبـودی کـه ربـودی رُخساره‌ی معشوق به عاشق که نمودی؟ 📚 ابتدایِ «رسالة فی حقیقة العشق یا مونس العشّاق» 🖊 شیخ شهاب الدین سهروردی @tafaqqoh
🔉 نشست علمی نظریه تکامل داروین ؛ خداباوری یا الحاد نوین؟! 🎙 حجة الاسلام دکتر طباطبایی دام عزه 🏷 مدرسه علمیه امام خمینی رحمه‌الله تهران 🔹 جلسه اول 🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/02/Tabatabayi-13961112-Pajohesh-1-Thaqalain_IR.mp3 🔸 جلسه دوم 🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/02/Tabatabayi-13961112-Pajohesh-2-Thaqalain_IR.mp3 🔹 جلسه سوم 🌐 http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2018/03/Tabatabayi-13961209-Pajohesh-1-Thaqalain_IR.mp3 @tafaqqoh
دولت چو نیست باقی بر باد رفته باشد خوابی که از خیال است از یاد رفته باشد از جمع و خرجِ هستی چون حاصلی نداریم اوراقِ زندگانی بر باد رفته باشد هر کس که زندگی را در بندگی سرآورد امید هست از این‌جا آزاد رفته باشد زین صیدگاه ما را دل‌بستگی به دام است چون دام هست در خاک صیّاد رفته باشد پیچیده است در کوه آوازِ تیشه او هرچند از نظرها فرهاد رفته باشد در جمع کردنِ دل کوشش به‌جاست ما را گر زین خرابه یک دل آباد رفته باشد از امتدادِ هجران ترسی که دارم این است کز یادِ او مبادا بیداد رفته باشد بر عمر رفته افسوس صاحب‌دلان ندارند خرمن چو پاک گردید گو باد رفته باشد بعد از هلاک گشتن دردی که دارم این است کز دل غمش مبادا ناشاد رفته باشد با یادِ آن یگانه صائب اگر دو عالم از یاد رفته باشد از یاد رفته باشد ✔️ دهم تیرماه، روز بزرگ‌داشت @tafaqqoh
mojtahedqomi.mp3
4.78M
🔉 آشنایی با فقیهِ مردم‌دار مرحوم حاج مجتهد قمی قُدّس سرُّه 🌐 https://b2n.ir/761070 @tafaqqoh
هدایت شده از رضا حیدری
🔴 دانلود رایگان نسخه های خطی کتابخانه دانشگاه تهران به مناسبت ولادت امام رضا علیه الصلاة و السلام، کتابخانه مرکزی، تصاویر تمامی نسخه های خطی خود را که در وبسایت این کتابخانه ـ کتابخانه دیجیتال ـ قرار دارد، به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده است. بدین ترتیب تمامی تصاویر نسخ خطی که در حال حاضر 12950 نسخه است، در کتابخانه دیجیتال این کتابخانه (http://utdlib.ut.ac.ir/) قابل دسترسی است. متقاضیان می توانند با ثبت نام و احراز هویت، بر اساس راهنمایی که هم در وبسایت و هم در ذیل این خبر آمده، نسخه های درخواستی را بر اساس جستجوی شماره نسخه، دریافت کنند. توصیه می شود هر متقاضی ابتدا راهنما را با دقت خوانده و مطابق آن درخواست خویش را دنبال کند. طبیعی است که زمانی برای تأیید احراز هویت اشخاص متقاضی لازم است و اشخاص، پس از تأیید احراز هویت آنان که توسط ایمیل اطلاع داده می شود، می توانند نسخه خود را دانلود کنند. در حال حاضر، محدودیت دانلود روزانه دو نسخه وجود دارد که به تدریج برداشته خواهد شد. لینک راهنمای دانلود نسخه: http://utdlib.ut.ac.ir/Info/Introduce
✨🌼✨ حلقه‌ی حاجاتِ ما، پنجره فولادِ توست چشمِ دلم روشن از، صحنِ‌گوهر شادِ توست جان متبرک شد از، روحِ مسیحائی‌ات این دلِ ویرانِ من هر نفس آبادِ توست ✅ میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد. @sadoghi5 @tafaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥ ولادت امام مهربانی‌ها، به یاد سردار دل‌ها 💠 شهید حاج قاسم سلیمانی: نگین انگشتری من از شیشه‌های حرم امام رضاست که از انفجار [۳۰ خرداد ۷۳] به‌جای مانده... فردا حرف درنیارید که زمرد دستش است... @hosoon @tafaqqoh
12تیر.mp3
4.15M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره در روز میلاد امام رضاع 💐 مقام حضرت رضا علیه السلام(3) ⬅️ امام شناسی در کلام امام سجاد علیه السلام ⬅️ شیعه مرتضی علی کیست؟ 🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🏷 زندگی امام رضا علیه السلام از نگاه رهبر عزیز انقلاب آیةالله خامنه‌ای حفظه الله: بنده راجع به حضرت رضا كار كرده‌ام، یک نوشته‌اى هم اتفاقاً دارم، به خصوص یک وقتی هم راجع به حضرت به يک داده‌ام؛ چند تا نكته‌ى در آن‌جا آمده... ۸۱/۴/۴ @Jahade_tabeini 🔹 متنِ پیام به کنگره بین المللی امام رضا (علیه السلام) در دوران ریاست جمهوری ۶۳/۵/۱۸ 👇 📋 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=8311 @tafaqqoh
📚 انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله 🔹 ناشر: چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)) ✔️ کتاب عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما سال ۱۳۹۵ به قلم آقای مصطفی خلیلی روانه بازار نشر گردید. نویسنده در این کتاب مسئله انسان شناسی را از دیدگاه این دو اندیشمند که از بزرگ‌ترین عالمان ربانی معاصر هستند، مورد بحث و بررسی قرار داده است. کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله در چهار فصل نگاشته شده‌است. محقق در فصل نخست کتاب کلیات و مفاهیمی از جمله بحث، تحقیق، انسان در ، انسان در ، معناشناسی عرفان، مبانی و…  را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به موضوعات مربوط به امام خمینی رحمه اللّه و انسان شناسی اختصاص یافته و در فصل سوم نیز به موضوع علامه طباطبایی رحمه الله و انسان شناسی عرفانی پرداخته شده است. در فصل پایانی نظرات عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. @tafaqqoh
📚 «انسان شناسی در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله» دفتر چهل و سوم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه‌الله استخراج و تنظیم شده و مؤسسه چاپ و نشر عروج آن را منتشر کرده است. این در برگیرنده حقیقت و ، انسان در نظام هستی، انسان، روح و ، شناخت انسان، آفرینش انسان، مقام و جایگاه انسان، انسان و است.  در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان‌های فرعی، ترتیب و توالی صدور آن‌ها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی مطالب؛ مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است. در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی و روسی هم ترجمه و منتشر شده است. ⬇️ 📋 https://b2n.ir/153788 @tafaqqoh
✔️ «بهشتِ نقدِ عارفان» و «وعده‌ی فردای زاهدان» 🖊 احمدحسين شريفی 🔸 برخی می‌پندارند که برخورداری از لذت‌های الهی و معنوی اصيلی که خدای متعال در وصف الحال بهشتيان بيان می‌کند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتی بهشتيان است و در عالم دنيا چشيدنی نيستند! در حالی که چنين نيست. درباره و عارفان می‌گويد: چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعی چشيده شود؛ بلکه کسانی که از روی‌گردان و در فرورفته باشند، همين الان نيز آن را می‌چشند و بهره‌ای وافر از آن دارند. اين لذت آن‌قدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگری می‌کند. 🔖 اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم: «و لَيس هذا الالتذاذُ مفقوداً مِن كلّ وجهٍ و النفسُ في البدن؛ بل المُغمّسون في تأمّلِ الجبروت، المُعرضون عن الشواغل، يصيبون و هُم في الأبدان من هذه اللذة حظّاً وافراً؛ قد يتمكّن منهم فيشغلهم عن كلّ شي‏ء» اين همان حقيقتی است که شيرازی در اين بيت به زيبايی آن را بيان می‌کند: من که امروزم بهشتِ وصل حاصل می‌شود وعده‌ی فردای زاهد را چرا باور کنم؟! و چه‌قدر نادانند کسانی که اين شعر حافظ را به معنای «لاابالی‌گری» و «اباحه‌مسلکی» و «انکارِ معاد» تفسير می‌کنند! 🏷 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 @tafaqqoh
🔹 ۱۴ تیر سال‌گردِ شمسیِ وفاتِ مرحوم علامه سید محمدحسین طهرانی رحمه الله است؛ به همین مناسبت مقاله زیر تقدیمِ عزیزان می‌گردد: 🏷 چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله]) 🌐 http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1046906.pdf ✔️ مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله] در اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجه واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از و معدوم بودن آن ها از طرفی، و در عین حال، جنبه وجودی آن در به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه رو می‌کند. با تحقیق در منابع معتنابهی که از عرفان نظری و واضع رسیده و تأمل در آن‌ها می‌توان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی می‌توان گفت که برداشت صوفیانه از باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی می‌زیند تا در نهایت، در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است. از منظر ، فرق بین کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، می‌تواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آن‌چه به واقع متعلق قرار می‌گیرد، است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است. 🌐 https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1046906.html @tafaqqoh
✅«بیننا و بین الله» در زمانی که بزرگوار را زیارت کردیم و ایشان را در سخت ترین دوران ها داد، ما ایشان را در مقایسه با آن الگوی اصل،انصافا بهترین و نزدیکترین کس یافتیم . 🔺نمی خواهیم بگوییم که امام ما مثل (ع) ، بود؛ نه . 🔺امام ما خاک پای آن بزرگوار هم نمی شد. هزاران نفر نظیر آن بزرگوار، قابل مقایسه با آن حضرت نیستند! او به اصحاب نزدیک خود هم میفرمود: « إنکم لاتقدرون علی ذلک» شما نمی توانید مثل من عمل کنید . 🔺ولی با خصوصیات بشری و نداشتن ، انصافا امام بزرگوار خودمان را ، نزدیکترین آدم به آن الگو دیدیم . خدا را شکر می کنیم که ما این نمونه را از نزدیک دیدیم . 🔻(بیانات در دیدار با کارگزاران نظام 1378/01/16) 🆔 @fotooh1
🏷 انسان‌شناسی در اندیشه امام خمینی (س) 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065_61aa93b3f32a6e50033f7f64d6d13c3e.pdf ✔️ انسان‌شناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم حوزه‌‌های بسیار گسترده‌ای از علوم را در برمی‌گیرد. لذا باید ریشه‌های علم انسان‌شناسی را در علوم‌انسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، به عنوان مهم‌ترین منبع، افق‌های جدیدی را درباره‌ی گشود. جالب‌ترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره‌ی انسان با صبغه ، ، و بیان شده است. در این میان  امام خمینی [رحمه الله] نیز به مباحث انسان شناسی‌های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت‌های این روش‌ها پرداخته‌اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی  و جمعی ضروری می‌دانستند. 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065.html @tafaqqoh
🏷 تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) 🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438_d51ff6943fcbb0eb6f58e7cae767dd47.pdf ✔️ اهمیت نوع نگرش به انسان و ویژگی‌های او در مطالعات و تاحدی است که به عنوان مبنایی در کنار سایر مبانی چون ، و ، ارکان نظریات آن حوزه را شکل داده است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و ویژگی‌های مبتنی بر دیدگاه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) است. دراین تحقیق، غالب آثار و ایشان با روش به عنوان روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده‌های کیفی بررسی شده‌اند. سپس گزاره‌های استنباط شده از مضامین حاصله، در قالب دو زاویه تحلیلی و : شامل سه بُعد «ویژگی‌های فی نفسه »، «ویژگی‌های نوع انسان با لحاظ در سه ساحت نگرش، گرایش و رفتار» و «ویژگی‌های نوع انسان با لحاظ اثر حرکت استکمالی بر »" ارائه شده است. چارچوب تحلیلی حاصل شده از اندیشه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) که جنبه نوآورانه این تحقیق است، دارای قابلیت ممتازی جهت علوم انسانی و اجتماعی رایج می‌باشند. 🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438.html @tafaqqoh
🏷 تقریر انسان‌شناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [رحمه‌الله] 🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640_b644763115d2b1d28abd48a1497b6835.pdf ✔️ انسان ماجرای یک شخص خاص نیست که در تاریخ رخ داده است، بلکه فرایند ورود انسان به حیات دنیایی است. علامه طباطبایی [رحمه‌الله] با تبیین تمایز ماجرای هبوط و انسان و بیان چیستی و انسان به دنیا، منشأ و مراحل شکل‌گیری انسانی را تقریر می‌کند. محوری‌ترین سؤال این مقاله پیرامون نسبت هبوط انسان با اعتباریات است که از منظر علامه طباطبایی [رحمه‌الله]، حقیقت هبوط به معنای ورود به است؛ اعتباریاتی که نقش اساسی در شکل‌گیری اجتماع و هم‌چنین نقش انکارناپذیری در و تعالی انسان‎ها دارد. براساس ماجرای هبوط که همان انسان به و از است، پندار استقلالی انسان و به تبع آن، توجه به بدن و نیازهای حیوانی شکل می‌گیرد و ذیل توجه به نیازهای دنیایی و احکام آن، اعتباریات متحقق می‌شود. در نهایت، پس از ، انسان در فرایند هبوطی قرار می‌گیرد که همراه با تشریع و جدا شدن راه از راه برای انسان است. 🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640.html @tafaqoh
📋 ۲ مقاله از استاد حجة الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی دام عزه پیرامون ✔️ آشنایی اجمالی با استاد ملایی دام عزه: 🔸 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🔹 دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔸 مدرسِ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔹 سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (وزارت آموزش و پرورش) 🔸 مدیر سابق پژوهشکده علوم عقلی پژوهشگاه معارج (بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا) @tafaqqoh
🏷 روش شناسی ادراکات اعتباری 🖊 استاد رضا ملایی دام عزه 🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989_e84ca667b9f1276dfa9f4b9772d002da.pdf ✔️ محصول انعکاس جهان خارج در افق ذهن‌اند؛ درحالی‌که محصول تطبیق مفهوم بر خودند؛ به‌همین‌دلیل، ادراک دانستن از اساس همراه با نوعی است. ادراکات اعتباری هیچ‌گونه ندارند. روابط ادراکات اعتباری یا میان ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، تابع و است؛ از این رو در به‌دست آوردن ادراک اعتباری با مراحل فکر در به‌دست آوردن ادراک حقیقی و در ادراکات اعتباری با روش در ادراکات حقیقی متفاوت است. هیچ‌گاه نمی‌توان ادراک اعتباری را ادراک حقیقی یا ادراک اعتباری دیگر دانست. اگرچه در بَرخی اشکال استدلالی، ادراکات اعتباری با یک‌دیگر دارند، این رابطه غیر از ادراکات است. جنس استدلال در استدلال‌های اعتباری است. این جدلی بودن منحصر به استدلال نیست، بلکه استدلال نیز جدلی است. همین مسئله باعث می‌شود در استدلال‌های اعتباری بتوان از استدلال‌هایی نتیجه گرفت که ؛ چون صورت استدلال هم‌چون ماده استدلال در اعتباریات، و تابع اعتبار است. 🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989.html @tafaqqoh