تفقه
#منبع_درخواستی 📚 #معرفی_منبع درباره #دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_نحو_عربی #دانش_مفردات_عربی #مغنی
✔️ عزیزانِ اهلِ #ادبیات_عرب حتماً از این کانال بهره ببرند؛ ان شاء الله.
مجموعهی پرباری از #کتب_ادبی، مقالات، پژوهشها و دروس در حالِ بارگذاری است.
@sepentaLiterary
@tafaqqoh
هدایت شده از استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
📌 #اطلاع_رسانی
💠 عرضه آثار علامه محمد تقی جعفری از ۲۴ لغایت ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با ۳۰ درصد تخفیف به مناسبت بیست و دومین سال رحلت علامه محمد تقی جعفری و هفته کتاب
🌿 نکات مورد توجه :
🔹 ۱- فروش از طریق سایت ketabfroosh.com و در تاریخ فوق انجام می شود.
🔸 ۲- سقف خرید جهت استفاده از تخفیف ۵۰۰ هزار تومان است. (تمام خرید های زیر ۵۰۰ هزار تومان شامل تخفیف هستند و تفاوتی در مبلغ سفارش وجود ندارد.)
🔹 ۳- تخفیف محدود به آثار داخل تصویر نیست و با مراجعه به سایت می توانید سایر آثار موجود را مشاهده نمایید.
🌿 @allameh_jafari
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹آدرس پایگاهها و کانالهای دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان
◾️درس خارج فقه آیتالله حاج سید حسن مرتضوی
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Mortazavi/Feqh/99
◾️درس خارج اصول آیتالله حاج شیخ رجبعلی رضازاده
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Rezazadeh/Osool/99
◾️درس خارج فقه آیتالله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Ashrafi/Feqh/99
◾️دروس خارج فقه و اصول آیتالله حاج شیخ مهدی مروارید
http://sapp.ir/morvarid.ostad
◾️دروس تفسیر و عقاید آیتالله حاج سید جعفر سیدان
@ayatollah_seyyedan
t.me/ayatollah_seyyedan
◾️دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حجتالاسلام والمسلمین گرایلی
@doroseomominavab
◾️دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حجتالاسلام والمسلمین زمانی
@doroseomominavab
https://eitaa.com/joinchat/3372613666C5ffd04fa67
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین تبادکانی
@soutosooltabadkani
https://eitaa.com/joinchat/1300037697C62083a4748
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین درایتی
https://eitaa.com/joinchat/1567555648Cda064430ba
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمد مروارید
https://eitaa.com/joinchat/202571800Ca178642322
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین حسینی آملی
https://eitaa.com/joinchat/3278307392C7cda4bd0bb
◾️دروس خارج و تفسیر حجتالاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
http://eitaa.com/joinchat/189857804Cd05e5011f3
@rabbanibirjandi
◾️دروس خارج و تفسیر حجتالاسلام والمسلمین خزاعی
https://eitaa.com/khozaee
◾️دروس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین حسینی فقیه
@hosseinifaghihostad
◾️دروس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین عادلینیا
@adelinia99
◾️دروس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین ملکی
@malakimohsen
◾️درس خارج اصول حجتالاسلام والمسلمین ایازی
@emamhasaneaskari
◾️درس خارج فقه حجتالاسلام والمسلمین نقیبی
@emamhasaneaskari
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین قربانی
t.me/ostadalighorbani
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین انصاریان
http://sapp.ir/ostad_ansariyan
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین حسینی سیستانی
https://eitaa.com/joinchat/576979010Cef2006f57d
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین باقریکیا
@bagherikia
◾️درس خارج فقه حجتالاسلام والمسلمین سجادی زاده
https://eitaa.com/joinchat/406978577C54a4fd2469
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی (در بجنورد)
https://eitaa.com/joinchat/556793924C57b665682b
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین مقیسه (در سبزوار)
@madras_sabzevar
◾️درس خارج فقه و اصول حجتالاسلام والمسلمین عصمتی (در تربت حیدریه)
https://eitaa.com/kharejhozehtorbat
http://sapp.ir/kharejhozehth
این لیست تکمیل میشود...
@masathe4
🔖 #دریافت_مقاله تازه منتشر شده واکاوی نظریه «وقوع در مشیخه [کتاب] من لایحضره الفقیه و دلالت آن بر وثاقت مؤلّف» با تأکید بر کتاب «النّوادر» ابراهیم بن هاشم قمی
🖊 استاد محقق سید علیرضا حسینی شیرازی زید عزه
🌐 http://majaleh-a.ir/WebUsers/majaleh-a/UploadFiles/OK/13990809250485-F.pdf
✔️ #چکیده
بر پایه مقدّمه «کتاب من لایحضره الفقیه»، پشتوانه شیخ صدوق برای تدوین کتابی که به #صحّت و #صدور روایاتش از معصومان علیهم السلام #اطمینان دارد، کتابهایی حدیثی است که ضمن #اشتهار در جامعه علمی آنروز، مورد عمل و مراجعه نیز بوده است.
علّامه مجلسی، نخستین اندیشمندی است که از یادکرد نام #راوی در #مشیخه صدوق، مدح او را برداشت میکند. برخی رجالیان، این مسأله را حاکی از #توثیق_راوی دانسته و برخی، هرگونه دلالتی را برای آن نفی کردهاند. در برخی جوامع رجالی #معاصر، از این قاعده برای توثیق #ابراهیم_بن_هاشم بهرهبرداری شده است. پس از تحلیل و ارزیابی قاعده، این نتیجه بهدست آمد که نه راویان واقعشده در آغاز اَسناد کتاب، همگی صاحب کتاباند و نه مقدّمه الفقیه، #اعتبار همهجانبه منابع کتاب را میرساند؛ بلکه تنها در صدد بیان «اعتبار نسبی و فی الجمله» منابع خود میباشد. از این رو نمیتوان حکم شیخ صدوق را بر صاحب تألیفبودن و وثاقتِ افراد نامبرده در آغاز سندها حمل کرد. نگاشته حاضر، پس از تحلیل ۱۰ روایت ابراهیم بن هاشم در الفقیه، با نظر به اینکه آوردن نام وی در آغاز اَسناد، گزارشگر نقل از کتاب «النوادر» اوست و نیز شیخ صدوق در ابواب #الزامی فقه مانند #حدود و #دیات به این روایات، فتوا داده، میتوان نتیجه گرفت که این کتاب در شمار کتابهای مشهور و مُعتمَدبه بوده است. تدوین کتابی متقن که مورد اعتماد شیخ صدوق واقع شده، میتواند نشانگر #مدح و اعتماد به نویسنده آن باشد. هرچند نباید از نظر دور داشت که پذیرش روایتهای کتاب النوادر، میتواند به دلیل بهرهگیری آن از منابع مورد اعتماد پیشین مانند کتابهای #یونس_بن_عبدالرحمن یا تکیه بر شواهد اطمینانبخش بوده باشد که در این صورت، الزاما وثاقت نگارنده آن را نتیجه نخواهد داد.
#پژوهش_حدیثی #پژوهش_رجالی
@tafaqqoh
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
با سلام
این کانال جهت اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه تأسيس شد.
لطفا لینک ما را منتشر کنید.
👇👇👇👇👇👇
کلام اسلامی
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
🔖 #دریافت_مقاله تاملی در حجیت خبر موثق
🌐 http://hoquq.iict.ac.ir/article_22917_16884cbe20d58f4de3734aef9a910378.pdf
✔️ #چکیده
بحث در حجیت #خبر_موثق (خبر غیرامامی ثقه)، از مهم ترین مباحث در #اصول و #علوم_حدیث است؛ زیرا در احادیث شیعه صدها حدیث به عنوان #موثق معرفی می شود و #حجیت یا #عدم_حجیت آن تاثیر فراوانی در #استنباط احکام شرعی دارد. اقوال در این مسئله گوناگون است که مهم ترین آن ها دو قول است:
«حجیت مطلقه» که به ویژه در چند قرن اخیر به #مشهور نسبت داده شده است و «عدم حجیت» که #شهید_ثانی آن را نیز به مشهور #قدما نسبت داده است.
ادله حجیت خبر موثق، گذشته از برخی روایات، #سیره_عقلا ست و در مقابل، مخالفان حجیت خبر موثق به برخی آیات مثل آیه نبا و آیه نهی از رکون به ظالمان و روایات فراوانی که مستفاد از آن، عدم رضای شارع به خبر موثق است، استناد کرده اند و ادله موافقان را اعم از روایات یا سیره عقلا پاسخ داده اند. این مقاله با بیان ادله طرفین، به این قول متمایل شده است که ادله مخالفان راجح است و حداقل #احراز امضای رضای شارع به سیره عقلا، با وجود آن #روایات_رادعه ممکن نیست.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله حدیث موثّق و اعتبار آن نزد دانشمندان امامی
🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111023.html
🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111023_0e41ee6fdfcef44814adf949f2f9796a.pdf
✔️ #چکیده
بحث و سخن دربارۀ #اعتبار خبر #موثّق به دلیل فراوانی مصادیق آن در #منابع_حدیثی شیعه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در یک نگاه کلی، دانشمندان شیعه را میتوان به دو گروه دستهبندی کرد:
گروهی باور به اعتبار #حدیث_موثّق دارند که این نظر خود دو دیدگاه را شامل میشود، برخی خبر موثّق را به طور #مطلق و بعضی دیگر تنها موثّقاتی را که #مشهور بدان ها عمل کردهاند، معتبر میدانند؛
گروه دیگر، مخالف دستۀ نخست، به دلیل عدم احراز شرایط ایمان و عدالت در راویِ غیرِ امامی مذهب، برای حدیث موثّق اعتباری باور ندارند.
در این نوشتار، افزون بر اشاره به دیدگاه های مختلف و معتقدان هر یک، دلایل باورمندان عدم اعتبار خبر موثّق، مورد بحث و مداقه قرار گرفته و در نهایت، به این نکته اشارت رفته است که #اختلاف_مذهبی نمیتواند دلیل مطلق بر بیاعتباری خبر موثّق باشد.
@tafaqqoh
تربت - استاد سید محمدجواد شبیری حفظه الله.pdf
2.33M
➖ صلّی اللّه علیک یا ابا عبدالله ➖
🔖 مدخل «تُربَت» از دانشنامهی جهان اسلام / ج ۶ / سال ۱۳۹۳ ش
🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله
✔️ ابتدای #مقاله: تربت در لغت به معنای خاک است و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علیه السلام برداشته میشود، اطلاق میگردد.
🌐 https://b2n.ir/820370
🌐 http://lib.eshia.ir/23019/1/3421
#تربت #دریافت_مقاله
@tafaqqoh
◾️ انّا للّه و انّا الیه راجعون ◾️
آیةالله سید عباس مدرسی یزدی رضوان الله تعالی علیه (۱۳۲۲ - ۱۳۹۹ ش) دار فانی را وداع گفتند.
◾️ جهتِ آشنایی با این فقید سعید، مصاحبهای که از ایشان در نشریهی حریم امام، شمارهی ۳۵۴ منتشر شده است را از نظر بگذرانید:
🌐 https://b2n.ir/268709
@tafaqqoh
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
#کتابخانه
#اصول
📖نماذج الأصول فی شرح مقالات الاصول.
✍🏻تالیف:آیت الله سید عباس مدرسی یزدی(رحمه الله).
📚۴جلد از ابتدای اصول تا مباحث مطلق مقید.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج1 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
15.08M
📙جلد اول
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج2 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
19.51M
📙جلد دوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج3 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
14.44M
📙جلد سوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
نماذج الأصول في شرح مقالات الأصول - ج4 - السيد عبّاس المدرّسي اليزدي.pdf
14.95M
📙جلد چهارم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
✨✨معرفی کتاب✨✨
«نماذج الاصول فی شرح مقالات الاصول»، اثر آیت الله سید عباس مدرسی یزدی، شرح کتاب «مقالات الاصول» محقق عراقی، به زبان عربی است.
کتاب «مقالات الاصول»، بسیار دقیق و حاکی از دقت نظرها، ابتکارات و ژرف اندیشیهای محقق عراقی است و استفاده از آن، نیاز به تبحر در مسائل اصولی دارد؛ در این راستا، آیتالله مدرسی یزدی، برای زنده داشتن یاد آن بزرگ، به مناسبت گذشتن نیم قرن از وفات وی، به شرح این مهم پرداخته که در شناخت دیدگاههای اصولی محقق عراقی بسیار سودمند است. چهار جلد از این کتاب که تا کنون به چاپ رسیده، مشتمل بر تمام مباحث الفاظ است. شارح، در هر بحثی، بخشی از عبارت کتاب «مقالات الاصول» را آورده و قسمتهای مورد نظر را شماره گذاری کرده و به فاصله یک خط تیره در زیر آن عبارت، به شرح و بررسی آن قسمت ها پرداخته است.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از حدیث آرزومندی
مهمترین اثر مرحوم آیت الله مدرسی یزدی که خودشان به بنده گفتند حاصل سه دوره تدریس خارج اصول است.
مرحوم مدرسی تدریس و مرجعیت محدودی داشتند و نوعی انزوای خود خواسته را برگزیده بودند. رحمهالله تعالی
بررسی نظام تربیتی ملاصدرا.pdf
417.1K
📖 #معرفی_پایاننامه بررسی نظام تربیتی ملاصدرا
🔗 کارشناسی ارشد علوم تربیتی ٫ دانشگاه شهید باهنر کرمان
📝 چند برگ نخست:
🌐 yun.ir/cukke3
📂 تمام متن:
🌐 yun.ir/1kc363
📈 منبع: ایران داک
🌐 yun.ir/bvyyma
🌐 ganj.irandoc.ac.ir
@tafaqqoh
تفقه
📖 #معرفی_پایاننامه بررسی نظام تربیتی ملاصدرا 🔗 کارشناسی ارشد علوم تربیتی ٫ دانشگاه شهید باهنر کرما
✔️ #چکیده_پایاننامه بررسی نظام تربیتی ملاصدرا
با توجه به اهمیتِ وجودِ یک مبنای فلسفی مستحکم در جهت ارائه مبانی، اصول، روشها و اهداف #تربیتی، این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی #نظام_تربیتی ملاصدرا پرداخته است. در این راستا پس از بررسی ۴ نظریه اساسی #حکمت_متعالیه ( #اصالت_وجود و #تشکیک_وجود، #حرکت_جوهری، #اتحاد_عاقل_و_معقول و #نفس و قوای آن) که هر یک به نوبه خود مسائل و مشکلات فلسفی بسیاری را پاسخگو بودهاند، نتایج زیر به دست آمد:
1⃣ در جستجوی #مبانی نظامِ تربیتیِ ملاصدرا #متربی دارای، وجود الهی و عزتمند، #وحدت_وجودی، تفاوتهای اکتسابی، وجود انحصاری، حرکت کمالی، نیازمندی، ناطقیت، تاثیر گذاری و تاثیر پذیری، قوه ذاتی تمام کمالات، حرکت وجودی، #عشق به کمالات، نفس قابل رشد، بالقوه معقول بودن، تفاوت در نفوس و قوای نفس است.
2⃣ در جستجوی #اصول نظامِ تربیتیِ ملاصدرا #مربی باید ایجاد کردن زمینه عزّت، برابری، #عدل، تمایز، زمینهسازی برای حرکت تعالی جویانه، #سخاوت در علمآموزی، #خودآگاهی، #مسئولیت، به #فعلیت رساندن #قوه کمالات ذاتی، تعالی دادن #صفات، شناختن کمالات، رسیدن به مرحله عقل بالفعل، #حریت یافتن نسبت به #تعلقات مادی نفس، تعالی دادن فضایل نفس و تعالی دادن قوای کمال نفس را در خصوص #تربیت_متربیان مد نظر قرار دهد.
3⃣ در جستجوی #روش های نظام تربیتی ملاصدرا مربی باید، ورع و تقوا، #تکریم، #چشمپوشی کردن از خطا، چشمپوشی کردن از تفاوتهای #غیر_اکتسابی، توجه کردن به #ظرفیت، توجه کردن به تواناییها، کشف کردن #علاقهمندی کمالی، عدم چشمداشت، شناخت توانایی و ضعف، مواجهه با نتایج کار، فراهم کردن شرایط #فعلیت دهی به #قوه_تعقل، دل کندن از #تعلقات، شناخت نقصها و کمبودها، ایجاد کردن زمینه #طلب مجهول، آموزش دادن مطلوبات، #تهذیب نفس، #معتدل کردن قوههای نفس، کنار زدن حجابهای نفس، را در خصوص تربیت #متربیان به کار گیرد.
4⃣ در جستجوی #اهداف نظام تربیتی #ملاصدرا مربی باید، #هویت و #شخصیت دادن، حفظ #کرامت، تعالی رتبه وجودی، #تعاون و همکاری، تربیت کردن #عبد_واقعی، #توجه به خویشتن، هوشیاری داشتن نسبت به تبعات موجودیت خود و دیگران، تعالی رتبه وجودی، صعود کردن به مراتب عالیه وجودی، شعلهور ساختن عشق به کمالات، عالَم عقلی شدن، رسیدن به #درک_عقلی، تعالی منزلت، علم به #مبدأ_اعلی را هدف امر تربیت قرار دهد.
@tafaqqoh
🧥 لباسِ مشکوک
یکی از مباحث فقهی که محلّ #تطبیق و کاربردِ قواعدِ مختلف خصوصاً قواعد اصولیست، بحثِ نماز با #لباس_مشکوک است؛ به همین سبب بین فقهاء به ویژه بعد از مرحوم شیخ انصاری رضوان الله تعالی علیه نوشتنِ رسالههایی با عنوان «اللباس المشکوک» یا «الصلاة في المشکوک» رایج شدهاست.
از محققینی که در این موضوع قلم زدهاند میتوان مرحوم میرزای نائینی اعلی الله مقامه الشریف را نام برد؛ نگاشته ایشان اولین بار به عنوان ملحق «منیة الطالب» که تقریر دروس بیع و مکاسب مرحوم محقق نائینی است، چاپ شد. بعد از آن توسط نوهی بزرگوارشان استاد شیخ جعفر غروی نائینی دام عزه با تحقیق جدید و توضیحات به صورت مستقل به چاپ رسید.
مؤلف فقید در مقدمه فرمودهاند این رساله زمانی که در #درس_اصول، کبرای مسأله (علم اجمالی) را بررسی میکردند نوشته شده است؛ امّا زمانی که در #درس_فقه به مبحث #لباس_المصلّی از «کتاب الصلاة» رسیدهاند، آن را بازنویسی کردهاند و تحقیقاتی به آن افزودهاند.
نکتهی مهم دربارهی کتاب، اشتمالِ آن بر بسیاری از مبانی مرحوم نائینی است؛ استاد محقق سید هاشم هاشمی رحمه الله از آیةالله سیستانی حفظه الله اینگونه نقل کردهاند: يقول السيد السيستاني دام ظله عن (رسالة اللباس المشكوك) للمحقق النائيني قدس سره: «قد كتبها بقلمه و يلاحظ أنّها قد اشتملتْ على #أكثرِ_آرائه و قد كتبها كتابةً #غايةً في الدّقة و #العُمق و لعلّها #خلاصة_عمر المحقق النائيني قدس سره.» (تقريرات في علم الأصول بقلم المرحوم السيد الهاشمي / ج ۵ / ص ۳۴) با توجه به این نکته به نظر میرسد برای احاطه بر #نظام_استنباطی و #روش_اجتهاد مرحوم نائینی، #محققانه خواندن این رساله یا درس گرفتن از #استادی_حاذق بسیار راهگشاست.
📚 #دریافت_کتاب رسالة الصلاة فی المشکوک
🖊 میرزا محمدحسین غروی نائینی رحمه الله
🌐 http://ijtihad.ir/images/EditorUpload/Al-manshoor/21323%20k.pdf
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب مسند الامام العسکری أبی محمد الحسن بن علی علیه السلام (یک مجلد)
🖊 محقق فقید مرحوم شیخ عزیزالله عطاردی رضوان الله علیه
✔️ مجموعه احادیث نقل شده از امام حسن عسکری سلام الله علیه همراه با مقدمهای مختصر در زندگینامه آن حضرت
🌐 http://www.mediafire.com/?588p1z4l72wzw8c
🌐 https://drive.google.com/open?id=1U7Fs_rPTVN7D_mHFYM0Dp8kGb2RAhzIm
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرت گرا) با تاکید بر دیدگاه آیة الله شاه آبادی: مدل سازی فطرت با هرم سه وجهی
🌐 https://jphilosophy.um.ac.ir/article/view/21486/7850
✔️ #چکیده
«فطرت» به عنوان یکی از بنیادیترین مباحث #انسان_شناسی_اسلامی و #نظام_تربیتی_اسلامی، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از #فطرت ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلمرو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته میشود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار #روانی انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیة الله شاه آبادی [رحمه الله] از جمله برجستهترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک #انسان، میتواند در تعریف، قلمرو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روشهای #تعلیم و #تربیت اسلامی نقش عمدهای ایفا نماید، بر آن است تا با بهرهگیری از آرا و تقریر این #فیلسوف، #مجتهد و #عارف معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید.
آیة الله شاه آبادی [رضوان الله علیه] علاوه بر ویژگیهایی همچون #غیر_اکتسابی بودن و #همگانی بودن فطرت در میان همه انسانها، به ویژگیهایی چون #بالقوه بودن، #معصومیت از خطا و #ثابت بودن فطرت اشاره مینماید. وی با ذکر جلوههای مختلف فطرت (از جمله فطرت های #عالمه، #کاشفه، #حریت و #حب_راحت)، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی #ساختار_روانی انسان معرفی مینماید. بر این اساس میتوان فطریات انسان را در قالب هرمی سه وجهی (با ابعاد #علم، #عشق و #قدرت) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یالهای آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» #کلیدواژه انسان خواهد بود.
#رحلت_مرحوم_آیةالله_شاهآبادی
@tafaqqoh
◾️ پنجم آذر سالروز رحلت عالم ربانی و عارف مرحوم شیخ علی پهلوانی تهرانی رضوان الله علیه معروف به #سعادت_پرور
✔️ امتداد سعادت؛ معرفی مجموعههایی که در نشر معارف #اخلاقی و #عرفانی مرحوم پهلوانی و شاگردانشان فعالیت میکنند:
@nedaysaadat
@ShiaTowhid
@ostadayoobi
@forooghetohid
@Jelvehnooralavi
@alfetrah
@AllaamehWisdom
@eslamicmaarefs
@ostadvatankhah
@seratemostaghim_ir
@seratemostaghim_Media
@nedayepakefetrat
@nedayepakefetrat_un
@daftaremarefat
@rasmevafa
@Neshat_MR
@nedayefetrat110
@shabname_hekmat
@noorefanoos
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله رابطهی علم اصول با فلسفه
🖊 مرحوم آیةالله سید حسین شمس از افضل شاگردان مرحوم آیةالله سید محمدهادی میلانی رضوان الله علیهما
🌐 http://www.juosul.ir/article_110700_d95512c8028f6fda358512a6a4f31b65.pdf
✔️ #چکیده
در علم #اصول، شاهد استفاده از دو قسم مسائل #عقلی هستیم. بخشی از #مسائل_عقلی مطرح در #علم_اصول، خود از مسائل این علم بوده و به مثابه #مقدمه فقه میباشند و قسمی دیگر از آنها #مبدأ_تصدیقی برای برخی از مسائل اصولی به شمار میروند. این نوشتار به برخی از مسائل عقلی مطرح شده در کتب موجود در علم اصول میپردازد اعم از این که #مقدمه_فقه باشند یا اینکه موجب حصول #قدرت بر #تحصیل مبدأ #تصدیقی و اقامهی #حجت برای مسأله فقهی باشند.
@tafaqqoh
🔸 حضرت آیةالله سید حسین شمس رحمة الله علیه از اساتید اهل دقتِ حوزه علمیه قم بودند که علاقهمندان بسیاری سالها از مباحث اصولی و کلامی ایشان استفاده کردند؛ بزرگوارانی که اکنون از اساتید و پژوهشگران حوزههای علمیه قم عشّ آل محمد علیهم السلام، نجف اشرف و مشهد مقدس هستند؛ از جملهی آنها میتوان استاد محمدتقی شهیدی پور، استاد مهدی گنجی، استاد رضا مختاری، استاد عباس ظهیری، استاد سید ضیاء الخباز، استاد شیخ جعفر الزاکی و... حفظهم الله را نام برد.
🔹 «مشکاة الاصول» به قلم استاد سید ضیاء خباز دام عزه تقریر بخشی از دروس خارج اصول فقه ایشان است؛ مرحوم آیةالله شمس در مقدمهای که بر این کتاب نوشتن پیرامون #مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول و مسائل عقلی تاثیر گذار بر آن، اینگونه آوردهاند:
من المعلوم أن علم الأصول – الذي هو عمدة مقدمات الفقه و في صيرورة الإنسان مجتهداً و أهل النظر في الفقه و استفادة الأحكام الكلية الإلهية من مداركها و أدلتها بحيث يصل إلى المراد الجدّي لله تعالى و لأهل بيت الوحي (صلوات الله عليهم أجمعين) بالنظر و الاستدلال – من العلوم النظرية، كسائر مقدماته و مبادئه و مبانيه العلمية، فيحتاج في العلم به إلى المبادئ التصورية المُبيّنة لموضوعات مسائله و محمولاتها النظريتين، و إلى المبادئ التصديقية الموجبة لإحراز ثبوت محمولات مسائله لموضوعاتها أو لإحراز نفيها عنها، و معلومٌ أن لكل علم مبادئ مختصة به إما بديهية و إما نظرية معلومة بالدليل.
✔️ نماذج للمسائل العقلية الدخيلة في علم الأصول
و حيث إنّه مركّب من مسائل مختلفة عقلية و غير عقلية يحتاج في إحراز مسائله كثيراً ما إلى مسائل عقلية اعتقادية عملية حتى في غير مسائله العقلية.
فمن باب الأنموذج و المثال:
۱- مسألة أقسام التقابل
٢- و أقسام العرض
٣- و أقسام العلل و أجزاؤها و كيفية دخالتها في المعلول
۴- و احتياج الممكن إلى العلة التامة
۵- و العلة التامة غير المنحصرة
۶- و عدم جواز تخلّف المعلول عن العلة التامة مطلقاً أو التفصيل بين كون العلة الفاعلية قادراً و كونه غير قادر
٧- و مسألة جواز الترجيح بلا مرجّح و أنه ما المراد بالمرجّح؟
٨- و مسألة قاعدة التحسين و التقبيح العقليين و فروعها
٩- و مسألة الدور و التسلسل و مورد جريانهما
١٠- و المركّب الحقيقي و الاعتباري
١١- و الأمور الاعتبارية و النفس الأمرية
١٢- و الماهية اللا بشرط المقسمي و القسمي و بشرط شيء و بشرط لا
١٣- و مسألة المعقول الأولي و الثانوي الفلسفي و المنطقي
۱۴- و المتواطئ و المشكك الخاصّي
١۵- و مسألة الواحد لا يصدر منه إلا واحد – كما تمسّك بها بعض الأعاظم في غير مورد – و الواحد لا يصدر من متعدد.
١۶- و مسألة الامتناع بالاختيار لا ينافي الاختيار عقاباً و إن كان ينافيه خطاباً
و هكذا و هكذا...
فتكون من المبادئ لعلم الأصول و لا يُعلم الأمر النظري بدون العلم بمبادئه و مبانيه و لا يصير الإنسان أهل النظر فيه بدونه و بدون ممارستهما، فكيف يصير الإنسان من أهل النظر و #مجتهداً في الفقه بدون صيرورته من أهل النظر و مجتهداً في علم الأصول و مبادئه و سائر ما يتوقف عليه؟! وهل يمكن تحقق #المعلول والمحتاج إلى #العلة بدونها!
و كان سيدي الأستاذ آيةالله #الميلاني (أعلى الله تعالى مقامه) - العالم الخبير البصير في الفقه و الأصول - يقول: "من لا أصول له لا فقه له".
و أنا أعتقد بما قال عن #بصيرة و بيّنة و #برهان.
📙مشكاة الأصول / ج ۱ / صص ۴۱ و ۴۲
@tafaqqoh