خط حزب الله ۳۴۹.pdf
1.64M
#ولایت_فقیه
#معنویت_و_اخلاق
#نشریه #خط_حزب_الله
#غدیر #عید_غدیر
#جوان #جوانان
✅ غدیر؛ بزرگترین عید، برترین تبیین
👈 خط حزبالله در یادداشت این هفته خود، به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر، براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی ابعاد عیدالله اکبر غدیر را بررسی کرده است.
📝 سخن هفته این شماره خط حزبالله، با عنوان «عزم جزم جوانان در مقابل توطئه معنویت زدایی»، هشدار اخیر رهبر انقلاب در پیام به حجاج بیتالله الحرام درباره تلاشهای دشمنان برای ترویج سبک زندگی غربی را بررسی کرده است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر سردار شهید سید محمدرضا دستواره تقدیم می شود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۳۴۹
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#حجاب #عفاف_و_حجاب
✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
1⃣ مقدمه
🔸 حضرت آیتالله خامنهای حجاب را مایهی تشخص و آزادی زن میدانند و در این زمینه میفرمایند:
«برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانهی مادیگرایان، مایهی اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کمارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفهی آبرو و احترام اوست». ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
🔸 #بیانات
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#معنویت_و_اخلاق #سبک_زندگی #تحلیل_کننده #حجاب #عفاف_و_حجاب ✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#حجاب #عفاف_و_حجاب
✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
2⃣ راهبرد کلان؛ نشانهگرفتن قله و آرمان بلند انقلابی
🔸 برای تشویق و ترغیب به حجاب، راهبردی کلان وجود دارد که ذیل آن تکنیکهایی مطرح میشود. راهبرد کلان این است که ما برای رفتن بهسمت حجاب راهی نداریم، جز اینکه قلهای را نشانه بگیریم.
🔸 این مطلب طبق نظریهی تعلق در تربیت اسلامی مطرح میشود که بسیاری اندیشمندان اسلامی مثل امام رحمةاللهعلیه، آیتالله حائری و آقای صفایی حائری آن را قبول دارند.
🔸 این نظریه میگوید ما در تربیت نیازمندیم ابتدا یک قلهی بلند و آرمان بزرگ را به فرزند یا متربی خود نشان دهیم و او را شیفتهی آن آرمان کنیم. وقتی این اتفاق افتاد، او حاضر است حرکت کند.
🔸 حالا این حرکت لوازمی دارد که باید به سراغشان برود؛ اما اشتباه ما این است که لوازم را به کودک میدهیم: طناب کوهنوردی در اختیارش میگذاریم، به او یاد میدهیم چطور آن را گره بزند، آبوهوای کوهستان را برایش شرح میدهیم و...، بعد میگوییم چرا او حرکت نمیکند؟! خب او اصلاً شوقی برای حرکت ندارد؛ چون نه قله را میشناسد، نه دلش به آن قله متعلق شده است.
🔸 خود من بارها با والدینی مواجه شدهام که میپرسند: چهکار کنیم فرزندمان نماز بخواند؟ چهکار کنیم حجابش را رعایت کند؟ چهکار کنیم حریم روابط با نامحرم را حفظ کند؟ چگونه به او یاد بدهیم به پدر و مادرش احترام بگذارد؟
🔸 تا زمانی که این نکات را تکتک ببینیم، مسائل تربیتی حل نخواهد شد. ما نمیتوانیم دخترانمان را محجبه کنیم؛ چون بهجای نشاندادن قله، انواع گرههای کوهنوردی، آشنایی با آبوهوای کوهستان، انواع سنگها و... را به او یاد میدهیم.
🔸 ما اول باید فرزند و متربی خود را آگاهانه، به آرمان انقلاب دلبسته و عدالتخواه کنیم. آنوقت او خودش راه را پیدا کرده و بهسمت آن آرمان و قله حرکت میکند. باید فهمی کلی از مبارزه به او بدهیم. جالب است بدانیم اصولاً مبارزه برای هویت نوجوان و جوان، اصلی بنیادین است؛ یعنی مبارزه در وجود نوجوان هست و آن چیزی که ما بهعنوان پرخاش از او میبینیم، از همین خصلت نشئت میگیرد. پس کار ما فقط این است که میدان مبارزه را به او نشان و به مبارزهاش جهت بدهیم.
🔸 کاری که حضرت امام رحمةاللهعلیه انجام دادند هم دقیقاً همین بود. برای همین هم در تربیت موفق شدند. نوجوانان و جوانان اهل مبارزه بودند و امام زمین مبارزهی واقعی را به آنها نشان دادند. مبارزه با آمریکا و اسلام آمریکایی، زمین مبارزهای بود که نوجوان و جوان را دلدادهی خودش کرد.
🔸 ما اگر بتوانیم فرزندانمان را انقلابی بار بیاوریم و دل آنها به آن قلهی بلند متعلق شود، خود او سراغ حجاب و نماز بهتر و... خواهد رفت. معضل ما این است که تصور میکنیم انقلابیبودن مقولهای سیاسی است و آن را کنار میگذاریم و میگوییم فعلاً مسئلهی فرزند من حجاب است و باید آن را حل کنم؛ ولی اشتباه میکنیم. تا وقتی که بهسراغ آن آرمان مبارزاتی برای کودک و نوجوان نرویم، مسئلهی حجاب حل نخواهد شد. این نکتهای اساسی و مهم است که اغلب مغفول واقع میشود.
🔸 طبیعی است در وضع کنونی و عصر ارتباطات و فضای مجازی که دست هر کودک و نوجوانی یک تلفن همراه هست، اگر دل به مبارزه متعلق نشده باشد، از عهدهی مبارزه برنمیآید و حتماً بهسمت بیحجابی و دیگر معضلات کشیده میشود.
🔸 این مبارزهای هم که میگوییم، منظور قیام لله و قیام به قسط است؛ یعنی از اصالت توحید برخاسته و انسان مبارزه میکند برای تحقق توحید و عدل.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: خانم دکتر رقیه فاضل، دانش آموخته مدیریت آموزشی
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#معنویت_و_اخلاق #سبک_زندگی #تحلیل_کننده #حجاب #عفاف_و_حجاب ✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#حجاب #عفاف_و_حجاب
✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
3⃣ تبیین هویتی از حجاب
🔸 نکات بعدی ذیل این مفهوم و راهبرد کلی معنی میشود؛ اینکه چه کارهایی را باید انجام بدهیم و چه کارهایی را نه.
🔸 یکی از کارها این است که تبیینمان از مقولهی حجاب برای دختر و پسر، تبیین هویتی باشد؛ یعنی بهجای اینکه صرفاً به کارکردهای حجاب بپردازیم و ابعاد و آثار مختلف آن را بازگو کنیم، تبیین انسانی و هویتی از حجاب داشته باشیم و البته باید این تبیینها درست باشد.
🔸 متأسفانه برخی تبیینهای ما، مثل اینکه میگوییم «با حجاب زیباتر میشوی»، تبیینهای ضدحجاب است. بسیاری فعالیتهای کنونی ما در زمینهی حجاب، مثل برخی کتابهایی که نوشته میشود یا کلیپهایی که تهیه میشود، بعد از مدتی کاملاً به ضدحجاب تبدیل خواهد شد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: خانم دکتر رقیه فاضل، دانش آموخته مدیریت آموزشی
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#معنویت_و_اخلاق #سبک_زندگی #تحلیل_کننده #حجاب #عفاف_و_حجاب ✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#حجاب #عفاف_و_حجاب
✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
4⃣ مراقبت از تشدید نظامهای ارزشی برای کودک
🔸 نکتهی مهم بعدی، نحوهی تعاملات کوچکی است که با فضای کودکان و نوجوانان داریم. بسیاری اوقات، ما وقتی میخواهیم فرزندمان را ناز و نوازش کنیم، از عباراتی همچون «چه دختر قشنگی»، «چه چشم زیبایی»، «دختر موطلایی من» و... استفاده میکنیم.
🔸 البته حرف این نیست که اینها را اصلاً نگوییم، بلکه باید توجه داشته باشیم که ما از کودکی این ارزشها را در وجود او تشدید میکنیم و تمام ستایش ما از ظاهر اوست و به این ویژگیهای فرزندمان مینازیم. آنوقت انتظار داریم دختری که مدام با این ارزشها تمجید شده، یکدفعه با ورود به نهسالگی، ارزشهای مورد تمجیدش را بپوشاند و از خوشیهایش بگذرد.
🔸 این مسیر اشتباهی است که ما در تعریف و تمجید پیش گرفتهایم. ما عکسی از فرزندمان را به دیوار میزنیم که در آتلیه گرفته شده و او را به بهترین شکل زیبا کردهایم؛ یا مثلاً وقتی مادر از مهمانی برمیگردد و میخواهد کسی را توصیف کند، از سرووَضع و لباسهای او سخن میگوید. همهی اینها بر کودک تأثیرگذار است و این نظام ارزشی را به او القا میکند که ارزش انسانها به این چیزهاست.
🔸 نتیجهی چنین نگاهی این است که او با حجاب، همهی ارزشمندیهایش را کنار میگذارد و خب بغض خواهد داشت دربارهی حجاب.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: خانم دکتر رقیه فاضل، دانش آموخته مدیریت آموزشی
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#معنویت_و_اخلاق #سبک_زندگی #تحلیل_کننده #حجاب #عفاف_و_حجاب ✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#حجاب #عفاف_و_حجاب
✅ باید از حجاب تبیین هویتی داشته باشیم
5⃣ داشتن نگاه تاریخی و بینالمللی به حجاب
🔸 مبحث دیگر این است که ما باید حجاب را مقولهای تاریخی و بینالمللی ببینیم؛ یعنی برای کودک و نوجوانمان این را روشن کنیم که حجاب صرفاً برای انقلاب اسلامی نیست، بلکه مقولهای است که در تاریخ ریشه دارد و هرجا استعمارگران و جریان استکبار خواستهاند بر منطقهای سیطره پیدا کنند، از این منظر وارد شدهاند. دشمنشناسی و شناخت این سیاستها در تاریخ مؤثر است.
🔸 وجه تاریخی مسئلهی حجاب، مثل اتفاقاتی که دورهی رضاخان در ایران، دورهی آتاتورک در ترکیه و دورهی اماناللهخان در افغانستان روی داد و سیاستهای مشابهی که آنها پی گرفتند، بسیار اهمیت دارد. نوجوان ما باید با آنها آشنا شود.
🔸 در بعد بینالمللی، مشکل ما این است که حجاب را خیلی درون مرزهای جمهوری اسلامی میبینیم و نتوانستیم در عرصهی تربیت، نگاه کلان و جهانی داشته باشیم.
🔸 باید توجه داشته باشیم که یک وجه هویتی نوجوان ما مبارزه است. او میخواهد هویتش را تعیین کند و تشخصی به خود بدهد؛ دوست دارد خاص باشد. حالا اگر ذهن او به درون مرزهای جمهوری اسلامی محدود باشد و احساس کند جریان غالب و حاکم قوانین جمهوری اسلامی از جمله حجاب است، اپوزیسیونبودن و متشخصبودن را به بیحجابی تعریف میکند. احساس میکند اگر بخواهد مبارز باشد باید حجاب نداشته باشد و خاصبودن خودش را با بیحجابی نشان بدهد.
🔸 اما اگر نگاهش را کلان کنیم و او متوجه شود بهعکس، جریان حاکم و جریانی که سعی دارد خودش را بر همه تحمیل کند، جریانی است که بیحجابی را تشویق میکند، مبارزهاش سمتوسوی دیگری پیدا میکند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: خانم دکتر رقیه فاضل، دانش آموخته مدیریت آموزشی
🔸 پایان
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#اقتصاد #تحلیل_کننده #دانش_بنیان #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین ✅ در تمام عرصههای اقتصادی باید دا
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ در تمام عرصههای اقتصادی باید دانشبنیان شویم
6️⃣ برای اینکه مراکز دانشبنیان و بخش کشاورزی بتوانند با هم ارتباط بیشتری داشته باشند، چه سازوکاری لازم هست؟
🔸 ما نباید تعریف دانشبنیان را در امر پژوهش منحصر کنیم. رهبر انقلاب هم به این نکته اشاره کردند که اقتصاد دانشبنیان، یعنی بهکارگیری علم و فناوری در همه شئون آن بخش.
🔸 سالهای سال است که هر موقع بحث اقتصاد دانشبنیان در بخش کشاورزی مطرح بوده به یک بخش بسیار کوچکی توجه کردیم و آن هم بخشهای مربوط به پژوهش بوده است.
🔸 در خیلی از فعالیتهای جاری که الآن در بخش کشاورزی به آن نیاز داریم و به آن پرداخته میشود از جمله مدیریت آب و اصلاح بذر، مدیریت محصولات کشاورزی و ... تمام اینها نیازمند پایه دانش و فناوری هست.
🔸 اگر مسئولین امر در وزارت جهاد کشاورزی مخصوصاً شخص آقای وزیر و همچنین معاونین محترمشان فرآیند را بهگونهای تعریف کنند و اجازه دهند تا شرکتهای دانشبنیان به حوزههای کاری فعلی وزارتخانه در عرصهها و بخشهای مختلف ورود کنند، ما محل بسیار وسیعی برای هنرنماییهای اجرای بحثهای دانشبنیانی در حوزه کشاورزی داریم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر ناصر باقری مقدم، قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#غدیر #عید_غدیر
✅ چگونه در عید غدیر یک کار خیر انجام دهیم؟
🔶 همزمان با عید بزرگ مسلمانان جهان «عید غدیر» شور و شعفی برای بزرگداشت این روز فرخنده در جوامع اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر جوشش عید غدیر در فضای رسانهای شاهد هستیم که پویشهای مختلفی در بین عامه مردم بخصوص جوانان، نوجوانان و کودکان در سراسر کشور نیز شکل گرفته است که به منظو الگوگیری به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣ گستراندن سفره اطعام
برخی از مردم پویشهایی برای اطعام در عید غدیر اقدام میکنند و این حدیث از امام صادق(ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن را سرلوحه کار خود قرار دادهاند: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در رأس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار، ج ۶، ص ۳۰۳)
2⃣ از تعداد اندک شروع کنید
اگر به دنبال این هستید که عید غدیر را با مهمانی و سفرههای تجملاتی آغاز کنید اصلا این کار را نکنید، در سالهای ابتدایی باید با هزینههای سبک و سفرههای کوچک آغاز کنید، به همین دلیل در این پویشها تأکید میشود که؛ چند خانواده دسته جمعی اطعام کنند، اطعام را از تعداد اندک شروع کنید، اصلا به دنبال سفرههای بزرگ و تعداد مهمانان زیاد نباشند و اطعام چند دوست و همسایه با شیرینی، شربت و پذیرایی مختصر و یا حتی اهدای اسباببازی به کودکان شروع کنید.
3⃣ کار خیر را آغاز کنید
تلاش کنید که کارهای خیر خود را از روز غدیر شروع کنید تا با آغاز آن در هر سال خاطره خوش غدیر برای خود و خانوادههایتان تکرار شود، اگر مشاهده میکنید که زوج جوانی در این روز مراسم عروسی دارند حتما در جشن آنها حتی با تبریک تلفنی، پیامک و یا هدیه آنها را شادمان کنید. در این روز بهترین هدایا را برای فرزندان، نیازمندان محل، افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، عیادت بیماران و نهادهای خیریه تهیه کنید.
4⃣ مطالعه غدیر مهم است
آنچه تاکنون در مورد غدیر شنیدهایم و به آن عمل کردهایم بسیار اندک و ضعیف بوده است و فقط این را میدانیم که باید در عید غدیر از سادات هدیه بگیریم! و از خطبه غدیر و فلسفه غدیر کمتر اطلاع و آگاهی داریم؛ البته با مطالعه خطبه غدیر هم خودمان اهمیت این روز را درک کنیم، هم از طریق شبکههای اجتماعی و چاپ پوستر به دیگران معرفی کنیم.
🔶 نکته پایانی
🔸 عید غدیر محل اختلاف و تفرقه و شکاف نیست، محل پیوستن وحدت و یکی شدن است و از هرگونه حرکتی که «عیدالله الاکبر»، «یوم العهد المعهود» را خدشهدار میکند باید خودداری شود؛ زیرا دشمن همواره به دنبال اختلاف و تفرقه است. همانگونه مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسئله امامت و مسئله ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا «زنده نگهداشتن اسلام است» ما مسلمانان اعم شیعه و هم اهل تسنن باید برای زنده نگه داشتن اسلام به ترویج و زنده نگه داشتن غدیر همت داشته باشیم، تا انشاءالله از نور وجود امامت بهرهمند شویم.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#منطقه #غرب_آسیا
#آمریکا #رژیم_صهیونیستی
✅ جمع متناقضها
🔶 اگر بخواهیم سفر بایدن را به صورت اجمالی به تحلیل بگذاریم باید بازیگران مؤثر در این سفر و اهداف آنان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم هر کدام از این بازیگران به دنبال چه اهدافی هستند و منافع آنها از این سفر چیست؟ و آیا این سفر اهداف و منافع آنها را تأمین میکند؟
1⃣ بازیگر اول آمریکا
در بیشتر تحلیلها به آن اشاره شده که هدف آمریکاییها از سفر بایدن کنترل اسب لجامگسیخته انرژی در جامعه آمریکاست. از سویی نیمنگاهی هم به انتخابات پیش روی خود در کنگره و ریاستجمهوری آینده دارند. قطعاً غرب آسیا به عنوان هارتلند دنیا میتواند با کنترل بازار انرژی به او کمک کند. اما بیشتر کارشناسان معتقدند که کشورهای عربی توان تأمین نفت مورد نیاز برای کنترل بازار جهانی را ندارند.
2⃣ بازیگر دوم عربستان
اما بازیگر مهم این عرصه بنسلمان جوانک خام آلسعود است که این روزها با اینکه تمنای ریاست بر حجاز را دارد و میخواهد از بلیط حمایت آمریکا در چالش بین شاهزادگان استفاده کند اما با دو چالش اساسی مواجه هست:
چالش اول آنکه در داخل آمریکا نگاه حمایتی از او کم است و حتی در درون دموکراتها نیز نسبت به دیدار بایدن و او اختلاف نظر وجود داشت.
چالش دوم اینکه بنسلمان قمار بر بایدن پیر و فرتوت که معلوم نیست در دور بعد کاندیدا بشود یا نشود و رأیآوری او از هم اکنون محل سؤال است را یک قمار اشتباه میداند؛ لذا نمیخواهد تمام تخممرغهایش را در سبد بایدن بگذارد.
3⃣ بازیگر سوم رژیم صهیونیستی
محور اصلی خواستههای صهیونیستها در این سفر امنیت و مقابله با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه است. آنها از بایدن میخواهند تا در نزاع بین ایران و رژیم صهیونیستی آنها را تنها نگذارند؛ اما آمریکاییها میدانند که ایستادن در کنار رژیم صهیونیستی موجب تصاعد بحران در منطقه خواهد شد و این چیزی است که امروز به ضرر منافع آنهاست.
🔶 نکته پایانی
🔸 قطعاً گرد و غبار این سفر چند روز دیگر خواهد خوابید و آن موقع همه متوجه خواهند شد که این سفر با همه سر و صدایش جمع متناقضهاست و هیچکدام به اهداف خود نخواهند رسید و در آخر این ایران است که تیزبینانه و هوشمندانه به صحنه نگاه میکند و بدون اینکه متأثر از آمد و شدها و تهدیدات طرف مقابل قرار گیرد حرکت خود را عقلانی و فارغ از احساسات برمیگزیند.
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عدالت
#تحلیل_کننده
#رسانه
✅ تصمیمگیری سادهاندیشانه، حکمرانی باسمهای
🔶 در نقد اقدام وزارت ارتباطات در اعطای بستههای اینترنتی به سه دهک اول
🔸 حکمرانی هوشمندانه، حاصل دقت نظر، اخذ مشورت و اقدام بهموقع است و در مقابل، حکمرانی ناشیانه، از فهم ناقص، برداشت کوتهبینانه و اقدام صوری برمیآید. در حکمرانی هوشمندانه، معیارها و ضوابط بر اساس نیازها تعیین میشود و از این روست که بهرهوری اقتصادی رخ میدهد و در ادامه، تربیت اجتماعی نیز بر یک مدار و ریل منظم و قابل دفاع محقق میشود. در مقابل، حکمرانی ناشیانه، نیازها را نمیبیند و از بهرهوری، تعریفی روزمره دارد و از این روست که اساساً نگاه بلندمدتی ندارد و تربیت اجتماعی را مدام به دوش این و آن میاندازد.
🔸 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که ترکیبی از چند کارکرد ارتباطی است، به دلیل حکمرانی در حوزه اینترنت، از مهمترین و خطیرترین وزارتخانههای دهه پیش رو به شمار میآید. این وزارتخانه به دلیل بیتوجهی به کارکردهای پست و مخابرات و تکیه لجاجتآمیز بر توسعه فنی در حوزه زیرساخت، بدون توجه به لوازم و اقتضائات اجتماعی و شانه خالی کردن از نیازسنجی شرایط جامعه در دولت دوازدهم مورد نقد و چالش کارشناسان قرار داشت.
🔸 این وزارتخانه در آخرین اقدام که خود نیز بسی شادمان و مفتخر است، به سه دهک نخست درآمدی بسته اینترنتی رایگان اعطاء کرده است و هرگز نپرسیده که ارتباط درآمد و استفاده از اینترنت چیست؟ آیا آنان که درآمد کمتری دارند، استفاده بیشتری از اینترنت دارند؟ آیا اعطای بسته اینترنتی رایگان به استفاده بیشتر از اینترنت نمیانجامد؟ آیا قرار است اینترنت هم مثل باقی اقلام گران شود؟ آیا کیفیت اینترنت مهمتر از میزان اینترنت نیست؟ اساساً خود معیار دهکبندی درآمدی برای استفاده از یارانه محل نقد و پرسش اقتصاددانان است. چگونه است که این معیار برای استفاده از اینترنت هم مبنا قرار میگیرد؟
🔸 پاسخ به این پرسشهای بسیار ساده و بسیار پیشپاافتاده میتواند تلقی و دیدگاه وزارت ارتباطات از شعارها و وعدههای اساسی دولت سیزدهم نشان دهد. تعریف عدالت و جمهوریت در وزارت ارتباطات با وزارت اقتصاد و وزارت کشور یکسان است؟ آیا قوه عاقلهای وجود ندارد که بپرسد از یک سو با استیلای اینستاگرام با ۴۰ درصد پهنای باند خارجی کشور مخالفید و از سویی دیگر بسته اینترنت رایگان راهی این پهنای باند منفور شده -به زعم شما- میفرستید؟ تسلط معیار دهکبندی درآمدی بر نگاه دولت به شهروندانش، خطری است که به مراتب مهلکتر از آن نگاه امنیتی است که در دولت دوازهم بر وزارت ارتباطات سایه انداخته بود. بیایده بودن به مراتب خطرناکتر از تقلیل وزارت ارتباطات به توسعه زیرساخت است.
🔸 چه باید کرد؟ شناسایی، گام نخست حکمرانی است. باید دهکبندی رژیم مصرف را جایگزین دهکبندی درآمدی کرد. شدنی است؟ هماکنون وجود دارد. باید به موازات ایجاد دسترسی برای همگان از نظر کیفیت و قیمت، برای همه افراد جامعه صرف نظر از دهکهای درآمدی که برای موضوعات فرهنگی و اجتماعی، یک معیار حداقلی، کور و به شدت انحرافی است؛ نیازمندی اقشار مختلف جامعه را شناسایی کرد و متناسب با آن نسبت به اعطای دسترسی اقدام کرد. این ایده هر چه میخواهد نام بگیرد، اینترنت طبقاتی یا هر چه، بسیار پیشروانه و مترقیتر از اهدای بستههای اینترنت به سه دهک درآمدی اول است. تا آن روز، دست از این ایدههای ناشیانه و به شدت ارتجاعی برداریم.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#هنر #شعر #سرود
✅ گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره مسأله سرود و ظرفیتهای عظیم آن
🔶 هنرِ تأثیرگذار
🔸 ترانه و سرود، یک بخش لازم و یک شعبهی لازم در زمینهی هنر شعری است و خیلی هم تأثیر میگذارد.
🔸 ترانه و سرود واقعاً تأثیرگذار است؛ ما در موارد بسیاری دیدهایم که مثلاً یک شعری در زبان جوان، نوجوان و افراد مختلف -دانشجو، دانشآموز و غیره- جریان دارد که خود این شعر موجب حرکت است، موجب نشاط است، موجب جهتدهی است.
🔸 الان در این زمینه انصافاً ما کم داریم و کم گذاشتهایم؛ در زمینهی ترانه و در زمینهی سرود، سرودهای خوب کم است.
🔸 جامعهی ایرانی با شعر آمیخته است و این خیلی نقطهی قوّت بزرگی است... از این فرصت، از این تمنّای موجود و تقاضای موجود در جامعه برای شعر باید استفاده کرد و مفاهیمی را که مردم احتیاج دارند آنها را بدانند یا روشهای عملیای را که مردم احتیاج دارند با آنها آشنا بشوند، در زبان شعر به مردم منتقل کرد.
🔸 #بیانات در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شجر
#اقتصاد #تحلیل_کننده #دانش_بنیان #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین ✅ در تمام عرصههای اقتصادی باید دا
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ در تمام عرصههای اقتصادی باید دانشبنیان شویم
7️⃣ آیا زمینهها و بسترهای لازم برای ورود ثروت واقعی کشور و یا نیروی انسانی نخبه در حوزههای دانشبنیان فراهم هست یا موانعی در این حوزه داریم که بتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم؟
🔸 با صحبتهایی که رهبر انقلاب داشتند، مهمترین بحثی که جبههگشایی شد این است که ما اقتصاد دانشبنیان را فقط بخش اقتصاد صنایع با فناوری بالا ندانیم؛ یعنی ما در صنایعی مثل خودرو، صنعت، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و در حوزههای مختلف بهدنبال پیادهسازی اقتصاد دانشبنیان باشیم و این بخشها را بهصورت دانشبنیان اداره کنیم.
🔸 مانع دوم این است که نخبگان در جایگاههای دانشی بهکار گرفته شوند. صرف جذب نخبگان به بخشهای مختلف کفایت نمیکند، بلکه مهم این است که نخبگان هم در بخشهای مختلف جذب شوند و هم کارکرد نخبگانی خود را نشان دهند و به کارهای دانشی بپردازند.
🔸 خوشبختانه ما سال گذشته مصوبهای در دولت داشتیم که به تصویب رسید و ابلاغ شد که همه دستگاههای اجرایی کشور موظف شدند که هم برای نخبگان جایگاههای نخبگانی در بستر و دستگاه خود ایجاد کنند و هم آنها را جذب و بهکارگیری کنند. اگر ما بتوانیم امسال در بخش دولت این مصوبه را بهخوبی جاری و ساری کنیم، میتوانیم توفیقات خیلی خوبی داشته باشیم.
🔸 الآن در حوزه شرکتهای دانشبنیان هم مذاکرات خیلی خوبی را با معاونت علمی و شرکتهای دانشبنیان انجام دادیم تا بتوانیم برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان که هسته مرکزیاش نخبگان هست، سازوکاری را تعریف کنیم؛ یعنی هیئتمدیره یا نفرات اصلی شرکت دانشبنیان از نخبگانی هستند که این نخبگان در بنیاد ملی نخبگان شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند. این مجموعه فعالیتهایی است که به نظر من باعث توسعه این امر در کشور میشود.
8️⃣ در پایان اگر نکته دیگری باقی مانده، بفرمایید.
🔸 مهمترین نکته این است که ما پهنه اقتصاد دانشبنیان را پهنه یکسری صنایع خاص و هایتک ندانیم و در کل امور کشور اعم از خدمات، صنعت و کشاورزی بهدنبال این باشیم که از علم و فناوری استفاده کنیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر ناصر باقری مقدم، قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان
🔸 پایان
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور.pdf
11.65M
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#آمار
✅ شاخصهای کلان اقتصادی و اجتماعی کشور
🔸 امروزه برنامهریزی و تصمیمگیری مبتنی بر آمارهای صحیح، دقیق و بهنگام یکی از رموز توسعه و پیشرفت کشورها به شمار میرود.
🔸 مقایسه روند توسعه یافتگی در کشورهای مختلف بیانگر این واقعیت است که میزان پیشرفت و توسعه کشورها با کیفیت و گستردگی نظام تولید آمار و اطلاعات آنها، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی دارد؛ به عبارت دیگر کیفیت، و توسعه یافتگی نظام آماری نه تنها یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها به شمار میرود بلکه به طور متقابل اجرای سیاستها و برنامههای توسعهای کشور نیز بدون در اختیار داشتن آمار و اطلاعات کافی، دقیق و بهنگام امکانپذیر نیست.
🔸 از این رو، گزارش حاضر تحت عنوان "شاخصهای کلان اقتصادی و اجتماعی کشور" حاوی آخرین اطلاعات سالانه، فصلی یا ماهانه در زمینه حسابهای ملی، شاخصهای قیمت، وضع مالی دولت، متغیرهای پولی و اعتباری، بورس، بودجه خانوار و توزیع درآمد، جمعیت و نیروی انسانی، صنعت و معدن، تجارت خارجی، ساختمان و مسکن، انرژی و کشاورزی است که در ۸ تیرماه ۱۴۰۱ به روز شده است.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه.pdf
3.8M
#سبک_زندگی
#تحلیل_کننده
#رسانه #تربیت_فرزند
✅ الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه
🔸 رسانهها، امروزه یک رقیب جدی برای والدگری به حساب میآیند. کودکان و نوجوانان ما بصورت مستمر در معرض پیامهای رسانهای و تبلیغاتی هستند و از آنها تأثیر میپذیرند.
🔸 اما سؤال اینجاست که چگونه میتوان تعامل هوشمندانهای با دنیای رسانهها برقرار کنیم؟ چه شیوههایی باید بکار بگیریم تا والدگری موفقی در عصر رسانههای نوین داشته باشیم؟
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#منطقه #غرب_آسیا
#آمریکا
✅ بایدن باید غرور خود را ببلعد
🔶 تحولات به وجود آمده پس از جنگ اوکراین شرایطی را به ایالات متحده تحمیل نموده است که برای رهایی از آن پیرمرد هفتادساله کاخ سفید حالا ناچار شده است تا در خاورمیانه دوره بیفتند تا مزیت استراتژیکی رو به افول امریکا را احیاء نماید.
🔸 بایدن اکنون بهشدت درگیر این چالش است که چگونه اسب اقتصاد ۱.۷ تریلیون دلاری روسیه را بدون آسیب رساندن به اقتصاد اروپا و آمریکا از پای درآورد. بایدن میداند که تلاش بیش از دو دههای ایالات متحده برای ادغام روسیه در اقتصاد جهانی با این ایده که اشتراک منافع اقتصادی با روسیه میتواند کرملین را مجبور به مماشات کند با شکست مواجه شده است.
🔸 اکنون پیوندهای روسیه با اقتصاد جهانی به یکی از داراییهای استراتژیک آن کشور تبدیل شده است و آنطور که میلر گفته است از ۱۰ کشور پرجمعیت جهان، تنها یک کشور بسته جامعی را که آمریکا علیه روسیه طراحی کرده است بهطور کامل پذیرفته است و آنهم خود آمریکا است.
🔸 بایدن بیش از گذشته درگیر چالش با ایران است. چالش بزرگ این است که چگونه سپاه پاسداران را در لیست تروریسم نگه دارد بدون آنکه سربازانش در منطقه آسیب ببینند، برجام را فریز کند و دیپلماتهای ایرانی را سر بدواند بدون آنکه برنامه هستهای این کشور از کنترل خارج شود, فروش نفت ایران را محدود کند بدون آنکه فرآیند تولید و انتقال انرژی منطقه دچار آسیب شود. او میگوید میخواهد از نفوذ ایران در غرب آسیا بکاهد و در این راه از زور بهعنوان آخرین راه حل برای دور نگهداشتن ایران از سلاح هستهای استفاده خواهد کرد اما واقعیت آن است که او هرچقدر هم که دچار زوال عقل باشد میداند نباید در مقابل ایران بیمحابا رفتار کند.
🔸 رفتار متناقض بایدن در سفر خود به غرب آسیا نشان داد او از قبل میدانست که پای در میدان مین گذاشته است. میدانی که هرگونه اشتباه سر او را یک گام به فرورفتن در باتلاق غرب آسیا نزدیکتر خواهد؛ چراکه نه توافق ابراهیم و اعتمادبهنفس کاذب اسرائیل میتواند ایران را کنترل کند و نه شرایط عربستان بهگونهای است که خلأ انرژی را برای او جبران کند. به نظر میرسد او اکنون چارهای ندارد جز اینکه غرور آمریکایی خود را ببلعد و واقعیت قدرت را بپذیرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حسین حسینی نژاد
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
✅ عبرتی که نباید از آن غفلت کرد...
🔶 در تـاریـخ مـعـاصـر کشور، نمونههای مختلفى از براندازى نرم رخداده است؛ که نمونههای آن تلاش انگلیس و عوامل وابسته به آن براى ایجاد انحراف در نهضت مشروطیت و دیگری هم انحراف برخی داخلیها و سازمانهای جاسوسی غرب در نـهـضـت مـلى شـدن صـنـعـت نـفت بود.
🔸 مصطفی تاجزاده، فعال اصلاحطلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً طی مصاحبهای با سایت جماران گفته است: «براندازان میگویند تا جمهوری اسلامی سرنگون نشود مشکلات میهن و مردم حل نخواهند شد. ما میگوییم تلاش برای سقوط جمهوری اسلامی کشور را دچار آشوبهای بسیار جدی میکند که خروج از آن ممکن است سالها و بلکه دههها طول بکشد.»
🔸 هرچند تاجزاده سعی کرده است نیت خود را ذیل عبارت اصلاح ساختاری پنهان کند ولی در توییت آخر خود دقیقاً آنچه مطرح میکند جز براندازی چیز دیگری تعریف نمیشود. او در توییت آخرش حذف جایگاه رهبری و ادغام آن در ریاست جمهوری را پیشنهاد میدهد و مینویسد «راه نجات کشور اصلاح ساختاری است پاسخگو، دورهای و انتخابی شدن رهبر و ادغام رهبری و ریاست جمهوری؛ خلع ید سپاه در تمام عرصههای غیرنظامی؛ و...» لذا آنچه تاجزاده میگوید در هدف همان براندازی است هرچند در روش مدعی باشد که با اپوزیسیون مرزبندی دارد.
🔶 برای درک درست ابعاد مجرمانهی اقدامات تاجزاده باید به مقدمات تحلیلی زیر توجه کرد:
🔸 از روزگاران دور، هرگاه قدرتى قصد داشت حکومتى را براندازد، چنانچه توان نظامى این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین میدید، سـعـى میکرد تـا بـا روشهای مـخـتـلفـى غیر از حمله نظامى به هدف خویش نـائل آیـد. گـاه از روشهای امـنـیـتـى ، و گـاه از روشهای فـرهـنـگـى و تـبلیغى و رسانهای و هجوم به سرزمین افکار و احساس مردم با اسب تراوا و یا عاملان نفوذی خواه مستقیم یا غیرمستقیم.
🔸 اوریانا فالاچی خبرنگار معروف ایتالیایی در دهههای گذشته، در یک مصاحبه از وینستون چرچیل نخستوزیر انگلیس در جنگ دوم جهانی سؤال میکند: «آقای نخستوزیر، شما چرا برای ایجاد یک دولت استعماری و دستنشانده به آنسوی اقیانوس هند میروید و دولت هند شرقی را به وجود میآورید، اما این کار را نمیتوانید در بیخ گوش خودتان یعنی در ایرلند که سالهاست با شما در جنگ و ستیز است انجام دهید؟»
وینستون چرچیل بعد از اندکی تأمل پاسخ میدهد: «برای انجام این کار به دو ابزار مهم احتیاج است که این دو ابزار مهم را در ایرلند در اختیار نداریم.»
خبرنگار سؤال میکند: «این دو ابزار چیست؟»
چرچیل در پاسخ میگوید: «اکثریت نادان و اقلیت خائن!!»
و اما بهراستی خیانت در عرصه اختلال عامدانه در دستگاه فهم و درک عمومی در سطح یک ملت جرم محسوب نمیشود.
🔸 تاجزاده فعالی برانداز در مواجهه نرم با جمهوری اسلامی است که با سرِجنگی زبان و قلم خویش، تیر زهرآگین ناامیدی، تردید، دروغ، دوقطبی سازی دروغین و تحریف را با چاشنی دعوت به اردوکشی خیابانی و اغتشاش بر اذهان و افکار جامعه روانه نموده است.
🔶 نکته پایانی
🔸 جریان اصلاحطلب که با سابقهای طولانیِ حضور در عرصه اجرایی کشور و بهرهگیری هر چه بیشتر از اختیارات فراقانونی و حکم حکومتی، فرصت کافی برای اثبات کارآمدی نظریات غربگرای خویش داشته، اما بعد از شکست راهبردی در سپهر قدرت سیاسی در حال بازیابی خویش است و بخش عمدهای از آنها در چارچوب نظام در حال اصلاح و ویرایش خویشاند و اما در این مسیر اقلیتی تحت عنوان طیف تندرو و رادیکال که همیشه طلبکار بوده و با نگاه بهظاهر نقد و ادعای حل مشکلات مردم اما در عمل بهقصد تخریب ارکان نظام، موجدِ فتنههایی چون ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ شدند؛ و بهجای خود شکستن، راه خطایِ آیینه شکستن را انتخاب نمودند و این نرمالیزهکردن ادبیات براندازی از سوی این طیف زمینهساز تهدیدات علیه امنیت ملی و جرم و گناهی نابخشودنی است.
🔸 #به_قلم_اساتید: جواد خسروی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#هنر #شعر #سرود
✅ گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره مسأله سرود و ظرفیتهای عظیم آن
🔶 مثل هوای بهاری
🔸 سرود مثل هوای تازه، مثل هوای بهاری نفوذ میکند؛ هیچ لازم نیست وادار بشوند کسانی که آن را ترویج کنند، تقریظ بنویسند، شعر بگویند؛ نه، خود سرود وقتی که خوب تنظیم شد [اثر میکند].
🔸 ما این را امروز کم داریم؛ امروز به نظر میرسد که ما به این احتیاج داریم و مرحوم حمید سبزواری (رضواناللهعلیه) در این زمینه بهترین بود.
🔸 #بیانات در دیدار شاعران ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
حاضران به غایبان برسانند.pdf
940.7K
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#غدیر #عید_غدیر
✅ حاضران به غایبان برسانند
🔸 کتاب «حاضران به غایبان برسانند!» به مناسبت گرامیداشت هفته ولایت و امامت و در راستای ترویج فرهنگ غدیر به قلم مهدی نیلیپور نوشته شده است.
🔸 این کتاب با بیان مطالبی از موضوعات ولایت به تبیین مصادیق امامت پرداخته است و با ارائه بخشی از واقعه غدیر پاسخ برخی از شبهات وارد شده در حوزه امامت را داده است.
🔸 در بخشی از این کتاب آمده است: یکی از مهمترین جملاتی که پیامبر(ص) در خطابهی غدیر ذکر کردهاند این جمله است، «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ» یعنی بایسته است حاضران به غایبان و فرزندداران به فرزندان خویش تا برپایی روز قیامت سخنان امروز مرا برسانند و در جایی دیگر فرمودند، بالاترین نقطه امر به معروف این است که به گفته ایشان گردن گذاری شود و افراد آن را برای دیگران تبلیغ کنند.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#غدیر #عید_غدیر
✅ جایگاه و اهمیت غدیر در قرآن
🔶 جانشینی امام علی(ع) از سوی نبی مکرم اسلام(ص)، نزد خدای تعالی، از عظمت و اهمیت بسیار بالایی برخورددار است که چند مورد را میشماریم:
1️⃣ مساوی با رسالتِ ۲۳ سالۀ پیامبر(ص) «وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» (مائده/۶۷).
2️⃣ باعثِ کامل شدن دین «ِالْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ» (مائده/۳).
3️⃣ عاملِ ناامیدی دشمن «ٌالْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُم» (مائده/۳).
4️⃣ و...
🔸 قرآن کریم، گرچه بنا به مصالحی نام مبارک امام علی(ع) را ذکر نکرده است، ولی مشخصاتی برای «ولی امر» ذکر میکند که به گواه تاریخ، مصداقش، منحصراً حضرت علی(ع) است. ازجمله آیه ۵۵ سوره مائده: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ هُمْ رَاكِعُون؛ ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند: همان كسانى كه نماز برپا میدارند و در حال ركوع زكات میدهند».
🔸 #به_قلم_اساتید: علی اکبر صیدی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#ولایت_فقیه
#تحلیل_کننده
#غدیر #عید_غدیر
✅ پیوند غدیر با نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران
🔸 تعیین جانشینی امام علی(ع) از سوی نبی مکرم اسلام(ص)، نزد خدای تعالی، مساوی با رسالتِ ۲۳ سالۀ پیامبر(ص) قلمداد شده، عاملِ ناامیدی دشمن، باعثِ کامل شدن دین بشمار میرود (مائده/۶۷).طبق آیه ۷۵ سوره نساء، مستضعفانِ گرفتار در چنگال دشمن، برای نجات خویش، نخست تقاضای ولی (رهبر شایسته) سپس درخواست یار و یاور از جانب خداوند داشتهاند.
🔸 امام رضا(ع) در اهمیتِ ولایت و رهبری میفرمایند: «امامت، زمام دین و مایه نظام و تشکیلات مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. رهبری، پایۀ بالنده اسلام و شاخه بلند آن است» (کافی ج ۱ ص ۲۰۰).
حضرت علی(ع) در خطبه ۵ نهجالبلاغه، اهلبیت (ولایت و رهبری) را کشتی نجات معرفی میکنند.
🔸 بنابراین، در انقلاب اسلامی ایران، نیز مهمترین عامل شکلگیری، پیروزی و استمرار نظام اسلامی، مقولۀ «ولایت فقیه» و رهبری تواناست است.
🔸 به گواه قرآن کریم، پیامبران(ص) در طول تاریخ هدف آماجِ انواع حملاتِ دشمن بودهاند: ترور شخصیتی و ترور جسمانی (مؤمنون/ ۲۴؛ بقره/۶۱ و...).
🔸 پس با توجه به نقش اهمیت ولایت و امامت، (رهبری الهی) در مدیریت جامعه، دشمنان از صدر اسلام تاکنون در صدد مانع تراشی برای حاکمیت معصومین و جانشینانشان در جامعه اسلامی بودهاند. بارزترین آن در عصر حاضر، تقابل با جایگاه و مصداق ولایت فقیه است.
🔸 به همین خاطر، امام خمینی علیه الرحمه تأکید داشتهاند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیی به این مملکت نرسد».
🔸 #به_قلم_اساتید: علیاکبر صیدی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#غدیر #عید_غدیر
✅ عید ولایت و امام عدالت
🔸 بدون شک علی بن ابيطالب(ع) را پس از پيامبراعظم(ص)، بايد درخشانترين چهره تاريخ بشريت دانست که سبک زندگی او برای اعصار و نسلهای مختلف میتواند به مثابه الگویی ممتاز برای عمل باشد.
🔸 ابعاد زندگانی علی(ع) هر يک آنقدر دارای نکات ارزشمند است که توجه به آن پاسخگوی بسياری از سؤالات و ابهام نسل جوان امروز است. اما در اين ميان عدالت علوی آنچنان باشکوه و بیرقيب است که با صراحت میتوان علی(ع) را "بزرگ پرچمدار عدالت" در جامعه بشری دانست، که هرکس او را شناخت و اندکی مطالعه در مشی حکومتش در دوره کوتاه کمتر از ۵ سالهاش کرد، به بزرگی و عظمت مولايمان شهادت داد. حتی دشمنانش نيز در طول تاريخ نتوانستهاند از بزرگی و عظمت او چشم بپوشند و ايستادگی او بر پای عدالت را کتمان کنند و عدالتخواهی او را نستايند!
🔸 بدون شک عدالت را بايد دال مرکزی گفتمان حکمرانی اميرالمومنين(ع) دانست. صفآرایی ايشان در برابر اردوگاه امويان در صفين و ايستادگی او در برابر اصحاب جمل و ناکثين زمانه، جز مبتنی بر شکاف حاميان و دشمنان قسط و عدالت نبوده است.
🔸 عالیترین کلام در باب عدالت نيز در کلام مولايمان تجلی يافته است، آنجا که عدل را برتر از جود و بخشش میخواند، و آنجا که تنها عامل پذيرش حکومت را عهدی میداند که خداوند از علماء گرفته تا در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند! همو که عدل را بنيان زندگی و عامل حيات دين میخواند و فرياد برمیآورد که هيچ فقيری گرسنه نيست؛ مگر آنکه ثروتمندی از آن استفاده کرده باشد!
🔸 بشريت امروز بعد از گذشت قرنها همچنان محتاج مرام و معرفت و آموزههای علی(ع) است. چرا که عدالت در عصر جاهليت ثانی بيش از گذشته به گمشده جامعه انسانی تبديل شده است. بشريتی که از بیعدالتی رنج میبرد و در نظام بينالمللی زندگی میکند که رانت و تبعيض و زیادهخواهی به ذات و ماهيت آن تبديل شده و خود را به ادعاهای دروغينی چون دموکراسی و حقوق بشر بزک کرده تا ماهيت فاسد و ظالمانه خود را پنهان نمايد. نظامهای فاسد سرمايهداری که امروز خود را با عنوان ليبرال دموکراسی معرفی میکنند، آنچنان بیعدالتی را در ساختار خود نهادينه کردهاند که حاصل آن استثمار اکثريت جهان در برابر ثروتاندوزی و برخورداری اقليتی از آن شده است. برهم زدن اين ظلم و بیعدالتی سازمان يافته، نيازمند الگویی ممتاز و بینقصان است و اين نسخه شفابخش را بايد در بازگشت به علی(ع) و حکومت علوی جستجو کرد.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#هنر #شعر #سرود
✅ گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره مسأله سرود و ظرفیتهای عظیم آن
🔶 ترکیب بدیعِ شعر و صدا و آهنگ
🔸 سرود یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است.
🔸 ترکیب بدیعِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دستهجمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.
🔸 #پیام رهبر انقلاب به اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان #اقتصاد_مقاومتی
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ اقتصاد مقاومتی، بدون دانشبنیان شدن بیمعناست
1️⃣ شرکتها و مؤسسات دانشبنیان چه ویژگی برجستهای دارند که رهبر انقلاب در زمینه مقوله مهم تولید و اشتغالآفرینی، به آن اشاره کردند؟
🔸 وقتی ما دستگاهی را از خارج کشور تهیه میکنیم و افرادی مشغول بهکار میشوند، اشتغال و امرار معاش بخشی از جامعه تأمین میشود؛ اما اینکه دانش فنی و تجهیزات آن کار به خارج از کشور وابستگی دارد طبیعتاً عمق موضوع را نمیرساند.
🔸 این داستان در بحث دانشبنیان فرق میکند؛ چون همه زیرساختها و بهصورت بنیادین این دانش را در اختیار داریم. اگر بخواهیم تغییری انجام دهیم بهراحتی اتفاق میافتد و پشتیبانی آن هم عمیقتر خواهد شد.
🔸 تولید دانشبنیان خیلی مهم هست و قطعاً ارزشافزوده بسیار بالایی دارد؛ چون خیلی از تکنولوژیها و دانشهای فنی که به آنها پلتفرم تکنولوژی میگویند، نهتنها یک دانش و فناوری هستند، بلکه میتوانند سکویی برای محصولات دیگر قرار بگیرند.
🔸 اگر ما این ابزارآلات را از خارج کشور بیاوریم، این اتفاق نمیافتد؛ بنابراین، این مقوله خیلی حائز اهمیت هست و این اسمگذاری جای تشکر دارد. وجود این دانش در تولید دانشبنیان خیلی تأثیرگذار هست و جهش بسیار بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر رضا فریدی مجیدی، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران
🔸 ادامه دارد...
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
فکر کردن را تمرین کنیم.pdf
562.3K
#علم_و_پژوهش
#تحلیل_کننده
✅ فکر کردن را تمرین کنیم
🔶 مهمتر از آشنایی با اندیشهها تمرین اندیشهورزی است
🔸 رشد واقعی انسان زمانی است که همه استعدادهایش به صورت متوازن شکوفا شود.
🔸 انسان کامل باید هم بعد فکری و نظری خودش را تقویت کند و هم بعد عملیاش را؛ هم اهل دانش باشد و هم اهل عمل.
🔸 نوجوان برای موفقیت به اراده قوی، درست اندیشیدن و فراگیری مستمر علم و دانش نیاز دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر صداقت زاده
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#جنگ_نرم #زن
#جهاد #جهاد_تبیین #تبیین
✅ زنان و جنگ نرم از غدیر تا آخرالزمان
🔸 در ادبیات علمی قدرت دارای سه حوزه است:
سخت (قهری) و نیمهسخت (تشویقیتنبیهی) و نرم که قدرت اقناع و تسخیر قلبها و ذهنهاست و جنگ هم با همین سه حوزه تعریف میشود.
🔸 سخت (نظامی) و نیمهسخت (اقتصادیسیاسی) و جنگ نرم که در زمانهی ما پررنگ شده است. جنگ نرم بزرگترین بستر تقابلی با جبههی باطل است و قدرت نرم بیشترین اثرگذاری را در آن دارد. قدرتی که اساساً زنان در آن قویترند و عمق اثربخشیشان در این عرصه بیشتر است؛ بهشکل حق یا باطل.
🔸 جهاد در فرهنگ و افكار عموم مردم ما به حضور در ميدان جنگ منحصر شده است؛ اما حقيقت اين است كه جهاد منحصر در ميدان جنگ نيست و عرصههای جهاد متعدد و متنوعاند. اگر زنان از جهاد ابتدایی منع شدهاند، مسير مجاهدت در ميدانهای ديگر برايشان گشوده است؛ اما جهادی كه در عين حفظ زنانگی، اثربخشی چشمگیری دارد. اگر بخواهیم نقش زنان را در پازل جنگ نرم بهخوبی تبیین کنیم، قطعاً جهاد تبیین یکی از اجزای مهم آن است.
🔸 اين روايت را همه شنيدهايم: «جهاد زن نيكوشوهرداریكردن است.» اما نکته این است که همسرداری يكی از مهمترين عرصههای جهاد زن است، نه تمام آن و اين را زنان شاخص و الگوی ما از صدر اسلام تاكنون نشان دادهاند و به ظهور رساندهاند.
از حضرت زهرا كه رهبری در وصف ايشان فرمودند: «جهاد آن بزرگوار در میدانهای مختلف یک جهاد نمونه است؛ در دفاع از اسلام، در دفاع از امامت و ولایت، در حمایت از پیغمبر، در نگهدارىِ بزرگترین سردار اسلام، یعنی امیرالمؤمنین که شوهر او بود.» تا حضرت زينب كه دربارهی ايشان فرمودند: «این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.»
🔸 عمدهی کُنشگران ما وقتی از حضور اجتماعی زنان در صدر اسلام و حضورشان در جنگها میگویند، صرفاً از نقش زنان در پرستاری و مداوای مجروحان میگویند و اگر کمی فراتر بروند از زنانی که حضور نظامی داشتهاند و دست به شمشیر بردهاند. آنچه کمتر برای ما روایت شده است، زنانیاند که در میدان جنگ با شعر و کلام قوی خود، به دفاع از امیرالمؤمنین پرداختند یا شجاعانه در دربار معاویه بدون ترس جان خود، چنان خطابهای داشتند که از وصفش، انسان به شعف میآید.
🔸 از نمونهی اين زنان، امالخير از زنان نامدار صدر اسلام است كه سخنوری ماهر شمرده میشد. او در صفين با سخنانی عميق و بليغ از اميرالمؤمنين دفاع كرد.
او در ميدان جنگ گفت: «خداى سبحان حق را براى شما روشن كرد و دليل را، بيّن و آشكار کرد...؛ عقل، وحى، شريعت، رسالت و امامت داد... . كجا مىخواهيد برويد؟ آيا مىخواهيد از علىبنابىطالب(ع) كه فرمانرواى دين است فرار كنيد؟ يا مىخواهيد از ميدان جنگ بگريزيد؟»
سودهی همدانی بانوی ديگریست كه معاويه هنگام آغاز سخن با او گفت: «تو همان نيستى كه در تشجيع برادرانت در جنگى كه علىبنابىطالب، عليه اَمَوى داشت شعر میخواندی و آنها را تحريک مىكردى؟»
و اين يعنی معاويه هم، آوازهی اقدام این بانو را شنیده بود.
🔸 و از این زنان بسیارند که حتی نامشان را نشنیدهایم: دختر حرثبنعبدالمطلب، امحکیم و... .
اگر ما ابوذر را بهدلیل روشنگریها و خطابههایش میشناسیم، بهدلیل روایتهايی است که از او به ما گفته شده است که اگر از این زنان هم میشنیدیم، کتابهایی مینگاشتيم تا ضرورت مجاهدت زن مسلمان در آخرالزمان تا اين حد مغفول نباشد.
🔸 #به_قلم_اساتید: سرکار خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab