#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#نماز_جمعه
✅ طبیبِ دَوّار!
🔶 این یک واقعیت است که راهبری بسیاری از پدیدههای سیاسی مهم تاریخ معاصر ازجمله انقلاب اسلامی را علما و روحانیون بر عهده داشتهاند؛ اما نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که پس از شکلگیری نظام اسلامی، زندگی علما و ساختار حاکمیت باهم به یک در هم تنیدگی میرسند که یک مشکل در ساختار به کل روحانیت و یا یک اشتباه در زندگی یک روحانی یا عالم، به کل ساختار تعمیم داده میشود.
🔹 همه این عوامل از قاضی تا طلبه تا خطیب یا امامجمعه، موقعیت و سرمایه اجتماعی خود را به اعتبار جمهوری اسلامی کسب میکنند؛ پس باید از لحاظ سیر و سلوک نزدیکترین اشخاص به ارزشهای دینی باشند و تصور و تلقی باید این باشد که در هر استانی، وسایل و لوازم بهعنوان امانت در اختیار نمایندگان رهبری قرار دارد و به اعتبار خود آنها نیست.
🔸 البته مردمی بودن و مردمی ماندن روحانیت خصوصاً ائمه جمعه الزامات بسیاری دارد که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه سراسر کشور مطرح فرمودند:
«تحصیل و تقویت تقوا در ائمه جمعه»،
«رفتار پدرانه با همه جامعه»،
«داشتن سلوک مردمی و ارتباط حسنه با مردم»،
«ارتباط با جوانها با زبان روز و استفاده از ظرفیت آنها»،
«شرکت در خدمات اجتماعی مردمی مانند سیل، زلزله و ...»،
«عدم ورود به مسائل اقتصادی»
و ... ازجمله الزامات مورد تأکید معظم له در دیدار اخیر بود.
🔹 «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه» عبارتی است که درباره پیامبر(ص) به کار بردهاند؛ این الزامات دقیقاً الگوبرداری از سیره پیامبر و طی طریق در همان مسیر است، یعنی طبیبِ دَوّار شدن علما و روحانیت برای بسط عقاید و حقایق.
🔸 ائمه جمعه میبایست در گام دوم انقلاب از ظرفیتهای مغفول مانده بهخوبی استفاده کنند. ائمه جمعه رئیس شورای فرهنگی عمومی شهر و منطقهشان هستند؛ لذا از این فرصت باید در جهت تقویت انقلاب و جریان انقلابی و مطالبهگری از متولیان امور بیشترین بهره را ببرند؛ چراکه اولین کارکرد امامجمعه در هر شهر و منطقهای این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبهگر شود. استفاده از ظرفیت جوانان در گام دوم انقلاب را میتوان یکی از ملزومات موفقیت ائمه جمعه برشمرد.
🔹 آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، نماز جمعه یک حلقه بسیار مهم است، چون امروز آن چیزی که راهگشاست و تأثیرگذار است، قدرت نرم است». قطعاً الزامات گفتهشده باعث تقویت قدرت نرم روحانیت و بالطبع نظام اسلامی خواهد شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#مدیریت_بحران
✅ لزوم توجه به جنگ شناختی در مدیریت بحرانها
🔶 در روزهای گذشته با ورود سامانه بارشی مانسون(نسیمهای دریایی شدید که در فصل تابستان منجر به بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب میشود)، سنگ محک مدیریت بحران در کشور رقم خورده است.
🔹 طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریانهای مانسون، بارشهای شدیدی در بخشهایی از ایران و کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیجفارس و ... در حال وقوع است که ازیکطرف باعث خسارات زیادی به زیرساختها و از طرفی دیگر باعث رفع کمبود آب این کشورها در سختترین شرایط شده است.
🔸 یکی از ساختارهای اداری کشور که همه ساختارهای حاکمیتی در آن عضویت و وظایف مشخص دارند، «سازمان مدیریت بحران کشور» است که هدف آن کاهش روند بحرانها، کنترل و رفع بحران، نجات جان انسانها، ارائه خدمات به آسيبديدگان، محدود كردن آسیبها و خسارات بعدی است.
🔹 مدیریت بحران در ماههای گذشته گرچه موفقیتهایی در مقابله با بحرانهایی مانند حادثه متروپل و زلزله بندرعباس نداشته است؛ اما پس از این نوع حوادث بلافاصله برای نجات جان انسانها و کمک به آسیب دیدگان وارد عمل شده و مانع از تلفات بعدی شده است.
🔸 باوجود اینکه سازمانهای مدیریت بحران در سایر کشورهای جهان بسیار ضعیفتر بوده و حضور میدانی ضعیفی در بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارند اما نظام اطلاعرسانی موفقی دارند؛ بااینوجود، در ایران مدیریت بحران با سرعت و کیفیت وارد عمل میشود و گروههای مختلف امدادرسان اعم از هلالاحمر، مراکز و گروههای بهداشتی، قوای نظامی، گروههای جهادی و عامه مردم بهخوبی مدیریت و ساماندهی میشود، بااینحال نظام اطلاعرسانی به خاطر ضعف مدیران رسانه در شناخت اولویتها و عدم سواد رسانهای با مشکل جدی مواجه است؛ از یکسو قبل از وقوع بحرانهای طبیعی، هماهنگ با سازمانهای مسئول، به اطلاعرسانی و آگاهی بخشی عموم نپرداخته و در زمان مدیریت بحران نیز با انتشار محتواهای دلخراش و آسیبزا بر روح و روان مخاطب، موجب تشویش اذهان و ایجاد فضای بیاعتمادی نسبت به ارگانهای مسئول در میدان، عملاً موجب کند شدن مدیریت بحران میشوند.
🔹 برای حل این معضل باید قوانین مرتبط با مدیریت بحران، در گذر زمان، از قوانین بخشی به قوانین جامع تبدیل شود و همه تشکلها، سازمانها و نهادهای کشور طبق یک ساختار مدیریتی هوشمند، از برنامهریزی، طراحی و مهندسی زیرساختها، تحت مدیریت پدافند غیرعامل عمل کنند تا کشور در مقابل سیل، زلزله، کمآبی و انواع بلایای طبیعی و غیرطبیعی و حتی جنگ شناختی مقاوم باشد.
🔸 #به_قلم_اساتید: فرهاد مهدوی، کارشناس رسانه و مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #تحلیل_کننده #دانش_بنیان #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین ✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده، مزیت اصلی دانشبنیانهاست
3⃣ یکی از مطالبات رهبر انقلاب، افزایش تعداد مراکز دانش بینان بود. برای این کار چه موانعی باید زدوده شود؟
🔸 خیلی از موانع در دل اقتصاد است و در دل اکوسیستم دانشبنیان کشور نیست. اگر اقتصاد کشور درست کار کند، بسیاری از موانع در برابر تمام شرکتها و مؤسسات دانشبنیان برداشته میشود.
روالها باید روان باشد و فضای کسبوکار هم تسهیل شود؛ اخذ مجوز فعالیت راحتتر شود و مواجهه با خدمات دولتی نباید انرژی زیادی از این شرکتها تلف کند.
به طور کلی در جایی که این شرکتها با بدنه دولت مواجه میشوند بعضاً کارها گیر میکند. من خیلی وارد مصداقها نمیشوم، اما تقریباً همه در فضای کسبوکار میدانند که مشکل کجاست.
🔹 اما یکسری موارد هم هست که مقداری تخصصیتر است و به دانشبنیانها مرتبط میشود؛ مثلاً، تأمین مالی برای همه شرکتها مسئله است و باید تسهیل شود، اما در حوزه دانشبنیان، جنس تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان با تأمین مالی بقیه شرکتها متفاوت است. اینجا زیرساختهای متفاوتی نیاز است چراکه میزان ریسک و خطرپذیری شرکتهای دانشبنیان با سایر شرکتها متفاوت است.
شرکتهای دانشبنیان نیاز به نیروی انسانی زبده و آموزش دیده و مهارتی دارند. قاعدتاً نیروی انسانی ساده نمیتواند برای این شرکتها کمک کننده باشد.
🔸 بنابراین لازمه افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان، مرتفعکردن همه موانع در دو دسته فوق است که هر کدام از این موانع کسبوکاری را از رمق میاندازند. اگر این موانع مرتفع شود، آن کسبوکار با کیفیت بهتری کار میکند و سریعتر رشد میکند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
⚡️ ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
✅ پاسخ حمید رسایی به شبههپراکنی غربگریز دیروز و غربگرای امروز، جناب مهدی نصیری
🔶 آقای مهدی نصیری در کانال تلگرامی خود سخنی از امیرالمؤمنین(ع) را نقل کرده که در آن حضرت خطاب به خوارج میفرمایند: «ما آغازگر هیچ جنگی با شما نخواهیم بود، مگر آنکه شما جنگی را آغاز کنید.»
🔸 و سپس بیانات رهبر انقلاب خطاب به پوتین که پیشدستی روسیه در شروع جنگ اوکراین را تأیید فرمودهاند و این را در تضاد با فرمایش امیرالمؤمنین(ع) دانسته است!
🔷 پاسخ
🔹 آقای نصیری! جملهای که شما به آن استناد جستهاید، مربوط به روش برخورد با مخالفان داخلی حکومت است که تا وقتی دست به سلاح نبردند و تهدیدات امنیتی ایجاد نکردند، حکومت اسلامی با آنها مدارا میکند؛ اما نحوه مواجهه با دشمن خارجی به گونهی دیگری است.
🔹 بعید است شما، که ظاهراً با قرآن و نهجالبلاغه آشنا هستید، این جمله معروف امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۷ نهجالبلاغه خطاب به کوفیان را نشنیده باشید:
🔅 «وَ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛
و به شما گفتم به دشمن حمله کنید قبل از آنکه آنان به شما حمله کنند؛ پس به خدا سوگند هیچ قومی نیست که در درون خانهاش مورد تهاجم دشمن واقع شدند، مگر آنکه آن قوم ذلیل شدند»
🔹 آقای نصیری! هیچ حکومت عاقلی (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) اجازه نمیدهد دشمن خارجیاش تا نزدیکی مرزهای کشورش نفوذ کند و پایگاه بزند و آنگاه منتظر حمله دشمن بماند، و او هیچ اقدامی نکند.
🤲 الحمدلله که مدیریت کلان کشور در دست حکیم عاقل و زیرکی مثل آیت الله خامنهای است، نه سادهاندیشانی همچون شما ..!
🆔 @tahlil_shjr
هدایت شده از چرک نویس شجر
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#مدیریت_بحران
✅ سیل و آنچه که همچنان بر آب است
🔶 خسارتهای سیل اخیر و آمار کشتهشدگان ناشی از سیلابها نشان میدهد که مدیریت بحران در کشور باوجود تلاشهای مؤثر در بعد از وقایع، نتوانسته آنطور که انتظار میرود در جلوگیری از خسارت و صدمات سیلاب موفق عمل کند.
🔹 متأسفانه ما مکرر غافلگیر میشویم؛ حتی اگر پیشتر سامانههای هواشناسی در خصوص وضعیت پیش رو و وقوع سیلاب در وضعیت هشدار قرمز داده باشد، باز هم غافلگیر میشویم. بهواقع باورپذیری و اعتماد ما در خصوص هشدارها در سطح پایینی است؛ ازاینرو از یک سوراخ برای چندمین بار گزیده میشویم و در گلولای سیلاب فرو میرویم.
🔸 باید بپذیریم که مدیریت سیل مسئلهای پیچیده و چندلایه است که کنترل و مهار آن نیازمند همکاری مشترک میان سازمانهای مختلف است تا بدانیم خطر سیل در کجا ممکن است رخ دهد، چه اقداماتی را برای کاهش این خطر باید انجام دهیم و در صورت وقوع آنچه واکنش و برنامهای باید انجام شود، مسئلهای که نیازمند دکترین و نگاه کلان حاکمیتی است.
🔹 در حوادث اخیر ناشی از بارشهای شدید تابستانی در کشور، علیرغم همه کاستیها در سامانههای هشداردهنده، کمتر کسی از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در نقاط مختلف کشور بیاطلاع ماند؛ حداقل با قاطعیت میتوان گفت سازمانهای متولی این هشدار را دریافت کرده بودند؛ بااینحال آنچه که دیده شد گویای آن است که در همچنان بر پاشنه گذشته میچرخد و هماهنگیها موکول به دقایق آخر و به شکل آنی انجام میشود.
🔸 مدیریت آنی نقطه مقابل مدیریت زیرساختی و آیندهنگر است. در نگاه زیربنایی مسائلی همچون دادن فضای تنفسی بیشتر به رودخانههای منقبض، ممانعت از ساختوساز در بستر رودخانهها، عدم دستکاری در مسیر طبیعی آب، کاهش توسعه دشتهای سیلابی و دادن وزن برابر به عوامل محیطی و اقتصادی در طرحهای توسعهای و ... مور توجه قرار میگیرد.
🔹 بهطورکلی سیلاب بهعنوان یکی از شدیدترین بلاها در بین ۱۵ نوع از بلایای طبیعی شناخته شده است که وقوع آن همواره کموبیش با خسارات و ضایعات جانی و مالی همراه بوده است؛ بااینحال خسارتهای ناشی از سیلابهای اخیر نشان داد که علیرغم همه پیشرفتهای صورت گرفته در مهار بلایای طبیعی، نسبت به تحولات پرسرعت طبیعت، دچار عقبماندگی زیادی هستیم؛ موضوعی که نیازمند بازبینی و تقویت سازوکارها و ساختارهای مدیریت بحران است.
🔸 #به_قلم_اساتید: حسین حسینی نژاد
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#معیشت
✅ لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح
🔶 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش روز پنجشنبه (۶ مرداد) در جمع دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوره پنجساله فرماندهیاش، اظهار داشت: «بنده در شهریورماه سال ۱۳۹۶ قولهایی را داده بودم؛ ازجمله اینکه ظرف مدت پنج سال دغدغه معیشت کارکنان را در ذهن رهبر معظم انقلاب اسلامی و خانوادههای ارتشی مرتفع کنم که متأسفانه در این رابطه موفق نشدم. بر خود لازم میدانم از رهبر معظم انقلاب و کارکنان و خانوادههای محترم و صبور ارتشی عذرخواهی کنم».
🔷 یکی از تأکیدات و دغدغههای مقام معظم رهبری در خصوص نیروهای مسلح که در احکام مسئولین نظامی منعکس است، موضوع معیشت قوای مسلح است:
1⃣ ایشان در حکم فرمانده کل ارتش (۳۰ مرداد ۱۳۹۶)، یکی از سرخطهای تحول را تأمین نیازهای معیشتی کارکنان عنوان میکنند: «انتظار میرود در دوران فرماندهی شما با رویکرد تحولی و انقلابی، ارتقاء توان و آمادگیهای رزمی و تعالی معنوی و بصیرتی و تأمین نیازهای معیشتی و همافزایی با سایر نیروهای مسلح، شتاب گیرد».
2⃣ معظم له در حکم فرمانده نیروی انتظامی (۱۸ اسفند ۱۳۹۳) نیز اینگونه دغدغه معیشت نظامیان را مطرح میکنند: «لازم است اقدامات شایسته در خصوص ارتقاء فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان و ... دنبال شود».
3⃣ رهبر معظم انقلاب در حکم فرمانده نیروی دریایی سپاه در ۱ شهریورماه ۱۳۹۷ نیز به این امر تأکید میکنند: «بهرهگیری از کارکنان متدین و انقلابی، ارتقاء آموزش و مهارتها... و توجه به نیازهای معیشتی ... مورد انتظار است».
🔸 نظامیان بهعنوان نیروی خط مقدم دفاع و مبارزه با دشمن و حتی بهعنوان نیروی صف اول حرکت در مسیر پیشرفت با کارویژه حفظ امنیت بهعنوان مؤلفه پیشنیاز پیشرفت، در طول تاریخ مورد توجه بودهاند. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در نامه به مالک اشتر، فرماندار حضرت در مصر، تأکید میکنند: «برگزیدهترین فرماندهان سپاه تو کسی است که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند و از امکانات مالی خود بیشتر در اختیارشان گذارده باشد تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یک چیز بیندیشند. همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهایشان را به سوی تو میکشاند».
🔹 با توجه به تمرکز دشمنان بر مشکلات اقتصادی؛ لزوم توجه به معیشت مردم و نیروهای مسلح یکی از دغدغههای جدی رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا بوده و هست. ایشان در ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ در دیدار فرماندهان و کارکنان ارتش میفرمایند: «امروز تقویت اقتصادی در کشور، یک نقطه کلیدی و دارای اولویت است؛ بنده روی معیشت مردم، معیشت کارکنان دستگاههای مختلف و روی معیشت کارکنان نیروهای مسلّح تکیه میکنم؛ ما وقتی حرفهای دشمنانمان را مطالعه میکنیم، میبینیم که آنها اتفاقاً روی همین نکته تکیه دارند تا بلکه بتوانند از نقطهضعف اقتصادی و کمبودهای اقتصادی برای تخریب، برای اخلال استفاده کنند».
🔶 نکته پایانی
🔸 باوجود پراسترس، سخت و شبانهروزی بودن نظامیگری و ضرورت توجه ویژه به سربازان این عرصه، همچنان شاهد پایین بودن میانگین حقوق و مزایای نیروهای مسلح به نسبت میانگین حقوق و پاداشهای کشوری و بر زمین ماندن دستورات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این حوزه هستیم؛ لذا مسئولین محترم در دولت و مجلس میبایست در این خصوص چارهای بیندیشند تا مطالبه بهحق نظامیان که جان خویش را برای دفاع از کشور بر کف دست گرفتهاند، در سکوت نجیبانهشان فراموش نشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: جواد خسروی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #تحلیل_کننده #دانش_بنیان #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین ✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده، مزیت اصلی دانشبنیانهاست
4⃣ دانشبنیان چگونه میتواند در اشتغال تأثیرگذار باشد؟
🔸 برخی میگویند که وقتی شما دانش را وارد فرآیند تولید میکنید، اشتغال کم میشود. این حرف از یک منظر درست است. فرض کنید که شرکتی فعالیتهای متعددی دارد. وقتی اتوماسیون وارد آن میشود طبیعتاً به تعداد کارگرهای کمتری نیاز دارد، اما این استدلال در کوتاهمدت صحیح است. درحالیکه در بلندمدت بهرهوری افزایش مییابد، سوددهی بالا میرود ، خطوط تولید جدیدی اضافه میشود و در نهایت اشتغال افزایش مییابد.
پس این بحث در بلندمدت خیلی بحث درستی نیست. همه میدانند که اگر اقتصاد دانشبنیان در بلندمدت شکل بگیرد، اشتغال هم ایجاد خواهد شد.
🔹 نکته دوم در نسبت دو واژه اقتصاد دانشبنیان و اشتغال این است که جنس شغلآفرینی در اقتصاد دانشبنیان با ایجاد اشتغال در سایر حوزهها مقداری متفاوت است.
شرکتهای دانشبنیان، مشاغلی با دستمزد و رفاه بالا ایجاد میکنند و این برای کشور ما خیلی لازم است. کشوری که سرانه خرید در آن از متوسط دنیا بالاتر است، مشاغل ساده خیلی نمیتواند به کمک آن بیاید. ما مجبوریم دستمزدی پرداخت کنیم تا کفاف آن را بدهد. برای همین تا حدی از مشاغلمان باید در حوزه دانشبنیان ایجاد شود تا بتواند آن درآمد را ایجاد کند.
🔸 بعضیها فکر میکنند شرکتهای فناوری و شرکتهایی که سطح دانشی بالایی در دنیا دارند، خیلی سود میدهند، اما واقعیت این است که آنها لزوما شرکتهای سودده نیستند، ولی دستمزدهای بالایی پرداخت میکنند. از این جهت، اشتغال شرکتهای دانشبنیان یک اشتغال خاص و همراه با رفاه است. این خیلی مهم است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
⚡️ ادامه دارد...
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#رابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#تحریف
✅ قهرمان پوشالی
🔶 بارها به بهانههای مختلف شاهد تحقیر کشورمان توسط عدهای خودکمبین در برابر کشور سلطنتی امارات بودهایم.
یکی از عجیبترین تعبیرها افاضات حمید فرخنژاد بود که در پیامی اینستاگرامی مدعی شد «میان اینهمه شیخ که توی مملکتمان شبانهروز تلاش میکنند، کاش یک شیخ محمد بن راشد داشتیم».
🔷 حالا مروری کوتاه بر عملکرد حکام اماراتی میکنیم:
🔹 در سطح بینالمللی:
با وجود اجرای همه جانبه سیاستهای استکبار جهانی، در معادلات جهانی، امارات بازیگری ضعیف و غیرقابل اتکا محسوب میشود.
در جریان ائتلاف نظامی_سیاسی علیه دولت سوریه متحمل شکست شد.
🔹 در سطح منطقهای:
تنش زایی با برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران.
در یمن با شکستی مفتضحانه مجبور به فرار از این کشور شد.
در خیانتی آشکار روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی و علنی ساخت.
🔹 در سطح داخلی:
بحران مشروعیت داخلی
با وجود بهرهمندی از سرویسها و نیروهای امنیتی آمریکایی و صهیونیستی در حفظ امنیت بندر حیاتی و امنیتی فجیره ناکام ماند.
این روزها هم شاهد نارضایتی مردم امارات از ناکارآمدی حاکمیت در کنترل سیل و امدادرسانی بودهایم و خبری هم از شبکه فاضلاب اتوماتیک و... نبوده است.
🔸 جریان تحریف با بزرگنمایی از خاندان پادشاهی امارات سعی میکند با مهندسی افکار عمومی در ایران و ناکارآمد جلوه دادن نظام، در مردم ایجاد یأس و ناامیدی کند. در حالی که شیخ محمد بن راشد حتی در مدیریت منزلش هم ناکام بوده، به طوری که همسر وی که خواهر پادشاه اردن نیز میباشد مخفیانه به انگلیس گریخت و پس از افشاگری علیه حاکم امارات، پناهندگی دیپلماتیک گرفت.
🔸 #به_قلم_اساتید: مصطفی علیجانزاده
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #تحلیل_کننده #دانش_بنیان #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین ✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#دانش_بنیان #اقتصاد_مقاومتی
#تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
✅ اقتدارآفرینی و تولید ارزش افزوده، مزیت اصلی دانشبنیانهاست
5⃣ نسبت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دانشبنیان را چطور میتوان تشریح کرد؟
🔸 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی خیلی خوب دارد شکل اقتصادی مدنظرش را به تصویر میکشد. در بند دوم میگوید که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانشبنیان است و این حرف درستی است.
🔹 اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که از تکانههای خارجی و از اتفاقاتی که در دنیای پیرامون خارج از کشور میافتد کمترین آسیب را میبیند و میتواند روی پای خودش بایستد و اتفاقات دنیای خارج کمترین آسیب را به آن میزند. چنین اقتصادی فقط با تولید مبتنی بر دانش بومی شکل میگیرد. این حرف روشنی است که در بند دوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است.
🔸 پس اقتصاد مقاومتی قطعاً اقتصادی دانشبنیان است. البته اقتصاد مقاومتی اعم از اقتصاد دانشبنیان است و نیازمند فاکتورهای دیگری هم هست.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
⚡️ پایان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#مذاکره #برجام
✅ الزامات توافق خوب!
🔶 رویدادهای خبری جهانی همچنان با قلب واقعیت و روایتسازیهای تازه درباره احیای برجام در جریان است.
🔹 آخرینِ این روایتسازیها با دمخروس تناقض رفتاری مسئول سیاست خارجی اروپا و سخنگوی آمریکا رو شد؛ یک روز پس از آنکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیشنویسی برای احیای برجام به ایران و آمریکا تحویل داده است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که این پیشنویس از اواخر ماه مارس روی میز بوده و به اعتقاد وی رسیدن به این متن، نشانه «توافق خوب» است.
🔸 پسازاین اظهارنظر، بار دیگر مسئول سیاست خارجه اروپا به صحنه آمده و در نشریه فایننشال تایمز نوشت که، مذاکرات برای احیای برجام دیگر به پایان رسیده؛ زیرا دیگر هیچیک از طرفین حاضر به عدول از موضع چند ماه گذشته خود نیستند!
وی در ادامه بهگونهای بحث را جلو برد که گویی این ایران است که کارشکنی و مانعسازی در مسیر نتیجه دادن مذاکرات مینماید. همین خط کافی بود که در داخل، جریانهای سیاسی متمایل به «مذاکره به هر قیمت»، جریان انقلابی را مانع نتیجهدهی مذاکرات در اواخر دولت گذشته و شرایط کنونی قلمداد کنند!
🔹 به نظر میرسد خود این اظهارات بهظاهر متعارض اروپایی و آمریکایی جزئی از بازی و با هدف معنادهی تازه از تحرک دیپلماتیک کشورهای غربی است. آنها به تصمیمگیری نهایی پیرامون توافق با ایران رسیده و با اعمال فشار از بیرون، تمایل دارند هر چه سریعتر یک توافق نیمبند را برای تهران فاکتور نمایند.
🔸 برخلاف روایتسازی غربیها، از پایان دور ششمِ گفتگوها در وین تا آخرین طرح مذاکره در دوحه، مسئله ایران اساساً فرم پیشنویس نبوده است؛ آنچه برای تهران مهم است، محتوای مذاکره و چگونگی اجرای آن است. از نگاه ایران چه محتوای پیشنویس طرح مذاکره مجدد و چه اصل آن اگر فاقد سه اصل لغو تحریمها، راستیآزمایی آن و تضمین انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام نباشد، وارد شدن در چرخه بازی مجددی است که دستاوردی نخواهد داشت.
🔶 نکته پایانی
🔸 ایران همانطور که در شکلگیری اساس مذاکره و برجام، جدی بوده، همچنان مذاکره را مفید میداند؛ اما بهشرط آنکه مانع سیاسی در اراده آمریکایی برای مذاکره نتیجهبخش برداشته شود و شروط ایران پذیرفته شود. مذاکرهکنندگان دولت سیزدهم برخلاف تیم قبلی که «هر توافقی را بهتر از بیتوافقی» میدانست، «توافق بد را از بیتوافقی» بدتر میداند؛ زیرا در توافق بد تعهداتی ایجاد میشود که عدم اجرای آن دست ما را در برابر رقیب خواهد بست.
🔸 #به_قلم_اساتید: فتح الله پریشان، کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
آداب مداحی اهل بیت.pdf
1.57M
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#هنر #مداحی
⬛️ آداب مداحی اهل بیت
⚫️ مجموعه بیانات حضرت آیت الله خامنهای دربارهی مداحی اهل بیت(علیهمالسلام)
▪️هنر ممتاز مداحی از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی بوده است.
▪️درک صحیح از جایگاه هیئت و هنر مداحی، انقلابی بودن هیئت، لزوم آموزش صحیح مداحی، بهرهگیری از اشعار پرمحتوا و خوش مضمون و متناسب با نیازهای روز، پرهیز از ایجاد اختلاف بین مسلمین، انتخاب آهنگهای غیرلهوی و چندین مسأله دیگر از موضوعاتی است که رهبر انقلاب در این سالها بر آنها تأکید کردهاند.
🔸 #کتابچه
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#تحریف
✅ بهانهای برای حمله به دولت!
🔶 در پی حادثه خسارتبار سیل در بسیاری از نقاط کشور، همچون رویه دولت مردمی آقای رئیسی، مسئولین امر با حضور میدانی در مناطق سیلزده، ضمن اطلاع میدانی از وضعیت هموطنان و همدردی با آنان، تصمیمات مهم اجرایی برای کاهش آلام مردم و جلوگیری از خسارتهای بعدی گرفته شد. بااینحال این اقدام حسنه و انجاموظیفه توسط مسئولین، به مذاق بخش تندروی جریان اصلاحات خوش نیامد و با جنگ رسانهای، حضور مسئولین در مناطق سیلزده، بهانحاءمختلف زیر سؤال برده شد.
🔳 گزارههای خبری
▪️ روزنامه آرمان با تیتر «پوپولیسم و بهرهگیری برخیها از فاجعه سیل»، نوشت: «سؤال اين است که بعد از حادثه سيل امامزاده داوود، آيا حضور علیرضا زاکانی و جمعی از نمايندگان مجلس که انتقادات عمومی را برانگيخته، از روی وظيفه بوده يا بيشتر يادگاری گرفتن عکسها و بهرهبرداری سياسی از حادثه بازنمايی میشود؟!».
▪️ فاضل میبدی (عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) نیز همصدا با این جریان تندرو، حضور نمایندگان مجلس در مناطق سیلزده را با هدف بهرهبرداری سیاسی توصیف کرد و آن را مورد هجمه قرار داد.
او گفته است: «اینکه مسئولان مثلاً با حضور در محل سیل با کتوشلوار، درون گلولای فرو روند و دوربین حضور اینها را از زوایای مختلف عکس بگیرد، مشکلی از مردم حل نمیکند و بهتر است بهجای این کار در دفتر کارشان بروند و فکری برای درمان و چارهای برای جلوگیری از این حوادث بیندیشند».
▪️ سایت اعتماد آنلاین با انتشار عکس وزیر اقتصاد در مناطق سیلزده، نوشت: «بازدید میدانی از سیل به وزیر اقتصاد چه ربطی دارد؟ شوآف بس است».
🔷 گزارههای تحلیلی
🔹 قطر، امارات، عربستان، کویت، عمان، بحرین و ایران در روزهای اخیر شاهد بارش شدید باران و جاری شدن سیل در برخی مناطق و شهرها بودند. نکته مهم آنکه در هیچ جای دنیا بهاندازه ایران ظرفیت بالای کمک مؤمنانه و داوطلبانه دیده نمیشود، موضوعی که زیباییهای آن باید به نمایش گذاشته شود و در قیدوبند جنگ رسانهای گم نشود.
🔹 نقد غیرمنصفانه از مسئولین، با هدف بهرهبرداری سیاسی، بهسادگی از اظهارات فوق قابلبرداشت است. ازیکطرف به شهردار گیر میدهند که چرا چکمه به پا نکرده است، درحالیکه شهردار بهعنوان یک مدیر در صحنه حاضر شده است و قرار نیست کارگری کند، از طرف دیگر به وزیر اقتصاد که چکمهپوش بهعنوان نماینده رئیسجمهور برای بررسی وضعیت حضور دارد؛ اصل حضورش را زیر سؤال میبرند و آن را شواف مینامند!
🔹 در شرایط بحرانی مهمترین وظیفه مسئولین، حضور میدانی و مدیریت بحران بعد از فهم درست شرایط است.
در دولت سابق زمان وقوع سیل، استاندار گلستان در کشور حضور نداشت و به علت غیبت طولانی، معاون اول رئیسجمهور او را برکنار کرد.
در سیل خوزستان زمانی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به خوزستان سفر کرد تا بتواند برای حل مشکل مردم ورود جدی داشته باشد، نکته قابلتوجه عدم حضور استاندار در خوزستان بود و موارد اینچنینی که در دولت سابق فراوان دیده شد!
🔹 مهمترین مسئله در موضوع اخبار حضور مسئولین در سیل را باید در «جنگ روایتها» علیه جریان انقلابی تحلیل کرد، زیرا اصل حضور مسئول، وظیفه بود؛ اما اطلاعرسانی بهصورت مثبت و دقیق صورت نگرفت؛ زیرا بهجای آنکه فیلمهایی از چرایی، اهمیت حضور و اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولین انتشار داده شود، صرفاً به انعکاس چند عکس در رسانهها اکتفا شد و بهانه حمله به این حرکت تحسینبرانگیز حضور در میان آسیب دیدگان که در پیام اخیر رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره شد، توسط جریان رقیب به حاشیه کشیده شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: فرهاد کوچک زاده، کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#مذاکره #برجام
✅ مذاکره با دشمن و ملاحظات آن
🔶 دو روز پیش خبر تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید با عنوان 6IR مورد توجه رسانههای داخلی و خارجی قرار گرفت! این سانتریفیوژها که در نطنز ولی در زیر زمین و محلی امن نصب شدهاند، بازدهی بهمراتب بالاتری نسبت به نسلهای قبلی در غنیسازی اورانیوم دارند.
🔸 وزیر امور خارجه کشورمان دراینباره اعلام کرد که «ما در پاسخ به این اقدام آمریکا، نسبت به گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کردیم. آمریکاییها تصور نکنند با این اقدامات خود میتوانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند، آمریکا باید زیادهخواهیهای خود را کنار بگذارد. ما اهل مذاکره و اهل منطق هستیم و برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه دهد، هرگز دستبسته نخواهیم بود».
🔷 گزارههای تحلیلی
🔹 این اقدام را میتوان پاسخی به اقدام خصمانه آمریکا دانست؛ چراکه چند ساعت قبل از اعلام این خبر توسط ایران، وزارت خزانهداری آمریکا شش شرکت و یک کشتی را به دلیل همکاری با جمهوری اسلامی ایران در لیست تحریمها قرار داده بود.
🔹 از سویی نزاع امروز آمریکا و ایران را میتوان نوعی نزاع ادراکی محاسباتی دانست؛ چراکه طرف غربی با اعمال فشار سعی میکند هزینههای جدیدی به ایران تحمیل کند تا ایران برای رهایی از آن هزینهها در سایر مذاکرات امتیاز بدهد! پاسخ متقابل جمهوری اسلامی از نظر راهبردی بسیار ارزشمند است و قدرت چانهزنی ایران را افزایش میدهد. ایران با این حرکتها نشان داده است در تصاعد بحران و موازنه وحشت دستش باز است.
🔹 ردوبدل شدن پیامهای عملیاتی و میدانی به طریقی که گفته شد، به معنی دور شدن از نقطه توافق نیست، بلکه ماهیت توافق با دشمن این اقتضائات را دارد و دقیقاً برعکس، میتوان اینگونه تحلیل کرد که طرفین به توافق نهایی نزدیک شدهاند؛ چراکه فاصله بین اقدام یک طرف و پاسخ طرف مقابل بسیار کوتاه شده است.
🔶 نکته راهبردی
🔸 مذاکره با دشمن مثل مذاکره با دوست نیست! در این نوع مذاکرات حسن نیت و اعتماد جایی ندارد. اگر در آخرین لحظه هم یکی از طرفین ضعفی از خود نشان دهد، مذاکره ابعاد تازهای پیدا میکند. با توجه به تخلف بزرگ طرف غربی در گذشته، راستی آزمایی و تضمین، خطوط قرمز ایران در مذاکرات است. اگرچه دشمن تاکنون فرآیندهای راستی آزمایی و بخش قابلتوجهی از تضمینها را پذیرفته است ولیکن نباید مانند دولت گذشته با حسن نیت و اعتماد کار را جلو برد بلکه باید بر خواستههای منطقی خود استقامت کرد و فشار را با فشار پاسخ داد نه تسلیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی کارگر، تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#منطقه #غرب_آسیا #عراق
✅ شکست پروژه درگیری شیعی_شیعی
🔶 طرفداران جریان صدر مدتی است که صحنه عراق را چالشی کردهاند. در اولین گام این افراد، نماز جمعه را هفته گذشته در بغداد برگزار کردند و بعد از آن به سمت منطقه سبز بغداد حرکت و وارد پارلمان شدند. بعد از آن مقتدی صدر اعلام کرد که دو رکعت نماز شکر بجا آورید و برگردید. اما ماجرا به این وضعیت ختم نشد و طرفداران جریان صدر بار دیگر وارد پارلمان شدند و همین امر منجر به این شد که حلبوسی جلسات پارلمان را به حال تعلیق در آورد. این در حالی است که قرار بود در جلسات آینده مجلس، تکلیف رئیس جمهور و نخست وزیر تعیین شود.
🔷 حال باتوجه به اتفاقات رخ داده باید به این سؤال پاسخ داد که اهداف جریان صدر از ایجاد چنین وضعیتی چیست؟
1⃣ مقتدی صدر با این اقدام خود یک حرکت اجتماعی برپایه سیاسی انجام داد. یعنی این اقدام پیامی مهم برای جریانهای سیاسی داشت که جریان وی توان بسیج عمومی و اختلال در روند سیاسی را دارد. در واقع یک حرکت اجتماعی برای تأثیرگذاری بر روند سیاسی بود.
2⃣ مقتدی صدر هیچگاه به این گزاره فکر نمیکرد که پارلمان استعفای نمایندگان حامی این جریان را بپذیرد. در واقع صدر معتقد بود که با استعفای نمایندگان جریان صدری، سایر ائتلافها نیز در همراهی با آن استفعا خواهند داد. اما در واقع مشاهده شد که نه تنها سایر احزاب به سمت استعفا نرفتند، بلکه پارلمان صرف ۲۴ ساعت نمایندگان جدید را نیز انتخاب کرد و این امر منجر به این شد که چارچوب هماهنگی به عنوان فراکسیون اکثریت، گزینه نخست وزیری را نیز معرفی کند. این مسائل چندان مورد پسند جریان صدر قرار نگرفت و اتفاقات کنونی نشأت گرفته از همین مسائل است.
🔸 دلایل دیگری را هم میتوان مطرح کرد اما نکته مهمی که به آن اشاره باید کرد، سناریویی است که از چند روز گذشته و در عرصه رسانهای به ویژه رسانههای سعودی، اماراتی و آمریکایی بر روی آن تمرکز ویژه کردهاند و آن گزاره جنگ شیعی-شیعی است. امری که این بازیگران به مدت ۱۰ ماه است که به هر طریقی به دنبال اجرای آن در عراق هستند و تاکنون نیز ناکام مانده اند. در اینمرحله و باتوجه به حضور طرفداران جریان صدر مترصد حضور و کشاندن طرفداران چارچوب هماهنگی و تقابل آنها با یکدیگر بودند که با هوشیاری جریان اطارتنسیقی و اعلام عدم هرگونه اعتراض خیابانی، این سناریوی رسانهای با شکست مواجه شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدرضا فرهادی
🆔 @tahlil_shjr
چهار گفتار.pdf
3.41M
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع) #عاشورا
⬛️ چهار گفتار در تبیین زمینهها، علل و آثار حادثه عاشورا
⚫️ شامل چهار سخنرانی حضرت آیت الله العظمی خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی
▪️وجود مقدس سیّدالشّهداء(ع)، اگرچه بیشتر با بُعد جهاد و شهادت معروف شده، لیکن آن بزرگوار در حقیقت مظهر انسان کامل و عبد خالص و مخلِص و مخلَص برای خداست. اساساً جهاد واقعی و شهادت در راه خدا، جز با مقدمهای از همین اخلاصها و توجهها و جز با حرکت به سمت «انقطاع الی الله» حاصل نمیشود.
▪️برجستگی وجود اباعبدالله(علیهالسلام) دارای ابعاد است که هرکدام از این ابعاد هم بحث و توضیح و تبیین فراوانی به دنبال دارد؛ ولی اگر دو، سه صفت برجسته را در میان همهی این برجستگیها اسم بیاوریم، یکی از آنها «اخلاص» است.
صفت برجستهی دیگر «اعتماد به خدا»ست.
خصوصیت سوم، شناختن «موقع» است.
▪️ماجرای حسین بن علی(ع)، حقیقتاً موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادیخواه و هر مجاهد فی سبیل الله و هر کس که میخواسته است در میدان خطر وارد بشود، از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانهی روحی و معنوی خود قرار داده است.
🔸 #کتاب
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#منطقه #غرب_آسیا
#ترکیه #عراق
✅ اهداف ترکیه در شمال عراق
🔶 یکی از گفتمانهای مهمی که بدون در نظر داشتن آن، نمیتوان به فهم درستی از تحولات، اقدامات و رفتارهای سیاست خارجی ترکیه در عرصههای سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی دست یافت، «نوعثمانیگری» است.
🔸 دولت ترکیه بهویژه در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه، توجه ویژهای به نوعثمانیگری از خود نشان داده و تا حد زیادی رویکردها و راهبردهای سیاست خارجی خود را با آن هماهنگ کرده است. حملات اخیر توپخانهای ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک واقع در شمال عراق، در این چهارچوب قابل ارزیابی است.
🔸 ترکیه که ۴ هزار نیرو و ۱۰۵ پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در کردستان عراق دایر نموده و تا عمق ۱۰۰ کیلومتری این کشور نفوذ کرده است، در حالی مناطقی از شمال عراق ازجمله مرکز تفریحی و سیاحتی «زاخو» مورد حملات توپخانهای خود قرار داده است که هنوز مسئولیت آن را بر عهده نگرفته و این حملات مرگبار را به پپک نسبت داده است!
🔷 سه دسته اهداف برای مداخلات نظامی ترکیه در شمال عراق قابلشناسایی است:
1⃣ نخست، اهداف راهبردی و بلندمدتی که در ذیل نوعثمانیگری قابلتعریف است؛ ازجمله، افزایش عمق راهبردی در عراق، دسترسی آسان و ارزان به منابع نفت و گاز و تسلط بر شاخههایی از کریدورهای تجاری و بازرگانی شرق به غرب که از عراق میگذرد. ترکیه با توجه به ادعای خود در مورد قرارداد ۱۹۲۵ کماکان اصرار دارد، سرزمینهایی وسیع از استان نینوا تا استان کرکوک و قسمت نفتخیز موصل باید متعلق به این کشور باشد؛ لذا به دنبال در اختیار گرفتن این مناطق است.
2⃣ دوم، اهداف «کوتاهمدت و فوری» که عمدتاً دربرگیرنده انگیزههای سیاسی و بهخصوص انتخاباتی است. تجارب یک دهه اخیر نشان داده است که «نظامی سازی سیاست خارجی» و تشدید فعالیتهای نظامی در خارج از کشور بهصورت اقتضائی و مقطعی، نقش مؤثری در بازسازی جایگاه سیاسی حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان در ماههای منتهی به انتخابات دارد.
3⃣ سوم، اهداف «میانمدت و تاکتیکی» که برچیدن پایگاههای نظامی پپک هم در زمره این اهداف قرار دارد که یک سیاست ثابت و پایدار در حوزه فعالیتهای نظامی ترکیه در شمال عراق است.
🔶 نکته پایانی
🔸 عراق دیگر تحمل جنگافروزی و حملات پراکنده ترکیه به خاک خود را ندارد. تنها اراده و تصمیم قاطع گروههای مقاومت و حشدالشعبی کافی است که در کمترین زمان ممکن تمام پایگاههای و مراکز تجمع ترکیه را از شمال عراق برچینند. اخیراً نیز گروههای مقاومت تأکید کردهاند اگر دولت آنکارا نیروهای خود را از عراق بیرون نبرد، برای اخراج ترکیه به روشهای نظامی و زور متوسل خواهند شد. با توجه به تجربهای که مقاومت اسلامی عراق در مواجهه با آمریکا دارد و در این دو سال اخیر نیز توانسته است بسیاری از نیروها و پایگاههای آمریکایی را از نقاط مختلف عراق جمع کند، برای این گروهها، بیرون راندن ترکیه از عراق کار دشواری نیست.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید خوش آیند، کارشناس مسائل بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین(ع) #عاشورا
⬛️ جاماندگان عاشورا
◼️ داستان کربلا داستان پرعبرت و درسآموزی است که شناخت ابعاد آن میتواند چراغ راه امروزمان باشد.
▪️ در اين بين يک سؤال همواره در مواجهه با ماجرای کربلا در اذهان شکل میگيرد که چرا تنها ۷۲ نفر در بزرگترين صفآرايی تاريخی جبهه حق و باطل، در اردوگاه حاميان امام جبهه حق قرار گرفتند!؟
چرا از ميان امت پيامبر که آن روزها مرزهای سرزمينی خود را تا ايران و مرزهای امپراتوری روم گسترش داده بود، فقط اين تعداد معدود به صف نهضت حسينی پيوستند!؟ و هزاران هزار غائب بودند!؟
چرا سرنوشت، مسير آنان را تا رسيدن به کربلا و خيمههای اباعبدالله همواره ننمود و از عظيمترين توفيق بشريت محروم ماندند؟!
1⃣ بخش عمدهای از آنان که نيامدند، تودههای عوامی بودند که مصاف حق و باطل، جزئی از زندگیشان نيست! آنان مشغول حيات روزمرهشان هستند و دنيايشان کوچکتر از آن است که دغدغههای حسين بن علی(ع) در آن بگنجد! لذا همواره در طول تاريخ و در بهترين حالت، نظارهگر صحنهها بودهاند و يا سياه لشکريانی که عمله ظلم گرديدهاند! اين دسته در خوشبينانهترين حالت در مواجهه با حماسه کربلا اشکی بر چشمانشان جاری شد و نفرينی را گريبانگير بنیاميه نمودند!
2⃣ همچنین بودند کساني که حسين بن علی(ع) را میشناختند و حتی روزگاری در رکاب اميرالمومنين(ع) شمشير زده بودند، و تفاوت حق و باطل و مکتب اهل بيت(ع) و جريان بنیاميه را به خوبی میدانستند، اما عافيتطلبی و دنياگرايی آنان مانع آن شد که در آن معرکه بزرگ حاضر شده و در رکاب امام و برای دفاع از حقيقت بایستند و به شهادت برسند! آنان ترجيح دادند که کبکوار سر در برف فرو برده و به متاع بیارزش دنيايشان مشغول باشند و با آنکه حق و باطل را تشخيص میدادند، زندگی بیحسین را برگزینند و قدمی عملی برای دفاع از امام حق بر ندارند!
3⃣ دستهی سوم اما خواص بیبصيرتی بودند که توان تشخيص صحنه صفآرايی حق و باطل را در معرکه سياست نداشتند! آنان چون گروه دوم، بيماردلانی نبودند که حب دنيا و جاه و مقام مانع رسيدن آنان به کربلا باشد! بلکه عدم شناختشان بود که موجب محروميت آنان از قرار گرفتن در جبهه حق گردید! اغلب آنان خود عمارپندارانی بودند که توهم دانايی داشته و فصلالخطابی امام جبهه حق را پذيرا نبودند و ترجيحشان عمل به تشخيص خود بود! تشخيصی که آنان را از حسين عليه السلام جدا میسازد!
▪️در اين ميان تنها اهل بصيرتی که مبتنی بر سنت پيامبر(ص)، امام زمانشان را شناخته و خود را مکلف به پيروی از او میدانند، سرنوشتشان عاشورايی میشود و نامشان برای هميشه تاريخ به عنوان احرار عالم ثبت میگردد.
▪️ #به_قلم_اساتید: مهدی سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
۷۲ سخن عاشورایی.pdf
1.71M
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع) #عاشورا
⬛️ ۷۲ سخن عاشورایی
⚫️ از بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنهای(مدّ ظلّه العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی
▪️اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت آن باقی است.
▪️آنچه موجب بروز چنین فداکاری و شجاعتی از سوی سیّدالشّهداء(ع) شد ریشه در معنویت، خلوص، بصیرت و در یک کلمه، انسان کامل بودن آن حضرت داشت.
▪️از سوی دیگر عاشورا حاوی درسها و عبرتهای فراوانی است و بر هر مسلمان و ملت مسلمانی لازم است تا این درسها را فراگیرد و عبرتهای عاشورا را مورد توجه قرار دهد.
🔸 #کتاب
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع)
#زن #امر_به_معروف
⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند
1️⃣ قسمت اول
▪️احتمالاً همه ما این کلام حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام را شنیدهایم که فرمودند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.»
ایشان در وصیت خود به محمدبنحنفیه فرمودند: «و إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السّلام.» ؛ خروج و قیام من از روى سرکشى و خوشگذرانى و فساد و ظلم نیست. تنها براى اصلاح در امت جدم، قیام کردم و میخواهم به معروف امر کنم و از منکر بازدارم و به سیره جدم و پدرم، علىبنابیطالب عمل کنم. (ابنشهرآشوب؛ المناقب؛ ج ۴، ص ۸۹)
▪️اما حقیقت امر به معروف و نهی از منکر چیست که حضرت آن را یکی از مهمترین عوامل قیام خود معرفی کردند؟
آیا امر به معروف و نهی از منکر منحصر در سطح فردی است؟ همانگونه که ما آن را در جامعه فهم کردهایم و آن را در مسئلهای محصور کردهایم؟
آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها ابزار بازدارنده اجتماعی است یا صرفاً ابزار نظارت اجتماعی است برای اینکه جامعه به انحراف نرود؟
و آیا حضرت امر به معروف و نهی از منکر را محدود در این گزارهها میدیدند که با این هدف قیام کردند یا فهم ما از این موضوع مهم ناقص است؟
▪️واقعیت این است که امر به معروف و نهی از منکر، هرکدام از اینها بهتنهایی نیست و جمع همه اینها هست.
▪️ #به_قلم_اساتید: خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #تحلیل_کننده #امام_حسین (ع) #زن #امر_به_معروف ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع)
#زن #امر_به_معروف
⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند
2️⃣ قسمت دوم
▪️رهبر انقلاب اسلامی در پیام به کنگره ۷ هزار شهید زن در تبیین «الگوی سوم زن»، یکی از ساحتهای مهم حضور زنان را ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» معرفی کردند.
آنچه که ایشان فرمودند، بر مبنای آیه ۷۱ سوره توبه است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»؛ مردان و زنان با ایمان ولى یکدیگرند. آنان امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و نماز را برپا مىدارند و زکات را مىپردازند و خدا و رسولش را اطاعت مىکنند. خداوند بهزودى آنها را در رحمت خویش قرار مىدهد. خداوند توانا و حکیم است.
▪️ اگر بخواهیم قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام را با این آیه تطبیق دهیم، درمییابیم که سطح مدنظر امام علیهالسلام برای امر به معروف و نهی از منکر، بسیار بیش از آنی است که در عرف و در بعضی مواضع در متون دینی ما بیان شده است.
▪️ حضرت اباعبدالله علیهالسلام دو سال قبل از واقعه عاشورا، در خطبه بسیار مهم منا با قرائت همین آیهای که ذکر شد، درباره امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: «در این آیه خداوند از امر به معروف و نهى از منکر بهعنوان فریضهاى الهى آغاز کرده است؛ زیرا مىدانسته است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ادا شود و به اقامه آن توجه شود، همه کارهاى واجب محقق میشود؛ چه آسان باشد و چه دشوار؛ چون امر به معروف و نهى از منکر دعوت به اسلام است؛ همراه با جلوگیرى از ستمها و مخالفت با ستمگران و تقسیمکردن سودها و غنیمتها و گرفتن صدقات از محلش و مصرف آنها در اموری که حق آنهاست.» (محمدمحسنبنشاهمرتضى فیضکاشانى؛ الوافی؛ ج ۱۵، ص ۱۷۷)
▪️بیان آیه و مطلع و ادامه آن دقیقاً همانی است که حضرت امام حسین علیهالسلام به آن اشاره کردهاند. اگر بخواهیم دقیقتر بنگریم، آیه ۷۱ سوره توبه یکی از مهمترین آیات بیانکننده دستورالعمل جامعهسازی و تمدنسازی است. این آیه با ولایت مؤمنین و مؤمنات آغاز میشود که یعنی نظام ولایت، شالوده ساخت جامعه است.
▪️در جامعه ولایی، مؤمنین و مؤمنات به یکدیگر محبت دارند و یکدیگر را یاری میکنند. ولایتی که در این بخش ذکر شده، مقدمه است برای بخش دوم؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر که «برخاسته از حس محبت و دلسوزی، تناصر و یاریدادن است و مرتبط با شأن تولی در جامعه.» (نقل به مضمون از تفسیر دکتر محمدعلی انصاری، ذیل آیه ۷۱ سوره توبه)
▪️حضرت در خطبه منا میفرمایند که با امر به معروف و نهی از منکر تمام امور واجب محقق میشود؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر بسترساز است و بستر اجتماعی را برای تحقق احکام الهی فراهم میکند. تا جایی که اقامه صلوات که نظام عبودیت خداوند در جامعه است و ایتاء زکات که مربوط به نظام اقتصادی و اطاعت خداوند است، با مقدمه امر به معروف و نهی از منکر توانایی اجرا و تحقق دارد.
▪️ قیام حضرت اباعبدالله علیهالسلام برای اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر را باید در این سطح ببینیم؛ یعنی سطح جامعهسازی و ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای دین و احکام آن؛ نه یک امر خُرد فردی یا تقلیل آن صرفاً به نوعی امر نظارتی.
▪️ #به_قلم_اساتید: خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #تحلیل_کننده #امام_حسین (ع) #زن #امر_به_معروف ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع)
#زن #امر_به_معروف
⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند
3️⃣ قسمت سوم
▪️نکته بسیار مهم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر اولاً توجه به تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، یعنی مقدمبودن اقدام ایجابی بر سلبی است.
▪️ دوم توجه به این نکته است که در این آیه و مجموعه آیات حول این موضوع، امر به «حلال» و نهی از «حرام» گفته نشده است؛ بلکه بیان آیات، امر به «معروف» و نهی از «منکر» است و این حکایت از این دارد که حلال و حرام باید به امر اجتماعی تبدیل شوند؛ حلال در جامعه باید بهعنوان «معروف» یعنی امر نیک و پسندیده شناخته شود و محدوده محرمات الهی باید بهعنوان «منکر» در جامعه شناخته شوند. (برای مطالعه بیشتر ر.ک. : آیتالله حائری شیرازی؛ تفکر؛ صص ۵۷-۵۶)
▪️ جمع این مقدمات به این معناست که بعد از عنصر ایمان و شالوده ولایت در جامعه، ایجاد بستر اجتماعی برای اقامه حدود و عبودیت حقتعالی نیاز است و اگر نظامسازی را دارای سه مرحله ایجاد، حفظ و بسط سیستم یا نظام بدانیم، امر به معروف و نهی از منکر در مرحله ایجاد نظام موضوعیت دارد.
▪️ با همه این نکات، به پیام رهبر انقلاب اسلامی که در ابتدای متن به آن اشاره شد برمیگردیم که ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» را سومین ساحت مهم زنان، بعد از ساحت رشد و تهذیب خویش و ساحت حفظ خانه سالم و خانواده متعادل، برای تبیین الگوی سوم زن مطرح فرمودند؛ ساحتی که طبق آیهای که شرح آن بیان شد، «مؤمنات» در کنار «مؤمنین» عنصر مکلف و عامل تعیینکننده در ساخت و ایجاد جامعه اسلامی هستند و اگر حضرت امامحسین علیهالسلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، بر شیعیانی که خود را محب و پیرو آن حضرت میدانند نیز همین هدف و تلاش برای رسیدن به آن فرض است و نهتنها زنان از این تکلیف استثنا نشدهاند، بلکه این مسئولیتی است که در کنار مردان، بر عهده آنان هم گذاشته شده است؛ آنهم در سطح کلان؛ نه سطح خُرد فردی.
همچنین اگر به تعریف ولایت در ابتدای متن برگردیم و آن را در سطح محبت هم حتی در نظر بگیریم، زنان که مدیریتکننده عواطف اجتماعی در جامعه هستند و این بهمثابه قدرت نرم آنان است، نقش اساسی در ایجاد و حفظ پیوندهای ولایی، بهعنوان مقدمه برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارند. این، علاوه بر نقش و تکلیفی است که در خود امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای تحقق اوامر و نواهی الهی به عهده آنها گذاشته شده است و آنان را در کنار مردان مسئول جهاد در این راه میداند.
▪️ #به_قلم_اساتید: خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#معنویت_و_اخلاق
#نشریه #خط_حزب_الله
#امام_حسین (ع) #مشروطیت
⬛️ پرچمدار عزت
🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله ۳۵۲.pdf
1.66M
#ولایت_فقیه
#معنویت_و_اخلاق
#نشریه #خط_حزب_الله
#امام_حسین (ع) #مشروطیت
⬛️ پرچمدار عزت
👈 در شماره این هفته خط حزبالله، به مناسبت ایام محرم گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در دیدار شورای مرکزی هیئتهای عزاداری استان تهران در تاریخ ۱۳۷۳/۵/۱۲، برای نخستينبار منتشر شده است.
▪️خط حزبالله، در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی علیهالسلام، نگاهی به ابعاد مهم و ثمرات نهضت عاشورا بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی داشته است.
▪️یادداشت هفته این شماره خط حزبالله، به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، مروری بر فراز و فرودهای نهضت مشروطیت و عوامل انحراف آن داشته است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله تقدیم میشود به ارواح مطهر شهدای مدافع حرم، عبدالله اسکندری، حجتالاسلام محمد امین کریمیان، مصطفی تاشموسی، رحيم کابلی و عباس آسمیه که پیکرهای آنان به تازگی تفحص و شناسایی شدند.
▪️ خط حزبالله، شماره ۳۵۲
🆔 @tahlil_shjr
آقای بورل! مذاکرات جای بازی با اعداد نیست.pdf
169.3K
#عزت_ملی
#تحلیل_کننده
#انتخابات
✅ آقای بورل! مذاکرات جای بازی با اعداد نیست
🔸 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی است به واسطه ارائه آنچه «طرح جدید اروپا» نامیده میشود، زمان تصمیمگیری بر سر احیای توافق هستهای فرارسیده و توافقی بهتر از آنچه وی و همراهانش ارائه کردهاند در دسترس نخواهد بود.
🔹 در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمیتوان به سادگی از کنار آنها گذشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_حسین (ع) #عاشورا
⬛️ اسلام سیاسی
◼️گروهی همواره تبلیغ میکنند که مراسم عزاداری را به سیاست آلوده نکنید.
برخی از طرفداران این تفکر، شامل رسانههای معاند، سکولار و همچنین فرقه شیعه انگلیسی هستند که با آگاهی و هدف روشن در تلاش برای تحریف حقیقتند.
اما گروهی دیگر از روی جهل و بیاطلاعی این مطالب انحرافی را تکرار میکنند، لذا روی حرف ما با این عزیزان است.
▪️اسلام یک دین سیاسی است که تشکیل حکومت توسط پیامبر اسلام و انتخاب جانشین توسط ایشان از بارزترین شاخصههای آن است.
▪️مقام معظم رهبری هم میفرمایند واقعهی غدیر صرفا بحث سیادت علیبنابیطالب نیست بلکه یک امر کاملا سیاسی است، چرا که آنچه ضامن اجرای احکام اسلامی است، تشکیل حکومت اسلامی بر اساس احکام قرآن میباشد؛ که اگر واقعهی غدیر دچار انحراف نمیشد، حاکمیت اسلامی هم دچار انحراف و خیانت نمیشد که در نهایت به جنایت عظیم عاشورا ختم گردد.
▪️امام حسین(ع) هم در نامه خود به محمد حنفیه علت قیام و حرکت خود را احیای دین جد بزرگوارشان بیان مینمایند. لذا قیام ایشان نیز در ادامهی احیای حکومت اسلامی و امری کاملا سیاسی است. از همین منظر امام خمینی(ره) فرمودند: گریه ما بر اباعبدالله هم سیاسی است. پس برگزاری عزاداری حسینی یک امر احساسی و عاطفی نیست، گرچه عواطف و احساسات در آن نقش زیادی دارد.
▪️عاشورا بر پایهی عقل، حماسه و عاطفه استوار است، لذا انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی بزرگ در جهان، مولود همین اندیشه امام حسین(ع) است، به فرموده امام راحل این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
▪️ #به_قلم_اساتید: مصطفی علیجانزاده
🆔 @tahlil_shjr