#تحلیل_و_تبیین
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ آمریکا بعد از ۴۰ سال هنوز به بیانیه الجزایر عمل نکرده است.
🔰 قسمت دهم
❓ بهعنوان سوال پایانی هیچوقت پیش نیامد که اشکالات بیانیه الجزایر را به افراد مذاکره کننده منتقل کنید؟
🔶 بله، مثلاً تابعیت مضاعف بهطور جدی مطرح بود که واقعاً ظلم بزرگی به ما شد و به آنها میگفتیم اما چون خودم در مذاکرات بیانیه الجزایر نبودم، گفتند نمیدانستیم چنین مشکلی پیدا میشود زیرا تجربه نداشتیم.
🔶 در پایان باید گفت درگیری ما با آمریکا ادامه خواهد داشت و توطئههای آمریکا هم تمامشدنی نیست تا زمانی که آمریکا در قدرت باشد؛ البته قدرت آمریکا در حال افول است و ما تاکنون در همه توطئههایش آنها را شکست دادهایم و بعد از این هم موفق خواهیم بود.
🔶 نسل جوان باید خود را برای دوران آقایی و قدرت جمهوری اسلامی بهعنوان یک ابرقدرت آماده کند. در کتاب جدیدم با نام «ایران، ابرقدرت منحصربهفرد» به این مسئله اشاره کردهام.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر منوچهر محمدی، استاد روابط بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#رسانه
✅ چهره های معروف در رسانه ملی
🔶 اگر از اساس مخالف ماهیت پدیده ای به نام حضور چهره های معروف در رسانه هستید یا #صداوسیما را دنبال نمیکنید وقت تان را بابت این متن تلف نکنید.
1⃣ چه بخواهیم چه نخواهیم ذات #رسانه و تلویزیون نسبت این همانی کاملی با پدیده چهره سازی یا زاییدن #سلبریتی دارد و اساسا یکی از عوامل جذابیت تلویزیون هم مشخصا #اعتباری است که چهره های سرشناس و شناخته شده برای تلویزیون به ارمغان می آورند. برای اثبات این مدعا کافی است ثانیه ای عصرجدید را که پربیننده ترین برنامه تلویزیون سال گذشته بود را بدون احسان علیخانی تصور کنید. به نظرتان چقدر از آن ٧۶ درصد مخاطب کم می شدند؟!
2⃣ نسبت بین چهره ها و تلویزیون و#سینما نسبتی ٣۶٠ درجه است. به این معنا که هم رسانه به سلبریتی نیاز دارد و هم چهره های محبوب وابستگی تام و تمامی با رسانه دارند. شاهد مثال این مدعا هم بازگشت مکرر بازیگران و مجریان قهر کرده ای همچون تنابنده و رشیدپور و مدیری به ساحت تلویزیون درسال های اخیر است.
3⃣ سلبریتی صرفا یک ابزار است. ابزاری برای رسیدن به هدف محتوایی فرآورده رسانه ای. پس پرداختن یا ضریب دادن یا درقله قرار دادن چهره ها دربرنامه ها یقینا محتوم به شکست است!
4⃣ اساسا درتلویزیون دو رویکرد در مدیریت چهره ها وجود دارد. اول رویکرد سازمانی و رسمی است که نه در گذشته و نه در حال کارایی و اثربخشی داشته و دومی هم رویکرد غیر رسمیِ کدخدا منشی و بزرگی کردن برای دیگران است. کاری که امثال پورمحمدی ها، مهاجرانی ها و حسین پورها در سالیان گذشته برای بخش عظیمی از چهره ها انجام میدادند.
5⃣ در نهادی مثل صداوسیما که مجریانش ویترین آن هستند، مطلقا نهاد منسجمی برای حمایت، مدیریت و راهبری برای یک مجری وجود ندارد. ساختارهایی مثل امور مجریان سیما و پرتال مجریان شبکه ها صرفا کارکرد منفعلانه، سلبی و کوتاه مدت دارند دارند.
🔶 از آن طرف دریکسال اخیر با آمدن مدیران جوانی که بعضا تجربه زیست تلویزیونی و تولیدی آنچنانی ندارند و دفعتا گرفتار مشکلاتی از قبیل سیر کردن اژدهای گرسنه ای به نام پخش، خلا سرمایه انسانی در ساحت ستاد و کارآمد کردن نیروهای صف، سیاست های غلط بالادستی مبنی بر حذف چهره های به اصطلاح وسط باز و.... شده اند باعث شده تا افق مشخصی برای برخورد با چهره های شناخته شده وجود نداشته باشد و زمینه دست بکار شدن خناسان و معاندان آنور آبی برای نزدیک شدن به سرمایه هایی که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای دیده شدنشان خرج شده فراهم گردد.
🔸 #به_قلم_اساتید:محمدامین حسام
🆔 @tahlil_shjr
#شخصیت_ها
#شورای_شهر
✅ درویش شورای شهر
🔶 سالها پیش با او در دفتر محقرش دیدار کردیم. وارد اتاق که شدیم صمیمانه به استقبال آمد. از هر دری سوال کردیم. از سابقه مبارزاتی و روزهای زندان و شکنجه گرفته تا مسوولیت های بعد از انقلاب و نوع رابطه اش با فرزند و همسر و غیره. اما پاسخ به همه سوال های ما تنها دو یا سه کلمه مشابه ،همراه با لبخندی دوست داشتنی بود. "کاری نکردم" . " وظیفه بود".
🔶 عباس شیبانی حقا دیدنی بود.
دوستان قدیمی دکتر وقتی دیدند سوالهای ما بی پاسخ مانده به کمک آمدند و خاطراتی از زندگی کاری و شخصی ایشان بازگو کردند، تا شاید به سخن بیاید. اما بازهم بی نتیجه بود. گویی قرار نداشت درباره خودش حرف بزند. پاسخش به همه سوال ها این بود؛ " فراموش کنید".
🔶 جناب شیبانی در ۹۱ سالگی به رحمت خدا رفت. حقیقتا سیاستمداری خادم که زندگی اش در تراز یک مسوول راستین انقلاب اسلامی بود. سالها عضو شورای شهر تهران بود و رکورد بی غیبت و بی تاخیرترین عضو شورا را در جلسات داشت. در نهایت سادگی زندگی می کرد. پزشک بود و سابقه ریاست دانشگاه تهران و نماینده مجلس و شورای شهر و دهها مسئولیت دیگر داشت، اما تا پایان عمر بدون خانه شخصی و اخرین ماشینش پیکان ساده ای بود که با اصرار خانواده چند سال پیشتر تبدیل به پراید شده بود.
سال ها در زندان طاغوت بود و در همان زندان هم مراسم خواستگاری از یک بانوی انقلابی و مبارز صورت می گیرد. بعد از انقلاب هم خانه اش محل رفت و آمد و جلسات بزرگان انقلاب و قدمگاه بهشتی و مطهری و طالقانی و باهنر ودیگر بزرگان بود؛ حقا «خانه انقلاب» بود.
🔸به گفته دخترش دو دست کت و شلوار داشت که سالهاست تغییر نکرده بود. رابطه بس عاشقانه با همسر مرحومه شان داشت و اما آنقدر به کار اهمیت می داد که یک روز بعد از تدفین همسر در محل کار حاضر می شود و اجازه نمی دهد بیش از یک کاغذ معمولی از بیت المال برای اعلام تسلیت هزینه شود.
🔶 جهیزیه دخترش یخچال و گاز نداشت و فقط فرش و تعدادی ظروف بود و کمی هم خرت و پرت؛ به خانواده داماد هم گفته بود که اگر برای عروسی شام بدهند در مجلس حاضر نمی شود؛ فقط میوه و شیرینی. در مجلس عروسی هم صندوق کمک به خیریه گذاشته بود تا مردم بجای کمک به عروس و داماد به خیریه کمک کنند.
🔸همه این حرف ها را هم از اطرافیان و همسایه هایش شنیدیم. خودش در پاسخ به همه این سوالها فقط سکوت می کرد و می خندید. وقتی گفتیم نصیحت مان کن یک جمله گفت: "تا می توانید به این مردم خدمت کنید."
🔶 اما جناب شیبانی عزیز یکبار در طول این جلسه به وجد آمد و سخن گفت. وقتی یکی از همراهان از خصوصیات حاجیه خانم فاطمه، مادر مرحوم شان گفت. نقل شد که مادرشان وقتی بیمارستان می رفتند بالای سر هر مریض می ایستادند و دعا می خوانند.
🔶 جناب شیبانی اسم مادر که آمد با صلابت خاصی که دیگر همان خنده هم روی لبانش نبود و با بیانی پر از حرارت و حرمت گفت: "مادر ما یک درویش تمام عیار بود."
🔶 از مادر درویشی را آموخته بود، سادگی و زاهدی و کم سخنی و خدمت. میگفت من کمتر حرف میزنم و تلاش می کنم عمل کنم.
و بیشتر اوقات سالهای پایان عمر نیز به سکوت گذشت...
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#نظام_اسلامی
✅ با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟!
🔰قسمت اول
🔶 نظام اسلامی دو جور دیگری دارد:
1⃣ دیگری ای که خلاف ضروریات دین است مثل فرقه های دست ساز استعمار (بهائیت و...)/ یا همجنس گرایی و...
2⃣ دیگری ای که در اجتهاد (در عقاید یا فروعات) یا تطبیق، دیگری است. مثل فرقه های مذهبی درون اسلام یا گروه های سیاسی مسلمان.
⬅️ برخورد با این دو متفاوت است:
_ گروه اول اجازه فعالیت تبلیغی و اجتماعی نمی یابند.
_ گروه دوم را نمی توان ملحق به اول کرد. اصل اولی درباره آنها جواز فعالیت اجتماعی است.
اینها اجتهاداً یا تقلیداً، اجتهاد متفاوتی قبول دارند (مثلا قائل به ولایت فقیه نیستند) یا به لحاظ سیاسی در تطبیقات و نحوه اداره کشور مشکل دارند؛ که فرقی نمی کند از مجتهدین باشند یا روشنفکران، هنرمندان، مداحان و...
🔶 حکومت اسلامی -مثل هر حکومت دیگر- حق دارد غیر معتقدین به نظام را در بدنه سیاسی خود پذیرش نکند؛ اما حق ندارد مانع فعالیت گروه دوم در عرصه های اجتماعی-فرهنگی شود مادامی که فعالیتشان مخل به مبانی (وضروریات دین) یا مسلحانه نباشد(اصل۲۷ قانون اساسی).
❓سؤال مهم این که افرادحقیقی گروه دوم چه زمانی منع فعالیتشان مشروع است؟!
روایتی از امیرالمومنین(ع) رسیده است که: "یجب علی الامام ان یحبس فساق من العلماء...: بر امام واجب است علماء فاسق و پزشکان نادان و دلالها و واسطه های مفلس و کلاهبردار را حبس کند".
▫️چند رکن این روایت:
1⃣ وجوب بر امام(ع)
آیا میتوان این حکم را بر نوّاب امام و حکّامِ مشروع هم سرایت داد؟!
برخی اشکال کرده اند؛ اما مجلسی در روضة المتقین نوشته شکی نیست این حکم لازم است چون مدار دین و جان و مال مردم غالبا گردن این سه طایفه است. برخی فقهاء نیز بدان فتوا داده اند.
2⃣ معیار حبس (و حصر و منع)، رسیدن به مرحله فسق است. یعنی نه بخاطر اجتهادی دیگر یا تطبیقی -که به نظر حکومت خطاست- بلکه اقدامات آن عالم متصف به فسق (گناه/ نه خطا) شود. مثلا علیه نظام مشروع و قانونی اقدامات براندازانه انجام دهد.
3⃣ این حبس چه حبسی است؟
🔶 در ادامه روایتی افزوده شده است که حضرت فرمود: حبس امام بعد از اجرای حد، ظلم است!
یعنی این حبس و زندان قبل از مرحله اجرای حد (اگر مشمول حد باشد) است.
🔶 یکی از کسانی که حصر علماء را باتوجه به همین روایت تئوریزه کرد آیت الله منتظری بود. دراینباره می نویسد: "پرواضح است که در این صورت زندان در مرتبه متأخر قرار می گیرد. یعنی ابتدا او را پند و نصحیت داده و موعظه یا تهدید می کنند اگر این کارها اثر نبخشید، او را به زندان می افکنند. در این صورت زندان او نیز از نوع زندان تعزیری محسوب می شود و اگر زندان در ادب کردن او موثر نمی باشد باید نوع زندان او را بدین گونه مشخص کنیم که بگوییم او را برای دفع شر و زیانش از جامعه و مردم زندانی کرده ایم که در این صورت زندان او نه جنبه تعزیری دارد و نه جنبه حدی (بلکه صرفاً برای تامین مصالح عمومی جامعه است)".
🔶 نمونه هایی از سیره امام خمینی
_ درباره افرادی از نهضت آزادی / و شخصیت حقوقی آن:
آیت الله اردبیلی نقل می کند: درباره برخی از افراد نهضت آزادی امام فرمود آنهایی را که من می شناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند.
یکی از آقایان می خواست تحریک کند؛ گفت: اینها روحانیت را قبول ندارند! امام فرمودند: روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند. آن آقا گفت شخص شما را قبول ندارند. امام فرمود: قبول نداشته باشند من که اصول دین نیستم"!
⬅️ این رعایت همان میزان دقیق است امام خودش را دین نمی داند و تشخیص و تطبیق آنها را چون متدینانه می داند، منع نمی کند.
🔶 گفته شد حکومت اسلامی هم دیگری هایی که اصول اساسی اش را قبول ندارند اجازه ورود به بدنه سیاسی اش را نمی دهد نامه امام درباره رسمیت نداشتن نهضت آزادی دراینباره مهم است.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#نظام_اسلامی
✅ با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟!
🔰 قسمت دوم
🔶 درباره آیت الله سید ابوالفضل زنجانی:
ایشان که مورد احترام علمی شهید مطهری و یاران امام و به تعبیر برخی از آنها عالم خداترسی بود، امام جماعت مسجد حسینیه ارشاد و از اعضای مقاومت ملی و جبهه ملی بود. نماز عید فطر سال۵۶ در تپه های قیطریه را او امامت کرد و بعد بنا به وصیت آیت الله طالقانی بر پیکر او نماز خواند. اما پس از پیروزی انقلاب فاصله گرفت و ازجمله در ۱۲شهریور۵۹ اعلامیه تندی نوشت که به تعبیر آیت الله اردبیلی بوی تکفیر امام را می داد! ایشان نقل می کند وقتی نظر امام را پرسیدند که چه کار کنند امام فرمود: هیچ چیز!
🔶 یعنی تذکر زبانی هم به ایشان داده نشود؟!
امام: چه تذکری؟! مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟! امام فکر می کردند ممکن است من قضیه را در جلسه سران سه قوه طرح کنم و با او برخورد بکنیم با آن که خداحافظی کرده بودم صدایم زدند و فرمودند با آقا سید ابوالفضل کاری نداشته باشید".
🔶 از این موارد معلوم می شود مواجهه با مواردی مثل آقای شریعتمداری در زمان ایشان بخاطر تفاوت با سید ابوالفضل زنجانی بوده است.
تا همراهی با کودتاگران نشده امام به حصر اجازه نداده است.
🔶 بررسی موارد حصر خانگی دیگر مثل مرحوم آیت الله محمد صادق روحانی مجال دیگری می طلبد. اینقدر گفتنی است که برادر ایشان(سید محمد) با وجود مخالفت های اساسی با امام حصر نشد.
🔶 درباره ایشان(سید محمد صادق) هم وقتی در دولت اصلاحات برای رفع حصر ایشان واسطه شدند، رهبر انقلاب موافقت کردند.
آیت الله منتظری هم پس از امام با ندید گرفتن توصیه -بلکه فرمان- امام خمینی درباره منافقین و لیبرالها، به حصری دچار شد که خود آنرا برای حاکم اسلامی مشروع شمرده بود!
🔶 حق این است که نحوه مواجهه و میزان تحریک همه این مخالفان با نظام اسلامی یک جورنبوده؛ استفاده دشمنان (بخصوص رسانه های دشمن) از مواضع آنها هم بالسویه نبوده است و این هم در تنوع برخورد اثر داشته است.
🔶 ته نوشت:
1⃣ پیروان ایدئولوژی های غیر اسلامی (مثل مارکسیسم) به نظر متفکران انقلاب اسلامی "ممنوع" از بیان نبودند، "مشروط" به مواجهه فکری با علماء دین بودند.
2⃣ دیگری های مذهبی (هیاتها، مقلدین و مراجع غیر همراه با ج.ا و...) که تحلیل سیاسی متفاوتی دارند اما جزئی ثابت شده از توطئه ها نیستند و به نظر ما خطای در تطبیق و تحلیل دارند اگر ملحق به دسته اولِ دیگری ها (ممنوعه ها) شوند، به مرور به بزرگتر شدن جامعه مذهبیِ علیه نظام می افزایند. در نفی حکومت دینی طیف غیر مذهبی و این مذهبی ها به ائتلافی رسمی یا غیر رسمی می رسند و زمینه جذب طیف مذهبی و غیر مذهبی جامعه می شوند.
3⃣ تطبیق این موازین دقیق موجب شده قانونگذاران در قانون اساسی برای وزیر اطلاعات و قضائیه، اجتهاد و عدالت را شرط کنند.
این امور را نمیتوان بروکراتیک کرد و از نصابها کاست!
🔶 دستگاه امنیتی، مامور مواجهه با توطئه های براندازی است، عالمان موظف به مواجهه با دیگرهای علمی اند و مداحان و هنرمندان انقلابی مسئول مواجهه با خوانش های غیر انقلابی مثل خود اند. این سه، جای هم نمی نشینند.
🔸 #به_قلم_اساتید:حجت الاسلام قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#پاسخ_به_شبهات
#فاطمیه
✅ شبهات وهابیت
🔶در کتب اهل سنت آمده که علی قصد داشت با «جُوِيريه» دختر #ابوجهل ازدواج کند که موجب ناراحتی فاطمه شد. به همین خاطر پیامبر فرمود: فاطمه پاره تن من است.
🔶 در کتاب "صحيح بخاري" حدیث 3110 آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمة بضعة مني» یعنی: «فاطمه پاره تن من است». سپس به نقل از «مسور بن مخرمه» حدیثی جعلی نوشته است كه: علي(ع) ميخواست «جُوِيريه» دختر ابوجهل را #خواستگاري کند و به اصطلاع عامیانه بر سر حضرت زهرا(س) هوو بياورد که پيامبر(ص) اين سخن را فرمودهاند و منظورشان این بود که: يا علي اگر بخواهي با دختر ابوجهل ازدواج كني بايد دختر مرا #طلاق بدهي!
#پاسخ:
🔶 طبق شهادت علمای رجال ـ مثل «ابن حجر» در جلد 6 کتاب "العصابة" ، ص 94 ـ «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنیا آمده بود. بنابراین ـ همانگونه که «ابوعلم» از علمای بزرگ دانشگاه الازهر نیز در ص 170 کتاب "فاطمة الزهراء" نوشته است ـ روایت جعلی خواستگاری علی(ع) از جویریه در سال دوم هجرت بوده است. پس در آن زمان یا «مسور» متولد نشده بود یا در قنداق بوده است!
🔶 «جُوِيرية» تا سال هشتم هجرت کافر بود و ازدواج با کافر حرام است.
🔶 این دختر تا زمان حیات پیامبر(ص) ـ سال دهم هجرت ـ اصلا به مدینه نیامد تا این اتفاقات رخ دهد.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#فاطمیه
#سبک_زندگی
✅ علت بروز #اختلاف در تعیین دقیق روز #شهادت حضرت زهرا(س) چیست؟
در مورد تعداد روزهايي که حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قيد حيات بوده اند در ميان کتاب هاي تاريخي اختلاف وجود دارد. بعضي از مورخين مثل يعقوبي اين زمان را چهل روز و کساني مثل عايشه، دختر ابي بکر، اين مدت را شش ماه و گروهي ديگر هشت ماه ذکر کرده اند.
🔶 علامه مجلسي
🔶 اما در ميان اين اقوال، آن قولي که براي ما قابل اعتنا است روايات رسيده از ناحيه ائمه هدي عليهم السلام مي باشد، به نقل مرحوم علامه مجلسي، مرحوم ابوالفرج اصفهاني در کتاب مقاتل الطالبين اينگونه اظهار نظر کرده: مدت زمان حيات فاطمه زهرا سلام الله عليها بعد از وفات پيامبر صلي الله عليه وآله مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوري که کمترين زمان ذکر شده در اين رابطه ۴۰ روز و بيشترين زمان هشت ماه مي- باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روايات رسيده از امام باقر عليه السلام است که حضرت مي- فرمايد: بدرستي که زمان رحلت صديقه کبري سلام الله عليها سه ماه بعد از رحلت پيامبر مکرم(ص) بود.
🔶 اما دسته دوم ديگري از روايات صحيحه هم اين مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله اين روايات، روايت مرحوم کليني از امام صادق عليه السلام است که حضرت مي فرمايد: «بدرستي که توقف فاطمه عليه السلام در اين دنيا پس از پدر گراميش ۷۵ روز بود.»اين دسته از روايات هم مبناي نظر برخي از علماي شيعه از جمله مرحوم کليني گرديده.
🔶 البته ممکن است دليل اختلاف در اين دو دسته از روايات صحيحه رايج نبودن نقطه گذاري بر کلمات در زمان صدور روايات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» مويد اين معنا است.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#فاطمیه
#منابع_اهل_سنت
✅ آيا عمر سند و قبالهي فدك را از دست حضرت زهرا (س) گرفت و #پاره كرد؟
🔶 سبط ابن جوزي از #علماي اهل سنت ميگويد: پس از اين كه ابو بكر سخنان شاهدان حضرت زهرا سلام الله عليها را شنيد، نامهي رد فدك را براي آن حضرت نوشت؛ اما عمر از راه رسيد و آن نامه را #پاره كرد. حلبي شافعي در كتاب «السيرة الحلبيه» سخنان سبط ابن جوزي را اينگونه نقل كرده است:
🔶 «در كلام سبط بن جوزي آمده است كه ابو بكر براي فاطمه [سلام الله عليها] سند و نامهي براي ايشان در بارهي فدك نوشت. در همين هنگام، عمر بر ابو بكر وارد شد و گفت اين چيست؟ ابو بكر گفت: نامهي است كه براي فاطمه در مورد ميراثش از پدرش نوشته ام.
🔶 عمر گفت: از كدام منبعي براي مردم #انفاق خواهي كرد در حالي كه عرب عليه تو بپا خواسته اند؟ سپس نوشته را از فاطمه گرفته و آن را #پاره كرد.»
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ جمهوری اسلامی کارآمد یا ناکارآمد؟
1️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد، میتواند طی ۴٣ سال از استقلال، تمامیت ارضی و موجودیت خود و ساختارهایش در برابر مجموعهای از توطئهها، فشارها و فتنهانگیزیهای طراحی شده و به اجرا درآمده از سوی تمامی قدرتهای استکباری و شیطانی دفاع کند؟
2️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد میتواند کشوری را که از نظر ارتش، تجهیزات و قدرت دفاعی کاملاً وابسته است، به یک کشور دارای اقتدار دفاعی، نظامی و امنیتی رسانده، به گونهای که نه تنها از قدرت نظامی بازدارنده، بلکه فراتر از آن دارای قدرت ضربه متقابل در برابر هر نوع عامل تهدید نماید؟
3️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند ایران موسوم به ژاندارم منطقه و تحت فرمان آمریکا در دوران قبل از انقلاب را، به قدرت برتر و دارای نفوذ راهبردی در منطقه غرب آسیا تبدیل کند؟
4️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند طی ۴٠ سال به استناد گزارش سازمان ملل، شاخصه توسعه انسانی ایران را ۶٠ پله ارتقا بخشیده و از این جهت جمهوری اسلامی رتبه اول رشد این شاخص را از آن خود کند؟
🔶 شاخصی که از ترکیب چهار کمیت عددی در سه حوزه سلامت و بهداشت، آموزش و سطح مناسب زندگی به دست میآید. یکی از نتایج این ارتقای ۶٠ پلهای، افزایش شاخص امید به زندگی از ۵٠ سال قبل از انقلاب به ٧٧ سال در مقطع فعلی است.
5️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند رتبه علمی کشور را از رتبه ۵۶ جهان به رتبه ١۶ و از رتبه ۵ در منطقه به مرتبه ١ منطقه ارتقا داده و سرعت رشد علم در ایران را ١١ برابر میانگین سرعت رشد علم در جهان کند؟
6️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند رتبه ایران در علوم نانو، بیوشیمی و زیست مولکولی، علوم هوا فضا، علوم فیزیک و علوم ریاضی را از رتبه بالای ۵٠ به رتبه زیر ١۶ ارتقا داده و در علوم ژنتیک و سلولهای بنیادین، ایران را بعد از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار دهد؟
7️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، نمیتواند رتبه ایران در ثبت اختراعات را از رتبه ٣٩ جهان به رتبه ٧ جهان در سال ٩۴ برساند.
8️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، نمیتواند در مدت ۴٠ سال، خطوط ریلی کشور را بیش از دو برابر با ارتقای ٢٠ پلهای رتبه ایران در رتبهبندی ترابری خطوط ریلی جهان، رشد ۶ برابری ترابری کالا به کمک خطوط ریلی در کشور، رشد ٢۵ برابری تعداد مسافران جابهجا شده با استفاده از خطوط هوایی، رشد ١۵ برابری بار جابهجا شده با استفاده از خطوط هوایی، افزایش ۴/۴ برابری طول جادههای کشور، افزایش ٨ برابری آزادراههای کشور، افزایش ١٢/۵ برابری جادههای روستایی برساند.
9️⃣ نظام سیاسی ایران اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران را در علم انرژی از رتبه ۵٧ در جهان در دوران پهلوی، به رتبه ١١ جهان و از رتبه ٧ در منطقه به رتبه اول منطقه رسانده و ایران را در رتبه هشتم جهان در میان کشورهای تولیدکننده جهان قرار دهد.
🔟 جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران در علم انرژی هستهای را از رتبه ٨۶ جهان به رتبه ١١ و از رتبه ١١ به رتبه ١ در منطقه ارتقا دهد.
1️⃣1️⃣ جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران را در صنعت فولاد از رتبه ٣٠ جهان به رتبه ١٠ ارتقا دهد.
2️⃣1️⃣ اگر نظام سیاسی ایران ناکارآمد بود، در حوزه امنیت غذایی هیچ گاه رشد چهار برابری شاخص تولید مواد غذایی، رشد چهار برابری شاخص تولید محصولات کشاورزی، رشد بیش از سه برابری شاخص تولید دام، رشد ١٠ برابری تولید گوشت مرغ، رشد بیش از ١/۵ برابری سرانه تأمین گوشت به ازای هر شخص، رشد پنج برابری سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی و روند به شدت کاهشی مرگ و میر بر اثر سوءتغذیه در ایران پدید نمیآمد.
3️⃣1️⃣ اگر جمهوری اسلامی ناکارآمد بود، نمیتوانست فقیر بودن ۴۶ درصدی مردم ایران در دوران پهلوی را به حدود ١۴ درصد کاهش دهد. کسانی که تصور میکنند فقط در ایران فقیر وجود دارد، به آمارهای معتبر بینالمللی توجه کنند که میزان فقر در دیگر کشورها را گزارش میکند، مانند فقر بیش از ١٢ درصدی مردم آمریکا، فقر ١٩ درصدی مردم انگلستان، فقر ١۴/٨ درصدی مردم فرانسه، فقر ١٨ درصدی مردم ژاپن، فقر ۵٠ درصدی افراد بالای ۶٠ سال در کره جنوبی، فقر ٢١/٩ درصدی مردم ترکیه و فقر ٢۵ درصدی مردم در عربستان.
🔶 با نگاهی عالمانه و منصفانه در موارد پیش گفته که همگی مستند به آمار منابع معتبر بینالمللی است، میتوان قضاوت کرد که آیا جمهوری اسلامی، یک نظام سیاسی و حکومتی کارآمد است یا ناکارآمد، آن هم با وجود همه فشارها از سوی جبهه استکبار در این ۴٣ سال گذشته. البته در این نوشتار، بنا بر این نبود که به فضیلتها و دستاوردهای ناشی از رویکردها و جهتگیریهای معنوی و انسانی جمهوری اسلامی پرداخته شود.
🆔 @tahlil_shjr
#سرمشق_فاطمی #زن
#سبک_زندگی
✅ یک رهبرِ به تمام معنا
🔶 نگاهی به شخصیت، سبک زندگی و مجاهدتهای حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)
🆔 @tahlil_shjr
2_144123984264976084.pdf
937.7K
#سرمشق_فاطمی #زن
#سبک_زندگی
✅ یک رهبرِ به تمام معنا
🔶 رهبر انقلاب: شخصیت و مجاهدتهای حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) از زوایای گوناگون، پیامها و درسهای بینظیری برای انسانها بههمراه دارد؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک «الگو» و «اسوه» است. قطعا بهرهمندی از این دریای عظیمِ «معنویت و معرفت و مجاهدت» نیازمند این است که شناخت کافی از ابعاد گوناگون شخصیتی این بانوی بزرگوار و سیره و سبک زندگی و مجاهدتهای ایشان پیدا کنیم.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #منافقین
✅ همسران مسعود و شوهری که زنش را هدیه داد!
🔶 مسعود رجوی همسر اولش اشرف بود، پادگانی که صدام بعثی در اختیار مسعود قرار داده بود را به یاد همسر اولش پادگان اشرف نامید. همسر دوم مسعود فیروزه بود، دختر ابولحسن بنی صدر، پس از پیوستن مسعود به صدام برای جنگیدن با ایران، دختر بنی صدر از مسعود طلاق گرفت و در فرانسه ماند.
🔶 اما اصل داستان در ازدواج سوم است. مریم قجر عضدانلو، سال ۱۳۵۸ با ابریشمچی ازدواج کرد، از افراد رده بالای سازمان، به ناگاه در سال ۱۳۶۴ مریم قجر عضدانلو که تا همین ساعتی پیش همسر ابریشمچی بود، از او جدا و به عقد مسعود درآمد!!!! مریم از آن زمان شد، مریم رجوی، دستور فرمان آتش در عملیات مرصاد را داد و سال ۱۳۷۲ مسعود او را بعنوان رئیس جمهور ایران معرفی کرد.
🔶 در روز جشن طلاقِ مریم از ابریشمچی و همزمان ازدواج با مسعود، ابریشمچی پایین نشسته بود، هنگام دادن هدیه بالا میرود و پس از هدیه دادن همسرش به مسعود، او را به آغوش میکشد!
🔶 پس از شکست رجوی و سازمانش در عملیات "فروغ جاویدان" که با حمایت صدام بعثی شکل گرفت، عملیاتی که سازمانِ رجوی از ارتش و صیاد شیرازی متحمل شکست سنگینی شد؛ رجوی در جمع یاران سخنرانی دارد که در آن علت شکست را توضیح میدهد. مسعود می گوید: علت شکست شما از جمهوری اسلامی در عملیات تعلق خاطر بود، آنگاه که دستان بر روی ماشه بود بجای اندیشیدن به آزادی خلق، بفکر زن و فرزند و تعلقات خاطرتان بودید!
🔶 مسعود، انقلاب ایدئولوژیک و از بین رفتن این روابط را اعلام می کند. بعدتر در آدابی ایجاد کردند به نام "غسل هفتگی" بدین شکل که اعضای سازمان در مقابل هسته های رهبران میانی سازمان افکار جنسی طول هفته را با صدای بلند بیان می کردند و رهبران سازمان افکار آنان را غسل و پاک می کردند!
🔶 امروز این سازمان، با این گذشته توسط دولت آمریکا بعنوان جانشین جمهوری اسلامی معرفی میشود و وزیرخارجه سابق آمریکا در کنفرانس آنان سخنرانی می کند! عجیب تر اینکه امروز این سازمان در فضای مجازی و حقیقی شعار حقوق زن سر میدهد و میدانداری می کند.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#خودباوری
✅ علیه فراموشکاری
🔶 نباید این تحقیرها را فراموش کرد. یادتان می آید ایام کرونا وقتی عزیزانمان را از دست میدادیم، روزی پانصد ششصد نفر فوتی داشتیم، آن ایام سخت با دو ویروس در مبارزه بودیم: ۱. ویروس کرونا ۲. ویروس خودتحقیری. فراموش نکنید. امروز به آمارها مراجعه کنید.
🔶 فرانسه ۱۳۰، ژاپن ۲۱۳، برزیل ۲۳۰، آمریکا ۲۰۸ ایران ۳ این اعداد چیست؟ تعداد فوتی های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته! خاطرتان هست چقدر واکسن ایرانی و مدل واکسیناسیون را در ایرانِ خودمان مسخره کردیم و خارجی ها را ستودیم؟ استوری سلبریتی ها یادتان هست؟
🔶 ویروس کرونا کنترل شد، اما دویست سال است که در این مملکت ویروس خودتحقیری در برابر فرنگ درمان نشده است. فراموش نکنید.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#زن
#برابری_جنسیتی
✅ درباره تعاون جنسیتی
🔶 در طول تاریخ بشر، نسبت زنان با مردان همواره در یکی از این سه وضعیت تعیین شده است.
1⃣ خدمت
2⃣ رقابت
3⃣ معاونت
🔶 حالت نخست به وضعیتی از مناسبات زن و مرد اطلاق میگردد که در آن، حیثیتِ وجودی زن، خدمت به مرد است و هویت دیگری برای او قابل تصور نیست. لذا تمام انتظارات اجتماعی از زن در نقشهای همسری، مادری، دختری و خواهری زن خلاصه شده و زن نمونه کسی است که مردان اطرافش از او رضایت کامل داشته باشند. زن به مثابه خادم مرد، وضعیتِ غالب در سنت فرهنگی و اجتماعی جوامع در طول تاریخ بوده است.
🔶 حالت دوم ناظر به وضعیتی است که هویت جنسیتی به صنف تقلیل یافته و زن در رقابت با مرد در عرصه جامعه و خانواده خود را تعریف میکند. در این وضعیت، صنف زنان همواره در تقابل و ستیز با صنف مردان هستند و «برابری جنسیتی» هدف غائی این وضعیت به شمار میرود. تکوین و امتداد جریان دفاع از حقوق زنان(فمینیسم) در غرب به ویژه در موج دوم آن، مبتنی بر چنین درکی از مناسبات میان زن و مرد بود.
🔶 حالت سوم اما به وضعیتی اطلاق میگردد که هندسه جدیدی از روابط زن و مرد در آن حکمفرماست. در این وضعیت، نسبت میان زن و مرد «تعاون» است.
🔶 نظم اجتماعی مبتنی بر تعاون، جنسیت را بستر تحققِ ظرفیتها و امکانهای اختصاصی زن و مرد(مزیتهای ویژه دو جنس) میفهمد و آن را دستآویزی جهت تنظیم حرکت جامعه به سوی پیشرفت و تعالی قرار میدهد. در این وضعیت خاص آنچه زن و مرد را به یکدیگر پیوند میزند، اهداف مشترکی است که جز با تعاون و همکاری و خدمت متقابل به یکدیگر، قابل دستیابی نیست.
🔶 این وضعیت همان چیزیست که در ادبیات دینی تحت عنوان «زوجیت» در نظام خلقت از آن یاد شده است. زوجیت بستر تکاملِ قابلیتهای ویژه دو جنس در راستای اهداف خلقت است. این نظم و هندسه متفاوت از مناسبات زن و مرد را در انقلاب اسلامی و رویدادهای اجتماعی قبل و بعد از آن میتوان مشاهده نمود.
🔸 #به_قلم_اساتید: ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #شهید_گمنام
✅ یادآوری خوب است
🔶 در یادآوری منفعت است، یادآوری هم برای مردم و بیشتر برای مسئولان... یادآوری اینکه این مملکت در دویست سال اخیر هر بار به آن حمله شده است ما شکست خورده و بخشی از خاک این کشور جدا شده است. از جنگ طولانی ایران و روس که عباس میرزا شکست خورد گلستان و ترکمنچای بر ما تحمیل شد، تا جنگ جهانی اول، تا سقوط ارتش رضاشاه ظرف بیست و چهارساعت در جنگ جهانی دوم، تا جدایی بخشی از خاک بدون جنگ در دوره محمدرضا و.... فقط آن هشت سال دفاع کاملا مقدس و سخت بود که حکومت و مردم همزبان بودند، خاک جدا نشد. در تاریخ ایران گاهی حکومت میخواست، مردم همراهی نمیکردند، گاهی مردم می خواستند دفاع کنند و حکومت نمیخواست مثل سوم شهریور ۱۳۲۰... حالا همین جوانان گمنامی که امروز تشییع میشوند آمده اند برای یادآودی آن روزها و آن آرمانها...
🔶 اما تمام یادآوری این نیست. خدمت به مردم، مبارزه با فساد، کسب رضایت مردم که ولی نعمت هستند، خاضع بودن در برابر مردم، مبارزه با تبعیض، این ها نیز یادآوری نیاز دارد. گمنامها برای اینها هم می آیند.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#شخصیت_ها
✅ ماجرای خاطرهای که آیتالله خامنهای از مرحوم عباس شیبانی تعریف کرد
🔶 آیتالله خامنهای پس از اقامهی نماز بر پیکر مرحوم عباس شیبانی خاطرهای نقل کردند که ایشان و طاهر احمدزاده وقتی قصد جمعکردن تعدادی از متفکرین و مبارزین در تهران را داشتند، احمدزاده گفته بود «جمع کردنِ اینها کار ما نیست، کار عبّاس شیبانی است؛ او میتواند اینها را جمع کند.»
🔶 جلسهای که آیتالله خامنهای از تشکیلشدنش به همت مرحوم شیبانی یاد میکند، در واقع اولین جلسه از سلسله جلساتی است که در سال ۱۳۴۸ آغاز شده و هدفی مهم داشت: تدوین "منشور اسلامی" در برابر «مانیفست»، کتاب معروف مارکسیستها.
🔶 کتاب «شرحاسم» که زندگینامه مبارزاتی آیتالله خامنهای است شرح مفصلی از این جلسات آورده است. اعضای این جلسات آیتالله طالقانی، آیتالله بهشتی [پس از بازگشت از آلمان به ایران]، آقای خامنهای، هاشمی رفسنجانی، باهنر، ابوالفضل موسوی زنجانی، دکتر شریعتی، مهندس بازرگان، یدالله سحابی، عزت الله سحابی، عباس شیبانی، طاهر احمدزاده، جلالالدین فارسی و حبیب الله پیمان بودند.
🔶 جلسه اول که بسیار هم طولانی بود به این نکته انجامید که با تدوین مبانی مکتب اسلام، می توان روشنفکر مسلمان را با دیدگاه اسلام درباره آفرینش، زندگی و جامعه آشنا کرد؛ و نیز تصمیم گرفته شد هر یک از اعضاء در این باره هرچه در ذهن دارد روی کاغذ نگاشته، در نشست آتی بیاورد. چهل و پنج روز برای این موضوع زمان گذاشتند.
🔶 در نشست دوم آقایان خامنهای احمدزاده، طالقانی، بازرگان، سحابی و فارسی نظرات مکتوب خود را همراه داشتند. در گفت و گوهای این جلسه مقرر شد نوشته ها به جمعی که آقای مرتضی مطهری یکی از آنها بود سپرده شود تا نظر بدهند.
🔶 در چهارمین یا پنجمین جلسه بود که تصمیم گرفتند افرادی کمتر ولی اهل تر و صاحب نظرتر، تدوین منشور اسلامی را به عهده بگیرند و در جلسه عمومی طرح نمایند. آن جمع کوچک کاری عبارت بودند از آقایان خامنهای، رفسنجانی، باهنر و پیمان. آقای خامنهای هر بار برای مشارکت در آن جلسه، از مشهد به تهران می آمد. نشست ها در خانه آقایان پیمان و باهنر برگزار می شد؛ و گاه در منزل آقای شیبانی. جلساتی که گاه بیست ساعت طول میکشید.
🔶 این جلسات تا سال ۴۹ ادامه پیدا کرد. اما دستگیری آیتالله خامنهای و پس از مدتی هاشمی و پیمان، تداوم جلسه ها را از بین برد. با گسترش دستگیری ها تصمیم گرفتند جروهها، یادداشت ها و هر آنچه مربوط به تدوین منشور اسلامی بود در صندوقی در مدرسه دخترانه رفاه به امانت بگذارند تا بعد.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#نُه_دی
✅ سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی
🔶 فتنه۸۸ هم حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه معاند را داشت و هم در تجمعات، تخریب اموال و حتی سلاح (سرد و گرم) کشیدن و درگیری داشت.
🔶آیت الله خامنه ای چه کرد؟!
1⃣ تبیین و تبیین و... و تدبیر؛ تا جمعیت خیابان ریزش کرد!
2⃣ التجاء مکرر به خداوند و توسل فراوان و نماز استغاثه که خونی ریخته نشود!
3⃣ فرمانده سپاه تهران -آشنا به سبک ایشان- "جای مجوّز" از شورای امنیت ملی "دستور منعِ شلیک" برای نیروهایش می گیرد!
به نیروهای تحت امرش می گوید: امروز دفاع از ولایت با کشته شدن ماست؛ نکند کسی را بکشید! هیچ گلوله ای نباید داشته باشید! (دو ویدئو درباره سردارشهید همدانی)
4⃣ صدنفر از دستگیر شدگان هتاکی عاشورای۸۸، متهم به تخریب و تعرض های آن روز به تکیه های عزای اباعبدالله هم بودند اما وقتی مجرم از غیر مجرم (حاضر در صحنه و احیانا همراه با مجرمین) قابل تفکیک نبود، دستور دادند: اگر قابل تفکیک نیست و احتمال یک نفر بی گناه هست، همه را آزاد کنند! (ویدئو سعید جلیلی)
5⃣ پس از ریزش جمعیت و عِده و عُده آنها، با وجودی که تریبونهای حزب اللهی محاکمه و اعدام سران فتنه را بعنوان یاغی، مطالبه می کرد؛ نزدیک به سیره حضرت امیر(ع) با همسر پیامبر(ص) در جمل را رضایت داد: حصر خانگی و محدودیت اجتماعی!
🔶 اغتشاشات ۱۴۰۱ "از حیثِ" حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه های معاند و فساد و تخریب اموال و کشیدن سلاح، به ۸۸ شبیه بود بعلاوه ی جنایاتی بی سابقه از شکنجه و کشتن بسیجی و حافظ امنیت به شکل دسته جمعی!
6⃣ رهبر انقلاب، باز "حاضر و مجرم" را یک کاسه نکرد؛ بلکه حتی همه آنها که در خیابان فساد و تخریب کردند را هم برایشان یک حکم نکرد!:
🔶 الف) جوانان و نوجوانانی که فلان برنامه اینترنتی اینها را به خیابان می کشاند، هیجانی و احساساتی می کند ⬅️ مشکلشان را با یک تنبیهی می شود حل کرد! یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می کنند.
🔶 ب) بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته، منافقین، تجزیه طلبها و... ⬅️ (اینجا هم باز) قوه قضاییه بایستی به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه ی به امنیت، محاکمه کند و برایشان مجازات تعیین کند!(۱۴۰۱/۷/۱۱)
🔶 ج) جنایت کارهایی که با شکنجه آدم کشتند (مثل ماجرای آرمان عزیز و شهید عجمیان و...) ⬅️ اینها را هرکس ثابت شود همکاری داشته با این جنایت ها، بدون تردید مجازات خواهد شد!(۱۴۰۱/۸/۱۱)
🔶 این سبک، چه به "حکم اولی شرعی"، چه "حکم ثانوی حکومتی" بوده باشد؛ تراز تر برای جمهوری اسلامی و وضعیت میدان است. واضح است دو دیگریِ افراط و تفریط از این سبک هرکدام پیامدهای زیان بار خود را همراه دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #نُه_دی
✅ حماسه نهم دی
🔶 امرور نهم دی ماه است که در تقویم کشور ما ثبت شده؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت. روزی که نقش بزرگی بر پایان دادن آتش فتنه ۸۸ داشت، اما در این روز اتفاق مهم دیگری نیز افتاده است.
🔶 (به تاریخ میلادی) نهم دی ۸۵ #صدام نیز اعدام شد. صدام یک طاغوت عجیب بود که تا آخرین لحظات عمرش با ایران و جمهوری اسلامی مشکل داشت. شاید خواندن خاطره زیر برایتان جالب باشد.
🔶 #صدام آن فرعون و جانوری است که همه دنیا پشت سر او ایستادند و تمام کمکهای مالی و نظامی را کردند و او هم اعلام کرد #یک_هفتهای تهران را فتح خواهم کرد. از جنگندههای فرانسوی تا سلاحهای شیمیایی آلمانیها تا کمکهای مالی سعودیها و کمکهای اطلاعاتی آمریکاییها و غیره.
🔶 امروز ۴۲ سال از آن ادعای تاریخی میگذرد. تهران فتح نشد، اما #صدام ۱۶ سال پیش در اوج ذلت اعدام شد تا سرنوشت او درس عبرتی باشد برای همه کسانی که به فکر نابودی این نظام هستند.
🔶 اینها گزارشات فردی است که لحظات پایانی اعدام او را نقل کرده:
🔶 #الربیعی میگوید؛
صدام هنرپیشهی بسیار خوبی بود و تمام زندگی برایش به مثابه یک تئاتر بود که باید در آن نقش بازی میکرد. حتی در آخرین لحظات زندگی هم تظاهر به قوی بودن میکرد طوری که وقتی وارد اتاق اعدام شد و طناب دار را دید گفت: «دکتر، این برای مرد است!»
🔶 او میگوید که صدام تا آخرین لحظات خونسرد بود و قبل از مرگ با خدا راز و نیاز یا طلب مغفرت نکرد؛ چون گفته میشود که او اساساً به عالم غیب ایمان نداشت. حتی در لحظات مرگ شهادتین را فراموش کرده بود و ما به یادش آوردیم که بگوید، که البته آن را فقط تا نیمه گفت. او نتوانست جملهاش را کامل کند، زیرا زیر پایش خالی شد.
🔶 وی ادامه میدهد: صدام در جواب این سؤال که چرا با جنگ و خونریزی مانع پیشرفت کشور شده؟ گفت «من میخواستم، اما #ایران نگذاشت!»
🔶 الربیعی میگوید: صدام از اسم ایران هم هراس داشت و حتی اگر دو تا ماهی در تنگ آب به جان یکدیگر میافتادند آن را به ایران مربوط میکرد! صدام معتقد بود ایرانیها مجوس و آتشپرست هستند و لحظات قبل از اعدام هم چون میدانست که تصاویر ضبط شده و بعداً برای مردم پخش خواهد شد، دائماً شعار «مرگ بر ایران» و «مرگ بر ایرانیان مجوس» را سر میداد.
🔶 این سیاستمدار عراقی میگوید:
روز اعدام صدام، بیشتر مسئولان داخلی و خارجی از بغداد خارج شدند تا در مسئولیت مرگ او شریک نباشند و فقط نوری المالکی مانده بود که ما هم بعد از اجرای اعدام، جسد صدام را با بالگرد به منطقۀ سبز بردیم تا به رؤیت او برسد و بعد هم برای دفن به استان صلاحالدین منتقل شد.
🔶 نکته قابل توجه اینجاست که الربیعی میگوید: «تا قبل از اعدام صدام ما تحت فشار زیادی بودیم، هم از جانب حکومتهای منطقه و هم طرفهای بینالمللی. حتی نهادهای مختلف دولت آمریکا در این رابطه دو نظر متفاوت داشتند و حاکمان کشورهای حوزهی خلیج فارس هم اصرار داشتند این کار صورت نگیرد؛ چون معتقد بودند با این کار مردم منطقه نسبت به حکام خود جسور خواهند شد.»
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #تاریخ
✅ قبل و بعد
🔶 یک راه شناختن آدمها به ویژه سیاستمدران بررسی رفتارشان قبل و بعد از به "قدرت" رسیدن است. امان از قدرت، برخی پیش از به قدرت رسیدن خود را مطلوب، محبوب و آرمانی معرفی می کنند، چیزی شبیه به شعارهای انتخاباتی، اما پس از دست یافتن به "قدرت" آن می کنند که میخواهند. امان از قدرت، رضا پهلوی شاهزاده دور از قدرت آن روزی که در این مملکت به واسطه پدر، صاحب قدرت بود، به شکار می رفت، حیوانات نادر را شکار میکرد و با افتخار عکس یادگاری هم میگرفت، محمدرضا هم اینگونه بود، سنت شاهانه بود.
🔶 عموی رضا پهلوی هم مدام در سفر بود، به آفریقا می رفت، خانه ای در تهران داشت که به موزه اجساد حیوانات تبدیل کرده بود. حالا سلطنت طلبان، نگران محیط زیست، حیات وحش و توله یوزهای ایران شده اند! یادشان رفته تفریحات شاه و شاهزاده را که شکار یوز ایرانی بود! منتظرند "پیروز" بزرگ شود، شاهزاده با سقوط جمهوری اسلامی به قدرت برسد و باز به شکار بروند! لابد بعدا شروینی از راه می رسد و برای آن یوز آهنگی می خواند! برای شاه و دلخوشی هاش... اینها یکبار در قدرت بوده اند، پرونده شان باز است، سابقه شان موجود است. هندوانه سربسته نیستند.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#سرمشق_فاطمی
#شبهات
✅ شبهات فاطمیه
💢آیا خانه حضرت فاطمه (س) برای تهدید و اجبار به بیعت به آتش کشیده شده است؟
🔶 طبق نقل طبرى و ابن أبى شيبه، عمر قسم مىخورد كه اگر اجتماع كنندگان در خانه اميرمؤمنان عليه السلام براى بيعت با ابوبكر بيرون نيايند، خانه را با اهلش به آتش خواهد كشيد و حضرت زهرا سلام الله عليها نيز سخن عمر را براى اميرمؤمنان عليه السلام و زبير يادآور شده و به خداوند سوگند مىخورد كه عمر به قسم خود وفا خواهد كرد:
🔶 به خدا سوگند، گردآمدن اين افراد در خانه تو مانع از آتش زدن خانه نخواهد شد. هنگامى كه عمر رفت، علي (ع) و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به علي و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مىدهد!. و از طرف ديگر اين مطلب قطعى است كه اميرمؤمنان عليه السلام به تهديدهاى عمر توجهى نكرد و حاضر به بيعت نشد.
🔶 محمد بن اسماعيل بخارى مىنويسد:
🔶حضرت فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر غضب نمود، با وى قهر كرد و با او سخنى نگفت تا از دنيا رفت، آن حضرت پس از پيامبر (ص) شش ماه زندگى كرد... و علي (ع) در اين شش ماه با ابوبكر بيعت نكرد.
🔶 بنابراين سوگند عمر كه اگر بيعت نكنيد خانه را به آتش خواهم كشيد موضوعى قطعى و يقينى است و از طرفى اميرمؤمنان عليه السلام براى بيعت حاضر نشد؛ پس عمر تهديد خود را عملى كرده و خانه را به آتش كشيده است.
🔶 مسعودى شافعى در كتاب اثبات الوصيه تصريح مىكند كه عمر خانه را به آتش كشيده است:
🔶 پس قصد خانه علي كردند و بر او هجوم آوردند و خانهاش را آتش زدند و او را به زور از خانه بيرون آوردند، سرور زنان ( فاطمه(س) ) را بين ديوار ودر فشار دادند تا فرزندش محسن به شهادت رسید.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #اغتشاشات
✅ انقدر کتک زد تا تشنج کرد!
🔶 فرانسه علی کریمی ندارد؟ فرانسه یک پهلوان ندارد؟ مصیح علینژاد و شاهین نجفی ندارد؟ مهشید و اِبی ندارد؟ وریا غفوری ندارد تا از حقوق کُردها دفاع کند؟
🔶 یک سلبریتی با غیرت ندارد تا صدای مردم مظلوم فرانسه باشد؟ فرانسه یک شروین ندارد تا برایشان آهنگ "برای" بخواند؟ فرانسه یک ایران اینترنشنال ندارد تا اخبار را با صداقت کامل پوشش دهد؟ یعنی فرانسه را از سازمان حقوق مردان اخراج نمی کنند؟ اینم کارخودشونه؟
🔶 آقای رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران نمیخواهد با امباپه یا با زیدان دیدار کند و حمایت دولت ایران از ملت مظلوم فرانسه را اعلام بدارد؟
🔶 یعنی یک نفر نیست در کار فرانسه دخالت کند؟
سرزمین آزادی. نخستین انقلاب آزادی، انقلاب کبیر فرانسه با شعار برابری، برادری و آزادی، آرمانهایت چه شد؟
🔶 راستی مکرون نمیخواهد به ونزوئلا سفر کند؟
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_و_تبیین
#جنگ_ترکیبی
✅ رسانههای داخلی برای ارائه روایت اول در جنگ ترکیبی باید حمایت شوند.
🔰 قسمت اول
⁉️ رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند که دشمن با یک جنگ ترکیبی به مصاف ملت ایران آمده است. «رسانه» در «جنگ ترکیبی» چه جایگاهی دارد و کدام بخش از هندسه تهاجمی دشمن را تکمیل میکند؟
🔶 بسم الله الرّحمن الرّحیم. استفاده از عنصر تبلیغات در نبردها و جنگها پیشینهای طولانی در تاریخ دارد؛ از رجزخوانی در جنگهای کهن گرفته تا پروپاگاندای نظامی در جنگ جهانی دوم که هم توسط متفقین و هم متحدین به کار گرفته شد. در جنگ اول خلیجفارس استفاده از رسانه در جنگ وارد مرحله جدیدی شد و خبرنگاران شبکه تلویزیونی سیانان (CNN) سوار بر تانکهای آمریکایی در حمله به عراق نقشآفرینی میکردند و عملیات و بمبارانها زنده پخش میشد.
🔶 به تعبیر برخی از اندیشمندان مانند ژان بودریار، تصویر جنگ خلیجفارس در سیانان واقعیتر از خود جنگ بود. اکنون آن چیزی که جدید است تحولات فناوری رسانه و امکانات جدیدی است که در اختیار دولتها و سازمانها و نهادها و نیز کنشگران غیردولتی قرار گرفته است. البته بسیاری از این کنشگران و بنیادها و اندیشکدهها در جهان هم وابستگیهای پنهان و آشکار دولتی دارند و از فناوریهای نوین رسانهای و روشهای جدید ارتباطات و اطلاعرسانی مبتنی بر هوش مصنوعی و علوم شناختی استفاده میکنند و عملیات مختلف تبلیغاتی و جنگ روانی بر پا میکنند.
🔶 اصطلاح «جنگ ترکیبی» (Hybrid warfare) نخستینبار در مطالعات راهبردی توسط یک تحلیلگر نظامی به نام فرانک هافمن در سال ۲۰۰۷ در کتابی با عنوان «منازعه در قرن ۲۱: ظهور جنگهای ترکیبی» به کار رفت.
🔶 از نظر هافمن در جنگ ترکیبی علاوه بر فنون نظامی از ابزارهای غیرنظامی مانند فشار اقتصادی و تحریم، حملات سایبری، و خصوصاً عملیات رسانهای و جنگ روانی استفاده میشود.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما
🆔 @tahlil_shjr
A4 - 373.pdf
1.93M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#جان_فدا
#حاج_قاسم_سلیمانی
✅ قهرمان؛ سلیمانی
🔸 سخنهفته خط حزبالله به مناسب فرارسیدن سالروز ۹ دی ۱۳۸۸، به این سوال پاسخ داده است که نقش مردم در نقش بر آب کردن نقشههای دشمن در فتنههای مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟
🔸 گزارش هفته خط حزبالله، با عنوان «قهرمان؛ سلیمانی» در سومین سالگرد شهادت جانفدای ملت ایران، نگاهی به جهاد بزرگ حاج قاسم سلیمانی و ثمرات آن داشته است.
🌷 شماره این هفتهی خط حزبالله تقدیم میشود به روح مطهر شهیدان «حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، حسین پورجعفری، محمدرضا الجابری، شهروز مظفرینیا، محمد الشیبانی، هادی طارمی، حسن عبدالهادی، وحید زمانینیا و علی حیدر» که بامداد جمعه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸در حادثه تروریستی فرودگاه بغداد آسمانی شدند.
🔸خط حزبالله؛ شماره ۳۷۳
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_و_تبیین
#جنگ_ترکیبی
✅ رسانههای داخلی برای ارائه روایت اول در جنگ ترکیبی باید حمایت شوند.
🔰 قسمت دوم
⁉️در کنار ناآرامی و آشوب در خیابان، ضلع رسانهای آشوب و اغتشاش هم در دو ماه اخیر فعالیت بیسابقه و سنگینی داشت. بهعنوان یک ناظر رسانهای، اگر بخواهید این حرکت رسانهای را تحلیل کنید، چه خصوصیات و ویژگیهایی میتوان برای آن ذکر کرد؟
🔶 آنچه بهعنوان رکن مهم جنگ ترکیبی در ادبیات جدید این عرصه مطرح شده است، استفاده از فناوریهای نوین رسانهای و هوش مصنوعی و گسیل ارتشهای سایبری برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی، ایجاد تردید و ابهام درباره وقایع و اوضاع کشور و نهایتاً تحریک گروههایی از مردم بهمنظور حضور میدانی است.
🔶 تولید عمدی و سازمانیافته اخبار دروغ و اطلاعات نادرست بخش مهمی از عملیات جنگ ترکیبی است. در چنین فضایی است که مفاهیمی مانند کژآگاهی (Disinformation) و اخبار جعلی (Fake news) در مطالعات رسانه و ارتباطات اهمیت فراوان پیدا کرده است. جنگ ترکیبی اخیر علیه ایران هم مبتنی بر کژآگاهی است. با اطلاعات غلط، آمیختن راست و دروغ، نشر اخبار جعلی، تولید تصاویر دستکاری شده و انتشار ویدئوهای قدیمی و نامرتبط یک بمباران رسانهای راه میاندازند که در آن تشخیص حقیقت از تصاویر برساخته بسیار دشوار میشود.
🔶 خصوصاً با انتشار تصاویر و ویدئوهایی که خشم و نفرت لحظهای برمیانگیزند و مجال تفکر و تحقیق درباره درست و یا غلط بودن خبر و دادههای ارائه شده را از مخاطب سلب میکنند و اینگونه بر موج عواطف و احساسات سوار میشوند. به دلیل همین مخاطرات جدید است که در سال ۲۰۱۹ عنوان اصلی همایش سالانه انجمن بین المللی ارتباطات و رسانه (IAMCR) در اسپانیا به این موضوعات اختصاص یافته بود.
🔶 اینبار بهجای تأکید همیشگی بر مفهوم «آزادی رسانهها» که به شیوههای گوناگون مورد سوءاستفاده شرکتهای عظیم سرمایهداری قرار گرفته است، موضوع اصلی همایش، یافتن راهکارهایی برای دفاع از «شرافت انسانی» در جهان امروز و شرایطی است که حقوق انسانها به نام آزادی پایمال و «حقیقت» دست نیافتنی و محل نزاع شده است.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما
🆔 @tahlil_shjr