#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ ایدئولوژی انقلاب اسلامی
🔶 انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ یک نظم کلان را در مهمترین منطقه جهان برهم زد. منطقه ای به نام خاورمیانه برای غربی ها دو اهمیت اساسی داشت و دارد:
1⃣ سلطه بر نفت و گاز این منطقه
2⃣ تثبیت جایگاه اسرائیل در این منطقه
🔶 به سالهای دهه پنجاه بازگردید، جنگ سرد بین دو دولت شوروی و آمریکا حاکم بود. سایر دولت های کوچک نظیر ایران می بایست حیات خود را در منظومه یکی از این دو بلوک شرق و غرب تعریف می کردند. تحلیل و برداشت شاه این بود: تامین امنیت ایران در جنگ سرد فقط با اتکا به یک ابرقدرت خارجی ممکن است هر چند خود او بعدها به اشتباهش پی برد اما بقای ایران و سایر کشورهای ضعیف در جنگ سرد وابسته به قرار گرفتن در این نظم جهانی بود.
🔶 آمریکا در جدال با شوروی که پیشتر انگلستان چنین کارویژه ای داشت، می بایست بر نفت منطقه سلطه پیدا می کرد. خاندان آل سعود در عربستانِ نفت خیز، خاندان پهلوی در ایرانِ نفت خیز، سایر خاندانک ها در شیخ نشین های نفت خیزِ امارات و قطر و کویت همگی حیاتشان در راستای همین نظم جهانی قابل فهمیدن بود. در مرکز این نظم اس.رائیل می بایست توسعه و تثبیت می یافت، به همین جهت در اوج جنگ اعراب و اسرائیل تنها یک دولت حاضر شد به این رژیم نفت بدهد! دولت شاهنشاهی ایران!
🔶 انقلاب اسلامی، این نظم اجباری و تحمیلی را برهم زد. این نظم زورمندانه را برنتافت. آمریکایی ها گمان میکردند همانند سقوط دولت دکتر مصدق می توانند این حرکت اصلاحی و ضداستعماری ایرانیان را پس از مدتی از بین ببرند. کودتا کنند که کردند(کودتای نوژه) جنگ راه بیاندازند که انداختند(صدام بعثی) اما به نتیجه مطلوب دست نیافتند.
🔶 علت این بود که امام خمینی این بار، ایدئولوژی اسلام را آورد پشت ایران، اتحاد ایجاد کرد. گفتمان ساخت. گفت ما از اسلامِ آمریکایی عبور کرده و با اسلام ناب می توانیم مقابل اجنبی بایستیم. صد و اندی سال بود که ایران در طعمه استعمار بود، در دهان استعمار بود، روس، عثمانی، انگلیس و آمریکا هر بار اراده کردند در قاجار و پهلوی با جنگ و کمترین هزینه وارد این کشور شدند! ارتش هم داشتیم و نتوانستیم مقاومت کنیم! ارتشی که ایدئولوژی نداشت. ایدئولوژی انقلاب اسلامی نیروی نظامی ساخت. توان به بار آورد. این نظم برهم خورد. تمام تلاش مزورانه آمریکا بازگشت به آن نظم است. تحریم اقتصادی، پیغام مذاکره، تشویق رجوی، حمایت از شاهزاده همگی بازگشت به آن نظم زورمدارانه پیشین است. تحولات ایران امروز را باید فراتر از این اقتصاد معیوب و دلار ۴۳ هزار تومانی دید. حل مساله اقتصاد بی ثبات و تامین معیشت مردم آن رویای آمریکایی را برهم خواهد زد.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
سیره امیرالمؤمنین.pdf
77K
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_و_تبیین
#بصیرت #وحدت
✅ سیره امیرالمؤمنین؛ پایداری بر حق در برابر تبلیغات باطل
🔰 مروری بر سیره علوی در مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن
🔶 حضرت آیتالله خامنهای دربارهی یکی از درسهای زندگی امیرالمؤمنین میفرمایند: «امیرالمؤمنین اهل بصیرت دادن است. امروز ما به این بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد میشوند، با ابزارهای اخلاق وارد میشوند؛ باید هشیار بود.» ۱۳۸۹/۰۴/۰۵
🔸 #به_قلم_اساتید:حجتالاسلام روح الله توحیدینیا؛ پژوهشگر تاریخ اسلام
🆔 @tahlil_shjr
گفتوگوی بین نسلی، شرط تحقق نظریه نظام انقلابی.pdf
119.7K
#عزت_ملی
#گام_دوم_انقلاب
#تحلیل_و_تبیین
✅ گفتوگوی بین نسلی، شرط تحقق نظریه نظام انقلابی
🔶 «بیانیهی گام دوم» یک تبیین بسیار جامع و دقیق است از آنچه رهبر انقلاب تحت عنوان نظریهی نظام انقلابی از آن یاد کردهاند. ایشان همچنین الزامات و ضرورتهای تحقق این نظریه را به نسل جوانی یادآور شدهاند که قرار است در گام دوم انقلاب زیر بار این مسئولیت بزرگ بروند.
🔶 اینکه میگویم گفتوگوی بین نسلی لازم است، برای همین است که بفهمیم مدیران قبلی با چه پرسشها و چالشهایی مواجه بودهاند و احیاناً گاهی هم موفق نبودند. ما بدون اطلاع از آن چالشها و پرسشها وقتی بر سر آن دوراهیها قرار میگیریم، لزوماً تصمیم بهتری نمیگیریم.
🔶 وقتی رهبر انقلاب در «بیانیهی گام دوم» میفرمایند که انقلاب اسلامی دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خودش است و به نقدها حساسیت مثبت نشان میدهد و آن نقدها را نعمتی از جانب خدا برای خودش میداند، خب پس چگونه ممکن است ما مدیرانی داشته باشیم که این ویژگیها را نداشته باشند؟ این رویکرد میتواند رکود و توقف را در مسیر پیشرفت رفع کند و نظریهی نظام انقلابی را عملی کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما
🆔 @tahlil_shjr
115.pdf
2.35M
#ولایت_فقیه
#دیدارنگار
#انقلاب_زنده
#اتحاد_ملی
✅ اتحاد ملی؛ سدی محکم در مقابل دشمن
🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش. ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «اتحاد ملی؛ سدی محکم در مقابل دشمن»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره اهمیت اتحاد ملی و نقش بازدارنده آن در برابر دشمنان مرور شده است.
🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۵
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#معنویت_و_اخلاق
#زن #جشن_فرشته_ها
✅ رهبر دخترکان
🔶 سخن گفتن رهبر با دختران، جلوه و ظهور و بروز سخن گفتن کاف انا اعطیناک است با کوثر. آن قدر به تنزیل کشیده میشود که گسترده میشود نه در جغرافیا بلکه در تاریخ. و نسل ها را دربر میگیرد.
🔶 سخن گفتن رهبر با دخترکان، با رنگهای حسینیه که حالا زنانه شده، زرد و صورتی، که احساس گرم ظهور و گسترش را در تو ایجاد میکند، سخنی کوتاه اما سهل و ساده که همه عالم بفهمد، معنویت و رفاقت با خدا، مسوولیت و تکلیف، دانش و علم.
🔶 سخن گفتن رهبر با دخترکان یعنی معنویت به زبان آغاز. یعنی «نو» جوان شدن. یعنی ابتدای سلوک. باید با او سخن بگویی هنگام سجده و قیام نماز. باید با او سخن بگویی وقتی مراقبت میکنی از نفست که به خطا نیفتد. و یکی از زیبا ترین جلوه های ذکر همین دوری از خطا و مراقبت است. باید با او سخن بگویی وقتی به اندازه همه عالم متعهد میشوی و مسوول. و تعهد چه ذکر شیوایی است در هستی. بیایید عالم را به سخن آوریم و ذکر در بارگاه او.
🔶 سخن گفتن رهبر با دخترکان یعنی نظام مملو از انقلاب است. اصلا انقلاب زن است و نظام مرد. انقلاب زهرا س است که حقیقتش امتحان است و سلوک و خیزش. و نظام علی ع است که هویتش ولایت است و رهبری. آنجا که این دو حقیقت گفتگو میکنند سر سفره سجاده و سجود، عالم باید بیاید و دو زانو به تماشا بنشیند این حقیقت نورانی و سبز ناب محمدی را.
🔶 سخن گفتن رهبر با دخترکان یعنی این قصه سر دراز دارد. ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون. هجوم شیطان به سفره عبودیت سالک، برای او یک فرصت واقعی ایجاد میکند. او حالا میتواند یک گام به بالاتر بردارد. وقتی او یک گام در سلوک پیش میرود، در ساحت گسترش نیز فراگیر تر میشود.
🔶 سخن گفتن رهبر با دخترکان را فقط صحنه مبارزه رسانه ای و ترویجی با دشمن نبینید که این هم هست. اما یک بستر سلوک و رشد امت هم هست. یک بستر جلوه گری و گسترش و نفوذ و مدیریت در جفرافیای هستی هم هست. یک بستر جلوه گری و گسترش و نفوذ و مدیریت در تاریخ نیز هست. یک بستر تامل و اندیشه ورزی و دریافتن و تحلیل و تدقیق هم هست. ان فی ذالک لایات لقوم یعقلون
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
نتیجه یک سرمایهگذاری هوشمندانه فرهنگی.pdf
102K
#امید_به_آینده
#گام_دوم
#تحلیل_و_تبیین
✅ نتیجه یک سرمایهگذاری هوشمندانه فرهنگی
🔶 دیدار سازمان تبلیغات با رهبر انقلاب یک جلسه شیرین و صمیمی بود که بیشتر از اینکه یک جلسهی رسمی دستگاهی باشد شبیه جلسهی پنجشنبهشبهای انس و صمیمیت رهبر عزیزمان بود. من سعی کردم در این جلسه یکقدری اوصاف جمعی را که نمایندگیشان را میکردم محضر رهبر انقلاب عرض بکنم.
🔶 از این نسل جدید از این جریان گام دومی حوزهی فرهنگ خصائصی را محضر رهبر انقلاب عرض کردم اولین ویژگی که عرض کردم این بود که اینها انقلاب اسلامی را، امام را و مکتب امام را جدی گرفتهاند.
🔶 به نمایندگی از این نسل عرض کردم ما وظایفمان را جدی گرفتیم، جنگ را جدی گرفتیم. مردم را جدی گرفتیم و محترم و عزیز میشماریم؛ و برای جهاد تبیین عازمیم. این جدی گرفتن وصف این جریان انقلابی و گام دومی حوزهی فرهنگ است.
🔶 رهبر انقلاب در چند فراز اشاراتی به سخنان من داشتند… ایشان کاملاً به این سرمایهی انسانی اجتماعی گام دومی حوزهی فرهنگ امیدوارند. رهبرانقلاب روی این نسل درست سرمایهگذاری هوشمندانه و درست محاسبه کردهاند. اتفاقات بزرگی در حوزهی فرهنگ و هنر و رسانه در راه است و این نسل اتفاقات مهم و شورانگیزی را رقم خواهد زد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مردمسالاری
#انقلاب_اسلامی
✅ انقلاب زنده و روینده
🔶 قسمت اول
🔰 نگاهی به تجربههای بینظیر و حرکت رو به آرمان انقلاب اسلامی
🔶 انقلاب و به چالش کشیدن هویتِ تمدن غربی
🔹 انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی، اگرچه کمتر از نیم قرن است که پا به صحنه سیاسی دنیا گذاشته، اما نشان داده است که در مقایسه با سایر نظامهای سیاسی و انقلابهایی از قبیل انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹، انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و انقلاب ۱۹۶۲ الجزایر، تفاوتهای جدی و عمیقی دارد. « هرچه من نگاه کردم موردی را پیدا نکردم که مثل انقلاب اسلامی، تحولی که در دورهی اول پدید آمد، در دورههای بعد یا دهههای بعد، با همان شکل، با همان هدفها، به سوی همان آرمانها و با همان جهتگیریها ادامه پیدا کند. یا اصلاً ادامه پیدا نکرده، مثل انقلاب شوروی؛ یا ادامه پیدا کرده، منتها با یک فترتی... مثل انقلاب کبیر فرانسه.» ۱۳۹۰/۵/۱۹
🔶 یکی از وجوه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابهای بزرگ تاریخ این است که توانست با برافراشتن پرچم مستضعفین و ایستادن در مقابل مستکبرین و طواغیت عالم، خواب آشفته فرعونهای زمان را به هم بریزد و بشریت را یک گام به حیات طیبه نزدیک کند. «جمهوری اسلامی با شعار دین وارد میدان شده، علاوه بر اینکه توانسته خودش را حفظ کند، توانسته رشد کند، توانسته این منطق را منتشر کند، توانسته ریشهدار کند؛ اَ لَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَة...جمهوری اسلامی با وجود خودش... به چالش کشیده هویّت مرکزی تمدّن غربی را.» ۱۴۰۱/۵/۵ به همین دلیل است که انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ را نمیتوان همطراز با انقلابهای معاصر دانست و میبایست از آن به عنوان انقلابی الهامبخش و الهی یاد کرد. انقلابی که بر اصول و مبانی الهی ایستادگی دارد و به اقتضائات زمان توجه میکند. ریشه زنده و پر نشاط ماندن انقلاب اسلامی نیز در توجه به همین اصول و نیازها است. «انقلاب زنده آن انقلابی است که بتواند در هر دورهای نیازهای خودش را بشناسد، خطرات متوجّه به خودش را بشناسد، راه تأمین آن نیازها را پیدا کند، راه خنثی کردن آن خطرات را پیدا کند... انقلابِ جمهوری اسلامی خودش را مصون نگه داشت.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🔶 از مردم سالاری دینی تا «ما میتوانیم»
🔹 دستاورد اساسی و فوقالعاده مهم انقلاب اسلامی این موضوع مهم است که حضرت امام خمینیبه عنوان زعیم و رهبر آن، توانست با طراحی الگوی امام و امت، انقلاب را وارد مرحله نظامسازی اسلامی نماید و ساختارهای مورد نیاز را هماهنگ با آرمانها سامان بخشد.
🔶 در حکمرانیِ برآمده از الگوی اسلام ناب، مردم در رأس امور کشور قرار دارند و اراده، عزم و انتخاب آنان است که پیشرفت کشور را محقق می سازد. «قبل از انقلاب، حکومت سلطنتی بود. نقطهی مقابل آن، مردمسالاری است. در حکومت سلطنتی، مردم هیچکارهاند؛ در حکومت مردمسالاری، مردم همهکارهاند. » ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ مردم سالاری دینی را میتوان اولین و مهمترین ثمره انقلاب اسلامی ملت ایران دانست، چراکه تنها با اراده عمومی مردم است که اهداف بلند انقلاب محقق خواهد شد. «مهمترین کار اصولیای که انقلاب کرده است، تبدیل نظام طاغوتسالار به نظام مردمسالار است؛ این مهمترین کاری است که انقلاب کرده است؛ آن هم با الهام از تعالیم اسلامی.» ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
🔶 خروج مردم از حالت انفعال و بیتفاوتی نسبت به امور کشور و تبدیل شدن به عناصر فعال و کنشگر در جامعه، از مهمترین برکات انقلاب اسلامی است که ثمرات فراوانی را به همراه داشتهاست. از جمله نتایج این تحول، میتوان به نهادینهسازیِ خودباوری و عزّت ملی اشاره کرد. «ملت بر اثر انقلاب اسلامی و نظام اسلامی به خودباوری دست یافت - یعنی باور کرد که میتواند - این را امام به ما درس داد و فضای عمومی نظام اسلامی این را برای ما به ارمغان آورد.» ۱۳۸۲/۱۱/۲۴
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#مردمسالاری
#انقلاب_اسلامی
✅ انقلاب زنده و روینده
🔶 قسمت دوم
🔶 از دیگر دستاوردهای این الگو، ارتقاء شگفتآور سطح بینش، فهم و تشخیص سیاسی مردم است. «[انقلاب اسلامی] تحلیل سیاسی و فهم مسائل بینالمللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئلهی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئلهی جنگافروزیها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقهی محدود و عزلتگزیدهای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ اینگونه، روشنفکری میان عموم مردم در همهی کشور و همهی ساحت های زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ به اوج رساندن مشارکت عمومی، خصوصاً در عرصههای سیاسی و اجتماعی، از دیگر نتایج حضور و نقشآفرینی مردم در عرصههای گوناگون است. «[انقلاب اسلامی] مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمکرسانیها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس از انقلاب، مردم در مسابقهی خدمترسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
🔶 از پیشرفت در علم و فناوری تا گسترش همهجانبه معنویت
🔹 از سوی دیگر، کشور با حضور و مجاهدت نیروهای انقلابی و جهادی، طعم شیرین پیشرفت را چشید و شور و اشتیاق مردم برای ساختن ایران اسلامی و تلاش برای پیشرفت و کسب موفقیت، موجب پیشرفت ملّی در عرصههای گوناگون شد: «هزاران شرکت دانشبنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزههای عمران و حملونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیونها تحصیلکردهی دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، دهها طرح بزرگ از قبیل چرخهی سوخت هستهای، سلّولهای بنیادی، فنّاوری نانو، زیستفنّاوری و غیره با رتبههای نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، دهها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشتههای گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشتههای مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و دهها نمونهی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
🔹 حرکت رو به جلوی ملت ایران در پرتو انقلاب اسلامی، نه تنها باعث کم توجهی به معنویت نشد، بلکه هنر انقلاب، در رشد توأمان جنبههای مادی و معنوی و جاری ساختن حداکثریِ معنویت در زندگی مردم و فرهنگ عمومی جامعه بود. دفاع مقدس را میتوان مظهر معنویتی دانست که جوانان را نه به گوشهنشینی بلکه به حضور پرنشاط برای دفاع از ایران ترغیب کرد. بعد از جنگ تحمیلی نیز، توجه مردم به معنویت کاهش نیافت. بهعنوان نمونه، آمار شرکت در مراسمهای مذهبی و برنامههای معنوی -که روزگاری فقط مورد توجه عدهای خاص بود- بهویژه در میان نسل جوان، روز به روز بیشتر شد.
🔶 حرکت جهشی در گام دوم انقلاب
🔹 انقلاب اسلامی، نسخهای از حکمرانی است که توانست نشان دهد، میتوان با حفظ و تعمیق معنویت و با حفظ استقلال و عزت ملی، به سوی آبادانی و رشد و پیشرفت کشور جهش کرد و به مرزهای بالادست قلههای علم و فناوری دنیا نزدیک شد. امروز نیز حل مشکلات کشور، تنها با ادامه مسیر انقلاب در مشارکت دادن مردم و بهرهگیری از توان آنها در عرصههای گوناگون امکان پذیر است. حضور مردم در صحنههای مختلف، نقشآفرینی نخبگان و تلاش و مجاهدت مسئولان برای بهرهگیری از توان داخلی، راه پیروزی در برابر مشکلات و غلبه بر دشواریهای مسیر رسیدن به قلههای استقلال و پیشرفت همهجانبه و تحقق آرمانهای ایران عزیز، در گام دوم انقلاب اسلامی است.
🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr
روایت ایرانی و تمرکز بر مخاطب نوجوان و جوان در فصل جدید حوزه هنری.pdf
86.4K
#سبک_زندگی
#فرهنگ #هنر
#تحلیل_و_تبیین
✅ روایت ایرانی و تمرکز بر مخاطب نوجوان و جوان در فصل جدید حوزه هنری
🔶 طبق برنامهریزی قبلی قرار نبود بنده صحبت کنم. منتها بعد از اینکه صحبتهای حاجآقای قمی تمام شد، رهبر انقلاب فرمودند از حوزهی هنری چه خبر و سراغ حوزهی هنری را گرفتند و فرمودند که مایل هستند جداگانه، گزارش حوزه را هم بشنوند.
🔶 رهبر انقلاب وقتی مدیر انتشارات سورهی مهر را دیدند، پرسیدند کتاب جدید چه دارید؟ و بعد خودشان اسم یکی از کتابهایی که کمتر از چهل روز قبل خدمت ایشان فرستاده شده بود را آوردند و گفتند که کتاب خوبی بود.
🔶 رهبر انقلاب به کتاب «سلمان ما» که محصول کارگاه قصه و رمان حوزهی هنری و پیرامون زندگی حضرت سلمان فارسی است نیز اشاره کردند.
🔶 در فصل نوی حرکت حوزه هنری، برنامهمان این است که بر «مخاطب نوجوان و جوان» بهصورت ویژهتری متمرکز بشویم. تلاش ما این بوده که «نگاه منظومهای و چرخهای به شاخههای هنری» داشته باشیم. یعنی اگر اثر فاخری در ادبیات داستانی تولید میشود حتماً آن را در نمایش یا سینما هم استفاده کنیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای دادمان؛ رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#انقلاب_اسلامی
✅ فراتر از " همان مردم"
🔶 همه آمدند. یک صدا به فراخوان وطن؛ به ضیافت میهن. هم بیعت است و هم لبیک و هم رفراندوم است و هم فراتر از این همه.
🔶 امسال شعارها در شب جشن انقلاب نیز رساتر بود. پرطنین تر بود. گسترده تر بود. گوئی فریاد یک حقیقت بود که در این روزها ظهوری بیشتر یافته است. فریاد الله اکبر. خدا برتر است؛ از همه کس، از همه چیز. فقط اوست و هرچه هست مقابل او فقر مطلق است، هیچ است و پوچ.
و این مردم نمایش تماشایی ذکر الله اکبر اند. الله اکبر یک حقیقت است؛ عالم به تدبیر اوست. اما همین ذکر قرن ها بود در دل جهل تودرتوی تاریخ، خاک می خورد تا خمینی به پشتوانه یک ملت آنرا به چشم کشید. سردست گرفت و عیان ساخت.
اما مردم امروز، همان مردم 57 نیستند و به مراتب جلوترند. معنویت یک ملت را باید با قدرت به ظهور کشاندن ذکر الله اکبر سنجید و این ذکر را تنها ملتی می تواند امتداد ببخشد که بیشتر بروز یداللهی دارد.
🔶 این مردم کم مشکل ندارند؛ هم مشکل اقتصادی و هم مضیقه های مختلف ناشی از ضعف های داخلی و دشمنی های خارجی. اما خوب می دانند که دفاع از نظام امری فراتر از کم و کسری های سیاسی و نهادی است. دفاع از نظام، دفاع از همان حقیقت ابدی و ازلی است. دفاع از نظام یعنی به فراز نشاندن پرچمی که میگوید خدا برتر از هر چیز است...
🔶 در راه حق نیز کسری بسیار داریم؛ اما هر چه هست در حرکتیم به سوی او. راه بسیار است و نقیصه های فراوان اما در حرکتیم. امروز الله اکبر تنها لقلقه زبان زاهدان و عابدان و سجاده نشینان و ریش سفیدها نیست و هویت یک ملت است؛ پیر و برنا و دهه هشتادی و نودی نه به لب که به قلب شان و عمل شان این ذکر را تسبیح می کنند.
مردم در بهمن 1357 ذکر الله اکبر را مقابل دست استعمار به جلوه کشیدند و در بهمن 1401 مقابل همه استعمار.
🔶 یکبار مقابل آلت دست دشمن انقلاب کردند و یکبار در مقابل همه هیمنه دشمن استقامت. استقامت فراتر از خیزش است. چه ملت ها که خوش درخشیدند و در ادامه راه خاموش شدند. استقامت مردمی دیگر می سازد؛ فراتر از "همان مردم". اینجاست که به روشنی باید گفت بهمن 1401 از بهمن 1357 جلوتر است چون بروز ذکر الله اکبر بیشتر و بیشتر است...
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
انقلاب اسلامی «قدرتِ نرم غرب» را به چالش کشیده است.pdf
111.3K
#گام_دوم_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#تحلیل_و_تبیین
✅ انقلاب اسلامی «قدرتِ نرم غرب» را به چالش کشیده است.
🔶 انقلاب هر چه جلوتر رفت، ذات خودش را نشان داد که یک انقلاب عمیقاً ضد غربی است. یعنی فقط آن جنبهی ضد مارکسیستیاش نیست و این جنبه، رقابت سنگینتری با غرب دارد.
🔶 چه کسی میگوید انقلابها منافعشان با ملتهایشان دوتاست. اتفاقاً انقلابهای بزرگ فرصتی در اختیار کشورهایشان قرار میدهند که آن کشورها جهانی بشوند و این کاملاً درست است.
🔶 صرف مفهوم مدرن، دلیل بر استفادهنکردن ما نیست کمااینکه ما در خود نظام و مفهوم آن، و در خود انقلاب یک همچنین تصرفی کردیم، یعنی فرق ما با طالبان و بنیادگراهای قشری داعشی در این است که در ایجاد یک نظام سیاسی امروزی عاجزند. تفکرات اینها قدرت تصرف در اندیشههای مدرن را ندارد، ولی ما داریم. اتفاقاً خود این یک حُسن است و اسم آن اصلاً غربزدگی نیست. در تمدن غرب هم همینطور است. اتفاقاً ما خیلی از دستاوردهای تمدن غرب را میپذیریم منتها با تصرفات خودمان؛ مثلاً بانکداری ما یا سینما، رسانه، هنر و خیلی از مواردی که از دنیای جدید است.
🔶 این فرصتها و تهدیدها با همدیگر است. قبلاً چه کسی ایران را در دنیا میشناخت؟ ایران را با عربها اشتباه میگرفتند. الان ایران در دنیا یک کشور قدرتمند و شناخته شدهای است. حالا برای این نظام انقلابی اینجا معنی میدهد. یعنی ایران میتواند هم یک کشور و هم یک انقلاب باشد و این دو تا با همدیگر در تعارض نیستند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر موسی نجفی؛ استاد و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🆔 @tahlil_shjr
صدای اصلی مردم، صدایی است که در مقابل قدرت جهانی ستمگر بلند شود.pdf
80K
#عزت_ملی
#سبک_زندگی
#صدای_ملت_ایران
#تحلیل_و_تبیین
✅ صدای اصلی مردم کدام است؟
🔶 امروز یک قطب هژمون در جهان وجود دارد که همه جوامع را قالبزنی کرده و یک سبک زندگی سکولار را هم به جهان غرب و هم به سایر کشورهای جهان تحمیل میکند. جامعه ما بهواسطه انقلاب اسلامی و خواسته دینی مردم، در مقابل این سلطهگری و سبک زندگی آن ایستادگی کرده است؛ بنابراین صدای اصلی، صدایی است که در مقابل ستمگر درمیآید و صدای کسانی است که استقامت میکنند.
🔶 مدعیان روشنفکری در این دوره، گروه مقابلِ ستمگر را نقد و آنها را تضعیف میکنند که این عمل کارگزاری برای قدرت و نظام سرمایهداری است، چه مارکسیست باشد و چه لیبرال، فرقی نمیکند؛ زیرا آنها کارگزاران نظام سلطه هستند؛ پس بههمین دلیل، با نگاه اغماض به این رویدادهای ملی مینگرند؛ چون در جهت مقاومت قرار دارند و کلاً مقاومت در برابر سلطه را برنمیتابند.
🔶 اگر بخواهیم تحلیل درستی ارائه دهیم، عموم این نسل مطابق هنجارها رفتار میکنند و رفتارهایی مانند اغتشاشگران نداشتهاند که آنها اکثریت نسل جوان و نوجوان را تشکیل میدهند و در ارزشهای محوری، تفاوت اساسی با نسل گذشته ندارند؛ البته قطعاً تفاوت در نسلهای مختلف وجود دارد؛ اما این تفاوتها ناظر به شکاف یا انقطاع نیست، بلکه این تفاوتها باعث رشد، تعالی و بالندگی جامعه است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر علی انتظاری؛ رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ اگر سی تیر در خیابان نباشیم...
🔶 میشود سرنخ همه داستانهای این روزهای ایران را از ماجراهایی در خیابانهای سال 32 جستجو کرد. ماجرا از این قرار بود که با اشغال ایران توسط امریکا، انگلیس، شوروی طمع آنها برای تسلط بر نفت ایران بیشتر از قبل شده بود. عدهای از مذهبیون، روشنفکران در مقابل آنها و دربار پهلوی ایستادند و موفق شدند نفت را ملی کنند. این در حالی بود که تقریبا نفت ایران به رایگان خرج سوخت کشتی و ادوات متفقین در جنگ جهانی و بعد از آن میشد و منافعی نصیب ایرانیها نمیشد و وضعیت زندگی ایرانیهای شاغل در صنعت نفت در سه دسته قرار میگرفتند: «کارکنان رده بالای اروپایی و شمار اندکی ایرانی، کارکنان رده پایین و بردههای بینام و نشان.»
🔶 ملی شدن نفت یک خطر بزرگ برای غرب بود. تایمز لندن همان سال نوشته بود «اگر این ملی شدن پیش برود؛ سرمایهگذاری امریکا در عربستان امنیت نخواهد داشت... همین طور مصریها ممکن است کانال سوئز را ملی کنند.» به همین خاطر ایران برای آنان به یک مسئله حیثیتی تبدیل شده بود.
🔶 برای حل این چالش انواع اقدامات را انجام دادند. مذاکره کردند. تحریم کردند. وعده دادند و حتی کشتیهای جنگیشان را به مرز ایران نزدیک و نزدیکتر کردند. در آخرین اقدامشان در همان سال ۳۲ با سنگاندازی مصدق را وادار به استعفا کردند و شاه به سفارش سفارت بریتانیا «بهترین شخص، قوام» را نخست وزیر کرد.
🔶 اما آیتالله کاشانی با حکمی که صادر کرد؛ خود و مردم در سی تیر کفن پوش به خیابان آمدند و با وجود شهدایی که دادند؛ ایستادند. شاه ترسید، عقبنشینی کرد و مصدق دوباره بر مسند نشست و جریان ملیشدن نفت دوباره زنده شد.
🔶 ولی بالاگرفتن اختلاف بین مردم و اعتماد مصدق به امریکا سبب شد تا خیابان از حضور مردم خالی شود. MI6 و CIA با کمک گندهلاتهایی مثل شعبون بیمخ و پریبلنده و ارتش پهلوی در ۲۸ مرداد به خیابان ریختند و خیابانی که دیگر از مردم خالی شده بود را با تانکهای پهلوی اشغال کردند.
🔶 کودتا، محمد رضا شاه را که فرار کرده بود برگرداند تا در قراردادی نفت ایران را به کنسرسیوم هفت خواهران غربی واگذار کند. کودتا همه آن مردان موثر بر ماجرای نفت را یا اعدام و تبعید کرد و یا به زندان انداخت و امریکا برای حفظ کودتا، ساواک را برای سرکوب تشکیل داد و تا سال ۵۷ کودتا بر امور ایران مسلط شد.
🔶 انقلاب اسلامی کودتا را شکست داد. نخ را که دنبال میکنی سرنخ نشان میدهد ترکیب همان ترکیب است. مردم و منافع ملی یک سمت، پهلوی، امریکا و شعبون بیمخها یک سمت دیگر. شعار مرگ بر امریکا در هر دو دوره شعار محوری است. و به همین دلیل راهپیمایی ۲۲ بهمن همان راهپیمایی ۳۰ تیر است که اگر نباشد ارتش کودتای ۲۸ مرداد در خیابان خواهد بود.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ راز ۲۲ بهمن امام
1⃣ امام دوازده بهمن ۵۷ وارد ایران شد. دقیقا دو ماه بعد در دوازده فروردین #رفراندوم برگزار کرد و نظریه حکومتش را به رای مردم گذاشت. در حالیکه شمال کشور و سمت ترکمن، مرزهای غربی و شرقی همه در آتش تجزیهطلبی میسوخت. بعد در همین سال ۵۸ سه انتخابات قانون اساسی، مجلس و ریاست جمهوری برگزار کرد. حتی این قانون اساسی منتخب مردم بود که رهبری امام را قانون کرد و بر مقبولیت آن صحه گذاشت. امام از همان روز اول کار را با #اعتمادبهمردم به مردم سپرد.
2⃣ امام #پیروزی را نه کار خود بلکه #کارخدا میدانست. «خرمشهر را خدا آزاد کرد». شنها در ماجرای طوفان شن طبس «مامور الهی» بودند و...
3⃣ در قاموس امام #شکست وجود نداشت. اگر ناکامی هم بود #عدمالفتح بود. برای امامی که به تکلیف الهی عمل میکرد پیروزی و شکست برای خدا موجب سعادت بود. به همین خاطر او خود را «مامور به تکلیف» و نه «نتیجه» میدانست.
4⃣ امام #دلوعقل مردم را باهم میخواست. به همین خاطر اجازه نمیداد و موافق نبود تا در مسیر مبارزه کسی دست به اسلحه ببرد. برای همین برای رسیدن به هدفش ۱۵ سال صبر کرد تا مردم با سینههای ستبر در مقابل ژ۳ شعار «گل جواب گلوله» بدهند.
🔶 این ۴ عنصر پاسخ به یک راز و معماست. چرا با وجود سختیها و این همه جنگ روانی راهپیمایی ۲۲بهمن اینگونه میشود؟ پاسخ این راز در همین چهار عنصر نهفته است. ملتی که الف. دل و عقلش با هم رشد کرد.
🔶 ب. رهبرش نگاهش و همه قدرتش و شکست و پیروزیش را از خدا میداند. ج. ملتی که خود را شریک غم و سختی و شادی و پیروزی جمهوری اسلامی از همان روز شروع میداند؛ حضورش در راهپیمایی ۲۲ بهمن چیز عجیبی نیست.
به همین خاطر هم آن حکیم به مسولان بارها گوشزد کرد راه عبور از مشکلات سپردن کارها به خود مردم است.
🔸 #به_قلم_اساتید: کمیل خجسته
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#هویت
✅ ولنتاینِ بی هویتی
🔶 چند روز دیگر سَپندارمذگان روز مهر و عشق ایرانی است(کاری به سندیت و اعتبارش ندارم) اما چرا همانند ولنتاین برای آریایی گرایان اهمیت ندارد؟
1⃣ چون در جامعه امروزی ولنتاین به صنعت پولسازی تبدیل شده است. مُقدمات و مُخلفات آن با تبلیغات گسترده جیب یک عده را پر می کند.
2⃣ "غیر" هویت ایرانی در دو سده اخیر خود را درمواجهه با "غیر" معرفی و ارزیابی کرده است. این "غیر" غربی خلا هویتی انسان ایرانی را پر می کند. هر آنچه از "غیر غربی" برآید خوشاید.
🔶 مساله جدی برای جامعه ایرانی تعلق و احساس نسبت به هویت ملی و دینی است. خطر اینجاست. انسانِ فراری از دین در جشنها و لحظات مهم به نمادهای دینی پناه می برد بدون اینکه بداند "ولنتاین" زیربنا و گذشته دینی دارد. وقتی در جامعه احساس هویت شکل نگرفت، آن جامعه نمادهای غریبه را می ستاید.
🔶 نمیشود در تمامِ سال به دین بد و بیراه گفت، اسلام را کهنگی دانست اما در روز #ولنتاین که یک "جشن مسیحی" در گرامیداشت کشته شدن چند قدیس است خرس قرمز و شکلات خرید و نامش را روز عشق گذاشت! روح اهورا مزدا و اردشیر بابکان از این شدتِ تناقض که سپندارمذگان را فراموش می کنید در عذاب است.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_هویتی
#انقلاب_اسلامی #زن
✅ چرا باید بر استقلال زن پافشاری کنیم؟
🔶 یکی از شاخصههای اصلی و ارکان هویت زن در نگاه انقلاب اسلامی، استقلال هویتی است. تصویر زن در آینهی انقلاب اسلامی زنی است که به لحاظ هویتی مستقل است و بر استقلال خود پافشاری میکند.
🔶 از سوی دیگر، جهان پیرامونی این زن در این منطق استقلال او را به رسمیت میشناسد. استقلال به معنای این است که زن بهعنوان یک انسان کامل و کافی در نظر گرفته شود که صاحب اراده و اختیار است و بر سرنوشت خویش مشرف و مسلط است. به دیگر بیان، اصرار بر استقلال انسانی و هویتی موجب فاصلهگذاری و حصارچینی در برابر تمام نیروهایی فردی، اجتماعی و تاریخی است که تمایل دارند به دلایل بر سرنوشت و هویت افراد حاکم و چیره شوند. حفظ استقلال سبب ایجاد روحیهی مقاومت و خودبودگی در زن میشود.
🔶 از منظری الهیاتنگر، استقلال جوهرهی مخلوقیت انسان است و بدون آن ظرفیتها و قابلیتهای انسانی، جنسیتی و فردی در خدمت عبودیت غیر خداوند سبحان قرار میگیرد؛ لذا زن مستقل زنی است که بر ارادهمندی خویش پافشاری میکند و نیروی خود را خرج دیگریهایش نمیکند. به همین سبب زن انقلاب اسلامی مبارز است، چرا که همواره جریانات و نیروهایی هستند که درصدد معناکردن و مصادره نمودن او باشند. به همین نسبت زن انقلاب اسلامی عزتمند و صاحب کبریا و عظمت است. ما از چنین زنی که بر شرافت و کرامت خود هم در سطح انسانی و هم در سطح جنسیتی توقف و تحفظ داشته، طبعاً و منطقاً انتظار عفت، حیا و حریم است.
🔶 استقلال انسانی زن موجب میشود که او انگارههای تحمیلی و تصاویر هژمونیک از خود را خارج از اراده و انتخاب نپذیرد و چهبسا او خود به برساخت و بازتعریف هویت و معنای زن و جهان پیرامونی آن مبادرت ورزد. پس از سویی دیگر استقلال انسانی زن، موجب شکوفایی جنسیتی زن میشود؛ چرا که زن به نحو طبیعی زن است و کوتاهکردن دست سیطرهجویان که زن را به صورتها و سیرتهای متنوعی میبیند سبب میگردد تا این سطح از قابلیتهای او بیشازپیش بالفعل شود.
🔶 زنانی که استقلالشان را وانهند و جامعهای که با استقلال زنان غیرتمندانه و با حساسیت مواجهه نکند، حاصلی جز زنانی که یا جنسیتشان عامل ضعف و ثانویبودگی آنان میشود یا زنانی که تلاش میشود عنصر جنسیت در آنها انکار شده و تکراری ناقص از مردانگی بیافرینند و یا زنانی که حتی به وجوه تنانه و جنسی تقلیل مییابند ندارد.
🔶 پس استقلال زن، نخست میان او و هویت، مسیر و جهان معنایی مردانه فاصله و حجاب میگذارد، سپس تمایزات او را بهطور جدی با زن در الگوی غربی و شرقی مشخص میکند و از او تصویری واقعاً «نه شرقی و نه غربی» برمیسازد و دست آخر میان او و تمدنها و جوامع استیلایی و بازاری مغایرتسازی کرده و پیشنهاد خلق و معماری تاریخی جدید را (در همراهی مرد انقلاب اسلامی) پیشروی او میگذارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلو
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی #بصیرت
#سرخط_دیدار
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
🔶 درباره حرکت ارزشمند ملت ایران در ۲۲ بهمن
🔶لازم میدانم به ملّت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشمندی که در بیستودوّم بهمن امسال نشان دادند.
📍این همه تبلیغات مخالف،
📍این مشکلاتی که مردم آن را با همهی وجودشان حس میکنند،
📍تحریکات دشمنان،
📍هوای سرد،
🔶همهی اینها تحت تأثیر گرمای ایمان و بصیرت مردم ایران نادیده گرفته شد. ملّت ایران! شَکَرَ الله سعیکم.
🔶 درباره تبریز و آذربایجان
🔶 تبریزیها قیام قم را تبدیل کردند به قیام ملّی. صدای فداکاری آنها به همهی کشور رسید، لذا همهگیر شد. پرچم آزادی ایران دست تبریزیها است.
🔶 نمایش قدرت ایستادگی ایران در مقابل حوادث گوناگون:
🔹نجات ایران از تفرقه و تسلّط طولانی بیگانگان در دورهی طلوع صفویّه
🔸همراهی علمای تبریز با قضیّهی تحریم تنباکوی میرزای شیرازی
🔹حرکت تبریز در قضیّهی مشروطه
🔸انقلاب اسلامی
🔹دفاع مقدّس
🔸قضایای بعد از دفاع مقدّس تا امروز
🔶 از جهت فرهنگی هم همین جور:
📌آذربایجان مرکز تمدّنی و فرهنگی کشور در غرب کشور است.
👏ایران همیشه به مفاخر فرهنگی خود در آذربایجان افتخار کرده:
❇️خاقانی
❇️نظامی
❇️شمس تبریزی
❇️قطران تبریزی
❇️شیخ محمود شبستری
❇️صائب تبریزی
❇️مرحوم شهریار
❇️خانم پروین اعتصامی
🔶 درباره اهمیت استقامت
💪آن چیزی که به ملّتها هویّت، شخصیّت و عظمت میدهد، استقامت و ایستادگی آنها است
✔️استقامت یعنی آن خطّ مستقیمی را که انسان پیدا کرده، ادامه بدهد؛ نگذارد زاویه پیدا بشود.
✖️بعضیها با انقلاب بودند، بعد زاویه پیدا کردند... این زاویه پیش رفت، منتهی شد به ضدّیّت با آن آرمان و انگیزهی بزرگی که آنها را وارد این راه کرده بود.
🔶 بیستودوّم بهمن امسال، مصداق استقامت است. به معنای لج کردن با دشمن بود.
🔶 یکی از اهداف مهمّ اغتشاشات پاییز این بود که بیستودوّم بهمن را از یاد مردم ببرند. پیام ملّت ایران در بیستودوّم بهمن حمایت کامل از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود. البتّه صداهای مخالف و معارضی هم وجود دارد و وجود داشت؛ و دشمنان... سعی میکنند صدای آنها را غلبه بدهند امّا نتوانستند.
🔶 دربارهی نگاه کلی به مسائل کشور
🔶 ما در همهی قسمتها به توفیق الهی داریم جلو میرویم. نه اینکه مشکلات نداریم. بعضی گفتند که جمهوری اسلامی به بنبست رسیده. خب اگر ما به بنبست رسیدهایم، چرا دشمن اینقدر خرج میکند که ما را به زمین بزند؟
🔶 گاهی اوقات در مقام خدشهی در پیشرفتها میگویند: چرا همهی تلاش خودتان را گذاشتهاید روی تسلیحات، پهپاد، موشک؟
✅اوّلاً لازم است؛ کشوری که دشمن دارد باید به فکر خودش باشد... عقل حکم میکند، شرع هم میگوید.
✅ثانیاً در بخشهای دیگر مگر کمتر از بخش دفاعی کار شده؟
🔶 دو جور میتوانیم به ضعفها نگاه کنیم:
1️⃣نگاه انقلابی 👈 به دستاوردها نگاه کنیم، بفهمیم که ما توانش را داریم... ضعفها را با همان همت برطرف کنیم.
2️⃣نگاه ارتجاعی 👈 به ضعفها نگاه کنیم و بگوییم: «آقا! فایدهای ندارد، نمیشود کاری کرد». همّت کنیم ضعفها را برطرف کنیم، همه باید کار کنند.
🔶 در درجهی اوّل، مسئولین
🔶 امروز مهمترین کارهای ما کارهای اقتصادی است
🔹علاج کنند تورّم را.
🔹ثبات اقتصادی و ثبات قیمتها، کشور را پیش میبرد.
🔶 مردم هم میتوانند کار کنند:
🔸دانشجو، استاد
🔸کارگر، کاسب، کشاورز،
🔸کارآفرینها، دامدار
🔸عالِم دینی، فعال سیاسی
🔸فعّالان اجتماعی، فعّالان خدماتی
🔶 ما مکرّر توانستیم، از طریق مردم، ضعفهای بزرگ را برطرف کنیم.
🔶 یکی از چیزهایی که کشور را قوی میکند، اتّحاد ملّی است. در اختلاف نظرها، مناظره خوب است امّا منازعه خوب نیست. گرایش عموم ملّت ایران، گرایشِ انقلاب است.
🔶 کسانی نظرات مخالفی دارند. طرف ملّت ایران اینها نیستند؛ طرف ملّت ایران استکبار است. مثلِ همیشه آینده را من روشن میبینم. انشاءالله این ملّت به دستاوردهای بزرگتری خواهد رسید.
🍀از خداوند متعال میخواهیم ما را در این راه ثابتقدم بدارد.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#بصیرت
#انقلاب_اسلامی
✅ این داستان: بی مخ اما با درک سیاسی
🔶 خانم #هما_سرشار در آمریکا خاطرات #شعبان_جعفری را ثبت و ضبط کرده است. بسیاری او را به #شعبان_بی_مخ لاتِ معروف تهران میشناسند. وقتی ۹ اسفند ۱۳۳۱ مصدق از شاه خواست ایران را ترک کند. شعبان جعفری با یک #ماشین_جیپ به درب خانه مصدق هجوم برد و #آشوبی به پا شد.
🔶 اوج خدمت شعبان، در روز ۲۸ مرداد و برپایی #کودتا برای سرنگونی مصدق است که حتما بارها شنیده اید. به پاس زحمات #شعبان_جعفری به نورچشمی شاه بدل شد. شاه او را #سرپرست کمیته ورزش باستانی تعیین کرد. چون شعبان جعفری در تهران زورخانه داشت.
🔶 از دوران مسئولیت #شعبان_جعفری در این کمیته دو خاطره جالب از زبان خودش نقل میکنم. دو کشتی گیر ایرانی در المپیک #مونیخ موحد و عباسی به دلیل بیماری حاضر به شرکت در #مسابقات نمیشوند. #تیمسار_حجت رئیس تربیت بدنی این غیبت را به #شاه اطلاع میدهد.
🔶 شاه میگوید: "یکسال از کشتی #محروم شوند" این دو کشتی گیر در تیم کشتی دانشگاه هم عضو بودند وقتی خبر به دانشجویان رسید به #شاه بدوبیراه میگفتند. #شعبان_بی_مخ پس از بیان این خاطره با تمام حس شاهدوستی خود نکته جالبی را خاطرنشان میکند.
🔶 او میگوید: شاه که نباید در این کارهای جزیی دخالت کند او باید #سیاست و #مملکت را بچرخاند!! در جای دیگر خاطرات خود اشاره میکند که در روز مبعث پیامبر(ص) با گروهی از #پیشکسوتان باستانی کار به دیدار شاه رفتیم.
🔶 شاه از من در مورد #ورزش و سالنهای ورزشی پرسید؟ عرض کردم #اعلیحضرت: دیگر کسی دنبال ورزش نمیرود یا #هروئین میکشند یا سالنها را میفروشند. شاه با عصبانیت گفت: روز #مبعث آمده ای اینها را به من بگویی!؟
🔶 شعبان جعفری میگوید #شاه علاقه ای به شنیدن اخبار بد نداشت بخاطر همین اطرافیانش از گفتن #حقایق به او میترسیدند. شعبان بی مخ برخلاف شهرتش تحلیل های خوبی از خطای سیاسی شاه داشت اما زبان #بیانش تفاوت داشت.
منبع: کتاب خاطرات شعبان جعفری به کوشش هما سرشار نشر ثالث
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#عوام_گرایی
✅ مولدسازی
🔶 در نقد #مولدسازی میگه طبق قانون اساسی وقتی امور مهمتر میشن،تصمیم گیری عمومی تر میشن نه محفلی تر این حرف غلطه.تصمیم گیری بالکل در قانون مردمی و هم ساختارمند است رهبری راس تصمیم گیری است که تصمیماتش راهبردی است.شوراهای مختلف ذیل او،شورای نگهبان، مجلس و هم متکی به مردمند.
🔶 هم ساختارمند این اندیشه که ساختار را حذف یا کمرنگ میکنه، بیشتر در پی عوام است نه مردم آن اندیشه نیز که قدرت و سرعت تصمیم گیری را فدای اقناع عموم میکنه، در پی عوام است نه مردم آن اندیشه نیز که نخبگان را در قدرت، در علم، در ثروت، هو میکند، در پی عوام است نه مردم عوام گرایی غیر از مردمسالاری است.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تولید #اشتغال
#معیشت
✅ هدف هشت درصدی!
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیانها از عقبافتادگی اقتصادی و تعطیل نسبی مسائل در دههی ۹۰ گفتند و جبران این عقبماندگی را نیز در گرو یک رشد مستمرّ پیدرپی اقتصادی در میانمدّت دانستند.
⁉️ در دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر انقلاب، رهبری بر عقبماندگی در حوزه اقتصاد دهه نود و نیاز سریع به رشد مستمر اقتصادی تأکید کردند. درباره تبدیل وضعیت رشد اقتصادی کشور از شرایط دهه نود به حالت مطلب در یک فرآیند پایدار و سریع چه باید کرد؟
🔶 نرخ رشد اقتصادی در واقع معدل عملکرد اقتصاد کشورها است؛ یعنی اگر بخواهیم همه ظرفیتهایی را که چه در حوزه بخشی و چه در حوزههای متنوع فعالیتهای اقتصادی دارند، حساب کنیم، عملکرد همگی در شاخصی تحت نام رشد اقتصادی قرار میگیرد و نشان میدهد اگر معدل این عملکردها در حوزه مسائل اقتصادی در کشور خوب باشد، رشد اقتصادی آن قابلقبول، مثبت و قابلاتکا خواهد بود.
🔶 متأسفانه به دلیل عملکردهایی که در سالهای اخیر داشتیم و در فرمایشات رهبر انقلاب نیز کاملاً منعکس بود و به آن اشاره داشتند چیزی که در گذشته اتفاق افتاده توقف فعالیتهای اقتصادی بوده است و این امر نشان میدهد که اتفاقات دهه نود به مسائل اقتصادی معطوف نبوده و نتایج آن نیز همین است. باید این ضعف در دهه جدید جبران شود و انتظار میرود در دولت جدید که سال گذشته کار خود را شروع کرده، این کار رقم بخورد.
🔶 اهمیت موضوع در این است که شاخص مهم ارزیابی اقتصاد هر کشور، نرخ رشد آن است. عملکرد دهه گذشته با شاخصها و اعداد کاملاً مشخص است. در دهه گذشته، تقریباً نرخ رشد اقتصادی صفر است و با هشت درصدی که در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶-۱۴۰۰) هدفگذاری کرده بودیم، بسیار فاصله دارد.
🔶 در برنامه هفتم توسعه و در سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب نیز نرخ رشد هشت درصد لحاظ شده است. تلاش مضاعفی که باید در این ایام شکل بگیرد، مسیر حرکت آینده اقتصاد کشور را طراحی میکند که دولت، مجلس و همه ارکان نظام باید پایکار بیایند تا بتوانیم به میانگین هشت درصد در طول برنامه آتی برسیم و امیدواریم از سال آینده با تکیه بر برنامه هفتم توسعه این امر اجرایی و عملیاتی شود.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانشآموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تولید #اشتغال
#معیشت
✅ هدف هشت درصدی!
🔰 قسمت دوم
⁉️چه الزامات و راهکارهایی برای تحقق هدف رشد اقتصادی بایستی در نظر گرفت؟
🔶 دو سرفصل مهم در حوزه تحقق رشد اقتصادی داریم که اولین نکته آن این است که بتوانیم بهرهوری در اقتصاد کشور را افزایش دهیم. معمولاً در برنامههای توسعه قبلی هم بهرهوری حدود صفر از سهم نرخ رشد را بر عهده میگرفت و الآن هم بهشدت نیازمند افزایش بهرهوری هستیم. مؤلفه بهرهوری در حوزه اقتصاد یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز در کشور آماری که از آن داریم آمار نگرانکنندهای است و باید برای آن تصمیمگیری کنیم.
🔶 در کنار این مسئله، موضوع مهم دیگر حوزه تأمین منابع مالی و جذب سرمایهگذاری برای ایجاد نرخ رشد است که این هم یکی از مؤلفههای مهم در این زمینه است. با توجه به وضعیتی که در شرایط تأمین منابع مالی از خارج از کشور داریم و محدودیتهایی که ایجاد شده، راهکارهای مشارکت با طرفهای خارجی ازجمله کشورهایی مانند روسیه، هند، چین و کشورهایی که قبلاً همکاریهای مشترک اقتصادی با ما داشتند، نمونهای مناسب برای جذب منابعی است که میتواند در زمینه رسیدن به شاخصهای رشد اقتصادی به ما کمک کنند و این باید یکی از اولویتهای دیپلماسی اقتصادی کشور باشد. در سالهای گذشته به دلایل مختلف و از جمله اینکه دولت قبل عمده مشکلات را به موضوع برجام و غربیها گره زده بود و اتفاق مثبتی در حوزه اقتصادی از سوی برجام رقم نخورد، به نظر میرسد شرکای همکاریهای سیاسی و نظامی و مجموعههای منطقهای بهتر میتواند در تأمین منابع مالی در پروژههای همکاری مشترک اقتصادی کمک کنند؛ مثل تفاهمنامههایی که اخیراً با کشور روسیه برای همکاری در نفت و گاز بسته شد.
🔶 در کنار این ظرفیتها، منابع ما در بخش داخلی هم بسیار مهم هستند تا بتوانند به سمت سرمایهگذاریهای کشور سوق پیدا کنند. اکنون حجم نقدینگی ما از شش هزار همت (تریلیارد تومان) فراتر رفته که نشاندهنده این است که از طریق جذب در بازار سرمایه و روشهای جدید که در تأمین منابع با این پروژهها میآید، بدون منابع بخش دولتی این امکان را برای ما فراهم میکند که هم آثار مخرب حجم نقدینگی در اقتصاد کشور را به حداقل برسانیم و هم اثر مثبت ناشی از آن را به حداکثر برسانیم. پس بهرهوری، جذب منابع مالی و مسائل مرتبط با زیرساختهایی که در امر توسعه میتواند به رشد اقتصادی کمک کند از موضوعات مهمی است که باید در این فرآیند مدنظر قرار بگیرند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانشآموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تولید #اشتغال
#معیشت
✅ هدف هشت درصدی!
🔰 قسمت سوم
⁉️ اگر به رشد اقتصادی برسیم، اثرات آن در اقتصاد کشور و زندگی مردم چگونه ملموس میشود؟
🔶 اولین موضوع این است که بتوانیم در متغیرهای مهم که امروز مطالبه مردم است مثل سرانه رفاه و وضعیت اشتغال جوانان و وضعیت معیشتی مردم که ناشی از شرایط اقتصادی است، تغییر ایجاد کنیم. با دستیابی به متغیر نرخ رشد اقتصادی میتوان بخش زیادی از این عوامل درونی خود را بهبود بخشید و این امر ما را در شرایطی قرار میدهد که نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم که رهبر انقلاب بارها از آن گله داشتند، اصلاحی صورت گیرد و سبد هزینهای خانوار، وضعیت درآمدی آن، مدیریت تورم در اقتصاد کشور، اشتغال جوانان و امثال آن تغییر مثبتی صورت گیرد که اثرات خود را در این شاخصهها و مؤلفهها نشان میدهد و آثار مثبتی را بر جای خواهد گذاشت.
🔸 #گفتگو_با_اساتید:دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانشآموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
#بعثت #عید_مبعث
✅ نهضتِ رهایی و نجات انسانها
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در خطبه اول نماز جمعهی تهران در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۳۰، بحثی با عنوان رابطهی بعثت با انسانهای مخاطب بعثت را تبیین کردند که «خط حزبالله» برای اولین بار گزیدهای از این بیانات را منتشر میکند.
🔶 بعثت در زمانه اسارت انسانها...
آنچه من عرض میکنم، یک بُعد و یک گوشه از مسئلهى بعثت است و آن عبارت است از رابطهى بعثت با انسانهایى که مخاطب بعثتند. مطلب اوّلى که باید عرض کنم، این است که بعثتها، چه بعثت نبىّ اکرم اسلام و چه بعثت دیگر پیغمبران، همیشه در زمینهى اسارت انسانها بوده است. یعنى وقتى پیغمبران مبعوث میشدهاند، جامعهى انسانیّت در اسارت به سر میبرده است و بعثت رهاکنندهى انسان، رهانندهى انسان و آزادکنندهى انسان است. اسارت انسان در زمینهى بعثت پیغمبران، هم اسارت مادّى است، هم اسارت معنوى.
🔶 در عرصهى زندگى مادى، انسانها اسیر بودند؛ یعنى اقتصادشان، حکومتشان، مناسبات و روابط اجتماعىشان محکوم دست قدرتها و سلطههاى طاغوتى و شیطانى بود؛ فرعونها بر آنها حکومت میکردند، زندگى مادّى آنها سخت بود، آزادى نداشتند، استقلال نداشتند، نانِ بخور و نمیر را با زحمت به دست مىآوردند، با زحمت میخوردند، میان انسانها تبعیض بود، عدالت وجود نداشت، انسانها تحقیر میشدند، انسانها شکنجه میشدند، جامعه زیر انواع فشارهاى مادّى دست و پا میزد؛ این از جنبهى مادّى زندگى. در عرصهى معنوى و روحى زندگى هم باز انسانها اسیر بودند؛ اخلاق انسانها فاسد بود، به انسانها اجازه نداده بودند که فکر درست و اندیشهى درست را بیاموزند، انسانها غلط و کج مىاندیشیدند، فضیلت در جوامع انسانى وجود نداشت، کسى به کسى رحم نمیکرد، استعداد انسانها ناشکفته مانده بود، اجازه داده نمیشد که گنجینههاى درون ذات انسان شکوفنده شود و سرچشمههاى استعداد از وجود آدمى سرازیر شود؛ یک اسارت کامل. پیغمبران در یک چنین زمینههایى ظهور میکردند و بعثت به وجود مىآمد...
🔶 رهایی مردم از اسارت معنوی و مادی
بعثت پیغمبر یعنى برانگیختگى پیغمبر؛ آن انسان والایى که خدا او را از میان انسانها بر طبق معیارها و ملاکها انتخاب کرده است، با نهیب الهى بلند میشود، بیدار میشود، برانگیخته میشود، بعد او نهیب میزند تا انسانها بیدار بشوند، تا انسانها برانگیخته بشوند، مردم را از همهى آن اسارتها آزاد میکند؛ وَیَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَالاَغلٰلَ الَّتی کانَت عَلَیهِم. در این آیه، اسارتهاى مادّى و معنوى هر دو را میگوید؛ زنجیرها را، غلها را از دست و پاى انسانها پیغمبر باز میکند؛ اسارت معنوى را از مردم میگیرد. وَ یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم؛ مردم را تزکیه میکند، اخلاق به مردم میدهد، آموزش به مردم میدهد، جهالت را از مردم میگیرد، انسان را از محدودهى تنگ دیدگاه مادّى بیرون مىآورد...
🔶 همه شیاطین با پیام بعثت مخالفند
بزرگترین دشمنى که در مقابل پیغمبران و پیغمبر ما ایستادگى و مقاومت میکردند، همان کسانى بودند که انسانها را به آن اسارتها دچار کرده بودند. همهى کسانى که شهوت را در انسانها تحریک میکنند، انسانها را به شهوترانى دعوت میکنند، با بعثت پیغمبران مخالفند؛ همهى کسانى که اموال مردم را غارت میکنند، با بعثت پیغمبران معارضند؛ همهى آن حکّام و زمامدارانى که میخواهند بر مردم بِزور حکومت کنند و نظام سیاسى جوامع را در اختیار بگیرند، با پیغمبران دشمنند؛ همهى طاغوتها، همهى شیطانهاى بزرگ و کوچک با پیام بعثت و پیام اسلام مخالفند.
🔶 حرکت الهیِ بشر برای رها شدن از طاغوتها
بعثت یعنى حرکت الهى بشر براى رها کردن خود، براى رستگار کردن خود از زندانهایى که قدرتها و طاغوتها و شیطانها براى او به وجود آوردند... بعثت را به عنوان نهضت رهایى و نجات انسان میشود نامگذارى کرد؛ منتها رهایى و نجات همهجانبه، نه فقط به معناى به دست آوردن نان. آن نهضتهایى که میخواهد مردم را فقط از چنگ فقر نجات بدهد، خوب است امّا محدود است، کوچک است. آن نهضتهایى که میخواهد انسانها را فقط از شرّ یک رژیم یا چند نفر آدمِ خاص که ظلم میکنند، خلاص کند، البتّه خوب است امّا محدود است.
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#انقلاب_اسلامی
#بعثت #عید_مبعث
✅ نهضتِ رهایی و نجات انسانها
🔰 قسمت دوم
🔶 نهضت حقیقى و شایسته و بزرگ، آن نهضتى است که میخواهد انسانها را به شکل همهجانبهاى آزاد کند؛ هم از لحاظ مادّى، تا در میان مردم دیگر فقر نباشد، تبعیض نباشد، استثمار نباشد، بدبختى نباشد، وابستگى نباشد، مردم آزاد باشند، مستقل باشند، باشخصیّت باشند، تحقیر نشوند؛ و هم از لحاظ معنوى، یعنى انسانها فکر درست داشته باشند، بینش و بصیرت کامل داشته باشند، جهانبینى صحیح الهى را فرا گرفته باشند، راه زندگى را از فرستادگان خدا و مبعوثان الله تعلیم گرفته باشند و داراى اخلاق و فضیلت باشند؛ این نهضت حقیقى است.
🔶 مخاطب بعثت: همه انسانها در طول تاریخ
البتّه [فرق] بعثت پیغمبر با بعثتهاى دیگر که قبل از پیغمبر در طول تاریخ بشر اتّفاق افتاده، این است که مخاطبان این بعثت، زمان معیّنى از تاریخ ندارند. بعثت حضرت موسىٰ بعثتى بود که مخاطبانش فقط آن مردمانى بودند که تا قبل از نبوّت عیسىٰ به این دنیا آمده بودند؛ و مخاطبان بعثت حضرت عیسىٰ آن مردمى بودند که تا قبل از ظهور نبوّت خاتمالانبیا در این دنیا آمده بودند. امّا مخاطبان بعثت پیغمبر اسلام حد و مرز ندارند؛ نه طبقهى خاصّى از مردم، نه کشور خاصّى از کشورهاى دنیا، و نه زمان خاصّى از زمانها؛ مال همهى انسانها است در طول تاریخ.
🔶 امروز، مخاطبِ پیام بعثت از همیشه بیشتر است. خب، بعثت پیغمبر بعد از آنکه تحوّلى در عالم در همان زمان ایجاد کرد و البتّه الگویى براى آیندهى تاریخ باقى گذارد، به وسیلهى تحریفها و انحرافها، آن جریان صاف و زلال، از آن صافى و زلالى افتاد. سرگذشت چهارده قرن زندگى مسلمانان که امّت پیغمبر خاتم بودند، یک سرنوشت غمانگیزى است که تحلیل قطعهقطعهى زندگى این چهارده قرن نشان میدهد که دشمنان اسلام چه کسانى هستند و چگونه با اسلام دشمنى و خصومت میکنند. امّا در هر دورهاى یک عدّه از مردم بودهاند که پیام پیغمبر را به گوش جان بشنوند و بخواهند آن پیام را بپذیرند؛ و در زمان ما آن کسانى که پیام بعثت پیغمبر را باید بشنوند و شایسته است بشنوند، از همیشه بیشتر است. علّت این است که اسارت در زمان ما ــ هم اسارت معنوى و هم اسارت مادّى ــ از همیشه بیشتر است.
🆔 @tahlil_shjr