eitaa logo
شجر
1.4هزار دنبال‌کننده
844 عکس
102 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
لایحه حجاب و تیغ تندورها ❓آیا لایحه از ضوابط شرعی عدول کرده است؟ 🔶 این روزها بازار نقد و بررسی لایحه 70 ماده‌ای حجاب در فضای مجازی گرم و گفتگوهای بسیاری پیرامون آن در جریان است. سه جریان اصلی درباره این لایحه مشغول بحث و نظر هستند. یک جریان لیبرال‌های داخلی و دشمنان خارجی و مخالفان حجاب و به طور کلی هرگونه مداخله و قانون در عرصه فرهنگی هستند. جریان دوم تندروهای افراطی هستند که این لایحه را نوعی عقب‍گرد و انفعال نظام تلقی کرده و با آن مخالفند و گروه سوم در عین حمایت از الزام قانونی حجاب و داشتن دغدغه در این عرصه، به بخشی از مفاد لایحه نقد دارند و دنبال هم‌افزایی و اصلاح آن می‌باشند. این نوشتار درباره رئوس ادعاهای گروه دوم یعنی تندروهای مخالف لایحه است. 🔶 محورهای اصلی مخالفت این جریان با لایحه حجاب به شرح زیر است: 1⃣ لایحه از حدود شرعی حجاب عدول کرده و بدحجابی را به رسمیت شناخته است. 2⃣ لایحه برای پولدارها آزادی و رسمیت قائل شده و به آنها می‌گوید پول بدهید کشف حجاب کنید! 3⃣ ما در موضوع حجاب خلاء قانونی نداشتیم و مشکل از بی‌عملی مسئولان بود که وضع به اینجا رسید. 🔰 حجاب شرعی و بضاعت نظام 🔶 لایحه حجاب مرزهای حجاب شرعی را تغییر نداده است بلکه عقلانیت به خرج داده و در دایره امکان و بضاعت حاکمیت عمل نموده است. لایحه در مواجهه کیفری و قانونی با پدیده بی‌حجابی تاکید خود را بر کشف حجاب و برهنگی قرار داده است و تشخیص اینکه نباید با عدم رعایت حجاب شرعی(وجه و کفّین) برخورد کیفری و انتظامی نماید هم کاملا در چارچوب شرع و عقلانیت دینی بوده است. مگر می‌شود 70 درصد بانوان کشور را به واسطه عدم رعایت حجاب شرعی مجرم دانست و با آنها برخورد قهری کرد؟ چنین چیزی در دایره وسع نظام نیست و طبعیتا از عهده و تکلیف او نیز خارج است. اما کشف حجاب و برهنگی که در حال حاضر در بیشترین حالت خود از 15 درصد بانوان کشور بیشتر نیست، امکان برخورد کیفری وجود دارد. چالش اصلی نظام در حوزه حجاب هم دقیقا همین 15 درصد هستند که الحمدلله اراده و اجماع قاطعی برای رفع این چالش ایجاد شده است. 🔰 ماهیت بازدارندگی جریمه مالی 🔶 اولا این دوستان که چنین نقدی را مطرح کرده‌اند اکثرشان لایحه را دقیق مطالعه نکرده و براساس شنیده‌های خود اظهارنظر می‌کنند. لایحه در هیچ سطحی از مواجهه به جریمه مالی اکتفا نکرده است. حتی در خفیف‌ترین سطح مواجهه خود که با شهروندان مکشوفه‌ی عادی (غیر سازماندهی شده و غیر برهنه) هم در صورت تکرار و اصرار بر رفتار حبس در نظر گرفته شده است. اما آن چه این دوستان متوجه نیستند، ماهیتِ بازدارندگی جریمه مالی است که درباره 90 درصد شهروندان معمولی جامعه بسیار موثر خواهد بود. براساس مطالعات انجام شده حدود 3 درصد بانوان مکشوفه با اغراض سیاسی و ایدئولوژیک و با هدف مقابله سیاسی با نظام کشف حجاب می‌کنند. یعنی 12 درصد دیگر از مجموع 15 درصد با دلایل دیگری اعم از کنجکاوی، بلاتکلیفی نظام، تلقی رها شدن حجاب و... مرتکب این رفتار می‌شوند. بازدارندگی جریمه مالی در نظر گرفته شده در لایحه برای این 12 درصد که اظهر من‌الشمس است. حتی بالاشهرنشینان و ثروتمندان‌شان. برای بخش زیادی از آن بانوان مکشوفه‌ی سیاسی نیز این جرایم بازدارنده خواهد بود. این که لایحه با اعمال جریمه در کاهش درصد بانوان مکشوفه توفیق بیش از 80 درصدی حاصل کند واقعا دستاورد کمی برای نظام نیست. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
زن و رسانه 🔰قسمت چهارم 🔶 بازنمایی مسائل خانواده در رسانه ملی 🔶 خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیربنایی‌ترین و اولین نهاد اجتماع به شمار می‌رود. تاثیر خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد و جامعه به حدی است که هیچ صاحب‌نظری نمی‌تواند آن را انکار کند. از این رو ادیان الهی از جمله دین اسلام بر ضرورت تشکیل و حفظ این نهاد تاثیرگذار، تاکیدات بسیار نموده اند. لذا در یک جامعه ایده آل و مطلوب، محوری ترین کارگزار تعلیم و تربیت و جامعه پذیری افراد، خانواده بوده و افراد در درون خانواده، ارزش ها و هنجارهای متناسب با زندگی اجتماعی را فرا می گیرند. 🔶 از سوی دیگر نقش رسانه‌ها در گسترش و ترویج فرهنگ برخاسته از تحولات مدرنیسم، نیز غیر قابل انکار می‌باشد و رسانه‌های دیداری و شنیداری با بازتولید پیام‌های فرهنگ و سبک زندگی دنیای مدرن، در جهت دهی روند تحولات خانواده سهم ایفا می‌نمایند. از جمله این رسانه‌ها، تلویزیون می‌باشد که می توان گفت تنها رسانه‌ای است که اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه به آن دسترسی داشته و مخاطب آن هستند. در کشور ایران نیز پر بازدیدترین و پر مخاطب ترین رسانه ای که اکثریت قریب به اتفاق مردم و افراد جامعه به آن دسترسی دارند تلویزیون است که نقش بسزایی در فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان در میان مخاطبان خود ایفا می کند. 🔶 تلویزیون با تولید برنامه های مختلف از جمله سریال های خانوادگی و اجتماعی که پر بازدیدترین برنامه ها نیز می باشند، به ارائه الگوهای خانوادگی متفاوت پرداخته و به صورت کاملا غیر مستقیم و ناخودآگاه، ذهنیت افراد جامعه را به سمت الگوهای ارائه شده سوق می دهد. به همین دلیل رسانه ملی ایران را می توان تاثیر گذارترین و با نفوذترین رسانه در داخل کشور معرفی کرد. 🔶 مشاهده روند تغییر و تحولات در سبک زندگی و ساختار خانواده های ایرانی و نیز کمرنگ شدن نقش و تاثیر این نهاد در فرایند جامعه پذیری افراد، نشان از نفوذ و تاثیر الگوهای مدرن از خانواده در جامعه ایرانی می باشد که توسط رسانه های مختلف از جمله تلویزیون ارائه و تایید می گردند. خانواده ایرانی امروزه با مسائل اساسی و بعضا بحران آفرین مواجه است. 🔶 امروزه به دلیل غلبه فرهنگ مدرن بر فضای فرهنگ سنتی و اصیل جامعه ما توسط رسانه ها، شکاف نسلی قابل توجهی میان والدین و فرزندان آن ها به چشم می خورد و این مساله زمینه ساز پیدایش بحران های هویتی و رفتاری در میان جوانان گردیده است. از سوی دیگر الگوهای خانوادگی ارائه شده توسط رسانه ملی نیز به نظر می رسد نه تنها پاسخ در خور توجهی به این مساله در میان خانواده های ایرانی نداده است بلکه بر شدت این شکاف و فاصله نیز در بعضی مواقع افزوده است. به‌طور کلی روند تولیدات و سریال‌های رسانه ملی در دهه اخیر در جهت تقویت سبک زندگی اسلامی – ایرانی از خانواده نبوده و تصویر ارائه شده از خانواده ایرانی دچار معضلاتی چون شکاف نسلی، سبک زندگی مصرفی و مدرن، غلبه ارزش های سکولار و غیر دینی، هسته ای شدن خانواده و خروج از مدل خانواده گسترده و تعاملات محدود فامیلی و خانوادگی، کم رنگ شدن ارزش های سنتی و دینی، ضعف و عدم تدبیر والدین در تربیت و پرورش فرزندان، فرزند سالاری و عدم توجه و احترام به جایگاه والدین و بزرگترها، تضعیف جایگاه مرد در ساختار قدرت خانواده و تاکید بر مدیریت دوگانه و در عرض هم زن و مرد در خانه و مواردی از این قبیل است. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
زن و رسانه 🔰قسمت پنجم 🔶 زن و کنشگری در رسانه 🔶 نسبت میان زن و رسانه در 3 سطح بروز دارد. سطح اول زن به‌مثابه کنشگر است که در نقش‌هایی چون بازیگر، مجری، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و... ظاهر می‌گردد. سطح دوم زن به‌مثابه مخاطب است که در جایگاه بهره‌بردار و مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و سطح سوم زن به‌مثابه موضوع و پیام است. یعنی برنامه یا درباره زن است یا دلالت‌های جنسیتی بارز دارد. شاید بتوان گفت که عمده چالش‌های ما در حوزه زن و رسانه به سطح اول مربوط است و در سطوح دیگر مسائل ما تابع روندهای اجتماعی جامعه ایران است. 🔶 در سطح اول چالش‌های ما در دو حوزه کلان مطرح می‌شوند. حوزه اول ناظر به مباحث فقهیِ زن و کنشگری در رسانه است. اختلاط با نامحرم، گریم و آرایش زنان، نگاه به نامحرم، جذابیت‌های زنانه و... حوزه دوم نیز مسائل مربوط به حضور موثر، کنشگری مستقل و فعالیت زنان در عرصه رسانه و برنامه‌سازی است که شامل محدودیت‌های عرفی، مناسبات صنفی و موانع ساختاری می‌گردند. برای حل مسائل و چالش‌های حوزه اول نیازمند طرح پرسش‌های دقیق در زمینه مناسبات زن و رسانه با رویکرد فقهی و فلسفی هستیم. چارچوب‌های حضور زن در رسانه به‌ویژه در قاب تصویر را باید با ارجاع مساله‌محور و دقیق به فقه طراحی کنیم و تعاریف بومی از عناصر جذابیت در رسانه و سازوکار استفاده از ظرفیت زنان را باید با ابزار حکمت و فلسفه ارائه کنیم. 🔶 هردوی این عرصه‌ها در ساحت اندیشه‌ورزی دارای خلاءهای تئوریک جدی هستند و بیش از پیش نیازمند بحث و نظر می‌باشند. از سوی دیگر مسائل ساختاری و موانع جنسیتی و فرهنگی پیش روی بانوان در زمینه کنشگریِ رسانه به ویژه در سطح تولید و برنامه‌سازی موثر و مستقل نیز باید به طور جدی مورد چاره‌اندیشی واقع شده و سازوکار استفاده از ظرفیت زنان در فرایندهای طراحی و ساخت برنامه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی در کشور تسهیل گردد. زیرا هیچ تردیدی در ضرورت حضور موثر زنان در این عرصه به ویژه در نقش نویسندگی و کارگردانی وجود ندارد. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
برخورد قاطع قوه قضاییه با اخلالگران ارزی اعم از بانکی یا صرافی به نفع اقتصاد ایران است 🔶 اصولاً وقتی ساختار اقتصادی کشور دچار بحران می‌شود؛ حال این بحران به دلیل سوء مدیریت داخلی ایجاد شده باشد یا از بیرون به اقتصاد کشوری تحمیل شده باشد دولتمردان و سیاست‌گذاران باید برای برطرف‌سازی آن تلاش کنند تا بهترین تصمیمات اتخاذ شود. 🔶 در برهه‌ای که اقتصاد ایران درگیر جنگ اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست برخورد با سوء استفاده‌کنندگان و اخلالگران در بخش‌های مختلف اقتصادی بسیار مهم است چرا که زمینه را برای فعالیت‌های مولد باز می‌کند و مانعی بزرگ در برابر رانت‌خواران و دلالان و سوء استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد. برخورد قضایی یکی از اقدامات موثر و بازدارنده است در شرایطی که سایر سیاست‌ها نمی‌تواند مانع سوء استفاده از منابع ارزی کشور شود. بی‌تردید قوه قضاییه با همکاری بانک مرکزی باید مانع افرادی شوند که در بحران ارزی و جنگ اقتصادی کشور مایل هستند خارج از چارچوب‌های قانونی عمل کنند. 🔶 به عنوان مثال در موضوع قاچاق کالا یا سایر تخلف‌ها عموماً دو مساله مورد نظر متخلفان قرار می‌گیرد، ابتدا میزان سودی که از آن کسب و کار خلاف عایدشان می‌شود و دومین موضوع میزان جرمی است که مقامات قضایی و امنیتی برای این فعالیت قائل شده و در نظر گرفته‌اند، پس، چون این دو موضوع همواره در ذهن و برنامه متخلفان قرار دارد باید به این سمت برویم که قوه قضاییه برخورد قاطع و محکمی با متخلفان ارزی داشته باشد. اگر مسائل قضایی و امنیت اقتصادی از طرف دولت، قوه قضاییه و در کل حاکمیت جدی‌تر گرفته شود میزان متخلفین به خاطر تبعات کاری که انجام می‌دهند نسبت به قبل کاهش چشمگیری می‌یابد، بنابراین این روند می‌تواند مانع فعالیت بخش عمده‌ای از تخطی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی بخصوص ارزی شود. 🔶 یادمان نرود سود اقتصادی در بخش دلالی و ارزی سود کلانی است به این خاطر در سال‌های گذشته شاهد اختلاس‌های بزرگی در این بخش بودیم که متاسفانه به دلیل عدم نظارت مسئولین دوره‌های قبلی بر تخصیص منابع ارزی صورت گرفت. در دولت‌های قبلی شاهد این موضوع بودیم که برخی مدیران که به لحاظ ظاهری متدین بودند به دلیل منافع اقتصادی و سود کلانی که در تخصیص منابع ارزی وجود داشت یا خود تخلف کردند یا برای متخلفان و وابستگان خود زمینه‌های ارتکاب تخلف در بازار ارز کشور را ایجاد کردند که در نهایت به زیان کل کشور تمام شد. 🔶 مردم از قوه قضاییه و دولت انتظار دارند با متخلفان درهر بخشی اعم از نظام بانکی کشور یا صرافی‌ها در این موضوع بخصوص برخورد قاطعی داشته باشد، چرا که حفظ منابع ارزی بسیار مهم است. بازگشت منابع ارزی به درست‌ترین شکل ممکن به اقتصاد کشور کمک می‌کند و جلوی سودجویی‌های بیشتر برخی افراد وابستگان به قدرت را می‌گیرد و موجب می‌شود سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کنند. وقتی برخی با زد و بند و تبانی بدون کار و تلاش به ثروت‌های کلانی دست می‌یابند چگونه می‌توان انتظار داشت نسل جوان برای انجام کار و فعالیت‌های مولد انگیزه کافی داشته باشند؟ وقتی جوانان می‌بینند برخی از طریق فعالیت‌های غیر مولد به سود‌ها و درآمد‌های بسیار بالایی می‌رسند تشویق می‌شوند به این سمت حرکت کنند و فکر و کار و تلاش و خلاقیت را کنار بگذارند، لذا سلامت اقتصادی از بین می‌رود بنابراین لازم است دستگاه قضا با متخلفان به صورت جدی برخورد کند، چون کشور ژاپن فرهنگ غالب کشور کار، تلاش و استفاده از استعداد و فکر باشد نه فرهنگ تبانی و خرید و فروش ارز و دلالی، اگر این فضا ایجاد شود شاهد مولدسازی و ثبات اقتصادی خواهیم بود. 🔸 : رحمان سعادت؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان 🆔 @tahlil_shjr
کانون صرافی یا کانون دلالی؟ 🔶 بعد از چند روز جدال لفظی بین بانک مرکزی و کانون صرافان، بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام نمود که موافقت‌نامه تأسیس این کانون را ابطال کرده است. بانک مرکزی درباره مهم‌ترین تخلفات این کانون، به استنکاف از دستورات ابلاغی و عدم همکاری با این بانک اشاره کرده است. کانون صرافان به نوعی وظیفه مدیریت بازار غیررسمی ارز که در آن خرید و فروش‌های کم حجم ارز از طریق صرافی‌های مجاز و حتی بازارهای زیرزمینی صورت می‌گیرد را دارد. 🔰گزاره‌های تحلیلی: 🔶 نرخ ارز مبنای محاسباتی و شاخص علامت‌دهی بسیار حساسی در اقتصاد می‌باشد. لذا عدم کنترل، ناهماهنگی یا کاهش نظارت نهادهای متولی موجب ایجاد تلاطم در کل اقتصاد و افزایش ریسک و نااطمینانی در بازار می‌گردد. بنابراین همه مسئولان در اتخاذ تصمیمات مربوطه باید این ملاحظه را مدنظر بگیرند. نظام ارزی به معنای وجود یک بازار عمیق و رقابتی می‌باشد که علامت‌دهی نرخ ارز در آن باید از طریق عوامل ذره‌ای متعدد (وجود بنگاه‌های عرضه‌کننده متعدد) در بازار صورت گیرد‌ و بانک مرکزی در یک سازوکار استقلال نسبی، مرجعیت لازم و اهرم‌های مدنظر را برای مدیریت و نظارت بر بازار در اختیار گیرد. به عبارتی بانک مرکزی از یک‌سو باید تقویت‌کننده نهادهای بازار مثل کانون صرافان باشد تا بتواند بازار غیر رسمی و تقاضاهای خرد را کنترل کند و از سوی دیگر مواظب باشد تا مرجعیتش دچار اختلال نگردد. در واقع بانک مرکزی همزمان که مرجعیتش را حفظ می‌کند نباید حلقه وصل خود با بازار غیر رسمی و تقاضاهای خرد را قطع نماید. 🔸نرخ ارز در ایران انعکاس‌دهنده تعامل نیروهای اقتصادی نیست، یا حداقل این نیروها وزن تأثیرگذاری ندارند و در هر دو سمت عرضه و تقاضای ارز، با مشکلاتی مواجه هستیم. در سمت عرضه، عمدتا تک‌محصولی هستیم و درآمدها متأثر از درآمدهای نفتی و مشتقات آن است. در سمت تقاضا نیز سفته‌بازی و دخالت‌های عوامل غیر بازاری مانند کانال‌های تلگرامی وجود دارد. ضمن اینکه در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم که کانون این جنگ، نظام بانکی و شبکه تسویه کشور است. 🔶 اکنون در این شرایط که بازار ارز کشور حالت عادی ندارد و از بیرون کشور، مرتبا آماج حملات متعدد است، آیا می‌توان ارز را به بازار و چند نهاد و کانون حواله کرد تا نرخ آن در یک سازوکار ناقص تعیین شود؟! آیا می‌توان مدیریت نظام ارزی کشور را به چند نهاد و ساختار خصوصی واگذار نمود یا کنترلی بر عملکرد این نهادها نداشت؟ 🔸بدیهی است که در شرایط جنگ اقتصادی پررنگ‌تر کردن نقش بانک مرکزی، به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی دفاع از ارزش پول ملی، برای افزایش مرجعیت آن در بازار تصمیم درستی است. و همه نهادها و ساختارهای بازار باید زیر فرمان بانک مرکزی باشند، ولو تصمیمات سیاست‌گذار شایسته نقدهای جدی باشد. چرا که تبعات منفی آشفتگی و ناهماهنگی میان سیاست‌گذاران از تصمیمات نادرست آنان بیشتر است. 🔶 اگر بپذیریم بخشی از دلایل افزایش نرخ ارز، تقاضای کاذب و ناسالم است در این صورت کانون صرافان به عنوان متولی هدایت‌کننده قسمتی از تقاضا در بازار، نباید تصمیماتی خارج از سیاست‌های کلی بانک مرکزی اتخاذ نماید. چرا که هرگونه نقش‌آفرينی خارج از قوانین اعمالی بانک مرکزی، سیاست‌های کنترلی این بانک را مختل می‌کند. اما متأسفانه مشاهده می‌کردیم در برخی موارد اقدامات کانون صرافان علاوه بر اینکه رویکرد تقابلی به خود گرفته بود، در فضاسازی روانی نیز جنبه تضعیف سیاست‌گذار ارزی در کشور را داشت. این در حالی است که بانک مرکزی در خصوص همین ناهماهنگی کانون صرافان به دفعات تذکرات لازم را به این کانون ابلاغ داشت، اما رویکرد تقابلی به تصمیم جدی منجر شد. 🔸 :علی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
دشمنان قرآن، دشمنان مسیح.pdf
حجم: 87.3K
دشمنان قرآن، دشمنان مسیح 🔰 گفت‌وگو درباره محکومیت اهانت به قرآن توسط پاپ 🔶 هم‌زمان با حادثه تلخ قرآن‌سوزی و صدور پیام از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بررسی موج گسترده و جهانی محکوم‌کردن اهانت به قرآن مجید و پاسخ آقای پاپ به نامه وی پرداخته است. 🔶 آقای پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاز، ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، این گونه اقدام شنیع را مانع گفتگوی انسانی دانست و نوشت: ماجرای آتش زدن قرآن کریم واقعا یک عمل وحشیانه است. این موارد به گفت وگوی انسانی و بالغانه میان مردم آسیب می‌زند و مانع آن می‌شود. 🔸 : شیخ عبدالكریم پاز؛ امام جمعه‌ی شهر بوینس‌آیرس و مدیر شبكه‌ی تلوویزیونی «نور» در آرژانتین 🆔 @tahlil_shjr
وضعیت امروز حجاب در جمهوری اسلامی افتخارآمیز است؛ آن هم بسیار افتخارآمیز! 🔶 در این چند اسلاید، می‌خواهم توضیح دهم که گرچه وضعیت حجاب ما، با ایدئال اسلام فاصله دارد، لیکن همین وضعیت موجود به گونه‌ای است که نه جای امیدواری برای دشمنان باقی می‌گذارد، و نه جای ناامیدی برای دوستان. این وضعیتی است که می‌تواند سرمشق دیگران قرار گیرد. 🔶 اولاً اکثریت قاطع مردم ایران، همچنان به ایده حجاب باور دارند، و در عمل نیز پای‌بند هستند. در این گزاره، مردم ایران منحصر نیستند به آدم‌های توی خیابان‌های شمال شهر تهران. کلا‌ن‌شهرها هم منحصر به تهران نیستند؛ و شهرهای ایران هم منحصر به کلان‌شهرها نیستند. مردم‌نگاری مجموع شهرها و روستاهای ایران، چیز دیگری را نشان می‌دهد. 🔶 همچنین باور و پای‌بندی به ایده حجاب، منحصر به استفاده از چادر و حجاب برتر نیست. مانتویی‌های با مقنعه، روسری و شال را هم در بر می‌گیرد. همچنین بعد از بلوای زن، زندگی، آزادی، تمام ضعیف‌الحجاب‌ها و شل‌حجاب‌ها را هم شامل می‌شود؛ آدم‌های عجیبی که حتی در موقعیت‌های غیرامنیتی، دست از حجاب خود نمی‌کشند. 🔶 از آن‌سو، هم‌اکنون دیگر اظهر من الشمس است که حجاب (و‌ حجاب قانونی) از سیاسی‌ترین وجوه زیستن و بودن آدم‌ها در ایران است و جایگاه واضح تمدنی دارد. حجاب در خلأ نیست، و می‌بایست آن را در نسبت با دو فشار حداکثری سنجید. 🔶 فشار حداکثری اول، سیاست‌های اقتصادی جهانی در صنعت برهنگی و پورنوگرافی است. مسئله برهنگی و مسائل جنسی، همواره در طول تاریخ وجود داشته و شاید تا انتها هم وجود داشته باشد. لیکن هیچ‌گاه ساز و برگی در حد یک صنعت -که در ردیف چند صنعت پرسود جهان باشد- نداشته. سیاست حجاب و وضعیت حجاب ایران، باید در نسبت با چنین فشاری سنجیده شود. 🔶 فشار حداکثری دوم، آن فشارهای مختص ملت ایران است، بلاهای عظیمی که پروردگار عالم، ملت ایران را شایسته ابتلا به آنها دانسته؛ از تحریم اقتصادی، و سنگ‌اندازی سیاسی-امنیتی گرفته تا تهدیدهای روانی و پروژه‌های فرهنگی-رسانه‌ای دشمنان. چنین وضعیتی، در کنار معرفی جمهوری اسلامی به‌عنوان مسبّب تمام مشکلات عالم از ازل تا ابد، یقیناً در پای‌بندی بخش‌هایی از مردم نسبت به سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی اثر می‌گذارد. 🔶 هرگاه این دو فشار حداکثری برطرف شد، و تبعات دنباله‌دار و‌ مزمن آن، جبران گردید، آنگاه می‌توان وضعیت حجاب در ایران را با ایدئال‌های اسلامی مقایسه کرد، و آنگاه در صورت لزوم، جمهوری اسلامی را ملامت کرد. 🔶 از طرفی باید دقت کرد که هنجارشکنی‌های امروز اقلیت مرفه و نوکیسه، و آنچه ما به‌عنوان بی‌حجابی می‌شناسیم، گرچه حرام شرعی و حرام سیاسی است، اما کعبه آمال و آرزوهای دشمنان نیست. خواسته دشمن یقیناً چیزی در حول و حوش «بی‌حجابی سر» نیست. خواسته آنان، حداقلش «بی‌حجابی نرمال غربی» و حداکثرش، «بی‌بندوباری کامل» است. آن بی‌حجابی که همواره شالش دور گردنش است، تفاوتی ندارد با بی‌حجاب‌های نرمال دنیا؟ دشمن با آن همه هزینه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای نتوانسته ایده مطلوبش را محقق کند. این جای امیدواری ندارد؟ 🔶 همچنین بی‌حجاب‌ها، گرچه همگی کنش سیاسی می‌کنند، اما همگی واقف به ابعاد سیاسی-امنیتی کار خود نیستند. آنها ممکن است بی‌حجابی خود را کنشی فرهنگی و اجتماعی بدانند تا سیاسی. این نوع بی‌حجابی، برآمده از آگاهی کاذب، و یا ماجراجویی‌های نوجوانانه است. از این رو، راه دیالوگ با درصد بالایی از بی‌حجابان باز است، و امکان مفاهمه و تغییر نظر آنها وجود دارد. مشکل اصلی جمهوری اسلامی، بی‌حجابان سیاسی هستند. 🔶 تمام شد! پدیده خارق‌العاده این روزهای جمهوری اسلامی، وجود جمعیت انبوه معتقد و پای‌بند به حجاب در جامعه است؛ و نه مشاهده هنجارشکنان خرده‌پای در اقلیت. معجزه، دیدن چادری‌های خیابان‌های شمال تهران است، نه برعکس! جمهوری اسلامی هنوز -به‌تمامی‌اش- در جهان مستقر نشده، و مبارزه انقلابی‌اش در همه حوزه‌ها -از جمله حجاب- ادامه دارد. شکست بلوای زن، زندگی، آزادی می‌تواند خیزش دوم مردم انقلابی ایران برای تثبیت حجاب باشد. 🔸 : حامد میرزائی؛ فعال رسانه‌ای 🆔 @tahlil_shjr
پیام صریح روس‌ها به بازیگران شمالی ناتو 🔰 قسمت اول 🔶 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تمرینات نظامی خود را در دریای بالتیک آغاز کرده است. مقامات این کشور در حالی این خبر را اعلام کردند که تنش میان کرملین و کشور‌های غربی بالا گرفته و استراتژی گسترش ناتو به شمال (از طریق عضویت سوئد و فنلاند در ناتو) به نقطه آشکارساز منازعه‌ای تازه در نظام بین‌الملل تبدیل شده است. 🔶 رزمایش سپر اقیانوس ۲۰۲۳ رزمایش «سپر اقیانوس۲۰۲۳» امروز تحت رهبری نیکولای اومنوف، فرمانده کل نیرو‌های دریایی روسیه آغاز شد. براساس بیانیه منتشر شده از سوی مقامات وزارت دفاع روسیه، بیش از ۶ هزار پرسنل نظامی، ۳۰ کشتی و قایق جنگی و ۳۰ هواپیمای نظامی در این رزمایش شرکت دارند. به گفته آن‌ها در این مانور نظامی، چگونگی «حفاظت از خطوط دریایی، انتقال نیرو‌ها و محموله‌های نظامی و همچنین دفاع از خط ساحلی» تمرین خواهد شد. 🔶 روسیه آخرین بار در ماه ژوئن، دو ماه پس از پیوستن فنلاند به ناتو، رزمایش نظامی گسترده‌ای را در دریای بالتیک انجام داد. این رزمایش یک روز پس از برگزاری رزمایش‌های سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در دریای بالتیک صورت گرفت. 🔶 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مدت‌هاست که از ناتو انتقاد می‌کند و تلاش کرده است تا گسترش ائتلاف نظامی غربی را به ویژه در کشور‌هایی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، محدود کند. کشور‌های بالتیک لتونی، لیتوانی و استونی در سال ۲۰۰۴ به ناتو پیوستند. پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد هر دو درخواست پیوستن به ناتو را دادند. فنلاند که مرزهایش تا سواحل بالتیک کشیده شده است، در ماه آوریل به عنوان سی و یکمین عضو جدید ناتو پذیرفته شد و مرز زمینی روسیه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را بیش از دو برابر گسترش داد. 🔶 سوئد نیز به زودی عضویت رسمی خود را در پیمان آتلانتیک شمالی اعلام خواهد کرد. در چنین شرایطی مسلماً روسیه در برابر تحرکات غرب در مرز‌های شمالی خود بی‌تفاوت نخواهد ماند. به عبارت بهتر، رسانه‌ها و مقامات غربی نمی‌توانند از یک سو استراتژی گسترش ناتو به شمال و محاصره راهبردی روسیه را نادیده انگاشته و از سوی دیگر، به برجسته‌سازی رزمایش اخیر روسیه در دریای بالتیک متمرکز شده و آن را نماد توسعه‌طلبی روس‌ها بدانند! 🔶 مقامات روسی طی ماه‌های گذشته به دو کشور سوئد و فنلاند در خصوص عضویت در ناتو (که منجر به تسلط آتلانتیکی‌ها بر خاک روسیه می‌شود) هشدار داده‌اند همین مساله می‌تواند بحران تازه‌ای را میان روسیه و اروپا رقم بزند و حتی جنگ اوکراین در همین لحظه با انعقاد صلحی دائمی میان طرفین به پایان برسد. به عبارت بهتر، پایان تنش میان روسیه و اوکراین، تقابل مسکو با بازیگران جدید ناتو یعنی استکهلم و هلسینکی را جدی‌تر رقم خواهد زد. همان‌گونه که اشاره شد، طی هفته‌های آتی و با عضویت رسمی سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی این روند تقابلی بیش از پیش تشدید خواهد شد. 🔶 واکنش روس‌ها جدی خواهد بود برگزاری رزمایش اخیر (سپر اقیانوس ۲۰۲۳) به وضوح نشان می‌دهد که مسکو در حوزه بازدارندگی، قصد دارد پیام‌های صریحی را به سوئد و فنلاند مخابره کند. همین مسئله می‌تواند مولد تنش‌هایی میان طرف‌های درگیر باشد، ضمن آنکه روسیه قصد دارد زیردریایی‌های هسته‌ای خود را نیز در بالتیک مستقر کند تا به کشور‌های حوزه نوردیک و اسکاندیناوی اثبات شود که عضویت آن‌ها در پیمان آتلانتیک شمالی بدون هزینه نخواهد بود. برگزاری مانور اخیر، در همین راستا قابل تفسیر است. 🔶 اکنون مقامات روسی در حال بررسی تبعات امنیتی- نظامی پیوستن سوئد به ناتو هستند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه صراحتاً هشدار داده الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامد‌های سیاسی و نظامی داشته باشد. فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰میلادی با ناتو همکاری داشتند، اما هرگز عضو این سازمان نبودند. حالا در صورت پیوستن این دو کشور، تعداد اعضای این ائتلاف از ۳۰به ۳۲ عضو افزایش می‌یابد. اگرچه سوئد و فنلاند هر دو در ماموریت‌های گسترده ناتو در کشور‌های گوناگون (از جمله افغانستان و لیبی) مشارکت داشته‌اند، اما تا قبل از این، عضوی رسمی از پیمان آتلانتیک شمالی محسوب نمی‌شدند. 🔶 اکنون معادله با قبل متفاوت بوده و این دو کشور مشمول بند ۵ همکاری‌های نظامی جمعی در ناتو هستند! به عبارت بهتر، طبق تعهدات مندرج در اساسنامه ناتو، اگر درگیری و جنگی میان روسیه و کشور‌های سوئد و فنلاند رخ دهد، کشور‌های دیگر عضو پیمان آتلاتیک شمالی موظف به مداخله در این نبرد (به سود منافع اعضای خود) هستند. 🔸 :سعید میرزایی 🆔 @tahlil_shjr
پیام صریح روس‌ها به بازیگران شمالی ناتو 🔰 قسمت دوم 🔶 اما سوال اصلی اینجاست که آیا آتلانتیکی‌ها لزوماً چنین ریسکی را می‌پذیرند؟! واقعیت ماجرا این است که میان تبلیغات ادعایی اعضای ارشد ناتو (انگلیس و آمریکا) و رویکرد عملیاتی آن‌ها در زمان وقوع بحران‌های جهانی تفاوتی اساسی وجود دارد. به عنوان مثال، لندن و واشنگتن قبل از وقوع جنگ اوکراین و در مواضع پنهان خود حطاب به مقامات اوکراینی تعهد داده بودند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کی‌یف را در صورت وقوع جنگ در دستور کار قرار دهند، اما در عمل چنین اقدامی را صورت ندادند! 🔶 تردید‌هایی که باقیست فراتر از آنچه ذکر شد، بسیاری از شهروندان کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، هنوز دید مثبتی نسبت به عضویت کشورهایشان در پیمان آتلانتیک شمالی ندارند. به عنوان مثال، هنوز تعداد زیادی از سوئدی‌ها در خصوص پیوستن به ناتو تردید دارند. همین مساله در آینده می‌تواند به پاشنه آشیل امنیتی- سیاسی در استکهلم تبدیل شود. 🔶 مدتی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تلویزیون دولتی سوئد یک نظرسنجی در مورد پیوستن کشورشان به ناتو برگزار کرد که طبق آن بیش از ۴۱درصد از شرکت‌کنندگان موافق و ۳۵درصد مخالف بودند. ۲۴درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز رای ممتنع دادند. سوال اصلی اینجاست که آیا در صورت تحقق صلح در اوکراین، از تعداد سوئدی‌های متقاضی عضویت در ناتو کاسته نخواهد شد؟! پاسخ این سوال مثبت است، اما عضویت دائم سوئد در ناتو، راهی را برای بازگشت از این مسیر پرتنش باقی نخواهد گذاشت. برخی سیاستمداران سوئدی، نسبت به آثار و تبعات غیرقابل کنترل و تنش‌آفرین پیوستن به ناتو هشدار داده‌اند. 🔶 درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو در حالی صورت می‌گیرد که زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی هفته‌های اخیر بیش از پیش نسبت به عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ناامید شده است! در چنین شرایطی، پیوستن دو کشور اسکاندیناویایی به ناتو می‌تواند نقطه آغاز منازعه‌ای لفظی، امنیتی و حتی نظامی میان روسیه و آن‌ها باشد. 🔸 :سعید میرزایی 🆔 @tahlil_shjr
قوت و ضعف لایحه عفاف و حجاب 🔶 لایحه نهایی عفاف وحجاب تغییرات جدی نسبت به لایحه اولیه قوه قضائیه و نسخه اصلاحی آن در دولت داشته است و حالا منتظر تصمیم نهایی مجلسی هاست. دراین رابطه چند نکته به عنوان نقاط قوت و ضعف لایحه قابل اشاره است. 🔶 نقاط قوت: 1⃣ اصل تشکیل لایحه با همه اختلافاتی که درباره مفاد آن وجود دارد برآمده از اقدام مشترک قوای سه گانه برای حل مساله است. این آرایش مشترک را نباید دست کم گرفت. 2⃣ نسخه نهایی لایحه تلاش کرده است نظر نهادها و افراد صاحب نظر را جمع آوری کند. این اجماع نسبی کارشناسی را هم نباید دست کم گرفت. 3⃣ مهمترین ویژگی بارز این لایحه نسبت به قوانین موجود و لایحه ابتدایی، جرائم بازدارنده است. هدف اصلی طراحان برخلاف تبلیغات دشمن و مخالفان داخلی، اخذ جریمه بیشتر نبوده و بلکه بازدارندگی از وقوع خطاست. 4⃣ یکی از نقاط مثبت لایحه تبدیل نقاط مبهم در قوانین موجود به نقاط شفاف و غیرقابل تفسیر است. مثلا مرز و محدوده حجاب را در چهاردسته تصریح کرده است. 5⃣ تبدیل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون از دیگر موضوعاتی است که کم کاری چندساله نهادهای مرتبط به حجاب را در حوزه های ایجابی حل و فصل کرده است. 6⃣ جدا کردن معنادار جرائم افراد معمولی از سلبریتی ها و تشکیلات سازمان یافته از دیگر نقاط مثبت لایحه است. 7⃣ این لایحه برخلاف نسخه اولیه، بدپوششی را جرم انگاری کرده و از دست پلیس خارج و برعهده دستگاه قضائی قرار داده است. این مهم از جهت رعایت کارشناسی و قضاوت عادلانه و در نهایت بررسی شکایات مردمی اهمیت دارد. 🔶 اما نقاط ضعف: 1⃣ سهم مردم در مقابله با بدپوششی نادیده نه؛ اما کم برآورد شده است. مطابق این لایحه مردم برای گزارش تخلف باید توسط فراجا آموزش ببینند که حضور موثر مردمی را سخت کرده است. 2⃣ در این لایحه تکلیفی برای دولت یا پلیس برای تقویت سیستم های هوشمند رصد و مستندسازی ندیده است. حال آنکه به نظر نمی رسد فراجا از این جهت آمادگی لازم را در معابر و محلات تهران و خاصه دیگر شهرها داشته باشد؛ اگر هم دارد باید تقویت شود. 3⃣ در این لایحه نقش پلیس به تصویربردار صرف محدود و یا برای آن نقش موثر میدانی تکلیف نشده است. به این فهم مهمترین مشکل طراحان لایحه در این بخش است. 🔶 حضور پلیس در میدان یک ضرورت عقلی است. هر فردی که در ملا عام تخلف می کند، یک خطای فردی دارد و اما یک اثر ترویجی در جامعه بجا می گذارد که موجب گسترش ناهنجاری می شود و با جریمه های پشت پرده حل نمی شود. دست قانون و سایه قانون باید در شهر دیده شود. اصلا هم لازم نیست پلیس مثل گذشته و در همه موارد وارد جلب و دستگیری متخلف شود. فقط کافیست در میدان با دوربین های متصل به لباس حضور داشته و تذکر لسانی دهد. 🔸این مهم اولا بسیار بازدارنده است و اساسا به جریمه نمی کشد. 🔹 اینکه اثر ترویجی خطا را کاهش می دهد چون در مقابل خطای عیان، تقابل آشکار و بدون هزینه دارد. 🔸 در مواردی که فردی تمکین نمی کند حتی اگر دستگیری در محل هم صورت نگیرد که در مواردی ضروری است، اما به عنوان ایستادگی مقابل پلیس قابل پی گیری است و جرمش دوچندان می شود و اینطور نمی شود که یک نفر اقتدار پلیس را براحتی در جمع بشکند.  4⃣ این اقدام همچنان کمک می کند که نقص دوربین های فراجا جبران شود و مستندانگاری را توسعه می دهد. 5⃣ اینکه آنچه وظیفه ذاتی قهریه است را به کارمند انتظامات مترو و اتوبوس و مرکز خرید منتقل نمی کند. 6⃣ در نهایت اینکه حضور میدان پلیس دلگرمی عموم مردمی است که قانون را رعایت می کنند و موجب حمایت و صیانت از آمران به معروف در معابر شهری می شود. با اینهمه به نظر میرسد لایحه موجود از جهات مختلف موثر و قابل دفاع است و امیدست با اصلاحات لازم و همت مجلسی ها ارتقا یافته و زودتر اجرائی شود. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
من در راس امور هستم!؟ 🔶 هر چقدر که اهداف نظام اسلامی بلند و مترقی است، برخی ساختارهای اجرایی آن ناکارآمد و مشکل آفرین هستند. 🔸یکی از این ساختارها، روابط نمایندگان مجلس با مدیران اجرایی است. امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس امور است، اما گویا برخی نمایندگان چنین تفسیر کرده‌اند که "من در راس امور هستم"! و لذا به خود اجازه می‌دهند در شئون اجرایی دخالت کنند و این دخالت بعضاً در راستای منافع خود و همفکران آنهاست. 🔶 این دخالت‌ها تا بدانجا پیش رفته که نماینده‌ای، مدیر عزل شده یک مدرسه را با رایزنی به پست قبلی برمی‌گرداند یا در عزل و نصب فرمانداران و بخشداران دخالت می‌کند و یا در جابجایی مدیران ادارات ورود می‌کند و یا ...، وزرای مربوطه نیز برای حفظ رای اعتماد مجلس تن به خواسته‌های نمایندگان می‌دهند در حالی که شأن مجلس نظارت بر حسن اجرای قانون توسط مجریان است و نه دخالت در عزل و نصب مدیران استانی و شهرستانی. 🔸به نظر می‌رسد در کنار اولویت‌هایی که در جامعه وجود دارد و برای تحقق آنها باید کوشید، اصلاح این ساختارها نیز باید در دستور کار قرار گیرد، اما تحرکی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. 🔶 در مواجهه با این نوع نقیصه‌ها و کنش‌های مداخله جویانه یا منفعت طلبانه برخی نمایندگان در امور اجرایی که منافی وظایف و اختیارات آنهاست چند سازوکار وجود دارد: 1⃣ گزارش این دست تخلفات به شورای نگهبان که در بررسی صلاحیت وی برای دور بعد لحاظ می‌شود. 2⃣ گزارش به کمیسیون رسیدگی به تخلفات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که اگر تخلف باشد به تذکر به وی منجر می‌شود و اگر جرم باشد به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود. 3⃣ اصلاح این ساختاری که وزیر به جای آنکه صرفا تابع مجلس باشد، خود را تابع تک تک نمایندگان می‌داند که باید همه خواسته‌های آنها را بپذیرد وگرنه رای اعتماد نماینده مجلس را از دست می‌دهد. 🔶 سخن آخر آنکه باید نظارت همگانی را به گفتمان غالب تبدیل کنیم و آن را به همه حوزه‌ها از جمله عملکرد نمایندگان مجلس تعمیم دهیم. قطعاً نظارت در این سطح، از نخبگان و فرهیختگان جامعه انتظار می‌رود که در شرایط فعلی که رضایتمندی جامعه از کارگزاران حکومتی کاهش یافته، ضرورتی انکارناپذیر است. 🔸 :دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین.pdf
حجم: 70K
چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین 🔶 تبلیغ در قلمروی گسترده‌اش به معنای رساندن پیام دین به مخاطبان و تأثیرگذاری در عرصه تبلیغ ایمان، باورها، ارزش‌های اسلامی و تحکیم پایه‌های آداب، اهداف و نزاکت اجتماعی و سبک زندگی مردم بر پایه دین رسالت انبیاست. 🔸 : حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کعبی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 @tahlil_shjr