eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
762 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
انتخابات 🔶 در سه سال اخیر رهبری بارها این کلید واژه را مطرح نموده اند: دهه نود، دهه عقب ماندگی بود. مشخصا ایشان به عقب ماندگی در زمینه عدالت اجتماعی، اقتصاد و در دیدار اخیر با نخبگان به عقب ماندگی در بخش تولید علم پرداختند. از سال ۱۳۹۰ شروع دور جدید تحریم ها و رها شدن امور دولت، اختلافاتی که در سطح رئیس جمهور با سایر بخش های کشور بوجود آمد تا سال ۱۳۹۲ که در عمل دولتی برسرکار آمد که عزمی برای حل مسائل نداشت. از سوی دیگر دهه نود دوران فقدان دولت و بی دولتی بود. 🔶 دولت نه تنها مساله حل نمیکرد بلکه مساله ها به بحران تبدیل شدند‌. عدم سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور را به ناترازی کشاند. تولیدکننده بنزین محتاج واردات است. تولید برق براساس افزایش نیاز کشور نیست. دولت قائل به ساخت مسکن نیست. بحران بزرگ مسکن گریبان کشور را می‌گیرد. در عرصه سرمایه اجتماعی کشور بحران بنزین در آبان ۹۸ آن اعتراضات دامنه دار از سیاست شوک اقتصادی را با هزینه سنگین پشت سر نهاد. دهه نود از نظر اهمال و کم کاری داخلی و حجم فشار فشار خارجی که نتیجه سیاست وادادگی بود فرصت بزرگی را از کشور گرفت، یک نسل را پر هزینه از دهه مهم زندگی عبور داد‌. 🔶 دولت آیت الله شهید رئیسی در تمام ۳۳ ماه تلاش به دنبال تغییر در آن ریل گذاری بود. در بخشی موفق و سایر زمینه ها تلاش ادامه داشت و در دولت دوم ایشان ثمره عینی میداد. با شهادت ایشان آن ریل گذاری نیاز به استمرار دارد. این برای همه دلسوزان ایران و انقلاب روشن است. 🔶 اما ما در دهه پنجم انقلاب که همزمان با سال نخست اجرای برنامه توسعه هفتم است به چه دولتی نیاز داریم؟ قدر مسلم عقب گرد به دهه نود بحران بزرگ خواهد بود. با این حال دهه پنجم انقلاب، دهه جبران و فرصت است. دولت باید عقب ماندگی ها را در این دهه جبران و از سمت مردم فرصت داده میشود تا مسائل حل شوند. به هیچ وقت فرصت را نباید از دست داد. جامعه تاب و توان از دست دادن این فرصت ندارد. دولت دهه پنجم انقلاب را بر اساس باید انتخاب نمود. مقتضیات زمان در انتخابات اهمیت دارد. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
گزارش تصویری عملکرد دولت سیزدهم در دو سال نخست .pdf
14.2M
گزارش تصویری عملکرد دولت سیزدهم در دو سال نخست 🔶 ۱۰ توصیه مهم رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ منتخب ملت 🔶 احیای معادن در دولت مردمی 🔶 شکستن قفل پروژه‌های نیمه تمام 🔶 دولت مردمی، احیاگر دیپلماسی اقتصادی 🔶 مقایسه به وضعیت بدهی خارجی کشور در ۱۰ سال گذشته 🔶 رقم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و معتبر از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ 🔶 تحقق عدالت مالیاتی در دولت سیزدهم 🔶 رشد مراودات مالی ایران با بانک‌های خارجی در دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
انتخابات 🔶 دیروز در گفتگوی کارشناسی سیاست خارجی، دکتر پزشکیان به همراه دکتر ظریف و دکتر سنایی آمده بود. یک تقسیم کار هوشمندانه، از بین رفتن وقت کارشناسان و بعد ۹ دقیقه پایانی دکتر ظریف ... 🔶 اما چند نکته: 1️⃣ در این انتخابات موضوع سیاست خارجی ظرفیت این را نداشت جزو موضوع‌های اصلی بشود، اما با بحث امروز این ظرفیت مجدد برای آن ایجاد شد. اینکه مردم باید بین دو نگاه در اداره کشور انتخاب کنند. 2️⃣ دقیقاً مثل سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ تاکتیک رقیب ترساندن مردم است! اینکه منتظر باشید تا ترامپ بیاید آن وقت می‌فهمید!! 3️⃣ دقیقا همان زمان گفتگوی کارشناسی (ساعت ۱۴.۵۵ دقیقه) عین همین حرف‌ها در مورد ترامپ توسط محمد جواد آذری در کانالش منتشر شد! و این نشان از یک کمپین ۳۶۰ و فشار همه‌جانبه برای رسیدن این حرف به بخش بزرگ‌تری از جامعه ظرف سه، چهار روز آتی دارد. زمین بازی ناخواسته عوض شد! 4️⃣ نه شهید رئیسی، نه دکتر جلیلی، نه دکتر قالیباف و نه کل جریان انقلابی، هیچکدام مخالف رفع تحریم‌ها نبودند و نیستند. حتی این‌ها هیچگاه مخالف مذاکره برای رفع تحریم‌ها نیز نبوده‌اند، اما بحث بر سر این بود که مذاکره روی زمین چه آورده‌ای برای کشور داشت و به چه نحوی باید مذاکره کرد؟! ظریف درست می‌گفت، کشور با اسم مذاکره و برجام سال‌ها ثبات نسبیِ اقتصادی همراه با رکود را تجربه کرد (۹۲ تا ۹۷) اما تجربه مردم و نظام از برجام نهایتا تجربه تلخی بود و این جایی است که ظریف ترجیح داد در موردش صحبت نکند. 5️⃣ امروز مردم باز هم مُخَیَرند بین دو تفکر انتخاب کنند! وادادگی و پیام از سر ضعف به کدخدا و نهایتا آسیب به کشور! یا نگاه به ظرفیت‌های داخل و در عین حال پیش‌برد مذاکرات، همان کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد. البته آنچه تا دیروز دیدیم این است که برخی از کاندیداهای مطرح جریان انقلاب ترجیح می‌دهند، وسط بازی کنند و پاسخ‌های گرد در این باره بدهند تا آسیب نبینند! (هر چند این طراحیِ دقیقی نیست و ضربه خواهند خورد) 6️⃣ چه بخواهیم و چه نخواهیم هیچ راهی برای رفع تحریم‌ها به جز قدرتمندتر شدن کشور وجود ندارد. هیچ راهی جز قوی شدن و مذاکره از سر اقتدار وجود نخواهد داشت و اینجا مردم باید به حافظه تاریخی‌شان در ۷، ۸ سال گذشته، رجوع کنند ... 🔶 پیش‌نوشت: بعد از پروموت جدی صحبت‌های ظریف در سه، چهار روز پیش‌رو، به نظر ضربه بعدی تیم پزشکیان سه روز مانده به انتخابات و در مناظره فرهنگی با طرح بحث در مورد مرحوم مهسا امینی باشد! اینجا هم وسط بازی کردن کمکی نمی‌کند! فتأمل ... 🔸 : آقای حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
مردم‌سالاری دینی ایران مدلی قابل عرضه به جهان 🔶 برخی معتقدند، آمریکا مانند «شهری نورانی بر فراز یک تپه» است و دولتمردان این کشور باید آمریکا را چنان بسازند و قوی کنند تا نگاه سایر دولت‌ها به این شهر و «فانوس هدایتگر دموکراسی» جلب شود؛ اما واقعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورده است که تارنمای نشریه آمریکایی «هیل» در گزارشی با اشاره به نتایج نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «پیو» درباره تشدید اختلافات داخلی در آمریکا نوشته است: «فانوس دموکراسی آمریکایی رو به خاموشی می‌رود»؛ چرا که رهبران غرب دیگر به آمریکا به مثابه یک الگو در حوزه دموکراسی نگاه نمی‌کنند. 🔶 این مسئله در میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات‌های این کشور نیز خود را نشان داده است. آمارها حاکی از آن است که تا پیش از سال 2018 اغلب مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات‌های پارلمانی برابر یا پایین‌تر از 40 درصد بوده است. در فرانسه، برای نمونه دیگری از کشورهای غربی، طی سال‌های اخیر مشارکت زیر 49 درصد بوده است. برخی کشورهای غربی دیگر نیز قوانین خاصی را وضع کرده و مجازاتی را برای شخص غایب در انتخابات در نظر گرفته‌اند. 🔶 شهروندان غایب استرالیایی باید جریمه نقدی بپردازند، در غیر این صورت به زندان خواهند رفت یا در برزیل برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند، گذرنامه صادر نخواهد شد. بنابر قانون اساسی بلژیک، اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رأی دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد، بین ۲۵ تا ۵۰ یورو جریمه می‌شود. اگر این غیبت دوباره تکرار شود، جریمه بین ۵۰ تا ۱۲۵ یورو افزایش می‌یابد و اگر کسی در چهار دور انتخابات شرکت نکند، علاوه بر چهار بار جریمه، نام او از فهرست رأی‌دهندگان به مدت ۱۰ سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد. 🔶 اما در جمهوری اسلامی ایران شرایط جور دیگری است. با وجود اینکه هجمه‌های رسانه‌ای تلاش دارد بی اعتباری انتخابات ایران را به ذهن متبادر کند و نیز تحریم‌های متعدد با هدف مأیوس‌سازی، ملت ایران را نشانه گرفته‌اند؛ اما در انتخابات سال گذشته مشارکت بالای ۴۱ درصد را شاهد بودیم. این در حالی است که در ایران مجازاتی برای غایبان در انتخابات نیز وضع نشده است. در انتخابات پیش رو نیز باید بیان کرد رئیس جمهور شهید تراز ریاست جمهوری را تغییر داد و شهادت او باورهای اجتماعی را راسخ‌تر از گذشته کرد؛ به گونه‌ای که به گزارش مرکز تحقیقات صدا و سیما، میزان مشارکت، پس از شهادت شهید رئیسی در مقایسه با قبل از این سانحه، ۱۲ درصد تا کنون افزایش داشته و امید می‌رود از آمار فعلی نیز فراتر رود. از این رو می‌توان مدل مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران را به منزله الگویی کارآمد به جامعه جهانی معرفی کرد. 🆔 @tahlil_shjr
مناظره را چگونه ارزیابی کنیم؛ به کدام نامزد رای بدهیم؟ 🔰 قسمت اول 🔶 رفتار انتخاباتی رای دهندگان، یکنواخت نیست. برخی رای خود را بسیار گرانبها می شمارند و برخی دیگر، کم بها می انگارند؛ چه در رای دادن و چه رای ندادن. برخی باور دارند که انتخابات، آینده آنها را شکل می دهد و مهم است که در شکل دهی به سرنوشت خود نقش آفرین باشند؛ برخی دیگر تصور می کنند انتخابات بی فایده است و بنابراین، با رای ندادن، میدان را به دیگرانی واگذار می کنند که رای می دهند 🔶 برخی از سر هیجان های زودگذر رای می دهند و برخی با سنجش، محاسبه و عقلانیت، مبنی بر این که رای آنها چه تاثیری در ساختن آینده دارد. اجمالا می توان گفت که هر انتخابی -مناسب یا نامناسب- به زندگی عمومی ما شکل می دهد. در طول این سال ها، هیاهو و بمباران تبلیغاتی برای نامعتبر ساختن انتخابات و انداختن آن از چشم مردم ما، همواره در جریان بوده است؛ اما واقعیت این است که از بنی صدر تا رجایی، از آیت الله خامنه ای تا مرحوم هاشمی، از خاتمی تا احمدی نژاد، و از حسن روحانی تا سید ابراهیم رئیسی، تفاوت های چشمگیری بسیاری وجود دارد. 🔶 قطعا رئیس جمهور به واسطه کیفیت دولتی که تشکیل می دهد، در هر یک از این دوره ها، در صورت بندی وضعیت عمومی کشور، نقشی تعیین کننده ایفا کرده است. اکنون در حالی که مناظره نامزد ها آغاز شده، یک شاخص مهم که باید در ارزیابی یکایک نامزدهای محترم مورد توجه قرار بگیرد، این است که آیا صرفا در خلاء حرف می زنند، یا گفتار و تحلیل شان، ناظر به واقعیت های میدان و روی زمین است؟ 🔶 انتقاد از وضعیت عمومی اقتصاد، طبیعت رقابت های انتخاباتی -نه فقط در کشور ما بلکه در نوع انتخابات کشورهای مختلف- است. عیبی هم ندارد که نامزدها انگشت تاکید روی مشکلات عادی زندگی مردم بگذارند و نقد کنند. اما نامزدها برای صِرف غُر زدن و بد گفتن و نالیدن و تخطئه دیگران نامزد نشده اند. ادبیات این چنینی را می شود در تاکسی و اتوبوس و گعده های خانوادگی هم داشت. جایی که حرف زدن، کنتور نمی اندازد و معمولا گوینده، نسبت به گفته خود، کمتر احساس مسئولیت می کند. 🔶 نامزدها باید در کنار انتقاد، کلی گویی را کنار بگذارند و بگویند که برنامه کلان و جزء به جزء (به هم پیوسته و مرحله بندی شده) آنها برای رفع یا کاهش هر یک از مشکلات اقتصادی چیست؟ نامزد هایی که بخواهند با ادبیات کلیشه ای و قالبی، پاسخ هر سوالی را صرفا به روابط خارجی و تحریم ها و مذاکره با آمریکا و برجام حوالت دهند، پیداست نه مطالعه ای دارند و نه از دهه سپری شده عبرتی اندوخته اند؛ ضمن این که کشور را نیازمند و ناچار از توافق دوباره با طرف پیمان شکن برجام نشان دادن، نابودی قدرت مذاکره و چانه زنی است؛ همان اشتباه گرانی که مرحوم هاشمی و آقایان روحانی و ظریف در سال ۱۳۹۲ مرتکب شدند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #روابط_خارجی #انتخابات #مناظرات #برجام ✅ مناظره را چگونه ارزیابی کنیم؛ به کدام نامزد را
مناظره را چگونه ارزیابی کنیم؛ به کدام نامزد رای بدهیم؟ 🔰 قسمت دوم 🔶 نکته دوم، ناظر به نامزدهایی است که یک قدم از مرحله انتقاد و بدگویی و تخطئه فراتر می روند و ادعا می کنند برنامه دارند. برنامه، دو گونه است: برنامه ای که صرفا روی کاغذ و ناظر به آرزو اندیشی و بی توجه به چالش ها و موانع کاهنده شتاب حرکت است؛ و برنامه ناظر به واقعیت ها و فرصت ها و موانع موجود. 🔶 کشور ما به واسطه آشوب افکنی نیابتی سال ۱۳۸۸، و سپس تحریم های گسترده آمریکا (با گرای برخی عناصر داخلی)، به مدت ۱۵ سال، در گیر جنگی ترکیبی بوده که اتاق فرماندهی آن در سازمان سیا و وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد و ناتوی اطلاعاتی/ فرهنگی هم کارگزار میدانی است. تحریم ها در این جنگ تحمیلی، نقش مهمی ایفا کرده، تا دشمن بتواند از این طریق، رفتار سیاسی ملت ایران را باز مهندسی کند: مهار ظرفیت بسیج عمومی ملت ایران (پیشران حرکت انقلاب اسلامی)؛ و یا مهندسی معکوس و تبدیل این ظرفیت، به سرعت گیر در مقابل پویش عمومی پیشرفت. 🔶 اکنون دو تجربه پر هزینه و گران سنگ، پس از ۱۳ سال پیش روی ماست. تجربه ساده انگاری و پناه بردن از فشار دشمن به خود او با دیپلماسی منفعلانه، که نه تنها تحریم ها را لغو نکرد بلکه شمار آن را ظرف ۸ سال به بیش از دو برابر رساند و بدترین دوره را از نظر شاخص های منفی اقتصادی رقم زد؛و دوره ۳ ساله ای که بر مبنای تجربه و عبرت قبلی، از فرصت سوزی و امید بستن به دشمن منصرف شدیم و همت کردیم ضمن تنوع بخشی به طرف های تعامل در سیاست خارجی، قابلیت های مغفول داخلی را تدریجا پای کار بیاوریم و شاهد بهبود نسبی شاخص ها (در مقایسه با قبل) باشیم. 🔶 نامزدها، مناظره و نقد می کنند، درباره اهمیت رسیدگی به زندگی اقشار مختلف حرف می زنند، روی عواطف دست می گذارند و...، اما ورای همه اینها، باید دقت کرد که برآیند رویکرد کدام یک از آنها (و ستاد شان) آهنگ عقبگرد و تکرار عبرت های گذشته را دارد؛ و کدام، خبر از حرکت رو به جلو می دهد؟ کدام نامزد در کنار وعده و تعهد دادن، حواسش به تجارب این ۵- ۶ سال اخیر هست و سعی می کند موانع و چالش ها ر ا ببیند، واقع گرایانه تر حرف بزند، و آرزو فروشی و رویا فروشی نکند. دقت نامزدها در سخن گفتن، ولو این که موجب شود وعده کمتری بدهند، بسیار ارزشمند و تعیین کننده است. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
تفاوت توسعه و پیشرفت.pdf
97.7K
✅ تفاوت «توسعه» و «پیشرفت» 🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «کلمه‌ی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمه‌ی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست. 🆔 @tahlil_shjr
خیلی هم خوب 🔶 ده دقیقه ظریف حرف زد، چقدر خوب بود. چقدر مسلط، چقدر با مبنا، چقدر گرم و با هیجان. چقدر با حساب و کتاب. خوب بود چون هر چقدر به یک عده می‌گفتیم این جماعت با کل جبهه انقلاب مواجهند، نمیفهمیدند، حالا او هم قانون اقدام راهبردی را زد، هم سبک جلیلی در شورای امنیت را. 🔶 خوب بود چون نشون داد چقدر در رساندن پیام و تبیین جامعه الکن هستیم و حالا با ده دقیقه سخنان او متوجه میشویم چقدر سوراخی دارد گفتمان ما. گفتمانی که اگر به آن رسیدگی نکنیم، بعد اینکه شهید رئیسی را از دست دادیم، راه او را هم از دستش خواهیم داد. مثل کاری که میرحسین و هاشمی و خاتمی سعی کردند با رجایی و راه او انجام دهند. خوب شد چون فهمیدیم مشکل ما آدم نیست، پزشکیان ضعیف و بی منطق که سهل است، چوب‌خشک هم به نام غربگرایان کار بگذارند، تا وقتی مشغول جنگ قدرتیم به جای جهاد تبیین، دنبال جهاد تغییریم و رو آوردن کاندیدای خودمان، به جای روشنگری عموم مردم، همین آش و همین کاسه است. باید سراغ مردم رفت بی مزد و منت. 🔶 مسلط بود ظریف. بله اینها در خطا هستند اما حق به جانب و محکم. نگویید چرا از خطا در نمی آیند، به همان دلیل که این خطاها در فضای نخبگانی و عمومی پذیرفته می‌شود و مخاطب دارد. قصه درگیری ما با علوم انسانی و فرهنگ غربی، نیاز به جنگ دائمی و تمام عیار دارد. نه اینکه چهار روز به انتخابات گیس و گیس کشی کنیم برای تصاحب ریاست جمهوری، مثل غربی‌ها. با مبنا بود بالاخره، ولو مبنای او غلط است. مبنایش را در همان چند دقیقه ابتدایی توضیح داد. در نسبت قدرت معنوی، قدرت نرم، قدرت پیام با قدرت سخت و نظامی. مساله قدرت برای او حل نشده، او قدرت سخت معنوی یعنی قدرت جامع را نمی‌شناسد. خیال می‌کند خون بر شمشیر پیروز است، یعنی فرهنگ و عقیده بدون بروز ابزاری و سخت و عملی بر ابزارهای مادی پیروز است. خوب این نگاه سکولار، و صوفیانه و معناگرای جاهلانه، همان است که از ضرب اندیشه انجمن حجتیه و معنویت سکولار در سیاست مدرن شکل می‌گیرد و یک هویت التقاطی درست می‌کند که انضمام معنویت است به منطق مادی. 🔶 همان که در دوران بازرگان بود در سبک مجاهدین خلق بود در روش تکنوکرات‌های مسلمان دهه هفتاد بود و هست و هست تا همه روشن شوند نسبت به این بنای ناهمگون که بارها امام درباره نقصش سخن گفته بود. گرم و با هیجان بود، خیال میکنیم با بستن دهانش به زور و به قانون و چه و چه کارش را تمام میکنیم، آنها که خیال می‌کردند با مرگ هاشمی پیروز میشوند ببینند که راه اینگونه نیست بعد او روحانی می آید، ظریف می آید، آذری جهرمی می آید و همینطور و همینطور. چه طرف مثل هاشمی بمیرد، چه به زور دهانش بسته شود، مساله ای در این کشور حل نمیشود. ظریف و امثال ظریف فقط با روشنگری با توسعه عقلانیت و فهم ساکت می‌شود. 🔶 بله او با حساب و کتاب و چرتکه خودش سخن گفت. گول صداقت و ایمان و وحدت وحدت کردن و آیات قرآن و نهج البلاغه خواندنشان را نخورید. اینها اینند. بعد از شهادت رئیسی و دولت موفقش، در حالیکه بعد دولت مفتضح و مفلوک روحانی خیال میکردیم همه چیز روشن است، بعد از رو شدن قواعد و ساختار حقوقی دنیای امروز در جنگ غزه و مظلومیتش، هنوز زبان دارند، جرات می‌کنند تسلیم شدن و سر فرود آوردن جلوی دشمن را تئوریزه کنند. میدانم از دستم ناراحت می‌شوید بابت این جمله دو کلمه ای من، اما من میگویم: "حقمان است." 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک.pdf
75.3K
۸ تیر؛ حماسه‌ای با یک اولویت و دو ملاک 🔶 انتخابات ریاست جمهوری «که در پیش روی ما است اگر ان‌شاءالله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ اینکه بعد از حادثه شهادت رئیس‌جمهور محترم «مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوق‌العاده‌ای است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ 🆔 @tahlil_shjr
اینستکس تون خوب شد؟! 🔶 این گونه که آقای ظریف، روند اجرای برجام را تحریف می کند و دوباره در باغ سبز نشان می دهد؛ احتمالا ایشان نبوده و کس دیگری بود که می گفت بعد از ۲۰ ماه نمی توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس افتتاح کنیم. 🔶 فرد دیگری بود که برای شرکت در صکنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شد، اما در بازگشت، به هواپیمای او به بهانه تحریم، بنزین ندادند و بالاخره به هر مکافاتی بود، با ورود وزارت دفاع آلمان، یک باک بنزین به هواپیمای حامل او دادند تا بتواند به تهران برگردد. 🔶 احتمالا دولت دیگری غیر از روحانی در اوج ماه عسل برجام بود که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور را نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل کردند، اما دولت اوباما او را با برچسب تروریسم مورد توهین قرار داد و حاضر نشد ویزا بدهد. (بدین ترتیب احترام پاسپورت ایرانی هم برگشت!) 🔶 احتمالا در دوره مدیریت دولت و وزیر خارجه دیگری بود که تحریم های ویزا (تهدید بازرگانان سفر کننده به ایران)، سیسادا و آیسا را در دوره اجرای برجام و در دولت اوباما، به ناف شان بستند؛ اما آن دولت و وزیر خارجه، به جای مطالبه حقوق برجامی ایران، حاضر شد بر سر بسته های توهین آمیز موسوم به اس پی وی و اینستکس (فروش محدود نفت به طرف سوم، در ازای دریافت غذا و دارو از اروپا!) مذاکره کند و با این حال، طرف اروپایی همان تعهد را هم نپذیرد. این در حالی است که حتی درباره کشورهای مورد تحریم که مذاکره نمی کنند و تسلیم زیاده خواهی غرب نمی شوند، غذا و دارو از تحریم ها مستثناست. 🔶 احتمالا دولت دیگری بود که وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه اش می گفتند (با وجود برجام) حتی یک قطره نفت هم نمی توانند فروشند. سناتور تد کروز، احتمالا درباره کشور دیگری پرسید که چگونه توانسته فروش نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه به ۲/۰۰۰/۰۰۰ بشکه افزایش دهد و وزیر خارجه آمریکا هم درباره کشور دیگری پاسخ داد: آنها سخت تلاش می کنند. ۶۰۰ تحریم جدید وضع شد، اما آن‌ها مصمم‌اند و برای دور زدن تحریم ها هر کاری که می توانند، انجام می دهند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
نبرد رسانه ای جریان غرب گرا 🔶 کوتاه‌سخن: هرچه بالا- پایین می‌کنیم، در نبرد رسانه‌ای با جبهه رسانه‌ای کارکشته و همه‌فن‌حریف جریان غرب‌گرا، هیچ سرمایه‌ای نقدتر، پرانرژی‌تر و فراگیرتر از «رأی منفی دولت روحانی» در میان مردم نیست. لذا به نظر، دولت سوم روحانی اسم رمز و دال مرکزی و معنابخش همه‌ی اجزاء تقابل رسانه‌ای با جریان غرب‌گرا باید باشد. به‌عبارتی باید پرده از چسبندگی و پیوستگی دولت پزشکیان با دولت روحانی برداشته شود و این نیازمند استمرار ارجاع دالی به نام پزشکیان به مدلولی به نام روحانی است. البته به نحو معقول، مشروع و با ظرافت‌ در کنش رسانه‌ای و با تکیه بر شواهد عریان، متعدد و غیرقابل کتمان این واقعیت. 🔶 تبصره: تمرکز ارجاع دولت پزشکیان به دولت روحانی به هیچ وجه نباید بر برجام و سیاست خارجه باشد که از قضا به دلایل مختلف، این امر مطلوب و مد نظر تیم رسانه‌ای آن‌هاست. این ارجاع باید بر وجوه مختلف جمهورکشی روحانی باشد. از تورم تاریخی دولتش، تا شخصیت «صبح جمعه فهمیدم»اش، تا افتخار به مسکن‌نساختن وزیرش، تا لشگر کشته‌شدگان کرونا که گروگان برجام ۲ و اف ای تی آف بودند، تا بی‌برقی‌ در دولتش که فقط در زمان جنگ تجربه کرده بودیم، تا شوک‌درمانی در بنزین، تا مدیریت پشت‌ میزنشینی رئیس دولت و.... 🔶 این خاطرات تلخ که قریب یک دهه تا مغز استخوان همه‌ی ملت را سوزاند، اولا نباید با سحر رسانه و با حجاب «برجامِ تفسیرپذیر» در میان عامه فراموش شود و ثانیا باید نفرت از تجربه‌ی مشابه این شرایط برای دولت پزشکیان فاکتور شود. در مناظره‌ها، تولیدات رسانه‌ای، گفتگوهای اقناعی، تبلیغات چهره به چهره و هر جزء از اجزاء نبرد گفتمانی با جریان غرب‌گرا، این راهبرد را نباید فراموش کرد. 🆔 @tahlil_shjr
عاقبت افسانه شکست‌ناپذیری «اسب بازنده».pdf
78K
عاقبت افسانه شکست‌ناپذیری «اسب بازنده» 🔶 مهم‌ترین وعده‌های کابینه اسرائیل پس از عملیات طوفان الأقصی نابودی کامل حماس، حذف رهبران مقاومت، آزادسازی اسرا و تغییر در ژئوپلیتیک سیاسی-نظامی غزه بود. گذر زمان اما نشان دهنده وعده صادق رهبر معظم انقلاب در خصوص شکست سران رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق اهداف یاد شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با شهادت نزدیک ۴۰ هزار فلسطینی و برانگیخته شدن احساسات ضداسرائیلی در میان افکار عمومی، کشورهای عربی در وضعیت «بن بست» قرار گرفته و دیگر نمی‌توانند بدون پاسخ واقعی به مسئله فلسطین گزینه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را انتخاب نمایند. 🔸 : آقای محمد بیات؛ کارشناس مسائل خاورمیانه 🆔 @tahlil_shjr
برای مرددین فکری کنیم 🔶 آرای مردد دو دسته اند. دسته اول آرای مشارکت ساز هستند. آرائی که بین رای دادن و ندادن مردد اند. دسته دوم آرایی که رای می دهند اما هنوز معلوم نیست به چه کسی. اما حرف اینجاست که کمپین های انتخاباتی و تبلیغات رسانه ای هنوز کمکی به آرای مردد نکرده اند و این یک تفاوت جدی با گذشته است. چرا؟ 🔶 آیا شعارها و برنامه ها و وعده های نامزدها دست مردم رسیده است؟ اجمالا پاسخ منفی است. اما آیا نامزدها حرف نمی زنند؟ می زنند، چه بسا بیش از گذشته. آیا برنامه و ایده و وعده ندارند؟ کم و بیش دارند. پس ماجرا چیست؟ 🔶 علت اصلی اینست که برخلاف گذشته دیگر نامزدها و ستادها نیستند که کمپین می سازند و امروز شبکه های مجازی اند که کمپین سازند. کمپین سازی دیگر بالا به پائین نیست و افقی و عرضی است. به همین دلیل حتی هوادارها نیز کار به برنامه ها و وعده ها ندارند. هرکس قصه خودش از نامزدش را برای مخاطب می گوید تا او نیز با همین قصه هم قصه شود. خیلی هم برایش مهم نیست این قصه چه میزان واقعی است. 🔶 به همین دلیل است که در خیلی از موارد نیز کار به اختلاف و جدل کشیده می شود چون روایت افراد از نامزد مورد علاقه شان اغلب افراطی و دوقطبی ساز است. طبیعت ذهن و روان آدمی چنین است. آدم ها دوست دارند از نامزد مورد علاقه خود فرشته و از رقیب او اهریمن بسازند. 🔶 برای رقابت های دیو و پری گونه نیز ایده و برنامه و شعار نیاز نیست، بلکه زمین بازی را افشاگری ها و بداخلاقی ها و طعنه زدن ها و غیره روشن می کند. رقابت نمی کنند که دیگران انتخاب کنند، رقابت می کنند تا همدیگر را حذف می کنند. اینجاست که سطح کمپین ها فراتر از هواداری سخت نخواهد رفت چون قدرت گسترش در مقایس های بزرگ تر اجتماعی و عمومی را نخواهد داشت.  🔶 حالا چه باید کرد؟ در روزهای باقی مانده باید کمپین های شبکه ای و افقی شکل بگیرد. کمپین هایی که قدرت رشد مویرگی در شبکه های محلی و خانوادگی و دوستانه و غیره را داشته باشد. صاحب این کمپین ها چه کسانی اند؟ خود فعالان شبکه اجتماعی.  هرکس با هدف معرفی نامزد مورد علاقه اش مسائلی که می تواند میان مخاطب دست به دست شود را احصا و روی همان تمرکز کند. مثلا فرض کنید این روزها برای مخاطب تورم یا فیلترینگ یا حجاب یا ارز و بورس و غیره مهم است. هر هواداری می تواند روی ایده نامزد خود لابه لای نظام مسائل مخاطب تمرکز شود. هر میزان که از آن ایده می فهمد همان را به زبان خودش بگوید. 🔶 فایده اصلی این کمپین های شبکه ای اینست که هم وضع موجود را می بیند و هم ناظر به مخاطب ایده و برنامه می دهد و لذا امیدافزاست و از همه مهمتر اینکه به روایت مخاطبین است نه ستادها. چنین کمپین هایی می تواند هم مشارکت بسازد و هم انتخاب. شما هم راه حل پیشنهاد دهید. 🔸 : آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
نظم تازۀ جهان رئیس‌جمهور جدید ایران 🔶 ما در چه وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم؟ ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که طوفان‌الاقصی، طرح نرمال‌سازی و سازگاری کشورهای عربی با اسرائیل را نابود کرده است. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که 2000 کیلومتر دورتر از ما، اصلی‌ترین دشمن منطقه‌ای ما (اسرائیل) در هشت ماه گذشته بیش از 40 هزار انسان را به قتل رسانده است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که با افول جهانی‌سازی و تضعیف گلوبالیسم، دولت‌های راست ملی در جهان یکی‌یکی سربرمی‌آورند. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که قاتل سردار ما و پاره‌کننده برجام (ترامپ و بدنه حامی‌اش)، نامزد ریاست جمهوری آمریکاست. ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که مقاومت اسلامی تبدیل به یک جبهه قدرتمند شده و ایران کانون و پایگاه این جبهه است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که قواعد و نُرم‌هایی که دولت‌ملت‌ها باید رعایت می‌کردند تا در نظام جهانی به رسمیت شناخته شوند، هر روز ضعیف‌تر و بی‌آبروتر می‌شود. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که هر لحظه ممکن است اتفاقی نامنتظره در جهان بیفتد و تمام برنامه‌های نرمال دولت‌ها را به باد فنا دهد. ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که جهان به سمت جنگ می‌رود و دادن وعده زندگی نرمال به مردم، بیش از هر زمانی وهم‌آلود و فریب‌کارانه به نظر می‌رسد. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که ائتلاف‌های جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مهم این ائتلاف‌های جدید است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم که نشانه‌های فروپاشی نظم پیشین و شکل‌گیری نظم تازه در جهان، بیش از هر زمان دیگری پیدا شده است. 🔶 ما در وضعی رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنیم که لیبرال‌ دموکراسی به‌مثابه ایده مسلط و کهنه جهانی بی‌آبروتر از همیشه شده است و جهان تشنه شنیدن سخنی نو از ماست. چه کسی به استقبال این وضع رفته است و می‌تواند نماینده اراده تاریخی مردم مسلمان ایران و امت اسلامی در این نظم تازه باشد؟ گفتار سیاسی اصیل و واقعی مورد نیاز برای امروز ما، گفتاری است که حامل «تولید» و «مقاومت» باشد. ما چاره‌ای جز تولید و مقاومت نداریم. نه‌ فقط تولید کالا و خدمات برای مصرف و نه‌فقط مقاومت برای تأمین امنیت؛ که تولید عزت، تولید علم و فناوری، تولید قدرت، تولید فرهنگ، تولید عزم، تولید جغرافیا، تولید ائتلاف و در یک کلام تولید زندگی. 🔶 این تولید و مقاومت، جز با شراکت مردم ممکن نیست. مردم، مصرف‌کننده محصولات تولید و مقاومتِ دولتمردان نیستند. مردم باید مولد و مقاوم باشند. در واقع دولت باید مردم را همچون تولیدکننده و مقاومت‌کننده شناسایی کند و به جا بیاورد؛ و این، جز با الفت و ائتلاف میان مردم و دولت ممکن نیست. تجربه دولت آیت‌الله رئیسی به ما می‌گوید برای پیش‌برد سیاست در جمهوری اسلامی، نیاز به الفت، دوستی و محبت میان جمهور و رئیس جمهور داریم. ما بعد از آیت‌الله رئیسی فهمیدیم که دوست داشتن دولتمرد، نه اضافه‌ای تزئینی به دولت؛ که جان دولت اسلامی و پیش‌برنده سیاست است. الفت و محبت است که می‌تواند ائتلاف بسازد و نیروهای خرد را تبدیل به جریانی پیش‌برنده کند. ما بعد از شهید جمهور، بار دیگر تذکر یافتیم که تقوا و پاکی و خلوص و معنویت دولتمرد، مردم را تألیف می‌کند و اگر قرار است تولید و مقاومت جمعی صورت بگیرد، ملات کار همین محبتی است که به تقوای دولتمرد تعلق گرفته است. تولید و مقاومت ملی، این‌گونه ممکن می‌شود. 🔸 : آقای سید علی سیدان 🆔 @tahlil_shjr
مردمسالاری اخلاقی 🔶 برخی دوستان از رفتارهای غیر اخلاقی مدافعین آقای پزشکیان و نزدیکان او ناراحت میشوند، دیدم و شنیدم که عده‌ای دعا می‌کردند که مشارکت بالا نرود و این جریان کذاب و بی اخلاق رای نیاورد، و دولت سوم روحانی روی کار نیاید. اینها متوجه نیستند که مشارکت بالا در این انتخابات و هر انتخاباتی مهمتر از انتخاب کاندیدای اصلح است. همه کاندیداها صلاحیت دارند برای ریاست جمهوری. این تصریح رهبری است. درست هم هست. اما نکته ای مهم را باید دقت کنیم که عرض میکنم. 🔶 بعضی دیگر از دوستان معتقدند اتفاقا این رفتارها خوب است، باعث می‌شود عده‌ بیشتری پای صندوق های رای بیایند، مشارکت بالا برود، اینها استنادشان به نکته ای است که گفتم، یعنی افزایش مشارکت برای کشور بسیار مهم است، چون اقتدار نظام را نشان میدهد، باعث ظهور مشروعیت نظام میشود، تصمیمات ایران در دنیا با قدرت انجام می‌شود، شکل گیری و رشد جریان بی‌تفاوت که برای کشور مثل سم است متوقف میشود و آثار فوق العاده اقتصادی، امنیتی، راهبردی و غیره. اما نکته مهمی هست که در انتها عرض میکنم. 🔶 شبیه این وضعیت را در جبهه آقای جلیلی هم به گونه دیگر هست و قبلا درباره‌اش نوشتم، جریان بلاگر نماینده ها و عادل فردوسی‌پورهای ریشو، که به وضوح مقابل صراحتهای رهبری می‌ایستند، صراحت به حاشیه نساختن، جدال راه نینداختن، لجن پراکنی نکردن و از طنزهای تلخ روزگار اینها انقلابی و ولایی به حساب می آیند، اینها به عنوان نماینده آقای جلیلی از طرف ستاد ایشان این طرف و آن طرف سخنرانی میکنند. آری شبیه این بی‌اخلاقی‌ها در کمپین آقای جلیلی هم هست جریانی که حتی حاضرند با کذب و دروغ با تهمت با توهین، چهره دیگری را خراب کنند که رأی بیاورند، ممکن است کسی بگوید بودن اینها هم خوب است چون باعث می‌شوند بخشی از مذهبی های ناامید از مسئولین مستقر، بالاخره بیایند و رای بدهند، رای سفید ندهند یا هر چه. 🔶 من اما با این سخن موافق نیستم، هر چند با سخن اول هم در مبنا مخالفم، اتفاقا برکت حضور آقای پزشکیان و آقای جلیلی در این انتخابات را نکته مهمتری می‌دانم و حقیقتا دعا میکنم محقق شود. پزشکیان می‌تواند باعث ارتقای جریان غربگرا شود، اگر بر صدق و اخلاقی که در طول زندگی شخصی و سیاسی خود جمع کرده، پای بفشرد. اگر چنین کند هم خودش و هم جماعت گسترده ای ارتقا پیدا می‌کنند. اما این کار بسیار سخت است. اطرافیان و مشاورین و جایگاه او در انتخابات می‌تواند او را به هلاکت برساند و عاقبت به خیر نشود خدای نکرده، مثل کروبی مثل میرحسین و دیگران. اما اگر بر همان مبنای اخلاق و صداقت باقی بماند یک مدد جدی به نظام معنوی و دینی ما داده و آن ارتقای بخش وسیعی از بدنه اجتماعی است. 🔶 جلیلی البته کارش به جهاتی سهل تر است، او اولا خودش قابل مقایسه با پزشکیان نیست. شخصیتی محکم، عاقل، معنوی و هوشمند دارد. نزدیکانش نیز همگی آنگونه که گفتم نیستند بلکه جمع بسیاری از نیروهای نخبه، انقلابی، خالص و مخلص، هستند. اینها به او امکان می‌دهد که وضعیتش با پزشکیان از این جهت قابل مقایسه نباشد، لکن بی اخلاقی در کمپین پزشکیان عیان تر و آشکار تر است و بی اخلاقی در کمپین جلیلی آمیخته به عدالتخواهی و آرمانجویی و انقلابی گری و ریش و تسبیح و امثالهم است و خوب پالایشش به همین دلیل دشوارتر است. 🔶 اما آن نکته ای که گفتم در نهایت می‌گویم این است که: ببینید رفقا! مشارکت اگر چه بالا رفتنش خوب است اما اگر بر اساس بی اخلاقی و جنگ و جدال رشد کند، اثرش کمرنگ و بی‌دوام خواهد بود. ملتی که از سر لجبازی و نه گفتن به دیگری پای صندوق می آیند، اولا ماندنشان پای کار، جدی نخواهد بود ثانیا قدرت را از بین می‌برند مثال خیلی پررنگش، سال ۸۸ است که مشارکت بالای هشتاد و پنج درصدی به دلیل فتنه و دو قطبی بی‌اثر شد، دشمن طمع کرد و خروجی اش شد تحریم، اختلاف، کام مردم را تلخ می‌کند، به حال اخلاقی و معنوی و عقلانی که پس از رئیسی شهید شکل گرفته ضربه میزند و عملا مردمسالاری را که بر بستر وحدت و تعالی کشور شکل می‌گیرد، خراب میکند و اینگونه همه با هم ضرر خواهیم کرد. امیدوارم همگی تمرین کنیم رقابت در بستر مردمسالاری دینی را که رئیسی عزیز با سبک کنشگری‌اش در انتخابات و مدیریتش یادمان داد. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزه‌جو 🔸 : آقای محمدصادق شهبازی 🆔 @tahlil_shjr
جزوه مصطفی چمران.pdf
3.6M
جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزه‌جو 🔶 به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران این جزوه منتشر شد. چمران به مثابه انسان انقلاب اسلامی، از کسانی نیسـت کـه در کنج کتابخانه‌ها و خلوت عبادت فردی صـرف، خدا را جست‌وجو کند؛ خودسازی بـرای او در جهاد معنی پیدا می‌کند. 🔸 : آقای محمدصادق شهبازی 🆔 @tahlil_shjr
ابطال۲ دروغ: مهندسی انتخابات و بی اختیار بودن رئیس جمهور 🔶 فصل انتخابات است و افراطیون مدعی اصلاحات با یک چالش بزرگ رو به رو هستند؛ به خط کردن آن دسته از مخاطبینی که در مقابل منفی بافی این جماعت منفعل بوده و باور کرده اند انتخابات در ایران، مهندسی شده است. بنابراین یکی مثل عباس عبدی دست به قلم می شود و می نویسد: "برخی می‌گویند؛ چرا باید بیاییم؟ چون قالیباف پیشاپیش تعیین شده است. این را در سال ۷۶ و ۸۴ و ۹۲ هم درباره ناطق‌نوری، هاشمی و قالیباف همین حرف‌ها را می‌زدند و همه اشتباه بود. ‏بنظرم برعکس، اکنون ترجیح سیستم سیاسی به دلایلی که خواهم نوشت، مشارکت بالاست که لازمه آن پیروزی پزشکیان است". 🔶 این توییت، اعتراف به دروغ بزرگی است که درباره مهندسی شده بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی گفته اند. اینها همان کسانی هستند که چهار ماه قبل ادعا کردن انتخابات مهندسی شده است و خاتمی را مجبور کردند از رفتار گروهک های ورشکسته تبعیت کند و در انتخابات مجلس رای ندهد. ممکن است ادعا کنند انتخابات هایی که عبدی برشمرده، مهندسی شده نبود؛ اما دیگر انتخابات های ریاست جمهوری، از جمله در سال ۱۴۰۰ مهندسی شده بوده است. 🔶 ملاک چیست؟ هر وقت این جماعت پیروز شدند، انتخابات مهندسی نشده است و هر گاه احتمال ناکامی دادند، باید با تقلید از ادبیات دشمنان خبیث ملت ایران، بر چسب برنند و تخریب کنند؟ فرق انتخابات ۸۴ با ۸۸ چیست؟ چگونه به خود جرئت دادند رای ۲۴/۵ میلیون نفر (۱۱ میلیون رای، فاصله نامزد پیروز با نامزد خودشان) را به راحتی آب خوردن زیر پا بگذارند و کشور را به کام آشوبی بکشانند که مهندسی آمریکا و اسرائیل و انگلیس بود؟! 🔶 تفاوت انتخابات امسال با ۱۴۰۰ چیست؟ مدعیان اصلاح طلبی در آن انتخابات، به جای یک نامزد، دو نامزد داشتند و حالا فقط پزشکیان را دارند که حتما در توان مدیریتی، به مراتب پایین تر از همتی است. اگر رد صلاحیت ملاک باشد، جهانگیری و لاریجانی، هم سه سال قبل و هم امروز تایید نشدند؛ به علاوه، این دوره امثال عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و علی صوفی و همتی هم رد صلاحیت شد. با این ملاک، چطور می شود یک انتخابات را مهندسی شده و دیگری را آزاد شمرد؟! 🔶 نکته بعدی: رویکرد انتخاباتی نظام به ویژه در پنج سال اخیر (بعد از انتخابات مجلس یازدهم) که هیچ تغییری نکرده و همان است که بود. بنابراین سیاست بازان مدعی اصلاح طلبی ناچارند اعتراف کنند که به مردم درباره مهندسی شدگی انتخابات در جمهوری اسلامی دروغ گفته اند. دروغ آنها البته یکی و دو تا نیست و همواره رفتار زیگزاگ دارند. قبل از هر انتخابات، عوام فریبی می کنند و وعده های نشدنی می دهند و در صورت پیروزی، به تقسیم غنائم می پردازند و بد مستی می کنند. 🔶 سپس، هنگامی که زمان پاسخگویی فرا رسید و صدای اعتراض مردم بلند شد، ضمن مظلوم نمایی ادعا می کنند رئیس جمهور تدارکاتچی نظام است و اختیاراتی بیش از ۱۵ درصد ندارد و بنابراین باید استعفا بدهد! این دغلبازی را در هشت سال ریاست خاتمی و هشت سال ریاست روحانی تکرار کرده اند. این جماعت در واقع با ترویج دروغ "مهندسی انتخابات"، در نقشه مهندسی شده سازمان سیا و موساد برای لکه دار نمودن انتخابات نقش آفرینی کردند و ضمنا، بی کفایتی و کارنامه منفی خود را پشت شگرد "مظلوم نمایی" پنهان ساختند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو به ضرورت مشارکت مردم در ادارۀ امور 🔰 قسمت اول 🔶 اسلام، از جمهوریت و مردم‌سالاری جدا نیست معمولاً وقتی که از دو بُعد جمهوریت و اسلامیّت نظام صحبت می‌شود، این موضوع طوری مطرح می‌شود که انگار این دو بُعد جمهوریت و اسلامیت از هم جدا هستند و جمهوریت به اسلام اضافه شده است! انگار وقتی اسلام باشد، جمهوریت در آن نیست. یا بعضی‌ها موضوع ولایت را اینگونه مطرح می‌کنند که امر ولایت یا ولایتمداری را باید با مردمسالاری در هم آمیخت، انگار اینها دو جزء هستند که در جامعه ما به هم اضافه شده‌اند. این ظلم بزرگی به اسلام است. اینگونه نگاه کردن به دین، یک غربزدگی مفرط و جاهلانه است. یعنی در اثر یک غربزدگی افراطی و جاهلانه بعضی‌ها تصور کرده‌اند جمهوریت، کشفی است که جوامع غربی انجام داده‌اند و در اسلام چنین چیزی نبوده است. 🔶 مشارکت مردم در سیره نبوی (ص) و علوی (ع) این نگاه واقعاً ظلم به رسول خدا (ص) و ظلم به امیرالمؤمنین (ع) است که ما تصور کنیم در اسلامیت و در ولایت؛ امر جمهوریت و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان، وجود ندارد. حضرت رسول (ص) با اینکه خودشان دانای کل و عقل کل بودند، مدام به مردم می‌گفتند «أشیروا عَلَیَّ»؛ به من مشورت بدهید. ایشان مردم را در تصمیم‌گیری مشارکت می‌دادند. حتی گاهی در اموری که انتظار می‌رفته از طریق وحی و عقل نبوی و علم الهی، موضوع مشخص شود، به مردم مراجعه می‌شده است. در شیوۀ اداره جامعه هم همین‌طور بوده است. پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) برای اجرای یک امر دینی، مردم را مشارکت می‌دادند. البته نحوه مشارکت دادن مردم می‌تواند صورت‌های مختلفی داشته باشد. 🔶 از حق مشارکت در تعیین سرنوشت نمی‌توان صرف نظر کرد اسلام؛ جمهوریت، مردمسالاری و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را تضمین کرده است. عبارت «جمهوری اسلامی» توضیح می‌دهد که اسلام، برنامۀ جمهوریت، مردمسالاری و مشارکت مردم را اعلام کرده است. اسلام، جمهوریت و مردم‌سالاری را واجب کرده است. جمهوریت برای ما یک امر شرعی است، اما جمهوریت و مشارکت مردم در جایی که دین ندارند، صرفاً یک حق است. فرق «مشارکت مردم» در اسلام با غرب این است که این موارد در غرب یک حق است که می‌توانی از حقّ خودت صرفنظر کنی؛ اما در اسلام یک امر واجب است که حق نداری از آن صرفنظر کنی. اسلام نه تنها جمهوریت را در ضمن خودش دارد، بلکه به صورت بسیار غلیظی به جمهوریت توجه دارد. جمهوریت و مردمسالاری یعنی مردم در ادارۀ امور خودشان دخالت کنند. 🔸 : حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عدالت #انتخابات #مردم‌سالاری_دینی #اسلام_ناب #جمهوری_اسلامی ✅ همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو
همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو به ضرورت مشارکت مردم در ادارۀ امور 🔰 قسمت دوم 🔶 وظیفۀ مردم در برقراری عدالت ما خیلی از اوقات فکر می‌کنیم برپاکردن قسط و عدالت کار حاکمان است. البته حاکمان، انبیاء الهی و اولیاء خدا باید به عدالت رفتار کنند و قسط را برقرار کنند ولی این امر، سهم مردم را در برقراری قسط و عدل از بین نمی‌برد. مردم فقط وظیفه مطالبه‌گری برای عدالت را بر عهده ندارند. در تعبیر قرآن کریم در کنار ذکر رسالت انبیاء، نقش مردم هم برای برقراری قسط و عدالت در جامعه، پررنگ است. از نگاه قرآن کریم اینطور نیست که مردم فقط از حاکمان مطالبه‌گری کنند تا آنها قسط را برقرار کنند، بلکه خود مردم هم برای برقراری قسط و عدل مسئولیت دارند. 🔶 پیامبران آمده‌اند تا مردم عدالت را بر پا کنند قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (سوره حدید، آیه 25). خیلی‌ها فکر می‌کنند پیامبران فرستاده شدند که صرفاً ما را به خدا دعوت کنند. می‌فرماید ما با بیّنات و دلایل آشکار پیامبران خودمان را فرستادیم تا مردم قیام به قسط بکنند و سرنوشت خودشان را تعیین کنند و قسط را در ادارۀ امور به عهده بگیرند. آیه شریفه می‌توانست اینجا بفرماید پیامبران را با کتاب و میزان فرستادیم تا پیامبران به قسط قیام کنند و مردم هم بهره‌مند بشوند ولی اینطور نگفته است. 🔶 اگر مردم برای برپا کردن عدالت اقدام نکنند، جامعه نابود می‌شود اسلامیّت نظام، برنامه و نرم‌افزاری برای جمهوریت است. اینجا هم کتاب و میزان، نرم‌افزاری برای برقراری عدالت است و مردم باید برای برقراری قسط قیام کنند. سهم بیشتر برقراری قسط به عهدۀ مردم است. این وظیفه آن قدر به عهدۀ مردم است که اگر مردم برپایی عدالت را ترک کردند، نبیّ خدا و ولیّ خدا هم این وظیفه را به عهده نمی‌گیرند و اگر مردم قیام به قسط نکردند و در این باره احساس مسئولیت نکردند، اولیاء خدا اجازه می‌دهند جامعه نابود بشود. یعنی اولیاء خدا نمی‌آیند به جای مردم، مسئولیت آنها را انجام دهند. 🔶 این حقیقت ناموسی دین است که مردم باید به قسط قیام کنند. مسئولیتی که مردم در این باره دارند، همان بخش جمهوریت است که آن قدر در نزد اولیاء خدا حساس است و اهمیت دارد که اگر جامعه مسئولیت خود را نشناسد، نابود شده و اولیاء خدا هم کاری نمی‌کنند. 🔸 : حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @tahlil_shjr
اندر حکایت حمایت چهره ها! 🔶 این روزها خبر حمایت این و آن به گوش می رسد. یادم هست انتخابات سال ۷۶ کلا همین حمایت ها محور فیلم های تبلیغاتی کاندیداها بود ولی در سطح مراجع و علمای بزرگ .. کلی مرجع از جناب ناطق نوری حمایت کردند و برخی هم از جناب ری شهری و اندکی هم از سید محمد خاتمی... 🔶 اصل این اقدام، ضد آگاهی است. ضد رشد است!‌ چرا؟ چون چه عالم چه سلبریتی وقتی بدون بیان دلایل خود، صرفا به حمایت می‌پردازد، گرچه شاید به رای بخشی از جامعه جهت بدهد ولی باعث رشد نمی‌شود! برخی چنان اعلام موضع می‌کنند تو گویی نظرشان حجت است! اینها هنوز نفهمیدند که در نگاه انقلاب اسلامی «انتخابات موضوعیت هم دارد نه فقط طریقیت» یعنی انتخابات صرفا محملی برای انتخاب یک فرد نیست و اتفاقا کلاس درسی برای فهم «مسائل مهم کشور و حکمرانی» است. 🔶 اینکه برخی خواص جامعه ادله خود را توضیح میدهند خیلی خوب است و اتفاقا معلوم می شود برخی افراد که یک عمر برای مردم از «حجیت برهان و ادله قطعیه» سخن گفته اند با چند «اماره ظنیه» جمع بندی می‌کنند و بجای گفتگو بر سر ادله قطعیه، ارجاعات عاطفی و ظنی را به میدان می کشند! ولی خب همین طرح ادله، باعث ایجاد زمینه نقد و گفتگو و رشد جامعه است و جای شکر دارد و سطح تفکر سیاسی نخبگان و مردم را رشد خواهد داد. 🔸 : آقای علیرضا کمیلی 🆔 @tahlil_shjr
بعد از مناظره دوم 🔶 خیلی زود دوگانه "دولت روحانی_دولت شهید رئیسی" شکل گرفته. این دو گانه را ساده نگیرید، همان ابتدای دولت حسن روحانی، رهبری به صراحت گفت ما دو راهبرد کلی برای اداره کشور داریم، یک راهبرد، اداره کشور و حل مشکلات کشور را گره میزند به اراده غربیها و راهبرد دیگر به ظرفیت و توان و استعداد داخلی و مردم. این دو راهبرد امروز قیافه و تصویر قابل اشاره دارد، یکی دولت روحانی و دیگری دولت رییسی. بحث یک دو گانه راهبردی مهم است. 🔶 ما دو دارایی مهم داشتیم که وسط مجادله بر سر رای آوری قالیباف و جلیلی توجه نکردیم به آنها، یکی شهادت رییسی و تک تک هیات همراهش، دوم واقعه حیرت آور غزه. هنوز هم دیر نیست، به جای چرتکه انداختن روی نظرسنجی ها و دعواهای مسخره‌ی "به کی رای میدی"، برویم روی درشت کردن همین دو مقوله در ذهن مردم. ماجرای غزه مهم است، حیف است در گفتگوها پر رنگ و شفاف نمیشود، بترسید و بترسیم از خون غزه، اگر مردممان را از آن غافل کنیم در این دعواهای بیفایده، بدجوری دامن گیر ما می‌شود. من دل‌نگران عاقبت پورمحمدی و پزشکیان هستم که در این وضعیت، دوباره مساله راهبرد تسلیم مقابل غرب را طرح می‌کنند. جای خطرناکی ایستاده اند. و متاسفم برای خودمان که از کنار مساله‌ای به این مهمی ساده می‌گذریم. 🔶 نکته دیگرم درباره طرح آقای جلیلی است. گفتمان و راهبرد او را انتخاب میکنم و به نظرم آقای جلیلی در برداشتن این پرچم هوشمندی کرد، او در این جهت از دولت رئیسی شهید هم حتی به نظرم جلوتر است. این دارایی بزرگ و رو به جلویی است، این گفتمان را من به‌هنگام ترین گفتمان برای کشور می‌دانم و دقیقا هماهنگ با تاکیدات گفتمانی رهبری و دوران امروز ما است. "یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه". 🔶 خود جلیلی ارزشمند است اما این گفتمان جدا به خودی خود ارزشمند است. نگاه جهانی که کل اتفاقات عالم را فرصت میبیند، این نکته که ایران را در آستانه یک جهش دوباره و قیام مجدد می‌بیند و در آخر هم دادن نقشی با شکوه به مردم و تک تک انسانها. این رویکرد راه حل مشکلات اقتصادی، اداره کشور، فرهنگی و غیره است، او نشان داده این گفتمان را تبدیل به طرح و برنامه هم کرده، و اساسا هیچ گفتمانی و طرحی با او قابل مقایسه نیست. در هر نشستی که او شرکت می‌کند من به این نگاه و راهبرد از عمق جانم آفرین می‌گویم. 🔶 بله البته میفهمم انتخاب رئیس جمهور انتخاب طرح و گفتمان نیست، بلکه انتخاب مدیری در سطح کلان است که بتواند کشور را با توانمندی ثابت شده‌ای، از این مقطع، یک گام پیش ببرد اما اینکه کسی اینقدر درست مساله امروز ما را تشخیص داده و انتخاب کند، و آن را سر دست بگیرد نکته ای نیست که بتوان از کنارش عبور کرد، آقای جلیلی حتی اگر رای هم نیاورد همین حضورش و زنده کردن این گفتمان در این دوران برای حل مساله عدالت و پیشرفت یک نعمت الهی است. 🔶 نکته دیگر آنکه اخلاق آقای جلیلی و قالیباف هر دو ستودنی است، قالیباف کاملا تلاش می‌کند طعنه و کنایه نزند، این ارزشمند است، او سعی می‌کند داشته های دیگران را به چشم آورد، آقای جلیلی هم گفتمان و طرح مهم خود را تشریح می‌کند. ادعای انسجام و وحدت را پزشکیان و پورمحمدی دارند اما بیش از همه در اخلاق و سبک کنش خصوصا آقای قالیباف می‌توان این نکته را مشاهده کرد. این خصلت برای اداره کشور نیاز است. 🔶 این سخن قاضی زاده مهم است، که به جز افراد، جریان‌های متصل به آنها را هم مشاهده کنید. به نظرم ولو بی اخلاقی در اطرافیان همه کاندیداها کم و بیش هست ولی از این جهت آقای جلیلی و پزشکیان باید بیشتر مراقبت کنند. دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور حول این دو بزرگوار شکل گرفته اند، البته میفهمم که طرفداران این هر دو عزیز گسترده تر از این جریان‌های بی اخلاق هستند. و فرهیختگان و معتقدین و عزیزانی طرفدار و انتخاب کننده آنها هستند. لکن بالاخره دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور وجود دارند که باید اصلاح شوند و معتقدم اصل اتصال این دو بزرگوار به این جریان‌ها مهمترین لطف خدا است برای پالایش و ارتقای جریان‌های بی اخلاقی موجود. 🔶 در آخر اینکه من روش آقای قاضی زاده و خصوصا زاکانی را نمیپسندم، این را قبلا هم گفته ام، اگر رهبری فرمود تخریب و لجن پراکنی نکنید فقط مرادش انقلابی ها نسبت به هم نبود، بلکه حتی نسبت به پزشکیان و پور محمدی هم بود. حتی اگر آنها رعایت نمیکنند، ما موظفیم تمرین کنیم و سیره سیدالشهدای خدمت را زنده نگه داریم. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
ملاک های افراد اصلح جهت کارگزاری جمهوری اسلامی از منظر کلام وحی 🔶 علم و دانش و آگاهی و تعهد و امانتداری (سوره یوسف، آیه ۵۵). نکته: در این آیه به دو مطلب و نشانه مهم برای پذیرش مسئولیت در قرآن بیان شده که عبارتند از: الف: علم و آگاهی، ب: امانتداری. 🔶 ملاک دوم، قدرت و توانمندی (سوره بقره، آیه ۲۴۷). نکته: در این آیه دو عنصر اصلی از ملاک های گزینش را میتوان استنباط کرد، الف: علم و دانش و آگاهی، ب: توانایی و توانمندی. 🔶 توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه (سوره حج، آیه ۴۱). نکته مهم: فرد منتخب باید عبد الهی به معنای واقعی کلمه باشد، برپا کننده ارزشها و آرمان های دین خدا در زمین در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... باشد، و بتواند امر به معروف و ناهی از منکر را در همه ابعاد در زندگی مردم عملیاتی نماید. 🔶 بالاخره ما مسلمانیم و ملاک عمل ما قرآن کریم است. به فرموده ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز بخاطر ایران و کشور رای دهیم، اگر به هر دلیلی از شرایط و عملکرد مسئولان گله مندیم، دلخوری و ناراحتی خود را با رای بی رای که شادی و نشاط دشمنان را بدنبال دارد محقق نکنیم و فردای قیامت بتوانم جوابگوی چرایی رای ندادن و... خود در محضر خدا و خلق الله و شهداء باشیم. انشاءالله. 🔶 مهم و در خور توجه است که بیایم این شاخصه ها را با مصداق های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مقایسه کنیم و بدون حب و بغض و با درایت و درک شرایط و مقتضیات و بر اساس نیازهای زمانه و توانمندی‌ها و داشتن برنامه راهبردی و قابل اجرا در کشور و ... فرد تراز انقلاب را شناسایی و به دیگران هم تواصی کنیم تا در هشتم تیر در یک عمل عبادی و سیاسی و انسانی آن فرد را راهی خیابان پاستور کنیم و دل و روح و روان همه را آرامش و طمانینه ببخشیم و دل عاشقان انقلاب را در داخل و خارج شاد و دشمنان را مایوس نماییم. انشاءالله. 🔸 : آقای سهراب خلیلی 🆔 @tahlil_shjr
چه باید نامید؟ 🔶 جواد ظریف در خوشبینانه ترین حالت یک دیپلمات باتجربه و وطن خواه بود که دوست داشت با مذاکره سایه تحریم ها را از سر مردم بردارد، در این مسیر خیلی هم تلاش کرد اما در نهایت با عهد شکنی و فریبکاری آمریکا و غربی ها از توافق صورت گرفته هیچ چیز عایدی کشور نشد بلکه خسارت‌های بسیاری هم به ما تحمیل شد و هشتصد تحریم هم به تحریم های قبلی اضافه شد و خودش هم تحریم شد. 🔶 مومنانه، متعهدانه و وطن پرستانه اش این بود که جواد ظریف با حریت و آزادگی مقابل مردم ایران بایستد و بگوید آی مردم من برای شما و به خاطر شما ننگ مذاکره با آمریکا و قدم زدن با وزیر خارجه اش را به جان خریدم، چندین دور با آنها مذاکره کردم به توافق هم رسیدم تمام تعهداتمان در توافق را هم جلوجلو و زودتر از موعد مقرر انجام دادیم، اما طرف مقابل ثابت کرد پیمان شکن، دروغگو و فریبکار است و هرکس دیگری بعد از این ادعا کند با مذاکره یا رابطه با آمریکا مشکل این کشور حل می شود سرتان کلاه میگذارد و یک شیاد است زیرا من تا آخر این خط رفتم و نتیجه اش هیچ بود و خودم را تحریم کردند. 🔶 اما چکار کرد؟ حتی یک بار آمریکایی ها را به عهد شکنی متهم نکرد در عوض تا می‌توانست با فرافکنی شکست برجام را یکبار به گردن مجلس انداخت، یک بار به گردن سپاه انداخت و در شرایطی که هیچ وزیر خارجه ای اندازه ایشان اختیارات نداشت یک بار هم رهبری را تلویحا مقصر شکست برجام عنوان کرد و گفت وزیر خارجه در این کشور هیچ کاره است و در نهایت هم گفت اصلا هدف ما از برجام حل مشکلات اقتصادی کشور نبود. چنین آدمی را چه باید نامید؟ 🔸 : آقای ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر حوزه جنسیت 🆔 @tahlil_shjr
فلسطین همیشه برای امام مسئله بود.pdf
76.7K
✅ فلسطین همیشه برای امام مسئله بود 🔶 بیداری امت، وحدت کلمه، مبارزه مسلحانه، کمک و همیاری در سطوح مختلف و شناخت خطر صهیونیسم جهانی مؤلفه‌های اصلی کنش‌گری امام خمینی (ره) در مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل پیش از انقلاب است که تداوم آن در بعد انقلاب دقیقاً مبتنی بر همین مؤلفه‌ها قابل احصا و درک است. یکی از اصول امام خمینی رحمه‌الله در مسئله فلسطین، داشتن نگاهی مستمر به این مسئله از ابتدای آغاز دوران مبارزاتی‌شان علیه رژیم پهلوی بود. 🔸 : آقای محسن فایضی؛ کارشناس مسائل فلسطین 🆔 @tahlil_shjr