#انتخابات
#فضای_مجازی #رسانه
#مشارکت_حداکثری
✅ برای مرددین فکری کنیم
🔶 آرای مردد دو دسته اند. دسته اول آرای مشارکت ساز هستند. آرائی که بین رای دادن و ندادن مردد اند. دسته دوم آرایی که رای می دهند اما هنوز معلوم نیست به چه کسی. اما حرف اینجاست که کمپین های انتخاباتی و تبلیغات رسانه ای هنوز کمکی به آرای مردد نکرده اند و این یک تفاوت جدی با گذشته است. چرا؟
🔶 آیا شعارها و برنامه ها و وعده های نامزدها دست مردم رسیده است؟ اجمالا پاسخ منفی است. اما آیا نامزدها حرف نمی زنند؟ می زنند، چه بسا بیش از گذشته. آیا برنامه و ایده و وعده ندارند؟ کم و بیش دارند. پس ماجرا چیست؟
🔶 علت اصلی اینست که برخلاف گذشته دیگر نامزدها و ستادها نیستند که کمپین می سازند و امروز شبکه های مجازی اند که کمپین سازند. کمپین سازی دیگر بالا به پائین نیست و افقی و عرضی است. به همین دلیل حتی هوادارها نیز کار به برنامه ها و وعده ها ندارند. هرکس قصه خودش از نامزدش را برای مخاطب می گوید تا او نیز با همین قصه هم قصه شود. خیلی هم برایش مهم نیست این قصه چه میزان واقعی است.
🔶 به همین دلیل است که در خیلی از موارد نیز کار به اختلاف و جدل کشیده می شود چون روایت افراد از نامزد مورد علاقه شان اغلب افراطی و دوقطبی ساز است. طبیعت ذهن و روان آدمی چنین است. آدم ها دوست دارند از نامزد مورد علاقه خود فرشته و از رقیب او اهریمن بسازند.
🔶 برای رقابت های دیو و پری گونه نیز ایده و برنامه و شعار نیاز نیست، بلکه زمین بازی را افشاگری ها و بداخلاقی ها و طعنه زدن ها و غیره روشن می کند. رقابت نمی کنند که دیگران انتخاب کنند، رقابت می کنند تا همدیگر را حذف می کنند. اینجاست که سطح کمپین ها فراتر از هواداری سخت نخواهد رفت چون قدرت گسترش در مقایس های بزرگ تر اجتماعی و عمومی را نخواهد داشت.
🔶 حالا چه باید کرد؟ در روزهای باقی مانده باید کمپین های شبکه ای و افقی شکل بگیرد. کمپین هایی که قدرت رشد مویرگی در شبکه های محلی و خانوادگی و دوستانه و غیره را داشته باشد. صاحب این کمپین ها چه کسانی اند؟ خود فعالان شبکه اجتماعی. هرکس با هدف معرفی نامزد مورد علاقه اش مسائلی که می تواند میان مخاطب دست به دست شود را احصا و روی همان تمرکز کند. مثلا فرض کنید این روزها برای مخاطب تورم یا فیلترینگ یا حجاب یا ارز و بورس و غیره مهم است. هر هواداری می تواند روی ایده نامزد خود لابه لای نظام مسائل مخاطب تمرکز شود. هر میزان که از آن ایده می فهمد همان را به زبان خودش بگوید.
🔶 فایده اصلی این کمپین های شبکه ای اینست که هم وضع موجود را می بیند و هم ناظر به مخاطب ایده و برنامه می دهد و لذا امیدافزاست و از همه مهمتر اینکه به روایت مخاطبین است نه ستادها. چنین کمپین هایی می تواند هم مشارکت بسازد و هم انتخاب. شما هم راه حل پیشنهاد دهید.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#انتخابات
#رئیس_جمهور #رژیم_صهیونیستی
#طوفان_الاقصی #فلسطین
#نظم_نوین_جهانی #مقاومت
✅ نظم تازۀ جهان رئیسجمهور جدید ایران
🔶 ما در چه وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم؟ ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که طوفانالاقصی، طرح نرمالسازی و سازگاری کشورهای عربی با اسرائیل را نابود کرده است.
🔶 ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که 2000 کیلومتر دورتر از ما، اصلیترین دشمن منطقهای ما (اسرائیل) در هشت ماه گذشته بیش از 40 هزار انسان را به قتل رسانده است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب میکنیم که با افول جهانیسازی و تضعیف گلوبالیسم، دولتهای راست ملی در جهان یکییکی سربرمیآورند.
🔶 ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که قاتل سردار ما و پارهکننده برجام (ترامپ و بدنه حامیاش)، نامزد ریاست جمهوری آمریکاست. ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که مقاومت اسلامی تبدیل به یک جبهه قدرتمند شده و ایران کانون و پایگاه این جبهه است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب میکنیم که قواعد و نُرمهایی که دولتملتها باید رعایت میکردند تا در نظام جهانی به رسمیت شناخته شوند، هر روز ضعیفتر و بیآبروتر میشود.
🔶 ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که هر لحظه ممکن است اتفاقی نامنتظره در جهان بیفتد و تمام برنامههای نرمال دولتها را به باد فنا دهد. ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که جهان به سمت جنگ میرود و دادن وعده زندگی نرمال به مردم، بیش از هر زمانی وهمآلود و فریبکارانه به نظر میرسد.
🔶 ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که ائتلافهای جدیدی در جهان در حال شکلگیری است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مهم این ائتلافهای جدید است. ما در وضعی رئیس جمهور انتخاب میکنیم که نشانههای فروپاشی نظم پیشین و شکلگیری نظم تازه در جهان، بیش از هر زمان دیگری پیدا شده است.
🔶 ما در وضعی رئیسجمهور انتخاب میکنیم که لیبرال دموکراسی بهمثابه ایده مسلط و کهنه جهانی بیآبروتر از همیشه شده است و جهان تشنه شنیدن سخنی نو از ماست. چه کسی به استقبال این وضع رفته است و میتواند نماینده اراده تاریخی مردم مسلمان ایران و امت اسلامی در این نظم تازه باشد؟ گفتار سیاسی اصیل و واقعی مورد نیاز برای امروز ما، گفتاری است که حامل «تولید» و «مقاومت» باشد. ما چارهای جز تولید و مقاومت نداریم. نه فقط تولید کالا و خدمات برای مصرف و نهفقط مقاومت برای تأمین امنیت؛ که تولید عزت، تولید علم و فناوری، تولید قدرت، تولید فرهنگ، تولید عزم، تولید جغرافیا، تولید ائتلاف و در یک کلام تولید زندگی.
🔶 این تولید و مقاومت، جز با شراکت مردم ممکن نیست. مردم، مصرفکننده محصولات تولید و مقاومتِ دولتمردان نیستند. مردم باید مولد و مقاوم باشند. در واقع دولت باید مردم را همچون تولیدکننده و مقاومتکننده شناسایی کند و به جا بیاورد؛ و این، جز با الفت و ائتلاف میان مردم و دولت ممکن نیست. تجربه دولت آیتالله رئیسی به ما میگوید برای پیشبرد سیاست در جمهوری اسلامی، نیاز به الفت، دوستی و محبت میان جمهور و رئیس جمهور داریم. ما بعد از آیتالله رئیسی فهمیدیم که دوست داشتن دولتمرد، نه اضافهای تزئینی به دولت؛ که جان دولت اسلامی و پیشبرنده سیاست است. الفت و محبت است که میتواند ائتلاف بسازد و نیروهای خرد را تبدیل به جریانی پیشبرنده کند. ما بعد از شهید جمهور، بار دیگر تذکر یافتیم که تقوا و پاکی و خلوص و معنویت دولتمرد، مردم را تألیف میکند و اگر قرار است تولید و مقاومت جمعی صورت بگیرد، ملات کار همین محبتی است که به تقوای دولتمرد تعلق گرفته است. تولید و مقاومت ملی، اینگونه ممکن میشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سید علی سیدان
🆔 @tahlil_shjr
#اخلاق
#انتخابات
#مردمسالاری_دینی #وحدت
#مشارکت_حداکثری
✅ مردمسالاری اخلاقی
🔶 برخی دوستان از رفتارهای غیر اخلاقی مدافعین آقای پزشکیان و نزدیکان او ناراحت میشوند، دیدم و شنیدم که عدهای دعا میکردند که مشارکت بالا نرود و این جریان کذاب و بی اخلاق رای نیاورد، و دولت سوم روحانی روی کار نیاید. اینها متوجه نیستند که مشارکت بالا در این انتخابات و هر انتخاباتی مهمتر از انتخاب کاندیدای اصلح است. همه کاندیداها صلاحیت دارند برای ریاست جمهوری. این تصریح رهبری است. درست هم هست. اما نکته ای مهم را باید دقت کنیم که عرض میکنم.
🔶 بعضی دیگر از دوستان معتقدند اتفاقا این رفتارها خوب است، باعث میشود عده بیشتری پای صندوق های رای بیایند، مشارکت بالا برود، اینها استنادشان به نکته ای است که گفتم، یعنی افزایش مشارکت برای کشور بسیار مهم است، چون اقتدار نظام را نشان میدهد، باعث ظهور مشروعیت نظام میشود، تصمیمات ایران در دنیا با قدرت انجام میشود، شکل گیری و رشد جریان بیتفاوت که برای کشور مثل سم است متوقف میشود و آثار فوق العاده اقتصادی، امنیتی، راهبردی و غیره. اما نکته مهمی هست که در انتها عرض میکنم.
🔶 شبیه این وضعیت را در جبهه آقای جلیلی هم به گونه دیگر هست و قبلا دربارهاش نوشتم، جریان بلاگر نماینده ها و عادل فردوسیپورهای ریشو، که به وضوح مقابل صراحتهای رهبری میایستند، صراحت به حاشیه نساختن، جدال راه نینداختن، لجن پراکنی نکردن و از طنزهای تلخ روزگار اینها انقلابی و ولایی به حساب می آیند، اینها به عنوان نماینده آقای جلیلی از طرف ستاد ایشان این طرف و آن طرف سخنرانی میکنند. آری شبیه این بیاخلاقیها در کمپین آقای جلیلی هم هست جریانی که حتی حاضرند با کذب و دروغ با تهمت با توهین، چهره دیگری را خراب کنند که رأی بیاورند، ممکن است کسی بگوید بودن اینها هم خوب است چون باعث میشوند بخشی از مذهبی های ناامید از مسئولین مستقر، بالاخره بیایند و رای بدهند، رای سفید ندهند یا هر چه.
🔶 من اما با این سخن موافق نیستم، هر چند با سخن اول هم در مبنا مخالفم، اتفاقا برکت حضور آقای پزشکیان و آقای جلیلی در این انتخابات را نکته مهمتری میدانم و حقیقتا دعا میکنم محقق شود. پزشکیان میتواند باعث ارتقای جریان غربگرا شود، اگر بر صدق و اخلاقی که در طول زندگی شخصی و سیاسی خود جمع کرده، پای بفشرد. اگر چنین کند هم خودش و هم جماعت گسترده ای ارتقا پیدا میکنند. اما این کار بسیار سخت است. اطرافیان و مشاورین و جایگاه او در انتخابات میتواند او را به هلاکت برساند و عاقبت به خیر نشود خدای نکرده، مثل کروبی مثل میرحسین و دیگران. اما اگر بر همان مبنای اخلاق و صداقت باقی بماند یک مدد جدی به نظام معنوی و دینی ما داده و آن ارتقای بخش وسیعی از بدنه اجتماعی است.
🔶 جلیلی البته کارش به جهاتی سهل تر است، او اولا خودش قابل مقایسه با پزشکیان نیست. شخصیتی محکم، عاقل، معنوی و هوشمند دارد. نزدیکانش نیز همگی آنگونه که گفتم نیستند بلکه جمع بسیاری از نیروهای نخبه، انقلابی، خالص و مخلص، هستند. اینها به او امکان میدهد که وضعیتش با پزشکیان از این جهت قابل مقایسه نباشد، لکن بی اخلاقی در کمپین پزشکیان عیان تر و آشکار تر است و بی اخلاقی در کمپین جلیلی آمیخته به عدالتخواهی و آرمانجویی و انقلابی گری و ریش و تسبیح و امثالهم است و خوب پالایشش به همین دلیل دشوارتر است.
🔶 اما آن نکته ای که گفتم در نهایت میگویم این است که: ببینید رفقا! مشارکت اگر چه بالا رفتنش خوب است اما اگر بر اساس بی اخلاقی و جنگ و جدال رشد کند، اثرش کمرنگ و بیدوام خواهد بود. ملتی که از سر لجبازی و نه گفتن به دیگری پای صندوق می آیند، اولا ماندنشان پای کار، جدی نخواهد بود ثانیا قدرت را از بین میبرند مثال خیلی پررنگش، سال ۸۸ است که مشارکت بالای هشتاد و پنج درصدی به دلیل فتنه و دو قطبی بیاثر شد، دشمن طمع کرد و خروجی اش شد تحریم، اختلاف، کام مردم را تلخ میکند، به حال اخلاقی و معنوی و عقلانی که پس از رئیسی شهید شکل گرفته ضربه میزند و عملا مردمسالاری را که بر بستر وحدت و تعالی کشور شکل میگیرد، خراب میکند و اینگونه همه با هم ضرر خواهیم کرد. امیدوارم همگی تمرین کنیم رقابت در بستر مردمسالاری دینی را که رئیسی عزیز با سبک کنشگریاش در انتخابات و مدیریتش یادمان داد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#خودسازی
✅ جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزهجو
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمدصادق شهبازی
🆔 @tahlil_shjr
جزوه مصطفی چمران.pdf
3.6M
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#خودسازی
✅ جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزهجو
🔶 به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران این جزوه منتشر شد. چمران به مثابه انسان انقلاب اسلامی، از کسانی نیسـت کـه در کنج کتابخانهها و خلوت عبادت فردی صـرف، خدا را جستوجو کند؛ خودسازی بـرای او در جهاد معنی پیدا میکند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمدصادق شهبازی
🆔 @tahlil_shjr
#انتخابات
#روشنگری
#رئیس_جمهور
✅ ابطال۲ دروغ: مهندسی انتخابات و بی اختیار بودن رئیس جمهور
🔶 فصل انتخابات است و افراطیون مدعی اصلاحات با یک چالش بزرگ رو به رو هستند؛ به خط کردن آن دسته از مخاطبینی که در مقابل منفی بافی این جماعت منفعل بوده و باور کرده اند انتخابات در ایران، مهندسی شده است. بنابراین یکی مثل عباس عبدی دست به قلم می شود و می نویسد: "برخی میگویند؛ چرا باید بیاییم؟ چون قالیباف پیشاپیش تعیین شده است. این را در سال ۷۶ و ۸۴ و ۹۲ هم درباره ناطقنوری، هاشمی و قالیباف همین حرفها را میزدند و همه اشتباه بود. بنظرم برعکس، اکنون ترجیح سیستم سیاسی به دلایلی که خواهم نوشت، مشارکت بالاست که لازمه آن پیروزی پزشکیان است".
🔶 این توییت، اعتراف به دروغ بزرگی است که درباره مهندسی شده بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی گفته اند. اینها همان کسانی هستند که چهار ماه قبل ادعا کردن انتخابات مهندسی شده است و خاتمی را مجبور کردند از رفتار گروهک های ورشکسته تبعیت کند و در انتخابات مجلس رای ندهد. ممکن است ادعا کنند انتخابات هایی که عبدی برشمرده، مهندسی شده نبود؛ اما دیگر انتخابات های ریاست جمهوری، از جمله در سال ۱۴۰۰ مهندسی شده بوده است.
🔶 ملاک چیست؟ هر وقت این جماعت پیروز شدند، انتخابات مهندسی نشده است و هر گاه احتمال ناکامی دادند، باید با تقلید از ادبیات دشمنان خبیث ملت ایران، بر چسب برنند و تخریب کنند؟ فرق انتخابات ۸۴ با ۸۸ چیست؟ چگونه به خود جرئت دادند رای ۲۴/۵ میلیون نفر (۱۱ میلیون رای، فاصله نامزد پیروز با نامزد خودشان) را به راحتی آب خوردن زیر پا بگذارند و کشور را به کام آشوبی بکشانند که مهندسی آمریکا و اسرائیل و انگلیس بود؟!
🔶 تفاوت انتخابات امسال با ۱۴۰۰ چیست؟ مدعیان اصلاح طلبی در آن انتخابات، به جای یک نامزد، دو نامزد داشتند و حالا فقط پزشکیان را دارند که حتما در توان مدیریتی، به مراتب پایین تر از همتی است. اگر رد صلاحیت ملاک باشد، جهانگیری و لاریجانی، هم سه سال قبل و هم امروز تایید نشدند؛ به علاوه، این دوره امثال عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و علی صوفی و همتی هم رد صلاحیت شد. با این ملاک، چطور می شود یک انتخابات را مهندسی شده و دیگری را آزاد شمرد؟!
🔶 نکته بعدی: رویکرد انتخاباتی نظام به ویژه در پنج سال اخیر (بعد از انتخابات مجلس یازدهم) که هیچ تغییری نکرده و همان است که بود. بنابراین سیاست بازان مدعی اصلاح طلبی ناچارند اعتراف کنند که به مردم درباره مهندسی شدگی انتخابات در جمهوری اسلامی دروغ گفته اند. دروغ آنها البته یکی و دو تا نیست و همواره رفتار زیگزاگ دارند. قبل از هر انتخابات، عوام فریبی می کنند و وعده های نشدنی می دهند و در صورت پیروزی، به تقسیم غنائم می پردازند و بد مستی می کنند.
🔶 سپس، هنگامی که زمان پاسخگویی فرا رسید و صدای اعتراض مردم بلند شد، ضمن مظلوم نمایی ادعا می کنند رئیس جمهور تدارکاتچی نظام است و اختیاراتی بیش از ۱۵ درصد ندارد و بنابراین باید استعفا بدهد! این دغلبازی را در هشت سال ریاست خاتمی و هشت سال ریاست روحانی تکرار کرده اند. این جماعت در واقع با ترویج دروغ "مهندسی انتخابات"، در نقشه مهندسی شده سازمان سیا و موساد برای لکه دار نمودن انتخابات نقش آفرینی کردند و ضمنا، بی کفایتی و کارنامه منفی خود را پشت شگرد "مظلوم نمایی" پنهان ساختند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محمد ایمانی
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت
#انتخابات
#مردمسالاری_دینی
#اسلام_ناب #جمهوری_اسلامی
✅ همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو به ضرورت مشارکت مردم در ادارۀ امور
🔰 قسمت اول
🔶 اسلام، از جمهوریت و مردمسالاری جدا نیست
معمولاً وقتی که از دو بُعد جمهوریت و اسلامیّت نظام صحبت میشود، این موضوع طوری مطرح میشود که انگار این دو بُعد جمهوریت و اسلامیت از هم جدا هستند و جمهوریت به اسلام اضافه شده است! انگار وقتی اسلام باشد، جمهوریت در آن نیست. یا بعضیها موضوع ولایت را اینگونه مطرح میکنند که امر ولایت یا ولایتمداری را باید با مردمسالاری در هم آمیخت، انگار اینها دو جزء هستند که در جامعه ما به هم اضافه شدهاند. این ظلم بزرگی به اسلام است. اینگونه نگاه کردن به دین، یک غربزدگی مفرط و جاهلانه است. یعنی در اثر یک غربزدگی افراطی و جاهلانه بعضیها تصور کردهاند جمهوریت، کشفی است که جوامع غربی انجام دادهاند و در اسلام چنین چیزی نبوده است.
🔶 مشارکت مردم در سیره نبوی (ص) و علوی (ع)
این نگاه واقعاً ظلم به رسول خدا (ص) و ظلم به امیرالمؤمنین (ع) است که ما تصور کنیم در اسلامیت و در ولایت؛ امر جمهوریت و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان، وجود ندارد. حضرت رسول (ص) با اینکه خودشان دانای کل و عقل کل بودند، مدام به مردم میگفتند «أشیروا عَلَیَّ»؛ به من مشورت بدهید. ایشان مردم را در تصمیمگیری مشارکت میدادند. حتی گاهی در اموری که انتظار میرفته از طریق وحی و عقل نبوی و علم الهی، موضوع مشخص شود، به مردم مراجعه میشده است. در شیوۀ اداره جامعه هم همینطور بوده است. پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) برای اجرای یک امر دینی، مردم را مشارکت میدادند. البته نحوه مشارکت دادن مردم میتواند صورتهای مختلفی داشته باشد.
🔶 از حق مشارکت در تعیین سرنوشت نمیتوان صرف نظر کرد
اسلام؛ جمهوریت، مردمسالاری و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را تضمین کرده است. عبارت «جمهوری اسلامی» توضیح میدهد که اسلام، برنامۀ جمهوریت، مردمسالاری و مشارکت مردم را اعلام کرده است. اسلام، جمهوریت و مردمسالاری را واجب کرده است. جمهوریت برای ما یک امر شرعی است، اما جمهوریت و مشارکت مردم در جایی که دین ندارند، صرفاً یک حق است. فرق «مشارکت مردم» در اسلام با غرب این است که این موارد در غرب یک حق است که میتوانی از حقّ خودت صرفنظر کنی؛ اما در اسلام یک امر واجب است که حق نداری از آن صرفنظر کنی. اسلام نه تنها جمهوریت را در ضمن خودش دارد، بلکه به صورت بسیار غلیظی به جمهوریت توجه دارد. جمهوریت و مردمسالاری یعنی مردم در ادارۀ امور خودشان دخالت کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عدالت #انتخابات #مردمسالاری_دینی #اسلام_ناب #جمهوری_اسلامی ✅ همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو
#عدالت
#انتخابات
#مردمسالاری_دینی
#اسلام_ناب #جمهوری_اسلامی
✅ همراهی اسلام و جمهوریت؛ نگاهی نو به ضرورت مشارکت مردم در ادارۀ امور
🔰 قسمت دوم
🔶 وظیفۀ مردم در برقراری عدالت
ما خیلی از اوقات فکر میکنیم برپاکردن قسط و عدالت کار حاکمان است. البته حاکمان، انبیاء الهی و اولیاء خدا باید به عدالت رفتار کنند و قسط را برقرار کنند ولی این امر، سهم مردم را در برقراری قسط و عدل از بین نمیبرد. مردم فقط وظیفه مطالبهگری برای عدالت را بر عهده ندارند. در تعبیر قرآن کریم در کنار ذکر رسالت انبیاء، نقش مردم هم برای برقراری قسط و عدالت در جامعه، پررنگ است. از نگاه قرآن کریم اینطور نیست که مردم فقط از حاکمان مطالبهگری کنند تا آنها قسط را برقرار کنند، بلکه خود مردم هم برای برقراری قسط و عدل مسئولیت دارند.
🔶 پیامبران آمدهاند تا مردم عدالت را بر پا کنند
قرآن کریم میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (سوره حدید، آیه 25). خیلیها فکر میکنند پیامبران فرستاده شدند که صرفاً ما را به خدا دعوت کنند. میفرماید ما با بیّنات و دلایل آشکار پیامبران خودمان را فرستادیم تا مردم قیام به قسط بکنند و سرنوشت خودشان را تعیین کنند و قسط را در ادارۀ امور به عهده بگیرند. آیه شریفه میتوانست اینجا بفرماید پیامبران را با کتاب و میزان فرستادیم تا پیامبران به قسط قیام کنند و مردم هم بهرهمند بشوند ولی اینطور نگفته است.
🔶 اگر مردم برای برپا کردن عدالت اقدام نکنند، جامعه نابود میشود
اسلامیّت نظام، برنامه و نرمافزاری برای جمهوریت است. اینجا هم کتاب و میزان، نرمافزاری برای برقراری عدالت است و مردم باید برای برقراری قسط قیام کنند. سهم بیشتر برقراری قسط به عهدۀ مردم است. این وظیفه آن قدر به عهدۀ مردم است که اگر مردم برپایی عدالت را ترک کردند، نبیّ خدا و ولیّ خدا هم این وظیفه را به عهده نمیگیرند و اگر مردم قیام به قسط نکردند و در این باره احساس مسئولیت نکردند، اولیاء خدا اجازه میدهند جامعه نابود بشود. یعنی اولیاء خدا نمیآیند به جای مردم، مسئولیت آنها را انجام دهند.
🔶 این حقیقت ناموسی دین است که مردم باید به قسط قیام کنند. مسئولیتی که مردم در این باره دارند، همان بخش جمهوریت است که آن قدر در نزد اولیاء خدا حساس است و اهمیت دارد که اگر جامعه مسئولیت خود را نشناسد، نابود شده و اولیاء خدا هم کاری نمیکنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#انتخابات
#گفتمان_سازی
#انتخاب_اصلح #روشنگری
✅ اندر حکایت حمایت چهره ها!
🔶 این روزها خبر حمایت این و آن به گوش می رسد. یادم هست انتخابات سال ۷۶ کلا همین حمایت ها محور فیلم های تبلیغاتی کاندیداها بود ولی در سطح مراجع و علمای بزرگ .. کلی مرجع از جناب ناطق نوری حمایت کردند و برخی هم از جناب ری شهری و اندکی هم از سید محمد خاتمی...
🔶 اصل این اقدام، ضد آگاهی است. ضد رشد است! چرا؟ چون چه عالم چه سلبریتی وقتی بدون بیان دلایل خود، صرفا به حمایت میپردازد، گرچه شاید به رای بخشی از جامعه جهت بدهد ولی باعث رشد نمیشود! برخی چنان اعلام موضع میکنند تو گویی نظرشان حجت است! اینها هنوز نفهمیدند که در نگاه انقلاب اسلامی «انتخابات موضوعیت هم دارد نه فقط طریقیت» یعنی انتخابات صرفا محملی برای انتخاب یک فرد نیست و اتفاقا کلاس درسی برای فهم «مسائل مهم کشور و حکمرانی» است.
🔶 اینکه برخی خواص جامعه ادله خود را توضیح میدهند خیلی خوب است و اتفاقا معلوم می شود برخی افراد که یک عمر برای مردم از «حجیت برهان و ادله قطعیه» سخن گفته اند با چند «اماره ظنیه» جمع بندی میکنند و بجای گفتگو بر سر ادله قطعیه، ارجاعات عاطفی و ظنی را به میدان می کشند! ولی خب همین طرح ادله، باعث ایجاد زمینه نقد و گفتگو و رشد جامعه است و جای شکر دارد و سطح تفکر سیاسی نخبگان و مردم را رشد خواهد داد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علیرضا کمیلی
🆔 @tahlil_shjr
#اخلاق
#انتخابات
#مناظرات
#گفتمان_سازی
✅ بعد از مناظره دوم
🔶 خیلی زود دوگانه "دولت روحانی_دولت شهید رئیسی" شکل گرفته. این دو گانه را ساده نگیرید، همان ابتدای دولت حسن روحانی، رهبری به صراحت گفت ما دو راهبرد کلی برای اداره کشور داریم، یک راهبرد، اداره کشور و حل مشکلات کشور را گره میزند به اراده غربیها و راهبرد دیگر به ظرفیت و توان و استعداد داخلی و مردم. این دو راهبرد امروز قیافه و تصویر قابل اشاره دارد، یکی دولت روحانی و دیگری دولت رییسی. بحث یک دو گانه راهبردی مهم است.
🔶 ما دو دارایی مهم داشتیم که وسط مجادله بر سر رای آوری قالیباف و جلیلی توجه نکردیم به آنها، یکی شهادت رییسی و تک تک هیات همراهش، دوم واقعه حیرت آور غزه. هنوز هم دیر نیست، به جای چرتکه انداختن روی نظرسنجی ها و دعواهای مسخرهی "به کی رای میدی"، برویم روی درشت کردن همین دو مقوله در ذهن مردم. ماجرای غزه مهم است، حیف است در گفتگوها پر رنگ و شفاف نمیشود، بترسید و بترسیم از خون غزه، اگر مردممان را از آن غافل کنیم در این دعواهای بیفایده، بدجوری دامن گیر ما میشود. من دلنگران عاقبت پورمحمدی و پزشکیان هستم که در این وضعیت، دوباره مساله راهبرد تسلیم مقابل غرب را طرح میکنند. جای خطرناکی ایستاده اند. و متاسفم برای خودمان که از کنار مسالهای به این مهمی ساده میگذریم.
🔶 نکته دیگرم درباره طرح آقای جلیلی است. گفتمان و راهبرد او را انتخاب میکنم و به نظرم آقای جلیلی در برداشتن این پرچم هوشمندی کرد، او در این جهت از دولت رئیسی شهید هم حتی به نظرم جلوتر است. این دارایی بزرگ و رو به جلویی است، این گفتمان را من بههنگام ترین گفتمان برای کشور میدانم و دقیقا هماهنگ با تاکیدات گفتمانی رهبری و دوران امروز ما است.
"یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه".
🔶 خود جلیلی ارزشمند است اما این گفتمان جدا به خودی خود ارزشمند است. نگاه جهانی که کل اتفاقات عالم را فرصت میبیند، این نکته که ایران را در آستانه یک جهش دوباره و قیام مجدد میبیند و در آخر هم دادن نقشی با شکوه به مردم و تک تک انسانها. این رویکرد راه حل مشکلات اقتصادی، اداره کشور، فرهنگی و غیره است، او نشان داده این گفتمان را تبدیل به طرح و برنامه هم کرده، و اساسا هیچ گفتمانی و طرحی با او قابل مقایسه نیست. در هر نشستی که او شرکت میکند من به این نگاه و راهبرد از عمق جانم آفرین میگویم.
🔶 بله البته میفهمم انتخاب رئیس جمهور انتخاب طرح و گفتمان نیست، بلکه انتخاب مدیری در سطح کلان است که بتواند کشور را با توانمندی ثابت شدهای، از این مقطع، یک گام پیش ببرد اما اینکه کسی اینقدر درست مساله امروز ما را تشخیص داده و انتخاب کند، و آن را سر دست بگیرد نکته ای نیست که بتوان از کنارش عبور کرد، آقای جلیلی حتی اگر رای هم نیاورد همین حضورش و زنده کردن این گفتمان در این دوران برای حل مساله عدالت و پیشرفت یک نعمت الهی است.
🔶 نکته دیگر آنکه اخلاق آقای جلیلی و قالیباف هر دو ستودنی است، قالیباف کاملا تلاش میکند طعنه و کنایه نزند، این ارزشمند است، او سعی میکند داشته های دیگران را به چشم آورد، آقای جلیلی هم گفتمان و طرح مهم خود را تشریح میکند. ادعای انسجام و وحدت را پزشکیان و پورمحمدی دارند اما بیش از همه در اخلاق و سبک کنش خصوصا آقای قالیباف میتوان این نکته را مشاهده کرد. این خصلت برای اداره کشور نیاز است.
🔶 این سخن قاضی زاده مهم است، که به جز افراد، جریانهای متصل به آنها را هم مشاهده کنید. به نظرم ولو بی اخلاقی در اطرافیان همه کاندیداها کم و بیش هست ولی از این جهت آقای جلیلی و پزشکیان باید بیشتر مراقبت کنند. دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور حول این دو بزرگوار شکل گرفته اند، البته میفهمم که طرفداران این هر دو عزیز گسترده تر از این جریانهای بی اخلاق هستند. و فرهیختگان و معتقدین و عزیزانی طرفدار و انتخاب کننده آنها هستند. لکن بالاخره دو جریان مهم بی اخلاقی در کشور وجود دارند که باید اصلاح شوند و معتقدم اصل اتصال این دو بزرگوار به این جریانها مهمترین لطف خدا است برای پالایش و ارتقای جریانهای بی اخلاقی موجود.
🔶 در آخر اینکه من روش آقای قاضی زاده و خصوصا زاکانی را نمیپسندم، این را قبلا هم گفته ام، اگر رهبری فرمود تخریب و لجن پراکنی نکنید فقط مرادش انقلابی ها نسبت به هم نبود، بلکه حتی نسبت به پزشکیان و پور محمدی هم بود. حتی اگر آنها رعایت نمیکنند، ما موظفیم تمرین کنیم و سیره سیدالشهدای خدمت را زنده نگه داریم.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#رئیس_جمهور_تراز_انقلاب
✅ ملاک های افراد اصلح جهت کارگزاری جمهوری اسلامی از منظر کلام وحی
🔶 علم و دانش و آگاهی و تعهد و امانتداری (سوره یوسف، آیه ۵۵). نکته: در این آیه به دو مطلب و نشانه مهم برای پذیرش مسئولیت در قرآن بیان شده که عبارتند از: الف: علم و آگاهی، ب: امانتداری.
🔶 ملاک دوم، قدرت و توانمندی (سوره بقره، آیه ۲۴۷). نکته: در این آیه دو عنصر اصلی از ملاک های گزینش را میتوان استنباط کرد، الف: علم و دانش و آگاهی، ب: توانایی و توانمندی.
🔶 توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه (سوره حج، آیه ۴۱). نکته مهم: فرد منتخب باید عبد الهی به معنای واقعی کلمه باشد، برپا کننده ارزشها و آرمان های دین خدا در زمین در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... باشد، و بتواند امر به معروف و ناهی از منکر را در همه ابعاد در زندگی مردم عملیاتی نماید.
🔶 بالاخره ما مسلمانیم و ملاک عمل ما قرآن کریم است. به فرموده ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز بخاطر ایران و کشور رای دهیم، اگر به هر دلیلی از شرایط و عملکرد مسئولان گله مندیم، دلخوری و ناراحتی خود را با رای بی رای که شادی و نشاط دشمنان را بدنبال دارد محقق نکنیم و فردای قیامت بتوانم جوابگوی چرایی رای ندادن و... خود در محضر خدا و خلق الله و شهداء باشیم.
انشاءالله.
🔶 مهم و در خور توجه است که بیایم این شاخصه ها را با مصداق های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مقایسه کنیم و بدون حب و بغض و با درایت و درک شرایط و مقتضیات و بر اساس نیازهای زمانه و توانمندیها و داشتن برنامه راهبردی و قابل اجرا در کشور و ... فرد تراز انقلاب را شناسایی و به دیگران هم تواصی کنیم تا در هشتم تیر در یک عمل عبادی و سیاسی و انسانی آن فرد را راهی خیابان پاستور کنیم و دل و روح و روان همه را آرامش و طمانینه ببخشیم و دل عاشقان انقلاب را در داخل و خارج شاد و دشمنان را مایوس نماییم. انشاءالله.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سهراب خلیلی
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحریم #برجام
#آمریکا #مجلس
#روشنگری
✅ چه باید نامید؟
🔶 جواد ظریف در خوشبینانه ترین حالت یک دیپلمات باتجربه و وطن خواه بود که دوست داشت با مذاکره سایه تحریم ها را از سر مردم بردارد، در این مسیر خیلی هم تلاش کرد اما در نهایت با عهد شکنی و فریبکاری آمریکا و غربی ها از توافق صورت گرفته هیچ چیز عایدی کشور نشد بلکه خسارتهای بسیاری هم به ما تحمیل شد و هشتصد تحریم هم به تحریم های قبلی اضافه شد و خودش هم تحریم شد.
🔶 مومنانه، متعهدانه و وطن پرستانه اش این بود که جواد ظریف با حریت و آزادگی مقابل مردم ایران بایستد و بگوید آی مردم من برای شما و به خاطر شما ننگ مذاکره با آمریکا و قدم زدن با وزیر خارجه اش را به جان خریدم، چندین دور با آنها مذاکره کردم به توافق هم رسیدم تمام تعهداتمان در توافق را هم جلوجلو و زودتر از موعد مقرر انجام دادیم، اما طرف مقابل ثابت کرد پیمان شکن، دروغگو و فریبکار است و هرکس دیگری بعد از این ادعا کند با مذاکره یا رابطه با آمریکا مشکل این کشور حل می شود سرتان کلاه میگذارد و یک شیاد است زیرا من تا آخر این خط رفتم و نتیجه اش هیچ بود و خودم را تحریم کردند.
🔶 اما چکار کرد؟ حتی یک بار آمریکایی ها را به عهد شکنی متهم نکرد در عوض تا میتوانست با فرافکنی شکست برجام را یکبار به گردن مجلس انداخت، یک بار به گردن سپاه انداخت و در شرایطی که هیچ وزیر خارجه ای اندازه ایشان اختیارات نداشت یک بار هم رهبری را تلویحا مقصر شکست برجام عنوان کرد و گفت وزیر خارجه در این کشور هیچ کاره است و در نهایت هم گفت اصلا هدف ما از برجام حل مشکلات اقتصادی کشور نبود. چنین آدمی را چه باید نامید؟
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر حوزه جنسیت
🆔 @tahlil_shjr