eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
752 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالات پرتكرار و پاسخها.pdf
73.1K
پرتکرارترین اشکالات وارد بر طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی 🔶 مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی: شبکه‌های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و ... 🔸 طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟ 🔸 چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟ 🔸 آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد می‌کند؟ 🔸 آیا با تصویب این طرح، واتساپ، اینستاگرام و... فیلتر خواهد شد؟ 🔸 آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟ ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
299.pdf
535.3K
برای مردم، به قصد قربت 🔶 خط حزب‌الله در آستانه‌ی آغاز به کار دولت سیزدهم، نگاهی به الزامات خدمت‌رسانی در نظام اسلامی داشته است. 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف، نکات و توصیه‌های مهمی را خطاب به رئیس جمهور و دولتمردان مطرح کرده‌اند و همواره بر استفاده درست مسئولان از فرصت به وجود آمده برای خدمت به مردم تأکید داشته‌اند. به همین مناسبت خط حزب‌الله مروری بر مهمترین بیانات رهبرانقلاب در مراسم تنفیذ دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری داشته است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید مدافع حرم مرتضی حسین‌پور شلمانی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۲۹۹ ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
آیا «نجیب میقاتی» موفق به تشکیل دولت می‌شود؟ 🔶 پس از آنکه سعد حریری نتوانست بعد از ۹ ماه، کابینه لبنان را تشکیل دهد، با آرای نمایندگان پارلمان به میقاتی، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، این سیاستمدار و بازرگان لبنانی را رسماً مأمور تشکیل دولت جدید این کشور کرد. 🔶 گزاره خبری: 🔸 میقاتی پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «من عصای سحرآمیز ندارم و نمی‌توانم که معجزه کنم. مأموریت سخت است، اما ما اگر همه تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم و دست از تبادل اتهام برداریم، موفق خواهیم شد. من برای این قدم در این راه گذاشتم و مأموریت را پذیرفتم تا از سرایت آتشی که در آن به سر می‌بریم، جلوگیری کنیم. با همکاری با میشل عون، دولت مطلوب را تشکیل خواهیم داد که طرح فرانسه را اجرا خواهد کرد. به نفع لبنان و اقتصاد آن است تا کشور را از خطر فروپاشی نجات دهیم». 🔶 گزاره‌های تحلیلی: 🔸 تشکیل دولت همواره یکی از موضوعات چالشی در لبنان بوده است که در مقاطع مختلف به کُندی صورت گرفته و چه‌بسا شکل‌گیری آن ماه‌ها و حتی چند سال طول کشیده است. 🔸 طولانی بودن روند تشکیل دولت در لبنان حتی در یک سال اخیر ناشی از عوامل متعددی است که به‌طورکلی در دودسته تقسیم‌بندی می‌شود: 1⃣ نخست، «عوامل خارجی» که عمدتاً متأثر از تحرکات برخی بازیگران ذینفع به‌ویژه محور آمریکایی- فرانسوی- سعودی است؛ 2⃣ دوم، «عوامل داخلی» که عمدتاً ریشه در بافت‌های قومی و جمعیتی این کشور و متعاقب آن در سهم‌خواهی‌ها دارد. 🔸 امروزه در لبنان هجده طایفه و قومیت رسمی وجود دارد و قومیت‌گرایی هسته اولیه بی‌ثباتی در این کشور محسوب می‌شود. ساختار نظام سیاسی طایفه‌ای لبنان در کنار نظام اقتصادی غیرتولیدی آن از بدو تأسیس این کشور، به‌ویژه با شکل‌گیری توافق طائف پس از پایان جنگ داخلی، خود ذاتاً بحران‌ساز و همیشه نقش مؤثری در طولانی شدن روند تشکیل دولت داشته است. 🔸 نجیب میقاتی در حالی مکلف به تشکیل دولت شده است که در یک سال گذشته مصطفی ادیب و سپس سعد حریری دو نامزد تشکیل کابینه در لبنان ناکام مانده‌اند. 🔸 با توجه به اینکه میقاتی پیشتر در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ نیز نخست‌وزیر لبنان بوده است، لذا به نظر می‌رسد با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد، خواهد توانست لبنان را از وضعیتی که دارد، بیرون آورده و به‌زودی تشکیل دولت دهد؛ ضمن اینکه اکثر تشکل‌های سیاسی اصلی لبنان نیز بنا به شرایط نابسامانی که در لبنان حاکم شده و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور را متشنج کرده است، با واگذاری مأموریت تشکیل کابینه به میقاتی موافق‌اند. 🔸 حزب‌الله نیز که یکی از مهم‌ترین جریانات سیاسی در لبنان است، اعلام کرده است با هر چیزی که منجر به ایجاد اختلال در روند تشکیل دولت می‌شود، مخالف و با هر چیزی که این روند را تسهیل می‌کند، موافق هستیم. 🔸 : حمید خوش‌آیند ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
0989.pdf
138.6K
امام کاظم (ع) از زندان تا تربیت فرزند برای گسترش اسلام 🔶 مهم‌ترین دلیل وجود امامزاده‌های متعدد در ایران 🔸 چگونگی شکل گیری و تثبیت یک ایران شیعه در دوره امام هفتم(ع) 🔸 : مجتبی لشکربلوکی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
کار تشکیلاتی امام موسی کاظم(علیه السلام) با شبکه سازی وکلا 🔸 با وجود اینکه بخشی از دوران ۳۵ ساله امامت امام موسی کاظم(علیه السلام) در زندان هارون الرشید و دیگر حاکمان ظالم بنی العباس سپری شده است. اما این اقدامات سخت گیرانه در کنار فضای رعب و وحشت و خفقان علیه شیعیان که با بروز اندک نشانه‌ای از تشیع، جانشان در معرض خطر قرار می‌گرفت باعث نشد تا ارتباط امام با شیعیان تا دورترین نقاط موجود قطع شود. 🔸 شبکه سازی و مهارت آموزی برای کار تشکیلاتی در نبود حضور فیزیکی امام در بین مردم بوسیله سازماندهی و ارسال وکلا به نقاط مختلف باعث شد با وجود زندانی شدن امام و اختناق و خفقان کم سابقه علیه شیعیان همچنان‌ شیعه به حیات خود ادامه دهد. 🔸 درس بزرگ امام موسی کاظم(علیه السلام) به همه ما، فعالیت تشکیلاتی و شبکه‌ای و سازماندهی شده برای برپایی آرمان‌های بلند اسلام حتی در بدترین شرایط ممکن است. 🔸 : محمد تقی احمدی پرتو ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
تجربه بی‌اعتمادی به غرب! 🔶 رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار هیئت دولت دوازدهم (۱۴۰۰/۰۵/۰۶) بر لزوم استفاده آیندگان از تجربه‌های این دولت اشاره کردند و در ادامه، به نکاتی ارزشمند در خصوص تجربه بی‌اعتمادی به غرب اشاره کردند. 🔶 گزاره‌های تحلیلی: 1⃣ «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد»؛ مهم‌ترین و گران‌بهاترین تجربه‌ای که در مدت زمان هشت ساله دولت آقای روحانی به وجود آمد، اثبات درستی کلام و تحلیل رهبری معظم انقلاب در بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب و باور به این نکته بود که ملت‌ها زمانی می‌توانند به توسعه و پیشرفت برسند که تنها به توان و اندوخته‌های خود متکی باشند. 2⃣ البته این تجربه بارها در طول این چهار دهه از انقلاب برای مردم ما به بوته آزمون درآمده بود، اما برخی مسئولان و سیاسیون که غرب را مدینه آرزوهای خود می‌دانند، این تجربه را دوباره تجربه کردند! و صدالبته هر بار این گزاره محکم‌تر شده است؛ بنابراین، دولت‌ها و مسئولان آینده حجتی برای آزمودن مجدد غرب ندارند و نباید حل مشکلات کشور و رونق تولید و اقتصاد را به نتیجه احتمالی مذاکرات منوط و مشروط نمایند. 3⃣ «غربی‌ها نه‌تنها به ما کمک نمی‌کنند بلکه هر جا بتوانند ضربه می‌زنند»؛ این تجربه حاصل ۴۰ سال هماوردی نفس‌گیر انقلاب و جمهوری اسلامی و ملل مظلوم به پا خاسته با آمریکا و دنباله‌های اروپایی و منطقه‌ای آن در غرب آسیاست و همین امروز نیز جریان دارد. هر زمان و هر جا قوی ظاهر شدیم، توانستیم از سد موانع و کارشکنی‌های آن‌ها عبور کنیم ولی هر جا اعتماد کردیم از کوچک‌ترین امکان و فرصت، بیشترین ضربه و فشار را متحمل شدیم. قصه خودکفایی ایران در مسئله بنزین بزرگ‌ترین شاهد مثال این فرمول غربی‌هاست. 4⃣ تجربه اخیر دولت آقای روحانی نمایشگاهی شد برای اثبات درستی ادعاها و گزاره‌های امامین انقلاب درباره بی‌اعتمادی به بیرون از مرزها و ضرورت ایستادن روی پای خود: «هر جا از آن‌ها قطع‌نظر کردید، پیشرفت کردید». این موضوع در مورد همین مذاکرات اخیر و موضع عنادآمیز بایدن بر سر احیای برجام نافرجام نیز صادق است. 🔶 نکته پایانی: 🔸 هنوز هم در داخل بعضی افراد و جریان‌های سیاسی و حتی برخی دولتمردان کنونی به‌جای بهره‌گیری از این فرصت و تجربه، برای رسوا کردن سیاست‌های ظالمانه و خباثت آمیز آمریکا، آن را تطهیر کرده و توپ تقصیرات را در احیا نشدن برجام به زمین خودی‌ها شوت می‌کنند! درحالی‌که شروط ایران طبیعی بوده و منطق، مواجهه با کشوری است که ابایی از پیمان‌شکنی ندارد؛ اما تجربه راهبردی زمانی است که این جماعت غرب‌زده به تعبیر اقبال لاهوری از خواب و سراب گران اعتماد به آمریکا برخیزد! 🔸 : فتح الله پریشان؛ کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
بوم مسائل 9 مردادماه 1400.pdf
3.23M
بوم مسائل ۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🔶 تحلیل شبکه‌های اجتماعی 🔸 تحلیل هشتگ‌ها 🔸 هشتگ‌های برتر 🔸 مقایسه فعالیت جریانات در فضای مجازی 🔸 تداوم حاشیه سازی از تجمعات اعتراضی در خوزستان 🔸 تداوم پویش توییتری 🔸 گرامیداشت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) 🔸 حاشیه سازی از ادعای بازداشت خانواده‌های معترضان آبان ۹۸ ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
حکایت کربلای جنوب 🔶 مدتی است مسائل خوزستان تیتر اول بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی است و در این باره چند نکته حائز اهمیت است: 1️⃣ نکته اول: اگر چه یاری رسانی و به صورت اعم، «سازندگی» در شرایط صلح برای نیروهای مسلح در کشور ما امری قانونی و «تعریف شده» می باشد اما هیچ کدام از اقدامات گروه‌های غیردولتی خاصه قوای مسلح، آنگونه که معاندین تبلیغ می‌کنند، موازی کاری با دولت نبوده و نیست و در هر صورت به دوش کشیدن بار اصلی این معضلات در درجه اول بر عهده دولت است. این، در باب «اصل اقدام» اما ... 2️⃣ نکته لازم الذکر دوم: در باب «پیشگیری‌ها» ست. قطع به یقین اگر دولتی همت اقدامات مؤثر پیش از بروز معضل را نداشته باشد همواره بایستی مشغول آواربرداری از فجایع اجتماعی در داخل باشد (چیزی که متأسفانه در اغلب دولت‌ها در ج.ا به کرات مشاهده شد)، و این دقیقاً به معنای از دست رفتن فرصت برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه برای سایر بحران‌های بالقوه است. 3️⃣ نکته پایانی: رهنمون‌های رهبر انقلاب در تاریخ اول مرداد ۱۴۰۰ که قاطعانه فرمودند: «چنانچه توصیه‌هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب اهواز [شده بود]...مورد توجّه قرار می‌گرفت، حالا مسلّماً این اشکالات را نداشتیم.» و همچنین حضور نیروهای مسلح (ارتش و نیروهای محلی ناجا در ابتدای بروز بحران مذکور و امروز، ۲ مرداد ۱۴۰۰ حضور فرماندهی کل سپاه پاسداران) در استان خوزستان، کاملاً و دقیقا حکایت از غفلت دولت فعلی و البته دولت سابق از بخش مهمی از وظایف اصلیشان درباره منطقه خوزستان دارد چه در عرصه «اصل اقدام» (که حضور نیروهای مسلح در منطقه حاکی از همین قضیه است) و چه در باب «پیشگیری» (که سخنان رهبر انقلاب یادآور همین موضوع است) ... ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
چند نکته درباره طرح مشهور به صیانت: 🔶 برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (مشهور به طرح صیانت) در مجلس تصویب نشده است و تا قبل از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان، قانون نیست و اجرا نمی‌شود. 🔸 آنچه روز ۶ مرداد با رأی ۱۲۱ نماینده مجلس تصویب شد، سپردن این طرح به یک کمیسیون مشترک (طبق اصل ۸۵ قانون اساسی) جهت بررسی دقیق، جامع، با حوصله و تخصصی طرح است. در کمیسیون مشترک، هم از نظرات و پیشنهادات کارشناسان استفاده خواهد شد و هم حذف و اصلاحات متعددی در طرح فعلی صورت می‌گیرد. 🔸 کمیسیون مشترک شامل نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوع مجلس (نظیر کمیسیون‌های فرهنگی، حقوقی و قضایی، صنایع، اقتصاد و...) است که هم کلیت طرح و هم اجزای آن را با دقت مورد بررسی قرار داده و نهایتاً تصویب هر جزئی از طرح، نیازمند رأی دو سوم اعضای کمیسیون است. 🔸 : سید نظام الدین موسوی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
ظرافتی که در استقبال از ناهید کیانی مدنظر نبود 🔶 یکی از سیاسی‌ترین اقدامات در المپیک، حضور کیمیا علیزاده بود آن هم با پرچم پناهجویان، که اتفاقا در مقابل ناهید کیانی قرار گرفت که با پرچم کشورمان حضور پیدا کرده بود. 🔸 ناهید کیانی تا پایان مسابقه زیر فشار شدید روانی بود که به اعتقاد کارشناسان بر مسابقه او هم تأثیر گذاشت. 🔸 مبارزه تمام شد ناهید کیانی مسابقه را واگذار کرد اما علیزاده هم دستش از مدال کوتاه ماند. 🔸 در طرف مقابل از علیزاده چه تقدیرها که انجام گرفت و سلبریتی‌ها برایش فدایت شوم نوشتند. 🔸 گرچه ما خواهان توهین به کیمیا نیستیم و معتقدیم باید دریچه‌ای برای بازگشت وی باقی گذاشت؛ اما ناهید کیانی پس از بازگشت مورد بی مهری قرار گرفت و کسی به استقبالش نرفت. در صورتی که باید به اندازه قهرمانان المپیک از او استقبال می‌شد تا مبارزه تحت لوای پرچم ایران ارزشش بیش از پیش برای ورزشکاران مشخص شود و فضای به وجود آمده جنگ شناختی و موج سواری دشمن را در تقدیر از کیمیا علیزاده تحت الشعاع قرار دهد. اما متاسفانه این نشد. و انتظار این درایت از مسئولین کنونی ورزش که خود یکی از عوامل رفتن برخی از ورزشکاران هستند با سوء مدیریت، انتظاری بزرگ است!! 🔸 اما انتظار این است که مجموعه‌های مختلف حالا با تدبیری پخته از وی تقدیر کنند. 🔸 : مصطفی برزکار ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
دولت روحانی به‌دلیل کسری هنگفت بودجه به چاپ بی‌رویه پول روی آورده است 🔶 عبدالناصر همتی در کانال خود نوشت: "قصد نداشتم تا پایان دولت دوازدهم نقدی بر سیاست‌های اقتصادی دولت مستقر داشته باشم. ولی نگرانی از تأثیر عمیق برخی بی‌عملی‌ها که احتمالا بدلیل عدم وجود انگیزه کافی و وجود برخی ناهماهنگی‌ها در تیم اقتصادی فعلی حادث شده و تبعات ناگوار آن بر معیشت مردم و آینده اقتصاد کشور، ناگزیرم نکاتی را تذکر بدهم. این نکات را البته پیش از این به نوعی بصورت خصوصی به دولتمردان مستقر تذکر داده‌ام اما بدلیل عدم مشاهده تغییر در رویه تصمیمات اقتصادی، بصورت عمومی آنها را منتشر می‌کنم شاید مؤثر افتد و گره‌ای از زندگی مردم بگشاید: 1⃣ روند انتشار پول پرقدرت در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه‌هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آنها وجود ندارد. در اواخر سال ۱۳۹۹ نیز تأکید کردم که منابع بودجه ۱۴۰۰ غیرواقعی است و کسری زیادی دارد و تأمین افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل امکان پذیر نیست. اما چرا مجلس و دولت در خصوص کنترل هزینه‌های بودجه اقدام نکردند، بحث جداگانه‌ای است. 2⃣ مشخص بود که در بخش هزینه‌ها رشد بی سابقه آن قابل تأمین نیست و در سمت منابع بودجه نیز نمی‌شود بر صادرات نفت خام و میعانات و درآمدهای ارزی ناشی از آن حداقل در ۴ ماه ابتدایی حتی با وجود گشایش در مذاکرات حساب کرد. 3⃣ بر اقتصاددانان مجلس بود که باید فروش اوراق بدهی از سوی دولت بعنوان تنها راه تأمین مالی غیرتورمی کسری بودجه در ۴ ماه ابتدایی جدی گرفته شده و بایستی حداقل ماهانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق در ۴ ماه اول فروخته می‌شد و البته اقدامات و واگذاری‌های دیگر هم در دستور کار قرار می‌گرفت. اما متأسفانه همانند سال ۱۳۹۹ باز این مهم در ماه‌های ابتدایی سال بدلیل تعلل جدی گرفته نشد و در طی ۴ ماه صرفا ۴۹۶۰ میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته شده است. همین رقم در همین تاریخ در سال گذشته که من انتقاد می‌کردم که کم فروخته شده حدود ۱۰ برابر رقم فعلی و برابر ۴۲۶۱۵ میلیارد تومان بود. بدیهی است که اگر پرداخت ماهانه از محل فروش اوراق به خزانه انجام نگیرد، فشار بر بانک مرکزی و انتشار پول پرقدرت قطعی خواهد آمد و شوربختانه همینطور هم شده است. من از ذکر اعداد محرمانه در این گزارش عاجزم ولی لازم است نسبت به این رویه سریعاً تجدید نظر شود . 4⃣ نکته مهم دیگر افزایش بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت بین المللی کالاهای اساسی مختلف، خصوصاً نهاده‌های کشاورزی، به دلیل تأثیر ادامه‌دار شیوع جهانی ویروس کرونا و افزایش نیاز به ارز برای تأمین منابع لازم برای خرید این نهاده‌ها است. به عبارت دیگر ۸ میلیارد دلار منابع تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ برای تأمین کالاهای اساسی و دارو کفاف میزان ارزی را که برای واردات ضروری است، نمی‌دهد و علاوه بر فساد ارز ترجیحی، سبب ایجاد کمبود کالا در کشور خواهد شد. 5⃣ واقعیت فوق بدین معنا است که اگر هرچه زودتر موضوع تأمین ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی تعیین تکلیف نشود تا این بخش از کالاهای بسیار ضروری کشور و مردم از طریق منابع صادرات غیرنفتی و با نرخ بازار ثانویه ارز تأمین گردد، بروز کمبود در کشور گریزناپذیر است. خصوصا که مطالعات معتبر نشان می‌دهند که علیرغم تأثیرات مثبت اولیه آن، به تدریج بخش عمده رانت ناشی از این ارز ترجیحی در طول زنجیره واردات، تولید و توزیع جذب شده و به مصرف‌کننده نهایی اصابت نکرده است. 6⃣ از دیگر سو وجود بلاتکلیفی و تعلل در تصمیم‌گیری بین دو دولت ۱۲و۱۳چه در چشم‌انداز مذاکرات و چه در نحوه تأمین بودجه ریالی و ارزی مورد نیاز کشور درحال دمیدن بر تنور افزایش خلق نقدینگی است که معیشت مردم را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. 7⃣ در پایان ضمن درخواست عاجزانه از سیاست‌گذاران اقتصادی برای انجام اقدامات ضروری فوق برای عدم ایجاد مشکل در زندگی و معیشت مردم در ماه‌های آتی، تذکر می‌دهم که فارغ از اینکه دولت تغییر خواهد کرد، نباید اجازه داد که ریشه اتحاد دولت - ملت در حوزه اقتصاد گسسته شود و مطمئن هستم که با تغییر حکمرانی اقتصادی، سیاست‌ها و نیز جهت‌گیری درست، رشد سریع اقتصاد ایران در سال‌های آتی امکان‌پذیر است. ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
چرا مذاکرات به نتیجه نرسید؟ 🔶 وزیر امور خارجه کشورمان، ۲۹ تیرماه و در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ای به دبیرکل این سازمان ارسال کرد و جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را یادآور شد؛ 🔶 اما سؤال اساسی این است که چرا مذاکرات هسته‌ای علی‌رغم توافق صورت گرفته، هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید. 🔸 زمانی پاسخ به این سؤال می‌تواند منطقی گردد که به راهبرد آمریکایی‌ها در قبال ایران پی ‌ببریم و بدانیم از اساس در چه محیطی بازی کرده‌ایم. راهبرد آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران همواره تحریم پایه بوده است. بر همین اساس است که آمریکا به‌ هیچ‌عنوان حاضر نیست ساختار و معماری تحریم‌های خود را در مذاکرات نابود سازد. 🔸 لغو تحریم در محاسبات گردانندگان کاخ سفید به‌ منزله نابودسازی زیرساخت تمامی تحریم‌هاست؛ چیزی که آمریکایی‌ها را در رقابت راهبردی با ایران خلع سلاح می‌کند. 🔸 این راهبرد برای آمریکایی‌ها زمانی مؤثر واقع گردید و بر آن پافشاری کردند که دانستند، هندسه ذهنی دولتمردان کشورمان بر پیوند میان اقتصاد با سیاست خارجی گره خورده است و راه‌حل جایگزینی ندارند. 🔸 این ادراک از محیط ذهنی دستگاه اجرایی کشور باعث گردید آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی را همواره در یک محیط پرفشار نگه داشته و با گروگان گرفتن اقتصاد، ایران را وادار به امتیازدهی بیشتر نمایند. 🔸 بدعهدی، تاکتیک آمریکایی‌ها برای حفظ گفت‌وگو و امتیازخواهی بیشتر بود‌؛ بر همین مبنا هیچ‌گاه حاضر به برداشتن تحریم‌ها نشدند. حتی در روند مذاکرات کنونی وین نیز آمریکایی‌ها حسن نیت نشان ندادند. آن‌ها حاضر به لغو تحریم‌ها و دادن تضمین برای عدم خروج مجدد از برجام نشدند و از همه مهم‌تر این‌که مذاکرات وین را برای مذاکرات آتی و پیوند زدن آن با حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی دنبال می‌کردند. 🔶 جمع‌بندی 🔸 روند مذاکرات هسته‌ای، قبل و بعد از برجام، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در راهبرد خود چسبندگی بسیاری به تحریم‌ها دارند. به عبارتی اگر راهبرد آمریکا از تحریم تهی گردد، از اساس در مواجهه با ایران فاقد راهبرد می‌شود؛ بر همین مبناست که مذاکرات هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید و ایران از آن منتفع نشد؛ حتی آن زمانی که توافق برجام حاصل گردید. راه پایبند نمودن آمریکا به تعهدات خود و دستیابی به یک توافق مطلوب، هزینه‌مندسازی رفتار آمریکایی‌هاست. اگر هزینه برای آمریکا بالا رود، در مقابل کسب فایده کمتر، امتیاز داده و تن به تعهدات عملی و واقعی می‌دهد. 🔸 : احمد بنافی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
گذری و نظری بر المپیک سیاسی 🔶 پرده اول / خبر 🔸 در آوردگاه المپیک ۲۰۲۰ و در آنسوی میدان ۱۹ تن از ورزشکاران آمریکایی شرکت کننده در المپیک نظامی هستند. آنها با افتخار تمام در مسابقات شرکت می‌کنند و صدای هیچ مخالفی برنمی‌خیزد که چرا ورزش را سیاسی و نظامی کردید. هیچ رسانه و خبرنگار خودفروخته ای وجود ندارد که ندای نقض حقوق بشر سر دهد. 🔸 و اما در این سوی میدان اوضاع متفاوت است و هوا کمی ابری! در اردوی ایران، قهرمانی از جنس مردم ( ) تنها عضو نظامی کاروان المپیکی اولین مدال قهرمانی را بالا می‌برد. ناگهان فریاد اعتراض غربی‌ها و مخالفان ایران و مسیح علینژاد ها بلند می‌شود. گویی جنایت عظیمی رخ داده است. 🔶 پرده دوم / تحلیل کوتاه 🔸 بدون شک المپیک امسال یکی از سیاسی‌ترین المپیک‌های چند دهه اخیر است. بلاشک تمام لشکر رسانه‌ای غرب به همراه خودفروخته‌های به ظاهر ایرانی در آنسوی مرزها دانسته و آگاهانه بر طبل مخالفت با تنها ورزشکار نظامی ایرانی می‌کوبند. چون آنها بشدت بر روی احساسات بخشی از مخاطبان ایرانی حساب باز کرده اند. آنها بخوبی می‌دانند که متأسفانه بخشی از جامعه ایرانی به علت وجود مشکلات معیشتی و رفاهی در داخل (که دولت فعلی سهم بزرگی در این مشکلات دارد) حوصله تحقیق و مطالعه درباره اصل ماجرا ندارند. به همین دلیل هرچه را که دلشان می‌خواهد تا این بخش از جامعه ایرانی بدانند (اخبار دروغ و سیاه‌نمایی افراطی ایران) مطرح کرده و ساندویچی در اختیارشان قرار می‌دهند. 🔶 پرده آخر / تاریخ مصرف 🔸 کاش شرف کالایی قابل عرضه بود تا اندکی از آن را تهیه و به مدعیان آزادی و رسانه‌های به ظاهر  فارسی زبان هبه می‌کردیم تا شاید اندکی یادشان می‌آمد که این ندای آزادی نیست. این صدای دلارهای غربی و بغض فرو خورده دشمنان قسم خورده میهن اسلامی ماست. 🔸 فرا می‌رسد آن روزی که این تاریخ به پایان برسد و با یک پشت پا به درون زباله دان متعفن پرتاب شوند. گویی که اصلاً وجود نداشتند. 🔸 : مسعود باقری ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
بوم مسائل 10مردادماه 1400.pdf
3.34M
بوم مسائل ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ 🔶 تحلیل شبکه‌های اجتماعی 🔸 تحلیل هشتگ‌ها 🔸 هشتگ‌های برتر 🔸 مقایسه فعالیت جریانات در فضای مجازی 🔸 تداوم موج سواری از تجمع اعتراضی در تهران 🔸 پویش توییتری 🔸 حاشیه سازی از تجمع اعتراضی در خوزستان 🔸 تداوم واکنش‌ها به از فضای مجازی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب چگونه برگزار می‌شود؟ 🔶 پس از انتخاب رئیس جمهور توسط مردم در انتخابات ریاست جمهوری هر دوره، فاصله‌ای بین پایان کار دولت قبلی تا روی کار آمدن دولت جدید فرصت است که رئیس جمهور قبلی، دولت را آماده تحویل به دولت بعد کند. 🔸 آغاز به کار رئیس جمهور منتخب در تمامی کشورهای دنیا آداب خاص دارد و در هر کشور طبق قانون آن کشور، فرد انتخاب شده باید مراحلی را تا رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری طی کند تا طبق قانون اساسی، حضورش در منصب مربوط، به رسمیت شناخته شود. 🔸 در ایران هم طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد. 🔸 تأیید رهبری بر حکم ریاست جمهوری، به نوعی مجوز آغاز کار و به رسمیت شناخته شدن منتخب مردم برای حضور در منصب ریاست جمهوری است، به همین خاطر است که باید قبل از مراسم تحلیف انجام شود و مراسم تحلیف به فاصله کوتاهی از آن برگزار می‌شود. 🔸 مراسم تنفیذ رئیس جمهور در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و در تاریخ به جز در دو مورد، همه مراسمات تنفیذ در این حسینیه برگزار شده است؛ در مرتبه اول امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند و مراسم تنفیذ بنی صدر در بیمارستان برگزار شد و در مرتبه دوم، تنفیذ حکم پنجمین دوره ریاست جمهوری و اولین دوره هاشمی رفسنجانی بود که به علت آماده نبودن حسینیه امام خمینی(ره)، این مراسم در حسینیه جماران برگزار شد. 🔸 امسال هم مانند سایر سال‌ها، مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. 🔸 سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور بعد از انقلاب اسلامی است که در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به پاستور می‌رود؛ حکم او نهمین حکم تنفیذی است که توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به امضا می‌رسد. 🔶 چه کسانی در مراسم تنفیذ حضور دارند؟ 🔸 رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت فعلی به همراه سران قوا و نهادهای لشکری و کشوری به همراه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از جمله شخصیت‌های ایرانی هستند که در مراسم تنفیذ در حسینیه امام خمینی (ره) حضور خواهند داشت. سفرای برخی کشورها هم مهمانان خارجی مراسم را تشکیل می‌دهند. 🔶 ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی چه می‌گذرد؟ 🔸 مراسم تنفیذ، صبح روز سه شنبه ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی (ره) با قرائت قرآن مجید آغاز می‌شود و پس از پخش سرود ملی، وزیر کشور گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات از ابتدا تا انتخاب شدن منتخب توسط مردم ارائه می‌دهد. 🔸 پس از آن حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم تنفیذ را قرائت می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ، رئیس جمهور پیشین، حکم تنفیذ خود را که در آغاز دوره ریاست جمهوری خود دریافت کرده است را به رهبر انقلاب تحویل می‌دهد. در ادامه مراسم، رهبر انقلاب حکم تنفیذ را که توسط خودشان امضا شده است را به رئیس جمهور جدید می‌دهند. 🔸 پس از دریافت حکم تنفیذ، رئیس جمهور در جایگاه حاضر شده و سخنرانی خود را انجام خواهد داد و پس از آن مقام معظم رهبری به عنوان بخش پایانی مراسم، سخنرانی خود را انجام خواهند داد و مراسم به اتمام خواهد رسید. ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
دلم می‌خواست بشود و نشد! 🔶 خبر: 🔸 رئیس‌جمهور روحانی، پنجشنبه ۷ مرداد در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملّی وزارت راه و شهرسازی، گفت: «لیست بلندی از کارهایی که دلم می‌خواست بشود و نشد در دست دارم... اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان انجام می‌شد... اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد، ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد...» 🔸 چرا رئیس‌جمهور روحانی بعد از ۸ سال ریاست، اعتراف به ناکامی در تحقق لیست بلندبالایی دارد؟! 🔶 گزاره‌ تحلیلی: 🔸 پاسخ به این ناکامی، مبتنی بر دو نگاه است: 1⃣ یک نگاه، نگرش خود رئیس‌جمهور و همفکران اوست که از روز اول، همه‌چیز را به برجام و تحریم گره زدند و همین دل‌بستگی و وابستگی، کمر لیست بلندبالای دکتر روحانی را شکست و به ناکامی کشاند. 2⃣ نگاه دوم، نگاه منتقدانی بود که بارها و بارها ضرورت‌سازی ساختگی را تذکر دادند، مضرات شرطی کردن اقتصاد کشور را دلسوزانه طرح و تبیین کردند و رها کردن دیو و دلبر سازی از ترامپ و بایدن را تا همین اواخر دولت مطالبه کردند؛ لکن رئیس‌جمهور محترم طی هشت سال تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه، با مقصرتراشی و حاشیه‌سازی، منتقدان و دلسوزان را با عباراتی همچون: «بی‌دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و ...» نوازش کرد. 🔸 بی‌توجهی به شعارهای انقلاب، کوتاه آمدن از ارزش‌ها برای خوشایند غرب، ترس و خجالت و رودربایستی در مواضع انقلابی، نادیده گرفتن اصل ما می‌توانیم، اکتفا به حداقل‌ها و تخریب داشته‌ها، غفلت از جریان انقلابی، قبیله گرایی جناحی و بده بستان‌های سیاسی و... همگی از عوامل اصلی عدم تحقق لیست بلندبالای دکتر روحانی است. 🔶 نکته پایانی 🔸 در شهریورماه سال ۹۲ و در نخستین دیدار هیأت دولت یازدهم با رهبر معظم انقلاب، ظرفیت‌ها و امکانات داخل کشور به‌عنوان کلید حل مشکلات و عدم اعتماد و امید نبستن به خارج، از محورهای مهم سخنرانی مقام معظم رهبری بود. 🔸 در آخرین دیدار نیز که اخیراً رقم خورد، کم‌توجهی به آن توصیه‌ها و تذکرات مداوم بعدی رهبر معظم انقلاب، امروز مایه درس عبرت برای دولتمردان آینده، همه فعالان در صحنه سیاسی کشور و ثبت در تاریخ شد: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هر جا که بتوانند ضربه خواهند زد... هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آن‌ها قطع امید کردید، موفق بودید و پیش رفتید.» 🔸 : حسین عباسیان ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
متن یا حاشیه! 🔶 یکی از آسیب‌های این روزهای فضای رسانه و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی آن است که در بسیاری از پدیده‌ها و حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... متن اصلی و خود پدیده کنار گذاشته شده و اظهارنظرها و واکنش‌ها حول محور حواشی (بیشتر زائد و غیرمفید) می‌چرخد. 🔸 موارد و مصادیق زیادی برای این آسیب‌ می‌توان بیان کرد که در آن متأسفانه بعضاً روایات غلط و حاشیه، بخشی از افکار عمومی را به خود جذب کرده است. از قرارداد ایران و چین تا FATF و سایر مواردی که حواشی سازمان‌دهی شده و احساسات متعصبانه در اطراف این موضوعات، اجازه بیان واقعیات را گرفته و می‌گیرد. 🔸 اما دو نمونه دیگر نیز در روزهای اخیر اتفاق افتاده که متأسفانه شامل همین آسیب بیان شده می‌شود؛ یکی، حواشی آخرین دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و دیگری بحث قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. 🔸 در خصوص دیدار مقام معظم رهبری به‌جای متن و سخنان بسیار مهم معظم له در خصوص آمریکا و عبرت‌هایی که باید از دولت روحانی گرفت، برخی‌ها عامدانه و برخی دیگر از روی ناآگاهی اصرار دارند که حواشی این دیدار را بیشتر مانور بدهند. 🔸 در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران نیز برخی بدون حتی اطلاع از بندهای آن، حواشی را یا ایجاد و یا دنبال می‌کنند که در نتیجه آن اصل قانونمندی فضای مجازی به حاشیه می‌رود. قطعاً افکار عمومی خواهان قانونمندی فضای مجازی برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و ارائه بهتر خدمات در این فضا هستند، اما وقتی حاشیه‌ای دروغین بر این اصل اساسی سایه بیفکند، مانند بستن فضای مجازی و قطع شدن اینترنت، واکنش‌ها تغییر پیدا می‌کند؛ 🔸 لذا برای اصلاح این اوضاع لازم است: 1⃣ افراد صاحب نفوذ در افکار عمومی و سلبریتی‌ها اگر به دنبال منافع مردم هستند، می‌بایست با تحقیق در خصوص جوانب یک پدیده، اظهارنظر کنند. درصورتی‌که هنوز طرح صیانت از کاربران در کمیسیون تخصصی در حال بحث است و هنوز قانونی تصویب نشده، با اظهارنظرهای غلط، موجبات انحراف و دغدغه‌مندی افکار عمومی و حاشیه‌های زائد نشوند. 2⃣ مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها نسبت به طرح‌ها و مباحثی تخصصی که در درون مجموعه‌ها مطرح است، قبل از اعلام عمومی، پیوست رسانه‌ای آن را مشخص نمایند. 3⃣ مردم عزیز نسبت به پدیده‌های مختلف، از منابع قابل‌اعتماد کسب اطلاع نمایند و با تحقیق و مطالعه نسبت به امری اظهارنظر کنند و مبنای گرایش و مواضع خود را صرفاً با دنبال نمودن حواشی و شایعات تنظیم نکنند. 🔸 : مصطفی برزکار ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
مراسم مهم کشوری! 🔶 مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. 🔸 حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در ۱۴ مرداد با حضور در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه، در محضر خداوند متعال، قرآن مجید و نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که در دوره ۴ ساله خدمت، پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد. 🔶 گزاره‌ تحلیلی: 1⃣ بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که از مفهوم امضای «حکم ریاست جمهوری» به کلمه «تنفیذ» یاد می‌شود. بر اساس قانون، رئیس‌جمهور منتخب با «تنفیذ» رهبر معظم انقلاب اجازه حاکمیت پیدا می‌کند. ماده ۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب ۱۳۶۴/۰۴/۰۵ مقرر می‌دارد: «دوره ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز می‌گردد». 2⃣ تنفیذ حکم ریاست جمهوری یک امر تشریفاتی در قانون اساسی نیست. بلکه دارای مفهوم بسیار مهمی در تئوری حکومت منصوب الهی است. رهبری با این تنفیذ، رئیس‌جمهور را از سوی شارع مقدس به این سمت منصوب می‌نماید و در واقع ولایت الهی را به بدنه اجرایی کشور تسری می‌بخشد. 3⃣ یکی از برنامه‌های منظم در هر ۴ سال روز ۱۲ مرداد می‌باشد که در هر دوره ساعت ۱۰:۳۰ برگزار می‌شود و از همین الآن هم مشخص است که در روز شنبه ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۴ رئیس‌جمهور ۱۴ تنفیذ می‌شود. این یک افتخار برای کشور است که بدون اعمال قدرت خارجی و به‌صورت مستقل، آینده خود را در یک مسیر زمان‌بندی‌شده و آرامش‌بخش پیش می‌برد. 4⃣ رهبر معظم انقلاب تاکنون در ۱۲ مرداد ۶۸ و ۷۲ هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه ۱۱ مرداد ۸۰ و یکشنبه ۱۲ مرداد ۷۶ سید محمد خاتمی، ۱۲ مرداد ۸۴ و ۸۸ محمود احمدی‌نژاد و ۱۲ مرداد ۹۲ و ۹۶ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی را تنفیذ کرده‌اند. 🔶 نکته پایانی: 🔸 مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به‌عنوان فصل جدیدی از مدیریت کشور است و از حضور نیروهای تازه‌نفس و باانگیزه برای تغییر وضع موجود آن‌هم به نفع مردم خبر می‌دهد و حکم تنفیذ رهبری به رئیس‌جمهور، بدان جهت است که به رئیس‌جمهور تأکید شود که ریاست ایشان بر مبنای قوانین و شرع اسلام است و ایشان نباید از این دو مورد که در راستای خواسته‌های مردم و انقلاب است، تخلف کند. 🔸 : فرهاد مهدوی؛ کارشناس رسانه و مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
دروغ قطع اینترنت از کجا سازمان دهی شده؟! 🔶 در ماجرای مطرح شدن طرح مجلس برای حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، رسانه‌های رسمی و افراد بدون هیچ منع و قیدی را به ابزاری برای تشویش اذهان عمومی تبدیل کرده‌اند که موارد زیر درباره این موضوع قابل توجه است: 1⃣ هیچ طرحی در مجلس تصویب نشده بلکه نمایندگان مجلس یک پیش نویس پیشنهادی برای حمایت از کاربران و سرویس‌های فضای مجازی ارائه دادند که با توجه به تخصصی بودن آن مقرر شده به جای بررسی و رأی گیری در صحن مجلس، در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. پس این همه جنجال برای چیست؟ 2⃣ همین پیش نویس تصویب نشده می‌گوید: کاربران فضای مجازی در صورت انتشار محتوایی که جرم باشد هم مجرم محسوب نمی‌شوند و مسئولیت با پلتفورم هاست. این حمایت از حریم و حق کاربران اینترنت کجا و دروغ قطع اینترنت کجا؟ 3⃣ همین پیش نویس تصویب نشده می‌گوید: پیامرسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت موظف هستند به جای گرفتن پول از مردم، به مردم بابت محتوایی که در فضای مجازی تولید می‌کنند پول بپردازند! چون اگر همین فیلم‌ها و عکس‌های تولیدی مردم نباشد اساسا حیات شبکه‌های اجتماعی معنا ندارد و بسته‌های اینترنتی شرکت‌ها فروش نمی‌رود! پس باید به مردم به عنوان تولید کننده محتوا پول بپردازند! این کجا و دروغ قطع اینترنت کجا؟؟ 4⃣ همین طرح تصویب نشده می‌گوید: همه پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی نه تنها فیلتر نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در ایران نمایندگی داشته باشند. این یعنی زمینه رفع فیلتر حتی توییتر و تلگرام. این کجا و دروغ قطع اینترنت و دروغ فیلتر اینستاگرام کجا! 5⃣ همین پیش نویس تصویب نشده می‌گوید: اینکه الان یک وزیر (ارتباطات) می‌تواند هر وقت که صلاح دید درباره مسائل فضای مجازی کشور مثلا قطع اینترنت تصمیم بگیرد اصلا منطقی نیست و باید یک شورای متشکل از همه قوا و مجموعه‌های ذیصلاح با خرد جمعی و تخصصی تصمیم گیری کند! این کجا و دروغ قطع اینترنت کجا؟؟ 6⃣ اینکه در ایران راه اندازی یک مغازه نیاز به قانون و مجوز دارد پذیرفته است اما وضع نسخه بسیار پیش پا افتاده تری نسبت به قوانین سختگیرانه امنیت و حاکمیت سایبری که در جهان در حال اجرا هستند، برای حفاظت و ساماندهی و تقویت فضای مجازی ایران می‌شود ناحق!! (مثال‌های زیادی از اختیارات حاکمان و قوانین مربوط آن در دنیا از جمله آمریکا وجود دارد. می‌دانستید اگر رئیس جمهور آمریکا بدون کسب اجازه از احدی، اگر فقط تشخیص بدهد در فضای مجازی هویت آمریکا مورد تهدید است می‌تواند تمام اینترنت آمریکا را تا مدت‌ها قطع کند؟) 7⃣ مسئله رسیدگی به وضعیت پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاید کم اهمیت ترین بخش این طرح باشد. اصل این طرح اساسا در ارتباط مستقیم با مردم و کاربران نیست. حفاظت و صیانت از مرزهای مجازی برای کنترل و نظارت از ورود و خروج اطلاعات از بخش‌های مهم طرح است. ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
پیش داوری و قضاوت عجولانه درباره عملکرد دولت آینده!! 🔶 با پایان دولت ۸ ساله آقای روحانی و ملاحظه برخی ناکارآمدی‌ها و ناکامی‌های تیم سیاسی و اقتصادی ایشان گاها پیش داوری‌هایی از عملکرد آقای رئیسی در دولت آینده و احتمال ناکامی و ناامیدی از موفقیت در حل بحران‌ها و چالش‌های پیش رو در بین مردم و فضای رسانه‌ای می‌شود. 🔶 فارغ از پیش داوری‌ها اما راهکار قرآن چیست؟ 🔸 قرآن می‌فرماید: «لیس للانسان الا ماسعی» (نجم:۳۹) «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» (بقره:۲۸۶) 🔸 اگر دولت آقای رئیسی با تکیه بر همین دستور قرآنی، نهایت سعی و تلاش خود را با برنامه ریزی و مشورت با نخبگان انجام دهد بر طبق صریح آیات قرآن(طلاق:۳و۲) رعایت تقوا و انجام دستورات الهی و توکل بر خالق هستی، قطعا چاره ساز و حلّال بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...خواهد بود. 🔸 فراموش نکنیم ناامیدی بدترین گناهی است که بخشوده نمی شود!! چاره راه بازگشت به دستورات قرآن است! 🔸 فرمولِ سعی و تلاش+ انگیزه‌های خدایی+ توکل و محاسبه خالق هستی در محاسبات چاره ساز و کیمیای حل مشکلات ماست. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 به امید سرافرازی ایران کهن بر قله‌های پیشرفت و آبادانی جهان 🔸 : محمد تقی احمدی پرتو ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
پیام و مبنای تنفيذ 🔶 امروز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بود و آیت‌الله ابراهیم رئیسی که در ۲۸ خرداد ماه توانست بیشترین آرا مردمی در سیزدهمین رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری را کسب کند، شرعا و قانونا با اذن ولی فقیه، برای مدت چهار سال بر مسند عالی‌ترین قدرت اجرایی کشور نشست. 1⃣ ماجرای تنفيذ در جمهوری اسلامی، اقدامی صوری و نمایشی نیست، بلکه برآمده از فرآیندی معتبر و قانونی است که در نهایت با تأیید و تنفیذ رهبری جامعه اسلامی مشروعيت می‌یابد. در نظام اسلامی آن کس شایسته حکومت و مدیریت است که اولا دارای صلاحیت بوده و ثانيا مبتنی بر رضایت و انتخاب مردم به قدرت رسيده باشد. که موید اعتبار تحقق آن تنفيذ رهبری است. این اصل اساسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی اینگونه قانونمند شده است که شورای نگهبان وظیفه خطیر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را دارد تا از میان آنان، آن کس که حداقلی از صلاحیت را دارد ، مورد تأیید قرار دهد. در گام بعدی این وظیفه مردم است که مبتنی بر منطق کارآمدی و شايسته سالاری، از میان احراز صلاحيت شدگان، آن را که اصلح می‌دانند، برگزینند. صیانت از فرآیند سلامت برگزاری انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. حال اگر نامزدی از میان نامزدهای مختلف، توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده و رأی اکثریت مردم را در انتخاباتی سالم و مورد تأیید ناظر قانونی انتخابات کسب نماید، بدون شک حکم ریاست جمهوری وی توسط رهبری تنفیذ خواهد شد. به واقع این فرآیند قانونی و سالم است که رهبری را در تنفیذ حکم ریاست جمهوری به حجت شرعی می‌رساند. که اگر چنین نبود و فرآیند مذکور به هر نحوی مخدوش می‌شد، آنگاه مراسم تنفيذ می‌توانست حتی صورت دیگری بیابد! 2⃣ مراسم تنفیذ نماد دیگری در امر حکمرانی در جمهوری اسلامی نیز هست و آن هم اینکه در این الگو، محوریت اداره کشور با شاخص اول کشور که رهبری جامعه اسلامی و فقیه جامع الشرایط است بوده و نفر دوم کشور باید با او هماهنگ و همسو گردد. نکته کلیدی که در اصل ۵۷ قانون اساسی نیز به صراحت به آن اشاره‌ شده است. به واقع در عرصه مدیریت کلان کشور باید شاهد تک نوایی و صدای واحدی باشیم تا توان کشور حداکثری شده و در خدمت پیشرفت و توسعه و حل مشکلات کشور قرار گیرد. واقعیت آن است که بخش عمده مشکلات مدیریتی کشور در طول دهه‌های اخیر از عدم تبعیت از این الگو و واگرایی و چندصدایی شدن در مدیریت کشور حاصل شده‌است. آنجا که نفرات دوم کشور به جای آنکه خود را هماهنگ با رهبری تعریف کنند، مسیر دیگری را در پیش گرفته و با انحراف و فاصله‌ گرفتن از خط اصیل انقلاب، هزينه‌های گزافی را برای کشور و مردم تراشیدند! 🔸 انتظار از آقای رئیسی آن است که با فهم منطق تنفیذ، بر عهدی که با مردم در قالب قانون اساسی بسته است باقی بماند و به عنوان نفر دوم کشور، پیرو نفر اول بوده و همسو و همگرا با دیگر سران قوا برای خدمت به مردم فرصت‌های پیش رو را قدر بداند و با همه توان در مسیر مبارزه با مشکلات قدم بردارد. : مهدی سعیدی؛ کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای رئیس جمهور 🔶 در حقیقت آنچه که امروز توسط مقام معظم رهبری به عنوان توصیه به دولت جدید بیان شد، مواردی است که دولت آقای روحانی کنار گذاشته بود و ضرورت دارد به آنها بازگشت: 1️⃣ تأکید بر ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی 2️⃣ حضور در میان مردم، مردمی بودن و دخالت دادن ایشان در امور که جایگزین ندارد. 3️⃣ گفتگوی صادقانه با مردم قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی 4️⃣ نگاه و توجه به ظرفیت‌های داخلی، شناخت، بکارگیری و پرداخت به ایشان 5️⃣ مبارزه با فساد با عزم راسخ 6️⃣ اقدام با برنامه و نه مشغول شدن به روزمرگی 🔸 امیدواریم دولت آقای رئیسی به این توصیه‌ها که خلع‌های کنونی است عمل نماید. ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
چند خطی درباره طرح صیانت فضای مجازی 🔶 در خصوص طرح، قرار است به صورت تخصصی در کمیسیونی ویژه در مجلس به صورت علنی بررسی شود. مثل سایر طرح‌های نمایندگان، موافق و مخالف و کارشناسان نظر می‌دهند و در پایان، مصوبه به شورای نگهبان می‌رود. 🔸 در این خصوص شورای نگهبان متفاوت از سایر طرح‌های مجلس که فقط بررسی از لحاظ تطبیق با قانون اساسی و شرع و اسناد بالادستی دارد، دو اقدام دارد یک بررسی از نظر لزوم اصل ۸۵ ای شدن و بررسی در کمیسیون دومی تطبیق. 🔸 برخی به پیشواز مخالفت با موضوعی رفته‌اند که هنوز تصویب نشده و آینده آن در گرو بحث‌های کارشناسی است. 🔸 لازم به ذکر است پس از انتقادات، طرح تغییرات زیادی داشته است به صورتی که برخی طراحان اعلام نموده‌اند ۷۰ درصد با طرح اولیه، تغییر یافته است و ان‌شاءالله با بررسی علنی و علمی آن در کمیسیون ویژه و دعوت از کارشناسان و کارآفرینان، طرح نهایی با بیشترین قدرت اقناع به تصویب برسد. 🔸 همچنین در صورت تصویب و تأیید شورای نگهبان، طرح آزمایشی است و نظرات کارشناسان بازهم می‌تواند طرح را تغییر دهد. 🔸 : علیرضا امیدوار؛ کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab