#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ بسیار خواندنی
🔶 اذعان پمپئو به هراس دائمی از جانش در حالی که دولت بایدن حفاظت از او و برخی افراد دخیل در شهادت سردار سلیمانی را تمدید کرده است.
🔶 وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خود مدعی شده واشنگتن پس از اقدام تروریستی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی به ایران پیامهایی داده و گفته که این اقدام با هدف تلاش برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی نبود. «مایک پمپئو » با اشاره به هراس از انتقام ایران در خاک آمریکا، اذعان کرده دیگر زندگی عادی ندارد و حتی نمیتواند بدون نیروهای حفاظتی و امنیتی به فروشگاه برود.
🔶 پمپئو مینویسد: ما میدانیم ایران توانایی عملیات در داخل ایالات متحده را دارد، بنابراین یک سال و نیم پس از خروجم از کار در بخش دولتی، من هنوز جزئیات (پروتکلهای) امنیتی را حفظ میکنم.
🔶 به خواربارفروشی (بروم)؟ در حالی که دارم ارزیابی میکنم کدام بادمجان بیشتر از بقیه رسیده به نظر میرسد (حضور نیروهای حفاظتی) امنیت دیپلماتیک بر این موضوع سایه خواهد انداخت.
🔻سوزان (همسر پمپئو) میخواهد موهایش را مرتب کند؟ بیایید امیدوار باشیم که عوامل مخفی حزبالله، سالن آرایشگاه را احاطه نکنند. احتمالاً دیگر هرگز با ماشین شخصی خود رانندگی نخواهم کرد یا از آن سطح از حریم خصوصی که قبلاً داشتم لذت نخواهم برد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت اول
🔶 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانشبنیانها با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندیهای صنعتی و کارهای خوبی که در زمینه نام سال ۱۴۰۱ انجام گرفته است فرمودند: «سال گذشته، در دیدار با فعّالان اقتصادی ــ که شاید بعضی از شماها هم آنجا بودید یا نبودید ــ مطالبی ما گفتیم، مطالبی دوستان گفتند، بهره بردیم و نتیجه شاید این شد که من امسال شعار سال را این قرار دادم: «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین»؛ این شاید تا حدودی متأثّر بود از اظهارات دوستان در آن جلسهای که سال گذشته داشتیم.
🔶 امسال، در این نمایشگاهی که چند روز قبل از این اینجا تشکیل شد و من رفتم نگاه کردم، دیدم کارهای خوبی شده؛ هم در زمینهی مسائل دانشبنیان، هم در زمینهی بحث اشتغالآفرینی و کارآفرینی، نسبتاً کارهای خوبی انجام گرفته.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
114.pdf
2.21M
#ولایت_فقیه
#اقتصاد
#دیدارنگار
#معیشت
✅ معیشت مردم؛ اولویت مسئولین
🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیانها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «معیشت مردم؛ اولویت مسئولین»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم مرور شده است.
🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۴
🆔 @tahlil_shjr
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا و غرب کاملا از هم پاشیده است.pdf
111.9K
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_و_تبیین
#نظم_جهانی
✅ نظم جهانی مورد ادعای آمریکا از هم پاشیده است
🔶 بعد از جنگ جهانی دوم غرب رفت به سمت ایدهی جهانگشایی به رهبری قدرتهای غربی و صدور لیبرالدموکراسیای که خودشان پرچمدارش بودند.
🔸️این پروژه از همان ابتدا به چالش ظهور امپراتوری شوروی مواجه شد و جلوی رهبری مطلق آمریکا را گرفت. پس از آن سیاستمدارها در دنیا مسائل را فقط از دریچه دعوای بین دو قطب شرق و غرب فهم میکردند.
🔶 در چنین شرایطی تئوری «نه شرقی؛ نه غربی» امام خمینی این نحوهی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد.
🔸️امام اولین چالش جدی و بزرگ را برای دوقطبی آن دوران به وجود آورد.
🔶 نظام حکومتی ما را با کشورهای جهان اسلام مقایسه کنید؛ بدون شک یکی از پیشرفتهترینها و مدرنترینها از لحاظ مبانی نظری است. از لحاظ قوت و استحکام کشور و توان نظامی در حدی است که دشمنان ما شگفتزده و بسیار خشمگینند.
🔸️نظم جدید جهانی هنوز شکل نگرفته. آن چیزی که فعلا داریم میبینیم از همپاشیدگی نظم مورد ادعای آمریکا و دول غربی است.
🔶 حضور ایران در پروسهی شکل دهی به نظم نوین اهمیت دارد؛ نظم جدیدی که سیطره دولتهای غربی را باطل کرده است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر محمدجواد لاریجانی؛ کارشناس حقوق بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه.pdf
72.1K
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_و_تبیین
✅ ناتو؛ بازوی نظامی سلطه
🔶 یادداشتی درباره تاریخچه و اهداف شکل گیری ناتو و نسبت آن با نظم آمریکایی
🔶 ناتو برای این تشکیل شد که آلمان را متوقف کند، شوروی را بیرون کند و اشغال نظامی آمریکا در اروپا را رسمیت بخشد.
🔶 این اشغالگری بعد از گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد.
🔶 ناتو برای اولین بار در طول تاریخ بشریت، شبکه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی گستردهای با دهها هزار سلاح کشتارجمعی دارد و این خطری برای بشریت و نسلهای آینده است.
🔶 آمریکا بعد از پایان جنگ سرد، در پوشش مبارزه با تروریسم به هرجا که توانست حمله کرد و ناتو را گسترش داد.
🔶 آمریکا در قالب ناتو همان اهداف قدیمی و خطرناک بریتانیا برای سلطه بر جهان را دارد و این سلطه جز با سلطه بر اوراسیا و غرب آسیا محقق نمیشود.
🔶 تسلط ناتو بر مناطق آسیا میتواند عامل مهمی بر ایجاد بحرانهای متعدد و جلوگیری از ثبات و اتحاد منطقهای باشد.
🔶 قابل انتظار است که قدرتهای طبیعی اوراسیا تمایلی به گسترش بحرانزایی و نفوذ ناتو به کشورها در منطقهشان نداشته باشند.
🔸 #به_قلم_اساتید:حجتالاسلام دکتر محمدعلی رنجبر و حجتالاسلام دکتر سام مهدی ترابی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت دوم
⁉️ لطفاً برای مخاطبان درباره فعالیتهای غرفههای وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندیهای صنعتی کشور توضیح بدهید و روایتی از بازدید رهبر انقلاب از مجموعه وزارت کشاورزی بفرمایید.
🔶 روز شنبه روز بسیار خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رهبر انقلاب زحمات همکاران خوب ما در وزارت جهاد در حوزهی امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور را مورد بازدید قرار دادند و با دقت و با حساسیت بالایی نسبت به موضوعات مطرحشده توجه داشتند.
🔶 وقتی داشتیم درباره کشاورزی دیم گزارش میدادیم سؤالات خیلی دقیقی درباره نقش کشاورزی دیم و لزوم افزایش فعالیت دیمزارها در حوزه امنیت غذایی پرسیدند. یکی از اصلیترین مسائل و مشکلاتی که ما داریم نبود آمار و دادههای دقیق است که ایشان به آن اشاره کردند که این مسئله عمق اطلاعات ایشان و شناخت ایشان را از بخش کشاورزی نشان میداد. البته ما یک رصدخانهی کشاورزی در دولت سیزدهم راهاندازی کردیم برای اینکه اطلاعات را تدقیق کنیم. چون اگر اطلاعات دقیق نباشد برنامهریزی دقیقی هم قاعدتاً صورت نخواهد گرفت.
⁉️ در حوزهی صادرات محصولات کشاورزی تا الآن چه اقداماتی شده و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان صادرات چیست؟
🔶 ما هماکنون چند کار محوری در وزارت جهاد داریم: حوزهی امنیت غذایی: قلهی کار ما در وزارت جهاد در دولت سیزدهم رسیدن از مسئله امنیت غذایی به اقتدار غذایی است. آقا فرمودند که یک قلهای تعیین کنید راه گم نشود. قلهی ما اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. ما باید تولیدات غذایی را افزایش بدهیم.
🔶 افزایش صادرات: برای توسعه صادرات، قرارگاه دیپلماسی غذایی راهاندازی شده که در این بخش ما آمدیم روابطمان را با همسایگان و کشورهای هدف اصلاح کردیم. مثلاً ما ۱۶ سال است نمیتوانیم به پاکستان سیب صادر بکنیم. این را با معاهدهای که امضا کردیم مسائلش را حل کردیم. شش سال است مرغ نمیتوانستیم به عراق صادر کنیم. ارسال کیویمان به هند مشکل داشت. صادرات فلفل دلمهای به روسیه مسائلی داشت. ما نمیتوانستیم مرکباتمان را به بازار چین صادر کنیم؛ اما الآن با تلاشهایی که شده بازارهای صادرات مرکبات، لبنیات، عسل، آبزیان و... را توسعه دادهایم.
🔶 رصدخانه کشاورزی: یکی از موضوعات محوری ما دادهها و اطلاعات دقیق است. در دنیا بعد از فرماندهی کنترل نظامی، دومین فرماندهی کنترل مهم برای بحث غذاست. ما رصدخانهای در حوزهی کشاورزی نداشتیم که دقیق بدانیم در کشور چقدر شیر در کجا داریم، چقدر دام در استانها داریم، چقدر عسل داریم و کلونیهای زنبور عسل کجاست. یا کشت و باغات ما کجا هستند و چقدر تولید دارند. این موضوعات مهمی است که در وزارت جهاد در جریان و پیگیری و در رصدخانه اطلاعاتش تدقیق میشود.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#نژادپرستی
#کوروش_کبیر #شهید_مطهری
✅ فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی میکنند؟!
🔶 حقیقت این است که #ادعای جدا بودن خونها و نژادها خرافهای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و #مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آنقدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است.
🔶 بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زباناند و داعیه ایرانیگری دارند، یا عرباند یا ترک یا مغول، همچنانکه بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از #عربیت میزنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول میباشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را میبینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند.
🔶 شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از #کوروش و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیانها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه میزنند.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت سوم
⁉️ در وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
🔶 در وزارت جهاد کشاورزی، ما تا امسال پارک علم و فناوری کشاورزی منابع طبیعی نداشت؛ این را راهاندازی کردیم. شش دهکدهی نوآوری و فناوری در شش استانمان افتتاح کردیم. سال آینده ده دهکده نوآوری دیگر هم به این اضافه میشود.
همین الآن ظرفیت استقرار دو هزار شرکت دانشبنیان کشاورزی را داریم. تا قبل از امسال کلاً ۴.۲ درصد از شرکتهای دانشبنیان کشور در بخش کشاورزی بودند، الآن ما این عدد را به ۶.۵ درصد رساندهایم و روبه افزایش است. تعداد شرکتهای ما ۲۸۰ شرکت بوده و الآن به عدد ۴۸۰ رسیده است. مراکز رشد را در سراسر کشور و استانها به میزان ۱۸ درصد توسعه دادهایم.
🔶 ما هر سال تقریباً ۴۰ بذر جدید عرضه میکردیم اما امسال ۹۵ بذر جدید به بازار عرضه کردیم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزههای دیم است و ظرفیتهای مختلفی که در بخش تولید واکسن در حوزههای واکسن دامی، واکسن طیور داشتیم در بخش کشاورزی در حال پیگیری و توسعه است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف ده.pdf
71.3K
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#تولید
✅ تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف دهساله درآمد و هزینه خانوار است.
🔶 در نهماههی اول امسال ۲۵۰ هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجادشده که رتبهی اول کشور است. همه اینها نشان میدهد که فعالیتهای اقتصادی دارد در کشور حرکت میکند و این حرکتش را باید هم تسریع بکنیم، هم تداوم ببخشیم.
🔶 اینکه مردم آمار مثبت را هنوز در زندگیشان حس نکردهاند یک نکتهی خیلی ظریف دارد و آن هم این است که در ده سال گذشته ما تورمهای بالا داشتیم و رشد اقتصادی پایین داشتهایم؛ یعنی شکاف بین درآمد و هزینهی خانوار خیلی زیاد شده است. این مسئلهای است که الآن اقتصاد ایران درگیرش هست. در تولید محصولات فلزی در معدن الآن ما فقط ۱.۷ درصد از مواد خام را صادر میکنیم؛ یعنی عملاً دیگر خام فروشی نداریم و اتفاقاً کلی محصولات خام وارد میکنیم. آن آفت خامفروشی دیگر در حوزهی معدن تقریباً وجود ندارد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#جمهوری_اسلامی
#حجاب
✅ جمهوری اسلامی از حجاب چه میخواست و چه خواهد شد؟
🔶 پیش از اینکه بحثم را آغاز کنم باید تاکید و تکرار کنم: این مطالب از روی نگرانی برای نسل آینده و اساس تنظیم روابط خانوادگی در جامعه ایرانی نگاشته میشود. میخواهم با هم دهه آینده ایران را از نظر تنظیم روبط جنسی در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
🔶 نخست، نگاه جمهوری اسلامی به مساله حجاب دو بعد دارد:
1⃣ اجرای قانون شریعت
2⃣مقابله با سبک زندگی غرب در تنظیم روابط زنان و مردان در جامعه
🔶 در فقه شیعه که محور حکمرانی نظام سیاسی مستقر است، مساله حجاب با محوریت و غایت حفظ عفت و حیا یک امر مورد تاکید و وجوب شرعی دارد. جمهوری اسلامی اگر از شریعت مداری کوتاه بیاید استحاله خواهد شد و موجودیت او زیر سوال میرود. شاید الان تاکید کنید مگر تمامِ دین به رعایت حجاب است؟خیر، دین یک بسته کامل است که تمام آن با هم باید رعایت شود.
🔶 شاید خیلی نیاز باشد روی جنبه شرعی حجاب در اینجا بحث شود. یک امر مسلّم شرعی است که در جامعه اسلامی افراد یا معتقد به آن هستند و یا ملتزم به رعایت آن. خیلی امر غریبی نیز نیست، در جامعه بشری قوانین زیادی وضع میشوند که شما به آن معتقد نیستید اما برای تنظیم روابط جامعه باید به آن ملتزم باشید. پس به این بُعد ورود نمیکنیم.
🔶 غایت و فلسفه وضع قانون حجاب در ادیان گوناگون چیست؟ حفظ حیا و عفت در جامعه
این به این معنا نیست که زنان عامل تولید بی عفتی هستند، اشتباه نشود. همانگونه که در ذات مرد رفتار ها و ممانعت ها متفاوت است در زنان نیز این تفاوت و برجستگی وجود دارد.
🔶 جمهوری اسلامی ۴۳ سال مقاومت کرد تا آن بُعد دوم اتفاق نیافتد و یا جلوی سرعت وقوع آن گرفته شود! منظورم این است تمدن غرب در قالب مدرن شدن علاوه بر تسلط بر علم و تکنولوژی، علاوه بر تولید دستاوردهایی برای رفاه بشر، تعریف جدیدی از تنظیم روابط افراد در جامعه ارائه کرد. تعریف غرب دو ویژگی داشت:
1⃣ فردگرایی انسان ها 2⃣ لذت گرایی جامعه
غرب بر پایه اصل فردگرایی و لذت گرایی، رابطه زن و مرد را در جامعه بر هم زد. فردگرایی، انسان را تنها کرد و لذت گرایی، انسان را محتاج توجه دیگری. با این دو اصل در گام نخست غرب موفق شد یک اصل مهم را حذف کند. غرب یک اصل مهم را در تنظیم روابط جامعه حذف کرد و گفت هر کس اینگونه رفتار کند سنتی و عقب مانده است، آن اصل که در سبک زندگی حاصل از تمدن جدید در تنظیم روابط افراد در جامعه حذف شد، حیا و عفت بود.
🔶 اصلا مساله چند تار مو، آغوش و بوس رایگان یا آزادی روابط جنسی نیست. پایگاه مهم تنظیم حیا وعفت در تنظیم روابط جامعه همین امر حجاب است. نه فقط روسری و چادر، اساس حفظ حریم بین زن و مرد.. در تمام این ۴۳ سال جمهوری اسلامی میگفت این پایگاه نباید حذف شود.
🔶 آزادی روابط جنسی ونبود محدودیت جنسی تجربه ای بود که دهه ها قبل غرب طی کرد و حالا قرار است ما تجربه تکراری غرب را تکرار کنیم، به اینجا ختم نخواهد شد. دهه آینده با حذف یا کاهش حجاب، حیا و تنظیم روابط در جامعه ایرانی، بحران های جنسی، بحران خانواده، جرایم... به معضل تبدیل خواهد شد.
این معنایش آن نیست که امروز با این سطح حجاب فعلی در جامعه همه چیز گل و بلبل بوده و مساله نداریم، خیر؛ مقصود این نیست.
جامعه جوان ایرانی در دهه آینده با این مسیری که برایش برنامه ریزی کرده اند به اوج قله مسائل جنسی و بی قیدی، شبیه به تجربه غرب خواهد رسید.
🔶 یک نمونه این پیشبینی تبلیغ وسیع و توجیه همجنس بازی در جامعه ایرانی است.
امام صادق فرمود دین ندارد کسی که حیا ندارد. چاره چیست؟ حیا را ضمن محور قرار دادن خانواده حفظ کنیم. بیشتر از برهنگی بیشتر از بوس و بغل رایگان و ازادی در کوچه و خیابان نگران مرگ حیا و عفت باشید. از خانواده چیزی باقی نخواهد ماند و پرونده های قضایی آینده بیشتر و متنوع خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#بصیرت
✅ در بستر نمادهای دینی
🔶 داستان در زاهدان متفاوت از اپوزیسیون داخلی و خارجی است. در جامعه مذهبی ایران در طول تاریخ معاصر تمامی تحولات اساسی از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی از بستر دین و نمادهای دینی برای بسیج توده های مردم استفاده شده است. محور این تجمع توده ها نیز عالمان دینی بوده اند: میرزای شیرازی در نهضت تنباکو، آیت الله بهبهانی، طباطبایی و آخوند خراسانی در مشروطه، آیت الله کاشانی در ملی شدن نفت و امامخمینی در انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام اتحاد و بسیج توده های مردم بوده اند. این به خاصیت اتحاد آفرین مذهب باز میگردد. این یعنی بدون عنصر مذهب در جامعه ایرانی براحتی امکان ایجاد اجماع وجود ندارد و هنوز عنصر دیانت کارگر است.
🔶 این مدل در سیستان و بلوچستان با محوریت مسجد مکی و شخص عبدالحمید در جریان می باشد. علاوه بر بلوچ بودن با مرکزیت و تمرکز بر روی شکاف مذهبی سنی و شیعه تلاش دارد در پی شکست پروژه اغتشاشات با عنصر مذهب به جنگ مذهب برود. در این مدت تمامی حرکات و تحریکات با پیوست مذهبی، در مسجد مکی زاهدان و حول محور سخنران دینی شکل گرفته است.
🔶 بیگانگان بخوبی می دانند که این مدل در جامعه ایرانی بصورت سنتی نتیجه میدهد و در نهایت می تواند ختم به نزاع شود. مواضع اخیر مولوی عبدالحمید آنقدر تند و ساختارشکنانه می باشد که او از مواضع سالهای گذشته خود نیز عبور کرده است. شکاف مذهب (سنی و شیعه) در کنار شکاف قومی آخرین تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران است. این التهاب آفرینی عبدالحمید ادامه خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ به بهانه طرح مولد سازی
🔶 نقدهای مخالفین این طرح را اگر ببینید عمدتا از جنس نگرانی است. نکند مثل اصل ۴۴ خوب اجرا نشود. نکند به نزدیکان دولتیها و سوداگران و خصولتی ها و طایفه سودبرنده از دردهای مردم، برسد. نکند دولت برای حل مشکلات عاجلش داراییهایش را به ثمن بخس بفروشد و چه و چه. خوب حالا چه کنیم؟
🔶 میگویند اینکه مجموعه ای بالاتر از نهادهای رسمی و قانونی درست کنید که در تصمیماتش مصونیت قضایی هم داشته باشند، خطرناک است. پس چه کنیم؟ بگذارید این کار بر اساس روالهای موجود قانونی پیش برود. مجلس و دولت و شفافیتهای رسانه ای و نهادهای مختلف و متفاوت نظارتی. این هم یعنی کلا همان که بود باشد. و این طرح را بیخیال.
🔶 چند نکته فقط. اولا سپردن کار به دستگاه و ساز و کار بروکراتیک موجود آنهم در وضعیت جنگی که نیاز به تصمیم سریع و اقدام سریع داریم، عملا ابتکار عمل را از کشور میگیرد. اگر بگویید خوب بگیرد و هر چه باداباد که هیچ. اما اگر موافقید طرحتان چیست؟ راه حلتان چیست؟
🔶 ثانیا ساختار سیاسی و نظام قدرت در کشور ما یک ویژگی اش آن است که توان تصمیم گیری واحد و منسجم و سریع و به موقع را دارد. بخشهایی در قانون مافوق نظامهای عادی هستند و در هر زمان هم میتوانند شکل بگیرند، این نهادها تصمیماتشان حکومت دارد بر دیگر نهادها. رهبری در کشور یک نهاد گسترده است که شوراهای تخصصی مختلفی دارد، تصمیمات آنها تصمیم او است و حاکم بر دیگر تصمیم گیریها. این یک ساختار قانونی است و متکی به رای مردم.
🔶 بعلاوه اساسا منشا مشروعیت قوانین مجلس، تصمیمات دولت و تصمیمات دادگاه ها همگی از جایگاه امامت و حاکمیت شرعی الهی و ولایی تامین میشود، او میتواند ساختارهایی شکل دهد و این دستورات خود را بر آن اساس در کشور جریان دهد. البته سبک تصمیم گیریهای ولایت، استفاده از تصمیمات مردم و اراده عمومی و عقل جمعی است. حالا اگر شورای سه نفره روسای قوا تصمیمی بگیرند که رهبری آن را حاکم بر همه تصمیم گیریها قرار میدهد، چه منع حقوقی و قانونی و شرعی خواهد داشت؟
🔶 دشمنان که تکلیفشان روشن است روی تاخیرها و فشالتها و نقصهای دستگاه های بروکراتیک و تصمیم گیر حساب کرده اند. پس مخالف این طرحها هستند. اما دوستان بهتر است به جای بیان صرف نگرانی، ایده ای بدهند که دغدغه تصمیم سریع و سهل و به هنگام در موقعیت جنگ در امور کلان و اساسی کشور را حل و فصل کند و قدرت ایجاد تحول را داشته باشد و نقش اراده عمومی مردم را هم لحاظ کند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ باز هم مولد سازی
🔶 مصونیت نه معنایش عدم نظارت است، نه عدم مجازات و کیفر، نه ربطی به قصه کاپیتولاسیون دارد، این حرفها اگر برای جو سازی الکی نباشد، لااقل از سر عدم علم است. وقتی قانون مصونیت در قبال ماموریت و تکلیفی (آنهم نه به طور کلی در همه شوون زندگی فرد، بلکه در جهت وظیفه خاص او) به کسی داده میشو، دلیلش عموما آن است که برای اجرای آن وظیفه، چنان مصونیتی ضروری است.
🔶 نماینده مجلس در اظهاراتش و تکالیف نمایندگی اش مصونیت دارد، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی در جهت وظیفه ای که دارند مصونیت دارند، قاضی دادگاه از جهت حکمی که داده و میدهد مصونیت دارد، حتی رهبری به جهت حکم حکومتی و دستوراتی که میدهد و وظایفش مصونیت دارند. اما همه حتی رهبری تحت نظارت هستند، خبرگان مسوول نظارت بر ویژگیهای قانونی رهبر است.
🔶 پس مصونیت امر جدیدی نیست. وظیفه شورای هفت نفره گرفتن داراییهای مجموعه های مختلف اداره کشور است که همگی قدرت و نفوذ دارند، شکایت آنها یا هر مجموعه مرتبط با آنها در هر موضوعی خصوصا در گرفتن مایملک مربوط به سازمان و نهادشان، کار مدیریت این داراییها را با اختلال مواجه میکند. احتمالش هم بالا است. عملا کار قفل میشود.
🔶 درباره شورای هفت نفره مصونیت قضایی معقول است. نفی نظارت در سطوح بالاتر و توسط مردم را هم نمیکند. تصمیمات هیات سه نفره هم همینطور بود. تعجب میکنم از دوستانی که متوجهند این جمع متشکل از سه قوه است، خود دادستان عضو آن است، سه نفر رووسای قوا ایده اش را داده اند که دوتای آنها به خوبی آشنای با دستگاه قضا هستند، رهبر پذیرفته یعنی اصل این ساختار را تایید کرده، شان آن شان حاکم بر سه قوه است، خوب این رفقا به چه نکته ای اشکال میکنند؟
🔶 برخی میگویند رهبر برجام را هم اجازه داد ولی ما باید نقد کنیم. بحث این است که بفهمیم چه نقدی به چه سطحی می کنیم، رهبری اصل گفتگو را اجازه داد، مشروط هم کرد به شروط و خطوط قرمز، به آن جمع خاص هم اجازه داد، پشتیبانیشان هم کرد. شما به اینها اشکال دارید خوب بفرمایید به رهبر اشکال دارید ایشون اشتباه فرمودند چه ایرادی دارد. نقد رهبر کنید. اما این فرق میکند با نقد «عملکرد» این تیم در مقام اجرا. این نقد سطح عملکرد است ربطی به رهبری ندارد به دولت و تیم مذاکرات میخورد.
🔶 اینجا هم همینطور ،هنوز این تیم تصمیم نگرفته، شما دارید نقد ساختار میکنید، نقد ساختار شکل گرفته نقد رهبر و جمع روسای سه قوه است. نه شخص رییسی و دولت و نه حتی این جمع خاص. چنانکه در داستان بنزین هم اصل اینکه جایگاه چنان تصمیمی را روسای قوا داشتند و تصمیم گرفتند را رهبری حمایت کرد ولو محتوا و اجرا بحث دیگری بود و قابل نقد بود. همان زمان هم به دوستان حزب اللهی عزیز عرض کردم، نقد روحانی در اصل آن تصمیم بی انصافی است ولو در نحوه اجرا با شما موافق باشم.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #دهه_فجر
✅ نظریه دوعاملیتی
🔶 فدریک هرزبرگ نظریه ای در علم #مدیریت دارد به نام نظریه دوعاملیتی.
🔶 ساده و خلاصه ش این میشود که بعضی کارها وظیفه یک مدیر در قبال زیردستانش هست و اگر آن ها را انجام ندهد کارمندانش از دست او شاکی می شوند. درمقابل بعضی کارها لطف و فراتر از وظیفه #مدیر است که اگر آن هارا انجام دهد، زیردستانش او را تمجید و تحسین میکنند و کارایی و اثربخشی شان بالا می رود.
🔶 وقت هایی که میبینم #رسانه های داخلی ما با شادی و خوشحالی خبرهایی از جنس حضور یک مسئول در میان مردم بدون تشریفات منتشر می کنند، یاد این نظریه دوعاملیتی می افتم.
رسانه ها وظیفه یک مسئول که باید مردمی باشد، یک اقدام خاص و تحسین برانگیز بازنمایی میکنند!
🔶 یعنی اینکه آقای رئیسی درمیان مردم میرود یا اینکه آقای اژه ای در فِرست کلاس پرواز نمی نشیند یا اینکه فلان نماینده با حمل و نقل عمومی به محل کار می رود وظیفه شان است و اقدام عجیبی نباید باشد که برای مردم فاکتور بشود!
🔶 در ۴۴مین #دهه_فجر انقلاب اسلامی هستیم.خدا نگذرد از عالیجنابانی که برایمان مردمی بودن یک مسئول دیگر را آرزو و ارزش و مایه مسرت کرده اند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدامین حسام
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ خاطره سازی بدون معرفی دقیق منبع
🔶 #خسرو_اقبال از روزنامه نگاران مشهور دوره پهلوی، مؤسس حزب پیکار (۱۳۲۱)
صاحبامتیاز روزنامه نبرد، برادر #منوچهر_اقبال نخست وزیر و مدیرعامل شرکت نفت زمان شاه در خاطرات شفاهی خود نکته مهمی درباره دوره طولانی #نخست_وزیری امیرعباس هویدا بیان می دارد:
🔶 بودجه محرمانه #هویدا:
🔶 «طول مدت نخستوزیری امیرعباس #هویدا یکی از عوامل سقوط رژیم پهلوی بود. بنده همان وقتها میگفتم که این امیرعباس هویدا آمده تا #رژیم_پهلوی را ساقط کند؛ چون کارهایی که ایشان میکند ــ این گلهگشادبازیها، رفیقبازیها و بیبندوباریها ــ آخر به سقوط سلسله پهلوی منجر خواهد شد. او اواخر دوره نخستوزیریاش، در سال هشتصدمیلیون تومان #بودجه_محرمانه داشت؛ یعنی این بودجه را به هر طریقی که دلش میخواست میتوانست خرج کند؛ بدون اینکه رسید بدهد؛ بدون اینکه به دیوان محاسبات #حساب پس بدهد.»
🔶 #منبع:
تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با خسرو اقبال، نوار شماره 6، صص 14-15
🔶 خسرو اقبال در سن ۹۵ سالگی در واشنگتن آمریکا درگذشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #زن
✅ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
🔶 من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند.
🔶 در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
🔶 برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
🔶 آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد.
🔶 مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلّو
🆔 @tahlil_shjr
مجاهدی خستگیناپذیر در همه دورانها.pdf
89.2K
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_و_تبیین
#شخصیت_ها
✅ نگاهی به ابعاد شخصیتی و مبارزاتی مرحوم عباس شیبانی
🔶 در سال ۱۳۴۰ مرحوم شیبانی به ما آموزش داد که اگر دستگیر شدید چطور جواب بازجوها را بدهید تا خیلی به شما آسیب وارد نکنند. ایشان تا سال ۱۳۴۰ بارها به زندان افتاده و بسیار باتجربه بودند.
🔶 در سال ۱۳۳۴ که جمال عبدالناصر کانال سوئز را ملی کرد، مرحوم شیبانی در دانشگاه تهران تجمعی طراحی کرده و به سخنرانی پرداخته بود. دانشگاه هم ایشان را بعد از آن سخنرانی اخراج کرد. عبدالناصر بعد از مطلع شدن از این ماجرا پیغام داد که اگر ایشان را اخراج کنید من ایشان را به مصر میآورم.
🔶 سال ۱۳۴۹ که روحانی شهید سیدمحمدرضا سعیدی در زندان زیر شکنجه شهید شد، آیتالله طالقانی مراسم ترحیمی برای مرحوم سعیدی برگزار کردند. در مجلس همه ساکت بودند که دکتر شیبانی بلند میشود و با صدای بلند میگوید: «مردم این سیّد بزرگوار را زیر شکنجه شهید کردند. چرا ساکت نشستهاید؟»
🔶 در زندان که بودیم تصمیم گرفته بودیم که اگر خواستیم در دادگاه صحبتی بکنیم، از امام خمینی هم حتماً بگوییم که آنجا فکر نکنند که ما فقط ملی هستیم و رویکرد مذهبی نداریم. بعد که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد، دکتر شیبانی آنجا عضو شد و گفت دیگر عضو نهضت آزادی نیستم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: جناب آقای سیّد محمدمهدی جعفری؛ از مبارزین دوران انقلاب اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#شخصیت_ها
✅ پیشنهاد سرویس فرانسه برای ترور امام خمینی
🔶 امام خمینی، رهبرِ در تبعیدِ انقلاب، مهرماه ۱۳۵۷ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد. پاسپورت و مدارک آنها از نظر قانونی مشکلی نداشت؛ او و همراهان کمتعدادش نیازی به گرفتن ویزا برای اقامت سهماهه در فرانسه نداشتند. این سفر هم ساواک و هم سرویس اطلاعاتی فرانسه را غافلگیر کرده است.
🔶 اولین کسی که این خبر را به تهران مخابره میکند، شاپور بهرامی، سفیر ایران در پاریس است. رئیسجمهور فرانسه که در سفر برزیل به سر میبرد، پیامی رسمی به آیتالله میدهد؛ با این مضمون که از نظر ما سفر شما به فرانسه، توریستی و اقامتتان در کشور ما موقت خواهد بود و در این بازه زمانی، باید از فعالیت سیاسی خودداری کنید. ساواک هم در پیامی فوری از سرویس اطلاعاتی فرانسه میخواهد درباره همراهان و افراد مرتبط با آیتالله خمینی اطلاعاتی کسب و خطوط تلفن محل اقامتش را نیز شنود کند.
🔶 چند روز بعد، ۲۰ مهرماه، سرتیپ علیمحمد کاوه، معاون اطلاعات خارجی ساواک، در یک سفر سهروزه راهی پاریس شد تا با مقامات اطلاعاتی فرانسه درباره مهمان جدیدشان تبادل نظر کند. او فردای آن روز با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه، ملاقاتی سه ساعت و نیمه دارد. دمارانش در این ملاقات میگوید که اخراج آیتالله از عراق، پیشنهاد چندی پیش او به صدام بوده است. او همچون ساواک، برخی اطرافیان امام مثل قطبزاده و بنیصدر را به خاطر تفکرات متمایل به چپشان، کمونیست مینامد و میگوید گویا آنها قصد دارند آیتالله را به ایتالیا ببرند. دمارانش صراحتا به نماینده ساواک پیشنهاد میکند «خوب است وسایل رفتن او به ایتالیا فراهم شود و با استفاده از هرجومرجی که در آنجا است، عوامل شما به آسانی میتوانند او را از بین ببرند.»
🔶 کاوه که متوجه میشود فضای ذهنی دمارانش بیش از ساواک از واقعیات ایران دور است پاسخ میدهد «اگر چنین کاری بشود، آیا تصور نمیکنید از این شخص شهید ساخته شود و حربه جدیدی بدست کمونیستها داده شود که با استفاده از روشهای خاص تبلیغاتی خود از آن بهرهبرداری کنند؟» و در ادامه به ماجرای فوت مرحوم حجتالاسلام کافی در جریان یک تصادف و شکلگیری موج شایعات درباره شهادت او توسط رژیم شاه در چند ماه قبل اشاره میکند. دمارانش از پیشنهادش عقب مینشید و کوتاه پاسخ میدهد «صحیح است، این کار درستی نیست.»
🔸 #منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ ماجرای کمیته استقبال از امام
🔶 چهار روز پس از تشکیل شورای انقلاب در تاریخ ۲۲ دی به دستور امام، خبر خروج شاه از کشور تیتر یک روزنامهها شد. رخدادی که عزم امام را برای بازگشت به کشور، راسختر کرد. بسیاری این اقدام را پرخطر میدانستند اما پیامهای مختلف از سوی آمریکا و عوامل رژیم شاه برای متقاعد کردن ایشان به عدم بازگشت؛ امام را به این نتیجه رساند که نباید فرصت را از دست داد.
🔶 شورای انقلاب که از تصمیم قطعی امام مطلع شد؛ لازم دید تا با تشکیل کمیتهای، ضمن مهیا کردن زمینه ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده دار شوند. این کمیته در ۳ بهمن ۱۳۵۷ با ترکیبی از گروههای مختلف سیاسی از جمله آیت الله مرتضی مطهری رابط با شورای انقلاب، حجت الاسلام محمد مفتح رابط با روحانیت مبارز، حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی رابط با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان رابط با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان رابط با مؤتلفه اسلامی، کاظم سامی رابط با جاما، حسین شاهحسینی رابط با جبهه ملی، تهرانچی رابط با بازار، علی دانش منفرد رابط با انجمن اسلامی معلمان، تشکیل شد و در اولین تصمیم خود، مدرسه رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو نمود.
🔶 جذب نیرو به دلیل امنیتی با احتیاط و فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت میگرفت اما با این حال در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته استقبال شدند. هدف اصلی کمیته، آماده کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تأمین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون انتظامات، تدارکات مالی، برنامه ریزی و تشریفات، برنامه ریزی داخلی، تبلیغات و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تأمین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند.
🔶 این کمیته که از خود تصویر یک تشکیلات منضبط، گسترده و موفق به نمایش گذاشت، بعد از ۱۲ بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه رفاه و علوی و تدارکاتی جهت دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ایفا نمود و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد.
🔸 #منبع : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#معنویت_و_اخلاق
#عفو
✅ دهمین پدرانه...
🔶 عفو رهبری خبرساز بود؛ آنهم بلافاصله بعد از عکس های دلنشین جشن تکلیف با فرشته های کوچک و پاک. ایندو را باید با هم دید. هردو پدرانه است. هم خنده های صمیمانه و هم گذشت آموزنده.
🔶 محبت پدر برای همه فرزندان است و البته جلوتر از اخمش. چه بسا اخمش نیز از سر محبت است و همه اش نیز از ابتدا تا انتها دستگیری. اشتباه نشود؛ رفتار پدرانه را نباید تنها به عفو و گذشت دید. از روز اول اغتشاشات چنین است، همه اش از همین جنس است.
1⃣ روز اول بها ندادند و هیچ نگفتند. عبور کردند و چشم پوشیدند. خطائی بود که نباید برجسته می شد. خلاصه اولین پدرانه بی اعتنایی به خطای فرزند بود.
2⃣ از سخنرانی دوم به بعد انگشت را سمت خناسان و شیاطین اصلی بردند. حتی به بداخلاقی چهره ها نیز توجه نکردند. تاکید کردند این جماعت نیز با مردم اند و انقلاب. دومین پدرانه شان بی اعتنایی به اختلاف های داخلی و انگشت اشاره به بیرون از خانه بود.
3⃣ تلاش کردند تحلیل فرزندان را نسبت به وقایع اصلاح کنند. اصرار داشتند که این اغتشاشات ثمره پیشرفت شماست نه ضعف ها. نخواستند تلخی های آن ایام باعث شود، واقعیت ها دیده نشود و اعتماد به نفس ملی لطمه ببیند. سومین پدرانه تصویر و ترسیم قدرت ملی بود، نشان دادن حرکت و پیشرفت در زیر آتش کین ها.
4⃣ تصریح داشتند به سطح بندی خطاها. مدام هم تکرار کردند؛ "نکند همه را با یک چوب قضاوت کنید." اینکه بین جاهل و غافل و مجرم تفاوت است. بین هیجان زده و دشمن فاصله است. چهارمین پدرانه تفکیک میان خطاها بود.
5⃣ اجازه رفتار تحکم آمیز به نظمیه و امنیه ندادند. سیاست "کشته دهیم اما نکشیم" برای چنین مرشدانه ای بود. گوئی می دانستند این اغتشاشات ثمره جهل مجازی است و راهش خون ریختن نیست. پنجمین پدرانه این بود که هزینه دهیم، اما فرصت دهیم تا آگاهی رشد کند و دیگران بهوش شوند.
6⃣ مانع ظاهرگرایی شدند. فرمودند چه بسا دختران شل حجابی که دلشان با انقلاب و اسلام است: "همین ها مشت محکم بر دهان دشمن زدند."ششمین پدرانه عبور از ظاهر و دیدن باطن فرزندانش بود.
7⃣ انقلابی ها را دعوت به خویشتنداری کردند. اینکه صبوری بخرج دهید و اجازه ندهید از سر خشم و ناراحتی گرفتار قانون شکنی شوید. هفتمین پدرانه دعوت به صبر انقلابی بود.
8⃣دیگری صداقت در اوج اغتشاش بود. وقتی از خودی ها خطا دیدند، بلافاصله واکنش نشان دادند و دلجوئی کردند. ماجرای اعزام سفرای شفقت به زاهدان از این جهت الگو بود. هشتمین پدرانه درس حریت و صداقت در پذیرش خطا بود؛ آنهم خطای دیگران.
9⃣ خونخواهی برای فرزندان مظلومش بود. لاله های پرپری که به نام انقلاب و اسلام جاودانه شدند تا بیرق "آرمان" بالا بماند. از روح الله تا دانیال و حسین و ... را به آغوش کشیدند و سر مزارشان سلام دادند تا نام شان ثبت بر تاریخ شود. نهمین پدرانه خونخواهی از سر غیرت مقابل شیاطین بود.
🔟 عفو. گذشتند چون احساس کردند تلنگری بس است. چون غرض نهایی، دستگیری است نه مچ گیری. هدایت است نه صرفا مجازات. فرماندهی کل قوا اول معلم است و راهبر. واپسین پدرانه، انتقال محبت به فرزندان خطا کار بود تا بدانند دوستدار و دلسوز نهایی آنها اسلام است و انقلاب. روزهای تلخ اغتشاش گذشت؛ اما باید سالها نوشت و نوشت. یکی اش پدرانه های رهبری...
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق #طلاق
✅ درباره طلاقِ نیکو
🔶 از مهمترین ویژگی جوامع در حال گذار، سرعت تحولات اجتماعی آنهاست و خانواده و قلمروهای جنسیتی ناظر بر آن از جمله این عرصههای پرتحول است. جامعه ایرانی در دهههای اخیر تغییرات پرشتابی را در عرصه خانواده تجربه کرده است که افزایش نرخ طلاق و روند غالبا صعودی آن نسبت به گذشته از جمله مصادیق آن است. امروزه دیگر پدیده طلاق ماهیت هنجارین خود را از دست داده و از یک امر تابو و مذموم به یک تصمیم عادی زوجین تغییر یافته است.
🔶 در ادبیات دینی ما، نگاهی که به طلاق وجود دارد را میتوان با تعبیر «حلالِ مبغوض» توضیح داد. یعنی اگرچه طلاق نزد خداوند بسیار مذموم و ناپسند است و عرش را به لرزه میاندازد، اما ممنوع نیست و حتی در برخی شرایط و مواقع تبدیل به یک امر مُرَجَّح نیز میشود و در قرآن پیرامون کیفیت طلاق رهنمود ارائه شده است. لذا به نظر میرسد که جریانهای فرهنگی اجتماعی در کشور باید به موازاتِ تاکید بر قبح طلاق(کما فیالسابق) بر ارائه آموزش درباره کیفیتِ «طلاقِ نیکو» نیز متمرکز شوند.
🔶 طلاق نیکو اما ویژگیهایی دارد. اولین ویژگیاش این است که آخرین راهکار رفع چالشهای موجود در مناسبات زوجین محسوب میگردد. یعنی طلاق در شرایطی نیکو و دارای ترجیح است که تمامی توصیههای اسلام مبنی بر مدارا، سازش، گذشت، مراعات حقوق یکدیگر و... از سوی دو طرف اتفاق نمیافتد و تواصیِ بزرگان خانواده و فامیل به آشتی نیز موثر نمیافتد و خلاصه راهکاری جز طلاق پیش روی آنها نیست. پس معلوم است که «طلاق توافقی» به شیوه رایج امروز طلاق نیکو نیست! چون همیشه اولین راه انتخابی است.
🔶 البته نگرانی و مخالفت من با طلاق توافقی، به کمرنگ شدن عاملیت نهادهای عرفی و قانونیِ حمایت از خانواده مربوط میشود. انقلابِ طلاق توافقی در ایران امروز، معطوف به از بین بردن مناسبات فرهنگی، قضایی و قانونی حامی خانواده است که در دعاوی مربوط به طلاق از مکانیسمهای حداکثری جهت ممانعت از این تصمیم زوجین بهره میگیرد. اساسا ایده طلاق توافقی به معنای غلبه اراده زوجین به مثابه کنشگر، بر اراده عرف و قانون به مثابه ساختار، در عرصه تحکیم یا تضعیف نهاد خانواده است.
دومین ویژگی طلاق نیکو این است که همراه با تلخی و «کینهتوزانه» نیست. این که امروزه طلاق به نقطه آغاز تخاصم دو فرد و خانواده و فک و فامیلشان تبدیل شده است، کاملا برخلاف نگاه اسلامی درباره طلاق است. همین که اسلام پس از طلاق زمانی را تحت عنوان عدّه برای زن در نظر گرفته و به زندگی زیر یک سقف در این دوران هم توصیه کرده است، یعنی طلاق را امری بازگشتپذیر دیده است. اما امروزه ما شاهد وضعیتی در طلاق زوجین هستیم که وجود حس انتقام و تلافی در طرفین، امکان هرگونه مواجهه مسالمتآمیز در آینده را میان آنها منتفی میکند.
🔶 طلاق نیکو آداب و ویژگیهای متعددی دارد که هدف این نوشتار، احصاء آن ویژگیها نبود بلکه غرض من از نوشتن این یادداشت این بود که بگویم وضعیت طلاق چه به لحاظ کمّی و چه به لحاظ کیفی در شرایطی قرار دارد که ضرورت دارد جریانی فرهنگی در کشور جهت ارائه چنین آموزشهایی به خانوادهها راه بیافتد. ضمنا این به معنای عادیسازی طلاق نیست بلکه دیدن واقعیتهای طلاق در کشور است.
🔸 #به_قلم_اساتید: ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
گفتار.pdf
148.4K
#سبک_زندگی
#زن #خانواده #مادر
✅ شرحی بر محورهای دیدار بانوان
🔰سیاستگذاری کرامتبخش به مادر
🔸فرهنگ جامعه ایرانی مادر را نماد زندگی میداند. لزوم حرکت به سمت سیاستهای دوستدار مادر.
🔸قوانین باید کاری کند تا یک زن از مادر شدن حس دلگرمی و عزت پیدا کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر فاطمه قاسمپور
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ این داستان: قربانی اعلیحضرت
🔶 #امیرعباس_هویدا زندانی شاه در مصاحبه با خبرنگار فرانسوی: من یک #قربانی هستم. خسرو اقبال، مؤسس حزب پیکار، صاحبامتیاز #روزنامه نبرد، برادر نخستوزیر منوچهر اقبال در خاطرات خود میگوید وقتی طرح مبارزه با فساد سران مملکتی را به #شاه دادند تا با بازداشت افراد سرشناش خشم مردم فرونشیند.
🔶 شاه در حال سقوط ابتدا به شدت با دستگیری #هویدا مخالف بود. اقبال نقل میکند که شاه گفت: بازداشت #هویدا یعنی محکومیت حکومت خودم.
🔶 بالاخره او قریب به سیزده سال نخست وزیر شاه بوده و اگر شخص #شاه دستور بازداشت او را #صادر کند در واقع نتیجه کار خودش را به زندان فرستاده است.
🔶 خانم دکتر فرشته انشا، پزشک خصوصی و از خویشاوندان هویدا میگوید ساعت سه عصر شاه شخصا با منزل #هویدا تماس گرفت و او را در جریان بازداشت قرار داد. هویدا را در دو مرحله به خانههای سازمانی ساواک بردند. در بین مردم شایعه پخش شد که #دستگیری هویدا دروغ است و او به خارج از ایران گریخته است.
🔶 اما هویدا در #مهمانسرای ساواک در زعفرانیه در بازداشت بود تا روز پیروزی انقلاب که دکتر فرشته انشا می گوید از ترس خشم مردم حاضر در خیابانها #هویدا را سوار بر آمبولانس کردیم تا از آنجا خارج شود.
🔶 بخش جالب داستان اینجاست: دکتر انشا میگوید پس از اعدام #هویدا حدود تا ۳ ماه برای ما امکان تدفین وجود نداشت و شایعه ای پخش شد که #پیکر او را به فرانسه برده اند ما هم به این شایعه دامن زدیم تا اوضاع عادی شود. دلیل آن هم ترس از #هجوم مردم و حتی خارج کردن جسد از قبر بود.
🔶 ترس شاه از #خشم مردم #هویدا را قربانی کرد تا به زندان رود. ترس از #خشم مردم او را سوار آمبولانس کرد. ترس از #خشم مردم جنازه او را چند ماه معطل گذاشت. دلیل خشممردم چه بود؟ اهل تحقیق باشیم.
🔶 منبع خاطرات: مصاحبه شفاهی خسرواقبال و دکتر فرشته انشا با بخش تاریخ دانشگاه هاروارد آمریکا/ ضیاصدقی
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#تاریخ_سیاسی
#شهید_مطهری
#معنویت_و_اخلاق
✅ امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔶 یک وقت میگوييم على(ع) را كه كشت و يك وقت میگوييم علی(ع) را چه كشت؟
🔶 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔶 واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد و به آنها آزادى فكرى میداد.
📚 اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۷۷
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr