eitaa logo
طرائف
5هزار دنبال‌کننده
98 عکس
121 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیح یا عابدَ کلِ معبود و این کلام عرفا که همه دارند خدا را میپرستند.الانسان بعدالدنیا.ج۹.mp3
1.66M
⭕️استاد وکیلی 💠توضیح فقره {یا معبودَ کل عابد} در ادعیه...❓ 🔸معنای این کلام عرفا که همه دارند خدا را میپرستند. بدانند یا ندانند‼️ 🔹تفسیر آیه وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ 📚رساله الانسان بعدالدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(17) 🌷 الگوی شکر منعم 💠الگــوی دیگــری در برخــی کتب کلامی بــا عنوان الگــوی {وجوب شکر منعم}مطرح شده اســت. بدین بیان که عقل میگوید همیشه بایــد شــکرگذار منعم حقیقی باشــیم. بدون شــناخت و معرفت هم، شــکرگذاری ممکن نیســت؛ پس باید با تحصیل اصول عقاید،منعم حقیقی را بشناسیم. نقد ایــن الگــو از دو جهــت الگــوی موفقــی بــرای آمــوزش در زمــان مــا نیست. جهت اول 🔸معمــولا انسان ها نســبت بــه قضایای حســن و قبح عقلــی (مثل وجــوب شــکر منعــم و امثــال آن) به راحتی تصدیــق پیــدا نمیکنند. یعنــی ایــن قضایــا، آنچنــان واضــح وآشــکار نیســتند که هر انســانی نسبت به آن تصدیق یقینی پیدا کند. البته انسانها نسبت به حسن عدل و قبح ظلم و امثال آن تصدیق یقینی پیدا میکنند و با قاطعیت حکم میکنند که ظلم قبیح و عدل، حَسن است؛ اما نسبت به صغریات عدل و ظلم،تصدیق یقینی پیدانمیکنند و اینگونه نیست که به راحتی حکم کنند که {شکر المنعمٌ عدل أو لیس بعدل} پس وقتی به نوجوان یا جوان گفته میشــود که شــکر منعم لازم اســت، فوری میگوید که چه کسی گفته است شکر منعم واجب است اصلا میخواســت انعام نکنــد. به خصوص در مســئلۀ خلقت که قبل از آن تقاضایی از جانب انســان نبوده اســت، نوجــوان بعد از طرح ایــن بحث فورا میگوید: {خود خداوند خواســته و ما را خلق کرده اســت، ما تقاضا نکرده بودیم! اصلا چرا خدا مارا خلق کرده اســت تا ما با این همه مشــقت دین مدار باشــیم و شــکر او را بــه جــای بیاوریــم؟ مگــر او نیازمند شــکر ما بــود که مــا را آفرید؟} 🔹این سؤالات و اشکالات، واکنشی طبیعی است که طرح الگوی {شــکر منعــم} به دنبــال دارد. منشــأ این ســؤالات نیز میشــود کــه اولا تصدیق به اینکه شکر منعم لازم است، سخت بوده و ثانیا تطبیق آنبر خداوند متعال هم، دشوار است. زیرا خداوند متعال منعمی است ِ که ایجاد کرده است، نه اینکه منعم بعد از ایجاد باشد. به تعبیری اگر انسانی خلق شده باشد و هنگامی که درد دارد، طبیبی او را معالجه کند، در اینجا نفس انســان میپذیرد که تشــکر از طبیب لازم اســت؛ اما وقتی انسان هنوز خلق نشده و در نتیجه درد و رنج و مشکلی هم نداشــته اســت و بعد خداوند او را خلق میکند؛ در چنین جایگاهی تصدیق به اینکه شکر منعم لازم است، سخت و دشوار خواهد بود. جهت دوم 🔸میگوید که انسان این الگو نفعی به حال انسان ندارد بلکه نهایتابایــد بــه دیگری خدمت رســانی کند؛ یعنی باید دیندارباشــد تا حق خداونــد را بــه جــای آورد و پذیــرش دیــن، نفعی بــرای خود انســان در پــی نــدارد.طبیعتاً این فضا کششــی بــرای پیگیری مباحــث ِ نظریِ اعتقادی ایجاد نمیکند. 📚معرفت شناسی ص ۴۷ و ۴۸ https://eitaa.com/taraef110
❤️مَن اَحَبَّ شیئا اَحَبّ ما یتعلّق به❤️ https://eitaa.com/taraef110
27Safar1395-128k.mp3
47.7M
🎙استاد وکیلی ⚫️هجرت تمدن ساز امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
28Safar1395-128k.mp3
47.59M
🎙استاد وکیلی ⚫️هجرت تمدن ساز امام رضا علیه السلام ✔️ https://eitaa.com/taraef110
29Safar1395-128k.mp3
47.7M
🎙استاد وکیلی ⚫️هجرت تمدن ساز امام رضا علیه السلام ✔️ https://eitaa.com/taraef110
30Safar1395-01-128k.mp3
46.12M
🎙استاد وکیلی ⚫️هجرت تمدن ساز امام رضا علیه السلام ✔️ https://eitaa.com/taraef110
30Safar1395-02-128k.mp3
44.31M
🎙استاد وکیلی ⚫️هجرت تمدن ساز امام رضا علیه السلام ✔️ https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۷.mp3
1.82M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۸) ✨ معنای اصطلاح حرکت اشتدادی ترکیبی بین معاصرین ❓ آیا میتوان صورت اخیر را مثل مخروط دانست که طرفی در وحدت و طرفی در کثرت دارد؟ 📌 معرفی شی با هر دو حیث وحدت و کثرت https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(18) ✨ ذکر فوائدی از خلال تقریرات هشتگانه نظریة 💠 قد تحصل مما ذکر من الوجوه مجموعة فوائد یجب التنبه علیها قبل بیان المختار: 🔅 الاولی: اللفظ المشتق ذو وضع نوعی و له نوع عمومیة باعتباره. 🔅الثانیة: کل لفظ دال علی امر محسوس یشمل المعنی المادی و المثالی. 🔅 الثالثة: ربما یتصور اخذ خصوصیات فی الموضوع له و هی راجعة الی المصادیق دون المفهوم الکلی کخصوصیة الحرکة علی الرجل فی المجئ. 🔅الرابعة: بعض الالفاظ لا سیما أسماء الآلات موضوع للغایة. 🔅الخامس: اذا کان الوضع مع التعلیل یعم و یخص باعتباره. 🔅السادسة: قد یتسع معنی اللفظ باعتبار حمل الحقیقة و الرقیقة. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۶۴ (مع تصرف یسیر) ⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکالات آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید. 🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان اشاره شد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TaAseman07_3.mp3
338.9K
💠استاد وکیلی؛(41) ❓چه دلیلی بر علم خدا وجود دارد؟ https://eitaa.com/taraef110
TaAseman07_4.mp3
1M
💠استاد وکیلی؛(42) ❓اطلاع از علم نامتناهی خداوند چه تاثیری بر زندگی ما میتونه داشته باشه؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۴. الفصل الرابع۱۰ -0.mp3
1.93M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۸) ✨ روایت جنید عن موسی بن جعفر (علیه السّلام) 💎 کان الله و لا شی ء معه و هو الآن کما کان ❓چنین تعبیری مربوط به معصوم (علیه السلام) است؟ ❓آیا عرفا میگویند خدا بود و اشیا با او نبود ولی او با اشیا بود؟ ❓«صورت» و «جسم» در زمان امثال زراره تفاوتی با معنای مستعمل امروز داشته است؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تنبیه، تشویق. محبت. استاد وکیلی.mp3
2.53M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (35) 🔶نظام محبت در همه افراد و حالات و شرايط پاسخگو نیست 🔹بی نیاز از روش تادیب و تنبیه نیستیم 🔹باید یک تعادلی بین الگو های تنبیه تشویق و محبت برقرار کنیم تا کودک بر مدار اعتدال قرار گیرید 🔹نه الگوی تنبیهی صرف و افراطی که دافعه محض باشد و ارتباط عاطفی از بین برود و نه الگوی محبت و تشویق محض و جاذبه صرف که منجر به استقلال و سرکشی و طغیان شود https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا