⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(1)
💠برترین اصحاب
📝شیخ صدوق در کتاب امالی حدیث مفصلی در مورد مقتل سیدالشهدا نقل کرده است.
این حدیث را امام صادق علیه السلام از پدرشان امام باقر علیه السلام و ایشان هم از پدرشان امام سجاد علیه السلام نقل نمودهاند. چون راوی حدیث خود حضرت علی بن الحسین علیه السلام هستند که به نوعی تنها مرد بازمانده واقعی عاشورا محسوب میشوند نکات خاصی در این حدیث آمده که در جاهای دیگر پیدا نمیشود. از جمله در ضمن این حدیث مفصل، امام سجاد میفرمایند در شب عاشورا پدرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام همه اهل بیت و اصحاب خود را جمع کردند و فرمودند:{انی لا اعرف اهل بیت ابر و لا ازكی و لا اطهر من اهل بیتی}
من هیچ بستگانی و خاندانی را نیکوکارتر و پاکتر و طاهرتر از خاندان خودم سراغ ندارم{ و لا اصحابا هم خیر من اصحابی}یارانی هم نیکوتر از یاران خود سراغ ندارم.
مرحوم شیخ مفید همین روایت را در ارشاد با تعبیر فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي نقل میفرمایند .
📒برخی از بزرگان از این روایت شریف استفاده کردند که اصحاب سیدالشهداء علیه السلام از آغاز اسلام تا زمان ظهور حضرت صاحب الامر و حتی چه بسا به امام زمان ارواحناله الفداء بینظیر و بی نمونه هستند؛ چون امام حسین علیه اسلام میفرمایند من هیچ اصحابی را با وفاتر بهتر از اینها پیدا نکردم؛ خوب این مقایسه با چه کسی چه کسانی است،
آیا مقایسه با زمان خود حضرت است؟ در زمان خود حضرت که اصحاب و یاران دیگری وجود نداشت کسی نبود که بخواهد اصحابشان را با آنها مقایسه کنند معنا ندارد که حضرت بخواهند اصحاب خودشان را مثلا با اصحاب معاویه و اصحاب یزید مقایسه کنند!در زمان خود حضرت که طرف مقایسه ای وجود ندارد .
طبیعتا می شود از این حدیث فهمید که طرف نسبت و مقایسه در طول زمان است؛یعنی چه در گذشته و چه در آینده کسی با این منزلت و جایگاه پیدا نمی شود؛همان طور که امیرالمومنین در وصف این اصحاب بزرگوار فرمودند:
لاَ یسْبِقُهُمْ مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ وَ لاَ یلْحَقُهُمْ مَنْ بَعْدَهُمْ.
📕از برخی روایات دیگر مثل روایاتی که اهل بیت علیهم السلام افرادی را به عنوان اصحاب خاص و حواریین خودشان معرفی کرده اند،نیز همین نکته استفاده می شود.
مثلا از سلمان و مقداد و ابوذر به عنوان حواریین رسول خدا نام برده شو و از محمد بن ابی بکر و میثم تمار و اویس قرنی به عنوان حواریین امیرالمومنین یاد شده است.
📗در روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام چنین نقل شده که در قیامت وقتی صدا می زنند:أَیْنَ حَوَارِیُّ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّحواریین حسین بن علی کجا هستند؟
فَیَقُومُ کُلُّ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَهُ وَ لَمْ یَتَخَلَّفْ عَنْهُ تمام کسانی که با حضرت شهید شدند برنی خیزیند .همه شهدای کربلا حواریون سیدالشهداء علیه السلام هستند این یعنی حساب حواریین سیدالشهداء از حواریین بقیه ائمه جداست.
📘در تاریخ سراغ نداریم مجموعه ای با این تعداد و با این معنویّت و عظمت در یک زمان و در یک جا جمع شوند.
📚شهیدان عشق ص ۱۵ و ۱۶ و ۱۷
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-14.mp3
9.19M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۴ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش سومین| سفر دوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتات عالیات
✅ چگونگی تناسب لعنهای شدید در دعا با وجود پر رحمت امام صادق علیهالسلام
----------------------------------------------------
📌 بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتات عالیات
✅ دعوت به مسیر سلوک و استاد
✅ شاخصههای استاد
✅ برداشت غلط از استخاره و تصمیم غلط
✅ آزاداندیشی حضرت علامه رحمهالله علیه در جستجوی حقیقت و استاد
✅ تفاوت عارف و صوفی
✅ چرا به مرحوم آقای انصاری و آقای قاضی و امثالهما میگفتند صوفی؟
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_1.mp3
3.19M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (1)
📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء
💠طرح بحث پیرامون اشک و گریه
🔷تفاوت اشک و گریه
🔶گریه؛انفعال درونی
#امام_حسین_علیه_السلام
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(2)
💠خصوصیات اصحاب سیدالشهداء
❓اولین سوال این است که سرِّ این مسئله چیست؟ اصحاب سیدالشهدا علیه السلام چه خصوصیتی داشتند که در بین اصحاب ائمه به این جایگاه و عظمت دست یافتند؟
آیا زهد و عبادتشان منشاء این مقامات است؟ آیا علم و معرفتشان آنها را به این جایگاه رسانده است؟ آیا پیشینه و سابقه آنها در جنگ و جهاد فی سبیل الله باعث این عظمت شده است ؟
🔷وقتی تاریخ را ورق میزنیم میبینیم هیچ کدام از اینها نیست جناب علامه شیخ محمد سماوی در کتاب ارزشمند ابصار العین فی انصار الحسین زحمت زیادی کشیدند تا شرح حال اصحاب سیدالشهدا را از لابلای کتابها جمع آوری کنند برخی از اینها بزرگانی هستند که اهل فقاهت و علم و دانشاند برخی از زهّاد و عبّادند ولی برخی هم از افرادی هستند که اسم و رسمی در جایی ندارند و به ظاهر از افراد عادی هستند. حتی بعضی از آنها تازه مسلمانند و سابقهای برای آنها پیدا نمیشود برخی عثمانی مذهب بودند و در جبهه مقابل قرار داشتند اینها همه جذب سیدالشهدا شده و آمدند و متحول شدند.
🔶مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه تحلیل زیبایی از این حقیقت مقام اصحاب سیدالشهداء علیه السلام دارند که در حقیقت کلید فهم درجات و مقامات این بزرگواران است.
ایشان میفرمایند سرِّ این عظمت را باید در مسئله لُحُوق☆ جستجو کرد.
یکی از مهمترین معارف قرآن که بسیار مسئله بشارت آمیزی است مسئله لحوق است.
لحوق یعنی کسی که در درجه پایین قرار دارد با سبب و ریسمانی به کسی که در درجه بالا قرار دارد متصل و ملحق شود؛ وقتی این الحاق اتفاق افتد و معیت رقم میخورد، این دو در همه عوالم با همدیگر هم درجه میشوند و ملحق شونده از فیوضات بهرههای آن ولیّ الهی که به او ملحق شده بهره میبرد.
☑️با تحمل بر روی مسئله لحوق در آیات قرآن این مطلب به وضوح روشن میشود که در حقیقت لحوق کلید نجات است؛ ما اگر بخواهیم دنبال چیزی در این عالم باشیم باید تمرکز خود را بر لحوق و معیّت با امام قرار دهیم.
☆وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ(طوره آیه ۲۱)
📚شهیدان عشق ص ۱۷ و ۱۸ و ۱۹
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_2.mp3
4.38M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (2)
📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء
💠طرح بحث پیرامون سرّ گریه❗️
🔷تاملی در عبارت قتیل العبرات❗️
🔶احتمالات مختلف در مورد قتیل العبرات❓
🔸بحث لغوی پیرامون قطرة و عبرة
🔷سیدالشهداء چه خصوصیتی دارند که قتیل العبرة هستند اما دیگر ائمه چینین نیستید❓
#امام_حسین_علیه_السلام
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(3)
🖌عبارت علامه طهرانی درباره لحوق
💠مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب شریف معادشناسی چنین می فرمایند:
📖اصحاب سيّد الشّهداء عليه السّلام همگى با آن حضرت معيّت پيدا كردند، حتّى آن غلام سياه؛ سيّد الشّهداء عليه السّلام يك غلام داشتند به نام جَوْن.
اين غلام مال أبو ذرّ غِفارى بود و او را به حضرت بخشيد.
...حضرت به همه اصحاب بشارت معيّت با خود را در عوالم ديگر داد. غلام سياه باور نمىكند كه خدا در روز قيامت او را با امام حسين محشور گرداند؛ غلام سراپا سياه، زبانش درست نيست، مال مملكت ديگر است، قد و هيكل ندارد، لبها درشت و برگشته، موها مجعّد.
ولى اينها همه برداشته ميشود؛ در عالم معنى اتّحاد ارواح است، سياهى برداشته ميشود، يك لباس زيبا در برش مىكنند سفيد، و بدنش مانند نقره خام ميدرخشد.
📜پس از واقعه عاشورا جمعى بر معركه عبور ميكردند، ديدند در كنار كشتگان يك بدن افتاده و بوى عطرى از آن متصاعد است كه مانند آن به مشامشان نرسيده است؛ اين بدن همان غلام سياه بود، سياه بود سفيد شده بود، بويش معطّر شده بود، ملحق شده بود به حضرت مولاى خود و مُطاع خود سيّد الشّهداء عليه السّلام
📋چگونه فِضّه خادمه حضرت زهرا سلام الله عليها ملحق شد به آن حضرت، و سوره هَلْ أَتَى كه در شأن اهل بيت نازل شد فضّه را هم گرفت.
سلمان فارسى در اثر اطاعت و تسليم ملحق شد به خاندان رسول خدا و پيامبر درباره او سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت فرمود.
يك بابى داريم در معارف به نام باب لُحوق كه ارواح همجنس با هم ملحق ميشوند؛ چه ارواح بهشتى و چه ارواح جهنّمى.
اصحاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم ملحق شدند؛ در روز عاشورا با كمال تسليم و صفاى باطن بر يكديگر سبقت مىجستند و خود را فدا ميكردند
📝...ترس نداشتند، غصّه هم نداشتند، زن و فرزند و مِلك و تجارت و وطن، هر چه بود فراموش كردند.
...و چه خوب سروده است شاعر:
داديم به يك جلوه رويت دل و دين را سليم تو كرديم هم آن را و هم اين را
ما سير نخواهيم شد از وصل تو آرى
لب تشنه قناعت نكند ماء مَعين را
مىديد اگر چشم ترا لعل سليمان
مىداد در اوّل نظر از دست نگين را
در دائره تاجوَران راه ندارد
آن سر، كه نسائيده به پاى تو جبين را☆
پس اصل و اساس تحصیل مقامات اصحاب سیدالشهداء تامل در مساله معیّت و لحوق است.
☆معادشناسی ص ۱۰۳
📚شهیدان عشق ص ۱۹ و ۲۰ و ۲۱
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن
وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین
وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن
وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_3.mp3
5.65M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (3)
📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء
💠انواع تحولات درونی برای گریه...
🔷تحول خیالی و حقیقی
🔹ماجرای انبیاء و امام حسین علیه السلام
🔶چرایی تحولات درونی کسانی که ماجرای سیدالشهداء را نمی دانند.
🔸اذن ورود به حرم اهل بیت ...
☑️ماجرای طیب حاج رضایی و گریه
#امام_حسین_علیه_السلام
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(4)
💠راه تحصیل لُحُوق
❓حال سوال اینجاست که این معیّت و لحوق چگونه به دست میآید؟
❓اگرقرار است انسان به آن افق راه پیدا کند از چه نردبانی باید بالا برود تا به درجه معیت برسد؟
🌀 از امام جواد روایت شریفی نقل شده است که بزرگان اهل معرفت آن را جز کلیدها و اسرار سلوک الی الله میدانند حضرت میفرمایند:
اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ
توجه و تقرب به خداوند متعال به وسیله قلبها و دلها بسیار رساننده تر است از رنج و سختی دادن به اعضاء و جوارح به وسیله اعمال.
🔷اینکه انسان با قلب و جانش به خداوند متعال توجه کند و به سوی او حرکت کند انسان را بسیار بیشتر و بهتر به مقصد میرساند تا اینکه انسان با اعمال بدنی، بدنش را خسته کند و زحمت بدهد؛
🔹 این کلام شریف نه به این معناست که ریاضت بدن لازم نیست راهی جز ریاضت کشیدن و سختی کشیدن وجود ندارد بارها و بارها فرمودند انسان باید در خواب و خوراک و پوشاک و.. باهوای نفسش مقابله کند و همیشه رضای خدا را بر هوای نفسش مقدم بدارد اما نکته مهم این است که این اعمال و ریاضتها و سختی کشیدنها همگی مقدمه است؛
اصل و اساس آن {توجه قلبی و درونی} است که انسان را راه میبرد و برتری و تفوّق افراد در سیر الی الله نیز به همین امور قلبی بستگی دارد.
دو نفر در کنار یکدیگر نشستند و چه بسا ظاهرشان هم مثل همدیگر است، هر دو هم زحمت میکشند اما یکی در درونش یک نوع سیر و حرکتی دارد و دیگری به نوعی دیگر چه بسا کسی در گوشه محفلی آرام نشسته باشد به ظاهر هم احساس میکنید که کاری نمیکند اما در درون خودش مشغول(القصد الی الله تعالی بالقلوب) است و دارد با قلب و جانش به سمت خداوند حرکت میکند
🔶 در وادی مسائل معنوی فعال قلبی حساب ویژهای دارند و اصل و اساس هستند یکی از افعال قلبی اخلاص ورزیدن است اخلاص یک امر درونی است، یکی محبت ورزیدن است یکی حسن الظن بالله است یعنی امید داشتن به خداوند متعال و خوش گمان بودن به او یکی شکر کردن و حمد به جا آوردن است حمد کردن یعنی که خوبیها را از خدا دیدن حمد کردن یک فعل قلبی است البته به زبان هم انسان میتواند بگوید (الحمد لله) یکی از افعال قلبی ذکر و توجه است حال اگر شخصی ذکر را بر زبان هم آورد بهتر است ولی اصل و اساس این است که قلبش متذکر باشد.
🔹آن چیزی که کار انسان را راه میاندازد (القصد الی الله تعالی بالقلوب )است. اینکه انسان با اعمال حسنه بدن خودش را به سختی بیاندازد نماز بخواند روزه بگیرد و ایثار و جهاد کند اینها همگی ضروری است و یک سر سوزن نمیشود از آن کم کرد؛اما همه اینها برای این است که توجه قلبی حاصل شود و این توجه قلبی مقدمه آن اتصال قلبی است و تا آن اتصال قلبیها حاصل نشود کاری پیش نمیرود.
📚شهیدان عشق ص ۲۱ و ۲۲ و ۲۳
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_4.mp3
3.82M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (4)
📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء
💠گریه تحول درونی است.
🔷روایات گریه بر اباعبدالله الحسین
🔹گریه؛اتصال به واقعیتی ست که حزن انگیز است.
🔶چرا گریه کنیم❓
🔸گریه های خیالی هم انسان را متصل میکند.
☑️اثر اتصال روحی به سیدالشهداء علیه السلام با دیگر ائمه متفاوت است.
#امام_حسین_علیه_السلام
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-15.mp3
10.09M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۵ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتات عالیات
✅ طریقهی فنای نفس
✅ توجه به اذکار خوب یا بد؟
✅ توصیف مرحوم حداد از زبان حضرت مرحوم علامه طهرانی رحمهالله علیه
✅ لزوم رجوع جاهل به عالم
✅ طلب حقیقی در را باز میکند
✅ شخصیت مرحوم شیخ عباس طهرانی
✅ صور مثالیه در عالم خواب و مکاشفه متناسب با روحیات خود افراد است
✅ باطن مصیبت در نگاه سالک
✅ وظیفهی مرجعیت
✅ شخصیت مرحوم آیتالله گلپایگانی
✅ درد داشته باشیم که درد نداریم
✅ مقام رضای اولیای الهی
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تعامل با روایات طبق روش مکتب نجفی و قم.فقه جنسی ج۱۶.mp3
7.84M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (6)
💠تعامل با روایات، طبق روشِ مکتبِ فقهی نجف و قم چگونه است❓
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_3.mp3
462.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(59)
❓خدا بعضی کارها را حرام فرموده و بعضی از همین راه ها پولدار میشوند اگر روزی دست خداست پس چرا به این انسان های پولدار خدا رزق میدهد ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(27)
💠تعریف یقین در منطقیان متاخر
🌀از عصر خواجه نصیر به بعد برخی به جای قید ((اعتقادا لایزول))تعبیر دیگری آورده و گفته اند قضیه یقینی قضیــه ای اســت کــه بالفعــل یــا به قوۀ نزدیک به فعلیــت، اعتقاد داریم که احتمال خلاف نــدارد و از طرفــی مطابــق با نفس الامر اســت.
🔷 یعنی به جــای ((اعتقاداالیزول)) قید ((مطابقت با نفس الامر)) را آورده اند.
قطب رازی در شرح شمسیه میفرماید:((والیقین هو اعتقاد الشیء بانه کذا مع اعتقاده بانه لا یمکن ان یکون الاکذا، اعتقادا مطابقــا لنفس الامر غير ممكن الزوال. فبالقيد الاول یخرج الظن،وبالثانی الجهل المرکب،و بالثالث اعتقاد المقلد))
🔹و جرجانی در تعریفات میفرماید:
((اليقين فى اللغة العلم الذي لا شك معه و فى االصطلاح اعتقاد الشــيء بأنــه كــذا مــع اعتقــاد انه ال يمكــن الا كــذا مطابقــا للواقع غير ممكــن الــزوال و القيد الاول جنس يشــتمل على الظــن أيضا و الثاني يخــرج الظــن و الثالــث يخــرج الجهــل و الرابع يخــرج اعتقــاد المقلد المصیب))
🔶اگر در عبارات منطق دانان دقت کنیم متوجه میشویم که ایشان در ذیــل ایــن تعریــف توضیــح داده انــد کــه مطابقــت بــا نفس الامــر را به وسیلۀ پایداری یقین کشف میکنیم.
🔸اگر اعتقادی پایدار بود یعنی مطابقت با نفس الامر دارد و ا گر ناپایدار است یعنی جهل مرکب بوده و واقعیت نداشته است.
📚معرفت شناسی ص ۸۳ و ۸۴
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
✊ وَ إِنَّهُ لَجَهادٌ، نَصْرٌ أَو إِسْتِشْهادٌ...
هنيئاً لك يا هنية
🔺جبهه حق،
ابراهیم میدهد،
اسماعیل میدهد،
اما اراده خداوند بر امامت مستضعفان قرار گرفته...
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ...
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ...