طریق عرفان
اين مطلب رو خوب توجه كنيد می خواهيم ببينيم اختيار يعنی چه؟ ميگن انسان باید اختيار داشته باشه، اختيار
عرض کردیم که انسان از دو جهت قابل بررسی است يكی از لحاظ نوعيت كه ظرف است يكي از لحاظ مظروف، كه شخصيت اكتسابی اوست، بعد عرض كرديم كه ارزش انسانها و تفاوت انسانها در آن چيزي است كه كسب ميكنند،از لحاظ ظرف، خدای تبارك و تعالي همه انسانها را در احسن تقويم بهترين شكل آفريده است تفاوتها برميگردد به اون مظروفی كه داخل اين ظرف قرار داده عرض كرديم يك عواملي هست كه به واسطه اون عوامل شخصيت انسان ساخته ميشود يعني اون مظروف تشكيل ميشود كه يا از مقوله شناخت و علم است يا از مقوله عمل هست تشكيل شخصيت انسان اجباری نيست كه كسي بگه چون من اين قضيه برام پيش آمد اينجور شدم چون اون قضيه پيش نيامد اونجور نشدم تمام اين گزينهها تأثير دارد ولي به نحو علت ناقصه نه علت تامه، یعنی تمامش مؤثر هست اون شش عاملي كه گفتيم صحبت ميكنيم در شخصيت انسان ولی به تنهایی شكل دهنده شخصيت يك فرد نيست عوامل ديگر هم شريكه، تمام اينها با هم ميتواند يك شخصيت را تشكيل بدهند مطلبي كه اخیرا عرض کردیم اين بود كه فعلی از انسان قابل ارزش هست كه دارای دو گزينه باشد يعني دو مشخصه باشد، يك اینکه در برابر انسان گزينههای مختلف باشد يعنی انسان مجبور نباشه يكي رو انتخاب كنه دو اینکه انسان با اختيارش اون گزينه را انتخاب كند پس اگر كسي مجبور بود يك گزينه را انتخاب كند اختياری نداشت اين فعلش و اين عملش از جهت فعليتی كه اين آقا انجام داد قابل بررسی نيست در بحث ما، و اگر كسی گزينههای مختلفی در برابرش نباشد و یک گزينه را انجام بدهد او هم عملش و انتخابش ارزش نداره چون او هم به نوعي انتخابش جبری بوده، من وقتی كور باشم نميتونم بين ديدن و نديدن نامحرم انتخاب كنم وقتی بينا بودم ونامحرمی هم بود و قوه شهويه هم بود و اختياري هم بود و نگاه نكردم ارزش داره اين نكته را خوب توجه كنيد،شخصيت انسان در بين انتخابهای مختارانه او ساخته ميشود، اين كه خداي تبارك و تعالي ميفرمايد شما فكر كرديد ما قبلی ها را امتحان كرديم شما رو امتحان نمی كنيم؟ يعني چه؟ اصلاً تكوين بهم ميخوره تشريع بهم ميخوره حتی تكوين هم بهم ميخوره يعني اون خلقت بی ثمر ميشه اگر انسان گزينههاي مختلفی جلوش نباشه گزينههای متفاوت، و با اختيارش آنچه كه خدا می پسندد رو انتخاب نكنه این چه ارزشی و چه جايگاهی در اين عملشه؟ اين مطالبی را که تا الان خدمتتون عرض كردم تمام اينها را بايد كنار هم بچينی تا بيايم برسيم به اينجا كه ببينم شخصيت انسان چيست شما اينا رو در عرض يك دقيقه در ذهنتون بچينيد كنار همه چی گفتيم؟ گفتيم ظرف ملاك نيست مظروف ملاكه، انسانها مثل هم هستند ولی انچه كه شخصيتها را می سازد چيه؟ مظروف هاس، اون چيزايي كه كسب كرده دو، انسان با انتخاب گزينههاي متفاوت، با اختيار، شخصيتش ساخته ميشه اين خلاصه مطالبی بود که تا الان عرض كردم، خوب حالا اينها هر کدامش يك علت ناقصه هست، اگر يك كسی پدر و مادر خوبی نداشت نميتونه بگه كه مثلاً روز قيامت به خدا بگه خدايا من پدر و مادرم خوب نبودن من بد شدم ميگن خوب همين يك گزينه كه مقابلت برای تشكيل شخصيت تو نبود، توحالا يكیشو نداشتی می تونستی از مابقی استفاده كنی بله وقتي او هم بود راه برات هموارتر بود میگه آقا جامعه خراب بود میگن خوب جامعه خراب بود آيا اگر كسي در جامعه خرابی بود حتماً خراب ميشه؟ خب حضرت يوسف در جامعه ی خراب بود ديگه، فقط كه بحث زن عزيز مصر كه نبود، تمام زنهای بزرگان مصر طمع به حضرت يوسف داشتند، اگه بحث خانواده باشه كه خوب جناب آسيه همسر فرعون شوهر بدی داشت، از اون طرفش هم بوده زن حضرت لوط مثلاً زن كافری بود از اون طرف زن بعضي از انبيا بد بودند بچههای بعضی از انبيا بد بودن، بچههای بعضی از افراد بد، خوب بودن، پس همه اينها راه فرار برای ما درست نميكنه كه من بگم خدایا اين نبود برای همين نشد، نه اگر همين يك گزينه در برابر تو بود و تو مجبور به انتخاب همين بودی بله، ولی عوامل متفاوتی بود كه تو با اختيارت و با كمك اونها می تونستی يكي از گزينههاي متفاوت را انتخاب كنی و نكردی، اينكه ميگن روز قيامت خدای تبارك و تعالی با بنده احتجاج ميكنه حالا نميدونم اون احتجاج كه روز قيامت صورت ميگيره اينه كه حالا بنده می ایسته جلو خدا یکی میگه یکی ميشنود و با هم بحث ميكنند و مناظره ميكنند و اينها است كه خب این خيلي خنده دار باید باشه، یوم الجزا نگاه ميكنند به اون چیزی که آورد شخصيتی كه آورد تا به اونی كه آورد نگاه ميكنه خودش احتجاج ميشه، تو اينو آوردی اصلا قابل انكار نيست،
🪴ادامه دارد..
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکری به حال پاسخ این بی جواب کن
#شب_جمعه
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
#جمعه
#سوره_قدر
#عصر_جمعه
@tareagheerfan
طریق عرفان
عرض کردیم که انسان از دو جهت قابل بررسی است يكی از لحاظ نوعيت كه ظرف است يكي از لحاظ مظروف، كه شخصي
اينو بدونيد كه مثلاً اگر من يه ليوان آب دستمه بعد بيام دليل بيارم و بحث كنم كه اين هست؟ اين چيزی كه هست كه قابل احتجاج نيست كه، موجوده،چيو ميخوای بحث كنی ؟لذا در روز قیامت، اونجا چيزي قابل انكار نيست چرا چيزي قابل انكار نيست؟ چون اونی كه هست اونجا حاضر شد نه اونی كه مورد ادعا است، اونی كه هست ديگه قابل احتجاج نيست. قرآن میفرماد من جاء بالحسنة،حسناتش رو بياره، چي ميخواي بياری اون طرف، اصلاً نامه عمل رو نمیخوایم انکار کنیم شاید نامه عملی هم باشه، ولی نامه عمل اون شخصيتيه كه وارد اونجا ميشه يعني چی ساختی چی شدی؟ تو استعداد محض بودی تبديل به چی شدی؟حالا اومدی اينجا ديگه چیو ميخوای انكار كنی؟ كه خدا بخواد با تو احتجاج بكنه بخواد با تو دعوا كنه، بگي آقا من این نيستم، میگن اینه ها دیگه چیو میخوای انکار کنی؟ميفرمايد هر عملي كه انجام دادي روز قيامت محضرا يعني حاضر ميبينيم اون عمل را
مثل كسی كه جو كاشته تو زمين بعد ميگه خدايا چرا گندم در نياورد؟ میگن که خوب جو كاشتی چی رو میخوای انکار کنی؟ گندم از گندم برويد جو ز جو
تو چيو ميخوای انكار كنی؟ اينكه ميگن اهل باطن مثلاً باطن طرف رو ميبينن بعضيا فكر میکنند داره این رو نگاه ميكنه ميبينه الان گناه كرده یا....، اينكه نيست، او هست رو ميبينه نه ادعا را، من و شما هم باید همینجور باشيم، بايد ديد واقع بين پيدا بكنيم اگه نيستيم ايراده، اگه من نميتونم حقايق رو ببينم ايراد داره، اين و فلاني باطن ميبينه يا نه چه باطن ببين ما ظرف داريم شب اول گفتم و مظروف ظرفهاي كه همه ميبينن اگر مثلاً اين كبوتر هم كه تو آسمون داره پرواز ميكنه زبان داشت ازش ميپرسيدی ميگفتی این چيه؟ میگفت این آدمه، اين كه همه دارن ميبينن كه هنر نيست، اون مظروفي كه در اين ظرف ريخته شده اون شخصيت اكتسابي رو ديدن اون مهمه كه اون را بايد ببينی، ظرف رو که همه ميبينند، چي توی ظرفه مهمه، كسي كه هست رو مي بينه هنر كرده، اونی که توهما منو مي بينه اون اشتباه کرده، فرض کنید یه نفر الان اینجا نمیخوام بگم اهل باطنه، اهل حقیقته داره باطن منو میبینه،میگن این اقا کرامت داره، نه این کرامت نداره، تو که نمیبینی کوری، اون چیزی جز حقیقت رو نمیبینه، اون داره واقعیت و هست را میبینه
🪴ادامه دارد
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
💢آیت الله #بهجت ؛
محبت و ولایت اهل بیت(علیهم السلام) خود یک عمل است و واجب ، بلکه از اعظم طاعات و واجبات . محبت هر قدر رتبه اش بیشتر ، اثر آن در اعمال بیشتر.
@tareagheerfan
امام باقر علیه السلام فرمودند:
لَعَنَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْخَمْرِ عَشَرَةً: غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ شَارِبَهَا وَ سَاقِيَهَا وَ حَامِلَهَا وَ اَلْمَحْمُولَ إِلَيْهِ وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِيَهَا وَ آكِلَ ثَمَنِهَا (ثواب الاعمال شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۴۴)
رسول الله (صلی الله علیه و آله) ده نفر مرتبط با شراب را لعن فرمودند:
۱. کسی که درخت (انگور) را (به انگیزه تولید شراب) بکارد.
۲. نگهبان آن.
۳. تولیدکننده.
۴. کسی که شراب را بنوشد.
۵. تقسیم کننده شراب.
۶. آنکه شراب را (برای دیگران) میآورد.
۷. آنکه شراب را برایش میآورند ( و نهی نکند یا ...).
۸. فروشنده شراب.
۹. خریدار شراب (حتی اگر خود ننوشد، اما برای شرب دیگران تهیه کند).
۱۰. هر که از پول شراب استفاده کند (حتی اگر فروشنده، شخص دیگری باشد).
✍🏻محسن انبیائی
🔴نقل از کانال بیداری ملت
@tareagheerfan
طریق عرفان
اينو بدونيد كه مثلاً اگر من يه ليوان آب دستمه بعد بيام دليل بيارم و بحث كنم كه اين هست؟ اين چيزی ك
داره واقعيت رو ميبينه وقتی هم كه واقعيت رو ميبينه شما فكر نكن كه امروز رو مبینه فردا رو ميبينه، از آينده بگه از گذشته بگه، نخير، اون چه هست رو ميگه، يعني گاهي اوقات ظرايفی را ميگويد كه خود شما هم متوجه نبودی،قصد نداریم مصداقی صحبت کنیم، بحث علميه هيچ دخل و تصرفي هم به هيچ دينی نداره و به اصطلاح بحث فلسفيه، ولی حالا این مثالو عرض کنم،من اين رو از خود آیت الله فاطمی نيا ره شنيدم، ايشون میفرمودکه ميل داشتند كه ببينن نسل سيادتشون به كی ميرسه؟ فهميدن كه شجره نامشون دسته یه نفريه، رفتن شجره نامه رو بگيرن و خلاصه بحثشون شده بود و اون بد خلقي كرد، آقاي فاطمی نيا كه اصلاً بلد نبود بدخلقی بکنه بلد نبود عصبانی بشه،یه مقدار اون طرف بد خلقی كرده، حاج آقا هم فرموده بودن خب شجره نامه رو نمیدی که نده،کسی که ایشون رو میشناخت میدونست که عصبانی نمیشه،من از اقازادشون شنيدم كه ايشون ميفرمود كه رفته بوديم جايي منبر و مادرم هم با ما بود وقتي سوار ماشين شديم بريم ديدم كه حاج آقا بدون عبا اومده، گفتم آقا میخوای منبر بری عبا کو؟گفت مادرت خواب بود عبا رو انداخته بود روی خودش، اگه برمیداشتم بیدار میشد، گفتم اقا بدون عبا بری منبر كه آبرومون ميره، گفت آبرويي كه به واسطه از خواب پريدن مادرت باشه من اين آبرو رو نميخوام، یه آدم اينجوري اصلاً ايشون بلد نبود عصبانی بشه.
خلاصه گفت كه بيخيال شديم ديگه و گفتم شجره نامه رو نميدي كه نده خداحافظ، گفت رفتم و یه مدت بعد رفتم پیش آیت الله بهجت یه چند موردی بود صحبت کردیم ، وقتی خواستم بیام بیرون آقا فرمود آقای فاطمی نيا شاید قریب به این مضامین که قضيه سيادت مهم است شجره نامه رو پيگيري كن، حالا اصن چند روز پيش بحث شده بود و من بيخيال بحث شده بودم و تمام شد،اقای فاطمي نيا كه تعجب نميكنه، كسي كه خودش اهلِ تعجب نميكنه ولی وقتی برای يه نفر بگی میگه شما میخواین کرامت بسازید. بيچاره اینها مال بچه مكتبیهاست،این حقايق رو داره ميبينه تو كه نميبيني حقايق رو باید یه فكری به حال خودت بكنی، او كه خورشيد رو ظهر تو آسمون نميبينه كوره، او كه ميبينه كه هنر نكرده، ما اگر واقعيات را ميبينيم واقعيت همان واقعيتیه که روز قيامت خدای تبارك و تعالی ميگه تو اينی، اينو آوردی، چيو میخوای انكار كنی، تو هر چی كاشتی همون دراومد، نميتونی كه بيای انکار کنی كه آقا من این رو نكاشتم كه، لذا گفت كه اگر كسی مثلاً شما ديديد اهل اين چيزها شده اين خودش را آلوده نكرده فكر نكن شقالقمر كرده، تو الوده شدی که نمیبینی، یکی از بزرگان بود میفرمود اين چيزها كه شما ميگيد كرامت، اينها نخودچی كشمش جيب اولياالله است، شما فكر نكن اون شقالقمر كرده، من خودم را آلوده كردم، اصلا كفر يعني چه؟ كه ميگن فلانی كافر شده؟ به آقاي قاضی اعلي الله مقامه الشريف گفته بودن آقا شما امام زمان را ديديد فرمود كور باد هر چشمی كه امام زمان را نمی بينه. حقايق كه ديدنش هنر نيست واقعيات كه ديدنش هنر نيست كفريعنی پوشاندن يعني پوشاندن حقيقت، اگه یه كسی گفت من خدا رو نميبينم اين بنده خدا حقيقت برایش پوشيده شده كه نميبينه، اگر يك كسي گفت امام زمان را نميبينم این حقيقت برای او پوشيده شده، آقا من باطن رو نميبينم، باطن چيه؟ اصلاً باطن كجا بود؟ باطن كجا بود كه ببينه یا نبينه، واقعيت رو بايد ببينه
🪴ادامه دارد
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان
از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
طریق عرفان
داره واقعيت رو ميبينه وقتی هم كه واقعيت رو ميبينه شما فكر نكن كه امروز رو مبینه فردا رو ميبينه، از آ
🔰مطلب بعدی اينكه شخصيت ما يعني چی؟ يعني واقعيت ما، اون چيزي كه هستيم، اينو كه ما نمي تونيم انكارش كنيم! لذا بيشترين تنفر را نسبت به آدمهای رياكار خودشون نسبت به خودشون دارن، بيشترين تنفر را يعني آدمي كه داره ظاهر سازی می كنه آدمي كه داره عرض كنم ريا كاری ميكنه، بيش از اين كه مردم ازش بدشون بياد خودش از خودش بدش مياد، چرا؟ چون داره واقعيتی را براي خودش تصور ميكنه و نشون ميده كه در واقع اون نيست يعني از اين نبودش داره احساس تنفر ميكنه حالش بهم بخوره بيش از همه اينكه مردم از رياكار حالشون بهم بخوره خودش از خودش حالش بهم ميخوره، منتها نمايان نيست، نمايان نيست كه بياد نشون بده چقدر از خودش حالش بهم ميخوره، اين كه فرمودند در باب معرفت النفس گاهی اوقات تجرد براشون حاصل ميشه خودشون رو ميبينن كه آقای قاض ره فرمود كه من خودم را ديدم و چيزهايي در وجودم ديدم كه تا قبل از این خبر نداشتم اين يعنی چه؟ يعنی من خودم بلند ميشم ميرم اونجا ميشينم يكي مثل من اونطرفه و ما دوتا ميشم؟ يا نه اين از مقوله اون علم شهودی و علم لدنیه كه انسان حقيقت خودش برای خودش مكشوف ميشه، واقعيت خودش بر خودش مكشوف ميشود و ما خيلي از اين چيزها دور افتاديم انقدر گرد و غبار رو اين آينه نشسته ديگه خودمون رو توي آينه نميبينيم، هر چی ميبينيم گردوغبار ميبينيم هر چي ميبينيم گرد و غباره، اينكه حضرت مولانا ره میفرماد صيقلی كن صیقلی کن صيقلی يعني چه؟ يعني اين دستمال تقوا را بردار اين گرد اين آينه را پاك كن هرچه گردها بره كنار حقايق رو بيشتر میبينم.
پس انسان يعني استعداد محضه، اين انسان، يعني شدن، تبديل شدن به چي؟ به اون چيزي كه خودش ميسازد با اختيار خودش، كور اگه نديد كسي نمیگه آفرین، ولی اونی كه ميبيند اگه نامحرم جلوش بود مي تونست ببينه مي تونست نبينه ميگن نامحرم نديدی باريكلا، ولي اگه يه جايي بود كه خودش تنها بود ديدن و نديدن هم باز تفاوتي ندارد بايد گزينههاي متفاوت باشه شما قدرت انتخاب داشته باشي با قدرت انتخاب و اختيارت يكي از اينا رو انتخاب بكنی، وقتی شخصيتت ارزش گذاری بشه که بگن بخاطر اين انتخاب، تو اين ارزش رو داري.
حالا در اين سلسله عللي كه شخصيت انسان را تشكيل ميدهد يعني بر اختيار انسان تأثير ميگذاره شش تاش رو گفتن مهمتر از همه این شش تاست، از لحاظ عملي خيلي مهم و البته بعضیش بعد علمي داره كه قبلا اشاره کردیم،فردا شب انشاءالله بعد اين مقدمات این شش تا را توضيح خواهيم داد
🪴ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عشق اوست هر که به جایی رسیده است
خیلی حسین زحمت ما را کشیده است
#کربلا
@tareagheerfan
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام 🏴🏴
🔘۲ شب مراسم عزاداری شهادت جانسوز امام جعفرصادق علیه السّلام🔘 #طبق_سنوات_گذشته
▪▪بیادبود مرحوم حاج سیّدحسین حسینی و مرحوم حاج حسین ذوالفقاری▪▪
▪️سخنرانان:
حضرت آیتاللّه #حاج_شیخ_احمدکلباسی
حجّت الاسلام #حاج_شیخ_محمّدصادق_منهاجی
▪با نوای:
برادران سیّدمهدی نائب ، سیّداحمد معنوی ، محمّدصادق زارع ، هاشم اسدی ، محسن کربلایی
▪️زمان:
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت (۲۳شوال) , از ساعت ۲۰ همراه با #قرائت_دعای_کمیل
🔘جمعه ۱۴ اردیبهشت (شب شهادت) #همراه_با_دسته_عزاداری از درب مسجد الزهرا سلام اللّه علیها به سمت عزاخانه امام صادق علیه السّلام 🔘
▪️مکان: اصفهان
خیابان امام خمینی ره,عاشق آباد, میدان مقاومت, چهارراه شهید ملّاحسینی , عزاخانه امام جعفرصادق علیه السلام
▪️(خواهران و برادران)▪️
🏷 جهت اطّلاع از مکان مراسم در نقشه، میتوانید نشانی را لمس کنید.
▪️مجمع فرهنگی مذهبی نورالثّقلین▪️
▪️هیئت حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام▪️
به ما بپیوندید👇👇
http://eitaa.com/tareagheerfan/8275
http://eitaa.com/tareagheerfan/8275
📲📲 رسانه باشیم 📲📲
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
#جمعه
#سوره_قدر
#عصر_جمعه
@tareagheerfan
در پایان حدیثی حضرت امام صادق علیه السلام به عنوان بصری فرمودند:
...دیگر از نزدم برخیز به راستی که برایت خیر خواهی کردم، و ذکر و وردم را از بین مبر که من مردی بدگمان به نفسم هستم و بر گذشت عمر و ساعات زندگی دقت دارم.
#شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام #مراقبه #مراقبه_عمر #فرصت #ذکر
@tareagheerfan
طریق عرفان
🔰مطلب بعدی اينكه شخصيت ما يعني چی؟ يعني واقعيت ما، اون چيزي كه هستيم، اينو كه ما نمي تونيم انكارش كن
اين رو هم بگم جايگاه اهل بيت عليهمالسلام در اين موضوع كه موضوع كلاً بگيم شناخت هست هدايته، اونم چه هدایتی؟
هدايتي كه يعنی دستتو ميگيرن ببرند؟ نه! خوب این مثالو توجه كنيد براي اينكه تقريباً اشارهای به هدايت اهل بيت بشه يه موقعی تو تاريكی يكی دستتو ميگيره راه ميبره ميگی خوب تاريكه من نمی بينم، این دستمو گرفت منو برد، يه موقع اين چراغ رو روشن ميکنن همه جا رو ميبينی، كار اهل بيت مثل اين چراغه كه روشن ميكنن بودنشون هدايت و نبودشون گمراهیه،
تو تاريكی چجور ميخوايم بريم؟ شب تاريك و سنگستان و من مست_ قدح از دست من افتاد و نشكست_ نگهدارنده اش نيكو نگه داشت و گر نه صد قدح نفتاده بشكست.
كجا تو اين تاريكی تو اين سنگستان، تو اين راه پر تلاطم تو ميتونی بری؟ كی ميخواد دستت رو بگيره؟ كوری عصا كش كور دگر شود، كجا ميتونه كور، كور را ببره؟ اين هم در تاريكی! ولايت اهلبيت خاصيتش مثل چراغه، روشن كه شد تاريكي ها ميره كنار. لذا ببين تو آيةالكرسي تو آيه آخر آيةالكرسی حالا بعضيها گفتن جز آيةالكرسي نیست اين آيه، بالاخره سوره مباركه بقره میفرماید و الذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الی الظلمات، كسانی كه دنبال طاغوت راه افتادن دستشون رو ميگيره از نور ميبره توی ظلمت، ولی اونايی كه الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات إلی النور اونايی كه ولايت خدا را قبول كردن دستشون رو تو دست خدا گذاشتن از ظلمت وارد نور ميشن يعني چه؟ يعني از ظلمت حركت ميكنن ميرن وارد نورمیشن؟ نه؟ الله نور السماوات والارض مثل نوره كمشكاة، آيه نور اينه، نور يعنی چه؟ الظاهر لنفسه و المظهر لغيره، نور يعنی اين كه خودش روشنه مابقي چيزا رو هم روشن ميكنه خودش ظاهره مابقی چيزا رو هم ظاهر مي،كنه ولايت الله خاصيتش اينه كه وقتي آمد شما وارد نور ميشی، وقتي نبود وارد ظلمتی، اونوقت اونجا ديدت به حقايق می افته ،
🪴ادامه دارد.....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬دیدار علامه حسن زاده و آیت الله محمد هادی تألهی همدانی رحمهما الله
تیرماه۱۳۷۳
@tareagheerfan
طریق عرفان
اين رو هم بگم جايگاه اهل بيت عليهمالسلام در اين موضوع كه موضوع كلاً بگيم شناخت هست هدايته، اونم چه
⚡️در مورد مباني علمی عمل و جايگاهش در شخصيت انسان صحبت كرديم اين مقدمه را عرض كرديم كه خدای تبارك و تعالي در قرآن مجيد گاهی ظرف انسان را اشاره ميكند يا ايها الانسان يا أيهاالناس، خب همه ما در اين جهت با هم مشترك هستيم همه ما انسانيم در بدو تولد سلمان و ابوذر با شمر و مثلاً ابن ملجم تفاوتی نداشتند، همه انسان بودن آنچه كه موجب ميشود ما با هم متفاوت بشويم مظروف است آن چيزي است كه داخل اين ظرف قرار ميگيرد كه بهش ميگيم شخصيت انسان، شخصيت انسان موقعی شكل ميگيرد كه در برابر انسان گزينههاي متفاوتی باشد و انسان با اختياری كه خدا بهش داده است يكی از اين گزينهها را براي عمل انتخاب ميكند نتيجه ميگيريم كه پس عملي كه انسان براش منحصر باشد در يكی،فقط بتونه يه كار انجام بده، يا اينكه مجبور باشد، اختيار در كار نباشد. اين عمل، عمل در درگاه الهی از جهت فعل اين بنده خدا مورد بررسی قرار نمیگيره. هر چند در عالم وجود هيچ چيزي تصادفی نيست كه بگيم حالا اينجور شد، ولی خب مثلاً يه فردی خوابه، در خواب دستش خورد مثلاً به آتش و آتش ريخت و خانه آتش گرفت و یه تعدادي هم سوختن، اين رو درگاه خدا مؤاخذه نميكنند از جهت اين فعلش، چرا؟ چون عمدی نبود اختياري نبود، يه موقعی یه نفر كوره نميتونه ببينه، نامحرم را نمی بيند اينو مزدش نمی دهند بگن باركالله نامحرم نديدی، چون كور بود نديد، بايد در برابر شما گزينههاي متفاوتی باشد و شما بايد اختيار داشته باشی كه يكي از اين گزينهها را انتخاب كنيد تا فعلت در درگاه الهی ارزش پيدا كنه، يعني محل ارزش واقع شدن فعل، انتخابی است در بين گزينههای متفاوت، این ارزش داره،
اينكه ميگن در جواني پاك بودن شيوه پيغمبري است ور نه هر گبري به پيری ميشود پرهيزگار، نه، هر انسان كافری يا هر انسان بدی تو پيري خوب نميشه اون پيرمرد هست كه ديگه نميتونه كاري بكنه نه كه نخواد، نميتونه، برا همین بهش میگن پرهيزگار به قول شاعر دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، اينو بهش نمیگن باركالله تو گناه نكردی، ولي جوان وقتي گناه نكرد بهش ميگن بارک الله که گناه نکردی،چه گناهی؟گناهی كه منتسب به شهوت باشه به جوانی به قدرت جوانی او باشد، میگن بارك الله كه گناه نكردی باركالله كه چشمتو كنترل كردي،بارک الله كه دلت رو كنترل كردی، پيرمرد وقتي نگاه ميكنه كه نميتونه، وقتي نميتونه معنيش این نيست كه نفس سالمی دارد، نه، خيلي پير مردها هستند نفسشان ناسالمه، به قول حضرت مولانا ميفرمايد نفس اژدرها ست او كی مرده است؟ از غم بی آلتی افسرده است، توانش نيست قدرتش نيست،وقتی اينجور شد خداي تبارك و تعالي ميگه نه ما به گناه نكردن اين پير مزد نميديم چرا؟ چون اگه مي تونست گناه ميكرد به گناه نكردن اون جواني كه ميتواند و كف نفس ميكند به او مزد ميديم،چرا؟ چون او ميتواند و گناه نميكند، این خيلي مهمه خيلی مهمه،لذا به ما فرمودند كه هيچ گاه از دست نفستون خودتون را ايمن ندونيد،
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️در مورد مباني علمی عمل و جايگاهش در شخصيت انسان صحبت كرديم اين مقدمه را عرض كرديم كه خدای تبارك و
جناب مولوی میفرماید نفس اژدرها است او كی مرده است از غم بيآلتي افسرده است.
ميگه یه موقع فكر نكن گناه نمیکنی آدم خوبی هستی! نه نميتونی، فكر نكن اون چند هزار ميليارد اختلاس كرد تو ناراحتی؛ يه موقع ناراحتی كه چرا تو ندزديدی؟ يه موقع ناراحتی سر اينه كه چرا اون خورد من نخوردم؟ يه موقع ميگن چرا فلان كس فلان فساد رو كرد لذتش رو برد چرا من نبردم؟ يعني نفس گولت نزنه كه فكر كنی تو خيلي خوبی اون خيلي بده، نخير ان النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربي اينقدر افرادی هستن كه فكر ميكنن آدمای خوبي هستن ولی وقتی از دنيا رفتن اون واقعيت و حقايقی كه قبلا براتون گفتم براشون مكشوف ميشود كه ميبينن اي داد بيداد يك ركعت نماز نياوردن اونطرف، جناب مولانا ميفرمايد كه انسان مغرور شكارچی توی سرمای زمستون دنبال شكار ميگشت رسيد به يه كوهستان كه ميرفت دنبال شكار بگرده ديد يه اژدها اونجا مرده و افتاده اژدها يعنی مار خيلی بزرگ، خب مار خونسرده ديگه ميدونین الانم كه شما ببينيد اگر مار را بزاری جایی که سرده بيحال ميشه از حركت ميايسته نميتونه حركت كنه نمی ميره ولی خونش از حركت تقريباً می ایسته، فکر میکنی مرده است،این ديد عجب مار بزرگیه و به هر زحمتی بود مار رو از كوه پرت كرد پايين و بعداً هم با هر وسيلهاي بود آورد وسط آبادي و شروع كرد داد زدن که مردم بياید اژدها گرفتم، مردم هم جمع شدن و خب اینو از وسط برف و یخ آورده بود بيرون آفتاب هم به اين اژدها تابيد به اين مار بزرگ، يه دفعه اين مار بزرگ گرم شد بدنش به حركت درآمد اولين كسي رو كه خورد خود شكارچی بود،بعداً هم دور و بری ها را تمام تكه پاره كرد، جناب مولوي ميگه من داستان نميخوام برات بگم اتفاقا تو همين ذكر ميكنه داستان نميخوام بگم، اين اژدها نفس توست تو فكر ميكني مرده، نفس اژدرها است او كی مرده است از غم بی آلتی افسرده است ميگه آب نیست و الا ماهيگير خوبی هستی اگه تو امتحان واقع شدي اگه تو محيط واقع شدی در جوی واقع شدی كه اونجا محل امتحان و ابتلا است اونوقت جنست معلوم ميشه، يه موقعی شيطون شش هزار سال نماز ميخونه ولی ازش امتحان نمی گيرن فكر ميكنه خوبه، گر نيك و بد در ابتلا/ يكسان بدي نزد خدا/ با جبرئيل ماهرو/ ابليس هم سيماستی/ يعني تو امتحانات است كه خوب و بد معلوم ميشه،اونجا معلوم شد كه جبرئيل كیه شيطان چيه، خوب چيه بد چيه، تا وقتی كه دست به اون نفس اماره نخورده همه چیزو میگن چشم، شنيديد اين داستانو كه ظاهراً شهيد دستغيب نقل ميكنه ميگه كه آقايي سی سال صف اول نماز میخوند يه زمانی اومد مسجد دید صف اول پره، جاش نيست رفت اون عقب نماز خوند پيش خودش همينجور ناراحت بود كه چرا صف اول جا نشدم پيش خودش ناراحت بود يه جوري بود بعد ميفرمايد رفت سی سال نمازش رو قضا کرد، كار درستی هم کرد، تو اين مواقع كه نفس خودش رو نشون بده تو امتحانات است كه نفس خودش رو نشون میده، تو امتحاناته،
وقتی تنها شد اتقوالله في الخلوات ،پای گوش پای اینترنت، پا كامپيوتر،اونوقته كه نفس خودش رو نشون میده،..
🪴ادامه دارد..
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
آیت اللہ شوشترے رحمه الله:
🌹در راه خدا باید مثل شتر سواران رفت نہ مانند اسب سواران. بی عجلہ و صبور باید بود.
بہ چشم خویش دیدم در بیابان
کہ آهستہ سبق برد از شتابان
سمند بادپای از تک فروماند
شتربان همچنان آهسته میراند
@tareagheerfan👈
طریق عرفان
جناب مولوی میفرماید نفس اژدرها است او كی مرده است از غم بيآلتي افسرده است. ميگه یه موقع فكر نكن گ
يكي از شاگردهاي آقای سعادت پرور ایشان یک مطلبی داره میفرماد اگه میخوای ببینی چيكارهای ببين در خلوت جانت با كه انس داری؟ در خلوت فكرت با كه انس داری؟ يعني نگاه كن فكرت وقتی مثلاً ميخوای بخوابی وقتی با خودت تنهايی داری فكر ميكنی، ببين چه فكری به تو غلبه داره، ببين تو ذهنت كدوم صفت غلبه داره تو دلت كدوم صفت غلبه داره، ميل به كدام زشتي تو وجودت غليان داره، اينجا خيلي چیزهامعلوم میشه، معلوم میشه كه چكاره است يه موقعي خدمت يكي از اين آقايون بودم گفت استادم به من فرمود كه اگر رفتي تو مجلسی جلوی پات بلند نشدن ايشون ميگفت، گفت كه اگه بعد تو دلت ناراحت شدی كه چرا جلو پام بلند نشدن تا هفتاد سال عبادتت حبط میشه، بی اثر میشه، حقیقت همهمینه ،چون متكبر بودی، نماز متكبرانه خوندی،هفتاد سال كه هيچ، شيطان يه لحظه تكبر كرد يعنی يك لحظه كه تكبر كرد رانده شد چون متکبر بود، شيطان كه رانده شد به جز از یک خطا نكرد خود را براي سجده به آدم رضا نكرد يعنی نفسش یه جوری بود كه حاضر نشد اون يه لحظه سجده كنه، صدها هزار مرتبه بدتر بي نماز،زیرا که او سجده بر آدم و این بر خدا نکرد،
البته اين شعر اشتباهه ها، چون اونم كه به آدم سجده نكرد در واقع سجده بر خدا نكرد، چون مایه اش تكبر بود، اين مظروف خراب بود، در اين کوزه هر چی بریزی همون رو پس میده، از كوزه همان برون تراود كه در اوست، اين مظروفی كه ما از شب اول تا حالا داريم ميگيما، اين چيزي كه تو اين كوزه ريختی، عمل تو وابسته به همينه، انتظار نداشته باش اگه سركه ريختی تو اينجا آب پس بده، اگه گلاب ريختی توی کوزه سركه پس بده،هر چه تو اين كوزه ريختی همون ازش تراوش پيدا ميكنه، از كوزه همان برون تراود كه در اوست،اگه طمعمون رو درمان نکنیم ممکنه دزدی هم بکنیم اگر شهوتمون رو كنترل نكرديم فكر نكن حالا آدم خوبي هستي، باید دید پای اینترنت و موبایل چجوري، تو خلوتت چجوری، توی فكرت چجوري؟ چرا؟ چون آدمي كه شهوت در وجودش غلبه دارد عملش اينجوری ميشه، آدم متكبر و طماع عملش منتسب به مظروف وجوديش میشه، آدم حسود همینجور، براي همين گفتن تقوا اصلش داشتن خدا در دله، اصلاً تقوا یعنی نگه داشتن خدا در دل، اتقوالله يعني دل جاي تو شد جاي كس ديگر نيست، خدا رو تو اون دل نگهدار كس ديگه را راه نده، القلب حرم الله فلا تسكن حرمالله غير الله، ديگه تكبر رو بيرون كن ديگه طمعو بيرون كن حسادت رو بيرون كن شهوت رو بيرون كن اگه اينها را بيرون نكردي مطمئن باش بالاخره خودشو نشون ميده بالاخره يه جا خودشو نشون ميده
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
■ کانال علّامه حسنزاده آملی (ره)
□دستورالعمل های عرفانی ، اخلاقی
□معرفی زندگینامه ، مکاشفات
□معرفی سیره عملی ، مکتب سلوکی
□ صوت و کتب علّامه حسنزاده
□شرح صوت و کتب علّامه حسنزاده
#طهارت_نفس
#معرفت_نفس. 👇👇
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
طریق عرفان
يكي از شاگردهاي آقای سعادت پرور ایشان یک مطلبی داره میفرماد اگه میخوای ببینی چيكارهای ببين در خلوت
عرض ما در مورد اين مطلب مهم بود در مورد تربيت نفس و جايگاه عمل در تربيت انسان، كه گاهي انسان بما هو انسان و نوع او مورد خطاب است يعني يك خطابی خدای تبارك و تعالی فرمود به او از اين جهت كه انسان است و بشر است يا أيها الناس، يا ايها الانسان، از اين موارد.
یعنی طرف خطاب خدا اون موجودی است كه به عنوان آدم خلق شد يك نوع از موجودات يك حيوان ناطق يا عاقل از اين جهت، يك انسانی با سرمايه فراوانی كه خدا بهش عنايت كرده استعداد فراوانی كه خدا بهش عنايت كرده، يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم اي انسان و نوع بشر، همه شما، چه چيزی شما را در برابر خدا مغرور کرده، فكر کردی چی هستی؟ ما غرک بربك الكريم، يا ایها انسان انك كادح الي ربك كدحاً فملاقيه اي انسان تو به سختي حركت ميکنی طرف خدا ميری،و خدا را ملاقات ميکنی، يا در سوره مباركه انسان است هل اتی علي الانسان حين من الدهر لم يكن شيئاً مذكوراً يه زماني بر اين انسان گذشته كه چيز قابل ذكری نبود، يك موجود معتنابهی نبود كه اصن بخواهيم لقب انسان، اسم انسان روش بگذاريم، چي بود؟ ذرات پراكنده ای بود در اين عالم مادي كه بعداً به واسطه يك انسان مذكر و يك انسان مؤنث جمع شدند بعد با هم تلفيق شدن يك موجودی به وجود اومد به نام انسان، تو اصلاً چي بودی؟ لم يكن شيئاً مذكوراً چيز قابل ذكري نبودی، من تو را آفريدم عقل دادم هوش دادم گوش دادم، بينايي بهت دادم تو را حفظ كردم رشد كردی حالا اومدی در برابر من؟ ما غرک بربك الكريم؟ چی شده روبروی من ایستاده ای؟ چي شد ای كسی كه از آب گنديده ای كه يخرج من بين الصلب و ترائب خارج شدی، چي شد الان در برابر خدا احساس غرور ميكنی؟ آيا مالك مرگ خودتی؟ مالك حيات خودتی؟ مالك هستی خودتی؟ خدای تبارك و تعالی انسان و از اين جهت بهش توجه میده که ای همه انسانها شما چي بوديد؟ و بايد چی بشوید؟ در يا ايها الناس هم همينطوره يه موقع ميفرمايد ای همه مردم، خدا يك پيغمبری از جنس خودتون رو فرستاد بينتون خب اين خطابها خیلی مهمه برای نوع بشر، حالا نكته ای هم هست اينجا اين رو بگم كه باید از قرآن ياد بگيريم كه هر كسی را به فراخور حالش به فراخور شخصيتش و به فراخور موقعيتي كه هست باهاش صحبت كنيم يه موقع ميخواي با بچه صحبت كنی يه موقع ميخوای با جوان صحبت كني يه موقع با يه پيرمرد صحبت كنی،اين خيلی با هم متفاوته جوان طريقه صحبت كردن باهاش با طريق صحبت كردن با يك كودك خيلی متفاوته، قرآن هم يه موقع داره همه را خطاب قرار ميده یه موقع میفرماید متقين يه موقع میفرماید مؤمنين و هر گروهي تا اینكه ميرسه يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك يه موقع داره با نفس مطمئنه با اون انسان متعالي با اون نفس رشد يافته با اون راضيه مرضيه با آن كسي كه استعدادهايي كه خداي تبارك و تعالي از لحاظ هستي بهش داده،اون استعدادها از قوه تبديل به حركت شد به منصه ظهور رسيد یه موقع داره با اين صحبت ميكنه، با اين شخصيت داره صحبت ميكنه، میفرماید يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي...... اي نفس مطمئنه تو الان لايق اين شدي كه بهت بگم بنده من بنده من لايق اين شد كه وارد بهشتي بشوي كه هر بهشتي نيست جنتي اون جنتي كه منتسب به من است شايد بشه از اين استفاده كرد كه بالاترين درجه بهشت همان مقامی است كه به راضيه مرضيه ميدهند كه امام صادق عليه السلام فرمود اعلي درجه مصداق سوره مباركه فجر جدم اباعبدالله الحسين عليه السلام است فرمود سوره فجرسوره جدم امام حسين سلامالله عليه است يعني اين مقام اگر ميخواي بهش برسي به مقام راضيه مرضيه برسي وارد بهشتي بشوی كه اون قدر اون بهشت بالاست كه خدا فرمود بهشت من، ببين يه موقعي ميگن فلان مسجد خانه خداست،مسجد خانه من است خدا میفرماید،ميگيم خوب آيا مابقی دنيا و كرات و اينها مال خدا نيست؟يامثلاً ميگه ماه مبارك رمضان ماه من است ميگم مابقي ايام و ماهها مال خدانيست؟ چرا هست، ولي اين انقدر مهمه اون قدر ارزش دارد كه خدا ميفرمايد ماه من، خانه من، حالا اينجا میفرمایدوادخلی في عبادي و ادخلي جنتي اين بهشتي كه بهشت من است بهشتي كه بهشت من است چي ميشه كه انسان وارد جنتي ميشود؟ وقتي كه نفخت فيه من روحی را بهش ارزش داد ببين يه موقع خداوقتی شما را می آفرينه میگه اين انسان خيلی ارزش داره من از روح خودم در او دميدم بعضيها كه متوجه نيستن فكر ميكنن خدا يه تيكه از روح خودش رو گذاشت در بدن انسان اين نيست نفخت فيه من روحي مثل همين كه می فرماید ماه من از بس ماه رمضان مهم منتسب كرده به خودش ماه من خانه من به كعبه ميگه خانه من چرا؟ چون خيلی ارزش داره ولی اينجا میفرماد نفخت فيه من روحی از روح خودم در او دميدم يعنی چه؟ يعنی يك روح به او عنايت كردم كه انقدر اين روح مهمه كه ميگم روح من، نه اینکه يه تيكه از خدا اومده باشه درما، اگر كسي و نفخت فيه من روحي را توجه كرده باشد لايق فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی میشود
@tareagheerfan