طریق عرفان
عرض ما در مورد اين مطلب بود كه انسان به عنوان مهمترين ظرفی كه خدای تبارك و تعالی برای پذيرش صفات گو
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه شهوانی نگاه به جنس مخالف از روی شهوت نكن، خوب اگر يك مردی زن نامحرمی را ديد چشمشو انداخت پايين نگاه نكرد، به اين اجر ميدهند، چرا؟ چون ميتونست نگاه بكنه ميتونست نگاه نكنه، حالا كور داره تو خيابون ميره يه مرد كور داره ميره نميتونه به اين نگاه كنه، به این مزد ميدن یا نميدن؟ نميدهند، چرا؟ چون گزينه خوبی و بدي جلوش نبود، نميتونست نگاه بكنه. كسي را ازش امتحان ميگيرن كه یک بتواند دو اینکه هر دو تا گزينه مقابلش باشد.
روز قيامت هم به بعضی انسانها خطاب مياد آقا درسته شما گناه نكرديد خوب زمينه گناه نبود كه گناه بكنی به قول معروف آب نبود والا ماهيگير خوبی بودی دو و اختيار داشته باشه.
توجه توجه... اگر دست كسی را گرفتن دهانش را باز كردن شراب ريختن تو دهانش مستم شد اين آقا گنهكاره؟ گنهكار نيست. چرا؟ چون اختيار نداشت. ماه مبارك رمضان اومدی خونتون خيلی هم گشنه ت بود يادت رفته بود نشستی سر سفره غذا رو خوردی آب هم خوردی چاي دم خورده و دفعه يادت اومد روزه بودی ميگن گناه كردی يا نكردی؟ حتي روزتم باطل نميشه، چرا؟ چون نميدونستی، اختيار نداشتی. پس يك بايد دوتا گزينه مقابلت باشد دو بايد قدرت انتخاب داشته باشی اگه اين دوتا بود و تو توانستی جانب خير را رعايت بكنی اون موقع هست كه به تو اجر ميدن، والا من نتونم دزدی كنم و خوشحال باشم كه دزدی نكردم، نميتونستی دزدی كنی، اگه ميتونستی دزدی ميكردی، يعني اصلاً سر امتحان حاضر نشدی كه ببينم ميتونی جواب بدي يا جواب نميدی، اينجاست كه ارزش آدما پيدا ميشه اين مثالي كه سالها قبل به كرات زدم كه خدا رحمت كنه عالم بزرگ شهر ما مرحوم حاج آقا رحيم ارباب ره اون مرد الهي كه نزديك صد سال عمر كرد يه زمانی يه مشكلی تو بيمارستان پيش آمده و چشمها حاج اقا رحيمنابینا شد يه نفر اومده بود به مرحوم ارباب گفته بود كه آقا حالا خيلي هم ناراحت نباشيد كه چشماتون نميبينه عوضش چشمتون به این بی بندوبارها نمیفته حاج آقا رحيم ارباب فرموده بود من در باب مسائل علمی هيچ ادعايی ندارم ولی اين رو بگم در طول عمرم اون روز كه ميديدم و جوان بودم و حالا، يك بار چشمم به نامحرم نيفتاده..
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا
به وصل خود دوایی کن دل دیوانه ما را
علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را
گرت پروای غمگینان نخواهد بود و مسکینان
نبایستی نمود اول به ما آن روی زیبا را
چو بنمودی و بربودی ثبات از عقل و صبر از دل
بباید چارهای کردن کنون آن ناشکیبا را
مرا سودای بترویان نبودی پیش ازین در سر
ولیکن تا تو را دیدم گزیدم راه سودا را
مراد ما وصال تست از دنیا و از عقبی
وگرنه بیشما قدری ندارد دین و دنیا را
چنان مشتاقم ای دلبر به دیدارت که از دوری
برآید از دلم آهی بسوزد هفت دریا را
بیا تا یک زمان امروز خوش باشیم در خلوت
که در عالم نمیداند کسی احوال فردا را
سخن شیرین همی گویی به رغم دشمنان سعدی
ولی بیمار استسقا چه داند ذوق حلوا را؟
#سعدی_شیرازی
@tareagheerfan
طریق عرفان
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه
روزی كه ميديد با حالا که کور شده براش تفاوتی نداره، خدا نگاه ميکنه اين بنده اگر هم ميديد بازم به حرام نگاه نميكرد، خدا به اين آدما مزد ميده، در يه جمله بگم خداي تبارك و تعالي وقتي به انسان مزد ميدهد وقتي ظرفيت انسان بالا ميرود وقتی ارزش پيدا ميكند كه در بين گزينههای مختلفی كه مقابلش هست با اختيار خودش هر چه را كه خدا مي پسندد اين هم بپسندد،اين انتخاب كنه اگه غير اين باشه اگر يكي از اين دو جهت كه گفتم نقص داشته باشه اين انسان عملش مستوجب مزد نيست فايده نداشته، مثلاً ميگن اگر كسی شب بيدار باشه نماز شب هم نخونه همين بيدار باشه تو دلش صحبت كنه تو رختخواب خوابيده بگه ای خدا عمرم رفت خدايا عمرم تباه شد....یا يه كسي براي رضای خدا يك بيماري را پرستاری كنه تا صبح بالای سر يك بيماري باشه، يا در راه خدا بره سر كار بخواد رزق حلال بياره تا صبح بيدار باشه خب اين تا صبح بيدار بوده، يه موقع یه كسی تو رختخوابه خوابش نميبره، يه موقع هم يه كسي شبها میخواد بره دزدی كه خوابش نميبره، سه تاش نخوابيدنه، ولی كدوم رو خدا دوست داره.
بعدا ان شاءالله به واسطه اين بحثي كه امشب گفتم در مورد اون شش تا عامل صحبت میکنیم،اونوقت متوجه ميشين چرا آیت الله بهجت آیت الله بهجت شد،چرا ما اين همه خياط و كاسب داشتيم چرا یکی شیخ رجبعلي خياط شد اين همه كشاورز داشتيم چرا یکی شد كربلايی كاظم ساروقی،اين همه عالم داشتيم و عارف داشتيم چرا يكي شد آیت الله العظمي سيد العرفا علامه قاضي رحمهالله اينا همه وابسته به همين مطلب بود وابسته به اين مطلب بود که گزينههاي مختلفي مقابلش بود ولي با اختيارش پسندم آنچه را جانان پسندد
لذا امام رضا عليه السلام فرمودند كه نگاه نكنيد به طول ركوع و سجود بعضيا ، چرا؟فرمود چون بعضيها عادت كردن يعنی انتخابي نيست عادته، رو عادتش داره اين كارو انجام میده يه مثال بزنم دوباره مثلاً شما يك كسي معتاد شده خدايي نكرده مثلاً به مواد مخدر اين وقتي ميشينه استفاده بكنه، اين به نحوی ديگه اختيار نداره اون موقع ديگه به نحوي اختيار نداره اون عادتشه داره ميره جلو براي همين پيغمبر فرمود هر كسي بتونه به عادتش غلبه كنه در حد معجزه است چون به نحوي اينجا اختيار نيست در حدیث دیگری فرمود بافضيلتترين عبادتها اينه كه بر عادتش غلبه كنه، يعني اون چيزي كه تقريباً يك نحوي از اجبار درش هست آدم جلوش وايسه
🪴ادامه دارد....
#ظرفیت_انسان #سیروسلوک از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢برخی اثبات های علمی در قرآن
🔸️مفاصل انسان
🔹️جنین در ۳ مرحله
🔸️لایه اوزون
🔹️شکست نور
و ...
طریق عرفان
روزی كه ميديد با حالا که کور شده براش تفاوتی نداره، خدا نگاه ميکنه اين بنده اگر هم ميديد بازم به
اين مطلب رو خوب توجه كنيد می خواهيم ببينيم اختيار يعنی چه؟ ميگن انسان باید اختيار داشته باشه، اختيار يعنی عمل مكانيكی كه وابسته و تأثير گرفته ی يا بگيم منشأش اون قوای درونی انسانه، يعنی عمل جوارحی که منشأش عمل جوانحی است، ديدين تو دعای كميل اميرالمؤمنين عليه السلام به خدا عرض میکنه قوعلی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزيمة جوانحی، يعنی عملی كه از اتاق فرمان دستورش رو بدهند، لذا اگر انسان سهو کنه سهو يعنی چه؟ يعنی حواسش نباشه، حواسش نباشه با فراموش كردن فرق ميكنه، سهو يعنی شما داری ميری يه ليوان آب اينجا گذاشتن پات میخوره به لیوان آب ،به اين ميگن سهو، آيا اين عمل كه پات خورد به اين ليوان آیا مزد داره يا كتك داره؟ نه مزد داره نه کتک،چرا؟ بهخاطر اينكه به دستور قوای درونی نبود، اعمالي كه انسان قواي درونی او حكم به اون اعمال نميكند اين اعمال را ما اعمال فاقد ارزش ميدونيم آقا ميگن یه كسی تيراندازی ميخواست بکنه نشونه گرفته بود كه فلان كس را بكشه مثلاً اومد تير بزند اين بنده خدا رو بكشه، دست بر قضا تيرش اشتباه رفت و خورد به يه خرسی كه پشت سر اين بود اين مثاله براي اينكه حرف معلوم بشه ها خرس را كشت، در واقع ميخواست آدم رو بكشه. ولي تير اشتباه خورد به اون، اين رو باید مزدش بدن یا اعدامش کنن؟میگن اعدام نميكنیم منت سرت میزاریم، تو خرس رو كشتی، تو میخاستی اين بنده خدا رو بكشی، مزدم بهت نميديم، عمل يك عملي بود كه يه دفعهای و بدون منشأ دروني اين عمل رو انجام دادی،
حالا توجه کنید یه نفر ساعتو كوك ميكنه ميذاره بالاسرش برای نماز شب بيدار بشه باتری ساعت ميخوابه زنگ نميزنه، اين مثالها را بايد توجه كنيد كه بحث اختيار مزد دادن خدا رو متوجه بشید، باتری ميخوابه اين ساعت زنگ نميزنه اين براي نماز شب بيدار بشه، بلند ميشه نگاه ميكنه ميبينه حالا نماز صبحشم قضا ميشه، نماز صبحش رو ميخونه ولي تا شب غمناكه كه چرا توفيق نماز شب ازم گرفته شد؟ به نظر شما آيا اين انسان رو بايد مزدش بدهند يا نه؟بايد بدهند چون او اراده كرد ساعت هم كوك كرد براي نماز شب بيدار بشه ولی غيرارادی بيدار نشد،قوای درونيش حكم به خوبی كرده بود نه حكم به بدی، اينو بهش مزد میدن، نماز شب نخونده ولی بهش مزد ميدن، يه كسي به نام حنظله غسیل الملائكة، شب ازدواجش، يه موقع ميخواست غسل كند شاید آب فراهم نشدیا هرچه بوده فردا صبح رسول الله صلی الله علیه و آله داشت لشكر را حركت ميداد بروند طرف جنگ حنظله ديد تا بره آب تهيه كنه و غسل كنه خب مثل حالا نبوده که ،يه موقع از لشكر پيغمبر و دستور پيغمبر عقب ميمونه اين سريع لباس رزم پوشيد و با پيغمبر اومد و رسيدن بيرون مدينه و به جايي نخورد جنگ شد و اين هم شهيد شد پيغمبر به اصحابش فرمود حنظله وقتی شهيد شد من ديدم كه ملائكه او را غسل ميداد گفتن يا رسول الله دليلش چيه فرمود دليلش را از اهلش بپرسيد از خانواده سؤال كردن گفت بالاخره غسل نکرده آمد جنگ ميخواست دستور پيغمبر رو زمين نمونه خودشو رسوند و رسول الله درست میفرماید و اتفاقاً خدا به واسطه همین، فرزندی هم به مادرش عنايت كرد و اين مرد با حالت جنابت شهيد شد ولی چون هدفش اين بود كه حرف پيغمبر رو زمين نمونه پيغمبر فرمود من خودم ديدم كه ملائكه او را غسل میدادن، ببين تفاوت چقدره؟ اگر عملي وابسته باشد به قواي دروني يعني قواي دروني انسان عقل انسان صفات انسان خلقيات انسان او را وادار كنه كه اين عمل را انجام بدهد اين عمل ميیشه عمل اختياری، لذا تمام اينها تأثير دارد در نتايج اعمال ما در آثار اعمال ما و در مزد اعمال ما
🪴ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@Tareagheerfan
امیر المومنین علیه السلام:
شما را به ترک دنیایی سفارش میکنم که شما را ترک میکند اگر چه شما جدایی از آن را دوست ندارید...
@tareagheerfan
آیت الله خوشوقت:
علامه طباطبایی هر گاه به تهران می آمد، مقید بود پیاده به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برود.
📚 زمهر افروخته،ص236
#شهادت_حضرت_حمزه و #وفات_حضرت_عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد
@tareagheerfan
حضرت زهراعلیها السلام هر دو سه روز یک بار، به زیارت قبر حمزه شهید می رفت و بر سر مزار او می گریست
حضرت امام محمد باقرعلیه السلام فرموده است: «بر ستون عرش الهی نوشته است: حمزه، شیر خدا و شیر پیامبر و سرور شهیدان است.»
@tareagheerfan
طریق عرفان
اين مطلب رو خوب توجه كنيد می خواهيم ببينيم اختيار يعنی چه؟ ميگن انسان باید اختيار داشته باشه، اختيار
عرض کردیم که انسان از دو جهت قابل بررسی است يكی از لحاظ نوعيت كه ظرف است يكي از لحاظ مظروف، كه شخصيت اكتسابی اوست، بعد عرض كرديم كه ارزش انسانها و تفاوت انسانها در آن چيزي است كه كسب ميكنند،از لحاظ ظرف، خدای تبارك و تعالي همه انسانها را در احسن تقويم بهترين شكل آفريده است تفاوتها برميگردد به اون مظروفی كه داخل اين ظرف قرار داده عرض كرديم يك عواملي هست كه به واسطه اون عوامل شخصيت انسان ساخته ميشود يعني اون مظروف تشكيل ميشود كه يا از مقوله شناخت و علم است يا از مقوله عمل هست تشكيل شخصيت انسان اجباری نيست كه كسي بگه چون من اين قضيه برام پيش آمد اينجور شدم چون اون قضيه پيش نيامد اونجور نشدم تمام اين گزينهها تأثير دارد ولي به نحو علت ناقصه نه علت تامه، یعنی تمامش مؤثر هست اون شش عاملي كه گفتيم صحبت ميكنيم در شخصيت انسان ولی به تنهایی شكل دهنده شخصيت يك فرد نيست عوامل ديگر هم شريكه، تمام اينها با هم ميتواند يك شخصيت را تشكيل بدهند مطلبي كه اخیرا عرض کردیم اين بود كه فعلی از انسان قابل ارزش هست كه دارای دو گزينه باشد يعني دو مشخصه باشد، يك اینکه در برابر انسان گزينههای مختلف باشد يعنی انسان مجبور نباشه يكي رو انتخاب كنه دو اینکه انسان با اختيارش اون گزينه را انتخاب كند پس اگر كسي مجبور بود يك گزينه را انتخاب كند اختياری نداشت اين فعلش و اين عملش از جهت فعليتی كه اين آقا انجام داد قابل بررسی نيست در بحث ما، و اگر كسی گزينههای مختلفی در برابرش نباشد و یک گزينه را انجام بدهد او هم عملش و انتخابش ارزش نداره چون او هم به نوعي انتخابش جبری بوده، من وقتی كور باشم نميتونم بين ديدن و نديدن نامحرم انتخاب كنم وقتی بينا بودم ونامحرمی هم بود و قوه شهويه هم بود و اختياري هم بود و نگاه نكردم ارزش داره اين نكته را خوب توجه كنيد،شخصيت انسان در بين انتخابهای مختارانه او ساخته ميشود، اين كه خداي تبارك و تعالي ميفرمايد شما فكر كرديد ما قبلی ها را امتحان كرديم شما رو امتحان نمی كنيم؟ يعني چه؟ اصلاً تكوين بهم ميخوره تشريع بهم ميخوره حتی تكوين هم بهم ميخوره يعني اون خلقت بی ثمر ميشه اگر انسان گزينههاي مختلفی جلوش نباشه گزينههای متفاوت، و با اختيارش آنچه كه خدا می پسندد رو انتخاب نكنه این چه ارزشی و چه جايگاهی در اين عملشه؟ اين مطالبی را که تا الان خدمتتون عرض كردم تمام اينها را بايد كنار هم بچينی تا بيايم برسيم به اينجا كه ببينم شخصيت انسان چيست شما اينا رو در عرض يك دقيقه در ذهنتون بچينيد كنار همه چی گفتيم؟ گفتيم ظرف ملاك نيست مظروف ملاكه، انسانها مثل هم هستند ولی انچه كه شخصيتها را می سازد چيه؟ مظروف هاس، اون چيزايي كه كسب كرده دو، انسان با انتخاب گزينههاي متفاوت، با اختيار، شخصيتش ساخته ميشه اين خلاصه مطالبی بود که تا الان عرض كردم، خوب حالا اينها هر کدامش يك علت ناقصه هست، اگر يك كسی پدر و مادر خوبی نداشت نميتونه بگه كه مثلاً روز قيامت به خدا بگه خدايا من پدر و مادرم خوب نبودن من بد شدم ميگن خوب همين يك گزينه كه مقابلت برای تشكيل شخصيت تو نبود، توحالا يكیشو نداشتی می تونستی از مابقی استفاده كنی بله وقتي او هم بود راه برات هموارتر بود میگه آقا جامعه خراب بود میگن خوب جامعه خراب بود آيا اگر كسي در جامعه خرابی بود حتماً خراب ميشه؟ خب حضرت يوسف در جامعه ی خراب بود ديگه، فقط كه بحث زن عزيز مصر كه نبود، تمام زنهای بزرگان مصر طمع به حضرت يوسف داشتند، اگه بحث خانواده باشه كه خوب جناب آسيه همسر فرعون شوهر بدی داشت، از اون طرفش هم بوده زن حضرت لوط مثلاً زن كافری بود از اون طرف زن بعضي از انبيا بد بودند بچههای بعضی از انبيا بد بودن، بچههای بعضی از افراد بد، خوب بودن، پس همه اينها راه فرار برای ما درست نميكنه كه من بگم خدایا اين نبود برای همين نشد، نه اگر همين يك گزينه در برابر تو بود و تو مجبور به انتخاب همين بودی بله، ولی عوامل متفاوتی بود كه تو با اختيارت و با كمك اونها می تونستی يكي از گزينههاي متفاوت را انتخاب كنی و نكردی، اينكه ميگن روز قيامت خدای تبارك و تعالی با بنده احتجاج ميكنه حالا نميدونم اون احتجاج كه روز قيامت صورت ميگيره اينه كه حالا بنده می ایسته جلو خدا یکی میگه یکی ميشنود و با هم بحث ميكنند و مناظره ميكنند و اينها است كه خب این خيلي خنده دار باید باشه، یوم الجزا نگاه ميكنند به اون چیزی که آورد شخصيتی كه آورد تا به اونی كه آورد نگاه ميكنه خودش احتجاج ميشه، تو اينو آوردی اصلا قابل انكار نيست،
🪴ادامه دارد..
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکری به حال پاسخ این بی جواب کن
#شب_جمعه
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
#جمعه
#سوره_قدر
#عصر_جمعه
@tareagheerfan
طریق عرفان
عرض کردیم که انسان از دو جهت قابل بررسی است يكی از لحاظ نوعيت كه ظرف است يكي از لحاظ مظروف، كه شخصي
اينو بدونيد كه مثلاً اگر من يه ليوان آب دستمه بعد بيام دليل بيارم و بحث كنم كه اين هست؟ اين چيزی كه هست كه قابل احتجاج نيست كه، موجوده،چيو ميخوای بحث كنی ؟لذا در روز قیامت، اونجا چيزي قابل انكار نيست چرا چيزي قابل انكار نيست؟ چون اونی كه هست اونجا حاضر شد نه اونی كه مورد ادعا است، اونی كه هست ديگه قابل احتجاج نيست. قرآن میفرماد من جاء بالحسنة،حسناتش رو بياره، چي ميخواي بياری اون طرف، اصلاً نامه عمل رو نمیخوایم انکار کنیم شاید نامه عملی هم باشه، ولی نامه عمل اون شخصيتيه كه وارد اونجا ميشه يعني چی ساختی چی شدی؟ تو استعداد محض بودی تبديل به چی شدی؟حالا اومدی اينجا ديگه چیو ميخوای انكار كنی؟ كه خدا بخواد با تو احتجاج بكنه بخواد با تو دعوا كنه، بگي آقا من این نيستم، میگن اینه ها دیگه چیو میخوای انکار کنی؟ميفرمايد هر عملي كه انجام دادي روز قيامت محضرا يعني حاضر ميبينيم اون عمل را
مثل كسی كه جو كاشته تو زمين بعد ميگه خدايا چرا گندم در نياورد؟ میگن که خوب جو كاشتی چی رو میخوای انکار کنی؟ گندم از گندم برويد جو ز جو
تو چيو ميخوای انكار كنی؟ اينكه ميگن اهل باطن مثلاً باطن طرف رو ميبينن بعضيا فكر میکنند داره این رو نگاه ميكنه ميبينه الان گناه كرده یا....، اينكه نيست، او هست رو ميبينه نه ادعا را، من و شما هم باید همینجور باشيم، بايد ديد واقع بين پيدا بكنيم اگه نيستيم ايراده، اگه من نميتونم حقايق رو ببينم ايراد داره، اين و فلاني باطن ميبينه يا نه چه باطن ببين ما ظرف داريم شب اول گفتم و مظروف ظرفهاي كه همه ميبينن اگر مثلاً اين كبوتر هم كه تو آسمون داره پرواز ميكنه زبان داشت ازش ميپرسيدی ميگفتی این چيه؟ میگفت این آدمه، اين كه همه دارن ميبينن كه هنر نيست، اون مظروفي كه در اين ظرف ريخته شده اون شخصيت اكتسابي رو ديدن اون مهمه كه اون را بايد ببينی، ظرف رو که همه ميبينند، چي توی ظرفه مهمه، كسي كه هست رو مي بينه هنر كرده، اونی که توهما منو مي بينه اون اشتباه کرده، فرض کنید یه نفر الان اینجا نمیخوام بگم اهل باطنه، اهل حقیقته داره باطن منو میبینه،میگن این اقا کرامت داره، نه این کرامت نداره، تو که نمیبینی کوری، اون چیزی جز حقیقت رو نمیبینه، اون داره واقعیت و هست را میبینه
🪴ادامه دارد
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
💢آیت الله #بهجت ؛
محبت و ولایت اهل بیت(علیهم السلام) خود یک عمل است و واجب ، بلکه از اعظم طاعات و واجبات . محبت هر قدر رتبه اش بیشتر ، اثر آن در اعمال بیشتر.
@tareagheerfan
امام باقر علیه السلام فرمودند:
لَعَنَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلْخَمْرِ عَشَرَةً: غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ شَارِبَهَا وَ سَاقِيَهَا وَ حَامِلَهَا وَ اَلْمَحْمُولَ إِلَيْهِ وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِيَهَا وَ آكِلَ ثَمَنِهَا (ثواب الاعمال شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۴۴)
رسول الله (صلی الله علیه و آله) ده نفر مرتبط با شراب را لعن فرمودند:
۱. کسی که درخت (انگور) را (به انگیزه تولید شراب) بکارد.
۲. نگهبان آن.
۳. تولیدکننده.
۴. کسی که شراب را بنوشد.
۵. تقسیم کننده شراب.
۶. آنکه شراب را (برای دیگران) میآورد.
۷. آنکه شراب را برایش میآورند ( و نهی نکند یا ...).
۸. فروشنده شراب.
۹. خریدار شراب (حتی اگر خود ننوشد، اما برای شرب دیگران تهیه کند).
۱۰. هر که از پول شراب استفاده کند (حتی اگر فروشنده، شخص دیگری باشد).
✍🏻محسن انبیائی
🔴نقل از کانال بیداری ملت
@tareagheerfan
طریق عرفان
اينو بدونيد كه مثلاً اگر من يه ليوان آب دستمه بعد بيام دليل بيارم و بحث كنم كه اين هست؟ اين چيزی ك
داره واقعيت رو ميبينه وقتی هم كه واقعيت رو ميبينه شما فكر نكن كه امروز رو مبینه فردا رو ميبينه، از آينده بگه از گذشته بگه، نخير، اون چه هست رو ميگه، يعني گاهي اوقات ظرايفی را ميگويد كه خود شما هم متوجه نبودی،قصد نداریم مصداقی صحبت کنیم، بحث علميه هيچ دخل و تصرفي هم به هيچ دينی نداره و به اصطلاح بحث فلسفيه، ولی حالا این مثالو عرض کنم،من اين رو از خود آیت الله فاطمی نيا ره شنيدم، ايشون میفرمودکه ميل داشتند كه ببينن نسل سيادتشون به كی ميرسه؟ فهميدن كه شجره نامشون دسته یه نفريه، رفتن شجره نامه رو بگيرن و خلاصه بحثشون شده بود و اون بد خلقي كرد، آقاي فاطمی نيا كه اصلاً بلد نبود بدخلقی بکنه بلد نبود عصبانی بشه،یه مقدار اون طرف بد خلقی كرده، حاج آقا هم فرموده بودن خب شجره نامه رو نمیدی که نده،کسی که ایشون رو میشناخت میدونست که عصبانی نمیشه،من از اقازادشون شنيدم كه ايشون ميفرمود كه رفته بوديم جايي منبر و مادرم هم با ما بود وقتي سوار ماشين شديم بريم ديدم كه حاج آقا بدون عبا اومده، گفتم آقا میخوای منبر بری عبا کو؟گفت مادرت خواب بود عبا رو انداخته بود روی خودش، اگه برمیداشتم بیدار میشد، گفتم اقا بدون عبا بری منبر كه آبرومون ميره، گفت آبرويي كه به واسطه از خواب پريدن مادرت باشه من اين آبرو رو نميخوام، یه آدم اينجوري اصلاً ايشون بلد نبود عصبانی بشه.
خلاصه گفت كه بيخيال شديم ديگه و گفتم شجره نامه رو نميدي كه نده خداحافظ، گفت رفتم و یه مدت بعد رفتم پیش آیت الله بهجت یه چند موردی بود صحبت کردیم ، وقتی خواستم بیام بیرون آقا فرمود آقای فاطمی نيا شاید قریب به این مضامین که قضيه سيادت مهم است شجره نامه رو پيگيري كن، حالا اصن چند روز پيش بحث شده بود و من بيخيال بحث شده بودم و تمام شد،اقای فاطمي نيا كه تعجب نميكنه، كسي كه خودش اهلِ تعجب نميكنه ولی وقتی برای يه نفر بگی میگه شما میخواین کرامت بسازید. بيچاره اینها مال بچه مكتبیهاست،این حقايق رو داره ميبينه تو كه نميبيني حقايق رو باید یه فكری به حال خودت بكنی، او كه خورشيد رو ظهر تو آسمون نميبينه كوره، او كه ميبينه كه هنر نكرده، ما اگر واقعيات را ميبينيم واقعيت همان واقعيتیه که روز قيامت خدای تبارك و تعالی ميگه تو اينی، اينو آوردی، چيو میخوای انكار كنی، تو هر چی كاشتی همون دراومد، نميتونی كه بيای انکار کنی كه آقا من این رو نكاشتم كه، لذا گفت كه اگر كسی مثلاً شما ديديد اهل اين چيزها شده اين خودش را آلوده نكرده فكر نكن شقالقمر كرده، تو الوده شدی که نمیبینی، یکی از بزرگان بود میفرمود اين چيزها كه شما ميگيد كرامت، اينها نخودچی كشمش جيب اولياالله است، شما فكر نكن اون شقالقمر كرده، من خودم را آلوده كردم، اصلا كفر يعني چه؟ كه ميگن فلانی كافر شده؟ به آقاي قاضی اعلي الله مقامه الشريف گفته بودن آقا شما امام زمان را ديديد فرمود كور باد هر چشمی كه امام زمان را نمی بينه. حقايق كه ديدنش هنر نيست واقعيات كه ديدنش هنر نيست كفريعنی پوشاندن يعني پوشاندن حقيقت، اگه یه كسی گفت من خدا رو نميبينم اين بنده خدا حقيقت برایش پوشيده شده كه نميبينه، اگر يك كسي گفت امام زمان را نميبينم این حقيقت برای او پوشيده شده، آقا من باطن رو نميبينم، باطن چيه؟ اصلاً باطن كجا بود؟ باطن كجا بود كه ببينه یا نبينه، واقعيت رو بايد ببينه
🪴ادامه دارد
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان
از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
طریق عرفان
داره واقعيت رو ميبينه وقتی هم كه واقعيت رو ميبينه شما فكر نكن كه امروز رو مبینه فردا رو ميبينه، از آ
🔰مطلب بعدی اينكه شخصيت ما يعني چی؟ يعني واقعيت ما، اون چيزي كه هستيم، اينو كه ما نمي تونيم انكارش كنيم! لذا بيشترين تنفر را نسبت به آدمهای رياكار خودشون نسبت به خودشون دارن، بيشترين تنفر را يعني آدمي كه داره ظاهر سازی می كنه آدمي كه داره عرض كنم ريا كاری ميكنه، بيش از اين كه مردم ازش بدشون بياد خودش از خودش بدش مياد، چرا؟ چون داره واقعيتی را براي خودش تصور ميكنه و نشون ميده كه در واقع اون نيست يعني از اين نبودش داره احساس تنفر ميكنه حالش بهم بخوره بيش از همه اينكه مردم از رياكار حالشون بهم بخوره خودش از خودش حالش بهم ميخوره، منتها نمايان نيست، نمايان نيست كه بياد نشون بده چقدر از خودش حالش بهم ميخوره، اين كه فرمودند در باب معرفت النفس گاهی اوقات تجرد براشون حاصل ميشه خودشون رو ميبينن كه آقای قاض ره فرمود كه من خودم را ديدم و چيزهايي در وجودم ديدم كه تا قبل از این خبر نداشتم اين يعنی چه؟ يعنی من خودم بلند ميشم ميرم اونجا ميشينم يكي مثل من اونطرفه و ما دوتا ميشم؟ يا نه اين از مقوله اون علم شهودی و علم لدنیه كه انسان حقيقت خودش برای خودش مكشوف ميشه، واقعيت خودش بر خودش مكشوف ميشود و ما خيلي از اين چيزها دور افتاديم انقدر گرد و غبار رو اين آينه نشسته ديگه خودمون رو توي آينه نميبينيم، هر چی ميبينيم گردوغبار ميبينيم هر چي ميبينيم گرد و غباره، اينكه حضرت مولانا ره میفرماد صيقلی كن صیقلی کن صيقلی يعني چه؟ يعني اين دستمال تقوا را بردار اين گرد اين آينه را پاك كن هرچه گردها بره كنار حقايق رو بيشتر میبينم.
پس انسان يعني استعداد محضه، اين انسان، يعني شدن، تبديل شدن به چي؟ به اون چيزي كه خودش ميسازد با اختيار خودش، كور اگه نديد كسي نمیگه آفرین، ولی اونی كه ميبيند اگه نامحرم جلوش بود مي تونست ببينه مي تونست نبينه ميگن نامحرم نديدی باريكلا، ولي اگه يه جايي بود كه خودش تنها بود ديدن و نديدن هم باز تفاوتي ندارد بايد گزينههاي متفاوت باشه شما قدرت انتخاب داشته باشي با قدرت انتخاب و اختيارت يكي از اينا رو انتخاب بكنی، وقتی شخصيتت ارزش گذاری بشه که بگن بخاطر اين انتخاب، تو اين ارزش رو داري.
حالا در اين سلسله عللي كه شخصيت انسان را تشكيل ميدهد يعني بر اختيار انسان تأثير ميگذاره شش تاش رو گفتن مهمتر از همه این شش تاست، از لحاظ عملي خيلي مهم و البته بعضیش بعد علمي داره كه قبلا اشاره کردیم،فردا شب انشاءالله بعد اين مقدمات این شش تا را توضيح خواهيم داد
🪴ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با عشق اوست هر که به جایی رسیده است
خیلی حسین زحمت ما را کشیده است
#کربلا
@tareagheerfan
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام 🏴🏴
🔘۲ شب مراسم عزاداری شهادت جانسوز امام جعفرصادق علیه السّلام🔘 #طبق_سنوات_گذشته
▪▪بیادبود مرحوم حاج سیّدحسین حسینی و مرحوم حاج حسین ذوالفقاری▪▪
▪️سخنرانان:
حضرت آیتاللّه #حاج_شیخ_احمدکلباسی
حجّت الاسلام #حاج_شیخ_محمّدصادق_منهاجی
▪با نوای:
برادران سیّدمهدی نائب ، سیّداحمد معنوی ، محمّدصادق زارع ، هاشم اسدی ، محسن کربلایی
▪️زمان:
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت (۲۳شوال) , از ساعت ۲۰ همراه با #قرائت_دعای_کمیل
🔘جمعه ۱۴ اردیبهشت (شب شهادت) #همراه_با_دسته_عزاداری از درب مسجد الزهرا سلام اللّه علیها به سمت عزاخانه امام صادق علیه السّلام 🔘
▪️مکان: اصفهان
خیابان امام خمینی ره,عاشق آباد, میدان مقاومت, چهارراه شهید ملّاحسینی , عزاخانه امام جعفرصادق علیه السلام
▪️(خواهران و برادران)▪️
🏷 جهت اطّلاع از مکان مراسم در نقشه، میتوانید نشانی را لمس کنید.
▪️مجمع فرهنگی مذهبی نورالثّقلین▪️
▪️هیئت حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام▪️
به ما بپیوندید👇👇
http://eitaa.com/tareagheerfan/8275
http://eitaa.com/tareagheerfan/8275
📲📲 رسانه باشیم 📲📲
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
#جمعه
#سوره_قدر
#عصر_جمعه
@tareagheerfan
در پایان حدیثی حضرت امام صادق علیه السلام به عنوان بصری فرمودند:
...دیگر از نزدم برخیز به راستی که برایت خیر خواهی کردم، و ذکر و وردم را از بین مبر که من مردی بدگمان به نفسم هستم و بر گذشت عمر و ساعات زندگی دقت دارم.
#شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام #مراقبه #مراقبه_عمر #فرصت #ذکر
@tareagheerfan
طریق عرفان
🔰مطلب بعدی اينكه شخصيت ما يعني چی؟ يعني واقعيت ما، اون چيزي كه هستيم، اينو كه ما نمي تونيم انكارش كن
اين رو هم بگم جايگاه اهل بيت عليهمالسلام در اين موضوع كه موضوع كلاً بگيم شناخت هست هدايته، اونم چه هدایتی؟
هدايتي كه يعنی دستتو ميگيرن ببرند؟ نه! خوب این مثالو توجه كنيد براي اينكه تقريباً اشارهای به هدايت اهل بيت بشه يه موقعی تو تاريكی يكی دستتو ميگيره راه ميبره ميگی خوب تاريكه من نمی بينم، این دستمو گرفت منو برد، يه موقع اين چراغ رو روشن ميکنن همه جا رو ميبينی، كار اهل بيت مثل اين چراغه كه روشن ميكنن بودنشون هدايت و نبودشون گمراهیه،
تو تاريكی چجور ميخوايم بريم؟ شب تاريك و سنگستان و من مست_ قدح از دست من افتاد و نشكست_ نگهدارنده اش نيكو نگه داشت و گر نه صد قدح نفتاده بشكست.
كجا تو اين تاريكی تو اين سنگستان، تو اين راه پر تلاطم تو ميتونی بری؟ كی ميخواد دستت رو بگيره؟ كوری عصا كش كور دگر شود، كجا ميتونه كور، كور را ببره؟ اين هم در تاريكی! ولايت اهلبيت خاصيتش مثل چراغه، روشن كه شد تاريكي ها ميره كنار. لذا ببين تو آيةالكرسي تو آيه آخر آيةالكرسی حالا بعضيها گفتن جز آيةالكرسي نیست اين آيه، بالاخره سوره مباركه بقره میفرماید و الذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الی الظلمات، كسانی كه دنبال طاغوت راه افتادن دستشون رو ميگيره از نور ميبره توی ظلمت، ولی اونايی كه الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات إلی النور اونايی كه ولايت خدا را قبول كردن دستشون رو تو دست خدا گذاشتن از ظلمت وارد نور ميشن يعني چه؟ يعني از ظلمت حركت ميكنن ميرن وارد نورمیشن؟ نه؟ الله نور السماوات والارض مثل نوره كمشكاة، آيه نور اينه، نور يعنی چه؟ الظاهر لنفسه و المظهر لغيره، نور يعنی اين كه خودش روشنه مابقي چيزا رو هم روشن ميكنه خودش ظاهره مابقی چيزا رو هم ظاهر مي،كنه ولايت الله خاصيتش اينه كه وقتي آمد شما وارد نور ميشی، وقتي نبود وارد ظلمتی، اونوقت اونجا ديدت به حقايق می افته ،
🪴ادامه دارد.....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan