eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
، شهید_محلاتی و ، هرسه از ارکان علمی_انقلابی در سال‌های نهضت (ره) بودند. 🔹در میان مدارس علمیه تهران، مرکز فعالیت این سه یار دیرین بود که نقش چشمگیری در تربیت طلاب فاضل انقلابی داشتند. 🍃 @feyziye_tehran
به مناسبت ✨ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 اسم، مهر و امضاء جمعی از اساتید و مدرسین مربوط به محرم الحرام ١٣۵٢ق برابر با اردیبهشت ١٣١٢ش در زمان توليت بر مدرسه مروی. 🔺در قسمت بالا مهر *محمد الحسینی* مهر آیت‌الله مدرسه مروی است. 🔻در قسمت پایین هم اسامی و مهر عالمانی ربانی چون: ، و مرحوم دیده می‌شود. 🍃 @feyziye_tehran
نام روستایی است در شهرری که مرقد مطهر را در بر گرفته است. 🔻 این روستا که قدمتی دیرینه دارد، زادگاه مرحوم یکی از برترین علمای دارالخلافه طهران در عهد ناصری است که توليت را برعهده داشته است. 🔹 که در دوران تحصیل خود در تهران، به مدت دو سال از محضر میرزای اندرمانی بهره برد، ایشان را مرجع عام و خاص، عادل، صالح و باتقوا، خوش خلق و خوش رو می‌خواند و چنین عنوان می‌کند که همه علما بر ریاست وی اتفاق دارند. ✨از نقل شده که میرزا محمد اندرمانی در تقوا و تدین ضرب المثل بود. 🍂مرحوم میرزا محمد اندرمانی در ابتدای ١٣٨٢ق در تهران وفات نمود. 🍃 @feyziye_tehran
✍ سال ١٣٢٧ش سال پیوند و ارتباط با سه سید طلبه بود که در که در آن روزگار در فضای شکل گرفته بود. 🔻این چهار نفر، از همان روزگار جوانی اهدافی را در سر می‌پروراندند که با کوشش بسیار به آن دست یافتند. 🌍 دکتر محقق دراین‌باره می‌گوید: از همان آغاز آشنایی، او را با کتاب دائره المعارف انگلیسی دیدم که می خواست دریابد که خارج از محدوده ما اسلام چگونه ارزیابی می شود و او در بهتر شناساندن اسلام در آینده چه نقشی می تواند داشته باشد. می خواست که در کشورهای عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند و راهی برای تقریب بین المذاهب بجوید که مسلمانان از این تفرقه و تشتّت که موجب انزوای آن و بهره برداری دشمنان است، بیرون آیند. می خواست در بین جوانان با زبان آنان وارد گفتار شود و آنان را به سوی اسلام جذب کند. من در اندیشه ام این بود که علوم اسلامی، به ویژه آن علومی که ایرانیان در شکوفایی آن سهیم بوده اند، در سطح دانشگاهی به جهان علمی غرب معرفی نمایم. 🍃 @feyziye_tehran
🕌 تصویری از یا همان مربوط به اواخر دوره قاجار، مجلس عزاداری محرم. 🔰 جایی که خانمها نشسته‌اند حیاط فعلی مدرسه و قسمت فوقانی، ضلع شرقی مدرسه، جایی است که اکنون دفتر آموزش واقع شده است. 🔹عالم بزرگواری که در قسمت فوقانی، سمت راست ستون نشسته، مرحوم است. ✍ شیخ عیسی فرزند (مجتهد طراز اول دارالخلافه) و نوه دختری ، بود و در سال ١٣٣٩ق وفات نمود. اداره امور مدرسه و بعد از پدر به وی واگذار شد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 ردیف اول نشسته از سمت چپ: ١. شيخ قاسم تهرانی، ٢. شیخ عبدالعلی معزی (فرزند مرحوم میرزا مهدي معزالدوله)، ٣. آيت‌الله ميرزا مهدی معزالدوله، ۵. . بالاسر شیخ عبدالعلی مرحوم تصویر در ✍ آیت‌الله (م١۴٠٢ق) از عالمان اهل معنای تهران در سال‌های نه چندان دور بوده است. ایشان که دانش آموخته بود، عمدتا در داخل منزل تدریس می‌فرمود. مرحوم میرزا مهدي عالمی ربانی و یک مربی توانا بود و جمع کثیری از اهل علم و عموم مردم، تحت تربیت ایشان، در مسير تهذیب و معرفت قرار گرفتند. ایشان خود تکیه‌گاه جویندگان علم و معرفت و نیز پناهگاه مردم به ویژه اهل دل بود. 🔻به خاطر دارم که از نقل شده که اولین دیدارش با عارف بالله آيت‌الله در همین مسجد صورت گرفت،آنگاه که این عارف صمدانی با جمعی از شاگردان خود برای اقامه نماز به مسجد معزالدوله آمده بود. 🍃 @feyziye_tehran
از حکیمان بزرگ این عصر با مشرب مشاء است که سالها در حوزه تهران و پس از آن در (ع) به تدریس فلسفه اشتغال داشته اند. 🔻پدر ایشان حکیم نیز از شاگردان در مشهد و از مدرسان حکمت در حوزه تهران بود که در ( ع) تدریس می‌کرد. 🔹آیت‌الله مصطفوی درباره تحصیل نزد پدر خود می‌فرماید: بیش از هر کسی خود پدرم بود که از لحاظ روحیات اخلاقی و اینها در ما تأثیر داشت. پدرم در سال ١٣٧٣ در همین تهران مرحوم شدند. مرقدشان هم در امامزاده عبدالله است که یک بقعه ای هم سر مرقدشان درست شده است. سن ایشان حدود ٨۶ سال بود که مرحوم شدند. 📖عمدۀ درسهایمان، در همان مدرسه پیش پدرم بود. ادبیات را خیلی خوب خواندم. پدر ماشاگرد اول بود. تمام مطول را که کتاب مشکلی است در معانی و بیان، پیش ایشان خواندیم. خدمت ایشان، دو جلد شرح لمعه را هم خواندم، شرح تجرید و معالم الاصول و شرح منظومه را هم خدمت ایشان خواندم. 📚 شرح منظومه و اینها که تمام شد، شرح اشارات را پیش ایشان خواندم، تمام اشارات را. منتها چون من خودم استعدادم در فلسفه خوب بود، اشارات و مختصری از شفا را خواندم، همه شفا را می‌فهمیدم و مطالعه ميکردم. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم آیت‌الله از فقها و حکمای بزرگ تهران بود. وی دروس مقدماتی و سطوح خود را در تهران فراگرفته بود و در نجف اشرف از مرحوم بهره فراوانی برده بود. 🔸پدرش نیز از مدرسین حکمت و صاحب کتاب معروف ، از یاران و همراهان شهید آیت‌الله بود و در مسير مخالفت‌ با مرارتهای فراوانی دید. 🔹تبعید آخوند آملی از تهران در پی شهادت شیخ فضل الله، رنجهای فراوانی را نصیب فرزندش شیخ محمدتقی کرد. 🔅مرحوم شیخ محمدتقی آملی یکی از چهار مجتهد بزرگ تهران در سال‌های پیش از انقلاب بود. (ره) نیز گاهی در تهران به مسجد ایشان می‌آمد و به وی اقتدا می‌کرد. 🔺صبیه مرحوم شیخ محمدتقی آملی به‌ ازدواج مرحوم سید محمدتقی آل احمد طالقانی برادر درآمد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در کنار مرحوم ✍ آیت‌الله غروی که از علمای نام آشنای تهران در سال‌های قبل و پس از انقلاب بوده است، درباره فعالیت‌های سیاسی خود می‌فرمود: ✨ "بنده در تمام مبارزات ملت ایران حضور داشتم. در دوران ملی شدن صنعت نفت با مرحوم همراه بودم؛ هرچند نهضت، سرانجام خوبی پیدا نکرد. نمایندگی (ره) به خودی خود زمینه‌ساز حضور فعال در انقلاب اسلامی شد. با گردآوری وجوهات از مقلدان حاج آقا روح‌الله، نقش مهمی در تامین مالی اقدامات انقلابیون از جمله ماه‌های حضور در نوفل‌لوشاتو داشتم. ✨ بنده و (ره)، نماینده‌های اصلی امام در تهران بودیم که ساواک ایشان را بازداشت و زندانی کرد اما با وجود احضار بنده به مرکز ساواک، مدرکی برای صدور حبس نیافتند؛ زیرا تمام اقدامات انقلابی‌ام، مخفیانه بود." 🔹 گفتنی است، حجت‌الاسلام سید محمد غروی فرزند آیت‌الله غروی از اعضای جامعه مدرسین و آقای نوه آن مرحوم است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ یکی از امور تأسف بار در تاریخ تهران، تخریب و محو قبور جمعی از علما و حکمای بزرگ تهران است که مضجع شریفشان ملجأ اهل علم و معنا بوده است. این قبور منوره در پی تخریب و محو گسترده قبرستان های قدیمی تهران در زمان از میان رفته است. 🕌از جمله این قبرستانها، قبرستان بزرگی است که در مجاورت قبرستان سر قبر آقا یا همان مقبره قرارداشته است. اگر از خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس) به طرف چهارراه مولوی بروید، روبروي خود گنبدی نیلی می‌بینید که همان مقبره خاندان امام جمعه تهران است. 🔹یکی از احتمالات درباره محل دفن حکیم الهی در همین قبرستان است که بعدها نشانه های آن از میان رفته است. 🔸قبرستان دیگر، است که در خیابان فدائیان اسلام کنونی، پس از پل بعثت به طرح شهر ری قرارداشته است. این قبرستان محل دفن پیکر مطهر آیت‌الله ، و بوده است و اکنون نمی‌دانیم در محل آن، چه خانه، مغازه یا بوستانی احداث شده است. ✨خوب است هرگاه که مسیرمان به آن نقطه افتاد، با قرائت فاتحه ای، یادی از آن عالمان ربانی داشته باشیم. 🍃 @feyziye_tehran
📷 از راست: ١. مرحوم معتمد، از بازاریان متدین و محترم تهران که در خیابان ایران سکونت داشت.✨ ٢. مرحوم . وی از بنیان گذاران هجرت برای تبلیغ در و به همراه دوستانش مرحوم آیه الله و آیه الله بود.✨ ٣. مرحوم حاج . ایشان نیز از علمای محترمی بود که در خیابان ایران اقامت داشت و در اقامت جماعت می‌نمود.✨ ۴. ، از مراجع عظام تقلید در سن جوانی. آيت‌الله وحید خراسانی در مراحلی از تحصیل خود، از مشهد به تهران آمد و از محضر اساتید حوزه تهران استفاده کرد. از جمله در شرح منظومه می‌خواند.✨ 📌اصل تصویر متعلق به خانواده انصاری قمی می‌باشد و نزد آقای موجود است. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ یکی از امور تأسف بار در تاریخ تهران، تخریب و محو قبور جمعی از علما و حکمای بزرگ تهران است که مضجع
📷 تصویری هوایی از شهر تهران مربوط به سال ١٣٠۴ش. ✈️ کنار بال چپ هواپیما، محوطه خالی وسیعی می‌بینید که گنبدی در مجاورت آن قراردارد. این محوطه همان قبرستان قدیمی تهران است که چندی بعد توسط از میان رفت و گنبد نیز مربوط به مقبره سر قبر آقا است. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 از راست: ١. مرحوم معتمد، از بازاریان متدین و محترم تهران که در خیابان ایران سکونت داشت.✨ ٢. مرحوم
🔰مرحوم از وعاظ نامی می‌فرمود: زمانی در شبهای محرم، در تهران پس از نماز مغرب و عشا سه مجلس را اداره می کردم. طیب خان - رضایی - پیش من آمد و مرا برای مجلس بارفروشان میدان شوش دعوت کرد. عذر آوردم و گفتم: طیب خان! من پس از نماز سه مجلس دارم و دیگر به مجلس شمانمی رسم. وانگهی ساعت از نیمه شب هم می گذرد. او گفت: آقای انصاری! ما ده بیست نفر بودیم که همه جور کارهای خلاف را انجام می دادیم و در اثر منبرهای پارسال شما از همه آن ها دست کشیدیم. من شما را - چه دعوت ما را قبول کنی و چه قبول نکنی - می آیم ومی برم. من هم قبول کردم و فکر می کردم که مجلسم بسیار خلوت است. امادیدم مجلس مالامال از جمعیت است و از بهترین مجالس من در تهران شد. 📚مجله  پیام حوزه، پاییز 1378، شماره 23 🔹نقل شده که مرحوم انصاری در منبر گاهی برای یک موضوع، تا ٨٠ حدیث می‌خواند. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر وسط آیت‌الله و سمت راست ایشان فرزندشان آیت‌الله استاد عرفان (ره) در سنین جوانی ✍ آیت‌الله بیدآبادی در سال ۱۳۰۴ق از طرف از اصفهان به تهران فرا خوانده شد و چندین سال در این شهر به حالت تبعید به سر برد. علت تبعید ایشان، اهتمام جدی وی به و اقامۀ حدود شرعی در اصفهان بوده که موجب خشم ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه، گردیده است. وی در تهران به اقامۀ جماعت می‌پرداخت و در عین حال به وظایف دینی خود عمل می‌نمود. گویند: «در بین راه ایشان تا مسجدی که در آن اقامه جماعت می‌کرد یک مشروب‌سازی قرار داشت که متعلق به فردی ارمنی بود و مشروب‌های دربار قاجار از آنجا تأمین می‌شد. روزی ایشان به اتفاق جمعی از نمازگزاران وارد آنجا شد و خود خمره‌های بزرگ مشروب را در چاه خالی می‌کند و مردم نیز بقیۀ شراب‌ها را خالی می‌کنند.» 🕌 آن مکان بعد از این حرکت انقلابی، به تبدیل شد. 🍃 @feyziye_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 (ره): اومد نمیخواد فرار کنی تو حیاط، شب تو خیابون بخوابی، این دعا را بخوان. 🤲 یا من يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَ الأرْضَ أن تَزُولا وَ لَئِن زَالَتَا إنْ أمْسَكَهُمَا مِنْ أحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أمْسِکْ عَنَّا السُّوءَ إنَّكَ عَلَى كُلِّ‏ِ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویری از مرحوم سید هاشم حداد و جمعی از شاگردانشان 🍂به مناسبت رحلت عارف بالله سید هاشم حداد در دوازدهم سال ١۴٠۴ق 🔰مرحوم در حوالی سال ١٣۴۵ش به تهران سفر کرد و در خانه مرحوم در محله احمدیه دولاب اقامت گزید و دوستان و شاگردان و ارادتمندان، خدمتشان می‌رسیدند. 📝 علامه طهرانی در کتاب دراین‌باره می‌نویسد: "جميع‌ رفقاي‌ خاصّ و دوستان‌ سلوكي ما در طهران‌، هر روزه‌ از صبح‌ به‌ خدمتشان‌ بودند؛ و رفقاي‌ شيرازي‌ همچون‌ آية‌ الله‌ حاج‌ با تمام‌ شاگردانش‌ و آية‌ الله‌ حاج‌ شيخ‌ صدرالدّين‌ حائري‌ (شیرازی) و آقا حاج‌ از شيراز، و رفقاي‌ اصفهاني‌ از اصفهان‌، و رفقاي‌ همداني‌ از همدان‌، و دوستان‌ قمّي‌ از قم‌، همگي‌ به‌ طهران‌ آمدند؛ و هر روز تا شب‌ از محضرشان‌ بهرمند بودند. و إنصافاً مجالس‌ گرم‌ و توحيدي‌ غريبي‌ بود كه‌ آثار توحيد در سيماي‌ حضّار منعكس‌ مي‌شد." ✨در همین زمان بود که در تهران خدمت مرحوم حداد رسید و از محضر ایشان بهره‌مند شد. 🍃 @feyziye_tehran
🍃🌸 از علاقه‌مندان به: تاریخ علما و حکمای الهی جریان‌شناسی اندیشه‌ای آشنایی با زندگی، حالات، اندیشه و خاطرات مفاخر حوزوی سرزمین اسلامی به ویژه تهران 🔹جهت حضور حداکثری علاقه‌مندان در کانال ، می‌توانید با ارسال این آدرس، از دوستان خود دعوت به‌عمل آورید: 🍃 @feyziye_tehran
🥀 به مناسبت سالگرد شهادت شهید آیت‌الله در نیمه سال ۵٨ 🔰 از عالمان مجاهد و خطبای پر آوازه قرن اخیر در تهران و ایران به شمار می‌رود. وی پس طی مدارج علمی در حوزه های قم و نجف و دریافت اجازات متعدد اجتهاد از مراجع نامدار آن، راهی تهران گشت و به مواجهه با عناصر و چهره‌های دین ستیز همچون پرداخت. ایشان در آغاز حضور خود در تهران، به تدریس در مشغول شد. 👇 🍃 @feyziye_tehran
مرحوم در کنار شهید ✍ مرحوم حجت‌الاسلام منذرکه مدتها با شهید اسلامی مأنوس بود در بیان مبارزات ایشان می‌نویسد: نطق او علیه سپهبد رزم‌آرا و همکاری با و در دوران نهضت ضد استعماری ملی کردن صنعت نفت و همراهی‌اش با جامعه علمیه تهران در صدور اعلامیه به حمایت از دکتر مصدق در جریان قیام سی تیر 1331؛ نطق‌های انتقادی و کوبنده و مکرر وی در اعتراض به مفاسد و نابسامانی‌های اوضاع کشور در رژیم ستمشاهی در سال‌های سیاه پس از کودتای 28 مرداد از جمله در خرداد 42... که مجموعاً به بیش از 50 بار زندان همراه با شکنجه در طول سلطنت محمد رضا پهلوی و ممنوع‌المنبر شدن‌های مکرر انجامید... زبان و قلم اسلامي در مواجهه با دکتر علی شریعتی، زبان و قلمی تند و ستیزناک و مظهر بارزی از «وَليَجِدوا فيكم غلظه» بود؛ زيرا وی گذشته از اینکه معتقد به وجود خبط‌ها و اشتباهاتِ متعدد و به‌زعم وی بنیادین و غیرقابل‌اغماض در افکار و آثار در موضوعات گوناگون توحید، خاتمیت، امامت و نصب الهی، قیامت، شفاعت، شعائر مذهبی، و... بود،  دکتر را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش می‌انگاشت و رواج اندیشه‌های وی را برای مردم مسلمان، خصوصاً نسل جوان، شدیداً زیان‌بخش می‌شمرد و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال ، مشترکات بسیاری را حس می‌کرد. 🥀شهید اسلامی سرانجام درشب ١۵ رمضان ١٣۵٨(شب میلاد امام حسن ع)و به هنگام افطار، در خانه خویش مورد اصابت گلوله منافقین و عناصر همسو قرار گرفت و به شهادت رسید. 🍃@feyziye_tehran
✍حرف و حدیث ها درباره دبیرستان مروی فراوان است. اما حقیقتی که گفتنی است آن است که: 🔰 پدیده ای نامشروع بود که در اثر استبداد دین ستیز متولد شد. در همان سالها که او رسما به مبارزه با مظاهر دین پرداخت، با غصب ، این مرکز دیرینه علوم دینی را تعطیل و به چیزی شبیه دانشکده هنرهای زیبا تبدیل کرد. هنوز قطعاتی از سنگهای تراشیده شده دختران و پسران هنرجویِ! آن سال‌ها در حیاط مدرسه باقی است. 🍃 باغی را که ابتدای قرارداشت، به عنوان تفرجگاه و محل استراحت طلاب وقف نمود. 🍂🍂رضاخان این باغ را غصب کرد و به‌جای آن به کمک مهندسین آلمانی یک مدرسه ساخت که هنوز باقی است. این دبیرستان غصبی بود اما قلم بدستان مزدور اینطور در اذهان مردم جا انداختند که الان روح خان مروی نیز خوشحال تر است. 🔹در سال‌های اخیر که این مکان غصبی را از تصرف آموزش و پرورش بازپس گرفت تا به وقفنامه بانی آن عمل کرده باشد، رسانه ها چنین القا کردند که دبیرستان دیرینه مروی را غصب! و به حوزه علمیه تبدیل کرده اند. هرچند روز یک بار هم جماعتی معترض در مقابل درب آن تجمع می‌کردند. 👈 اگر به ویکی پدیا بنگرید، در میان دانش آموزان آن نام ، ، ، و را می‌بینید. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر اول سمت چپ: دکتر محمود شهابی با لباس روحانیت در سنین جوانی نفر اول از سمت راست: از اساتید نسل اول دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ✍ در آن سال‌های پس از سقوط ، شاهد حضور جمعی از دانش آموختگان حوزه بودیم که با دارا بودن مقام اجتهاد، و پس از آنکه چندی نیز با لباس روحانیت در مجامع علمی حضور داشتند، با کت و شلوار یا پالتو، در مدارس علمیه تهران به تدریس اشتغال یافتند. 🔻یکی از این شخصیت‌ها بود که با احراز مقام اجتهاد، از سال ١٣١٠ش در دو ساحت معقول و منقول در () به تدریس اشتغال داشت. ایشان همچنین در تدریس می‌نمود. 🔹در سال‌های آخر عمر شریفش بیمار شد. شاید یک هفته قبل از شهادتش بود که از دکتر شهابی خواست برای درمان خود به خارج از ایران سفر کند. دکتر شهابی نیز خیلی زود بار سفر بست و به فرانسه رفت. 🍂هفت سال پس از آن دکتر محمود شهابی در فرانسه از دنیا رفت و چون حمل جنازه را حرام می‌دانست، در قبرستان مسلمانان پاریس دفن شد. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم که از اخیار بازار تهران بود به اینجانب می‌فرمود: 🕌 روزی در پای منبر مرحوم نشسته بودم که این آیه شریفه را خواندند: إنّ جهنم لموعدهُم اجمعون، لها سبعَةُ ابوابٍ لکل باب منها جزءٌ مقسومٌ. (حاج محمود این فراز را با بغض و اشک می‌فرمود) ⚡️وقتی این آیات مربوط به جهنم را می‌خواندند، می‌شنیدم که دیوار و سقف مسجد از شنیدن آن، سر و صدا (و گویا ناله) می‌کند. 🔹نگارنده وقتی این خاطره را خدمت نقل کردم فرمودند: چه‌بسا این سر و صدای در و دیوار را فقط خود حاج محمود اخوان می‌شنیده است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم (م ١٣۶۵) دروس علوم دینی خود را در فراگرفته بود. 🔹او صاحب این ابیات مشهور است: بزرگ فلسفه نهضت حسین (قتل شاه دین) این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو که این پیام حسین است و منطق دین است 🔻استاد محمدعلی مردانی از قول امام_خمینی (ره) نقل می‌کرد که ایشان درباره مرحوم خوشدل می‌فرمود: "آقای خوشدل با این شعرش خدمتی بزرگ به مکتب عاشورایی سیدالشهداء (ع) و انقلاب اسلامی ما کرده است." 🔸مرحوم خوشدل از ارادتمندان و ملازمان آیت‌الله بود و گاه اشعاری برای ایشان می‌سرود. 🔹در آن سال‌های پس از سقوط که آیت‌الله برهان مدارس دانش آموزی اسلامی تاسیس کرده بود و به مدارس برهانیه شهرت داشت، مرحوم خوشدل سرودی برای مراسم صبحگاهی این مدارس گفته بود. در تصویر بالا متن این اشعار را به قلم مرحوم خوشدل می‌بینید که نگارنده از اصل آن عکس گرفته است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ بانو زینت السادات از برترین شاگردان و وصی و جانشین آن بانوی مجتهد و عارف بود. 🔰 بانو همایونی در سال ۱۳۴۳ ه‌.ش با آنکه ساکن اصفهان بود، در شهر تهران، در امتحان طلاب در شرکت کرد. گفته شده است در آن زمان جز بانو امین زن دیگری در حوزۀ علوم دینی وجود نداشت و تا آن روز هیچ زنی در آزمون مدرسه سپهسالار شرکت نکرده بود. امتحان در دو رشتۀ منقول و معقول برگزار می‌شد. از ۳۷۰ نفری که داوطلب شرکت در امتحان بودند، تنها پنج نفر در رشتۀ معقول ثبت‌نام کرده بودند. 🔸وی در کنار آن در آزمون ورودی دانشکده معقول و منقول (الهیات کنونی) شرکت کرد و در این آزمون نیز پذیرفته شد و تا دو سال او تنها زنی بود که در میان طلاب مرد در کلاس‌ها شرکت می‌کرد. 🔹با این حال تحصیل او در این دانشکده ناتمام ماند. این به آن دلیل بود که تا آن زمان دانشکده هیچ زنی را پذیرش نکرده بود و بعد از پذیرش زینت السادات همایونی دیگر زنان نیز به دانشکده مراجعت کرده و خواستار تحصیل در آنجا بودند. در این میان نامه‌ای از مسئولین دانشگاه به دست زینت السادات همایونی رسید با این پیشنهاد که مابقی دوران تحصیل خود را در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه اصفهان بگذارند. او هم از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. 🏠 وی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام تأسیس کرد. 🍃 @feyziye_tehran