eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ بانو زینت السادات از برترین شاگردان و وصی و جانشین آن بانوی مجتهد و عارف بود. 🔰 بانو همایونی در سال ۱۳۴۳ ه‌.ش با آنکه ساکن اصفهان بود، در شهر تهران، در امتحان طلاب در شرکت کرد. گفته شده است در آن زمان جز بانو امین زن دیگری در حوزۀ علوم دینی وجود نداشت و تا آن روز هیچ زنی در آزمون مدرسه سپهسالار شرکت نکرده بود. امتحان در دو رشتۀ منقول و معقول برگزار می‌شد. از ۳۷۰ نفری که داوطلب شرکت در امتحان بودند، تنها پنج نفر در رشتۀ معقول ثبت‌نام کرده بودند. 🔸وی در کنار آن در آزمون ورودی دانشکده معقول و منقول (الهیات کنونی) شرکت کرد و در این آزمون نیز پذیرفته شد و تا دو سال او تنها زنی بود که در میان طلاب مرد در کلاس‌ها شرکت می‌کرد. 🔹با این حال تحصیل او در این دانشکده ناتمام ماند. این به آن دلیل بود که تا آن زمان دانشکده هیچ زنی را پذیرش نکرده بود و بعد از پذیرش زینت السادات همایونی دیگر زنان نیز به دانشکده مراجعت کرده و خواستار تحصیل در آنجا بودند. در این میان نامه‌ای از مسئولین دانشگاه به دست زینت السادات همایونی رسید با این پیشنهاد که مابقی دوران تحصیل خود را در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه اصفهان بگذارند. او هم از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. 🏠 وی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام تأسیس کرد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر نشسته در وسط آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی. ▪️شخص ایستاده در بالای سر ایشان، آيت‌الله . ▫️شیخی که کنار مرحوم شیخ مرتضی ایستاده نیز احتمالا داماد میرزا حسن و پدر است. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 نفر نشسته در وسط آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی. ▪️شخص ایستاده در بالای سر ایشان، آيت‌الله #شیخ_مر
هنگامی که برای تکمیل تحصیلات خود از آشتیان به سفر می‌کرد، در راه دچار ابتلائات جسمی و روحی فراوانی شد. با بدنی رنجور و ناتوان، خود را ابتدا به کربلا رسانید و از آنجا به سوی نجف حرکت کرد. پاهایش دیگر توان حرکت نداشت و جسمش در اثر گزیده شدن توسط حشرات و بیماری‌های دیگر به‌شدت لاغر شده بود. گویا مرگ را جلوی چشمان خود می‌دید. چند سال قبل پدرش را از دست داده بود و اکنون با فقر شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. در مسير کربلا به نجف با هزار امید قدم برمی‌داشت. 🔹او خود چنین روایت می‌کند که وقتی به نقطه‌ای رسیدم که برای اولین بار گنبد و بارگاه (ع) نمایان می‌شود، ایستادم. دلم شکست. اشک در چشمانم چاری شد. دست به سوی حرم دراز کردم و با حال اضطرار حضرتش را خواندم، که ناگاه در همان لحظه دیدم تمام دردهای جسمی ام برطرف شده است. او حالا با انگیزه و توان بیشتری به مسیر خود ادامه داد تا آنکه به صحن مطهر قدم گذاشت. در همان حال یکی از علمای قدیم آشتیان او را دید و از چهره اش فهمید که فرزند فلانی است. میرزا حسن را به خانه اش دعوت کرد و صندوقی پول برای اداره زندگی اش به او بخشید. خانه خود در نجف را نیز به این طلبه جوان داد تا دیگر هیچ نگرانی مادی برای اقامت و تحصیل در نجف نداشته باشد. ✨و اینگونه به گوشه چشم حضرت مولی الموالی(ع) رنجهای او برطرف شد و در آينده نیز بر رتبه علمی والایی دست یافت و در رأس علمای جای گرفت. ⚡️همو بود که شهر تهران را در ماجرای یکپارچه به جوش و خروش انداخت و جمعیت کثیری از مردم تهران را به قیام علیه استعمار واداشت. 🔸میرزا محمد حسن آشتیانی از محبوبیت فراوانی در نزد مردم برخوردار بود و در سال‌های منتهی به ١٣١٩ق توليت را برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در کنار و در ✍ پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل کمیته های انقلاب آیت‌الله مهدوی کنی مسؤولیت کل آن را برعهده داشت و در هریک از مناطق شهر تهران نیز یکی از عالمان بزرگ و انقلابی آن منطقه در مقام مسؤولیت کمیته قرارگرفت. آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی نیز که در نیاوران سکونت داشت، مسؤولیت کمیته کاخ نیاوران را که از حساسیت بالایی برخوردار بود، برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 حضور در راهپیمایی به مناسبت شهادت در اردیبهشت ۵٨ در تهران 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 حضور #علامه_سیدمحمدحسین_طهرانی در راهپیمایی به مناسبت شهادت #شهید_مطهری در اردیبهشت ۵٨ در تهران 🍃
پیرامون تلاش خود و دیگر علمای تهران برای آزادی (ره) در پی حوادث خرداد ۴٢ می‌گوید: 🔰 خانۀ ما (در تهران) در آن‌ وقت‌ تلفن‌ نداشت‌. لذا برخاستم‌ آمدم‌ در منزل‌ يكي‌ از اقوام‌ كه‌ تلفن‌ بود و شروع‌ كردم‌ به‌ تلفن‌ كردن‌. فقط‌ و فقط‌ كارم‌ آن‌ روز تا شب‌ تلفن‌ كردن‌ بود و به‌ هر جائي‌ كه‌ فكر كنيد. 🔹چون‌ در طهران‌ اينطور تصميم‌ گرفتيم‌ كه‌ علماي‌ طهران‌ همه‌ در يك‌ جا جمع‌ بشوند و بروند خودشان‌ را به‌ شهرباني‌ معرّفي‌ كنند و بگويند كه‌: آية‌ الله‌ خميني‌ تنها نيست‌. ما همه‌ با او هستيم‌، هر جرمي‌ كه‌ او دارد ما هم‌ با او هستيم‌، او تنها نيست‌. ما همه‌ با هم‌ ديگر يكي‌ مي‌باشيم‌. حالا اين‌ علما را بايد جمع‌ كنيم‌؛ لذا بعضي‌ها را كه‌ تلفن‌ نداشتند با فرستادن‌ افراد خبر كرديم‌ و بعضي‌ها هم‌ كه‌ تلفن‌ داشتند شروع‌ كرديم‌ به‌ تلفن‌ كردن‌ به‌ آنها و آنقدر آن‌ روز تلفن‌ كرديم‌ كه‌ من‌ نمي‌دانم‌ سيصدتا شد، چهارصد تا شد... 🔸خلاصه‌ تلفن‌ها انجام‌ شد. همۀ علماء طهران‌ انصافاً اهميّت‌ دادند و حتّي‌ بزرگانشان‌ مثل‌ آية‌ الله‌ حاج‌ رحمة‌ الله‌ عليه‌، آية‌ الله‌ آقاي‌ آشتياني‌ و آية‌ الله‌ حاج‌ و آية‌ الله‌ حاج‌ كه‌ از افراد جلسه‌ خود ما بودند و همكاري‌هاي‌ مستقيم‌ داشتند و ديگران‌ از علماي‌ سرشناس‌ و طراز اوّل‌ طهران‌ همه‌ حاضر شدند كه‌ در آن‌ مجمع‌ شركت‌ كنند. 🔹تمام‌ آقايان‌ بَنا شد كه‌ در منزل‌ آقاي‌ حاج‌ سيّد آقاي‌ خلخالي‌ در خيابان‌ خراسان‌ جمع‌ بشوند و مجتمعاً بروند از آنجا براي‌ شهرباني‌، و خودشان‌ را معرّفي‌ كنند. 🍃 @feyziye_tehran
🔰 از شاگردان (ره) در نجف اشرف و از اساتید خارج حوزه علمیه تهران در بیان خاطرات خود می‌فرمایند: 🔻وقتی که بنده وارد نجف شدم این کشور هنوز به شکل جمهوری اداره نمی‌شد و حکومتی سلطنتی داشت و وقتی که حاکم وقت عراق قصد تشرف به حرم حضرت امیر را داشت، ماموران حکومتی مستقر در بازار مجاور حرم مطهر در مسیر عبوری شاه عراق، قالی هایی پهن می‌کردند تا به حرم مشرف بشود. یک شب من در عالم رویا دیدم که به جای ماموران حکومتی مردم هستند که در حال پهن کردن فرش‌هایی ١٢ متری در بازار بزرگ نجف هستند. وقتی از مردم پرسیدم که چرا این فرش‌ها را پهن کرده‌اید در جواب گفتند که قرار است آقای خمینی به نجف بیاید. ▫️یک چند روزی از آن خواب من گذشته بود، ناگهان تلفن مدرسه آیت‌الله بروجردی که تنها تلفن موجود در مدارس مستقر در نجف بود زنگ خورد و وقتی که تلفن را جواب دادیم متوجه شدیم که هستند و می‌گویند که هم اکنون با پدرم در کاظمین هستیم. (ع) 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ لحظاتی تصویرسازی کنید تا از امروز به دیروز تهران سفر کنیم: در بازار تهران، محدوده کاخ گلستان تا خی
📷 قدیمی‌ترین تصویر شهر تهران مربوط به سال ١٢٩٠ق ✍ گرچه انتقال حوزه حکمت و فلسفه از اصفهان به تهران در نیمه قرن سیزدهم هجری قمری با هجرت صورت گرفت، اما دوران اوج حوزه حکمت تهران اواخر قرن سیزده می‌باشد. این دوران مصادف است با حضور سه حکیم بزرگ در دارالخلافه طهران که هریک به یک مشرب فلسفی شناخته می‌شدند. 🔹حکیم الهی که در اقامت داشت و به تدريس مشغول بود. 🔸 که در به تدریس اشتغال داشت. 🔹حکیم که اقامتگاه و کرسی تدریس وی در جای داشت و به شناخته می‌شد. همزمانی این سه حکیم بزرگ، یکی از باشکوه‌ترین حوزه های حکمی را پديدآور که برکات آن تا امروز ادامه دارد. 🍃 @feyziye_tehran
فرزند (رهبر مشروطه) بود. 🔹وی را باید یکی از برترین رجال علمی و سیاسی تهران به‌شمار آورد که نفوذ بسیاری در دربار پهلوی و سران حکومت داشت و در عین حال از احترام بسیاری نزد مردم و حوزه های علمیه برخوردار بود. 🔸او در ۱۳۲۷ ش، به همراه ۱۴تن از مجتهدان، بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن ظاهر شدن زنان در اماکن عمومی، بدون حجاب، حرام اعلام شده بود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویری از به همراه اعضای خانواده. ▪️سمت چپ ایشان، فرزندش نیز دیده می‌شود که در آن زمان در طرفداری از مشروطه، با پدر همراهی می‌کرد. ▪️پدر سید عبدالله بهبهانی یعنی آیت‌الله نیز از علمای بزرگ تهران در اوایل دوران سلطنت بوده و صیغه وقف نیز توسط وی جاری شده است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ آقا اصالتا کرمانشاهی بود و پدرش سید اسماعیل نیز در تهران به حاج قوام واعظ شناخته می‌شد. 📖 آقا سید مهدی در اراک و قم از محضر حاج و در نجف اشرف از دروس استفاده کرده و به مقام اجتهاد رسیده بود. ✨ایشان در اخلاق، حکمت و عرفان نیز در حوزه تهران از محضر ، و بهره برده بود. 🔻بنابراین سلسله سلوکی وی از طریق مرحوم ساوجی به و از طریق مرحوم امامزاده زیدی به می‌رسید. آقا سید مهدی قوام بیشتر از طریق منبر و وعظ به تربیت دینی مردم مشغول بود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر بالا: مرحوم شیخ عباسعلی اسلامی در جمع دبیران و برخی دانش آموزان مدرسه جعفری تصویر پایین: مرحوم اسلامی کنار در مراسم کلنگ زنی یکی از مدارس جامعه تعلیمات اسلامی ✍ مرحوم و در دوران سلطنت از سوی به هندوستان اعزام و در آن سرزمین با شیوه کار مدارس جدید اسلامی آشنا شدند. نزدیک به دو سال بعد آیت‌الله برهان و چندی پس از آن نیز مرحوم اسلامی به تهران آمدند و اقدام به راه اندازی مدارس اسلامی جدید نمودند که اقدامی سریع برای مقابله با تربیت دین ستیز رضاخانی بود. 🔹شیخ عباسعلی اسلامی تا پیش از سال ١٣٣٠ بیش از ١٣٠ باب مدرسه تحت عنوان در تهران و شهرستانها احداث کرد و به تربیت نسل نوجوان و جوان پرداخت که معمولا در تزاحم با سیاست‌های پهلوی بود و گاه در مسير فعالیت‌های آموزشی و تربیتی آن سنگ اندازی می‌شد. ▪️نزدیک به یک دهه پس از آن پدید آمد که رویکردی غیرسیاسی یافت و به طور کلی از هرگونه فعالیت سیاسی و همراهی با نهضت (ره) پرهیز می‌نمود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت‌الله در جمع هیأت دانش‌ آموزی . 🔺نوجوان عمامه بسر در صف اول فرزند ایشان حجت‌الاسلام است. ✍ آیت‌الله برهان که آموزش و پرورش دینی را در دو عرصه دانش آموزی و طلبگی دنبال می‌کرد، یکی از محورهای آموزش و تربیت دینی بود که مدارس جدید و علوم دینی وی را باید یکی از بسترهای تربیت نسل انقلابی دانست. 🔹تربیت چهره هایی چون در مدارس جدید برهانیه (که ایشان خود نیز مسیر آموزش و پرورش نسل نوجوان را به خوبی ادامه داد) و پیوستن جمعی از نوجوان‌های تحت تربیت آیت‌الله برهان به ، از آثار تربیتی مدارس برهانیه است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ یکی از مدارس قدیم تهران (یا بهتر بگوییم مسجد-مدرسه) یا همان بود. 🔻بانی اولیه این مکان قاسم خان پدر (مادر ) بود. مهدعلیا با به سلطنت رسیدن فرزندش این مسجد_مدرسه را توسعه داد. 🔹اولین مدرّس این مدرسه حکیم بزرگ بود که مدت ٧ سال روزی سه درس (فقه، اصول، حکمت) در آن مدرسه میداد. 🔸با پایان این هفت سال، آقا علی مدرس دیگر به مدرسه مادر شاه نرفت و مدتی کنج عزلت اختیار کرد و در منزل تدریس می‌نمود، تا آنکه با ساخت ، در سال ١٢٨١ق به مدرسه سپهسالار رفت. 🕌 درباره مکان جغرافیایی مدرسه مادر شاه بحثهای متعددی صورت گرفته است. اما آنچه صحیح‌تر به نظر می‌رسد آن است که این مسجد_مدرسه در تقاطع خیابان باب همایون و صور اسرافیل واقع بوده که از آن مکان هم اکنون تنها مسجدی به نام باقی مانده است. 🍃 @feyziye_tehran
📷 شهید مدرس در کنار و آیت‌الله (پدر آیت‌الله شاه آبادی) 🥀 به مناسبت ٢٧ ماه رمضان سالگرد شهادت ✍ آیت‌الله در نجف با هم حجره بود و دروس‌ خود را با مباحثه می‌کرد تا به درجه اجتهاد رسید. 📖 شهید مدرس با ورود به تهران تدریس خود را در ایوان زیر ساعت در آغاز کرد. وی در (۲۷ تیر ۱۳۰۴ش) تولیت این مدرسه را به عهده گرفت و برای اولین بار طرح امتحان طلاب را به مرحله اجرا درآورد و به منظور حسن اداره این مدرسه، نظام‌نامه‌ای تدوین کرد و امور تحصیلی طلاب را مورد رسیدگی قرار داد و سعی در احیا و آبادانی روستاها و مغازه‌های موقوفه مدرسه کرد. 🔸از شاگردان وی می‌توان به ، و اشاره کرد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 درکنار آیات وحجج اسلام: ، و دردهه40 درتهران ✍ در سال ۱۳۴۰ش. از سوی مسئولان کنگره ملی - اسلامی و غیر دولتی از برای شرکت در آن محفل دعوت شد. 🔸آن مرجع بزرگ آقایان ، نجفی شهرستانی ـ امام جماعت سابق مسجد آشتیانی‌ها - و را به نمایندگی از سوی خود فرستاد و چند دوره از کتاب الخلاف شیخ طوسی را در اختیارشان قرار داد تا در هر جایی که صلاح می‌دانند اهدا کنند. 🔹نمایندگان ایشان در آن کنگره که در بیست و هفتم رجب برگزار شد، شرکت کردند و ۱۲ روز در بیت المقدس ماندند. 🔰 آيت‌الله سید رضی شیرازی می‌گوید: «در آن زمان بیت المقدس با سیم خاردار به دو قسمت تقسیم شده بود، یک قسمت در دست صهیونیستها بود و قسمت دیگر - که مسجد هم در آن واقع شده بود - در دست مسلمانها. در نزدیکی مسجد یک بقالی بود که ما رفتیم و از او پرتقال خریدیم. مغازه دار به ما گفت شما ایرانی‌ها برادران یهودید؟! من گفتم: نه! شاه برادر یهود است. ما مسلمانیم و برادر شما.» 🔸نمایندگان، کتابهای اهدایی را به سران کشورهای اسلامی و کتابخانه‌های آنان هدیه کردند و بعد به رفتند. در سفر به لبنان با شخصیت و موقعیت خاص - که به تازگی مجلس اعلای شیعیان لبنان را تاسیس کرده بود - بیشتر آشنا شدند. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر سوم از چپ ✍ مرحوم آقا شیخ محمدتقی آملی همواره نگران موضوع بود. از این‌رو در تاریخ 22/ 3/ 1346 در اقدامی همراه با علمای تهران اعلامیه ای صادر کردند که در آن به دفاع از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و تجاوز نظامیان صهیونیست به سرزمینِ فلسطین را محکوم کردند. در بخشی از آن اعلامیه با تمسک به آیۀ "وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یضُرُّکُمْ کیْدُهُمْ شیْئا" آمده است:   🔰 (وظیفۀ اسلامی هر مسلمان آن است که به قدر توانایی و امکانات به کمک آنان (فلسطینیان) شتافته و از هر نوع مساعدتی که ممکن باشد، دریغ ننمایند.) 📚 اسناد انقلاب اسلامی، ج 3، ص 207. 🍃 @feyziye_tehran
🇯🇴 اولین سالگرد روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال ۵٨ در محوطه برگزار شد که سخنران ویژه این مراسم بود و مواضع محکمی در دفاع از اتخاذ کرد. 🎙ایشان در این سخنرانی چنین‌ بیان می‌دارند: 🇯🇴 در سال 27 هنگامی که در اولین کنفرانس اسلامی به فلسطین رفتم و از کشورهای عربی و اسلامی نیز در این کنفرانس شرکت داشتند، آنها فقط به سخنرانی‌های هیجان‌انگیز می‌پرداختند و تظاهر به طرفداری از مظلومی می‌کردند. در همین وقت مردم فلسطین از طرف سازمان ملل متحد مورد قبول نبودند و رسمیت نداشتند و برخی از دهکده‌ها و شهرهای فلسطین با سیم‌خاردار به دو قسمت تقسیم شد که افراد یک خانواده در دو طرف این سیم‌خاردار و چهره‌های غمگین و اندوه‌بار با حسرت و آه به هم می‌نگریستند و این چهره‌های ماتم‌زده و شکست‌خورده در اثر فشارها تبدیل به مردانی مبارز نه فقط برای فلسطین بلکه برای تمام دنیا الهام‌بخش رهایی مظلومین شدند. 🌿 روزی فرا می‌رسد که سرزمین فلسطین آزاد شود و بیت‌المقدس و جایگاه معراج به صاحبان اصلی خود برگردد. 🇮🇷ما در ایران جرئت نداشتیم درباره فلسطین حرف بزنیم ولی الان ما با هم هستیم و ان شاء الله فلسطین را آزاد می‌کنیم. 🍃 @feyziye_tehran
⚫️ خانواده ای عبرت‌آموز از علمای عصر قاجار و پهلوی ✍ از روحانیون مشروطه‌خواه و نماینده سه دوره نخست مجلس شورای ملی از تهران بود. او هوادار رضاشاه بود و به عنوان سالخورده‌ترین نماینده در مجلس موسسانی شرکت کرد که در آذر ۱۳۰۴ با تغییراتی در قانون اساسی، سلطنت خاندان پهلوی را رسمیت بخشید. 📖 وی در بدو حضورش در تهران که مصادف با انقلاب مشروطه بود، در به تدریس می‌پرداخت. 🔺پسرش دکتر شیخ مرتضی یزدی که در این تصویر حضور دارد، در سال ۱۳۲۵ به عنوان یکی از سه وزیر توده‌ای به کابینه احمد قوام پیوست. 🔺پسر او حسین، (نوه شیخ محمدحسین) از حزب توده برای ساواک جاسوسی کرد که مرتضی یزدی پس از آگاهی از این مسئله بسیار رنج برد. 🍃 @feyziye_tehran
📚 گزارش در کتاب روزنامه خاطرات، از عید فطر سال ١٣٠١ق ✍ در زمان قاجار برای اعلام و حلول ماه شوال، پس از اعلام علما و مراجع دارالخلافه تهران، با شلیک توپ به مردم شهر اطلاع داده می‌شد. 🗓 نمونه این اقدام را در عید فطر سال ١٣٠١ق می‌بینیم که میان علما در اعلام روز عید اختلاف شده بود. از تبریز، قم، قزوین و نجف خبر رسیده بود  که عید شده ولی در تهران هنوز خبری نبود. 🔸برای مرحوم برترین مجتهد شهر حلول ماه شوال اثبات نشده بود و ایشان در پاسخ استفتاء فرمودند که باید رؤیت هلال در افق شهر تهران صورت گیرد. 🔹 از این‌رو تا عصر روز یکم شوال خبری از عید نبود تا آنکه مطابق نظر مجتهد دوم شهر یعنی ، نزدیک غروب، اعلام شد که امروز عید بوده است. 🍃 @feyziye_tehran
🔰 در روز ١٣ شهریور سال ١٣۵٧ نماز و راهپیمایی میلیونی تاریخی ، به امامت حجة الاسلام والمسلمین و سخنرانی در تپه های قیطریه برگزار شد. ✍ رهبری این تظاهرات را روحانیت مبارز تهران به عهده داشت. روزنامه اطلاعات تعداد راهپیمایان را بیش از سه میلیون نفر ذکر کرد  این تظاهرات بسیار آرام برپا شد و سربازان مستقر در بین راه، با شاخه های گل و بوسه های مردم مسلمان روبرو شدند. 🍃🍃 تهران هرگز چنین جمعیتی به خود ندیده بود. همین مسأله موجب شد که رژیم به فکر چاره بیفتد. در پایان این راهپیمایی، تظاهرکنندگان خواستار برگزاری تظاهراتی دیگر در 16 شهریور شدند. اما دولت شریف امامی هر گونه اجتماع را ممنوع اعلام کرد. 🔸عيد فطر سال ۵٧ براي نخستين بار تمام زنان باحجاب اسلامي پيشاپيش جمعيت حضور داشتند و نيز براي اولين بار حكومت اسلامي به عنوان خواست نهايي مردم در اين راهپيمايي مطرح شد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت به همراه برادرانشان در کنار مرحوم آیت‌الله 🔺 فرزندان مرحوم مسجدجامعی از جمله احمد مسجد جامعی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد در دولت اصلاحات) در تصویر دیده می‌شوند. ✍ شیخ مصطفی مسجدجامعی از علمای به‌نام تهران بود که تحصیلات خود را در پشت سر گذاشته و مدتی مسؤولیت کتابخانه مروی را برعهده داشت. 🕌 ایشان سالها در حسن آباد تهران به اقامه جماعت و تبلیغ و ارشاد مردم اشتغال داشت و در همان مکان مقدس اقدام به تاسیس کتابخانه کرد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 از رهبران در جمع اعضای خانواده 🔺نفر اول نشسته از چپ ، فرزند سید محمد طباطبایی 🔺نفر دوم نشسته از راست آیت‌الله برادر سید محمد طباطبایی را می‌بینیم که برخلاف برادرش، مشروعه خواه بود و طرفدار به‌شمار می‌آمد. 🔺نفر دوم نشسته از چپ احتمالا سید اسدالله طباطبایی برادر دیگر سید محمد ✍ سيد محمد طباطبایی در تهران، مدرسه‌ای با رویکرد نوین برای تربیت کودکان و نوجوانان تهرانی با عنوان ، در سال ۱۳۱۷ق تأسیس و برادرش سید اسدالله طباطبایی را به عنوان رییس مدرسه انتخاب کرد و سرپرستی آنجا را هم به فرزند خود سید محمد صادق طباطبایی سپرد. ▪️سيد محمدصادق نیز بعدها به ریاست (دوره شانزدهم) برگزیده شد. 🏚 مقبره خاندان سید محمد طباطبایی در ضلع شمال غربی میدان حضرت عبدالعظیم(ع) قرارداشت که بعدها تخریب و به پاساژ تبدیل شد. چنانکه محل سکونت و تبلیغ ایشان یعنی نیز ویران و درجای آن احداث گردید. بنابراین آثار بیرونی چندانی از وی و خاندانش باقی نماند. 🍃 @feyziye_tehran
✍ پس از حادثه جانسوز و سخنرانی تاریخی (ره) در نیمه خرداد ١٣۴٢، وعاظ و گویندگان تهران و فضلایی که از قم  به تهران برای سخنرانی دعوت شده بودند دسته جمعی در منابر، دولت را به باد انتقاد گرفتند و عمل رژیم در سرکوبی طلاب علوم دینی در مدرسه فیضیه را تقبیح نمودند. 🔻این امر موجب شد که شب یازدهم محرم از طرف شهربانی بیش از پنجاه تن از وعاظ معروف و گویندگان دستگیر شده و در شهربانی زندانی گردیدند که از جمله آن ها ، ، و بودند. 📷 تصویر بالا جمعی از این اهل منبر را پس از آزادی نشان می‌دهد که در میان ایشان و نیز حضور دارند. 🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت الله مهدوی کنی در جمع اهالی مسجد جلیلی تهران ✍ مرحوم آیت الله مهدوی کنی پس از اتمام تحصیلات خود در قم، به تهران آمد و در که به همت ابوالزوجه ایشان مرحوم حاج تأسیس شده بود به اقامه جماعت و تبلیغ معارف دین و مبارزه فرهنگی پرداخت.