آیت الله جوادی آملی .mp3
2.69M
🎙خاطره #آیت_الله_جوادی_آملی از تأثر شدید آیتالله #شیخ_مهدی_امیرکلایی_مازندرانی نسبت به شهادت استادش آیتالله #شیخ_فضل_الله_نوری
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت آیتالله #شیخ_محمد_خالصیزاده در ۱۴ آذر ۱۳۴۲
✍آیت الله خالصیزاده در سال ۱۳۰۱ از عراق به ایران آمد و با استقبال پرشور علما و اهالی تهران وارد این شهر شد.
وی در بدو استقرارش در تهران برای نمایان ساختن فجایع انگلیس در عراق «جمعیت نمایندگان عالی بین النهرین» را تاسیس کرد و اسناد مربوطه را در کتابی به نام «مظالم انگلیس در بین النهرین» منتشر ساخت.
فعالیتهای سیاسی آیتالله خالصیزاده از راه برگزاری برنامهها و سخنرانیهای منظم در #مسجد_سلطانی بازار تهران گسترش یافت و «جمعیت مجتمعین مسجد سلطانی» را تاسیس کرد. سخنرانیهای خالصی زاده در سال ۱۳۰۲ در کتابی به نام «مواعظ اسلامی» به چاپ رسید.
#نورالدین_کیانوری دبیرکل حزب توده در خاطرات خود مینویسد:
«خالصی زاده مدتی در #مسجد_شاه سخنرانیهایی داشت و صحبتهای خیلی تند ضد انگلیسی میکرد. او توانسته بود عده زیادی را که دشمن انگلیسیها بودند و از قرارداد ۱۹۱۹ و از حاکمیت انگلیسیها بر ایران دردمند بودند، جذب خود کند.
در این زمان تریبون دیگری وجود نداشت. فعالیت نیروهای چپ و #کمونیست و دیگران فوق العاده ناچیز بود، ولی خالصی زاده عده زیادی جوان پسر و دختر را جذب کرده بود.
من آنقدر خاطرم هست که خواهرم اختر به اتفاق همشاگردیهایش در این سخنرانیها شرکت میکردند. آنها از صحبتها یادداشت برمیداشتند و یادداشتها را با هم معاوضه میکردند.»
📚رسائل سیاسی آیتالله شیخ محمد خالصیزاده ص۱۸_۲۰
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 سیره اجتماعی علمای امروز...؟!
✍یک وقت که در اصفهان به دیدار آیتالله #سید_مرتضی_مستجابی (که در دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ در تهران تحصیل و فعالیت داشتند) رفته بودم، اظهار شرمندگی از ایجاد زحمت داشتم، فرمودند: شما وقتی زنگ در این خانه را زدی، کسی پرسید کی هستی؟ یا در باز شد؟ عرض کردم: بدون پرسش در باز شد.
این رفتار را در سیره اجتماعی آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی (که آیتالله مستجابی روابط نزدیکی با وی داشت) هم میبینیم. در خانه او به روی همه باز بود و راز محبوبیت این مجتهد مبارز هم (تا قبل از فتنههای دوران نهضت ملی) همین بود.
🔹دیروز یکی از دوستان که زیاد خدمت آیتالله مستجابی میرود تعریف میکرد:
خدمت ایشان نشسته بودم، زنگ در به صدا درآمد و ایشان فوری در را باز کرد. گفتم: چرا نمیپرسید کیست؟! شاید مزاحمت یا خطری باشد. فرمود: آخوند باید درب خانهاش به روی همه باز باشد؛ یک روحانی وقتی زنگ خانهاش به صدا درآمد نباید بپرسد کیست؛ همه مردم باید بتوانند به نزد او بیایند!
گاهی فرد نیازمند زنگ خانه ایشان را میزند، در باز میشود، وارد شده و پس از عرض سلام خدمت ایشان، خودش به آشپزخانه میرود و غذای مورد نیاز خود را برمیدارد، خداحافظی کرده و میرود.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡رابطه فقیه و عارف، #حاج_ملاعلی_کنی و #آقا_محمدرضا_قمشهای
🔻استاد #سید_جلالالدین_آشتیانی:
«روزی در محضر حجتالاسلام کنی روایتی نقل میشود و حاضران در معنای روایت اظهار نظر میکنند. حجت الاسلام نظر فضلا را نمیپذیرد. مرحوم حاج آقا فرزند ارشد مرحوم کنی نزد آقا محمد رضا قمشهای میرود و از او میخواهد که حدیث را معنا کند. آقا محمدرضا چندین وجه در معنای حدیث بیان میکند و حاج آقا گفته آقا محمدرضا را مینویسد و نزد پدر میبرد.
مرحوم حاجی با دقت گفته آقا محمدرضا را مطالعه میکند؛ فرزند خویش را نزد خود فرا میخواند که به جناب میرزا اطلاع بده که عصر جمعه به زیارت او میرویم. مرحوم آقا محمدرضا معذرت میخواهد و خود عصر جمعه به زیارت حجت الاسلام کنی میرود.
علاقه و احترام حاجی به اندازهای بود که وقتی ملا محمود لنگ قمی بالای منبر #مسجد_شاه سابق تهران متصل به مدرسه (صدر) از آقا محمدرضا انتقاد شدید مینماید و مردم را تحریک میکند که او را از مدرسه بیرون نمایند تا نتواند طلاب را گمراه نماید اوباش به مدرسه هجوم میبرند؛ دو نفر از شاهزادگان قاجار که در درس حضور داشتند به وسیله چند نفر فراش حکومتی، آقا محمدرضا را در جایی پنهان مینمایند.
مرحوم حاجی کنی دستور داد شیخ محمود را در #سرچشمه در ملأ عام چوب زدند و به #ناصرالدین_شاه نوشت «چند بار تذکر دادم که در تهران شیخ الاسلام جامع منقول و معقول واجب و لازم است.»
📚جلال حکمت و عرفان ص۹۰ و ۹۱
📷تصویر حاج ملاعلی کنی در کنار کارکنان #مدرسه_دارالفنون
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡چرا امروز حوزهها خروجی کمی در فقاهت و حکمت دارند؟
🔻دیدگاه استاد #سید_جلالالدین_آشتیانی (مصاحبه سال ۱۳۶۴):
«یادتان میآید که آقای دکتر یحیی مهدوی در پذیرفتن دانشجو و معلم چقدر سخت میگرفت؟ خیلی احتیاط میکرد. این است که اگر الان عدهای نخبه اساتید فلسفه، دانشجوی سابق ادبیات هستند از هنر اوست؛ خیلی سخت میگرفت.
حالا در قم هم طلبههای خوب بسیارند، منتها در حال حاضر ایام تحصیل در طول سال خیلی کم است؛ گویا به حساب یکی از دوستان در حدود ۹۵ روز است به همین دلیل است که همه رشتهها رکود علمی دارد. یعنی بعد از این خدای نخواسته دیگر یک مفسر حسابی، یک معلم اخلاق به دردخور، یک استاد فلسفه خوب نخواهیم داشت....
شما ۲۰ هزار نفر دانشجو دارید؛ در میان اینها عدهای را که سطح و یا قدری خارج خواندهاند انتخاب کنید و در فلسفه ممحض کنید. عدهای را هم حدود ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر یا ۲۰۰۰ نفر را ممحض کنید تا بروند و در فقه درس بخوانند تا مجتهد متبحری دربیایند. یک عده هم که سطح بخوانند میتوانند واعظ بشوند. روضه خوان هم با تحصیل علوم ادبی به چیزی دیگر احتیاج ندارد.
این است که الان بودجه خیلی عظیمی صرف میشود ولی اشخاص پرورش پیدا نمیکنند.»
📚کیهان فرهنگی، سال سوم، شماره۶.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای جلوه نور
• ویژهبرنامه ماجرا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
• باحضور: حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری
📆 سهشنبه ۱۲ دی، ساعت ۲۱:۱۵
از شبکه ۴ سیما
🔻مباحث این برنامه:
▫️بررسی اقوال در تاریخ ولادت و سن حضرت زهرا سلام الله علیها،
▫️محل ولادت فاطمه زهرا(س)،
▫️بررسی روایات خلقت نوری حضرت،
▫️سیره مادری دختر پیامبر(ص)،
▫️بحثی تاریخی پیرامون موقعیت خانه حضرت زهرا(س) در مدینه (خانه در کنار مسجدالنبی یا در نقطهای دورتر یا هر دو؟)
▫️زمان و مکان هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃خاطره جالب استاد علی دوانی از جشن ولادت حضرت زهرا (س) در #مدرسه_مروی:
🔹«شبی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا در #مدرسه_مروی جشن مفصلی بود. تمام صحن مدرسه مملو از طلاب و علما و کسبه و تجار بود. زنهای محله هم در پشتبام مدرسه اجتماع کرده بودند. منبری در کنار حوض مدرسه بود و مداحان مداحی میکردند.
در آخر، حاج #میرزا_عبدالله_صبوحی_تهرانی از وعاظ مشهور قدیمی تهران که میگفتند آقای فلسفی روش او را دنبال میکرده، در پلۀ دوم منبر ایستاده، شروع به سخنرانی کرد. در اثنای سخنرانی او، بهلول که در تهران معروف بود، با قیافۀ خاص خود، بلند قد، سرخ و سفید و چشمانی ریز، با شارب پرپشت، کلاه بوقی بلندی بر سر و قبایی پشمی به تن، با ریشی پرپشت و موی آشفته برخاست و مدتی دور حوض چرخید. چند بار به او گفتند بنشین، ولی او ننشست. حاج میرزا عبدالله هم گفت بنشین که در این هوای سرد به حوض میافتی، اما بهلول گوش نکرد و به قدری چرخید تا یک دفعه افتاد توی حوض. مجلس بههم خورد و صدای بگیرید بگیرید، بهلول خفه شد، از هر جا به گوش میرسید.
خود بهلول هم که یا شنا بلد نبود، یا تعمد داشت، توی آب غَلت میخورد و کمک میطلبید.
حاج میرزا عبدالله ناچار از منبر پایین آمد و درحالیکه تف و لعنت به بهلول نثار میکرد، از مدرسه خارج شد. میگفتند بهلول از منبریها و بعضی از رجال، حق و حساب میگیرد.»
📚#نقد_عمر ص۱۶۷
----------------------------------
▫️روزگاری، درب مدارس علمیه تهران به روی همه مردم از مرد و زن باز بود. آفات و برکاتی داشت، اما نفعش بیش از ضررش بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡با شروع مبارزات در دهه ۴۰، غلبه فضای التقاط و مارکسیسم به اندازهای بود که تعدادی از روحانیون نیز برای مبارزه به این گروهها گرایش پیدا کرده بودند. این عده حتی وقتی میخواستند نهجالبلاغه را تفسیر کنند بر مبنای اندیشههای مارکسیستی تفسیر میکردند.
آیتالله مصباح یزدی به عنوان یکی از اساتید جوان حوزه، مقابل این نوع نگرش ایستاده بود.
🔻در گفتگو با آیتالله محمود محمدی عراقی، از شاگردان قدیمی آیتالله مصباح یزدی و تولیت مدارس مشکات.
💠تکرار این برنامه را امروز ساعت ۱۵ در برنامه ماجرا از شبکه ۴ تماشا کنید.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی ابتدا مخالف حضور روحانیون در مشاغل اجرایی کشور بودند، اما بعد از انقلاب از این دیدگاه عدول میکنند!
🎥در این برش از بیانات امام خمینی، توضیحات ایشان را در باب تغییر دیدگاهشان و در باب اتهام #حکومت_آخوندیسم میشنویم.
ما را دنبال کنید: تاریخ حوزه تهران
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر مزار آیتالله شیخ محمد غروی کاشانی در شهر کاشان
✍آیتالله غروی کاشانی در پی فتوا علیه بهائیان کاشان به تهران تبعید شد و در دوران مبارزات نهضت ملی در کنار آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی به مجاهدت پرداخت.
در ۱۳۴۱ که روحانیون و مراجع قم به مخالفت با رژیم شاه برخاستند، روحانیون تهران نیز به منظور مخالفت با رفراندوم شاه و پشتیبانی از مراجع قم در منزل آیتالله غروی اجتماع نمودند که همگی دستگیر و در زندان قزل قلعه زندانی شدند.
در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، آیتالله غروی اولین روحانی بزرگ تهران بود که طی اعلامیههایی، مردم را به تبعیت از امام خمینی تشویق نمود و همین کار نیز باعث دستگیری و گرفتاری زیاد وی شد. حتی شاه شخصا دستور داد تلفن منزل او را قطع کردند و کسی حق ملاقات با او را نداشته باشد.
در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ۱۳۴۶، آیتالله غروی که بسیار نگران سرنوشت جنگ بود، مجلس دعایی در مسجد ارک برپا نمود، و چون مامورین درهای مسجد را بستند در پشت درب مسجد همراه مردم برای پیروزی مسلمین دعا نمود، سپس مردم در اطراف پراکنده شدند و شعارهای مرگ بر اسرائیل سردادند.
به دنبال آن، آیتالله غروی به شهربانی احضار شد در پاسخ تهدیدهای رئیس شهربانی گفت: دستگاه استبداد بداند که سه کار بیشتر نمیتواند درباره من بکند: یا زندان که باعث راحتی من است، یا تبعید که برای من سیاحت است، و یا کشتن که به درجه شهادت نائل میآیم!
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠سوابق علمی آیتالله غروی کاشانی
✍ آیتالله محمد غروی کاشانی فرزند حاج ملاّ محمّدحسین نطنزی حاکم شرع کاشان بود. وی قبل از این که به سنّ 9 سالگی برسد پدر خود را از دست داد و سرپرستی او را مادرش که فرزند یکی از بازرگانان سرشناس کاشان بود به عهده گرفت. مشارّالیه تحصیلات مقدّماتی را در کاشان آغاز کرد و صرف و نحو را از آخوند ملاّ محمّدحسن نحوی (متوفّی 1340 هـ . ق) فرا گرفت و بعد برای کسب علوم دینی در جلسات درس #ملا_حبیبالله_شریف شرکت جست. وی پس از چندی برای طیّ مدارج بالاتر رهسپار اصفهان شد و پای درس علمایی چون: آخوند #ملا_محمد_کاشی، آقا سیّد مهدی دُرچهای و میرزا احمد نشست و با اندوختهای وافر از فلسفه، حکمت، ریاضی، فقه و اصول به زادگاه خود بازگشت و برای بار دوّم در جلسات درس و بحث ملاّ حبیب الله شریف شرکت نمود.
معظّم له در سال 1341 هـ . ق برابر با 1301 هـ .ش عازم نجف اشرف گردید و چهارده سال در آن دیار از محضر: میرزا محمّدحسین نائینی، سیّد ابولحسن موسوی اصفهانی، شیخ ضیاء الدّین عراقی و شیخ اسد الله زنجانی بهرهها برد و موفّق به اخذ اجازة اجتهاد گردید و همچنین نجوم را از شمس تبریزی از علمای مقیم نجف آموخت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت ۸ رجب سالروز ترور #سید_عبدالله_بهبهانی از علمای تهران و رهبران مشروطه
✍ #اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات گزارشی میآورد که حاوی نکات جالبی است:
«یکشنبه، ۲۲ جمادیالاول: از تفصیل تازه اینکه #امین_السلطان میل میکند خانه عزیزخان خواجهٔ شاهی که جوان خوشرو و موئی است برود. چون این خواجه طرف عشق وزیر اعظم است، به بهانه دیدن میرزا حسن مجتهد آشتیانی که خانه او به خانه عزیزخان وصل است میرود. میرزا حسن تعجب زیاد میکند. مغرب از آنجا خانه عزیزخان میرود و تا ساعت پنج آنجا میماند.
بعد سید عبدالله پسر مرحوم سید اسماعیل بهبهانی گله میکند که چرا خانه من نیامده است. جناب وزیر اعظم از حضرت عبدالعظیم (ع) روزی که مراجعت میفرمایند، خانه آقا سید عبدالله میروند، در کوچههای تنگ تهران کالسکه را میرانند. کالسکه واژگون میشود. آقا سالم از زیر کالسکه بیرون میآید.
تفصیل را با اغراق زیاد به سید عبدالله میفرمایند. او هم الماس، غلام خود را خواسته، میگوید محض سلامتی آقا تو را آزاد کردم. این تفصیل تازه که بیاندازه اسباب تعجب است باید نوشته شود که مجتهدین هم تملق میکنند. سبحان الله مالک الملک!»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠پیشوای ایرانی که تخت انگلستان را لرزانید!
✍حکومت محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۸ دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت، در حالیکه دیگر کشورهای اسلامی اسراییل را به رسمیت نشناختند.
با روی کار آمدن دولت #دکتر_محمد_مصدق، علمای دانشگاه الازهر مصر ضمن نامههایی خطاب به آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی از وی خواستند دولت ایران را وادار به قطع رابطه با اسرائیل کند.
روزنامه النذیر چاپ حلب (اردیبهشت ۱۳۳۰) در یادداشتی از زبان علمای الازهر خطاب به آیتالله کاشانی نوشت:
«آیا میتوانیم از پیشوای ایرانی که تخت انگلستان را لرزانید امیدوار باشیم که کاری کند تا ایران شناسایی خود را نسبت به دولت اسرائیل پس بگیرد؟ امیدواریم اکنون که همه فهمیدهاند قضیه اسرائیل قضیه عربی نیست، بلکه مسألهای است که به تمام کشورهای اسلامی مرتبط و بستگی دارد امیدواریم این مرد دست به چنین اقدامی بزند.» (ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی ص۲۹۷ و ۲۹۸)
نتیجه فشار کشورهای اسلامی آن شد که کابینه دکتر مصدق علیرغم مخالفت با قطع رابطه با #رژیم_صهیونسیتی، نسبت به تعطیلی دفتر ایران در اسرائیل اقدام کرد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍سخن مدرس راجع به شیخ فضل الله شنیدنی است:
«کشتن شیخ فضل الله که از اعلم علمای وقت بود، هم پیروزی بلشویکهای اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس و هم ضایعه برای علمای نجف و ایران. حادثه بدی بود که هنوز هم علل آن در تاریخ همچنان مجهول مانده...»
جرج بارکلی سفیر انگلیس در ایران خرسندیاش از قتل شیخ را این چنین در تلگرام ۱۰ اوت ۱۹۰۸ به ادوارد گری منعکس کرد: «شیخ فضل الله برای مملکت خود خطر بزرگی(!) بود خوب شد که ایران او را از میان برداشت».
دکتر تندر کیا سخنی نغز و دقیق دارد:
«... شیخ طبرستانی یک گناه بیشتر نداشته؛ گناهش این بود که اتفاقاً روش او با سیاست و مصالح بیگانگان جنوبی ناساز درآمد. هر کس از ما در این دو قرن اخیر همین گناه کبیره را مرتکب شد به همان روز و روزگار گرفتار گشت.»
آری پیکر شیخ را در میدان بزرگ پایتخت بر دار آویختند تا به خیال خامشان در فقدان آن شهید شریعت محمدی(ص) را به صلابه کشند! همچنانکه انتخاب روز ۱۳ رجب سالروز #تولد_امیرمؤمنان_علی علیه السلام نیز برای این کار لابد بدان منظور بود که کینه دیرینهشان را از تشیع و روحانیت آن باز ستانده باشند.
📚اندیشه سبز، زندگی سرخ، زمان و زندگی شیخ فضل الله نوری (علی ابوالحسنی منذر) ص ۱۵۴ تا ۱۵۷
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
• برنامه ماجرا
💠 ماجرای تأسیس حوزه
به مناسبت ۱۰ بهمن سالروز درگذشت مؤسس حوزه علمیه قم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
🔹 میهمانان:
۱. رضا مختاری، رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه.
۲. مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۳. علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
🔸 همراه با بررسی اسناد حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر به روایت آقای مسعود پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت.
📆 زمان: ۸، ۹ و ۱۰ بهمن، ساعت ۱۶
بازپخش: روز بعد ساعت ۹
شبکه ۴ سیما
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا
💠 ماجرای تأسیس حوزه
به مناسبت ۱۰ بهمن سالروز درگذشت مؤسس حوزه علمیه قم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
🔹 میهمانان:
۱. رضا مختاری، رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه.
۲. مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۳. علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
🔸 همراه با بررسی اسناد حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر به روایت آقای مسعود پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت.
📆 زمان: ۸، ۹ و ۱۰ بهمن، ساعت ۱۶
بازپخش: روز بعد ساعت ۹
شبکه ۴ سیما
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔻
✍ناصرالدین صاحب الزمانی از روانشناسان دوره پهلوی دوم در ارائه آماری از دانشجویان و طلاب ایرانی در سال ۱۳۴۱ مینویسد:
«مجموع تمام دانشجویان ایرانی در داخل و خارج از کشور، در دانشکدههای جدید و در آموزشگاههای دینی قدیمی (حوزه علمیه) مانند قم، نجف، اصفهان، تبریر و مشهد، احیاناً از ۶۰ هزار تن تجاوز نمیکند.
این مقدار در میان ملتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر که قسمت اعظم جمعیت آن را فقط جوانان تشکیل میدهند، به خوبی مسأله کار و لزوم آن را برای جوانان آشکار میسازد.»
«مجموع دانشجویان دانشکدههای جدید ایران در زمان حاضر ۲۰۱۲۴ نفر است. دانشجویان خارج از کشور بالغ بر ۱۵ هزار تن تخمین شدهاند. وزارت کار تا پایان فروردین ماه ۱۳۴۱ توانسته است از ۹۶۱۷ دانشجوی ایرانی در کشورهای خارجی و رشتههای تحصیلی آنان، آماری نسبتاً دقیق بهدست آورد.
مقامات روحانی ما نیز به هیچ وجه آمار صحیحی از طلبههای علوم قدیمی در دست ندارند.»
(جوانی پر رنج، ص۲۵)
صاحبالزمانی از عدم ارائه آمار طلاب گلایه میکند اما این نکته درخور تأمل است که به شواهد اسناد، آن سالها در حوزه علمیه قم نظام آموزشی نسبتا منسجمی وجود داشته است. از اینرو چه بسا مدیریت حوزه، هوشمندانه از ارائه آمار طلاب به حکومت پرهیز میکرده است.
البته این امر منافاتی با آن ندارد که به دلیل عدم وجود یکپارچگی در مدیریت حوزههای علمیه سراسر کشور، آمار دقیقی از طلاب ایرانی وجود نداشته است.
حتی #حوزه_تهران نیز دارای مدیریت یکپارچهای نبوده و بعید نیست که آمار مشخصی از تعداد طلاب آن در دست نبوده است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
درباره تهران .mp3
7.62M
-----------------------------------------
💠 مروری بر تاریخ ۱۵۰ ساله تهران و مجاهدت علمای تهران از حاج ملاعلی کنی تا روحانیت مبارز در خط امام
🌷 بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب درباره تهران
در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران. ۱۴۰۲/۱۱/۳
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃 ۱۲ بهمن ۵۷
ورود امام خمینی به سالن فرودگاه مهرآباد، و علما و روحانیونی که انتظار ایشان را میکشند.
در تصویر آیتالله طالقانی، آیتالله سید علینقی تهرانی، حاج آقا نصرالله شاهآبادی، شهید حاج آقا مهدی شاهآبادی، آیتالله محمد مفتح و برخی دیگر از روحانیون تهران دیده میشوند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷حضور روحانیت در راهپیمایی انقلاب
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷از راست،
شیخ حسن ثقفی، شیخ نصرالله شاهآبادی، نظامالدین الهی قمشهای و شیخ حسن لاهوتی در یکی از راهپیماییهای انقلاب دیده میشوند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷از راست، شیخ حسن ثقفی، شیخ نصرالله شاهآبادی، نظامالدین الهی قمشهای و شیخ حسن لاهوتی در یکی از را
💡جامعه روحانیت مبارز تهران
✍ بدون تردید، روحانیت مبارز تهران، پیشران نهضت اسلامی تا پیروزی در ۲۲ بهمن ۵۷ بود.
این مجموعه که در آغاز، متشکل از حلقهای کوچک از یاران و شاگردان امام خمینی در شهر تهران بود، به صورت جلسات هفتگی مخفی، در خانه اعضا برگزار میشد.
آیات و حجج اسلام، مرتضی مطهری، محمدرضا مهدوی کنی، فضلالله محلاتی، محمد امامی کاشانی، عباسعلی عمید زنجانی، سید علی غیوری، حسین انصاریان، مهدی موحدی کرمانی، محمد مفتح، محمدحسن طاهری اصفهانی، حسن لاهوتی، نجمالدین اعتمادزاده، اکبر هاشمی رفسنجانی، جعفر شجونی، ابوالقاسم خزعلی، سید مهدی طباطبایی و ... از اعضای ثابت و متغیر این تشکیلات بودند. پیگیری وضعیت مبارزه، رصد مسائل صنفی روحانیت، تحلیل اوضاع حکومت پهلوی و مواردی از این دست، محور گفتگوهای اعضا بود.
البته شیخ حسین کاشانی، مدیر مدرسه عالی سپهسالار هم یکی از اعضای این جلسات بود که متأسفانه نفوذی ساواک از کار درآمد و جزئیات همه مذاکرات در اختیار دستگاه امنیت قرار میگرفت و اعضا هم بازداشت شدند.
همین جمع جوان و با انگیزه که در سال ۵۶ شورای ۲۱ نفره روحانیت مبارز تهران را تشکیل دادند، در راه مبارزه رنجها متحمل شدند و کوشیدند حوزه و روحانیت را در خط نهضت نگهدارد، و البته این آمار در بهترین حالت به ۱۸۰ نفر از علما و روحانیون رسید که ذیل اعلامیهها را امضا میکردند.
همین جمع، راهپیماییهای شهریور تا بهمن ۵۷ را راهاندازی و مدیریت کرد؛ به شورای انقلاب جهت داد؛ ستاد استقبال از امام را مهیا کرد؛ کمیتههای انقلاب اسلامی را اداره کرد و انقلاب اسلامی را استقرار بخشید.
💡اما جامعه روحانیت مبارز تهران، امروز در کدام نقطه ایستاده؟ و در هدایت اندیشه سیاسی مردم چقدر نقش دارد؟
امروز روحانیت مبارز تهران، به یک تشکیلات جدید، جوان و پویا، با تکیه بر ظرفیت مردمی جامعه ایمانی نیاز دارد تا اثرگذاری سیاسی و فرهنگی آن روزهای سال ۵۶ و ۵۷ را بازیابد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 یادداشتی درباره وضعیت دینداری مردم، قبل و بعد از انقلاب
✍ ۱. اساسا مقایسه دینداری مردم در این زمان با دوره پهلوی غیر فنی و غلط است.
محمدرضا پهلوی با دینداری مخالف نبود، بلکه خود اظهار دینداری میکرد. او از دین فردی حمایت میکرد و آنچه با آن میجنگید، ورود دین به عرصه اجتماعی و سیاسی بود. این در حالی بود که جامعه جهانی نیز هنوز دچار ابتذال امروزین خود نشده بود و آنگونه که امروز، استکبار جهانی تمام سلولهای دینداری چه فردی و چه اجتماعی را در سراسر دنیا هدف قرار داده، در آن روزگار چنین ستیزی نداشت.
۲. در زمان شاه، مردم در انتخاب بین اسلام فردی و اجتماعی مخیر بودند، اما امروز دستگاههای تبلیغاتی جهانی مردم را در دو راهی دینداری و بیدینی قرار دادهاند و روشهای بیدینی را به اشکال مختلف ارائه میکنند.
۳. گرچه در آندوره نیز، رسانههایی برای ترویج فساد وجود داشت، اما تعصبهای خانوادگی مردم ایران که دین را نیز به شکل سنتیاش دارا بود، از چنین رسانههایی پرهیز داشت، به علاوه که خیلی از مردم از تمکن مالی لازم برای بهرهمندی از این امکانات برخوردار نبودند. اما امروز، موج گستردهای از اشاعه بیدینی و هجمه به مقدسات و ترویج فساد، با حمایت مالی عجیب و غریب استکبار جهانی، از طریق صدها شبکه ماهوارهای و هزاران صفحه در شبکههای اجتماعی ترویج میشود و تقریبا هیچ خانواده و فردی نیست که در معرض این طوفان نباشد.
۴. در دوره پهلوی دوم، جهان تازه به انقلاب جنسی قدم گذاشته بود تا به پندار خود، برای زنان آزادی به ارمغان آورد. اما وضعیت دنیای غرب در روزگار ما بهگونهای شده که به سوی همجنسگرایی میتازد. از اینرو آثار مخرب این رویکرد جهانی در ایران نیز اثرگذار است.
۵. در آن دوره پدیدهای به نام اسلامهراسی، در شمایل امروزینش متولد نشده بود. گرچه شاه، روحانیت را ارتجاع سیاه مینامید، اما رسانههای حکومتی به ترویج وعاظ و روحانیون حامی پهلوی که تنها مناسک فردی را ترویج میکردند میپرداخت و محمدرضا پهلوی نیز برای مرجعیت نجف پیام تسلیت میفرستاد.
۶. اگر در این روزگار شاهد کاهش حدودا ۵ تا ۱۰ درصدی التزام به مناسک فردی هستیم، این امر در برابر حرکت شتابنده جامعه جهانی به سوی ناباوری به خدا و معنویت بسیار ناچیز است. آن هم با همه ستیزی که رسانههای وابسته به جبهه استکبار با دینداری دارند و به آن اشاره شد.
۷. از سوی دیگر، با وقوع انقلاب اسلامی، مناسک اجتماعی پا به عرصه وجود گذاشت و گستره خود را از محله و شهر و کشور، به عرصه بینالمللی کشاند و به ستیز با موج جهانی بیدینی پرداخت. تاریخ ایران اسلامی تا این اندازه توجه به عبادتهای اجتماعی را به خود ندیده است و حتی در دوره پهلوی که منصب امامت جمعه مورد حمایت دربار بود، در همین شهر تهران نماز جمعه برگزار نمیشد. چه رسد به اعتکاف و احیاء ماه رمضان و پیادهروی اربعین و... که وضعیت امروزین آن نیاز به توصیف ندارد.
۸. بسیاری از قضاوتهای ناصحیح ما ناشی از بیاطلاعی از تاریخ است. تاریخ گواه است که مساجد در دوره پهلوی جای نوجوان و جوان نبود و پیوندی میام این قشر با روحانیت و مسجد وجود نداشت. از اینرو با شروع نهضت، در تهران تنها سه چهار مسجد و هیئت بود که پذیرای نوجوانان شد و سر و صدا و البته حساسیت سیاسی در پی داشت. این را مقایسه کنیم با رشد حضور نوجوانان و جوانان در اعتکافهای امروز و هیئات مذهبی، و شکلگیری جریان سرودهای آیینی توسط کودکان و نوجوانان، با وجود دستهای پیدا و پنهان برای دور ساختن این نسل از ارزشها.
۹. بر همه اینها بیفزایید:
دینداری در دوره پهلوی، امری سنتی و سطحی بود و این امر جای انکار ندارد. چنین بود که با شروع نهضت، روحانیون در خط امام با هدف تعمیق دینداری مردم، بر رسانه منبر تأکید ورزیدند و مطالب بنیادین دینی توسط شخصیتهایی چون آیتالله مطهری و آیتالله خامنهای و دیگر شاگردان امام مطرح شد. این چنین بود که فضاهایی چون حسینیه ارشاد شاخص شد و حتی سخنرانیهای دکتر شریعتی مورد استقبال قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی، و به ویژه در این زمان، عمق باورهای اعتقادی جمعیت متدین کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دورههای گذشته نیست و این را باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست.
۱۰. به علاوه آنکه رابطه جامعه ایمانی با روحانیت که یک روز در مقیاس فردی تعریف میشد، امروز بر مدار حقیقتی با عنوان ولایت شکل گرفته که این نیز از دستاوردهای بیبدیل انقلاب اسلامی است. دینداری فردی در دوره پهلوی به دینداری اجتماعی در دوران نهضت امام تبدیل شد و اکنون گامی به بلندی تمدن اسلامی برداشته است...
ادامه👇
۱۱. در دوره پهلوی آموزش دینداری وجود نداشت و عموم مردم تنها بر باورهای دینی موروثی خود تکیه داشتند و برخلاف تصور رایج، رابطه چندانی با جامعه روحانیت برای اخذ دینداری نداشتند، به جز جمع کوچکی از مردم متدین. در زمان پهلوی، روحانیت به طور کلی مطرود و حتی منفور بود، جز تعداد انگشت شماری از علما، آن هم در مناطق و محلاتی خاص، و این قاعده شامل حال تمامی حوزه و روحانیت نمیشد.
۱۲. در همین راستا توجه به این نکته حائز اهمیت است که یکی از دلایل اینکه حوزه علمیه در دوره پهلوی مجتهد پرور بود آن است که روحانیت هیچگونه مشغلهای جز تحصیل علم در کنج حجرهها و مدارس علمیه نداشت و اتفاقا زمینه برای ورود طلاب به عرصه تبلیغ و وعظ، آنگونه که بعد از انقلاب پدیدار شد وجود نداشت. از اینرو طلاب ممحض در تحصیل میشدند. پس از پیروزی انقلاب، باز شدن فضای تبلیغ در جایجای کشور، طلاب مستعد امر تبلیغ را از میانه راه تحصیل و پیش از احراز اجتهاد به سوی تبلیغ برد و به این ترتیب نسبت به جمعیت ورودی حوزهها، از تعداد مجتهدین کاسته شد. این را صرفا مذمتی برای حوزه و روحانیت نپنداریم، بلکه این امر نشان دهنده روی آوردن جامعه به کسب تعالیم دینی پس از پیروزی انقلاب است که البته حوزه و روحانیت در این زمینه کارنامه خوبی دارد؛ هرچند نباید موازنه تبلیغ و تحصیل اجتهاد بهم بخورد.
۱۳. بر اساس تمام آنچه ذکر شد و آنچه دیگر مجال بیانش نیست، انقلاب اسلامی در امر دینداری کارنامه درخشانی دارد و توانسته است در برابر هجمههای بیدینی غرب که احدی از آن مصون نیست، مقاومت شگرفی از خود نشان دهد و این با وجود کمکاریهای برخی مسئولین کشور است که میتواند بر عمق فاجعه بیفزاید.
۱۴. در پایان، از این مسأله غفلت نکنیم که بخشی از حوزه و روحانیت در حرکتی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، و دگرگونیهای اجتماعی و شیوههای ارتباطی پدید آمده، در کمیت و کیفیت، آرایشی متناسب اتخاذ نکرد و اگر در پایشهای صورت گرفته شاهد افزایش آمار جدایی مردم از روحانیت هستیم، باید برای درمان آن چارهای عاجل اندیشید.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 حجتالاسلام سید هادی خامنهای:
در سال ۱۳۳۹ همان اوایل که تازه تحصیل علوم حوزوی را آغاز کرده بودم به توصیه و علاقه مرحوم والد تصمیم گرفتم عبا و عمامه بپوشم و قرار بود به دست حاج میرزا حبیبالله ملکی (از اهل معنا و پسرعموی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) از دوستان قدیمی پدر معمم بشوم. روز پنجشنبه یا روز عید بود... هرچه نشستیم آقای ملکی نیامد و به جای ایشان میهمان دیگری داشتیم؛ میرزا مهدی الهی قمشهای.
آقای الهی از دوستان پدر ما بود و آن روز همه پیشنهاد دادند بهتر است آقای قمشهای عمامه را بر سر من بگذارد.
ارتباط مرحوم میرزا مهدی الهی قمشهای با مرحوم والد ما به غیر از ارتباطها و مشغلههای دینی روحانی آن دو، به واسطه نسبتی بود که مرحوم میرزا مهدی با شیخ علی آقا تهرانی (داماد آیتالله سید جواد خامنهای) داشت. میرزا مهدی الهی قمشهای شوهر خاله یا شوهر عمه شیخ علی آقا تهرانی است؛ به همین دلیل هر وقت که به مشهد میآمدند منزل همشیره میرفتند و برای دیدار با پدر ما به منزل ما هم میآمدند.
مرحوم میرزا مهدی الهی قمشهای عالمی خوشصحبت و خوشمحضر بود. وقتی پای صحبتش مینشستیم خیلی سخنان پندآموز بیان میکرد. اهل شعر هم بود. من دفترچه شعری داشتم که گمانم در بازرسیهای ساواک از بین رفت. در آن دفتر مرحوم میرزا مهدی الهی به خط خودشان برایم این قطعه را نوشته بودند:
در راه طلب پای فلک آبله دارد
این وادی عشق است و دو صد مرحله دارد
درد و غم و رنج است و بلا زاد ره عشق
هر مرحله صد گمشده این قافله دارد
📚یادستان دوران، خاطرات سید هادی خامنهای ص۷۱ و ۷۲
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran